24-TA-2838: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru prezidentes 01.11.2024. rezolūcija Nr.7.8.5./2024-DOC-1933/853-3195.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai izpildītu Ministru prezidentes rezolūcijā Finanšu ministrijai doto uzdevumu, ir sagatavoti attiecīgi grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 19.junija noteikumos Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" (turpmāk - MKN 350), lai arī attiecībā uz apbūvētu zemesgabalu iznomāšanu paredzētu regulējumu par nomas maksas samazinājumu gadījumos, kad nomas maksa tiek noteikta atbilstoši neatkarīga vērtētāja noteiktajai tirgus nomas maksai.
Vienlaikus, lai novērstu konstatētās nepilnības, grozījumu projektā veikti arī tehniski precizējumi.
Vienlaikus, lai novērstu konstatētās nepilnības, grozījumu projektā veikti arī tehniski precizējumi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MKN 350 49.punktā attiecībā uz neapbūvētu zemesgabalu iznomāšanu paredzēts, ka iznomātājs un nomnieks savstarpēji vienojoties, uz noteiktu laika periodu nomas maksu var samazināt līdz 50 % (bet tā nedrīkst būt mazāka par šo noteikumu 5.punktā minēto), ja nomnieks apņemas ievērot vismaz vienu no šādiem nosacījumiem:
1) radīt jaunas darba vietas;
2) veikt nozīmīgus finansiālos ieguldījumus, kas nodrošinās saimnieciskās darbības paplašināšanu vai dažādošanu;
3) veikt finansiālos ieguldījumus, kas sekmēs inovāciju vai jaundibinātu ražošanas uzņēmumu veidošanos;
4) veikt ieguldījumus neapbūvētā zemesgabala infrastruktūras attīstībā;
5) neapbūvēto zemesgabalu izmantot sociālās aizsardzības, kultūras, izglītības, zinātnes, sporta, vides un dzīvnieku aizsardzības vai veselības aprūpes funkciju nodrošināšanai.
Tāpat atbilstoši MKN 350 50.punktam, iznomātājs un nomnieks savstarpēji vienojoties, uz noteiktu laika periodu nomas maksu var samazināt līdz 90 %, ja neapbūvēts zemesgabals atrodas teritorijā, kas vietējās pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentos ir noteikta kā degradētā teritorija, un nomnieks apņemas ievērot vismaz vienu no MKN 350 49. punktā minētajiem nosacījumiem.
Saskaņā ar MKN 350 51.punktu, šo noteikumu 49. vai 50. punktā minēto nomas maksas samazinājumu piešķir atbilstoši iznomātāja izstrādātajiem kritērijiem nomas maksas samazinājuma gradācijai un piemērošanai. Pašvaldībai savos saistošajos noteikumos ir tiesības noteikt, kādi nosacījumi jāievēro papildus šo noteikumu 49. un 50. punktā minētajiem attiecībā uz pašvaldības neapbūvētajiem zemesgabaliem.
Ja nomnieks zemesgabalu vai tā daļu izmanto saimnieciskai darbībai un samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, minētais nomas maksas samazinājums zemesgabalam vai tā attiecīgajai daļai tiek uzskaitīts kā komercdarbības atbalsts saskaņā ar Eiropas Savienības tieši piemērojamajiem tiesību aktiem de minimis atbalsta piešķiršanai (ievērojot MKN 350 7.nodaļā ietvertos komercdarbības atbalsta nosacījumus).
1) radīt jaunas darba vietas;
2) veikt nozīmīgus finansiālos ieguldījumus, kas nodrošinās saimnieciskās darbības paplašināšanu vai dažādošanu;
3) veikt finansiālos ieguldījumus, kas sekmēs inovāciju vai jaundibinātu ražošanas uzņēmumu veidošanos;
4) veikt ieguldījumus neapbūvētā zemesgabala infrastruktūras attīstībā;
5) neapbūvēto zemesgabalu izmantot sociālās aizsardzības, kultūras, izglītības, zinātnes, sporta, vides un dzīvnieku aizsardzības vai veselības aprūpes funkciju nodrošināšanai.
Tāpat atbilstoši MKN 350 50.punktam, iznomātājs un nomnieks savstarpēji vienojoties, uz noteiktu laika periodu nomas maksu var samazināt līdz 90 %, ja neapbūvēts zemesgabals atrodas teritorijā, kas vietējās pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentos ir noteikta kā degradētā teritorija, un nomnieks apņemas ievērot vismaz vienu no MKN 350 49. punktā minētajiem nosacījumiem.
Saskaņā ar MKN 350 51.punktu, šo noteikumu 49. vai 50. punktā minēto nomas maksas samazinājumu piešķir atbilstoši iznomātāja izstrādātajiem kritērijiem nomas maksas samazinājuma gradācijai un piemērošanai. Pašvaldībai savos saistošajos noteikumos ir tiesības noteikt, kādi nosacījumi jāievēro papildus šo noteikumu 49. un 50. punktā minētajiem attiecībā uz pašvaldības neapbūvētajiem zemesgabaliem.
Ja nomnieks zemesgabalu vai tā daļu izmanto saimnieciskai darbībai un samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, minētais nomas maksas samazinājums zemesgabalam vai tā attiecīgajai daļai tiek uzskaitīts kā komercdarbības atbalsts saskaņā ar Eiropas Savienības tieši piemērojamajiem tiesību aktiem de minimis atbalsta piešķiršanai (ievērojot MKN 350 7.nodaļā ietvertos komercdarbības atbalsta nosacījumus).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MKN 350 2.nodaļa regulē jautājumu par apbūvēta zemesgabala iznomāšanu un likumisko lietošanu. Ar grozījumiem MKN 350 (pieņemti 02.04.2024. un stājās spēkā 05.04.2024.) precizēts apbūvēta zemesgabala iznomāšanas regulējums, ņemot vērā, ka no 01.01.2024. daļā no apbūvētajiem zemesgabaliem nomas attiecības tiek aizstātas ar zemes likumiskās lietošanas tiesībām (likumisko lietošanas maksu). Papildus līdz ar šiem grozījumiem, ievērojot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā noteikto pienākumu publiskai personai rīkoties ar mantu lietderīgi, tas ir, manta nododama lietošanā citai personai par iespējami augstāku cenu, tika pārskatīta apbūvēta zemesgabala nomas maksa gadījumos, kad apbūvēts zemesgabals tiek iznomāts ar saimniecisko darbību saistītas publiskas funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma veikšanai un samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, vai citos gadījumos, kas nav publiskas funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma veikšana. Tikai minētajos gadījumos, t.sk. lai nodrošinātu komercdarbības atbalsta neesamību saimnieciskās darbības veicējam, nomas maksa ir nosakāma atbilstoši neatkarīga vērtētāja noteiktajai tirgus nomas maksai. Savukārt, ja apbūvētu zemesgabalu iznomā publiskas funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma veikšanai vai ar saimniecisko darbību saistītas publiskas funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma veikšanai un samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, nomas maksa apmērs gadā tiek saglabāts 1,5% apmērā no zemesgabala kadastrālās vērtības (bet ne mazāka par 28 euro).
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka šobrīd MKN 350 regulējums neparedz iespēju attiecībā uz apbūvētu zemesgabalu iznomāšanu iznomātājam ar nomnieku vienoties par nomas maksas samazinājumu gadījumos, kad nomas maksa tiek noteikta atbilstoši neatkarīga vērtētāja noteiktajai tirgus nomas maksai un, ievērojot Ministru prezidentes rezolūcijā Finanšu ministrijai doto uzdevumu, ir sagatavoti atbilstoši grozījumi MKN 350 2.nodaļā, to papildinot ar jaunu 27.1, 27.2 un 27.3 punktu (regulējums ietverts pēc līdzības kā tas ir paredzēts attiecībā uz neapbūvētu zemesgabalu iznomāšanu MKN 350, tāpat arī Ministru kabineta 2018.gada 20.februāra noteikumos Nr.97 “Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi” ir paredzēts līdzīgi, ka noteiktos gadījumos iznomātājam un nomniekam savstarpēji vienojoties, uz noteiktu laikposmu nomas maksu var samazināt līdz 50% vai līdz 90% no noteiktā nomas maksas apmēra, ja nomas objekts atrodas teritorijā, kas vietējās pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentos ir noteikta kā degradētā teritorija), kas paredz noteiktos gadījumos iznomātājam un nomniekam savstarpēji vienoties, uz noteiktu laika periodu nomas maksu samazināt līdz 50% vai 90% MKN 350 8.punktā noteiktajos gadījumos, kad nomas maksa tiek noteikta atbilstoši neatkarīga vērtētāja noteiktajai tirgus nomas maksai.
Vienlaikus, ja iznomātājs vēlas piešķirt minēto nomas maksas samazinājumu, iznomātājam ir jāizstrādā kritēriji nomas maksas samazinājuma gradācijai un piemērošanai. Pašvaldībai savos saistošos noteikumos ir tiesības noteikt nosacījumus, kas jāievēro papildus noteiktajiem nosacījumiem un piemērojami pašvaldības zemesgabaliem (noteikumu projekta 4.punkts).
Attiecībā uz iznomātāja un nomnieka savstarpējo vienošanos par nomas maksas samazinājumu uz noteiktu laika periodu jānorāda, ka pēc attiecīgā perioda beigām (vienošanās termiņa beigām), iznomātājs un nomnieks atkārtoti var savstarpēji vienoties, uz noteiktu laika periodu samazināt nomas maksu, ja nomnieks apņemas ievērot vienu no noteikumu (grozījumu) projekta 27.1 punktā noteiktajiem nosacījumiem.
Eiropas Savienības Tiesas judikatūrā par saimnieciskās darbības veicēju konsekventi ir uzskatīts saimnieciskā darbībā iesaistīts subjekts neatkarīgi no tā juridiskā statusa un finansēšanas veida, kurš ir iesaistīts saimnieciskās darbības veikšanā, piedāvājot preces vai pakalpojumus tirgū.
Tā kā 01.05.2004. Latvijas Republika iestājās Eiropas Savienībā, Latvijai kļuva saistošs Līgums par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD), kura 107.pants nosaka valsts (komercdarbības) atbalsta kontroles ietvaru un LESD 108.pants paredz Eiropas Komisijas ekskluzīvo kompetenci valsts atbalsta izvērtēšanā. Lai nodrošinātu starptautisko tiesību izpildi, kas izriet no LESD, Latvija ir izstrādājusi nacionālo tiesisko ietvaru – Komercdarbības atbalsta kontroles likumu (turpmāk – KAKL). LESD 107.panta 1.punkts nosaka, ja vien Līgumi neparedz ko citu, ar iekšējo tirgu nav saderīgs nekāds atbalsts, ko piešķir dalībvalstis vai ko jebkādā citā veidā piešķir no valsts līdzekļiem un kas rada vai draud radīt konkurences izkropļojumus, dodot priekšroku konkrētiem uzņēmumiem vai konkrētu preču ražošanai, ciktāl tāds atbalsts iespaido tirdzniecību starp dalībvalstīm, un no šīs tiesību normas izriet četras kumulatīvās komercdarbības atbalsta pazīmes, kas ir ietvertas arī KAKL 5.pantā un kas ir analizētas Eiropas Savienības Tiesas judikatūrā.
Līdz ar to gadījumā, ja nomnieks zemesgabalu vai tā daļu izmanto saimnieciskai darbībai un samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, minētais nomas maksas samazinājums zemesgabalam vai tā attiecīgajai daļai tiek uzskaitīts kā komercdarbības atbalsts saskaņā ar Eiropas Savienības tieši piemērojamajiem tiesību aktiem de minimis atbalsta piešķiršanai. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams veikt precizējumu MKN 350 7.nodaļas 119.punktā, to papildinot ar atsaucēm uz 27.1 un 27.2 punktiem (noteikumu projekta 5.punkts).
Vienlaikus, ja iznomātājs vēlas piešķirt minēto nomas maksas samazinājumu, iznomātājam ir jāizstrādā kritēriji nomas maksas samazinājuma gradācijai un piemērošanai. Pašvaldībai savos saistošos noteikumos ir tiesības noteikt nosacījumus, kas jāievēro papildus noteiktajiem nosacījumiem un piemērojami pašvaldības zemesgabaliem (noteikumu projekta 4.punkts).
Attiecībā uz iznomātāja un nomnieka savstarpējo vienošanos par nomas maksas samazinājumu uz noteiktu laika periodu jānorāda, ka pēc attiecīgā perioda beigām (vienošanās termiņa beigām), iznomātājs un nomnieks atkārtoti var savstarpēji vienoties, uz noteiktu laika periodu samazināt nomas maksu, ja nomnieks apņemas ievērot vienu no noteikumu (grozījumu) projekta 27.1 punktā noteiktajiem nosacījumiem.
Eiropas Savienības Tiesas judikatūrā par saimnieciskās darbības veicēju konsekventi ir uzskatīts saimnieciskā darbībā iesaistīts subjekts neatkarīgi no tā juridiskā statusa un finansēšanas veida, kurš ir iesaistīts saimnieciskās darbības veikšanā, piedāvājot preces vai pakalpojumus tirgū.
Tā kā 01.05.2004. Latvijas Republika iestājās Eiropas Savienībā, Latvijai kļuva saistošs Līgums par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD), kura 107.pants nosaka valsts (komercdarbības) atbalsta kontroles ietvaru un LESD 108.pants paredz Eiropas Komisijas ekskluzīvo kompetenci valsts atbalsta izvērtēšanā. Lai nodrošinātu starptautisko tiesību izpildi, kas izriet no LESD, Latvija ir izstrādājusi nacionālo tiesisko ietvaru – Komercdarbības atbalsta kontroles likumu (turpmāk – KAKL). LESD 107.panta 1.punkts nosaka, ja vien Līgumi neparedz ko citu, ar iekšējo tirgu nav saderīgs nekāds atbalsts, ko piešķir dalībvalstis vai ko jebkādā citā veidā piešķir no valsts līdzekļiem un kas rada vai draud radīt konkurences izkropļojumus, dodot priekšroku konkrētiem uzņēmumiem vai konkrētu preču ražošanai, ciktāl tāds atbalsts iespaido tirdzniecību starp dalībvalstīm, un no šīs tiesību normas izriet četras kumulatīvās komercdarbības atbalsta pazīmes, kas ir ietvertas arī KAKL 5.pantā un kas ir analizētas Eiropas Savienības Tiesas judikatūrā.
Līdz ar to gadījumā, ja nomnieks zemesgabalu vai tā daļu izmanto saimnieciskai darbībai un samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, minētais nomas maksas samazinājums zemesgabalam vai tā attiecīgajai daļai tiek uzskaitīts kā komercdarbības atbalsts saskaņā ar Eiropas Savienības tieši piemērojamajiem tiesību aktiem de minimis atbalsta piešķiršanai. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams veikt precizējumu MKN 350 7.nodaļas 119.punktā, to papildinot ar atsaucēm uz 27.1 un 27.2 punktiem (noteikumu projekta 5.punkts).
Problēmas apraksts
MKN 350 8.punkts nosaka, ka par apbūvēta zemesgabala nomu publiskas personas institūcija, kuras valdījumā vai pārvaldīšanā ir attiecīgais zemesgabals (turpmāk – iznomātājs), slēdz līgumu. Apbūvēta zemesgabala nomas maksas apmēru nosaka, izdalot to divos veidos ( vai 1,5 % no zemesgabala kadastrālās vērtības, vai atbilstoši neatkarīga vērtētāja noteiktajai tirgus nomas maksai).
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā to, ka spēkā esošā MKN 350 8.punkta redakcijā iztrūkst nomas maksas aprēķina periods, attiecīgi ir nepieciešams veikt precizējumu MKN 350 8.punkta 2.teikumā, un aiz vārda "maksa" papildināt ar vārdu "gadā" ( noteikumu projekta 1.punkts).
Problēmas apraksts
MKN 350 122.punkts nosaka, ka nomnieks vai apbūves tiesīgais, kuram piemēro atbalstu samazinātas nomas maksas vai apbūves tiesības maksas veidā, iesniedz attiecīgi iznomātājam vai apbūves tiesības piešķīrējam informāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Tāpat, MKN 350 124.punkts nosaka, ka iznomātājs vai apbūves tiesības piešķīrējs piešķir un uzskaita atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Ar Ministru kabineta 25.06.2024. noteikumiem Nr.395 “Grozījumiem Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumos Nr.715 “Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" noteikumu nosaukums ir izteikts jaunā redakcijā "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība".
Tāpat, MKN 350 124.punkts nosaka, ka iznomātājs vai apbūves tiesības piešķīrējs piešķir un uzskaita atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Ar Ministru kabineta 25.06.2024. noteikumiem Nr.395 “Grozījumiem Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumos Nr.715 “Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" noteikumu nosaukums ir izteikts jaunā redakcijā "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība".
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā to, ka no 01.07.2024. Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumu Nr.715 nosaukums ir mainījies, attiecīgi ir veicams tehnisks precizējums MKN 350 122. un 124.punktos no tiem svītrojot vārdus “un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem” tādējādi salāgot normu atbilstību tiesiskajam regulējumam.
Problēmas apraksts
MKN 350 121.punkts nosaka, ka atbalstu samazinātas nomas maksas vai apbūves tiesības maksas veidā nepiemēro, ja nomniekam vai apbūves tiesīgajam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, ir uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums, tā saimnieciskā darbība ir izbeigta vai tas atbilst tiesību aktos maksātnespējas jomā noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru.
Atbilstoši Tieslietu ministrijas sniegtajai informācijai formulējums "pasludināts maksātnespējas process" aptver arī tādus maksātnespējas stāvokļa risinājumus kā bankrots, sanācija un mierizlīgums, līdz ar to aptver arī tos maksātnespējas procesus, kas pasludināti saskaņā ar likumu "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju" un Maksātnespējas likumu, kas bija spēkā līdz 2010. gada 1. novembrim”.
Atbilstoši Tieslietu ministrijas sniegtajai informācijai formulējums "pasludināts maksātnespējas process" aptver arī tādus maksātnespējas stāvokļa risinājumus kā bankrots, sanācija un mierizlīgums, līdz ar to aptver arī tos maksātnespējas procesus, kas pasludināti saskaņā ar likumu "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju" un Maksātnespējas likumu, kas bija spēkā līdz 2010. gada 1. novembrim”.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, nepieciešams redakcionāli precizēt MKN 350 121.punktu. Vienlaikus norādāms, ka MKN 350 121.punktā minētā piebilde “vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru” tiek pārbaudīta, balstoties uz nomnieka vai apbūves tiesīgā iesniegtu apliecinājumu/informāciju. Tādējādi pirms de minimis atbalsta piešķiršanas nomniekam vai apbūves tiesīgajam ir jāiesniedz attiecīgu apliecinājumu/ informāciju, ka tas neatbilst kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru. Minētais apliecinājums/ informācija var būt kā atsevišķs punkts citā nomnieka vai apbūves tiesīgā iesniegtā dokumentā (piemēram, punkts pieteikumā). Turklāt norādāms, ka iepriekš noregulētā kārtība nemaz netiek mainīta, proti, nomnieks vai apbūves tiesīgais turpina iesniegt iznomātājam attiecīgo informāciju/ apliecinājumu par to, ka tas neatbilst kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru. Savukārt, informāciju par maksātnespējas procesu, tiesiskās aizsardzības procesu un ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesu var iegūt publiskās datubāzēs.
Problēmas apraksts
MKN 350 125.punkts nosaka, ka šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta atbalsta programmā, atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 5. panta 1. un 2. punkta nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā to, ka atbalstu ir paredzēts kumulēt arī ar Komisijas regulu Nr.1408/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014, attiecīgi ir precizēts MKN 350 125. punkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
2023/2831, 717/2014, 1408/2013
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - komisijas regula Nr.2023/2831);
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190/45) attiecībā uz zivsaimniecības uzņēmumiem, kas darbojas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) Nr. 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 104/2000 (turpmāk - komisijas regula Nr.717/2014);
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk - komisijas regula Nr.1408/2013).
Apraksts
Minētās regules piemērojamas, ja nomnieks zemesgabalu vai tā daļu izmanto saimnieciskai darbībai un samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Ievērojot minēto, atbalsts nomniekam samazinātas nomas maksas veidā MKN 350 noteiktajos gadījumos sniedz saskaņā ar šajās regulās noteikto.
Ievērojot minēto, atbalsts nomniekam samazinātas nomas maksas veidā MKN 350 noteiktajos gadījumos sniedz saskaņā ar šajās regulās noteikto.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - komisijas regula Nr.2023/2831);
Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190/45) attiecībā uz zivsaimniecības uzņēmumiem, kas darbojas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) Nr. 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 104/2000 (turpmāk - komisijas regula Nr.717/2014);
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk - komisijas regula Nr.1408/2013).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr.2023/2831
119.punkts
Pārņemtas pilnībā
netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regula Nr.717/2014
119.punkts
Pārņemtas pilnībā
netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regula Nr.1408/2013
119.punkts
Pārņemtas pilnībā
netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regula Nr.2023/2831
124.punkts
Pārņemtas pilnībā
netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regula Nr.717/2014
124.punkts
Pārņemtas pilnībā
netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regula Nr.1408/2013
124.punkts
Pārņemtas pilnībā
netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
125.punkts
Pārņemtas pilnībā
netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punkts
125.punkts
Pārņemtas pilnībā
netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 717/2014 3. panta 2.a punkts
125.punkts
Pārņemtas pilnībā
netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 5. panta 1., 2. un 3. punkts
125.punkts
Pārņemtas pilnībā
netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 717/2014 5. panta 1., 2. un 3. punkts
125.punkts
Pārņemtas pilnībā
netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1408/2013 5. panta 1., 2. un 3. punkts
125.punkts
Pārņemtas pilnībā
netiek paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4.punktam norādām, ka tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu (ievieš noteikumu projektā jau MKN 350 noteikto regulējumu, kas attiecas uz neapbūvētu zemesgabalu iznomāšanu) tādēļ sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi