24-TA-1687: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.1. prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.3. pasākuma "Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 3.1.prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra” 3.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru” 3.1.1.3.pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība” pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.
Noteikumu projekta ietvaros tiks sniegts atbalsts dzelzceļa infrastruktūras būvniecībai, pārbūvei un atjaunošanai, kas nodrošinās pilnvērtīgu integrēšanos TEN-T tīklā un uzlabos energoefektivitāti sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos.
Noteikumu projekta ietvaros tiks sniegts atbalsts dzelzceļa infrastruktūras būvniecībai, pārbūvei un atjaunošanai, kas nodrošinās pilnvērtīgu integrēšanos TEN-T tīklā un uzlabos energoefektivitāti sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu mērķis ir izstrādāt kārtību, kādā tiek nodrošināta VAS "Latvijas Dzelzceļš" Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020. gada plānošanas perioda "posmoto" projektu īstenošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 3.1.prioritātes “Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra” 3.1.1.3.pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība" ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
3.1.1.3.pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība” pirmās atlases kārtas (turpmāk - atlases kārta) ietvaros tiek īstenoti VAS "Latvijas dzelzceļš" Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020. gada plānošanas perioda darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk – DP) 6.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu, veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti" 6.2.1.2. pasākuma "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija un izbūve" projekti Nr.6.2.1.2/21/I/001 “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” un Nr.6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai”.
Projektu darbības tiek pakāpeniski īstenotas divos Eiropas Savienības fondu (turpmāk - ES fondi) plānošanas periodos atbilstoši Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra vadlīniju "Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu (2022/C 474/01) (turpmāk - EK vadlīnijas) 6. sadaļai “divu periodu projekts”, paredzot atsevišķu darbību pārcelšanu un finansēšanu ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda ietvaros.
Projekta Nr.6.2.1.2/21/I/001 “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” ietvaros paredzēts modernizēt 48 stacijas un projekta kopējās izmaksas ir 44 milj.euro.
Projekta darbības tiek pakāpeniski īstenotas atbilstoši EK vadlīniju 6. sadaļai “divu periodu projekts”, paredzot atsevišķu darbību pārcelšanu un finansēšanu ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda ietvaros. Proti, 2014. –2020. gada plānošanas perioda ietvaros ir pabeigta divu staciju izbūve, kas ir nodotas pagaidu ekspluatācijā (Dalbe un Ozolnieki), bet pilnībā visu 48 projektā paredzēto staciju izbūve tiks nodrošināta 3.1.1.3. pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība” pirmās atlases kārtas ietvaros.
Projekts atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulas Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - KNR regula) 118.a pantam, ņemot vērā, ka līgums par projekta īstenošanu tika noslēgts 2021.gada 27.jūlijā. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde (turpmāk- Sadarbības iestāde) veic attiecīgus grozījumus esošajā projekta īstenošanas līgumā, paredzot posmošanu un projekta otro posmu īstenošanu 2021-2027 programmas ietvaros, kā arī sadarbības iestāde pārliecinās par VAS "Latvijas dzelzceļš" atbilstību ES fondu izslēgšanas kritēriju un sankciju nosacījumu neesamībai atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 22. un 26.pantā noteiktajam, neveicot projekta 2.posma atlasi.
Posmošanas rezultātā starp diviem plānošanas periodiem, projekta Nr.6.2.1.2/21/I/001 “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” finansējuma sadalījums ir sekojošs:
1) 2014. – 2020.gada plānošanas perioda ietvaros projekta attiecināmais KF finansējums ir 17 627 428 euro, privātās attiecināmās izmaksas – 3 110 723 euro;
2) 2021. – 2027.gada plānošanas perioda ietvaros projekta attiecināmais KF finansējums 26 314 702 euro, privātās attiecināmās izmaksas – 4 643 771 euro.
Nr.6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai” ietvaros ir paredzēts palielināt vilcienu kustības ātrumu līdz 140 km/h iecirknī no Rīgas līdz Krustpilij un no Rīgas līdz Jelgavai, paaugstināt satiksmes drošības līmeni uz dzelzceļa pārbrauktuvēm, likvidēt vilcienu kustības ātrumu ierobežojošās vietas, kā arī modernizēt esošo kontakttīklu 100 km garumā.
Projekta kopējās izmaksas sastāda 62 milj.euro.
Projekta ietvaros līgums par projekta īstenošanu tika noslēgts 2022.gada 31.augustā, līdz ar to projekts atbilst KNR regulas 118.pantam. Atbildīgā iestāde sadarbībā ar sadarbības iestādi un vadošo iestādi sagatavo projekta Nr.6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai” 2.posma atlasei nepieciešamos projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus un Sadarbības iestāde izstrādā vienkāršotu nolikuma dokumentāciju atbilstoši Kopīgo noteikumu regulas 118.panta nosacījumiem. Projekta vērtēšanai tiks piemērota vienkāršota atlases procedūra atbilstoši Uzraudzības komitejā apstiprinātajai pieejai un kritērijiem (Uzraudzības komitejas 2024.gada 27.jūnija lēmums Nr. 5.2-3/16/9 "Par projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriju ar grozījumiem apstiprināšanu"), kā arī atlases nolikumā paredzētajā kārtībā.
Sadarbības iestāde vērtē VAS "Latvijas dzelzceļš" atbilstību izslēgšanas noteikumiem ar “jā” vai “nē”. Ja projekta iesniegums saņem vērtējumu “jā” kādā no izslēgšanas noteikumiem, Sadarbības iestāde neveic projekta iesnieguma tālāku vērtēšanu.
Abu posmoto projektu noteikto rādītāju "Rekonstruēto vai modernizēto dzelzceļa līniju kopējais garums – 100 km" un “Staciju skaits, kurās uzbūvēti paaugstinātie peroni, – 45” 2014.-2020.gada plānošanas perioda sasniegtā vērtība līdz 2023.gada 31.decembrim ir 0, un to sasniegšana tiek nodrošināta 3.1.1.3. pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība” pirmās kārtas ietvaros, nodrošinot pilnīgu projektu pabeigšanu, funkcionalitāti un nodošanu ekspluatācijā, un noteikto mērķu un rādītāju sasniegšanu ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Intervences kategorija - abu posmoto projektu plānotās atbalstāmās darbības atbilst Programmā noteiktajam intervences kodam – 100 “Rekonstruēti vai modernizēti dzelzceļi – TEN-T pamattīkls”.
3.1.1.3. pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība” ietvaros ir plānots nodrošināt drošu, pieejamu un ērtu, modernu, dzelzceļa pasažieru infrastruktūru publiskās lietošanas dzelzceļa tīkla elektrificētajos iecirkņos, kopumā modernizējot 40 stacijas un pieturas punktus, paaugstinot pasažieru un vilcienu kustības drošību, pasažieru apkalpošanas kvalitāti un komfortu, kā arī samazinot ietekmi uz vidi, līdz ar to atbilst posmojamo projektu 2. posmam.
Posmošanas rezultātā starp diviem plānošanas periodiem, projekta Nr.6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai” finansējuma sadalījums ir sekojošs:
1) 2014. – 2020.gada plānošanas perioda ietvaros projekta attiecināmais KF finansējums ir 25 302 417 euro, privātās attiecināmās izmaksas - 4 465 132 euro;
2) 2021. – 2027.gada plānošanas perioda ietvaros projekta attiecināmais KF finansējums ir 26 081 041 euro, privātās attiecināmās izmaksas – 4 602 537 euro.
Posmotie projekti atbilst Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam ietvaros veiktajam horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" veikto novērtējumu 3.1.1.3.pasākumam "Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība".
Sniedzot atbalstu dzelzceļa infrastruktūras būvniecībai, pārbūvei un atjaunošanai, tiks paredzēta tādu materiālu un darbību iekļaušanu projekta izstrādē, kas nodrošinās klimatnoturību un pasargās infrastruktūru un pasažierus no klimata ekstrēmu izpausmēm.
Publiskās lietošanas dzelzceļa transporta attīstība nav uzskatāma par valsts atbalstu, jo tiks ievērots Komisijas paziņojuma “Kopienas vadlīnijas valsts atbalstam dzelzceļa uzņēmumiem” 25.punkts. Pasākumu īstenošanas ietvaros radītā dzelzceļa infrastruktūra būs vienlīdzīgi un bez diskriminācijas pieejama visiem potenciālajiem lietotājiem un par piekļuvi šai infrastruktūrai tiks noteikta adekvāta samaksa,ievērojot Eiropas Komisijas Paziņojuma “Kopienas vadlīnijas valsts atbalstam dzelzceļa uzņēmumiem” (2008/C 184/07) 25.punkta nosacījumus) un ievērojot Dzelzceļa likuma 5.1 , 11. un 27. pantā noteikto. Līdz ar to, publiskais finansējums, kas paredzēts Latvijas dzelzceļa pārvaldīšanā esošās valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanai (atjaunošana/renovēšana), ievērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā un Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteikto, ņemot vērā Komisijas paziņojumu par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) un Komisijas Paziņojumu Kopienu vadlīnijas valsts atbalstam dzelzceļa uzņēmumiem (2008/C 184/07) nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Pirmās atlases kārtas pasākumam pieejamais finansējums
Eiropas Savienības fondu tematiskajā komitejā 2024.gada 5.martā tika izskatīti Satiksmes ministrijas priekšlikumi ES fondu 2021.–2027.gada programmas investīciju izmaiņām. Komitejā tika atbalstītas rosinātās pārdales, kas tostarp paredz novirzīt no 3.1.1.2.pasākuma “Valsts galveno autoceļu TEN-T tīklā attīstība” KF finansējumu 52 395 743 euro apmērā, lai 3.1.1.3.pasākuma ietvaros īstenotu dzelzceļa infrastruktūras modernizācijas projektu otros posmus, līdz ar to noteikumu projektā tiek norādīts 3.1.1.3 pasākuma pirmās atlases kārtas finansējums atbilstoši minētajiem Satiksmes ministrijas priekšlikumiem.
Pirmās atlases kārtas kopējais attiecināmais finansējums ir 61 642 051 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums 52 395 743 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā 9 246 308 euro, tai skaitā:
1) projekta Nr.6.2.1.2/21/I/001 “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” īstenošanai Kohēzijas fonda finansējums 26 314 702 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā 4 643 771 euro;
2) projekta Nr.6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai” īstenošanai Kohēzijas fonda finansējums 26 081 041 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā 4 602 537 euro.
Sadarbības iestāde var rosināt pieejamā Kohēzijas fonda finansējuma pārdales starp minētajiem projektiem, saskaņojot to ar Atbildīgo iestādi.
Sadarbības iestāde pēc šo noteikumu stāšanās spēkā izsludina projektu iesniegumu atlases pirmo kārtu un veic vienkāršotu atlases un vērtēšanas procesu pirmās kārtas projektam Nr.6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai”.
Pirmās atlases kārtas ietvaros projektu darbību un izmaksu attiecināmība tiek vērtēta atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 404 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Ilgtspējīga transporta sistēma" 6.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu, veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti" 6.2.1.2. pasākuma "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija un izbūve" īstenošanas noteikumi".
Projektu darbības tiek pakāpeniski īstenotas divos Eiropas Savienības fondu (turpmāk - ES fondi) plānošanas periodos atbilstoši Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra vadlīniju "Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu (2022/C 474/01) (turpmāk - EK vadlīnijas) 6. sadaļai “divu periodu projekts”, paredzot atsevišķu darbību pārcelšanu un finansēšanu ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda ietvaros.
Projekta Nr.6.2.1.2/21/I/001 “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” ietvaros paredzēts modernizēt 48 stacijas un projekta kopējās izmaksas ir 44 milj.euro.
Projekta darbības tiek pakāpeniski īstenotas atbilstoši EK vadlīniju 6. sadaļai “divu periodu projekts”, paredzot atsevišķu darbību pārcelšanu un finansēšanu ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda ietvaros. Proti, 2014. –2020. gada plānošanas perioda ietvaros ir pabeigta divu staciju izbūve, kas ir nodotas pagaidu ekspluatācijā (Dalbe un Ozolnieki), bet pilnībā visu 48 projektā paredzēto staciju izbūve tiks nodrošināta 3.1.1.3. pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība” pirmās atlases kārtas ietvaros.
Projekts atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulas Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - KNR regula) 118.a pantam, ņemot vērā, ka līgums par projekta īstenošanu tika noslēgts 2021.gada 27.jūlijā. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde (turpmāk- Sadarbības iestāde) veic attiecīgus grozījumus esošajā projekta īstenošanas līgumā, paredzot posmošanu un projekta otro posmu īstenošanu 2021-2027 programmas ietvaros, kā arī sadarbības iestāde pārliecinās par VAS "Latvijas dzelzceļš" atbilstību ES fondu izslēgšanas kritēriju un sankciju nosacījumu neesamībai atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 22. un 26.pantā noteiktajam, neveicot projekta 2.posma atlasi.
Posmošanas rezultātā starp diviem plānošanas periodiem, projekta Nr.6.2.1.2/21/I/001 “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” finansējuma sadalījums ir sekojošs:
1) 2014. – 2020.gada plānošanas perioda ietvaros projekta attiecināmais KF finansējums ir 17 627 428 euro, privātās attiecināmās izmaksas – 3 110 723 euro;
2) 2021. – 2027.gada plānošanas perioda ietvaros projekta attiecināmais KF finansējums 26 314 702 euro, privātās attiecināmās izmaksas – 4 643 771 euro.
Nr.6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai” ietvaros ir paredzēts palielināt vilcienu kustības ātrumu līdz 140 km/h iecirknī no Rīgas līdz Krustpilij un no Rīgas līdz Jelgavai, paaugstināt satiksmes drošības līmeni uz dzelzceļa pārbrauktuvēm, likvidēt vilcienu kustības ātrumu ierobežojošās vietas, kā arī modernizēt esošo kontakttīklu 100 km garumā.
Projekta kopējās izmaksas sastāda 62 milj.euro.
Projekta ietvaros līgums par projekta īstenošanu tika noslēgts 2022.gada 31.augustā, līdz ar to projekts atbilst KNR regulas 118.pantam. Atbildīgā iestāde sadarbībā ar sadarbības iestādi un vadošo iestādi sagatavo projekta Nr.6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai” 2.posma atlasei nepieciešamos projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus un Sadarbības iestāde izstrādā vienkāršotu nolikuma dokumentāciju atbilstoši Kopīgo noteikumu regulas 118.panta nosacījumiem. Projekta vērtēšanai tiks piemērota vienkāršota atlases procedūra atbilstoši Uzraudzības komitejā apstiprinātajai pieejai un kritērijiem (Uzraudzības komitejas 2024.gada 27.jūnija lēmums Nr. 5.2-3/16/9 "Par projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriju ar grozījumiem apstiprināšanu"), kā arī atlases nolikumā paredzētajā kārtībā.
Sadarbības iestāde vērtē VAS "Latvijas dzelzceļš" atbilstību izslēgšanas noteikumiem ar “jā” vai “nē”. Ja projekta iesniegums saņem vērtējumu “jā” kādā no izslēgšanas noteikumiem, Sadarbības iestāde neveic projekta iesnieguma tālāku vērtēšanu.
Abu posmoto projektu noteikto rādītāju "Rekonstruēto vai modernizēto dzelzceļa līniju kopējais garums – 100 km" un “Staciju skaits, kurās uzbūvēti paaugstinātie peroni, – 45” 2014.-2020.gada plānošanas perioda sasniegtā vērtība līdz 2023.gada 31.decembrim ir 0, un to sasniegšana tiek nodrošināta 3.1.1.3. pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība” pirmās kārtas ietvaros, nodrošinot pilnīgu projektu pabeigšanu, funkcionalitāti un nodošanu ekspluatācijā, un noteikto mērķu un rādītāju sasniegšanu ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Intervences kategorija - abu posmoto projektu plānotās atbalstāmās darbības atbilst Programmā noteiktajam intervences kodam – 100 “Rekonstruēti vai modernizēti dzelzceļi – TEN-T pamattīkls”.
3.1.1.3. pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība” ietvaros ir plānots nodrošināt drošu, pieejamu un ērtu, modernu, dzelzceļa pasažieru infrastruktūru publiskās lietošanas dzelzceļa tīkla elektrificētajos iecirkņos, kopumā modernizējot 40 stacijas un pieturas punktus, paaugstinot pasažieru un vilcienu kustības drošību, pasažieru apkalpošanas kvalitāti un komfortu, kā arī samazinot ietekmi uz vidi, līdz ar to atbilst posmojamo projektu 2. posmam.
Posmošanas rezultātā starp diviem plānošanas periodiem, projekta Nr.6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai” finansējuma sadalījums ir sekojošs:
1) 2014. – 2020.gada plānošanas perioda ietvaros projekta attiecināmais KF finansējums ir 25 302 417 euro, privātās attiecināmās izmaksas - 4 465 132 euro;
2) 2021. – 2027.gada plānošanas perioda ietvaros projekta attiecināmais KF finansējums ir 26 081 041 euro, privātās attiecināmās izmaksas – 4 602 537 euro.
Posmotie projekti atbilst Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam ietvaros veiktajam horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" veikto novērtējumu 3.1.1.3.pasākumam "Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība".
Sniedzot atbalstu dzelzceļa infrastruktūras būvniecībai, pārbūvei un atjaunošanai, tiks paredzēta tādu materiālu un darbību iekļaušanu projekta izstrādē, kas nodrošinās klimatnoturību un pasargās infrastruktūru un pasažierus no klimata ekstrēmu izpausmēm.
Publiskās lietošanas dzelzceļa transporta attīstība nav uzskatāma par valsts atbalstu, jo tiks ievērots Komisijas paziņojuma “Kopienas vadlīnijas valsts atbalstam dzelzceļa uzņēmumiem” 25.punkts. Pasākumu īstenošanas ietvaros radītā dzelzceļa infrastruktūra būs vienlīdzīgi un bez diskriminācijas pieejama visiem potenciālajiem lietotājiem un par piekļuvi šai infrastruktūrai tiks noteikta adekvāta samaksa,ievērojot Eiropas Komisijas Paziņojuma “Kopienas vadlīnijas valsts atbalstam dzelzceļa uzņēmumiem” (2008/C 184/07) 25.punkta nosacījumus) un ievērojot Dzelzceļa likuma 5.1 , 11. un 27. pantā noteikto. Līdz ar to, publiskais finansējums, kas paredzēts Latvijas dzelzceļa pārvaldīšanā esošās valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanai (atjaunošana/renovēšana), ievērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā un Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteikto, ņemot vērā Komisijas paziņojumu par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) un Komisijas Paziņojumu Kopienu vadlīnijas valsts atbalstam dzelzceļa uzņēmumiem (2008/C 184/07) nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Pirmās atlases kārtas pasākumam pieejamais finansējums
Eiropas Savienības fondu tematiskajā komitejā 2024.gada 5.martā tika izskatīti Satiksmes ministrijas priekšlikumi ES fondu 2021.–2027.gada programmas investīciju izmaiņām. Komitejā tika atbalstītas rosinātās pārdales, kas tostarp paredz novirzīt no 3.1.1.2.pasākuma “Valsts galveno autoceļu TEN-T tīklā attīstība” KF finansējumu 52 395 743 euro apmērā, lai 3.1.1.3.pasākuma ietvaros īstenotu dzelzceļa infrastruktūras modernizācijas projektu otros posmus, līdz ar to noteikumu projektā tiek norādīts 3.1.1.3 pasākuma pirmās atlases kārtas finansējums atbilstoši minētajiem Satiksmes ministrijas priekšlikumiem.
Pirmās atlases kārtas kopējais attiecināmais finansējums ir 61 642 051 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums 52 395 743 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā 9 246 308 euro, tai skaitā:
1) projekta Nr.6.2.1.2/21/I/001 “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” īstenošanai Kohēzijas fonda finansējums 26 314 702 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā 4 643 771 euro;
2) projekta Nr.6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai” īstenošanai Kohēzijas fonda finansējums 26 081 041 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā 4 602 537 euro.
Sadarbības iestāde var rosināt pieejamā Kohēzijas fonda finansējuma pārdales starp minētajiem projektiem, saskaņojot to ar Atbildīgo iestādi.
Sadarbības iestāde pēc šo noteikumu stāšanās spēkā izsludina projektu iesniegumu atlases pirmo kārtu un veic vienkāršotu atlases un vērtēšanas procesu pirmās kārtas projektam Nr.6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai”.
Pirmās atlases kārtas ietvaros projektu darbību un izmaksu attiecināmība tiek vērtēta atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 404 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Ilgtspējīga transporta sistēma" 6.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu, veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti" 6.2.1.2. pasākuma "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija un izbūve" īstenošanas noteikumi".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nav izstrādāts normatīvais regulējums, kādā tiek īstenota Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 3.1.prioritātes “Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra” 3.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “ Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru” 3.1.1.3.pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība" pirmā projektu iesniegumu atlases kārta.
Risinājuma apraksts
Izstrādāt normatīvo regulējumu, kādā tiek īstenota Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 3.1.prioritātes “Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra” 3.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “ Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru” 3.1.1.3.pasākuma “Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība" pirmā projektu iesniegumu atlases kārta.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Satiksmes ministrija, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, valsts akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš”.
Ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Modernizēta dzelzceļa infrastruktūra nodrošinās efektīvākus un konkurētspējīgākus sabiedriskā transporta pakalpojumus, mazinās ceļu satiksmes sastrēgumus, negadījumu skaitu un negatīvu ietekmi uz vidi. Modernizēta dzelzceļa infrastruktūra palielinās sabiedriskā transporta kapacitāti un komforta līmeni, padarot to pieejamāku un patīkamāku iedzīvotājiem, lai iedzīvotāji no privātiem automobiļiem pārsēstos uz sabiedrisko transportu (ātrums, komforts, biežs un regulārs kustības intervāls, kustības grafika simetrija un multimodāla integrācija ar pilsētas un reģionālo sabiedrisko transportu ērtām pārsēšanās iespējām, infrastruktūras elektrifikācija), kā arī uzlabos pārvietošanās iespējas sabiedriskajā transportā, paaugstinot kvalitātes standartus un palielinot cilvēku mobilitātes iespējas.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
52 395 743
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
52 395 743
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
52 395 743
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
52 395 743
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2024.gada izdevumos ir norādīti plānotie izdevumi 2024.gadā pirmās atlases kārtas ietvaros īstenojamo posmojamo projektu Nr. 6.2.1.2/21/I/001 “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” un Nr. 6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai” īstenošanai, tai skaitā:
1) projekta Nr.6.2.1.2/21/I/001 “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” Kohēzijas fonda finansējums 26 314 702 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā 4 643 771 euro;
2) projekta Nr.6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai” Kohēzijas fonda finansējums 26 081 041 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā 4 602 537 euro.
1) projekta Nr.6.2.1.2/21/I/001 “Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija” Kohēzijas fonda finansējums 26 314 702 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā 4 643 771 euro;
2) projekta Nr.6.2.1.2/22/I/002 “Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai” Kohēzijas fonda finansējums 26 081 041 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā 4 602 537 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Kohēzijas fonda finansējums pasākumu īstenošanai tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
64.panta 1. punkta “c” apakšpunkts
17.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem un noteikumu projekts attiecas uz ES fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda īstenošanā iesaistītajām institūcijām, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra un VAS "Latvijas Dzelzceļš".
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra un VAS "Latvijas Dzelzceļš".
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi