Anotācija (ex-ante)

23-TA-2083: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 381 "Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta izstrāde ir nepieciešama, lai:
-noteiktu sociāli ekonomiskajai situācijai atbilstošu ienākumu slieksni tiesību uz Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam (turpmāk – Programma) atbalstu saņemšanai no 01.01.2024.;
-noteiktu tiesību uz Programmas bērnu pārtikas atbalstu pagarināšanu, ņemot vērā šī atbalsta pieejamības pārrāvumu no 2023. gada jūlija;
-precizētu partnerorganizāciju atlases nosacījumus, tostarp attiecībā uz vērtēšanas kritērijiem, vienlaikus veicinot administratīvā sloga mazināšanu visām iesaistītām pusēm;
-noteiktu kārtību, kādā veicama partnerorganizāciju atlase un līgumu vai vienošanās slēgšana ar partnerorganizācijām programmas informācijas vadības sistēmā;
-precizētu maltīšu izdales teritorijas definīciju;
-veiktu redakcionālus precizējumus saistībā ar noteikumos norādītā normatīvā akta par preču kvalitātes kritērijiem spēku zaudēšanu un šī akta aizstāšanu ar spēkā esošo normatīvo aktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta galvenais mērķis ir Programmas īstenošanā saglabāt labvēlīgus nosacījumus zemu ienākumu un krīzes situācijā nonākušām mājsaimniecībām (turpmāk – atbalsta saņēmējiem) Programmas atbalstu saņemšanai:
-nosakot sociāli ekonomiskajai situācijai atbilstošu ienākumu slieksni tiesību uz Programmas atbalstu saņemšanai;
-nosakot tiesību uz Programmas bērnu pārtikas atbalstu pagarināšanu.
Vienlaikus ar tiesību aktu precizēti un papildināti Programmas īstenošanas nosacījumi, t.sk. partnerorganizāciju vērtēšanas kritēriji un izdales teritorijas jēdziens.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1) Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 381 "Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.381) 4.1.3.1. apakšpunktā noteiktais Programmas maznodrošinātās mājsaimniecības ienākumu līmenis pēdējo reizi pārskatīts 01.01.2023. Atbilstoši likuma "Par sociālo drošību" 2.2 panta trešajā daļā noteiktajam tas pārskatāms katru gadu 1. janvārī.
2) No 2023.gada jūlija atbalsta saņēmējiem nav pieejams Programmas bērnu pārtikas atbalsts (komplekti ar papildu bērnu pārtikas precēm). Situācija izveidojusies, publiskā iepirkuma procedūrai par komplektu piegādātāju izvēli beidzoties bez rezultāta. Izsludinot atkārtotu iepirkumu, līguma ar potenciālo komplektu piegādātāju slēgšana paredzama š.g. oktobrī, plānota komplektu piegāžu uzsākšana – š.g. novembrī. Kopējais komplektu nepieejamības periods indikatīvi no š.g. jūlija līdz novembrim.
3) MK noteikumos Nr. 381 iekļautie partnerorganizāciju (turpmāk – PO) atlases nosacījumi, tostarp vērtēšanas kritēriji atsevišķos gadījumos ir neprecīzi formulēti un citos gadījumos nav aktuāli, ņemot vērā plānoto digitalizēto risinājumu (programmas informācijas vadības sistēma) PO atlases procedūras veikšanai.
4) MK noteikumu Nr. 381 1. pielikumā norādītais normatīvais akts (Eiropas Komisijas 2006. gada 19. decembra Regula (ES) Nr. 1881/2006, ar ko nosaka konkrētu piesārņotāju maksimāli pieļaujamo koncentrāciju pārtikas produktos) 24.05.2023. zaudēja spēku.
5) MK noteikumu Nr. 381 23.punktā un 4.pielikumā norādītais izdales teritorijas jēdziens neatbilst Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā noteiktajam.
6) MK noteikumu Nr. 381 VI.sadaļā "Partnerorganizāciju atlase" un VII. sadaļā "Sadarbības iestādes un partnerorganizācijas līgums vai vienošanās" nav noteikts, ka partnerorganizāciju atlase un tālākā līgumu vai vienošanās slēgšana tiks veikta programmas informācijas vadības sistēmā, kuras ieviešana plānota š.g. novembrī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 381 4.1.3.1. apakšpunktā noteiktais ienākumi slieksnis Programmas maznodrošinātai mājsaimniecībai – 376 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā, bet katrai nākamajai personai mājsaimniecībā 264 euro, atbilst 60 % 1 no Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – CSP) 2020. gadā publicētās ienākumu mediānas (627 euro) 2, piemērojot Latvijas skalu un noapaļojot summas līdz veseliem euro. Šāds ienākumu slieksnis ir noteikts visam 2023. gadam no 1. janvāra.
Atbilstoši likumā "Par sociālo drošību 2.2 panta otrajā un trešajā daļā noteiktajam minimālo ienākumu sliekšņus pārskata katru gadu 1. janvārī, ņemot vērā aktuālo minimālo ienākumu mediānu, ko līdz kārtējā gada 1. februārim CSP publicē savā tīmekļvietnē. Un tā tiek ņemta par pamatu, nosakot minimālo ienākumu sliekšņa apmēru nākamajam gadam.
Nabadzības riskam pakļauto mājsaimniecību ienākumu apmērs būtu aprēķināms no CSP publicētās minimālo ienākumu mediānas summas par 2021. gadu (60% no 685,78 euro), un piemērojams no 2024. gada 1. janvāra. 2024. gadam aprēķinātais ienākumu slieksnis tiesību uz Programmas atbalstu saņemšanai ir: 412 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 288 euro katrai nākamai personai mājsaimniecībā. Noteikumu projektā ienākumu slieksni katru gadu paredzēts izteikt summā (euro), nevis procentuālajā izteiksmē, lai lietotājam – jebkuram sabiedrības loceklim, tostarp Programmas mērķa auditorijai, kā arī iesaistītājām institūcijām, informācija ir skaidra un nepārprotama.

1[Iedzīvotāji, kuru ekvivalentie rīcībā esošie ienākumi ir zemāki par 60 % no mājsaimniecību rīcībā esošās ienākumu mediānas, tiek uzskatīti par pakļautiem nabadzības riskam.]
2[https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__POP__NN__NNM/NNM080/table/tableViewLayout1/]
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt Programmas maznodrošinātās mājsaimniecības ienākumu līmeni (precizējumi MK noteikumu Nr. 381 4.1.3.1. apakšpunktā). MK noteikumu noslēguma jautājumos iekļaujama informācija, ka izmaiņas 4.1.3.1. apakšpunktā stājas spēkā no 01.01.2024.
Problēmas apraksts
Sabiedrības integrācijas fonda (turpmāk – SIF) izsludinātā publiskā iepirkuma ietvaros saņemtie pretendentu piedāvājumi bērnu pārtikas produktiem pilnībā neatbilda normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un izvirzītajiem kvalitātes standartiem. Šo iemeslu dēļ iepirkumu nācās izbeigt bez rezultāta. Ir izsludināts jauns iepirkums, tā ietvaros pēc piegādātāja izvēles un līguma noslēgšanas, produktu piegādes uz izdales vietām plānots uzsākt š.g. oktobra beigās/novembra sākumā. Šīs izveidojušās situācijas rezultātā Programmas atbalsta saņēmējiem – zemu ienākumu ģimenēm ar maziem bērniem (līdz 2 gadu vecumam), laika posmā no š.g. jūlija līdz indikatīvi š.g. novembrim saņemšanai nav pieejami papildus bērnu pārtikas preču komplekti. Šajā laika posmā, kad nav pieejami minētie komplekti izdalei, mājsaimniecībām var beigties sociālo dienestu izsniegto izziņu par trūcīgās, krīzes situācijā nonākušās vai Programmas nosacījumiem atbilstošas maznodrošinātās mājsaimniecības statusu derīguma termiņš.
Lai gan ģimenēm ar maziem bērniem joprojām ir pieejams primāri nepieciešamais atbalsts, proti, ikvienam ģimenes loceklim ir pieejamas pārtikas pakas (individuālai izdalei bez vecuma ierobežojuma), kuru sastāvā tostarp ir produkti (auzu pārslas, četru graudu pārslas, manna, tvaicēti rīsi, kartupeļu biezputra, pilnpiena pulveris u.c. produkti), kas ir piemēroti maltīšu gatavošanai arī bērniem, tomēr būtu nepieciešams ģimenēm saglabāt tiesības uz papildu bērnu pārtikas preču komplektu saņemšanu vēlākā laika posmā.
Risinājuma apraksts
MK noteikumus Nr. 381 X. nodaļu “Noslēguma jautājums” papildināt ar jaunu 71. punktu, paredzot tiesību uz bērnu pārtikas atbalstu pagarināšanu līdz 31.01.2024., vienlaikus paredzot mājsaimniecībām tiesības izvēlēties atbalsta komplekta veidu pēc bērna vecuma grupas (vai noteikumu 9.1.2. vai 9.1.3.apakšpunktā minēto komplektu), ja pēc izziņas derīguma termiņa beigām bērns pāriet cita vecuma grupā - 13 līdz 24 mēnešiem.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 381 4.pielikumā “Partnerorganizāciju vērtēšanas kritēriji” iekļautie PO atlases vērtēšanas kritēriji (piemēram, kopīgie atbilstības kritēriji 1.6., 1.7. un 1.8.) ir formāli un PO pretendenta iesnieguma vērtēšanas procesā nav pārbaudāmi, jo tiem ir tikai deklaratīvs raksturs, un pēc savas būtības tie izpaužas kā PO pretendentu apņemšanās / nodoms plānotajās darbībās ievērot Programmas nosacījumus. Atstājot tos kopīgo atbilstības kritēriju sarakstā, palielinās administratīvais slogs PO atlases komisijas darbā, veicot formālu kritēriju izvērtēšanu, kam nav ietekmes uz vērtēšanas rezultātu.
Savukārt kopīgais atbilstības kritērijs 1.9.1. turpmāk vairs nav aktuāls, ņemot vērā plānoto digitalizēto risinājumu PO atlases procedūras veikšanai – Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platforma (turpmāk - MAP), kur iesnieguma sagatavošana paredzēta tikai elektroniskā formātā.
MK noteikumu Nr. 381 4.pielikuma 3. sadaļā “Kvalitātes kritēriji” noteiktā gradācija 3.1. un 3.2.kritērijā nav precīza, jo tā paredz vienas vienības (piemēram gadu skaitu) iekļaušanu divos vērtējuma intervālos. Šī neprecizitāte veicina kļūdu pieļaušanu PO atlases komisijas ekspertu darbā, piešķirot vērtējuma punktus.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams MK noteikumu Nr. 381 4. pielikuma 1. sadaļā “Kopīgie atbilstības kritēriji” svītrot:
-1.6., 1.7. un 1.8. kritēriju, tos aizvietojot ar apliecinājumu PO pretendenta iesnieguma veidlapā. Ar programmas sadarbības iestāde (SIF) panākta vienošanās, ka tas tiks paredzēts PO atlases dokumentācijā, kā arī elektronizētajā iesnieguma veidlapā MAP, PO pretendentam atzīmējot standartizētu apliecinājuma tekstu un iesniedzot šo iesniegumu sistēmā MAP.
-1.9.1. kritēriju kā neaktuālu, ņemot vērā iesnieguma sagatavošanu MAP.
Katrs PO pretendents vai katrs pretendentu apvienības dalībnieks tiks vērtēts atbilstoši šo noteikumu 4. pielikumā minētajiem kopīgajiem atbilstības kritērijiem.
Vienlaikus nepieciešams svītrot MK noteikumu 47. punkta otro teikumu “Sadarbības iestāde biežāk uzdotos jautājumus un atbildes publicē tās oficiālajā tīmekļvietnē (www.sif.gov.lv).”, jo turpmāk PO atlases procedūra un visas ar to saistītas darbības, tostarp, informācijas apmaiņa, plānota MAP.
Nepieciešams MK noteikumu Nr. 381 49.2. apakšpunktā precizēt teksta redakciju atbilstoši šo noteikumu 4. pielikumā 2. sadaļā noteiktajam (tehniskais precizējums atbilstoši 2.2 piezīmei – Ja PO ir apvienība, pēc specifiskajiem atbilstības kritērijiem vērtē visus apvienības dalībniekus kopā).
Nepieciešams MK noteikumu Nr. 381 4. pielikuma 3. sadaļas 3.1. un 3.2. kritērija ailē “Apakškritēriji/punktu skaits” precizēt vērtību intervālus, lai viena vērtība vienlaikus nebūtu divu vērtējumu skalās.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 381 1. pielikumā “Programmas īstenošanai paredzēto pārtikas preču ražošanas, nekaitīguma un kvalitātes kritēriji” norādītais normatīvais akts – Eiropas Komisijas 2006. gada 19. decembra Regula (ES) Nr. 1881/2006, ar ko nosaka konkrētu piesārņotāju maksimāli pieļaujamo koncentrāciju pārtikas produktos, 24.05.2023. zaudēja spēku. Ņemot vērā, ka minētajā pielikumā norādītos normatīvos aktus izmanto preču ražošanas un kvalitātes kritēriju noteikšanā publisko iepirkumu procesā, iekļaujot tos iepirkuma dokumentācijas tehniskajā specifikācijā, var veidoties situācijas ar kļūdainu dokumentāciju.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 381 1. pielikumu, tajā norādīto normatīvo aktu “Eiropas Komisijas 2006. gada 19. decembra Regula (ES) Nr. 1881/2006, ar ko nosaka konkrētu piesārņotāju maksimāli pieļaujamo koncentrāciju pārtikas produktos” aizstāt ar normatīvo aktu “Eiropas Komisijas 2023. gada 25. aprīļa Regula (ES) 2023/915 par konkrētu kontaminantu maksimālajiem līmeņiem pārtikā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1881/2006”.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 381:
-23. punktā definētā izdales teritorija neatbilst Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā (turpmāk – Likums) noteiktajam administratīvo teritoriju iedalījumam.
-4. pielikuma 3.4.1.1., 3.4.1.2., 3.4.1.3. un 3.4.3. apakšpunktā noteiktais apzīmējums izdales teritorijai – „valstspilsēta“, „novads“ un „novada pilsēta“ neatbilst Likuma noteiktajam administratīvo teritoriju iedalījumam.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams MK noteikumu Nr. 381:

-23. punktu izteikt šādā precizētā redakcijā: 
"Ja partnerorganizācija saskaņā ar līgumu vai vienošanos, kas noslēgta ar sadarbības iestādi, nodrošina maltīti valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā (turpmāk – izdales teritorija), par maltīti uzskatāma viena ēdienreize, piedāvājot ēdināšanu uz vietas vai ēdienu līdzņemšanai."

-4. pielikuma 3.punktā precizēt 3.4.1.1., 3.4.1.2., 3.4.1.3. un 3.4.3. apakšpunkta redakciju, vārdu „valstspilsēta“ un „novads“ aizstājot ar vārdiem „valstspilsētas pašvaldības teritorija“ un „novada pašvaldības teritorija“ attiecīgajā locījumā, kā arī 3.4.3. apakšpunktā vārdus "Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvi teritoriālā vienība, valstspilsēta, novads vai novada pilsēta" aizstāt ar vārdiem "pašvaldības teritorija".

-4. pielikuma piezīmi (9. 7 ) svītrot.
Problēmas apraksts
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - regula Nr.2021/1060) 69.panta 8.punkta pirmajā daļā noteiktajam dalībvalstis nodrošina, ka visa informācijas apmaiņa starp saņēmējiem un programmas iestādēm notiek, izmantojot elektroniskas datu apmaiņas sistēmas saskaņā ar regulas Nr.2021/1060 XIV pielikumu. Vienlaikus 69.panta 8.punkta pēdējā daļā noteikts, ka šī punkta pirmo daļu nepiemēro programmām vai prioritātēm, kas noteiktas ESF+ regulas 4. panta 1. punkta m) apakšpunktā. Taču, ņemot vērā ES fondu ieviešanā, vadībā un īstenošanā piemērojamo praksi attiecībā uz nepieciešamo datu uzkrāšanu un pieejamību, kā arī regulas Nr.2021/1060 69.panta 1., 2., 3., 4. un 6.punktā, 72.panta 1.punktā un 74.pantā noteiktās prasības, kas jāizpilda dalībvalstīm attiecībā uz Programmas vadības un kontroles sistēmas izveidi un tās efektīvu funkcionēšanu, pārbaudēm un kontrolēm, datu un rādītāju precizitāti, kvalitāti un pilnīgumu, izdevumu likumību un pareizību, revīzijas liecību nodrošināšanu un glabāšanu u.tml., un ņemot vērā to, ka programmām vai prioritātēm, kas noteiktas ESF+ regulas 4. panta 1. punkta m) apakšpunktā, nav noteikti izņēmumi vai atlaides iepriekš minēto prasību izpildei, Programmas vadībai un īstenošanai būtu nepieciešams piemērot regulas Nr.2021/1060 69.panta 8.punkta pirmajā daļā noteikto, proti, izveidot un izmantot elektronisku datu apmaiņas sistēmu saskaņā ar regulas Nr.2021/1060 XIV pielikumu. Elektroniska datu apmaiņas sistēma ļaus Programmas īstenošanā un vadībā nodrošināt iepriekš minētās regulas prasības, uzkrāt datus un darīt tos pieejamus uzraugošām un kontrolējošām institūcijām, līdzīgi kā tas ir organizēts citu ES līdzfinansēto programmu ietvaros.
Saskaņā ar Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 6.panta trešās daļas 12.punktā noteikto Sadarbības iestādei ir noteikts šāds pienākums: nodrošināt programmas vadības informācijas sistēmas darbību, veicot regulas Nr. 2021/1060 72. panta 1. punkta "e" apakšpunktā minētās funkcijas (t.i., ierakstīt un uzglabāt elektroniski tos datus par katru darbību, kas nepieciešami uzraudzībai, izvērtēšanai, finanšu pārvaldībai, verifikācijām un revīzijām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 XVII pielikumu, un nodrošināt datu drošību, integritāti un konfidencialitāti un lietotāju autentifikāciju).

Atbilstoši MK 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 443 “Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas uzraudzības noteikumi” (turpmāk – MK noteikumu Nr. 443) VII. sadaļā “Programmas vadības informācijas sistēmas izveidošanas un izmantošanas kārtība” noteiktajam Programmas īstenošanā, vadībā un uzraudzībā tiks izmantota Programmas vadības informācijas sistēma - Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platforma (turpmāk – MAP platforma). Šobrīd MAP platforma ir pēdējā izstrādes stadijā, un tā ieviešanas uzsākšana plānota š.g. novembrī. MAP platformas darbību un izmantošanas kārtību nosaka  Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas noteikumi (tiesību akts 23-TA-1157), virzības stadija – saskaņošanā.
Š.g. novembrī, pēc tiesību akta 23-TA-1157 pieņemšanas valdībā un MAP platformas darbības uzsākšanas, Programmas ietvaros sadarbības iestāde (turpmāk – SI) plāno izsludināt konkursu pirmajai partnerorganizāciju atlasei atbilstoši MK noteikumu Nr. 381 VI. sadaļā “Partnerorganizāciju atlase” noteiktajai kārtībai.

Partnerorganizāciju atlase (konkursa izsludināšana, iesniegumu iesniegšana, vērtēšana, lēmumu paziņošana u.tml.) un sekojošā līgumu vai vienošanās slēgšana, kā arī līgumu vai vienošanās izpildes uzraudzība, tiek plānota MAP platformā. Šobrīd MK noteikumos Nr. 381 ir noteikti vispārīgi nosacījumi atlases veikšanai, taču nav norādīts veids, kādā tiek plānots īstenot partnerorganizāciju izlasi. Ņemot vērā MAP platformas ieviešanu, MK noteikumos nepieciešams norādīt tās izmantošanu.
Vienlaikus MK noteikumos Nr. 381 nav atsevišķi noteikts SI lēmumu paziņošanas veids. Tas nav noteikts arī Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 16. pantā, jo informācija un dokumentu paziņošanas kārtība ir noteikta citā normatīvajā aktā, proti Paziņošanas likumā, un tā normu dublēšana Programmas normatīvajos aktos nav nepieciešama. Taču, ņemot vērā, ka Programmas ietvaros partnerorganizāciju atlase, līgumu vai vienošanās slēgšana un tālākā to izpildes uzraudzība, tostarp paziņošana par SI lēmumiem, paredzēta MAP platformā, nepieciešams atsevišķi atrunāt dokumenta paziņošanas veidu atbilstoši Paziņošanas likuma 3. panta otrajā daļā noteiktajam, ja šis paziņošanas veids nav noteikts šī likuma 3. panta pirmajā daļā.

Ņemot vērā partnerorganizācijas atlases veikšanu, tostarp, izsludināšanu MAP platformā, visi atlases dokumenti, tostarp, iesnieguma veidlapa elektroniskā formātā, būs pieejami MAP platformā. Savukārt SI oficiālajā tīmekļvietnē (www.sif.gov.lv) tiks ievietots atlases nolikums, kurā tiks iekļauti visi atlases nosacījumi un norāde uz MAP platformu, kurā savukārt tiks veikta iesniegumu iesniegšana, vērtēšana, lēmumu paziņošana u.tml.
Šobrīd MK noteikumu Nr.381 48.punktā ir norādīts, ka pretendents iesniedz SI iesniegumu atbilstoši tās oficiālajā tīmekļvietnē (www.sif.gov.lv) ievietotajam iesnieguma veidlapas paraugam. Šī informācija neatbilst plānotajai kārtībai un ir precizējama atbilstoši faktiskajai situācijai.

Vienlaikus, turpinot līdzšinējo praksi EAFVP 2014.-2020.g.ietvaros , kā arī piemērojot vispārīgo praksi ES fondu ieviešanā, informāciju par atklāto konkursu - partnerorganizāciju atlasi nepieciešams publicēt oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 381 44.punktu, iekļaujot publicēšanas nosacījumu "Latvijas Vēstnesis".

Ņemot vērā, ka partnerorganizāciju atlases rezultātā līgumu vai vienošanās ar partnerorganizācijām slēgšana, kā arī tālākā līgumu vai vienošanās izpildes uzraudzība tiek plānota MAP platformā, nepieciešams to norādīt MK noteikumos.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams MK noteikumu Nr. 381:

-40. punktu izteikt šādā redakcijā:
"Partnerorganizāciju atlasi veic sadarbības iestāde saskaņā ar partnerorganizāciju atlases nolikumu (turpmāk – atlases nolikums) un šo noteikumu 4. pielikumā minētajiem kritērijiem, izmantojot programmas vadības informācijas sistēmu (turpmāk - programmas vadības informācijas sistēma). Sadarbības iestāde lēmumu piešķirt tiesības būt par partnerorganizāciju, piešķirt minētās tiesības ar nosacījumu vai noraidīt tās, kā arī atzinumus par lēmumā piešķirt minētās tiesības ar nosacījumu noteikto nosacījumu izpildi vai neizpildi, paziņo programmas vadības informācijas sistēmā."

-44.punktu izteikt šādā redakcijā:
"44. Sadarbības iestāde iesniedz publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis":
44.1. paziņojumu par partnerorganizāciju atlases izsludināšanu, iesniegumu pieņemšanas termiņu un norādi uz sadarbības iestādes tīmekļvietni (www.sif.gov.lv), kurā publicēts partnerorganizācijas atlases nolikums, – ne vēlāk kā 20 darbdienas pirms pretendentu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām;
44.2. paziņojumu par partnerorganizāciju atlases termiņa pagarināšanu, tās pārtraukšanu vai izbeigšanu."

-48. punktu izteikt šādā redakcijā:
"Lai iegūtu tiesības būt par partnerorganizāciju, pretendents iesniedz sadarbības iestādē iesniegumu atbilstoši tās oficiālajā tīmekļvietnē (www.sif.gov.lv) ievietotā atlases nolikuma nosacījumiem un pievieno atlases nolikumā noteiktos dokumentus, ja tas spēj nodrošināt šo noteikumu 42. punktā minētās pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšanu pilnībā vai daļēji vismaz vienā izdales teritorijā."


-55. punktu papildināt ar jaunu teikumu šādā redakcijā:
“Līgumu vai vienošanos slēdz, groza, kā arī sniedz citu ar līguma vai vienošanās izpildi saistītu informāciju, programmas vadības informācijas sistēmā.“

Ņemot vērā, ka plānotie grozījumi 40., 48. un 55. punktā saistīti ar tiesību akta 23-TA-1157 pieņemšanu, proti, ar MAP platformas darbības uzsākšanu, tie virzāmi vienlaikus ar vai uzreiz pēc tiesību akta 23-TA-1157 stāšanās spēkā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zemu ienākumu un krīzes situācijā nonākušo mājsaimniecību locekļi, t.sk. Ukrainas civiliedzīvotāji, kas ir Programmas atbalsta saņēmēji Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma izpratnē.
Ietekmes apraksts
Labvēlīga ietekme uz sabiedrības grupām:
- nosakot sociāli ekonomiskajai situācijai un sociālās aizsardzības likumdošanai atbilstošu ienākumu līmeni tiesību uz atbalstu saņemšanai no 01.01.2024.;
- nosakot mājsaimniecībām pagarinājumu tiesībām uz bērnu pārtikas atbalstu, ko varēs saņemt vēlākā laikā, kad atbalsts būs pieejams izdalei.
Juridiskās personas
  • -Programmas partnerorganizāciju pretendenti (NVO, pašvaldību iestādes, reliģiskās organizācijas) -sadarbības iestāde (SIF)
Ietekmes apraksts
Labvēlīga ietekme:
- samazinot administratīvo slogu PO un SIF atlases komisijai

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas noteikumi (23-TA-1157)

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā tiek izmantota Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platforma (turpmāk - MAP platforma). MAP platforma tiks izmantota kā Programmas vadības informācijas sistēma, kas nodrošinās Programmas procesu pārvaldību un caurspīdīgumu visos Programmas īstenošanas ciklos: no partnerorganizāciju atlases līdz visu noslēgto līgumu vai vienošanās saistību izpildei.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
Dokuments 32023R0915
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) 2023/915 (2023. gada 25. aprīlis) par konkrētu kontaminantu maksimālajiem līmeņiem pārtikā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1881/2006 (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
Atbilstoši EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULAS (ES) 2021/1057 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 19. panta "Principi" 1.punktā noteiktajam Materiālās nenodrošinātības mazināšanai paredzēto ESF+ atbalstu izmanto vienīgi tādas pārtikas un preču izdalīšanai, kas atbilst Savienības tiesību aktiem par patēriņa preču nekaitīgumu. Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī Programmā (1.5.apakšpunkta 23. un 24.rindkopā) noteikto principu par atbilstību veselīga uztura nosacījumiem, izvirzāmie atlases kritēriji produktiem nosakāmi MK noteikumos Nr.381, lai iepirkuma veicējam - Sabiedrības integrācijas fondam ir skaidra un nepārprotama informācija iepirkuma dokumentācijai sagatavošanai un publiskā iepirkuma veikšanai.
ES tiesību akta CELEX numurs
Dokuments 32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
Atbilstoši regulas Nr.2021/1060 69.panta 8.punkta pirmajā daļā noteiktajam dalībvalstis nodrošina, ka visa informācijas apmaiņa starp saņēmējiem un programmas iestādēm notiek, izmantojot elektroniskas datu apmaiņas sistēmas saskaņā ar XIV pielikumu. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) 2023/915 (2023. gada 25. aprīlis) par konkrētu kontaminantu maksimālajiem līmeņiem pārtikā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1881/2006 (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2023/915 1.pielikums
Noteikumu projekta 1.pielikuma 3., 7., 10., 14., 15., 16., 17., 23. un 24.punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2023/915 3.panta 3.punktā noteikts, ka ja šīs regulas I pielikumā nav noteikti konkrēti Savienības maksimāli līmeņi zīdaiņu un mazu bērnu pārtikai, dalībvalstis šādai pārtikai var paredzēt stingrākus maksimālos līmeņus. Programmas ietvaros šāda rīcības brīvība netiek izmantota.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Normatīvajā aktā dalībvalstīm uzliktas saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām vai ES dalībvalstīm nav veicama Programmas ietvaros. 
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.2021/1060 69.panta 8.punkta pirmā daļa
Noteikumu projekta 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekta 3.punkts paredz pilnībā pārņemt regulas 2021/1060 69.panta 8.punkta pirmajā daļā noteikto, neņemot vērā šīs regulas 69.panta 8.punkta pēdējā daļā noteikto normu, kas ļauj Programmai nepiemērot 8.punkta pirmajā daļā noteikto.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Atbilstoši regulas Nr.2021/1060 69.panta 8.punkta pirmajā daļā noteiktajam dalībvalstis nodrošina, ka visa informācijas apmaiņa starp saņēmējiem un programmas iestādēm notiek, izmantojot elektroniskas datu apmaiņas sistēmas saskaņā ar regulas Nr.2021/1060 XIV pielikumu. Vienlaikus 69.panta 8.punkta pēdējā daļā noteikts, ka šī punkta pirmo daļu nepiemēro programmām vai prioritātēm, kas noteiktas ESF+ regulas 4. panta 1. punkta m) apakšpunktā. Taču, ņemot vērā ES fondu ieviešanā, vadībā un īstenošanā piemērojamo praksi attiecībā uz nepieciešamo datu uzkrāšanu un pieejamību, kā arī regulas Nr.2021/1060 69.panta 1., 2., 3., 4. un 6.punktā, 72.panta 1.punktā un 74.pantā noteiktās prasības, kas jāizpilda dalībvalstīm attiecībā uz Programmas vadības un kontroles sistēmas izveidi un tās efektīvu funkcionēšanu, pārbaudēm un kontrolēm, datu un rādītāju precizitāti, kvalitāti un pilnīgumu, izdevumu likumību un pareizību, revīzijas liecību nodrošināšanu un glabāšanu u.tml., un ņemot vērā to, ka programmām vai prioritātēm, kas noteiktas ESF+ regulas 4. panta 1. punkta m) apakšpunktā, nav noteikti izņēmumi vai atlaides iepriekš minēto prasību izpildei, Programmas vadībai un īstenošanai būtu nepieciešams piemērot regulas Nr.2021/1060 69.panta 8.punkta pirmajā daļā noteikto, proti, izveidot un izmantot elektronisku datu apmaiņas sistēmu saskaņā ar regulas Nr.2021/1060 XIV pielikumu. Elektroniska datu apmaiņas sistēma ļaus Programmas īstenošanā un vadībā nodrošināt iepriekš minētās regulas prasības, uzkrāt datus un darīt tos pieejamus uzraugošām un kontrolējošām institūcijām, līdzīgi kā tas ir organizēts citu ES līdzfinansēto programmu ietvaros.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Tiesību akta projektā iestrādātās normas ir labvēlīgas zemu ienākumu mājsaimniecībām, kā arī Ukrainas civiliedzīvotājiem, pagarinot tām tiesības uz bērnu pārtikas atbalstu pārrāvuma laikā, kā arī no 01.01.2024. tām paaugstinot ienākumu slieksni atbalsta saņemšanai.
Tiesību aktā nav iekļautas normas, kas ierobežo vai samazina tiesības sabiedrības grupām.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Tiesību akta izpildei nav ietekmes uz iesaistītajām institūcijām, to darba apjoms, vadības un kontroles sistēma kopumā nemainās. Savukārt atsevišķu PO vērtēšanas kritēriju konsolidēšana veicina administratīvā sloga un kļūdu pieļāušanas iespējamības mazināšanu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ietekme uz zemu ienākumu un krīzes situācijā nonākušo mājsaimniecību, kā arī Ukrainas civiliedzīvotāju situāciju ir labvēlīga, pagarinot tām tiesības uz bērnu pārtikas atbalstu, kā arī no 01.01.2024. paaugstinot tām ienākumu slieksni atbalsta saņemšanai.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi