Anotācija (ex-ante)

22-TA-2731: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Oķēnu ceļš, Oķēnu senkapu mežs, Oķēnu upesmežs, Oķēnu apaugums, Oķēnu dīķis, Oķēnu mežs", Krapes pagastā, Ogres novadā, daļu pirkšanu " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Zemes pārvaldības likuma 8.panta septītā daļa, Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9.panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no nekustamā īpašuma īpašnieka atsavināt nekustamā īpašuma daļu, kura nepieciešama transporta infrastruktūrai – valsts vietējā autoceļa V933 Dzērves-Vērene uzturēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Zemes reformas laikā privātpersonām tika dota iespēja privatizēt zemi lauku apvidos. Zemes reforma tika īstenota, balstoties uz 1990.gada 21.novembra Latvijas Republikas Augstākās padomes pieņemto likumu „Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos”, kura viens no pamatmērķiem tika noteikts – pakāpeniskas privatizācijas laikā pārkārtot zemes lietošanas un īpašumu tiesiskās, sociālās un ekonomiskās attiecības laukos. Patreizējā situācija liecina, ka ir aptuveni 50 gadījumi, kuros valstij piekrītošā zeme, kas atrodas zem valsts autoceļiem, nodota privātpersonu lietojumā un īpašumtiesības korroborētas zemesgrāmatā uz privātpersonas vārda.
Nekustamā īpašuma “Oķēnu ceļš, Oķēnu senkapu mežs, Oķēnu upesmežs, Oķēnu apaugums, Oķēnu dīķis, Oķēnu mežs” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7452 003 0001) daļas – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0112) 0,33 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0118) 0,14 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0123) 0,06 ha platībā – Krapes pagastā, Ogres novadā atrodas zem valsts vietējā autoceļa V933 Dzērves-Vērene, un  saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumiem Nr.1104 „Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” ir iekļauts valsts autoceļu posmu sarakstā. Likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm, ir Latvijas Republikas īpašums, kas nodots valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Latvijas Valsts ceļi” pārziņā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamā īpašuma “Oķēnu ceļš, Oķēnu senkapu mežs, Oķēnu upesmežs, Oķēnu apaugums, Oķēnu dīķis, Oķēnu mežs” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7452 003 0001) ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Krapes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.12.
Nekustamā īpašuma “Oķēnu ceļš, Oķēnu senkapu mežs, Oķēnu upesmežs, Oķēnu apaugums, Oķēnu dīķis, Oķēnu mežs” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7452 003 0001) atsavināmajām zemes vienībām ir šādi apgrūtinājumi(saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem):
Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 7450 003 0112:
vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,0900 ha platībā;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,3300 ha platībā;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,1400 ha platībā;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0200 ha platībā;
dabas parka teritorija, ja tā nav iedalīta funkcionālajās zonās – 0,3300 ha platībā;
vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap kultūras pieminekli laukos – 0,2800 ha platībā.
Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 7452 003 0118:
vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,0900 ha platībā;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,1400 ha platībā;
vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap kultūras pieminekli laukos – 0,1400 ha platībā.
Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 7452 003 0123:
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,0600 ha platībā;
vides un dabas resursu aizsardzības (aizsardzības zonas) teritorija ap kultūras pieminekli lauku apvidos – 0,0100 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis Nekustamā īpašuma “Oķēnu ceļš, Oķēnu senkapu mežs, Oķēnu upesmežs, Oķēnu apaugums, Oķēnu dīķis, Oķēnu mežs” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7452 003 0001) daļu – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0112) 0,33 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0118) 0,14 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0123) 0,06 ha platībā – Krapes pagastā, Ogres novadā atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.
Pamatojoties uz Likuma 9.pantu un Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumu Nr.204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1.apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2022.gada 25.augusta lēmumu Nr.03.1-14/2517 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Lejas Oķēni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7452 003 0001) daļām – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0112) 0,33 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0118) 0,14 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0123) 0,06 ha platībā – Krapes pagastā, Ogres novadā, nosakot to 9 425,69 euro, tajā skaitā nekustamā īpašuma tirgus vērtība 3 233,00 euro un kompensējamie zaudējumi 6 192,69 euro. Kompensējamie zaudējumi ietver zaudējumus par kokiem – 1 192,69 euro un atsavināmo nekustamā īpašuma daļu mērniecības darbiem – 5 000,00 euro.
Pēc Satiksmes ministrijas lēmuma pieņemšanas tika konstatēts, ka saskaņā ar zemesgrāmatas datiem uz zemesgrāmatas nodalījumu Nr.12 tiek izskatīts jauns nostiprinājuma līgumus. Tika atsavināta zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 7452 003 0113. Minēto apliecina izveidotais nekustamais īpašums “Lejas Oķēni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.7452 003 0131). Nekustamajam īpašumam “Lejas Oķēni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.7452 003 0001) tika mainīts nosaukums uz “Oķēnu ceļš, Oķēnu senkapu mežs, Oķēnu upesmežs, Oķēnu apaugums, Oķēnu dīķis, Oķēnu mežs”.
Nekustamā īpašuma “Oķēnu ceļš, Oķēnu senkapu mežs, Oķēnu upesmežs, Oķēnu apaugums, Oķēnu dīķis, Oķēnu mežs” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7452 003 0001) daļas– zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0112) 0,33 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0118) 0,14 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0123) 0,06 ha platībā – Krapes pagastā, Ogres novadā tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 8.panta septīto daļu.
Saskaņā ar Likuma 27.panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu tiks nostiprinātas zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.  
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Oķēnu ceļš, Oķēnu senkapu mežs, Oķēnu upesmežs, Oķēnu apaugums, Oķēnu dīķis, Oķēnu mežs” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7452 003 0001) daļas – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0112) 0,33 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0118) 0,14 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7452 003 0123) 0,06 ha platībā – Krapes pagastā, Ogres novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Minētā nekustamā īpašuma daļa tiek atsavinātas transporta infrastruktūras uzturēšanai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Tiek sakārtoti jautājumi ar valstij piekrītošo īpašumu īpašuma tiesībām, nodrošinot būves un nekustamā īpašuma vienotības principu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi netiešā veidā skar autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar nekustamā īpašuma īpašnieku.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi netiešā veidā skar autoceļu lietotājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
Papildus tiek sakārtots valsts īpašums, nodrošinot būves un zemes vienotības principu.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
9 426
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
9 426
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
9 426
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
9 426
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nepieciešamā nekustamā īpašuma daļas pirkšanu, tiks segti no valsts budžetā 2022.gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti nepieciešamā nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā un zaudējumu kompensēšanu tiks segti no valsts budžetā 2022.gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ministru kabineta rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Transporta infrastruktūras uzturēšana un attīstība

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi