Anotācija (ex-ante)

22-TA-575: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 18. maija noteikumos Nr. 495 "Noteikumi par Ministru kabineta locekļa ārštata konsultatīvā darbinieka statusu un kompetenci"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 18. maija noteikumos Nr. 495 "Noteikumi par Ministru kabineta locekļa ārštata konsultatīvā darbinieka statusu un kompetenci"" (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Valsts kancelejas iniciatīvas, lai izpildītu Eiropas Padomes Pretkorupcijas starpvalstu grupas (turpmāk - GRECO) piektās novērtēšanas kārtas ziņojumā par Latviju izteiktās rekomendācijas: 1) nodrošināt, ka interešu konfliktu pārvaldības sistēmai būtu jāattiecas arī uz neatalgotiem “ārštata konsultatīvajiem darbiniekiem” un neatalgotiem padomniekiem centrālajā valdībā, kā tas ir atbilstoši to funkcijām (iv. rekomendācija); un 2)  nodrošināt, ka Ministru kabineta locekļi, citas politiskās amatpersonas, ārštata konsultatīvie darbinieki un citi neatalgotie padomdevēji centrālajā valdībā informē par interešu konfliktiem, kolīdz tie rodas (ad hoc), un ka šādi konflikti tiek pienācīgi dokumentēti un par tiem tiek sniegta informācija un ka par neinformēšanu par tiem tiek piemērotas atbilstošas sankcijas (viii. rekomendācijas i) punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai izpildītu GRECO izteiktās rekomendācijas un nodrošinātu, ka uz Ministru kabineta locekļa ārštata konsultatīvajiem darbiniekiem (turpmāk - ārštata konsultatīvie darbinieki) attiecas interešu konflikta pārvaldības sistēma un tie informē par interešu konfliktiem, veicinot atklātību, godprātību un sabiedrības uzticēšanos valsts institūcijām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 25. panta piektā daļa paredz, ka Ministru kabineta loceklim var būt ārštata konsultatīvie darbinieki, kuru statusu un kompetenci paredz Ministru kabineta noteikumi. Viņi nav amatpersonas šā likuma un likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" izpratnē, ja nesaņem atalgojumu vai citu mantisku labumu. Ārštata konsultatīvo darbinieku statusu un kompetenci nosaka Ministru kabineta 2004. gada 18. maija noteikumi Nr. 495 "Noteikumi par Ministru kabineta locekļa ārštata konsultatīvā darbinieka statusu un kompetenci" (turpmāk - Noteikumi Nr. 495). 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
GRECO secināja, ka "pat tad, ja šādiem ārštata konsultatīvajiem darbiniekiem kā tādas nav nekādas izpildvaras lēmumu pieņemšanas pilnvaras, tie var ietekmēt valsts politiku kādu noteiktu interešu vārdā, ņemot vērā to pietuvinātību valdības locekļiem un pateicoties to normatīvajos aktos noteiktajiem pienākumiem, proti: sniegt konsultācijas par valsts politiku, pārstāvēt ministrus iestādēs, padomēs un darba grupās, ar ministra atļauju iesaistīties aktivitātēs un pārstāvēt ministru plašsaziņas līdzekļos". Tādējādi GRECO izteiktā rekomendācija paredz, ka interešu konflikta pārvaldības sistēma ir jāattiecina arī uz neatalgotiem ārštata konsultatīvajiem darbiniekiem un neatalgotiem padomniekiem centrālajā valdībā, kā tas pienākas viņu funkcijām.
Tā kā atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 25. panta piektajā daļā noteiktajam ārštata konsultatīvie darbinieki nav valsts amatpersonas likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" izpratnē, tad šajā likumā noteiktais regulējums uz viņiem neattiecas, ja vien ārštata konsultatīvais darbinieks nav noslēdzis uzņēmuma līgumu ar Ministru kabineta locekli par noteikta uzdevuma izpildi un par to nesaņem atlīdzību. 
Ikdienā lielākajā daļā gadījumu ārštata padomnieki atlīdzību par šo darbu nesaņem. Tiem ir cits pamatdarbs un ārštata padomnieka pienākumu pildīšana vairāk tiek raksturota kā goda funkcija un iespēja konsultēt Ministru kabinetu par konkrētajā nozarē vai sabiedrībā aktuāliem jautājumiem. Ārštata padomnieki ir savas jomas augsta līmeņa eksperti un pieredzējuši speciālisti, kuri nodrošina Ministru prezidenta vai ministra izpratni par kādu jomu. Pēc Valsts kancelejas apkopotās informācijas 2021. gada maijā Ministru prezidentam un ministriem kopā bija 23 ārštata padomnieki (šis ir indikatīvs rādītājs, jo skaits ir mainīgs).  Lai nodrošinātu caurskatāmību, ārštata padomnieku vārds, uzvārds un informācija par to, kāds ir viņa pamatdarbs, saskaņā ar citu šajā GRECO piektās novērtēšanas kārtas ziņojumā par Latviju izteikto rekomendāciju, jāpublicē Ministru kabineta vai attiecīgās ministrijas tīmekļvietnē.  
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 495 jau šobrīd ir ietvertas atsevišķas normas, kas paredz pienākumus ārštata konsultatīvajam darbiniekam, kas ir līdzīgi tiem, kas likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" noteikti attiecībā uz valsts amatpersonām. Piemēram, likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 19. pants paredz informācijas neizpaušanas un izmantošanas aizliegumu. Līdzīga norma ietverta arī Noteikumos Nr. 495, to 6.1. apakšpunkts paredz, ka ārštata konsultatīvais darbinieks ir atbildīgs par tās informācijas neizpaušanu, kas tam kļuvusi zināma, pildot amata pienākumus. 
Savukārt Noteikumu Nr. 495 10. punktā ir noteikts, ka ārštata konsultatīvais darbinieks ir atbildīgs par viņam nodotās mantas saglabāšanu. Tas attiecināms uz tiem gadījumiem, ja nepieciešams ārštata konsultatīvo darbinieku nodrošināt ar darba vietu un nodot tā lietošanā materiālās vērtības. 
Lai izpildītu GRECO rekomendācijas, paredzēts papildināt Noteikumu Nr. 495 6. punktu ar jaunu 6.4. apakšpunktu, paredzot, ka ārštata konsultatīvais darbinieks informē Ministru kabineta locekli, ja personisko interešu vai ētisku apsvērumu dēļ viņa darbību objektivitāte un neitralitāte var tikt apšaubīta, un neuzņemas attiecīgā pienākuma vai konkrētā uzdevuma veikšanu. Tādā veidā uz ārštata konsultatīvajiem darbiniekiem tiek attiecināts līdzīgs regulējums, kāds paredzēts likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 21. pantā, proti, ka ārštata konsultatīvajam darbiniekam ir jāinformē Ministru kabineta loceklis par to, ja kādu apsvērumu dēļ var rasties šaubas par viņa integritāti un objektivitāti. Tāpat, ar šo tiek veicināts, ka interešu konfliktu pārvaldības sistēma attiecas arī uz ārštata konsultatīvajiem darbiniekiem, proti, tiem piemēro līdzīgas prasības kā valsts amatpersonām. 
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 495 ir pieņemti 2004. gadā un kopš tā laika nav pārskatīti, līdz ar to ir nepieciešams precizēt atsevišķus Noteikumu Nr. 495 punktus. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 495 7. punkts paredz, ka ārštata konsultatīvais darbinieks nesaņem darba samaksu. Termins "darba samaksa" tiek aizstāts ar "atlīdzība". Saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. panta pirmo daļu valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu (darbinieku) atlīdzību minētā likuma izpratnē veido darba samaksa, sociālās garantijas un atvaļinājumi. Darba samaksa minētā likuma izpratnē ir mēnešalga, piemaksas, prēmijas un naudas balvas. Savukārt sociālās garantijas ir pabalsti, kompensācijas, apdrošināšana un minētā likumā noteikto izdevumu segšana. Noteikumu Nr. 495 9. punktā lietots termins "atlīdzība", līdz ar to tiek vienādots terminu lietojums.
Vienlaikus 7. punkts tiek papildināts arī ar atsauci uz 9. punktu, proti, nosakot, ka ārštata konsultatīvais darbinieks nesaņem atlīdzību, izņemot šo noteikumu 9. punktā minēto gadījumu. 
Pēc vispārīgā principa ārštata konsultatīvajam darbiniekam atlīdzību nemaksā, taču izņēmuma gadījumos, kas paredzēts šo noteikumu 9. punktā, ārštata konsultatīvajam darbiniekam izmaksā atlīdzību un komandējuma izdevumus, ja Ministru kabineta loceklis ir noslēdzis uzņēmuma līgumu par konkrēta uzdevuma izpildi un par to noteicis atlīdzību. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Esošie un potenciālie Ministru prezidenta un ministru ārštata padomnieki (Ministru kabineta locekļu ārštata konsultatīvie darbinieki)
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiek papildināts ar jaunu normu paredzot, ka ārštata konsultatīvais darbinieks informē Ministru kabineta locekli, ja personisko interešu vai ētisku apsvērumu dēļ viņa darbību objektivitāte un neitralitāte var tikt apšaubīta, un neuzņemas attiecīgā pienākuma vai konkrētā uzdevuma veikšanu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
GRECO Piektās novērtēšanas kārtas ziņojums par Latviju
Apraksts
GRECO - Eiropas Padomes Pretkorupcijas starpvalstu grupa. Piektā novērtēšanas kārta - Korupcijas novēršana un integritātes veicināšana centrālajās valdībās (augstākās izpildvaras funkcijas) un tiesībaizsardzības iestādēs.

5.3. Cita informācija

Apraksts
https://rm.coe.int/piekta-novertesanas-karta-korupcijas-noversana-un-integritates-veicina/16808d5a3a

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
GRECO Piektās novērtēšanas kārtas ziņojums par Latviju
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
nodrošināt, ka interešu konfliktu pārvaldības sistēmai būtu jāattiecas arī uz neatalgotiem “ārštata konsultatīvajiem darbiniekiem” un neatalgotiem padomniekiem centrālajā valdībā, kā tas ir atbilstoši to funkcijām (iv. rekomendācija).
6.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
nodrošināt, ka Ministru kabineta locekļi, citas politiskās amatpersonas, ārštata konsultatīvie darbinieki un citi neatalgotie padomdevēji centrālajā valdībā informē par interešu konfliktiem, kolīdz tie rodas (ad hoc), un ka šādi konflikti tiek pienācīgi dokumentēti un par tiem tiek sniegta informācija un ka par neinformēšanu par tiem tiek piemērotas atbilstošas sankcijas (viii. rekomendācijas i) punkts). 
6.4. apakšpunkts
Pārņemtas daļēji
Pārņemta daļā, kas attiecas uz ārštata konsultatīvajiem darbiniekiem.
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kanceleja
  • Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
  • Ministrijas, kā arī citas tiešās pārvaldes iestādes, kuru struktūrvienības ir Ministru kabineta locekļa birojs.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi