Anotācija

24-TA-1399: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Ziedoņi" ("Ziedoņu kalte") Brunavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma "Ziedoņi" ("Ziedoņu kalte"), kadastra Nr.4046 010 0001, daļu - zemes vienību (kadastra apzīmējums 4046 010 0117) 2,74 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4046 010 0118) 0,6212 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4046 018 0088) 0,0905 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 4046 018 0089) 0,0778 ha platībā - Brunavas pagastā, Bauskas novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-370327-265 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS4 posma "Misa - Latvijas/Lietuvas robeža" apakšposms DPS5", būvatļauja Nr. 10 un būvatļauja Nr. 11, Rail Baltica projekta īstenošanai ir nepieciešama nekustamā īpašuma "Ziedoņi" ("Ziedoņu kalte") Brunavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 40460100001, sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 40460100001, 40460110032 un 40460180023 (pirms sadales) daļas šādās platībās:
1. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460100001 daļa aptuveni 2,9168 ha platībā;
2. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110032 daļa aptuveni 0,2796 ha platībā, uz kuras atrodas 1. meža nogabals (3. kvartāls), kas ar Rail Baltica projekta risinājumiem netiek skarts;
3. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460180023 daļa aptuveni 0,1684 ha platībā.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Savukārt pēc pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem un attiecīgā ceļa izbūves, šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošiem elementiem būs nododams pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu "Ziedoņi" ("Ziedoņu kalte") Brunavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 40460100001, (turpmāk – Nekustamais īpašums).
1. Par situāciju pirms zemes kadastrālās uzmērīšanas (zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 40460100001, 40460110032 un 40460180023, sadales un robežu pārkārtošanas) procesa uzsākšanas un pabeigšanas.
1.1. Saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu Institūcija (Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas") 2022. gada 23. oktobrī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam, kā arī personai, kurai par labu zemesgrāmatā ir nostiprināta ķīlas tiesība, un personai, kurai par labu zemesgrāmatā ir nostiprināta aizlieguma atzīme, paziņojumu Nr. 2.4.N/2022-1610 par nekustamā īpašuma "Ziedoņi" Brunavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 40460100001, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai, informējot par Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460100001 daļas aptuveni 2,9168 ha platībā, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110032 daļas aptuveni 0,2796 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460180023 daļas aptuveni 0,1684 ha platībā (platība var tikt precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) nepieciešamību Rail Baltica projekta risinājumiem.
1.2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
1.2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460100001 – 18,4 ha platībā, uz kuras atrodas Nekustamā īpašuma sastāvā esošas četras ēkas (būves) ar kadastra apzīmējumu 40460100001001, 40460100001005, 40460100001006 un 40460100001007, kā arī papildus vēl Nekustamā īpašuma Valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētas Nekustamā īpašuma sastāvā neietilpstošas vienpadsmit ēkas (būves);
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460100071 – 4,85 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460110032 – 2,94 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460180023 – 1,17 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460190121 – 7,33 ha platībā.
1.2.2. Īpašuma tiesības.
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Brunavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 5 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
1.2.3. Apgrūtinājumi:
Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā ir veikta aizlieguma atzīme:
- noteikts aizliegums bez fiziskas personas rakstiskas un notariāli apliecinātas piekrišanas nekustamu īpašumu atsavināt, atdāvināt, ieķīlāt vai apgrūtināt ar lietu tiesībām.
- noteikts aizliegums bez Valsts akciju sabiedrības "LATVIJAS HIPOTĒKU UN ZEMES BANKA", nodokļu maksātāja kods 40003132437, rakstiskas piekrišanas nekustamu īpašumu atsavināt, dāvināt, sadalīt un apgrūtināt ar lietu tiesībām.
- noteikts aizliegums bez Akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum", reģistrācijas numurs 50103744891, rakstiskas piekrišanas nekustamu īpašumu iznomāt, dalīt, izkomplektēt, pārdot, dāvināt vai kā citādi atsavināt kopumā vai pa daļām, vai ar to saistītās tiesības, kā arī nojaukt uz ieķīlātās zemes, ja tāda ar šo līgumu tiek ieķīlāta, esošās un turpmāk uzceltās ēkas un būves. Bez aizdevēja rakstiskas piekrišanas ieķīlāto īpašumu nedrīkst nekādā veidā apgrūtināt, tajā skaitā, galvojot.
Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā ir veikti ieraksti par lietu tiesībām:
- atzīmes veidā nostiprināta ceļa servitūta teritorija.
- nostiprināta hipotēka par labu Valsts akciju sabiedrībai "LATVIJAS HIPOTĒKU UN ZEMES BANKA",
nodokļu maksātāja kods 40003132437;
- nostiprināta hipotēka par labu Akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum", reģistrācijas numurs 50103744891.
Institūcija atbilstoši Atsavināšanas likuma 7.1 pantā noteiktajam, ka, atsavinot nekustamo īpašumu sabiedrības vajadzībām, ievēro arī tās personas intereses, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, saskaņā ar šī likuma 18. panta pirmajā daļā noteikto 2022. gada 23. oktobra vēstulē Nr. 2.4.N/2022-1610 informēja kreditoru un fizisku personu, kurai par labu attiecībā uz Nekustamo īpašumu zemesgrāmatā ir ierakstīta aizlieguma atzīme, par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas nepieciešamību.
AS “Attīstības finanšu institūcija ALTUM” 2023. gada 2. janvāra vēstulē Nr. 02.10-3 sniedza rakstisku piekrišanu zemes ierīcības projekta izstrādei un apstiprināšanai ar mērķi no Nekustamā īpašuma atdalīt atsavināmo zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110032 daļu 0,2796 ha platībā, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4046010001 daļu 2,9168 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460180023 daļu 0,1684 ha platībā, nesaglabājot uz atdalīto īpašumu par labu kreditoram reģistrēto hipotēku un ar to saistītos aizliegumus un apgrūtinājumus.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 11. panta ceturtajā daļā noteikto, ka Īpašnieks un persona, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, var vienoties par atlīdzības sadali, šīs personas par to tiks informētas uzaicinājumā noslēgt līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, izsakot lūgumu iesniegt attiecīga satura paziņojumu.
Atbilstoši Atsavināšanas likuma 12. panta otrajai un trešajai daļai, saņemot paziņojumu par atlīdzības sadali, līgumā par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu tiks paredzēta atlīdzības kompensācijas kārtība atbilstoši paziņojumā noteiktajam, savukārt, ja līdz dienai, kad tiks noslēgts līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, nebūs saņemts paziņojums par atlīdzības sadali, atlīdzības izmaksa būs veicama Atsavināšanas likuma 29.2 pantā noteiktajā kārtībā.
Atsavināšanas likuma 12.1 pantā noteikts, ka, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz līgumu, ķīlas tiesību un ar to saistīto aizlieguma atzīmi dzēš bez tās personas piekrišanas, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 16. panta pirmo daļu, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz likumu par konkrētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, attiecīgais nekustamais īpašums pāriet valsts vai pašvaldības īpašumā brīvs no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā (tai skaitā dzēšot visas uz šo nekustamo īpašumu ierakstītās parādu saistības, ķīlas tiesības, prasības nodrošinājuma atzīmes, maksātnespējas atzīmes, procesa virzītāju aizliegumus, apgrūtinājumus, kas pieņemti kā nosacījums, īpašumu iegūstot, kā arī uz nomas, īres, uztura un mantojuma līgumu pamata nostiprinātās tiesības) un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.

Saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 18. panta pirmo daļu paziņojums par Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamību Rail Baltica projekta vajadzībām ir nosūtīts Īpašniekam, valsts akciju sabiedrībai "Latvijas Attīstības finanšu institūcija Altum" (līdz 2014. gada 1. janvārim valsts akciju sabiedrība "Latvijas Hipotēku un zemes banka") un arī fiziskai personai, kurai par labu attiecībā uz Nekustamo īpašumu zemesgrāmatā ir ierakstīta aizlieguma atzīme.
Atbilstoši tiesu praksei saistībā ar zemes reformu zemesgrāmatā ierakstīta atzīme par ceļa servitūtu nenodibina lietu tiesību - servitūtu Civillikuma izpratnē, līdz ar to arī nenodibina liettiesisku tiesību aprobežojumu par labu noteiktām personām vai īpašumiem.
1.2.4. Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
No zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460100001 nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) zemes vienības daļu 2,9168 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļa 7,6619 ha platībā un daļa 7,8213 ha platībā, kas saskaņā ar Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 18. oktobra atzinumu Nr. BNP/2022/4.7/1834/N ir izmantojamas patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
No zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110032 nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) zemes vienības daļu 0,2796 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļa 2,6604 ha platībā, kas saskaņā ar Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 18. oktobra atzinumu Nr.BNP/2022/4.7/1834/N ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
No zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460180023 nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) zemes vienības daļu 0,1684 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļa 1,0016 ha platībā, kas saskaņā ar Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 20. septembra atzinumu Nr. BNP/2022/4.7/1652/N ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
1.2.5. Īpašnieks nav sniedzis atbildi uz paziņojumu par atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzībām, kā arī nav vērsies Institūcijā ar prasījumiem un apstākļu aprakstu, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru, izņemot 2023. gada 20. oktobra apsekošanas aktā sniegto norādi par Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā esošās meliorācijas sistēmas saglabāšanas pasākumiem un par atsevišķu koku un krūmāja saglabāšanu īpašumā pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas.

