Anotācija (ex-ante)

23-TA-2074: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Reklāmas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 23. marta rīkojumu Nr. 193 “Par Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādņu  2021.–2027. gadam darba plānu”, ar kuru apstiprināts Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādņu  2021.–2027. gadam darba plāns (turpmāk – darba plāns). Darba plāna 2. rīcības virziena “Azartspēļu un izložu reklāmas aizlieguma kontrole un vizuālā noformējuma prasības” 1. uzdevums paredz noteikt Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekciju (turpmāk – IAUI) kā atbildīgo iestādi par reklāmas aizlieguma kontroli azartspēļu un izložu jomā. Minētā uzdevuma darbības rezultāts – mainīta atbildīgā iestāde, kas uzraudzīs reklāmas tirgu azartspēļu un izložu jomā, nodrošinot savlaicīgu un profesionālu rīcību, novēršot azartspēļu un izložu reklāmas izplatīšanu publiskajā telpā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts veicinās nelikumīgas azartspēļu reklāmas, kā arī normatīvajiem aktiem neatbilstošas izložu reklāmas izplatīšanas ierobežošanu, tā aizstāvot sabiedrības intereses, mazinot ar azartspēlēm un izlozēm saistīto kaitīgo seku iestāšanos, nodrošinot kontrolētu, legālu, sociāli atbildīgu un atkarības riskus neradošu azartspēļu un izložu organizēšanas vidi.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Likumprojekts stāsies spēkā vienlaikus ar likumprojekta “Grozījumi Azartspēļu un izložu likumā” (TAP Nr. 23-TA-890) attiecīgiem grozījumiem, kas citstarp noteiks IAUI uzdevumu uzraudzīt azartspēļu un izložu reklāmu, vienlaikus izceļot Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes esošo pienākumu uzraudzīt azartspēļu un izložu reklāmu elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Azartspēļu un izložu darbības veids ir atļauts Latvijas Republikā. Ņemot vērā sekas, kas saistītas ar pārmērīgas tieksmes no azartspēļu spēlēšanas, likumdevējs ir atbalstījis pieeju, ka reklamēt azartspēles Latvijas Republikā nav atļauts ārpus to organizēšanas vietām (Azartspēļu un izložu likuma 41. panta piektā daļa).
Azartspēļu un izložu likums paredz, ka atbildīgā iestāde par azartspēļu un izložu jomu ir IAUI. Saskaņā ar Ministru kabineta 2004. gada 25. marta noteikumiem Nr. 176 “Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas nolikums” izložu un azartspēļu jomas regulējošo normatīvo aktu prasību ievērošanu un izpildi uzrauga IAUI. Azartspēļu un izložu jomas uzraugošā iestāde ikdienā uzrauga sabiedrībā notiekošās aktivitātes, lai nepieļautu nelicencētu, kā arī normatīvajam regulējumam neatbilstošu azartspēļu organizēšanu.
Šobrīd spēkā esošā Azartspēļu un izložu likuma redakcija neregulē jautājumus par reklāmas uzraudzību azartspēļu un izložu jomā. Minētos jautājumus regulē Reklāmas likums, kura mērķis ir reglamentēt reklāmas izgatavošanu un izplatīšanu, kā arī noteikt reklāmas izgatavošanā un izplatīšanā iesaistīto personu tiesības, pienākumus un atbildību, aizsargāt personu, kā arī kopumā visas sabiedrības intereses reklāmas jomā. Tāpat Reklāmas likuma viens no uzdevumiem ir aizsargāt personas, kas nodarbojas ar saimniecisko vai profesionālo darbību, no maldinošas reklāmas un normatīvajiem aktiem neatbilstošas salīdzinošās reklāmas un to radītajām sekām, kā arī noteikt nosacījumus, kurus ievērojot, salīdzinošā reklāma ir atļauta, un veicināt godīgu konkurenci. Reklāmas likums ir speciālais likums attiecībā uz vispārīgu prasību, valsts politikas un iestāžu kompetenci noteikšanu reklāmas uzraudzībā.
Saskaņā ar Reklāmas likumu IAUI nav noteikta par kompetento iestādi uzraudzīt azartspēļu un izložu reklāmu, tai skaitā nav tiesīga konstatēt un lemt par Reklāmas likumā paredzētajiem pārkāpumiem azartspēļu un izložu jomā. Reklāmas likuma 13. panta pirmā daļa kompetenci dažāda veida reklāmu jomu uzraudzībā (par Reklāmas likumā paredzētajiem pārkāpumiem) piešķir Patērētāju tiesību aizsardzības centram, Konkurences padomei, Nacionālai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, zāļu reklāmas jomā – Veselības inspekcijai, veterinārmedicīnisko un veterinārfarmaceitisko pakalpojumu sniedzējiem paredzētās veterināro zāļu reklāmas jomā – Pārtikas un veterinārajam dienestam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Mūsdienās azartspēļu un izložu uzņēmējdarbības vide ir mainīga un ātri pielāgojas jaunajiem apstākļiem. Covid-19 pandēmijas radīto seku rezultātā konstatēta  azartspēļu vides transformācija jeb spēlētāju migrācija no fiziski apmeklējamām azartspēļu organizēšanas vietām uz interaktīvo azartspēļu vidi. Ņemot vērā, ka strauji attīstās interaktīvo azartspēļu vide, attiecīgi palielinās tās azartspēļu reklāmas, kas tiek izplatītas vides reklāmu veidā, plašsaziņas līdzekļos, gan arī interaktīvajā vidē. Azartspēļu reklāmu izplatīšanas metodes, veidi un informācijas saturs tiek radīts aizvien daudzveidīgāks, savukārt izsekojamība, identificēšana un pierādīšana kļūst darbietilpīgāka, apjomīgāka pēc pierādījumu iegūšanas, kas vienlaikus paredz ekspertu specifisku zināšanu nepārtrauktu pilnveidošanu. Reklāmas likums nosaka ne tikai vispārīgas prasības reklāmas saturam un to uzraudzību, bet arī specifisku jomu reklāmas uzraudzības deleģējumu konkrēto jomu uzraugošām iestādēm. Apzinoties reklāmas vidi kopumā, kā arī to, ka jebkurš komersants atbilstoši tā darbības veidam izmanto iespēju reklamēt tā radīto produktu vai pakalpojumu, uzskatāms, ka lietderīgi ir nodalīt specifisku jomu reklāmas uzraudzības funkciju iestādei, kura ikdienā veic konkrētās jomas uzraudzību. Šāda modeļa ieviešana ļautu jomas ekspertiem savlaicīgi identificēt pārkāpumus, izmantojot specifiskas zināšanas, kā arī preventīvi sadarboties ar jomas uzņēmumiem kopīgos informatīvos pasākumus.
Lai operatīvi reaģētu un novērstu pieļautos pārkāpumus azartspēļu reklāmas jomā, IAUI ir uzskatāma par kompetentu iestādi šādu pārkāpumu konstatēšanā un atbildības piemērošanā, taču šobrīd normatīvie tiesību akti IAUI šādu kompetence nepiešķir.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu azartspēļu reklāmas nelikumīgu izmantošanu sabiedrībai pieejamās vietās, un to, lai par azartspēļu un izložu jomas uzraudzību atbildīgajai iestādei būtu noteiktas tiesības izskatīt sūdzības, vērtēt azartspēļu un izložu reklāmas pārkāpumus un pieņemt attiecīgu lēmumu, ir nepieciešams veikt grozījumu Reklāmas likuma 13. panta pirmajā daļā, nosakot, ka par azartspēļu un izložu reklāmas uzraudzību atbildīgā iestāde ir IAUI.
Vienlaikus, lai salāgotu šajā likumprojektā noteikto ar likumprojektā “Grozījumi Azartspēļu un izložu likumā” iekļauto normu, kas paredz, ka turpmāk kā viens no IAUI uzdevumiem būs reklāmas uzraudzība azartspēļu un izložu jomā, atsevišķi izdalot Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes kompetenci par azartspēļu un izložu reklāmu elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, abi likumprojekti ir virzāmi vienlaikus un spēkā stāšanās datums nosakāms identisks.
Azartspēļu un interaktīvo azartspēļu organizēšanas vietņu reklāmas uzraudzību elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos šobrīd īsteno Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, pamatojoties uz Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 35. panta otrās daļas 3. punktā noteikto aizliegumu, proti, audio un audiovizuālos komerciālos paziņojumus nedrīkst tieši vai netieši popularizēt produktus vai pakalpojumus, kuru reklamēšana ir aizliegta. Lai nodalītu iestāžu kompetenci un veicamos uzdevumus, likumprojekts “Grozījumi Azartspēļu un izložu likumā” papildina IAUI uzdevumus ar reklāmas uzraudzību azartspēļu un izložu jomā, vienlaikus atsevišķi izdalot Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes kompetenci par azartspēļu un izložu reklāmas uzraudzību elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos. Lai nenotiktu normu dublēšanās ar jau likumprojektā “Grozījumi Azartspēļu un izložu likumā” noteikto un, ņemot vērā Reklāmas likuma šobrīdējo uzbūvi, kad atsevišķi netiek izdalīta Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes kompetence uz atsevišķu jomu uzraudzību elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, un Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā noteikto uz šis iestādes kompetenci, Reklāmas likumā nav nepieciešams atsevišķi ietvert norādes par Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes kompetenci azartspēļu un izložu reklāmas uzraudzībai elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
IAUI likumprojektā noteikto nodrošinās tai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Ministru kabineta 2004. gada 25. marta noteikumi Nr. 176 “Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas nolikums”.

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts un likumprojekts "Grozījumi Azartspēļu un izložu likumā" paredz paplašināt IAUI kompetenci, tādēļ grozījumus nepieciešams veikt arī Ministru kabineta 2004. gada 25. marta noteikumos Nr. 176 “Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas nolikums”, proti, papildinot minēto tiesību aktu ar IAUI kompetenci azartspēļu un izložu reklāmas jomas uzraudzībā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/59f02b9a-54f3-43c2-a116-4fac5538be3f

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi / priekšlikumi par likumprojektu "Grozījums Reklāmas likumā" nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Ar grozījumiem plānots paplašināt Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas funkcijas, nosakot, ka tā turpmāk veiks uzraudzību azartspēļu un izložu reklāmas jomā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija kā atbildīgā valsts pārvaldes iestāde par azartspēļu un izložu jomu, īstenos uzraudzības funkciju arī par azartspēļu un izložu reklāmas apriti.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi