Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
25-TA-1887: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Attīstības finanšu institūcijas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai Attīstības finanšu institūcijas likumā noteiktu akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk - Altum) lēmumu pieņemšanas kārtību atbalsta un attīstības programmu  (turpmāk – programmas) ietvaros.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir noteikt  Altum lēmumu pieņemšanas kārtību programmu ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreizējā situācija

Attīstības finanšu institūcijas likuma (turpmāk - Likums) 4.pants nosaka Altum reglamentējošos ārējos normatīvos aktus (Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likums (turpmāk – Pārvaldības likums), Komerclikums, Komercdarbības atbalsta kontroles likums), un arī iekšējos Altum darbību reglamentējošos aktus, piemēram, statūtus, ko apstiprina Ministru kabinets, resursu vadības stratēģiju un risku pārvaldības politiku.
 
Pārvaldības likuma  107.panta otrā daļas 12.punkts kā vienu no Altum padomes uzdevumiem nosaka pienākumu apstiprināt būtiskākās politikas, kurās definēti sabiedrības darbības principi attiecībā uz risku pārvaldību, interešu konflikta novēršanu, korupcijas apkarošanu, korporatīvo pārvaldību un citiem jautājumiem, ko atbilstoši Pārvaldības likuma 58. panta 1.1 daļas 2.punkta “b” apakšpunkts uzdod publicēt kapitālsabiedrības tīmekļa vietnē. Pārvaldības likuma  107.panta otrās daļas 11.punkts nosaka padomes pienākumu uzraudzīt iekšējās kontroles un risku pārvaldības sistēmu darbību, pārskatīt to atbilstību un efektivitāti.

Taču esošajā tiesiskajā regulējumā tieši nav noteikts Altum pienākums izstrādāt un ieviest iekšējās politikas un procedūras, kas atbilst tās darbības riskam. Lai gan praksē šādi mehānismi tiek izmantoti, normatīvā bāze to nepārprotami neparedz. Altum ir Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – NILLTPFN likums) subjekts. Saskaņā ar NILLTPFN likumu Altum ir finanšu iestāde — komercreģistrā ierakstīts komersants, kurš nav kredītiestāde un kurš sniedz vienu vai vairākus finanšu pakalpojumus Kredītiestāžu likuma izpratnē. NILLTPFN likuma 6.pants uzliek par pienākumu izveidot noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas iekšējās kontroles sistēmu, tai skaitā izstrādājot un dokumentējot attiecīgās politikas un procedūras, kuras apstiprina likuma subjekta valde. Altum pieņemtie lēmumi līdztekus programmu noteikumiem izriet no kredītrisku pārvaldības politikas ietvaros noteiktās klienta izpētes rezultātiem un risku analīzes, un līdz ar to Altum sadarbība vai sadarbības atteikumi, kas skar personas, ir lielā mērā balstīti minētajos aktos. Tādēļ Altum darbības tiesiskā regulējuma uzskaitījumā ir nepieciešams ietvert arī norādi uz šajā likumā noteiktajām politikām, kā arī citām programmu īstenošanai un Altum kā finanšu institūcijas darbības nodrošināšanai nepieciešamajām politikām un procedūrām.
Vienlaikus tas nozīmē, ka Altum un klienta strīdi, tajā skaitā par atteikumu sadarboties ar klientu, ņemot vērā tam piemītošo risku līmeni, kas noteikts, vadoties no finanšu institūcijas resursu vadības stratēģijas un risku pārvaldības politikas, ir risināmi Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā.

Šāda strīdu piekritība pamatojama ar vairākiem apsvērumiem. Atbilstoši Likuma 13.panta otrajai daļai, apstiprinātās programmas finansēšanai Altum ir tiesīgs piesaistīt finanšu resursus no finanšu un kapitāla tirgiem un citiem avotiem. Tādējādi Altum īstenotajās apstiprinātajās programmās daļēji tiek izmantoti publiskie līdzekļi, daļēji tiek izmantoti privātie piesaistītie līdzekļi, piemēram, emitējot obligācijas vai aizņemoties finansējumu no starptautiskām finanšu institūcijām, turklāt publisko un privāto līdzekļu proporcija dažādās programmās ir atšķirīga, savukārt atsevišķas programmas tiek realizētas tikai no privātajiem resursiem. Nododot Altum finansējumu no publiskiem resursiem, tas tiek iegrāmatots kā Altum saistības, kas noteiktā periodā, ievērojot noslēgtā līguma nosacījumus, ir jāatmaksā, tostarp saistību izpildes nodrošināšanai no Valsts kases aizņemtajiem līdzekļiem tiek reģistrēts nodrošinājums (hipotēka vai komercķīla).
 
Personai nav pamata paļauties uz to, ka tā saņems atbalstu kādas no Altum īstenotās programmas ietvaros, pat, ja vērtēšanas procesa posmā par atbilstības izvērtējumu programmas kritērijiem lēmums bijis pozitīvs. Šajā vērtēšanas posmā Altum nav pakļaujams tiesas kontrolei, ņemot vērā, ka tas jebkurā gadījumā ietilpst pašas finanšu institūcijas leģitīmi piešķirtajā lēmumu pieņemšanas kompetencē, kas ietver tās rīcības un novērtējuma brīvības elementus.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreizējā normatīvajā regulējumā nav tieši noteikta finanšu institūcijas pienākuma izstrādāt un piemērot savas darbības riskam atbilstošas iekšējās politikas un procedūras. Praktiski šāds pienākums tiek īstenots, taču tiesiskais ietvars to nepārprotami neparedz. Šī nenoteiktība var radīt atšķirīgu regulējuma interpretāciju un apgrūtināt Altum atbildības izvērtēšanu. Skaidri nostiprinot pienākumu Likumā, tiek stiprināta Altum iekšējā pārvaldība, risku vadība un atbalsta un attīstības programmu īstenošanas kvalitāte.

Attiecībā uz publisko resursu pārvaldības ietvaros pieņemtajiem lēmumiem, kas adresēti personām, pastāv iespēja vērtēšanas procesa posmā par atbilstības izvērtējumu programmas kritērijiem kvalificēt kā lēmumu publisko tiesību jomā, kas rada pārsūdzības iespējas administratīvā procesa ietvaros. Savukārt vērtēšana, kas tiek veikta ekonomiskos un risku analīzē balstītos apsvērumos, tipiski raksturīgi kredītiestādēm. Saskaņā ar Likuma 14.pantu, Altum finanšu resursu vadību veic saskaņā ar resursu vadības stratēģiju un risku pārvaldības politiku, ko apstiprina tās padome. Altum īsteno kredītportfeļa un citu kredītriska aktīvu, kā arī izsniegto garantiju kvalitātes vadību, un veic risku novērtēšanu atbilstoši tās izstrādātajai risku novērtēšanas kārtībai un metodoloģijai. Visas šīs darbības ir kredītiestādei raksturīgas, komplicētas un specifiskas sankciju, atbilstības risku, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas, konkurences noteikumu pārkāpumu un finanšu risku analīzes darbības, kuru rezultāts noteic  Altum tālāko sadarbību vai atteikšanos sadarboties ar personu. Altum apsvērumi par sadarbības šķēršļiem vai sadarbības uzsākšanas riskiem ar personu, kas izriet no tās veiktā novērtējuma un klienta izpētes, un ir balstīti Likuma 14.pantā noteikto politiku un citu tās politiku un procedūru piemērošanā, nevar būt pakļauti administratīvās tiesas kontrolei. Tā ir iestādes rīcības brīvībai pielīdzināma izvērtējuma brīvība, kas tajā pašā laikā nav patvaļīga un nevar būt pretrunā ar Altum darbības vispārīgajiem mērķiem un attiecīgās īstenotās programmas konkrētajiem mērķiem. Šajā posmā un šo argumentu ietvarā personas vēršanās administratīvajā tiesā tādējādi nebūtu efektīva, un tās pieļaušana radītu nepamatotas cerības un resursu patēriņu gan pašai personai, gan tiesu sistēmai. Pat iestādes (Valsts pārvaldes iekārtas likuma un Administratīvā procesa likuma izpratnē) apsvērumos tās rīcības brīvības ietvaros tiesa var iejaukties tikai izņēmuma gadījumā, un lielākoties tie administratīvā procesa ietvaros nav pakļauti tiesas kontrolei (Administratīvā procesa likuma 254.panta otrā daļa). Tāpat tiesa nevar iejaukties iestādes apsvērumos, kas izdarīti, izmantojot novērtējuma brīvību. 
Risinājuma apraksts
Lai stiprinātu Altum iekšējās pārvaldības kvalitāti un nodrošinātu tiesisko skaidrību, Likuma regulējumu nepieciešams papildināt ar norādi, ka Altum savas darbības nodrošināšanai un programmu ieviešanai izstrādā un piemēro savas darbības riskam atbilstošas politikas un procedūras. Līdz ar to Likuma 4.pants tiek papildināts ar piekto daļu, kas nosaka, ka Altum izstrādā un piemēro savas darbības riskam atbilstošas politikas un procedūras.

Savukārt, lai nodrošinātu tiesisko noteiktību, tiesiskuma kontroles efektivitāti un skaidrību personām, Likuma regulējumu nepieciešams papildināt ar norādi, ka Altum un klienta strīdi, tostarp strīdi par atteikumu sadarboties ar klientu, ņemot vērā tam piemītošo risku līmeni, kas noteikts, vadoties no Altum resursu vadības stratēģijas un risku pārvaldības politikas, risināmi Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. Līdz ar to Likuma 4.pants tiek papildināts ar sesto daļu, kas nosaka, ka Altum un klienta strīdi risināmi Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Altum klienti
Ietekmes apraksts
Nodrošināta tiesiskā noteiktība strīdu risināšanā ar finanšu institūcijām, paredzot to izskatīšanu Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā.
Juridiskās personas
  • Altum klienti
Ietekmes apraksts
Nodrošināta tiesiskā noteiktība strīdu risināšanā ar finanšu institūcijām, paredzot to izskatīšanu Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Altum

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Saite tiks publicēta pēc likumprojekta nodošanas publiskā apspriešanā.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības rezultāti tiks apkopoti pēc publiskās apspriešanas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi