Anotācija (ex-ante)

25-TA-88: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2024. gada 31.oktobrī Saeimā pieņemtais likums "Grozījumi Grāmatvedības likumā", ar kuru ir noteikta obligāta prasība attaisnojuma dokumentu (rēķinu) lietošanai strukturētā elektroniskā formā.
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" (turpmāk – likumprojekts) ir izstrādāts, lai:
1) pilnveidotu PVN regulējumu atbilstoši Padomes 2006.gada 28.novembra Direktīvas 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu (turpmāk - Direktīva 2006/112/EK) noteiktām tiesību normām attiecībā uz īpašo PVN piemērošanas režīmu darījumos ar lietotām mantām, mākslas darbiem, kolekciju priekšmetiem un senlietām;
2) samazinātu administratīvo slogu komersantiem, reģistrējoties Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) PVN maksātāju reģistrā, un VID, izskatot iesniegumus reģistrācijai VID PVN maksātāju reģistrā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir vērsts uz Pievienotās vērtības nodokļa likuma (turpmāk - PVN likums) regulējuma pielāgošanu grāmatvedību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktai obligātai prasībai par attaisnojuma dokumentu (rēķinu) lietošanu strukturētā elektroniskā formā, PVN jomas tiesiskā regulējuma pilnveidošanu atbilstoši ES prasībām, administratīvā sloga mazināšanu, reģistrējoties VID PVN maksātāju reģistrā.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Likumprojekts stājas spēkā vispārīgā kārtībā. 
Ņemot vērā, ka grozījumi Grāmatvedības likumā, ar kuriem ir noteikta obligāta prasība attaisnojuma dokumentu, kuru uzņēmums izsniedz citam Latvijas Republikā reģistrētam uzņēmumam — preces vai pakalpojuma saņēmējam — samaksāšanai (rēķinu), noformē kā strukturētu elektronisko rēķinu, stājas spēkā 2026.gada 1.janvārī, arī grozījumi PVN likumā attiecībā uz PVN rēķinu izrakstīšanu strukturētā elektroniskā formā stājas spēkā 2026.gada 1.janvārī atbilstoši pārejas noteikumiem.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. PVN rēķini elektroniskā formā 
    Ar 2024.gada 31.oktobrī  pieņemtajiem grozījumiem Grāmatvedības likumā ir noteikta obligāta prasība attaisnojuma dokumentu, kuru uzņēmums izsniedz citam Latvijas Republikā reģistrētam uzņēmumam — preces vai pakalpojuma saņēmējam — samaksāšanai (rēķinu), noformēt kā strukturētu elektronisko rēķinu. Minētais  Grāmatvedības likuma regulējums paredz, ka visiem uzņēmumiem (Grāmatvedības likuma subjektiem) no 2026. gada 1. janvāra tiek noteikts obligāts pienākums rēķinu, kas izrakstīts samaksāšanai par preci vai pakalpojumu, sagatavot kā strukturētu elektronisku rēķinu (Business to Business (B2B) darījumos). Savukārt Latvijā reģistrēts uzņēmums attaisnojuma dokumentu (rēķinu), kuru izraksta  budžeta iestādei - preces vai pakalpojuma saņēmējam — samaksāšanai, noformē kā strukturētu elektronisko rēķinu (Business to Goverment (B2G) darījumi) jau sākot no 2025. gada 1. janvāra.
      Tā kā Latvijā jau šobrīd strukturētam elektroniskam rēķinam ir jāatbilst vienotam elektronisko rēķinu (turpmāk - e-rēķins) standartam, kas noteikts Grāmatvedības likumā, tad arī obligāto e-rēķinu sistēmas ieviešanā B2B darījumos tiks attīstīts esošais risinājums, kas paredzēts nodokļu maksātājiem saziņā ar valsts pārvaldi (B2G segmentā), tādējādi strukturēto elektronisko rēķinu datu struktūrai tiek izmantots Eiropas Savienības vienotais e-rēķiniem piemērojamais standarts un specifikāciju kopums, kas atbilst PEPPOL BIS Billing 3.0 e-rēķinu pamatelementu izmantošanas specifikācijai (Core Invoice Usage Specification (CIUS).
Paredzēts, ka nodokļu maksātāju B2B segmentā obligātās iekšzemes e-rēķinu aprites nodrošināšanai tiks ieviests risinājums decentralizētai e-rēķinu apritei, izmantojot trīs elektroniskos nosūtīšanas veidus (kanālus):
- bezmaksas valsts piegādes risinājums (e-adrese);
- e-rēķinu pakalpojuma sniedzēji jeb operatori (maksas pakalpojums);
- individuālā veidā starp nodokļu maksātājiem, t. i., rēķina izrakstītājam un saņēmējam vienojoties par aprites kanālu (piemēram, izmantojot e-pastu vai tiešās programmatūras integrācijas saskarnes).
       Grāmatvedības likumā ir paredzēts arī pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt strukturēta elektroniskā rēķina aprites kārtību un kārtību, kādā strukturētu elektronisko rēķinu datus jāiesniedz VID. Strukturētu elektronisko rēķinu datu iesniegšana VID nodrošināma Grāmatvedības likuma subjektam izvēloties tam piemērotāko datu iesniegšanas veidu vai ar e-rēķinu pakalpojuma sniedzēju starpniecību.
      Attiecībā uz PVN jomu Latvijai kā ES dalībvalstij nacionālie normatīvie akti ir jāsaskaņo ar ES noteiktajām prasībām, ko nosaka Direktīva 2006/112/EK, atbilstoši kurai PVN likumā ir pārņemta PVN rēķinu izrakstīšanas kārtība.
     Atbilstoši PVN likumam par PVN rēķinu uzskata dokumentu papīra vai elektroniskā formā, kurā norādīti PVN likuma 125. panta pirmajā daļā minētie rekvizīti un informācija. Par PVN rēķinu elektroniskā formā uzskata PVN rēķinu, kas ir izsniegts un saņemts jebkādā elektroniskā veidā. 
PVN rēķins ir jāizraksta reģistrētam PVN maksātājam par:
     1) jebkurām veiktām preču piegādēm un sniegtajiem pakalpojumiem;
     2) avansa maksājumu, ko tas saņēmis pirms veiktās preču piegādes vai pakalpojumu sniegšanas;
   Savukārt reģistrētam PVN maksātājam nav pienākuma izrakstīt PVN rēķinu par ar PVN neapliekamiem darījumiem.
     Atbilstoši PVN likuma regulējumam galvenā prasība gan papīra, gan elektroniskas formas rēķiniem ir tāda, ka PVN rēķina autentiskumu, satura integritāti un salasāmību ir jānodrošina no PVN rēķina izsniegšanas brīža līdz glabāšanas termiņa beigām. Veidu, kādā tiek nodrošināts PVN rēķina izcelsmes autentiskums (rēķina izsniedzēja identitātes apliecinājums), nemainīgs saturs un salasāmība, nosaka pats PVN maksātājs, garantējot darījumu izsekojamību, saistot savā starpā PVN rēķinu un veikto darījumu.
     Saskaņā ar PVN likuma regulējumu par PVN rēķinu elektroniskajā formā uzskata PVN rēķinu, kas izsniegts un saņemts jebkādā elektroniskā veidā. Tādējādi, reģistrēts PVN maksātājs var izvēlēties PVN rēķina formātu, piemēram, strukturētā elektroniskā formā (XML formātā) vai citā formātā. Pie tam PVN rēķina elektroniskās formas autentiskumu (PVN rēķina izsniedzēja identitātes apliecinājumu) un nemainīgu saturu var nodrošināt, ja PVN rēķinam ir drošs elektroniskais paraksts Elektronisko dokumentu likuma izpratnē vai, ja PVN rēķins ir nosūtīts, izmantojot elektronisko datu apmaiņu vai citu veidu, ko izvēlējies pats PVN maksātājs un kas garantē iepriekš minētās prasības.
     Šobrīd reģistrēts PVN maksātājs PVN rēķinu elektroniskā formā ir tiesīgs izrakstīt (noformēt) un izsniegt tikai tad, ja šā PVN rēķina saņēmējs atzīst šādu PVN rēķina formu. Direktīvā 2006/112/EK ir noteikts, ka PVN rēķini var būt gan papīra, gan elektroniskā formā, kā arī e-rēķina izmantošana notiek tikai ar saņēmēja piekrišanu. Lai ieviestu obligātu PVN e-rēķinu izmantošanu, ES dalībvalstij līdz šim bija nepieciešams lūgt Eiropas Komisijai atkāpi no Direktīvas 2006/112/EK regulējuma.
     2022. gadā EK nāca klajā ar vairākiem priekšlikumiem PVN jomā, tā saucamo PVN pakotni "PVN digitālajā laikmetā (VAT in the Digital Age), kas cita starpā paredz PVN digitālās ziņošanas sistēmas ieviešanu pārrobežu darījumos, kas balstās uz obligātu strukturētu e-rēķinu noformēšanu, kā arī iespēju minēto sistēmu ieviest iekšzemes darījumos. 2025. gada 11.martā ES Padome pieņēma minēto pakotni, ar kuru plānots pakāpeniski ieviest arī PVN digitālās ziņošanas sistēmu līdz 2030.gada 1.jūlijam. Ar minētajiem Direktīvas 2006/112/EK grozījumiem ir paredzēts, ka ES dalībvalstīm nav nepieciešams lūgt EK atkāpi no Direktīvas 2006/112/EK regulējuma obligātai e-rēķinu sistēmas ieviešanai, ja ieviešamais risinājums atbilst PVN pakotnes "PVN digitālajā laikmetā" ietvertajai sistēmai  PVN digitālās ziņošanas procesā. 
    PVN pakotnes "PVN digitālajā laikmetā" ietvertais risinājums nav pretrunā ar Grāmatvedības likumā noteikto obligāto e-rēķinu sistēmu, kas  ir pamats turpmāko ES prasību izpildes nodrošināšanai. 

2. Īpašs PVN piemērošanas režīms darījumos ar lietotām mantām, mākslas darbiem, kolekciju priekšmetiem un senlietām
       PVN likuma 138.pantā ir noteikts īpašs PVN piemērošanas režīms darījumos ar lietotām mantām, mākslas darbiem, kolekciju priekšmetiem un senlietām (turpmāk – īpašs PVN piemērošanas režīms). Minētais regulējums ir pārņemts no Direktīvas 2006/112/EK. Šo īpašo režīmu ir tiesības izvēlēties lietotu mantu, mākslas darbu, kolekciju priekšmetu un senlietu tirgotājam, kas ir reģistrēts PVN maksātājs, kura saimnieciskā darbība ir minēto lietu pirkšana vai importēšana, lai tās pārdotu, neatkarīgi no tā, vai rīkojas savās vai citas personas interesēs. Atbilstoši īpašajam PVN piemērošanas režīmam ar PVN apliek starpību starp pārdošanas vērtību (naudas summu), ko tirgotājs ir saņēmis par pircējam piegādātajām lietotām mantām, mākslas darbiem, kolekciju priekšmetiem vai senlietām, un iepirkuma vērtību, samazinot šo starpību par aprēķinātā PVN vērtību. Īpašo PVN piemērošanas režīmu ir tiesības piemērot arī lietoto auto tirdzniecībā. Tomēr saskaņā ar PVN likuma 138.panta divdesmit otro daļu īpašo PVN piemērošanas režīmu nepiemēro tādu transportlīdzekļu piegādēm, ko atbilstoši šā likuma 1.panta 9.punktam uzskata par jauniem transportlīdzekļiem. Savukārt jaunie transportlīdzekļu PVN likuma 1.panta 9.punkta izpratnē ir: 
     a) sauszemes motorizētais transportlīdzeklis, kura motora tilpums ir lielāks par 48 kubikcentimetriem vai jauda ir lielāka par 7,2 kilovatiem un kurš paredzēts pasažieru vai preču pārvadāšanai, ja tas ir lietots mazāk par sešiem mēnešiem vai nobraucis mazāk par 6000 kilometriem,
     b) kuģis vai cits kuģošanas līdzeklis, kas ir garāks par 7,5 metriem un paredzēts pasažieru vai preču pārvadāšanai, ja tas ir lietots mazāk par trim mēnešiem vai nobraucis mazāk par 100 stundām, izņemot šā likuma 47.panta pirmajā daļā minētos kuģus,
     c) gaisakuģis, kura pacelšanās masa ir lielāka par 1550 kilogramiem un kurš paredzēts pasažieru vai preču pārvadāšanai, ja tas ir lietots mazāk par trim mēnešiem vai nolidojis mazāk par 40 stundām, izņemot šā likuma 48.panta pirmajā daļā minētos gaisakuģus.

3. Iesnieguma reģistrācijai VID PVN maksātāju reģistrā iesniegšana Uzņēmumu reģistrā
     PVN likuma 66.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka nereģistrētu PVN maksātāju, citas dalībvalsts PVN maksātāju vai trešās valsts vai trešās teritorijas PVN maksātāju reģistrē VID PVN maksātāju reģistrā, pamatojoties uz reģistrācijas iesniegumu, ko iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam. Saskaņā ar PVN likuma 66.panta otro daļu reģistrācijas iesniegumu ir tiesības iesniegt Uzņēmumu reģistram (turpmāk - UR) vienlaikus ar pieteikumu par komersanta ierakstīšanu komercreģistrā.
     Saskaņā ar VID sniegto informāciju, komersants, iesniedzot iesniegumu UR kopā ar pieteikumu par komersanta ierakstīšanu komercreģistrā, drīkst neaizpildīt iesnieguma A sadaļu, kurā ir sniedzama informācija par īpašumā esošo vai nomāto pamatlīdzekļu sastāvu, speciālajām atļaujām (licencēm), telpu īpašumtiesībām vai nomas tiesībām, kurās komersants plāno veikt saimniecisko darbību atbilstoši NACE kodam. Ņemot vērā, ka šī informācija ir būtiska lēmuma reģistrācijai VID PVN maksātāju reģistrā pieņemšanai, VID nosūta vēstules visiem komersantiem, kas izvēlējušies iesniegt iesniegumus UR, ar aicinājumu novērst iesniegumos konstatētās nepilnības un/vai iesniegt papildu informāciju. Saskaņā ar VID praksē konstatēto cita veida komunikācija ar šādiem jaunreģistrētajiem komersantiem ir neefektīva – tiem nav pieslēguma VID elektroniskai deklarēšanas sistēmai (EDS), nav norādīts kontakttālrunis vai cita veida saziņas kanāls.
     Lai gan regulējuma ieviešanas mērķis, paredzot komersantu tiesības iesniegt iesniegumu reģistrācijai VID PVN maksātāju reģistrā Uzņēmumu reģistram vienlaikus ar pieteikumu par komersanta ierakstīšanu komercreģistrā, bija mazināt administratīvu slogu uzņēmējiem un nodrošināt ātrus un kvalitatīvus valsts pārvaldes pakalpojumus, secināts, ka šobrīd praksē tas darbojas neefektīvi un palielina administratīvo slogu procesā iesaistītajām pusēm - gan komersantiem, kuri izvēlējušies iesniegt iesniegumus reģistrācijai VID PVN maksātāju reģistrā Uzņēmumu reģistram kopā ar pieteikumu par komersanta ierakstīšanu komercreģistrā, gan arī VID.

4. Tiesības nereģistrēties VID PVN maksātāju reģistrā
    PVN likuma 59.panta pirmā daļa nosaka, ka iekšzemes PVN maksātājs ir tiesīgs nereģistrēties VID PVN maksātāju reģistrā gadījumā, ja tā kalendāra gadā iekšzemē veikto preču piegāžu un sniegto pakalpojumu kopējā vērtība bez PVN nav pārsniegusi 50 000 euro reģistrācijas slieksni.
     Saskaņā ar PVN likuma 59.panta ceturto daļu, ja kalendāra gadā PVN reģistrācijas slieksnis ir pārsniegts ne vairāk kā par 5000 euro, iekšzemes nodokļa maksātājs ir tiesīgs atlikt reģistrēšanos VID PVN maksātāju reģistrā līdz kalendāra gada beigām.
     Savukārt atbilstoši PVN likuma 59.panta desmitajai daļai, ja iepriekšējā kalendāra gadā ir pārsniegts PVN reģistrācijas slieksnis, iekšzemes PVN maksātājam nav tiesību kalendāra gadā piemērot 59. panta pirmo daļu. Respektīvi, PVN maksātājam, kārtējā gadā pārsniedzot PVN reģistrācijas slieksni 50 000 euro, nākamajā kalendāra gadā nav tiesību piemērot šo slieksni, jeb tam ir pienākums būt reģistrētam VID PVN maksātāju reģistrā. Minētais regulējums ir pārņemts no Direktīvas 2006/112/EK. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. PVN rēķini elektroniskā formā 
      Grāmatvedības likums paredz, ka visiem uzņēmumiem no 2026. gada 1. janvāra tiek noteikts obligāts pienākums rēķinu, kas izrakstīts samaksāšanai par preci vai pakalpojumu, sagatavot kā strukturētu elektronisku rēķinu (B2B darījumi). Grāmatvedības likumā ir noteikts, ka likumā noteiktās prasības attiecībā uz attaisnojuma dokumenta rekvizītiem un informāciju par saimnieciskajiem darījumiem piemēro tiktāl, ciktāl citos normatīvajos aktos nav noteiktas īpašas prasības atsevišķu attaisnojuma dokumentu veidu (piemēram, PVN rēķina, strukturēta elektroniskā rēķina) izstrādāšanai un noformēšanai.
     Savukārt PVN likuma regulējums ir attiecināms tikai uz PVN rēķiniem, ko reģistrētam PVN maksātājam ir jāizsniedz par ar PVN apliekamajiem darījumiem. PVN likumā ir noteikts, ka par PVN rēķinu uzskata dokumentu papīra vai elektroniskā formā, kurā norādīti attiecīgie rekvizīti un informācija. Saskaņā ar PVN likuma regulējumu par PVN rēķinu elektroniskajā formā uzskata PVN rēķinu, kas izsniegts un saņemts jebkādā elektroniskā veidā. Pie tam reģistrēts PVN maksātājs PVN rēķinu elektroniskā formā ir tiesīgs izrakstīt (noformēt) un izsniegt tikai tad, ja šā PVN rēķina saņēmējs atzīst šādu PVN rēķina formu.
    Atbilstoši Grāmatvedības likumam, ja uzņēmums citam uzņēmumam, preces vai pakalpojuma saņēmējam − attaisnojuma dokumentu samaksāšanai (rēķinu) sagatavos kā strukturētu elektronisku rēķinu un tajā būs iekļauti arī visi PVN likumā noteiktie PVN rēķina rekvizīti un informācija, tad šādu strukturētu rēķinu varēs izmantot gan kā attaisnojuma dokumentu grāmatvedības reģistru ierakstiem, gan kā rēķinu samaksāšanai, gan kā PVN rēķinu (ja saņēmējs akceptē šādu PVN rēķina formu). Tomēr, ja PVN rēķins nebūs sagatavots kā strukturēts elektronisks rēķins, bet izsniegts citā formātā, tad atbilstoši Grāmatvedības likuma regulējumam uzņēmumam būs jāsagatavo papildu attaisnojuma dokuments  − samaksāšanai (rēķins), kas noformēts kā strukturēts elektronisks rēķins.
Līdz ar to ir nepieciešams veikt grozījumus PVN likumā, lai PVN jomas regulējumu pielāgotu Grāmatvedības likuma prasībām un reģistrēts PVN maksātājs par vienu darījumu neizsniegtu divus attaisnojuma dokumentus. 
Risinājuma apraksts
PVN likuma 132.pants ir papildināms ar ceturto un piekto daļu, kur noteikts, ka reģistrēts PVN maksātājs PVN rēķinu izraksta (noformē) kā strukturētu elektronisko rēķinu, ja šis PVN rēķins vienlaicīgi ir arī attaisnojuma dokuments samaksāšanai, ko saskaņā ar grāmatvedību regulējošajiem normatīvajiem aktiem noformē kā strukturētu elektronisko rēķinu. Pie tam, ja PVN rēķins ir izrakstīts kā strukturēts elektroniskais rēķins, nav nepieciešams saņēmēja piekrišana šādai e-rēķina formai.  
Problēmas apraksts
2. Īpašs PVN piemērošanas režīms darījumos ar lietotām mantām, mākslas darbiem, kolekciju priekšmetiem un senlietām
   
 Saskaņā ar PVN likuma 138.panta divdesmit otro daļu īpašo PVN piemērošanas režīmu nepiemēro tādu transportlīdzekļu piegādēm, ko atbilstoši šā likuma 1.panta 9.punktam uzskata par jauniem transportlīdzekļiem. Respektīvi, pēc PVN likuma esošā regulējuma īpašais PVN piemērošanas režīms nav piemērojams jauno transportlīdzekļu piegādēm kaut arī tie atbilst lietotās mantas jēdzienam  PVN likuma 138.panta izpratnē.
      Atbilstoši Direktīvas 2006/112/EK 313.pantam īpašais PVN piemērošanas režīms neattiecas uz jaunu transportlīdzekļu piegādi, ko veic saskaņā ar 138.panta 1.punktā un 2.punktā “a” apakšpunktā izklāstītajiem nosacījumiem. Direktīvas 2006/112/EK 138.panta 1.punktā ir atrunāta PVN atbrīvojuma piemērošana preču piegādei ES teritorijā. Savukārt 138.panta 2.punkta “a” apakšpunkts nosaka, ka papildus 1. punktā minētajām preču piegādēm dalībvalstis atbrīvo no PVN arī tādu jaunu transportlīdzekļu piegādes, kurus pārdevējs, pircējs vai cita persona pārdevēja vai pircēja vārdā nosūta vai transportē pircējam uz galamērķi ārpus to attiecīgās teritorijas, bet Kopienā, ja piegādes veic tādiem nodokļa maksātājiem vai tādām juridiskām personām, kas nav nodokļa maksātājas, kuru preču iegādēm Kopienas iekšienē saskaņā ar 3. panta 1. punktu neuzliek PVN, vai jebkurai citai personai, kas nav nodokļa maksātāja.
     Ņemot vērā minēto, secināms, ka PVN likumā vēsturiski nav precīzi pārņemts Direktīvas 2006/112/EK 313.panta regulējums, kas savukārt rada nepareizās interpretācijas risku, ka īpašais PVN piemērošanas režīmu nav piemērojams visu jauno transportlīdzekļu piegādēm.
Jāņem arī vērā, ka jēdziens “jauns transportlīdzeklis” Direktīvā 2006/112/EK ir attiecināms tikai uz attiecīgajiem preču piegādes un preču iegādes ES teritorijā darījumiem ar mērķi līdzsvarot jaunu transportlīdzekļu pirkšanu un pārdošanu dēļ atšķirīgām PVN likmēm ES dalībvalstīs un nav attiecināms uz darījumiem iekšzemē.
Risinājuma apraksts
       Ņemot vērā, ka PVN likuma 138.panta divdesmit otrā daļa nebija tieši pārņemta no Direktīvas 2006/112/EK regulējuma, ir nepieciešams tā tekstu maksimāli tuvināt šīs direktīvas teksta redakcijai. Tādējādi minētā tiesību norma būtu precizējama, nosakot, ka īpašo PVN piemērošanas režīmu nepiemēro jaunu transportlīdzekļu piegādēm ES teritorijā. Savukārt attiecībā uz iekšzemes darījumiem PVN likuma 138.pantā noteiktais īpašais PVN piemērošanas režīms būtu piemērojams arī jaunajiem transportlīdzekļiem.
Problēmas apraksts
3. Iesnieguma reģistrācijai VID PVN maksātāju reģistrā iesniegšana Uzņēmumu reģistrā
     Pēc VID sniegtās informācijas no UR saņemtie iesniegumi reģistrācijai VID PVN maksātāju reģistrā bieži ir nekorekti aizpildīti, jo tiek aizpildīti nestrukturētā veidā, manuāli, kā arī VID šādu iesniegumu saņemšanas brīdī nav informācijas par jaunreģistrētajiem komersantiem, t.sk. par šo komersantu iespējam veikt deklarēto saimniecisko darbību, jo netiek aizpildīta iesnieguma A sadaļa. Rezultātā visiem komersantiem, kas izvēlējušies iesniegt iesniegumus UR, VID sūta vēstules ar aicinājumu novērst iesniegumos konstatētās nepilnības un/vai iesniegt papildu informāciju.
     Analizējot pieņemto lēmumu reģistrācijai VID PVN maksātāju reģistrā dinamiku laika perioda no 2019.gada līdz 2023.gadam, secināms, ka pieņemto lēmumu skaits saistībā ar UR iesniegtajiem komersantu iesniegumiem sarūk, piecu gadu periodā samazinoties par 4,7%. 2019.gadā kopējais pieņemto lēmumu skaits saistībā ar UR iesniegto iesniegumu reģistrācijai VID PVN maksātāju reģistrā bija 2 106 lēmumi, kas sastādīja 21,45% no pieņemto lēmumu kopskaita. Savukārt 2023. gadā VID ir pieņēmis 1 574 lēmumus par reģistrāciju VID PVN maksātāju reģistrā saistībā ar UR iesniegtajiem komersantu iesniegumiem, kas sastādīja 16,7% no pieņemto lēmumu kopskaita. Saistībā ar UR iesniegtajiem komersantu iesniegumiem saglabājas pastāvīgā tendence pieņemt pozitīvu lēmumu tikai pēc izvērtēšanai nepieciešamas papildu informācijas saņemšanas.
    Komersanti, kuri izvēlas iesniegumu reģistrācijai VID PVN maksātāju reģistrā iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam, iesniedz to, aizpildot VID EDS izveidoto strukturētu dokumentu, kas vienlaikus darbojas arī kā palīgrīks ērtākai un saprotamākai iesnieguma veidlapas aizpildīšanai. Iesnieguma aizpildīšanas laikā VID EDS komersantiem pastāv iespēja saņemt konsultāciju gan par iesnieguma aizpildīšanu, gan citiem jautājumiem par reģistrāciju VID PVN maksātāju reģistrā. Tas atvieglo darba procesus, ekonomē laiku, kā arī sniedz lielāku brīvību komersantiem, ļaujot tiem izvēlēties piemērotāku laiku iesnieguma aizpildīšanai un iesniegšanai VID EDS, kā arī iesnieguma aizpildīšanas procesa gaitā minimizējot pieļautās kļūdas.
Risinājuma apraksts
    Ņemot vērā, ka VID EDS ir izveidots strukturēts iesniegums reģistrācijai VID PVN maksātāju reģistrā iesniegšanai, ir nepieciešams veikt grozījumus PVN likumā, svītrojot regulējumu, saskaņā ar kuru komersanti var iesniegt iesniegumu reģistrācijai VID PVN maksātāju reģistrā Uzņēmumu reģistram vienlaikus ar pieteikumu par komersanta ierakstīšanu komercreģistrā.
    Ar likumprojektu paredzēts izslēgt PVN likuma 66.panta otro daļu.
Problēmas apraksts
4. Tiesības nereģistrēties VID PVN maksātāju reģistrā
     Atbilstoši PVN likuma regulējumam PVN maksātājam, kārtējā kalendāra gadā pārsniedzot PVN reģistrācijas slieksni 50 000 euro, nākamajā kalendāra gadā nav tiesību piemērot šo slieksni, proti, ir jābūt reģistrētam VID PVN maksātāju reģistrā. Tomēr praksē var būt situācijas, kad PVN maksātāji, veic neregulāru saimniecisko darbību, kas uzskatāma par tādu tikai PVN likuma izpratnē. Piemēram, kārtēja kalendārā gadā fiziskā persona veic divus vai trīs darījumus un nākamajos gados tā neplāno veikt kādus darījumus saimnieciskās darbības ietvaros. Atbilstoši PVN likuma regulējumam, šādos gadījumos personai ir jāreģistrējas VID PVN maksātāju reģistrā un kārtējā un nākamajā kalendārā gadā jāpilda PVN likumā noteiktās saistības, piemēram, attiecībā uz PVN deklarāciju iesniegšanu. Praksē saimnieciskā darbība netiek veikta, tomēr personai ir jāturpina VID iesniegt PVN deklarācijas ar "0" vērtību. Reģistrācija VID PVN maksātāju reģistrā, ja netiks turpināta saimnieciskā darbība, uzliek saistību izpildes slogu gan pašām personām, gan administratīvo slogu VID. Tādējādi, ir nepieciešams PVN likumā paredzēt regulējumu, kas minētajos gadījumos ļauj personai nereģistrēties VID PVN maksātāju reģistrā, tādā veidā atbrīvojot arī no PVN deklarāciju ar "0" vērtību iesniegšanas.  
Risinājuma apraksts
    PVN likuma 59.pants ir papildināms ar 11.un 11.2 daļu, kas nosaka, ka PVN maksātājs ir tiesīgs nereģistrēties VID PVN maksātāju reģistrā, ja pēc viena darījuma, ar kuru pārsniegts PVN reģistrācijas slieksnis, kalendāra gadā un nākamajā kalendāra gadā nav paredzēts veikt saimniecisko darbību. Šajā gadījumā minētā persona iemaksā PVN valsts budžetā no vērtības, kas pārsniedz PVN reģistrācijas slieksni, nereģistrējoties VID PVN maksātāju reģistrā. Tomēr gadījumā, ja kalendāra gadā vai nākamajā kalendāra gadā PVN maksātājs saimnieciskās darbības ietvaros tomēr veic darījumus, tam ir pienākums reģistrēties VID PVN maksātāju reģistrā pirms šo darījumu veikšanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • komersanti, kuriem ir jāreģistrējas VID PVN maksātāju reģistrā
  • visi reģistrēti PVN maksātāji
Ietekmes apraksts
Reģistrētiem PVN maksātājiem ir pienākums par ar PVN apliekamajiem darījumiem izrakstīt PVN rēķinu. Pielāgojot PVN likuma regulējumu grāmatvedības normatīvajiem aktiem, reģistrētiem PVN maksātājiem tajos gadījumos, kad grāmatvedības attaisnojuma dokuments ir izrakstāms strukturētā formātā, arī PVN rēķinu jāizraksta strukturētā elektroniskā formā.

Komersanti, kuri reģistrējas VID PVN maksātāju reģistrā, nevarēs iesniegt iesniegumu reģistrācijai VID PVN maksātāju reģistrā Uzņēmumu reģistram vienlaikus ar pieteikumu par komersanta ierakstīšanu komercreģistrā.

Ar likumprojektu reģistrēti PVN maksātāji, komersanti, kuriem ir jāreģistrējas VID PVN maksātāju reģistrā, un Valsts ieņēmumu dienests kā faktiskais regulējuma piemērotājs tiek ietekmēti tieši.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
komersanti, kuriem ir jāreģistrējas VID PVN maksātāju reģistrā
samazinās
Vērtības nozīme:
16,04
grāmatveža stundas samaksas likme + darba devēja VSOAI
0,70
iesnieguma aizpildīšanas laiks
1 790
UR iesniegto reģistrācijas iesniegumu skaits
1
vienreizējs pasākums
-20 098,12
Aprēķins veikts par komersanta vidēji patērēto laiku, iesniedzot nepieciešamo informāciju reģistrācijas vajadzībām VID PVN maksātāju reģistrā, pieņemot, ka informāciju sagatavo grāmatvedis (ceturtā līmeņa kvalifikācija), kura stundas likme ir 12,98 euro (informācija par darba vietām 2024. gada decembrī atbilstoši darba devēju iesniegtajos pārskatos “Ziņas par darba ņēmējiem” nodarbinātajam norādītajai profesijai) Stundas samaksas likmei pieskaitīts darba devēja sociālais nodoklis 23.,59 %.
visi reģistrēti PVN maksātāji
neietekmē
Kopā
-20 098,12

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā īpašā PVN piemērošanas režīma darījumos ar lietotām mantām regulējuma specifiku, precīzu ietekmi uz valsts budžeta ieņēmumiem noteikt nav iespējams. Tomēr var prognozēt, ka varētu būt nebūtiska negatīvā ietekme uz valsts budžeta ieņēmumiem, jo atsevišķos darījumos ar lietotām mantām, mākslas darbiem, kolekciju priekšmetiem un senlietām tiks samazināta ar PVN apliekamā vērtība.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32006L0112
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2006.gada 28.novembra Direktīva 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu
Apraksts
Atbilstoši Direktīvas 2006/112/EK 313.pantam īpašais PVN piemērošanas režīms darījumos ar lietotām mantām, mākslas darbiem, kolekciju priekšmetiem un senlietām neattiecas uz jaunu transportlīdzekļu piegādi, ko veic saskaņā ar 138.panta 1.punktā un 2.punktā “a” apakšpunktā izklāstītajiem nosacījumiem. Direktīvas 2006/112/EK 138.panta 1.punktā ir atrunāta PVN atbrīvojuma piemērošana preču piegādei ES teritorijā. 
Ņemot vērā minēto, ka PVN likumā vēsturiski nav precīzi pārņemts Direktīvas 2006/112/EK 313.panta regulējums, ir nepieciešams PVN likuma 138.panta divdesmit otrā daļas tekstu maksimāli tuvināt Direktīvas 2006/112/EK direktīvas teksta redakcijai.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2006.gada 28.novembra Direktīva 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
313.pants
Likumprojekta 5.pants (PVN likuma 138.panta divdesmit otrā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
 
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sadaļa tiks aizpildīta pēc līdzdalības rezultātu saņemšanas.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sadaļa tiks aizpildīta pēc līdzdalības rezultātu saņemšanas un apkopošanas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi