Anotācija (ex-ante)

23-TA-708: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2014. gada 26. augusta noteikumos Nr. 509 "Noteikumi par karavīra mēnešalgas un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pēc Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir aktualizēt karavīru mēnešalgas likmes, tā padarot mēnešalgu konkurētspējīgāku atbilstoši darba tirgus apstākļiem, t.sk., paredzot ārstniecības personu darba samaksas pieauguma nodrošināšanu atbilstoši Veselības ministrijas prioritārajam pasākumam “Ārstniecības personu darba samaksas pieauguma nodrošināšana (horizontāli)".
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2023.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekts paredz grozīt karavīru mēnešalgas likmes, lai nodrošinātu karavīru mēnešalgas izdienas gadu skalas tvēruma izlīdzinājumu karavīru sastāviem, kā arī precizētu karavīru mēnešalgu likmes atbilstoši Valsts kontroles 2022. gada revīzijas ziņojumā “Nacionālo bruņoto spēku personāla politikā veikto pasākumu efektivitāte” (turpmāk – Valsts kontroles ziņojums, pieejams: https://www.lrvk.gov.lv/lv/getrevisionfile/29680-wHTpm1igmDyAOwejbjwDey8Bfr186SH3.pdf) ietvertajiem ieteikumiem par profesionālā dienesta karavīru atlīdzību, kur karavīru piesaistei un noturēšanai ir norāde par nepieciešamību nodrošināt profesionālā dienesta karavīru atlīdzības konkurētspēju darba tirgū.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Darba likuma pārejas noteikumu 26. un 27.punktu, saskaņā ar kuriem minimālā mēneša darba alga normāla darba laika ietvaros no 2023. gada 1. janvāra nav mazāka par 620 euro un no 2024. gada 1. janvāra nav mazāka par 700 euro, jau no 2023. gada 1. janvāra profesionālā dienesta karavīra mēnešalga nav konkurētspējīga. Iepriekšējo grozījumu ietvarā jaunais karavīrs par 1. izdienas gadu (bāze) un kareivja dienesta pakāpi saņem mēnešalgu 630 euro apmērā (bruto), kam piemēro kvalifikācijas kategoriju K7 ar koeficientu 1,00. Šī summa ir par vismaz 26% lielāka nekā minimālā mēneša darba samaksa (2022. gadā – 500 euro) valstī. Vēsturiski viskonkurētspējīgākā nobīde, kā procents virs minimālās – mazkvalificēta darba spēka zemākā līmeņa amatiem piemērojamās (no Atlīdzības likuma izrietoši 1. mēnešalgas grupas amatiem, piem., apkopējs, kā arī citi zemas kvalifikācijas lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības amati) – mēneša darba algas, bija 2019. un 2020. gadā ar 38% (595x1,00=595 pret 430).  Šāda atšķirība ir pamatota ar to, ka profesionālā dienesta karavīrs jau pirmajā dienesta uzsākšanas mēnesī tiek militāri apmācīts un tādējādi ir profesionāli sagatavots, kas nav pielīdzināms visvienkāršākajiem darba pienākumiem, kurus pilnā slodzē novērtē ar minimālu mēneša darba samaksu jebkurā citā nodarbinātības nozarē. Turklāt arī Valsts kontroles ziņojumā norādīts, ka, pētot citu valstu bruņoto spēku atlīdzību izmaiņas, pat 33% pārsvars var nebūt pietiekams, lai nodrošinātu karavīru atalgojuma konkurētspēju darba tirgū. Grozījumu projekts paredz noteikt karavīru atalgojuma pieaugumu līdz vidējam rādītajam starp vēsturiski lielāko nobīdi no minimālās mēnešalgas valstī - 38% un Valsts kontroles revīzijas ziņojumā minētajiem 33%, proti 35% palielinājumu virs valstī noteiktās minimālās mēneša darba samaksas kareivju un instruktoru sastāva zemākajai mēnešalgas likmei.
Lai veicinātu Nacionālo bruņoto spēku ilgtspēju un personālsastāva kapacitāti, stiprinot kvalificētu un pieredzējušu speciālistu motivāciju turpināt dienēt Nacionālajos bruņotajos spēkos, virsnieku sastāva mēnešalgai ir jābūt konkurētspējīgai salīdzinājumā ar vidējo mēnešalgu valstī. Pieredzējušu karavīru  saglabāšana bruņotajos spēkos stiprina Nacionālo bruņoto spēku operacionālās spējas, jo īpaši, ņemot vērā šī brīža ģeopolitisko situāciju. un pastiprinātu kaujas spēju uzturēšanas nepieciešamību, kā arī dienesta uzdevumu intensitāti. Konkurētspējīgs atalgojums paaugstinās karavīru sociālo garantiju līmeni, uzlabos to sasaisti ar personāla karjeras un profesionālās izaugsmes kritērijiem, balstoties uz militārajam dienestam nepieciešamo zināšanu, operacionālās pieredzes un kvalifikācijas līmeņa sasniegšanu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minimālās mēneša darba algas paaugstināšanu, pilnveidotas karavīru mēnešalgas likmes, proti, precizētas Ministru kabineta 2014. gada 26. augusta noteikumu Nr. 509 ,,Noteikumi par karavīra mēnešalgas un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” 1. pielikuma 1. un 2. punkta tabulas, attiecīgi kareivju un instruktoru sastāvam zemākā likme ir balansēta, ņemot vērā kopš 2023.gada 1.janvāra valstī noteikto minimālo mēneša darba algu 620 euro, nodrošinot vismaz 35% pārsvaru, un virsnieku sastāva mēnešalgas likmes tabulas mazākā likme ir tuvināta vidējai darba algai (par pilnu slodzi) valstī (pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem (https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga/preses-relizes/10312-darba-samaksa-2022-gada-3-ceturksni?themeCode=DS) 2022. gada 3. ceturksnī – 1362 euro), to vēl nesasniedzot (1055=1005x1,05).
Vienlaikus, analizējot esošo kareivju, instruktoru un virsnieku sastāva izdienas pieauguma apstāšanos, kā arī tuvākajos gados potenciālo personālu ar izdienām virs 42 gadiem, identificēta nepieciešamība vienādot kareivju un instruktoru sastāva tabulas izdienas garumu ar virsnieku sastāva tabulas izdienas garumu, t.i., samazināt virsnieku izdienas pieauguma apstāšanās robežu no “52. un katru turpmāko izdienas gadu” uz “42. un turpmāko izdienas gadu”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Profesionālā dienesta karavīri
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
161 535
0
215 380
0
215 380
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
161 535
0
215 380
0
215 380
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
161 535
15 368 866
215 380
38 443 940
215 380
39 464 317
39 679 697
2.1. valsts pamatbudžets
161 535
15 368 866
215 380
38 443 940
215 380
39 464 317
39 679 697
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-15 368 866
0
-38 443 940
0
-39 464 317
-39 679 697
3.1. valsts pamatbudžets
0
-15 368 866
0
-38 443 940
0
-39 464 317
-39 679 697
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
15 368 866
0
38 443 940
0
39 464 317
39 679 697
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Izdevumu aprēķins grozījumam, kas paredz Ministru kabineta 2014. gada 26. augusta noteikumu Nr. 509 "Noteikumi par karavīra mēnešalgas un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru" 1. pielikuma 1. un 2. punkta tabulu izmaiņas. Grozījums stājas spēkā 2023.gada 1.jūlijā.
Aprēķins veikts Aizsardzības nozares maksimālajam karavīru skaitam, ņemot vērā amata dienesta pakāpes, vidējo izdienu un kvalifikācijas kategoriju koeficientus. Nepieciešamā finansējuma apmēra pieaugums aprēķināts pret pašreiz spēkā esošajiem Ministru kabineta 2014. gada 26. augusta noteikumiem Nr.509 "Noteikumi par karavīra mēnešalgas un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru".

2023.gadā 15 530 401 euro (t.sk. 161 535 euro ārstniecības personu darba samaksas pieauguma nodrošināšanai), kur:
 1) 10 592 700 euro karavīru mēnešalgas pieaugumam (7 905 karavīri x 268 euro vidējais mēnešalgas pieaugums ar kvalifikācijas kategorijas koeficientu x 5 mēneši (izmaksu mēneši));
2) Mēnešalgas pieauguma izmaiņu ietekme uz piemaksām, kompensācijām un pabalstiem 2 145 022 euro (piemaksas par aizvietošanu/papildu pienākumi (ap 4,03% no mēnešalgas), atvaļinājuma pabalsts (diferencēti līdz 50% no mēnešalgas), 5 gadu izdienas pabalsts (ap 5,46% no mēnešalgas), zemessargu mācību un dienesta uzdevumu izpildes kompensācija (ap 8,49% no mēnešalgas).
 3) Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (darba devēja) 2 792 679 euro.

2024.gadā 38 659 320 euro (t.sk. 215 380 euro ārstniecības personu darba samaksas pieauguma nodrošināšanai), kur:
1) 25 953 120 euro karavīru mēnešalgas pieaugumam (8 070 karavīri x 268 euro vidējais mēnešalgas pieaugums ar kvalifikācijas kategorijas koeficientu x 12 mēneši);
2) Mēnešalgas pieauguma izmaiņu ietekme uz piemaksām, kompensācijām un pabalstiem 5 747 751 euro (piemaksas par aizvietošanu/papildu pienākumi (ap 4,03% no mēnešalgas), atvaļinājuma pabalsts (diferencēti līdz 50% no mēnešalgas), 5 gadu izdienas pabalsts (ap 5,46% no mēnešalgas), zemessargu mācību un dienesta uzdevumu izpildes kompensācija (ap 8,49% no mēnešalgas).
 3) Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (darba devēja) 6 958 449 euro.

2025. un 2026.gadā 39 679 697 euro (t.sk. 215 380 euro ārstniecības personu darba samaksas pieauguma nodrošināšanai), kur:
 1) 26 638 128 euro karavīru mēnešalgas pieaugumam (8 283 karavīri x 268 euro vidējais mēnešalgas pieaugums ar kvalifikācijas kategorijas koeficientu x 12 mēneši);
2) Mēnešalgas pieauguma izmaiņu ietekme uz piemaksām, kompensācijām un pabalstiem 5 899 458 euro (piemaksas par aizvietošanu/papildu pienākumi (ap 4,03% no mēnešalgas), atvaļinājuma pabalsts (diferencēti līdz 50% no mēnešalgas), 5 gadu izdienas pabalsts (ap 5,46% no mēnešalgas), zemessargu mācību un dienesta uzdevumu izpildes kompensācija (ap 8,49% no mēnešalgas).
 3) Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (darba devēja) 7 142 111 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Ministru kabineta noteikumu izpildei nepieciešamais finansējums tiks pārdalīts, veicot finanšu līdzekļu pārdali starp budžeta apakšprogrammām 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” provizoriski no šādām aktivitātēm: koriģējot visu NBS regulāro spēku vienību un Zemessardzes uzturēšanas un attīstības izdevumu, lai nodrošinātu Starptautiskās operācijas, iekšzemes un starptautiskās mācības, NBS uzdevumus jūrā un gaisa telpā, transportēšanas un citus NBS neatliekamos uzdevumus, pārceļot finansējumu no citiem ekonomiskās klasifikācijas kodiem uz ar atlīdzību attiecināmiem ekonomiskās klasifikācijas kodiem budžeta apakšprogrammā 22.10.00 “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums”.

Aizsardzības ministrijai ir piešķirts finansējums ārstniecības personu darba samaksas pieauguma nodrošināšanai (nosakot 120 euro pieaugumu vienai slodzei), tajā skaitā karavīriem, 2023.gadā 161 535 euro un 2024.gadam un turpmākajos gados 215 380 euro Veselības ministrijas starpnozaru prioritāra pasākuma “Ārstniecības personu darba samaksas pieauguma nodrošināšana” ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts skar tikai profesionālā dienesta karavīrus

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi