Anotācija (ex-ante)

23-TA-983: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 17. maija noteikumos Nr. 339 "Kārtība, kādā atļauts veikt pasažieru un kravas pārvadājumus ar citu personu īpašumā esošiem autotransporta līdzekļiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Ministru kabineta 2005. gada 17. maija noteikumu Nr.339 “Kārtība, kādā atļauts veikt pasažieru un kravas pārvadājumus ar citu personu īpašumā esošiem autotransporta līdzekļiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr.339) projekts izstrādāts, jo nepieciešams nodrošināt nacionālā regulējuma atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2022.gada 6.aprīļa Direktīvai (ES) 2022/738, ar ko groza Direktīvu 2006/1/EK par bez transportlīdzekļa vadītājiem nomātu transportlīdzekļu izmantošanu kravu autopārvadājumiem (turpmāk – Direktīva (ES) 2022/738).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Direktīvas (ES) 2022/738 prasību ieviešanu MK noteikumos Nr.339, kā arī precizēt un pilnveidot regulējumu attiecībā uz nomāta transportlīdzekļa, kas ir reģistrēts vai laists ekspluatācijā saskaņā ar citas dalībvalsts tiesību aktiem, izmantošanu kravu komercpārvadājumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu projekts izstrādāts, lai precizētu un pilnveidotu MK noteikumos Nr.339 ietvertās normas attiecībā uz nomāta transportlīdzekļa, kas ir reģistrēts vai laists ekspluatācijā saskaņā ar citas dalībvalsts tiesību aktiem, izmantošanu kravu komercpārvadājumiem. Šobrīd citā dalībvalstī reģistrētu kravas transportlīdzekli nav atļauts licencēt, bet Direktīva (ES) 2022/738 nosaka, ka ir jābūt šādai iespējai. Veicot  grozījumus MK noteikumos Nr. 339, būs iespējams kravu komercpārvadājumu veikšanā izmantot citā dalībvalstī reģistrētu transportlīdzekli, līdz ar to tiek pārņemts Direktīvas (ES) 2022/738 prasības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.339 2.punktā noteikts, ka ārvalstu pārvadātājs starptautiskajiem autopārvadājumiem Latvijas Republikas teritorijā izmanto nomātu autotransporta līdzekli, kas reģistrēts vai laists apgrozībā saskaņā ar pārvadātāja reģistrācijas valsts normatīvo aktu prasībām. Atbilstoši Direktīvā (ES) 2022/738 noteiktajam, sākot ar 2023.gada 6.augustu dalībvalstij savā teritorijā ir jāļauj izmantot transportlīdzekļus, kurus pārvadātāji nomā no citas dalībvalsts teritorijā dibināta uzņēmuma un kuri ir reģistrēti vai laisti ekspluatācijā saskaņā ar jebkuras dalībvalsts tiesību aktiem un attiecīgā gadījumā tiek izmantoti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 21. oktobra Regulu (EK) Nr. 1071/2009, ar ko nosaka kopīgus noteikumus par autopārvadātāja profesionālās darbības veikšanas nosacījumiem un atceļ Padomes Direktīvu 96/26/EK (turpmāk - Regula (EK) 1071/2009) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulu (EK) Nr. 1072/2009 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz piekļuvi starptautisko kravas autopārvadājumu tirgum (turpmāk - Regula (EK) 1072/2009). Lai ieviestu Direktīvā (ES) 2022/738 noteikto prasību, nepieciešams MK noteikumu Nr.339 2.punktu izteikt jaunā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz MK noteikumu Nr.339 2.punktu izteikt jaunā redakcijā, nosakot, ka pārvadātājs Latvijas Republikas teritorijā kravas pārvadājumiem ar kravas automobili var izmantot autotransporta līdzekli, kuru iznomā no citā dalībvalstī dibināta uzņēmuma ar nosacījumu, ka šis autotransporta līdzeklis ir reģistrēts vai laists ekspluatācijā ar jebkuras dalībvalsts tiesību aktiem un tiek izmantots saskaņā ar Regulu (EK) 1071/2009 un Regulu (EK) Nr.1072/2009.
Problēmas apraksts
Ar noteikumu projektu paredzēts precizēt MK noteikumu Nr.339 4.punkta redakciju, ar kuru tiek pārņemts Direktīvas (ES) 2022/738 1.panta 2.punkts (Direktīvas (ES) 2006/1/EK 3.panta a) un b) apakšpunkti), nosakot, ka viens un tas pats pārvadātājs drīkst nomāt vienu un to pašu transportlīdzekli, kas reģistrēts citā dalībvalstī, līdz 30 dienām kalendārā gada laikā bez reģistrācijas Latvijā. Pēc noteiktā perioda, lai turpinātu izmantot transportlīdzekli kravas komercpārvadājumu veikšanai, ir jāveic transportlīdzekļa reģistrācija Latvijā. Nepieciešams noteikumu projektu papildināt ar 4.1 un 4.2 punktiem, lai pārņemtu Direktīvā (ES) 2022/738 1.panta 2.punktā noteiktos ierobežojumus (Direktīvas (ES) 2006/1/EK 3.panta c) apakšpunkts).
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 1.3. un 1.4.apkšpunktu paredzēts precizēt MK noteikumu Nr.339 4.punkta redakciju, saglabājot esošo kārtību, ka pasažieru pārvadājumos ar autobusu nomātajam transportlīdzeklim ir jābūt reģistrētam Latvijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par autotransporta līdzekļu reģistrāciju, bet kravu komercpārvadājumiem kravas transportlīdzeklim ir jābūt reģistrētam Latvijā vai tas var būt arī reģistrēts citā dalībvalstī ar nosacījumu, ka no citā dalībvalstī dibināta uzņēmuma iznomātam kravas autotransporta līdzeklim jābūt reģistrētam Latvijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par autotransporta līdzekļu reģistrāciju, pēc  MK noteikumu Nr.339 4.punktā noteiktā laikposma (30 dienām), kurā kravas autotransporta līdzekli var izmantot Latvijas Republikas teritorijā bez reģistrācijas Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā.
Ar MK noteikumu Nr.339 4.1 un 4.2 punktiem tiek ierobežots kopējais nomāto transportlīdzekļu skaits, kas reģistrēti citā dalībvalstī nosakot, ka, ja pārvadātāja rīcībā ir divi vai trīs Latvijā reģistrēti kravas transportlīdzekļi, kuriem izsniegta licences kartīte vai Eiropas Kopienas atļaujas kopija, tad pārvadātājs var nomāt vienu citā ES dalībvalstī reģistrētu kravas transportlīdzekli kravas komercpārvadājumu veikšanai. Ja pārvadātāja rīcībā ir vismaz četri vai vairāk Latvijā reģistrēti kravas transportlīdzekļi, kuriem izsniegta licences kartīte vai Eiropas Kopienas atļaujas kopija, tad kopējais nomāto transportlīdzekļu skaits, kuri reģistrēti citā ES dalībvalstī un tiek izmantoti kravas komercpārvadājumu veikšanai, nedrīkst pārsniegt 25% no pārvadātāja kopējā Latvijā reģistrēto kravas transportlīdzekļu skaita, kuriem izsniegta licences kartīte vai Eiropas Kopienas atļaujas kopija. Pārvadātājam reģistrēto kravas transportlīdzekļu skaits, kuriem ir izsniegta licences kartīte vai Eiropas Kopienas atļaujas kopija, tiek pārbaudīta dienā, kurā tiek pieņemts lēmums par licences kartītes vai Eiropas Kopienas atļaujas kopijas izsniegšanu no citas ES dalībvalsts iznomātam kravas transportlīdzeklim.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.339 7.punkts noteic, ka autotransporta līdzekļa nomas līgumam vai apliecinātām nomas līguma izrakstam un autotransporta līdzekļa vadītāja darba līgumam ir jāatrodas autotransporta līdzeklī papīra formātā, veicot autopārvadājumu ar citas personas īpašumā esošu autotransporta līdzekli. Direktīvas (ES) 2022/738 1.panta 1.punkta b)apakšpunkts paredz, ka autotransporta līdzekļa nomas līgums vai apliecināts nomas līguma izraksts un autotransporta līdzekļa vadītāja darba līgums autotransporta līdzeklī var būt gan papīra, gan elektroniskā formātā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Direktīvas (ES) 2022/738 pārņemšanu, MK noteikumu Nr.339 7.punkts tiek papildināts aiz vārdiem “autotransporta līdzeklī nepieciešami šādi dokumenti” ar vārdiem “papīra vai elektroniskā formātā”.
Problēmas apraksts
Direktīvas (ES) 2022/738 2. panta pirmā punkta otrā daļa noteic, kad dalībvalstis pieņem noteikumus, tajos ietver atsauci uz Direktīvu (ES) 2022/738 vai arī šādu atsauci pievieno to oficiālai publikācijai. Dalībvalstis nosaka paņēmienus, kā izdarāma šāda atsauce.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1.6.apakšpunktā ir iekļauta informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu, nosakot, ka noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2022.gada 6.aprīļa Direktīvas (ES) 2022/738, ar ko groza Direktīvu 2006/1/EK par bez transportlīdzekļa vadītājiem nomātu transportlīdzekļu izmantošanu kravu autopārvadājumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Komersanti, kas veic pasažieru un kravas pārvadājumus ar nomātu transportlīdzekli.
Nozare
Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
Ietekmēs komersantus, kas veic pasažieru un kravas pārvadājumus ar nomātu transportlīdzekli. Tiks precizēts un pilnveidots regulējums attiecībā uz nomāta transportlīdzekļa izmantošanu kravu komercpārvadājumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L0738
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 6.aprīļa Direktīvas (ES) 2022/738, ar ko groza Direktīvu 2006/1/EK par bez transportlīdzekļa vadītājiem nomātu transportlīdzekļu izmantošanu kravu autopārvadājumiem [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 137/1, 16.05.2022].
Apraksts
Nepieciešams nodrošināt nacionālā regulējuma atbilstību Direktīvai (ES) 2022/738.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 6.aprīļa Direktīvas (ES) 2022/738, ar ko groza Direktīvu 2006/1/EK par bez transportlīdzekļa vadītājiem nomātu transportlīdzekļu izmantošanu kravu autopārvadājumiem [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 137/1, 16.05.2022].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2022/738 1.panta 1.punkta  a) punkta ii) apakšpunkts (direktīvas Nr. 2006/1 2.panta 1.punkta a) apakšpunkts)
Noteikumu projekta 1.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas (ES) 2022/738 1.panta 2.punkts (direktīvas Nr.2006/1 3.panta 2.daļas b)apakšpunkts)
Noteikumu projekta 1.2 apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas (ES) 2022/738 1.panta 2.punkts (direktīvas Nr.2006/1 3.panta 2.daļas c)apakšpunkts)
Noteikumu projekta 1.3. un 1.4. apakšpunkts
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas (ES)  2022/738 2.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas (ES) 2022/738 2. panta pirmā punkta otrā daļa
Noteikumu projekta 1.6.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas (ES)  2022/738 2. panta otrais punkts
Nav jāpārņem; nosaka informēšanas pienākumu par normatīvo un administratīvo aktu pieņemšanu
-
-
Direktīvas (ES) 2022/738 3.pants
Nav jāpārņem; nosaka direktīvas spēkā stāšanās laiku
-
-
Direktīvas (ES)  2022/738 4.pants
Nav jāpārņem; minēti direktīvas adresāti
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvas 2022/738 1. panta 2.punkts  (direktīvas Nr. 2006/1 3.panta 2.daļas a) apakšpunkts) noteiktais netiek piemērots, jo šobrīd spēkā esošais regulējums pieļauj kravas transportlīdzekļu nomu bez laika ierobežojuma, ja tas ir reģistrēts Latvijā, tādējādi ar jauno regulējumu netiek noteiktas stingrākas prasības attiecībā uz kravas transportlīdzekļu nomu. Direktīvas 2022/738 1. panta 2.punkts  (direktīvas Nr. 2006/1 3. panta 2.daļas  (2. daļas b)  un c) tiek pārņemts nosakot, ka Latvijā transportlīdzeklis tiek reģistrēts saskaņā ar valsts reģistrācijas noteikumiem pēc laikposma, kas ir vismaz 30 dienas ilgs periods pieļaujot direktīvā minimāli noteikto nomāto transportlīdzekļu skaitu, kas reģistrēti citā dalībvalstī, lai nodrošinātu līdzvērtīgus nosacījumus ar tiem pārvadātājiem, kas izmanto tikai Latvijā reģistrētus transportlīdzekļus. Tas noteikts, jo Latvijā transportlīdzekļa reģistrācija ir saistīta ar noteiktu nodokļu nomaksu, kas izmantojot tikai no citas valsts nomātus transportlīdzekļus radītu izmaksu priekšrocības pārvadātājam un mazinātu ieņēmumus valsts budžetā. 2. daļas d) apakšpunktā noteikto izvēles brīvību Latvija izmanto un ierobežo iespēju pašpārvadājumu veikšanai izmantot transportlīdzekļus, kas reģistrēti citā dalībvalstī. Tas izvēlēts, lai nesamazinātu nodokļu ieņēmums valsts budžetā, kas saistīti ar transportlīdzekļu reģistrāciju Latvijā, jo tā identificēta kā viena no iespējamām fiskālām problēmām, kā norādīts direktīvas 2022/738 preambulas 11. ievilkumā
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Direktīvas Nr.2022/738 prasības, kas netiek pārņemtas ar noteikumu projektu, jau ir vai tiks pārņemtas šādos normatīvajos aktos: Autopārvadājumu likums, Grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 7.aprīļa noteikumos Nr.194 “Kārtība, kādā izsniedz, uz laiku aptur vai anulē speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes komercpārvadājumu veikšanai ar autotransportu un izsniedz pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences sertifikātus”; Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 122 "Kārtība, kādā izsniedz, anulē vai uz laiku aptur Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāju atestātus starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā".

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/98c6f7b4-4f75-48fb-a91e-0ca864b8ec52/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi vai iebildumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Autotransporta direkcija"
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas to realizēs esošā finansējuma ietvaros.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi