25-TA-1608: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts aizsardzības un drošības fonda likums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekts "Valsts aizsardzības un drošības fonda likums" (turpmāk – Likumprojekts) ir izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2025. gada 13. maija sēdes protokola Nr.19 50.§ “Informatīvais ziņojums “Plāns efektīvai aizsardzības un drošības finansējuma palielināšanai”” 5. punktu, kas paredz “Aizsardzības ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju un Iekšlietu ministriju līdz 2025. gada 1. augustam sagatavot un aizsardzības ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu par Aizsardzības un drošības fonda izveidi”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likuma mērķis ir nodrošināt papildu finansējumu valsts aizsardzības spēju attīstībai un sabiedrības noturības stiprināšanai, izveidojot Valsts aizsardzības un drošības fondu (turpmāk – Fonds) un nosakot tā izveides, finansēšanas, pārvaldības un līdzekļu izmantošanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Likuma stāšanās spēkā paredzēta 01.01.2026. vienlaicīgi ar likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" stāšanos spēkā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2025. gada 13. maija sēdē, skatot “Informatīvo ziņojumu “Plāns efektīvai aizsardzības un drošības finansējuma palielināšanai””, tika noteikts, ka valsts aizsardzības, NATO spēju mērķu sasniegšanas un drošības vajadzībām, kā arī militārajam atbalstam Ukrainai Ministru kabinets ar 2026. gadu plāno virzīties uz izdevumiem 5% apmērā no IKP un papildu novirzāmā finansējuma uzraudzībai ir nepieciešams veidot Fondu. Ņemot vērā NATO aizsardzības plānu īstenošanai nepieciešamos spēkus un spējas un katrai dalībvalstij, t.sk. Latvijai noteiktos spēju mērķus, pēc prasību saņemšanas, ir skaidrs, ka aizsardzības spēju attīstība ir jāīsteno lielākā apmērā un īsākā termiņā, kā paredzēts Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk – NBS) attīstības plānā 2025.-2036. gadam. Papildus novirzāmais finansējums tiks iekļauts Latvijas aizsardzības izdevumu procentos no IKP aprēķinā, izmantojot esošo ar Finanšu ministriju saskaņoto metodiku par finansējuma apmēra iekļaušanu aizsardzības izdevumu procentos no IKP atbilstoši NATO definīcijai par nacionālajiem izdevumiem, kas var tikt klasificēti kā aizsardzības tēriņi.
Ņemot vērā drošības situāciju reģionā un NATO dalībvalstu izvirzītos mērķus, nepieciešams stiprināt nacionālās aizsardzības kapacitāti, tai skaitā izveidot īpašu finanšu mehānismu – Fondu. Aizsardzības ministrija likumprojektu izstrādāja sadarbībā ar Finanšu un Iekšlietu ministrijām, kas ir iesniegušas savus priekšlikumus par likumprojektu. Likumprojekts izstrādāts, ņemot vērā nepieciešamību nodrošināt papildus finansējumu valsts aizsardzības spēju attīstībai un sabiedrības noturības stiprināšanai un nosakot tā izveides, finansēšanas, pārvaldības un līdzekļu izmantošanas kārtību.
Ņemot vērā drošības situāciju reģionā un NATO dalībvalstu izvirzītos mērķus, nepieciešams stiprināt nacionālās aizsardzības kapacitāti, tai skaitā izveidot īpašu finanšu mehānismu – Fondu. Aizsardzības ministrija likumprojektu izstrādāja sadarbībā ar Finanšu un Iekšlietu ministrijām, kas ir iesniegušas savus priekšlikumus par likumprojektu. Likumprojekts izstrādāts, ņemot vērā nepieciešamību nodrošināt papildus finansējumu valsts aizsardzības spēju attīstībai un sabiedrības noturības stiprināšanai un nosakot tā izveides, finansēšanas, pārvaldības un līdzekļu izmantošanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Ministru prezidentes 2025. gada 5. marta rīkojumam Nr. 2025/1.2.1.-77 “Par Stratēģisko koordinācijas darba grupu” tika izstrādāts informatīvais ziņojums, kura mērķis bija piedāvāt konceptuālus risinājumus aizsardzības un drošības finansējuma palielināšanai. Darba grupas ietvaros tika izskatīti jautājumi, kas skar NBS vajadzību spēju attīstībai, aizsardzības un drošības finansējuma palielinājuma scenārijus, risinājumus drošības finansējuma pārstrukturēšanai, vietējās un ārzemju aizsardzības industrijas iesaistei piegāžu ķēdēs un ražošanas veicināšanai Latvijā, kā arī potenciālie risinājumi administratīvā sloga mazināšanai un pārskatīta administratīvo procedūru atbilstību aizsardzības industrijas uzņēmumu darbības veidošanai un ienākšanai Latvijā.
Nosakot papildu spēju vajadzības, Aizsardzības ministrija sadarbībā ar NBS ir noteikuši tās spēju jomas, kuras būtu attīstāmas īstermiņā un vidējā termiņā, par ko tika runāts ziņojumā. Kā ārkārtīgi steidzamas aizsardzības spējas un prioritārie attīstības virzieni ir noteikti: kaujas spējīgas divīzijas “Ziemeļi” izveide, sauszemes spēku mehanizētās kājnieku brigādes attīstība, pretgaisa aizsardzība un sabiedroto spēku uzņemšanas spēju attīstība un kaujas atbalsta spējas.
Atbilstoši NBS vajadzībām, lai nodrošinātu spēju ieviešanu, vidējā termiņā nepieciešams vismaz 5% no iekšzemes kopprodukta (turpmāk – IKP). Aizsardzības ministrijas izdevumi jau šobrīd ir 3,68% no IKP un saskaņā ar Ministru kabineta 13.05.2025. protokola Nr.19 50.§ 2. punktu, ir noteikts, ka valsts aizsardzības un drošības vajadzībām, NATO spēju mērķu sasniegšanai, kā arī militārajam atbalstam Ukrainai Ministru Kabinets sākot ar 2026. gadu plāno virzīties uz izdevumiem 5% apmērā no IKP.
Īstenojot Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību sadaļā “Droša Latvija” dotos uzdevumus, ārlietu resors strādā ar drošību sekmējošiem pasākumiem ANO, NATO, ES, kā arī citās organizācijās un divpusēji ar ārvalstu partneriem. Darbs aptver, piemēram, hibrīdā apdraudējuma izpausmes, t.sk. dezinformāciju, politisko spiedienu (sankcijas), kā arī sabiedroto militāro klātbūtni Latvijā. Ņemot vērā ārlietu dienesta lomu krīzes situācijā, gan nodrošinot sabiedroto atbalstu, gan uzturot saikni ar Latvijas valstspiedrīgajiem ārvalstīs, būtiski ir sekmēt ārlietu resora noturību. Ārlietu ministrijas un diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību telpas ir instruments, lai īstenotu valdības deklarācijā izvirzītos uzdevumus un Ministru kabineta apstiprinātās Ārlietu ministrijas funkcijas, tajā skaitā, strādājot ar nacionālās drošības stiprināšanai būtiskiem jautājumiem.
Nosakot papildu spēju vajadzības, Aizsardzības ministrija sadarbībā ar NBS ir noteikuši tās spēju jomas, kuras būtu attīstāmas īstermiņā un vidējā termiņā, par ko tika runāts ziņojumā. Kā ārkārtīgi steidzamas aizsardzības spējas un prioritārie attīstības virzieni ir noteikti: kaujas spējīgas divīzijas “Ziemeļi” izveide, sauszemes spēku mehanizētās kājnieku brigādes attīstība, pretgaisa aizsardzība un sabiedroto spēku uzņemšanas spēju attīstība un kaujas atbalsta spējas.
Atbilstoši NBS vajadzībām, lai nodrošinātu spēju ieviešanu, vidējā termiņā nepieciešams vismaz 5% no iekšzemes kopprodukta (turpmāk – IKP). Aizsardzības ministrijas izdevumi jau šobrīd ir 3,68% no IKP un saskaņā ar Ministru kabineta 13.05.2025. protokola Nr.19 50.§ 2. punktu, ir noteikts, ka valsts aizsardzības un drošības vajadzībām, NATO spēju mērķu sasniegšanai, kā arī militārajam atbalstam Ukrainai Ministru Kabinets sākot ar 2026. gadu plāno virzīties uz izdevumiem 5% apmērā no IKP.
Īstenojot Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību sadaļā “Droša Latvija” dotos uzdevumus, ārlietu resors strādā ar drošību sekmējošiem pasākumiem ANO, NATO, ES, kā arī citās organizācijās un divpusēji ar ārvalstu partneriem. Darbs aptver, piemēram, hibrīdā apdraudējuma izpausmes, t.sk. dezinformāciju, politisko spiedienu (sankcijas), kā arī sabiedroto militāro klātbūtni Latvijā. Ņemot vērā ārlietu dienesta lomu krīzes situācijā, gan nodrošinot sabiedroto atbalstu, gan uzturot saikni ar Latvijas valstspiedrīgajiem ārvalstīs, būtiski ir sekmēt ārlietu resora noturību. Ārlietu ministrijas un diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību telpas ir instruments, lai īstenotu valdības deklarācijā izvirzītos uzdevumus un Ministru kabineta apstiprinātās Ārlietu ministrijas funkcijas, tajā skaitā, strādājot ar nacionālās drošības stiprināšanai būtiskiem jautājumiem.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 13. maija sēdes protokola Nr.19 50.§ “Informatīvais ziņojums “Plāns efektīvai aizsardzības un drošības finansējuma palielināšanai”” 5.punkts, kas paredz “Aizsardzības ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju un Iekšlietu ministriju līdz 2025. gada 1. augustam sagatavot un aizsardzības ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu par Aizsardzības un drošības fonda izveidi.”. Likumprojekts nosaka Fonda izveides, finansēšanas, pārvaldības un līdzekļu izmantošanas kārtību. Fondā noteiktie finanšu līdzekļi – ir finanšu līdzekļi, kuri tiks piešķirti papildus likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un vidējā termiņa budžeta ietvaru (turpmāk – valsts budžeta likumā) paredzētajiem finanšu līdzekļiem nozaru ministrijā, atbilstoši Ministru kabineta akceptam.
Fonda finanšu līdzekļi neaizstāj un nemaina aizsardzības nozares finansējuma plānošanas, piešķiršanas un izlietojuma principus. Aizsardzības politikas un NBS valsts aizsardzības spēju attīstības finansējuma pamatu veidoja un turpmāk veidos vidēja termiņa budžeta ietvarā un gadskārtējā valsts budžeta ietvarā paredzētais finansējums.
Saskaņā ar NATO aizsardzības plānošanas procesu, Aizsardzības ministrija šobrīd ir vienīgā valsts pārvaldes institūcija, kas sagatavo attīstības plānus ilgtermiņā jeb 12 gadiem. Šāda pieeja tiek īstenota, ņemot vērā, ka vidējais aizsardzības spēju ieviešanas termiņš ir līdz 10 gadiem, kam šī perioda laikā nepieciešams nodrošināt konstantu finanšu plūsmu uzņemoties ilgtermiņa saistības. Līdz ar to ilgtermiņa plānošanas process tiek balstīts uz Valsts aizsardzības finansēšanas likumā noteikto finansējuma apjomu procentos, prognozējot aizsardzības budžetu pamatojoties uz Finanšu ministrijas vidējā termiņa IKP izaugsmes tempiem un Ekonomikas ministrijas ilgtermiņa IKP izaugsmes prognozēm. Līdz ar to, veidojot Aizsardzības un drošības fonda likumu, tiek plānots veikt grozījumus arī Valsts aizsardzības finansēšanas likumā, kas primāri noteiks turpmāko aizsardzības finansēšanas apmēru no IKP, ļaujot īstenot nepārtrauktu spēju attīstības plānošanu ilgtermiņā. Savukārt Valsts Aizsardzības un drošības fonda likums kalpos par daļu no īstermiņa un vidējā termiņa spēju attīstības plānošanas finanšu mehānismiem tiem projektiem, kuriem finansējums ir pietrūcis vai mainoties operacionālajai vajadzībai nav iekļauts NBS attīstības plānā. Likumprojekta 2. pants nosaka Fonda finansējuma avotus. Fonda finanšu līdzekļus veidos papildu valsts budžeta līdzekļi (dotācija no vispārējiem ieņēmumiem), kā arī tie valsts budžeta līdzekļi, kas piešķirti kā dotācija no vispārējiem ieņēmumiem saskaņā ar valsts izņēmuma klauzulu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulas (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 26. pantam, ja kādi no Fonda finanšu līdzekļu izmantošanas virzieniem atbilst valsts izņēmuma klauzulas nosacījumiem, fizisko un juridisko personu ziedojumi, ārvalstu finanšu palīdzība (ja tie piešķirti Fonda mērķu sasniegšanai atbilstoši finanšu līdzekļu izlietošanas virzieniem) un citi ieņēmumu avoti saskaņā ar Saeimas vai Ministru kabineta lēmumiem. Likumprojekta 3. pants regulē Fonda finanšu līdzekļu plānošanu. Minētie finanšu līdzekļi, kuru resurss ir dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, tiks plānoti budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" (turpmāk - 74. resors) atsevišķā budžeta programmā, ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļi tiek plānoti atbildīgās ministrijas budžetā. Savukārt fizisko un juridisko personu ziedojumi netiek plānoti valsts budžeta likumā – ziedojumu izlietošanai atbilstoši mērķiem tiek sagatavota tāme atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai. Tāpat likumprojekta 3. pants paredz, ka 74. resora atsevišķajā budžeta programmā, kā arī atbildīgo ministriju atbilstošajās budžeta programmās iepriekšējā saimnieciskajā gadā neizlietotos asignējumus atbildīgās ministrijas ir tiesīgas pieprasīt no valsts budžeta programmas “Apropriācijas rezerve” budžeta atbilstoši finanšu vadības jomas normatīvajiem aktiem.
Katrā gadījumā, kad tiks virzīta Fondu finanšu līdzekļu pārdale attiecīgajai ministrijai ar mērķi piešķirt šos līdzekļus saimnieciskās darbības veicējiem, tas tiks virzīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, sagatavojot attiecīgo Ministru kabineta rīkojumu, kurā tiks ietverti arī komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi (ja attiecināms).
Likumprojekta 4. pants definē Fonda finanšu līdzekļu izmantošanas virzienus. Paredzēts, ka Fonda finanšu līdzekļi tiks izmantoti: 1) Nacionālo bruņoto spēku attīstībai, lai īstenotu valsts aizsardzības un NATO spēju attīstības mērķus; 2) Aizsardzības industrijas projektiem, lai nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku spēju stiprināšanu un attīstītu tautsaimniecības spējas militārās nozīmes produktu ražošanai, ja ir attiecīgs Ekonomikas ministrijas priekšlikums par Valsts aizsardzības un drošības fonda līdzekļu izmantošanu, tai skaitā militārās nozīmes un divējādā lietojuma aizsardzības industrijas projektiem, nodrošinot projektu ekonomisko dzīvotspēju, kā arī aizsardzības industrijas attīstības atbalsta instrumentiem, t.sk. ieguldījumiem finanšu instrumentos aizsardzības industrijas projektu attīstībai ar augstu komercializācijas potenciālu; 3) visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanai, attīstot civilo aizsardzību, krīzes vadības sistēmu, iekšējo un ārējo drošību, kiberdrošību un valsts robežas drošību; 4) militārās mobilitātes un divējāda lietojuma infrastruktūras projektiem, t.sk., kas saistīti ar Iekšlietu ministrijas piedāvātajiem pasākumiem mobilitātes/pretmobilitātes (tajā skaitā droni un to sistēmas), kritiskās infrastruktūras aizsardzības, ārējās robežas drošības un kiberdrošības jomā; 5) militārajam atbalstam Ukrainai; 6) Ārlietu ministrijas un diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību fiziskās informācijas un drošības sistēmu darbības uzturēšanai, nodrošināšanai, uzlabošanai un darbības atjaunošanai; 7) Civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldībai.
Likumprojekta 5. pants nosaka Fonda finanšu līdzekļu pārvaldību un uzraudzību.
5. panta 1. daļa paredz, ka Aizsardzības ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, Iekšlietu ministriju, Ārlietu ministriju un Satiksmes ministriju reizi gadā izstrādā priekšlikumus par Fonda plānoto līdzekļu izmantošanu nākamajiem trim gadiem. Fonda plānoto līdzekļu apkopojumu par pieņemtajiem lēmumiem un priekšlikumiem izstrādā un iesniedz Ministru kabinetā reizi gadā vienlaicīgi ar valsts budžeta prioritāro pasākumu priekšlikumu izstrādi un iesniegšanu Finanšu ministrijā atbilstoši Likumprojekta “Par valsts budžetu un budžeta ietvaru” sagatavošanas grafikam. 5. panta 2. daļa paredz, ka atbildīgajām ministrijām būs jānodrošina, ka Fonda finanšu līdzekļi tiek izlietoti atbilstoši likumprojekta 4. pantā noteiktajiem virzieniem, ievērojot nosacījumus saskaņā ar kuriem Fondam piešķirti finanšu līdzekļi. Informāciju par Fonda līdzekļu izlietojumu atbildīgās ministrijas iekļaus ikgadējā publiskajā pārskatā. Aizsardzības ministrija sadarbībā ar Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju, Iekšlietu ministriju, Ārlietu ministriju, Satiksmes ministriju un citām atbildīgajām ministrijām nodrošinās ikgadējā pārskata publicēšanu oficiālajā tīmekļvietnē. 5. panta 3. daļa paredz, ka Ministru kabinets var izdot instrukciju, kas nosaka Fonda finanšu līdzekļu piešķiršanas un izlietošanas kārtību un informēšanas kārtību par sasniegtajiem rezultātiem. Likumprojekta 5. pantā paredzētā mērķtiecīgā informācijas apkopošana un izplatīšana par aizsardzībai un drošībai piešķirto papildu finansējumu un tā lietderīgu izlietojumu veicinās valdības prioritāšu labāku izpratni un caurskatāmību sabiedrībā, kā arī vispārējo uzticību valsts pārvaldei.
Fonda finanšu līdzekļi neaizstāj un nemaina aizsardzības nozares finansējuma plānošanas, piešķiršanas un izlietojuma principus. Aizsardzības politikas un NBS valsts aizsardzības spēju attīstības finansējuma pamatu veidoja un turpmāk veidos vidēja termiņa budžeta ietvarā un gadskārtējā valsts budžeta ietvarā paredzētais finansējums.
Saskaņā ar NATO aizsardzības plānošanas procesu, Aizsardzības ministrija šobrīd ir vienīgā valsts pārvaldes institūcija, kas sagatavo attīstības plānus ilgtermiņā jeb 12 gadiem. Šāda pieeja tiek īstenota, ņemot vērā, ka vidējais aizsardzības spēju ieviešanas termiņš ir līdz 10 gadiem, kam šī perioda laikā nepieciešams nodrošināt konstantu finanšu plūsmu uzņemoties ilgtermiņa saistības. Līdz ar to ilgtermiņa plānošanas process tiek balstīts uz Valsts aizsardzības finansēšanas likumā noteikto finansējuma apjomu procentos, prognozējot aizsardzības budžetu pamatojoties uz Finanšu ministrijas vidējā termiņa IKP izaugsmes tempiem un Ekonomikas ministrijas ilgtermiņa IKP izaugsmes prognozēm. Līdz ar to, veidojot Aizsardzības un drošības fonda likumu, tiek plānots veikt grozījumus arī Valsts aizsardzības finansēšanas likumā, kas primāri noteiks turpmāko aizsardzības finansēšanas apmēru no IKP, ļaujot īstenot nepārtrauktu spēju attīstības plānošanu ilgtermiņā. Savukārt Valsts Aizsardzības un drošības fonda likums kalpos par daļu no īstermiņa un vidējā termiņa spēju attīstības plānošanas finanšu mehānismiem tiem projektiem, kuriem finansējums ir pietrūcis vai mainoties operacionālajai vajadzībai nav iekļauts NBS attīstības plānā. Likumprojekta 2. pants nosaka Fonda finansējuma avotus. Fonda finanšu līdzekļus veidos papildu valsts budžeta līdzekļi (dotācija no vispārējiem ieņēmumiem), kā arī tie valsts budžeta līdzekļi, kas piešķirti kā dotācija no vispārējiem ieņēmumiem saskaņā ar valsts izņēmuma klauzulu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regulas (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 26. pantam, ja kādi no Fonda finanšu līdzekļu izmantošanas virzieniem atbilst valsts izņēmuma klauzulas nosacījumiem, fizisko un juridisko personu ziedojumi, ārvalstu finanšu palīdzība (ja tie piešķirti Fonda mērķu sasniegšanai atbilstoši finanšu līdzekļu izlietošanas virzieniem) un citi ieņēmumu avoti saskaņā ar Saeimas vai Ministru kabineta lēmumiem. Likumprojekta 3. pants regulē Fonda finanšu līdzekļu plānošanu. Minētie finanšu līdzekļi, kuru resurss ir dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, tiks plānoti budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" (turpmāk - 74. resors) atsevišķā budžeta programmā, ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļi tiek plānoti atbildīgās ministrijas budžetā. Savukārt fizisko un juridisko personu ziedojumi netiek plānoti valsts budžeta likumā – ziedojumu izlietošanai atbilstoši mērķiem tiek sagatavota tāme atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai. Tāpat likumprojekta 3. pants paredz, ka 74. resora atsevišķajā budžeta programmā, kā arī atbildīgo ministriju atbilstošajās budžeta programmās iepriekšējā saimnieciskajā gadā neizlietotos asignējumus atbildīgās ministrijas ir tiesīgas pieprasīt no valsts budžeta programmas “Apropriācijas rezerve” budžeta atbilstoši finanšu vadības jomas normatīvajiem aktiem.
Katrā gadījumā, kad tiks virzīta Fondu finanšu līdzekļu pārdale attiecīgajai ministrijai ar mērķi piešķirt šos līdzekļus saimnieciskās darbības veicējiem, tas tiks virzīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, sagatavojot attiecīgo Ministru kabineta rīkojumu, kurā tiks ietverti arī komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi (ja attiecināms).
Likumprojekta 4. pants definē Fonda finanšu līdzekļu izmantošanas virzienus. Paredzēts, ka Fonda finanšu līdzekļi tiks izmantoti: 1) Nacionālo bruņoto spēku attīstībai, lai īstenotu valsts aizsardzības un NATO spēju attīstības mērķus; 2) Aizsardzības industrijas projektiem, lai nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku spēju stiprināšanu un attīstītu tautsaimniecības spējas militārās nozīmes produktu ražošanai, ja ir attiecīgs Ekonomikas ministrijas priekšlikums par Valsts aizsardzības un drošības fonda līdzekļu izmantošanu, tai skaitā militārās nozīmes un divējādā lietojuma aizsardzības industrijas projektiem, nodrošinot projektu ekonomisko dzīvotspēju, kā arī aizsardzības industrijas attīstības atbalsta instrumentiem, t.sk. ieguldījumiem finanšu instrumentos aizsardzības industrijas projektu attīstībai ar augstu komercializācijas potenciālu; 3) visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanai, attīstot civilo aizsardzību, krīzes vadības sistēmu, iekšējo un ārējo drošību, kiberdrošību un valsts robežas drošību; 4) militārās mobilitātes un divējāda lietojuma infrastruktūras projektiem, t.sk., kas saistīti ar Iekšlietu ministrijas piedāvātajiem pasākumiem mobilitātes/pretmobilitātes (tajā skaitā droni un to sistēmas), kritiskās infrastruktūras aizsardzības, ārējās robežas drošības un kiberdrošības jomā; 5) militārajam atbalstam Ukrainai; 6) Ārlietu ministrijas un diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību fiziskās informācijas un drošības sistēmu darbības uzturēšanai, nodrošināšanai, uzlabošanai un darbības atjaunošanai; 7) Civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldībai.
Likumprojekta 5. pants nosaka Fonda finanšu līdzekļu pārvaldību un uzraudzību.
5. panta 1. daļa paredz, ka Aizsardzības ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, Iekšlietu ministriju, Ārlietu ministriju un Satiksmes ministriju reizi gadā izstrādā priekšlikumus par Fonda plānoto līdzekļu izmantošanu nākamajiem trim gadiem. Fonda plānoto līdzekļu apkopojumu par pieņemtajiem lēmumiem un priekšlikumiem izstrādā un iesniedz Ministru kabinetā reizi gadā vienlaicīgi ar valsts budžeta prioritāro pasākumu priekšlikumu izstrādi un iesniegšanu Finanšu ministrijā atbilstoši Likumprojekta “Par valsts budžetu un budžeta ietvaru” sagatavošanas grafikam. 5. panta 2. daļa paredz, ka atbildīgajām ministrijām būs jānodrošina, ka Fonda finanšu līdzekļi tiek izlietoti atbilstoši likumprojekta 4. pantā noteiktajiem virzieniem, ievērojot nosacījumus saskaņā ar kuriem Fondam piešķirti finanšu līdzekļi. Informāciju par Fonda līdzekļu izlietojumu atbildīgās ministrijas iekļaus ikgadējā publiskajā pārskatā. Aizsardzības ministrija sadarbībā ar Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju, Iekšlietu ministriju, Ārlietu ministriju, Satiksmes ministriju un citām atbildīgajām ministrijām nodrošinās ikgadējā pārskata publicēšanu oficiālajā tīmekļvietnē. 5. panta 3. daļa paredz, ka Ministru kabinets var izdot instrukciju, kas nosaka Fonda finanšu līdzekļu piešķiršanas un izlietošanas kārtību un informēšanas kārtību par sasniegtajiem rezultātiem. Likumprojekta 5. pantā paredzētā mērķtiecīgā informācijas apkopošana un izplatīšana par aizsardzībai un drošībai piešķirto papildu finansējumu un tā lietderīgu izlietojumu veicinās valdības prioritāšu labāku izpratni un caurskatāmību sabiedrībā, kā arī vispārējo uzticību valsts pārvaldei.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Tieši vai pastarpināti Likumprojekts ietekmē visas sabiedrības mērķgrupas, jo skar valsts finanšu līdzekļu izlietojumu valsts aizsardzības un drošības mērķu sasniegšanai. Ņemot vērā Likumprojekta steidzamību, netika vērtēta tā ietekme uz minēto jomu. Aizsardzības ministrija plāno sabiedrības informēšanas aktivitātes pēc likuma apstiprināšanas.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Tieši vai pastarpināti Likumprojekts ietekmē visas sabiedrības mērķgrupas, jo skar valsts finanšu līdzekļu izlietojumu valsts aizsardzības un drošības mērķu sasniegšanai. Ņemot vērā Likumprojekta steidzamību, netika vērtēta tā ietekme uz minēto jomu. Aizsardzības ministrija plāno sabiedrības informēšanas aktivitātes pēc likuma apstiprināšanas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
424 479 977
0
497 000 000
716 800 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
424 479 977
0
497 000 000
716 800 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-424 479 977
0
-497 000 000
-716 800 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-424 479 977
0
-497 000 000
-716 800 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-424 479 977
-497 000 000
-716 800 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
-424 479 977
-497 000 000
-716 800 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar Ministru kabineta lēmumiem finansējums ir iekļauts budžeta projekta 2026. gadam un ietvarā 2027., 2028. un 2029. gadiem 74. resora budžeta programmā 24.00.00 "Valsts aizsardzības un drošības fonds".
Finansējums plānots ar šādiem Ministru kabineta lēmumiem:
1. Saskaņā ar 2025. gada 17. jūnija Ministru kabineta sēdes protokolu Nr. 24 82.§ “Informatīvais ziņojums “Par papildu kājinieku kaujas mašīnu iegādi NBS””.
2. Saskaņā ar 2025. gada 25. jūnija Ministru kabineta sēdes protokolu Nr. 25 50.§ “Informatīvais ziņojums “Par papildus finansējumu Nacionālo bruņoto spēku aktuālo vajadzību nodrošināšanai””.
3. Saskaņā ar 2025. gada 22. jūlija Ministru kabineta sēdes protokolu Nr. 29 81. § “Informatīvais ziņojums “Nacionālo Bruņoto spēku spēju attīstība izmantojot Eiropas Savienības SAFE (Security Action for Europe) instrumentu””.
4. Saskaņā ar 2025. gada 23. septembra Ministru kabineta sēdes protokolu Nr. 39 52.§ “Informatīvais ziņojums “Par papildu nepieciešamajiem pasākumiem kaujas spēju palielināšanai, kas atbilst valsts izņēmuma klauzulas nosacījumiem””.
Finansējums plānots ar šādiem Ministru kabineta lēmumiem:
1. Saskaņā ar 2025. gada 17. jūnija Ministru kabineta sēdes protokolu Nr. 24 82.§ “Informatīvais ziņojums “Par papildu kājinieku kaujas mašīnu iegādi NBS””.
2. Saskaņā ar 2025. gada 25. jūnija Ministru kabineta sēdes protokolu Nr. 25 50.§ “Informatīvais ziņojums “Par papildus finansējumu Nacionālo bruņoto spēku aktuālo vajadzību nodrošināšanai””.
3. Saskaņā ar 2025. gada 22. jūlija Ministru kabineta sēdes protokolu Nr. 29 81. § “Informatīvais ziņojums “Nacionālo Bruņoto spēku spēju attīstība izmantojot Eiropas Savienības SAFE (Security Action for Europe) instrumentu””.
4. Saskaņā ar 2025. gada 23. septembra Ministru kabineta sēdes protokolu Nr. 39 52.§ “Informatīvais ziņojums “Par papildu nepieciešamajiem pasākumiem kaujas spēju palielināšanai, kas atbilst valsts izņēmuma klauzulas nosacījumiem””.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabinetā pieņemtajiem lēmumiem par budžeta sagatavošanas grafiku un prioritārajiem attīstības virzieniem 2026. gadā un turpmākajos gados valdības prioritāte ir valsts aizsardzība, finansējums Valsts aizsardzības un drošības fondā plānots atbilstoši Ministru kabinetā pieņemtajiem lēmumiem, bet tā tālākā sadale un izlietojums tiks īstenots šajā likumprojektā noteiktajā kārtībā.
Papildus ir iespējami arī ziedojumi un ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļi, kā arī citi ieņēmumi avoti saskaņā ar Saeimas vai Ministru kabineta lēmumiem.
Papildus ir iespējami arī ziedojumi un ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļi, kā arī citi ieņēmumi avoti saskaņā ar Saeimas vai Ministru kabineta lēmumiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R1263
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regula (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97.
Apraksts
Atsauce uz Regulu minēta, lai salāgotu likumprojektā esošas normas attiecībā uz valsts budžeta līdzekļiem ar Regulu. Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) 2025. gada 19. marta komunikācijā [1] “Palielinātu aizsardzības izdevumu iekļaušana Stabilitātes un izaugsmes paktā” ES dalībvalstis tika aicinātas izmantot valsts izņēmuma klauzulas piedāvātās elastības iespējas, lai maksimāli palielinātu ietekmi uz ES aizsardzības spējām, atvieglojot pāreju uz pastāvīgi augstāku aizsardzības izdevumu līmeni. Valsts izņēmuma klauzulas iedarbināšana dalībvalstīm ļauj novirzīties no Padomes apstiprinātā neto izdevumu pieauguma uz laika periodu no 2025. līdz 2028. gadam.
[1] Brussels, 19.3.2025 C(2025) 2000 final, https://defence-industry-space.ec.europa.eu/document/download/a57304ce-1a98-4a2c-aed5-36485884f1a0_en?filename=Communication-on-the-national-escape-clause.pdf
[1] Brussels, 19.3.2025 C(2025) 2000 final, https://defence-industry-space.ec.europa.eu/document/download/a57304ce-1a98-4a2c-aed5-36485884f1a0_en?filename=Communication-on-the-national-escape-clause.pdf
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regula (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 26.pants
Likumprojekta 2. panta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrija, Latvijas Republikas Valsts kontroleNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Ņemot vērā Likumprojekta steidzamību, publiskā apspriešana netika organizēta. Likumprojekta izstrādes procesā tika uzklausīts Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijas viedoklis.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ministrijas, citas centrālās valsts iestādes un to padotības iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Ministrijas, citas centrālās valsts iestādes un to padotības iestādes
palielinās
Vērtības nozīme:
12,05
Saskaņā ar CSP datiem vidējā bruto darba samaksa valsts struktūrās 2025. gada 1.ceturksnī bija 1996 euro, vidējais darba stundu skaits mēnesī 2025.gadā ir 165,58. 1 stundas likme: 1996/165,58=12.05 euro
165,58
Aprēķinā ņemts vidējais darba stundu skaits mēnesī
1
1
1
1
1 995,24
Attiecas uz likumprojekta 5. panta 1. un 2. daļu
Kopā
1 995,24
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks precizēti atbilstoši gala lēmumam par piešķirtā finansējumu atbilstoši likumā noteiktajiem mērķiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Ar šo Likumprojektu netiek papildus radītas administratīvās izmaksas. Izmaksu aprēķins ir norādīts atbilstoši 2024. gada 16. jūlija grozījumiem Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 15.punktam, kas paredz administratīvo izmaksu mērķa grupām, tai skaitā fiziskām un juridiskām personām, valsts un pašvaldību institūcijām, aprēķinu, sākot no viena euro. Likumprojektam ir norādīts administratīvo izmaksu monetārs novērtējums kā piemērs, jo subjektu skaits nav nosakāms.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