2. Situācija pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas (zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 40460100001, 40460110032 un 40460180023, sadales un robežu pārkārtošanas) procesa pabeigšanas.
2.1. Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu veido:
2.1.1. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460100071 – 4,85 ha platībā;
2.1.2. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460190121 – 7,33 ha platībā;
2.1.3. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460100115 – 7,92 ha platībā un uz tās esošas četras ēkas (būves) ar kadastra apzīmējumu 40460100001001, 40460100001005, 40460100001006 un 40460100001007;
2.1.4. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460100116 – 8,47 ha platībā;
2.1.5. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460100119 – 2,66 ha platībā;
2.1.6. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460180087 "Ziedoņu kalte" – 1 ha platībā.
2.2. Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu veido:
2.2.1.  zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460100117 – 2,74 ha platībā.
Apgrūtinājumi:
- no 25 līdz 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidū – 0,92 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes, kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecības izmantošanas zemēs – 0,09 ha;
- tauvas joslas teritorija gar upi – 0,03 ha;
- ceļa servitūta teritorija - 0,07 ha;
2.2.2. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460100118 – 0,6212 ha platībā.
Apgrūtinājumi:
- no 25 līdz 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidū – 0,0367 ha;
ceļa servitūta teritorija - 0,03 ha;
2.2.3. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460180088 – 0,0905 ha platībā.
Apgrūtinājumi nav noteikti;
2.2.4. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460180089 – 0,0778 ha platībā.
Apgrūtinājumi nav noteikti.

Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma atsavināmā daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma atsavināmai daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.

Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 16. maija sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par nekustamā īpašuma "Ziedoņi" ("Ziedoņu kalte"), nekustamā īpašuma kadastra Nr.40460100001, daļas - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460100117) 2,74 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460100118) 0,6212 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460180088) 0,0905 ha platībā, un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460180089) 0,0778 ha platībā - Brunavas pagastā, Bauskas novadā, atsavināšanu, nosakot to 49 643,31 EUR apmērā, ko veido:
1.1. Tirgus vērtība  40 701,31 EUR, tai skaitā:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460100117) 2,74 ha platībā tirgus vērtība – 31 604,00 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460100118) 0,6212 ha platībā tirgus vērtība 7 330,16 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460180088) 0,0905 ha platībā tirgus vērtība 950,25 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460180089) 0,0778 ha platībā tirgus vērtība 816,90 EUR,
1.2. Kompensējamie zaudējumi 8 942,00 EUR, tai skaitā:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460180087) 1 ha platībā vērtības samazinājums 600,00 EUR;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4046 010 0119) 2,66 ha platībā vērtības samazinājums 354,00 EUR, kas aprēķināts par lauksaimniecības zemi un zemi zem ūdeņiem 1,77 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460100115) 7,92 ha platībā vērtības samazinājums 3 768,00 EUR, kas aprēķināts par lauksaimniecības zemi un zemi zem ceļiem 6,28 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460100116) 8,47 ha platībā vērtības samazinājums 4 220,00 EUR, kas aprēķināts par lauksaimniecības zemi un zemi zem ceļiem 8,44 ha platībā.

Atlīdzība apstiprināta, precizējot Komisijas 2024. gada 18. aprīļa sēdē aprēķināto atlīdzību par nekustamā īpašuma "Ziedoņi" ("Ziedoņu kalte") Brunavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 40460100001, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460100001 daļas aptuveni 2,9168 ha platībā, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110032 daļas aptuveni 0,2796 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460180023 daļas aptuveni 0,1684 ha platībā, atsavināšanu, kas bija noteikta pirms zemes vienību sadales un robežu pārkārtošanas, un veicot tās pārrēķinu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja par atsavināmo zemes vienību daļām noteiktai kvadrātmetra tirgus vērtībai un atlikušo (neatsavināmo) daļu vērtības samazinājuma kvadrātmetra vērtībai.

Īpašnieks 2024. gada 19. aprīlī ar vēstuli Nr. 2.3.N/2024-2096 ir informēts par Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā esošās meliorācijas sistēmas saglabāšanas pasākumiem, norādot, ka atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma atlikušajā (neatsavināmajā) zemes vienības daļā Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem, un par to, ka Nekustamā īpašuma atsavināmajā daļā esošais apaugums – atsevišķi koki un krūmājs, nav ietverti atlīdzībā un Īpašniekam būs tiesības līdz Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un īpašuma tiesību pārejas reģistrācijas brīdim zemesgrāmatā nocirst kokus un izcirst krūmāju savām vajadzībām. 

Institūcijā ir saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 18.jūlija lēmumu Nr. 03.1-14/2553 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 49 643,31 EUR, kuru veido:
            Īpašuma tirgus vērtība 40 701,31 EUR apmērā, tajā skaitā:
            - Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā Īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (kadastra apzīmējums 4046 010 0117) 2,74 ha platībā tirgus vērtības 31 604,00 EUR;
            - Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā Īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (kadastra apzīmējums 4046 010 0118) 0,6212 ha platībā tirgus vērtības 7 330,16 EUR;
            - Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā Īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (kadastra apzīmējums 4046 018 0088) 0,0905 ha platībā tirgus vērtības 950,25 EUR;
            - Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā Īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (kadastra apzīmējums 4046 018 0089) 0,0778 ha platībā tirgus vērtības 816,90 EUR;
            - zaudējumu atlīdzība 8 942,00 EUR (astoņi tūkstoši deviņi simti četrdesmit divi euro, 00 centi) apmērā par nekustamā īpašuma “Ziedoņi” (“Ziedoņu kalte”) (kadastra Nr.4046 010 0001) atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (kadastra apzīmējums 4046 018 0087) 1 ha platībā vērtības samazinājumu 600,00 EUR, atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (kadastra apzīmējums 4046 010 0119) 2,66 ha platībā vērtības samazinājumu 354,00 EUR par lauksaimniecības zemi un zemi zem ūdeņiem 1,77 ha platībā, atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (kadastra apzīmējums 4046 010 0115) 7,92 ha platībā vērtības samazinājumu 3 768,00 EUR par lauksaimniecības zemi un zemi zem ceļiem 6,28 ha platībā, atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (kadastra apzīmējums 4046 010 0116) 8,47 ha platībā vērtības samazinājumu 4 220,00 EUR par lauksaimniecības zemi un zemi zem ceļiem 8,44 ha platībā.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Ziedoņi" ("Ziedoņu kalte"), nekustamā īpašuma kadastra Nr.40460100001, daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460100117) 2,74 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460100118) 0,6212 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460180088) 0,0905 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460180089) 0,0778 ha platībā - Brunavas pagastā, Bauskas novadā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums. Savukārt likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešā daļa noteic, ka Pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura tiek atsavināta Nekustamā īpašuma daļa.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
 

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas 2020. gada 13. novembrī noslēgts starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai, paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".
 

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk