Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
23-TA-1442: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Administratīvās atbildības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījums Administratīvās atbildības likumā" (turpmāk - likumprojekts) ir Iekšlietu ministrijas iniciatīva.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir precizēt Administratīvās atbildības likumā ietverto regulējumu, kas saistīts ar alkohola koncentrācijas noteikšanas pārbaudēm, lai pēc būtības izslēgtu nepieciešamību ikreiz, kad pie administratīvās atbildības saucamā persona nepiekrīt amatpersonas pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai personas izelpas gaisā veikšanai vai tās rezultātiem, obligāti nogādāt viņu ārstniecības iestādē medicīniskās pārbaudes veikšanai. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Likumprojekts iekļauts likumprojekta “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam” pavadošo likumprojektu paketē.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ceļu satiksmes likuma 62. panta pirmās, otrās, trešās un ceturtās daļas regulējums paredz administratīvās atbildības iestāšanos transportlīdzekļa vadītājam par transportlīdzekļu vadīšanu, ja tā izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 0,2 promiles, bet nepārsniedz 1,5 promiles. No minētajās Ceļu satiksmes likuma tiesību normās ietvertā atbildības regulējuma konstatējams, ka tajās ir noteikts gan personas vainīguma pierādīšanas priekšmets, gan arī tā pierādīšanas standarts. Proti, saistībā ar transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā (ietekmē) kompetento iestāžu amatpersonām ir jāpierāda gan pats transportlīdzekļa vadīšanas fakts, gan vienlaikus arī fakts par transportlīdzekļa vadītāja atrašanos alkohola reibumā (ietekmē). Tādējādi šo abu faktu esība veido pierādījumu kopumu jeb pierādīšanas priekšmetu. Savukārt pierādīšanas standarts raksturo līmeni, kādā šiem abiem faktiem jābūt pamatotiem ar noteiktā kārtībā iegūtiem pierādījumiem. Ja attiecībā uz transportlīdzekļa vadīšanas fakta pierādīšanu minētajā Ceļu satiksmes likuma 62.panta pirmās, otrās, trešās un ceturtās daļas regulējumā nekas konkrēti nav minēts, tad attiecībā uz fakta par transportlīdzekļa vadītāja atrašanos alkohola reibumā (ietekmē) pierādīšanu minētās Ceļu satiksmes likuma normas paredz, ka alkohola koncentrācijas asinīs noteikšanai veicama vai nu izelpas gaisa pārbaude vai arī asins pārbaude. Proti, visās minētajās tiesību normās ir noteiktas divas patstāvīgas pierādījumu ieguves metodes, kas savukārt nozīmē, ka alkohola koncentrācijas asinīs noteikšanai katra no tām ir atzīstama par atbilstošu pierādījumu ieguves veidu, bet tās rezultāts – par pietiekamu pierādījumu.
Tādējādi no minētā Ceļu satiksmes likuma 62.panta pirmās, otrās, trešās un ceturtās daļas regulējuma var secināt, ka, lai pierādītu transportlīdzekļa vadītāja atrašanos alkohola reibumā (ietekmē), pēc būtības nebūtu obligāti jāveic komplicētas medicīniska rakstura procedūras ārstniecības iestādē, jo alkohola koncentrāciju asinīs var noteikt, veicot salīdzinoši vienkāršu personas izelpotā gaisa pārbaudi ar speciālu šim nolūkam paredzētu mēraparātu.
Atbilstoši Administratīvās atbildības likumam apreibinošo vielu pārbaudes ir alkohola koncentrācijas pārbaude personas izelpas gaisā, kā arī narkotisko un citu vielu ietekmes vai reibuma pārbaude.
Administratīvās atbildības likuma 113. panta pirmā daļa noteic, ka, lai konstatētu alkohola koncentrāciju personas izelpas gaisā, amatpersona ir tiesīga ar šim nolūkam paredzētu mēraparātu pārbaudīt personas izelpas gaisu. Savukārt šā panta otrajā daļā ir paredzēts, ka gadījumā, ja ir pamatotas aizdomas, ka persona ir alkohola ietekmē vai reibumā, bet izelpas gaisa pārbaudi nav iespējams veikt vai persona nepiekrīt pārbaude veikšanai vai veiktās pārbaudes rezultātiem, amatpersona nogādā personu ārstniecības iestādē medicīniskās pārbaudes veikšanai.
Saskaņā ar Administratīvās atbildības likumu alkohola koncentrācijas pārbaude personas izelpas gaisā ir viena no administratīvā pārkāpuma procesā veicamajām izmeklēšanas darbībām, kura faktiski ir attiecināma uz visiem gadījumiem, kad nepieciešams pierādīt pie administratīvās atbildības saucamo personu, tostarp arī transportlīdzekļu vadītāju, vainīgumu saistībā ar attiecīgā pārkāpuma izdarīšanu alkohola reibumā (ietekmē).
Tāpat likumdevējs saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 113. panta piekto daļu pilnvaro Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā nosakāma alkohola koncentrācija izelpas gaisā, kā arī kārtību, kādā konstatējama alkohola, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekme vai reibums.
Alkohola koncentrācijas pārbaudes personas izelpas gaisā kārtību transportlīdzekļa vadītājiem noteic Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumi Nr. 719 "Kārtība, kādā transportlīdzekļa vadītājam nosaka alkohola koncentrāciju asinīs un izelpas gaisā un konstatē narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmi" (turpmāk - noteikumi Nr. 719). 
Atbilstoši noteikumu Nr. 719 2. punktam alkohola koncentrāciju izelpas gaisā transportlīdzekļa vadītājam pārbauda amatpersona, izmantojot portatīvo mērierīci alkohola koncentrācijas noteikšanai (turpmāk – mēraparāts). Tāpat šajā tiesību normā ir paredzēts, ka ievērojot normatīvajos aktos par mēraparātiem noteiktās prasības, mēraparāta uzrādītā alkohola koncentrācija izelpas gaisā ir pielīdzināma alkohola koncentrācijai asinīs.
Noteikumu Nr. 719 11. punkts noteic, ka medicīniskā pārbaude ir alkohola koncentrācijas noteikšana transportlīdzekļa vadītāja asinīs vai izelpas gaisā vai narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes konstatēšana transportlīdzekļa vadītājam kādā no šo noteikumu 1. pielikumā minētajām ārstniecības iestādēm. Savukārt saskaņā ar noteikumu Nr. 719 12.3. apakšpunktu medicīniskā pārbaude ietver ne tikai alkohola, narkotisko vai citu apreibinošo vielu vai medikamentu lietošanas faktu pārbaudi, pamatojoties uz pārbaudāmā transportlīdzekļa vadītāja sniegto informāciju un objektīviem datiem un ārējā izskata, psihiskā un emocionālā stāvokļa, uzvedības, runas, veģetatīvi somatiskā stāvokļa un kustību koordinācijas pārbaudi, bet arī alkohola koncentrācijas noteikšanu izelpas gaisā, kā arī alkohola, narkotisko vai citu apreibinošo vielu vai medikamentu lietošanas fakta laboratorisku noteikšanu un medicīniskās pārbaudes rezultātu fiksēšanu medicīniskās pārbaudes protokolā atbilstoši normatīvajiem aktiem par alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmes pārbaudes kārtību. Pievēršoties medicīniskās pārbaudes, kura tiek veikta ārstniecības iestādē, saturam, secināms, ka attiecībā uz alkohola koncentrācijas noteikšanu, šī pārbaude var aprobežoties tikai ar izelpas gaisa pārbaudi ar šim nolūkam paredzētiem mēraparātiem (sk. noteikumu Nr. 719 11. punktu un 27.5. apakšpunktu).
Līdz ar to gan amatpersonu veiktajā pārbaudē, gan medicīniskajā pārbaudē tiek veikta alkohola koncentrācijas noteikšana izelpas gaisā ar mēraparātiem un attiecīgi mēraparāta uzrādītā alkohola koncentrācija izelpas gaisā ir pielīdzināma alkohola koncentrācijai asinīs. Tādējādi alkohola koncentrāciju precīzi var noteikt ar tehniskajiem līdzekļiem, proti, verificētiem portatīvajiem mēraparātiem.
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 14. maija noteikumiem Nr. 289 “Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu” visiem alkohola koncentrācijas noteikšanai personas izelpas gaisā paredzētajiem mēraparātiem ir veicama regulāra metroloģiskā kontrole jeb verificēšana, kuras mērķis ir konstatēt un apstiprināt, ka valsts metroloģiskajai kontrolei pakļautie mērīšanas līdzekļi atbilst noteiktajām prasībām. Proti, atbilstoši šo noteikumu pielikuma 6.1. apakšpunktam alkometriem metroloģiskā kontrole ir veicama ne retāk kā divas reizes gadā. Bet konkrētas prasības, kādām jāatbilst šiem mēraparātiem, ir noteiktas Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 310 “Prasības mēraparātam, ar kuru pārbauda alkohola koncentrāciju personas izelpas gaisā”. Līdz ar to nav pamata šaubām, ka mēraparātu alkohola koncentrācijas mērījumi nav ticami.
Ticamību alkohola koncentrācijas mērījumam nosaka arī alkohola koncentrācijas daudzums organismā jeb laiks, kāds ir pagājis starp alkohola lietošanas brīdi un alkohola koncentrācijas izelpas gaisā mērījuma veikšanas brīdi. Citiem vārdiem sakot, ja alkohols lietots nelielā daudzumā tieši pirms izelpas gaisa mērījuma veikšanas ar mēraparātu, alkohola koncentrācijas daudzums būs lielāks, bet paejot nelielam laika periodam, - krasi samazināsies. Savukārt, ja alkohols lietots salīdzinoši lielā daudzumā, alkohola koncentrācijas daudzums izelpas gaisā, alkohola koncentrācijas rādījums, paejot arī nelielam laikam no alkohola lietošanas brīža līdz mērījuma veikšanas brīdim krasi nesamazināsies. Ievērojot šo izelpas gaisa mērījumu veikšanas specifiku, lai piešķirtu augstāku mērījumu ticamību, praksē ir aprobēts, ka tiek veikti divi secīgi izelpas gaisa mērījumi ar 15 līdz 20 minūšu intervālu (skat. Noteikumu Nr. 719 6. un 16. punktu). Līdz ar to, ievērojot specifiku, kādā alkohola koncentrācija uzkrājas organismā, nav pamata šaubām, ka mērierīču mērījumi nebūtu ticami un objektīvi.
Tādējādi secināms, ka ārējos normatīvajos aktos ietvertais regulējums par mēraparātu atbilstību, kā arī par alkohola koncentrācijas konstatēšanu izelpas gaisā nodrošina tādu pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai personas izelpas gaisā ietvaros veikto mērījumu precizitāti, kas izslēdz jebkādu pamatu apšaubīt minētās pārbaudes rezultātu.
Tāpat saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumu Nr. 630 “Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā” (turpmāk – noteikumi Nr. 630) 3. punktu institūcijas vadītājs vai viņa pilnvarota persona nodrošina iekšējās kontroles sistēmas korupcijas riska novēršanai (turpmāk – iekšējās kontroles sistēma) izveidi, pilnveidošanu un uzturēšanu. Noteikumu Nr. 630 5. punkts noteic, ka institūcijas vadītājs vai viņa pilnvarota persona izveido tādu iekšējās kontroles sistēmu, kura tostarp ir iedarbīga, lietderīga un ekonomiska, vērsta uz institūcijas mērķu sasniegšanu, efektīvi izmantojot pieejamos resursus, kā arī nodrošina procedūru nepilnību un darbinieku pieļauto pārkāpumu savlaicīgu identificēšanu un novēršanu. Atbilstoši noteikumu Nr. 630 6. punktam, lai nodrošinātu iekšējās kontroles sistēmas darbību, institūcijas vadītājs vai viņa pilnvarota persona, izveido institūcijas kontroles vidi, kas ir vērsta uz korupcijas risku novēršanu, identificē, analizē un novērtē korupcijas riskus, nosaka, ievieš un īsteno pasākumus korupcijas riska novēršanai, īsteno informācijas apriti un komunikāciju par korupcijas risku novēršanu, nodrošina darbinieku izglītošanu par korupcijas un interešu konflikta jautājumiem, kā arī nodrošina iekšējās kontroles sistēmas uzraudzību. Tādējādi, lai sekmīgi nodrošinātu tiesību aktos noteikto alkohola koncentrācijas pārbaudi, kā arī, lai novērstu visas šaubas par pārbaudes rezultātiem un iespējamos korupcijas riskus, Valsts policijā ir izstrādāts iekšējais regulējums, kas noteic Valsts policijas amatpersonas rīcību, veicot pārbaudi transportlīdzekļa vadītājam alkohola koncentrācijas noteikšanai izelpotajā gaisā vai atteikšanos no tās, tai skaitā, paredzot, ka pārbaudes laikā ir veicama procesa videofiksēšana, izmantojot viņa rīcībā esošās tehniskās iekārtas (arī ķermeņa video kameras), kā arī nosakot mēraparāta izmantošanas kārtību. Līdz ar to nodrošinot attiecīgo darbību uzraudzību un izslēdzot iespējamos korupcijas riskus pilnībā vai samazinot tos līdz minimumam.
Vienlaikus vēršama uzmanība, ka gadījumā, ja par transportlīdzekļa vadīšanu ir uzsākts administratīvā pārkāpuma process, personai ir visas Administratīvās atbildības likumā noteiktās pie atbildības saucamās personas tiesības un pienākumi, tai skaitā, tiesības pārsūdzēt pieņemtos lēmumus.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023. gadā par transportlīdzekļa vadīšanu, atrodoties alkohola reibumā (ietekmē) pie administratīvās atbildības saukti 918 transportlīdzekļu vadītāji, 917 velosipēdu vadītāji, 258 elektroskrejriteņu vadītāji un 24 mopēdu (motorolleru) vadītāji. Savukārt 2024. gada pirmajos deviņos mēnešos par minēto administratīvo pārkāpumu pie administratīvās atbildības saukti 609 transportlīdzekļa vadītāji, 482 velosipēdu vadītāji, 150 elektroskrejriteņu vadītāji un 33 mopēdu (motorolleru) vadītāji.
Ikdienas praksē Valsts policijas amatpersonām pierādīt transportlīdzekļa vadīšanas faktu, tostarp identificēt konkrēto transportlīdzekļa vadītāju, parasti nav problēmu. Savukārt, lai pierādītu transportlīdzekļa vadītāja atrašanos alkohola reibumā (ietekmē), nereti Valsts policijas amatpersonas saskaras ar dažiem problēmjautājumiem, kuri pamatā saistīti ar jau pieminēto komplicēto tiesisko regulējumu attiecībā uz kārtību, kādā veicama alkohola koncentrācijas pārbaude. Proti, ārējos normatīvajos aktos ietvertais regulējums alkohola koncentrācijas pārbaudes jomā paredz to, ka faktu par transportlīdzekļa vadītāja atrašanos alkohola reibumā (ietekmē) fiksē (pierāda) ne vien amatpersonas, veiktā personas izelpotā gaisa pārbaude, bet šī fakta fiksēšanā (pierādīšanā) konkrētos gadījumos obligāti iesaistāmas arī ārstniecības personas, kuras jau medicīniskās pārbaudes ietvaros alkohola koncentrāciju nosaka, veicot personas izelpotajā gaisa vai citas bioloģiskās vides (asinis, urīns, siekalas) pārbaudi.
Tā rezultātā tika identificēts galvenais problēmjautājums, kas Valsts policijas amatpersonām apgrūtina veikt ar ceļu satiksmes uzraudzību saistītos ikdienas uzdevumus. Proti, Valsts policija jau vairāku gadu garumā norāda uz dažādiem sarežģījumiem, kas saistīti ar alkohola koncentrācijas noteikšanu ārstniecības iestādēs, jo Valsts policijas amatpersonas saskaras ar situācijām, kad ir praktiski neiespējami attiecīgajos valsts reģionos rast ārstniecības iestādi, kura spētu nodrošināt medicīniskās pārbaudes veikšanu. Minētais pamatā saistīts ar daudzu ārstniecības iestāžu nespēju nodrošināt sertificēta narkologa vai citas specialitātes sertificēta ārsta pieejamību 24 stundas septiņu dienu (nedēļas) periodā (piemēram, 2023. gada 26. maijā Veselības ministrija informēja Iekšlietu ministriju, ka no 2023. gada 18. maija SIA "Ludzas medicīnas centrs" vairs nenodrošina alkohola, narkotisko un psihotropo vielu ietekmes pārbaudi un minētās pārbaudes nodrošinās SIA "RĒZEKNES SLIMNĪCA"). Tā rezultātā Valsts policijas amatpersonām konkrētais transportlīdzekļa vadītājs ir jānogādā attiecīgās pārbaudes veikšanai uz citā valsts reģionā esošu ārstniecības iestādi vai pat uz Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centru. Tas savukārt rada gan būtisku administratīvo slogu Valsts policijai, gan arī ievērojami samazina jau tā nepietiekamo Valsts policijas amatpersonu klātbūtni tiešas ceļu satiksmes uzraudzības nodrošināšanā.
Vienlaikus norādāms, ka ir svarīgi, lai attiecīgo apreibinošo vielu ietekme transportlīdzekļa vadītājam tiktu konstatēta un fiksēta laika ziņā pēc iespējas tuvāk transportlīdzekļa vadīšanas brīdim. Līdz ar to būtiski ir arī atteikšanos no šādas pārbaudes fiksēt laika ziņā tuvāk transportlīdzekļa vadīšanas brīdim.
Apkopojot informāciju no "Roadpol" (Eiropas Ceļu policijas tīkls) dalībvalstīm, secināms, ka dalībvalstīs nav vienota prakse saistībā ar transportlīdzekļa vadītāja obligātu nogādāšanu ārstniecības iestādē alkohola koncentrācijas noteikšanai. Proti, virknē valstu, piemēram, Lietuvā, Čehijā, Nīderlandē, Beļģijā, Austrijā, Itālijā, Spānijā, Slovēnijā, Horvātijā, Bulgārijā un Maltā, ja transportlīdzekļa vadītājs atsakās no gaisa izelpas pārbaudes pārkāpuma izdarīšanas vietā, to fiksē pats policijas darbinieks, transportlīdzekļa vadītājs uz ārstniecības iestādi pārbaudes veikšanai netiek nogādāts, attiecīgi  tiek uzsākts administratīvais process vai kriminālprocess. Savukārt tādās valstīs kā Polija, Somija, Zviedrija, Šveice, Vācija, Rumānija, Ungārija, ja transportlīdzekļa vadītājs pārkāpuma vietā atsakās no gaisa izelpas pārbaudes, tas tiek nogādāts attiecīgas pārbaudes veikšanai uz ārstniecības iestādi.  Vienlaikus gan atzīmējams, ka dažās no minētajām valstīm šādas pārbaudes veikšana tiek nodrošināta pēc iespējas tuvāk transportlīdzekļa vadīšanas brīdim, piemēram, Vācijā atsevišķos policijas iecirkņos ir izvietotas medicīnas daļas, kurās attiecīgās pārbaudes tiek veiktas.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz izdarīt grozījumu Administratīvās atbildības likuma 113. panta otrajā daļā, izslēdzot no minētās tiesību normas visus tos gadījumus, kādos persona, tai skaitā arī transportlīdzekļa vadītājs pats bez objektīva pamata var radīt apstākļus nogādāšanai ārstniecības iestādē alkohola koncentrācijas noteikšanai. Proti, Administratīvās atbildības likuma 113. panta otrajā daļā noteikti gadījumi, kuri var būt par pamatu personas nogādāšanai ārstniecības iestādē medicīniskās pārbaudes veikšanai, lai noteiktu alkohola koncentrāciju, proti, ja amatpersonai personas izelpas gaisa pārbaudi ar speciālu šim nolūkam paredzētu mēraparātu veikt nav iespējams, kā arī, ja persona nepiekrīt pārbaudes veikšanai vai nepiekrīt veiktās pārbaudes rezultātiem. Minētais otrais gadījums ir uzskatāms par tā dēvēto “subjektīvo kritēriju”, jo tas paredz personai tiesības nepiekrist amatpersonas veiktajai pārbaudei, kā arī bez objektīva pamata apšaubīt speciālā mēraparāta uzrādīto izelpas gaisa mērījuma rezultātu un tam nepiekrist. Šāda situācija veicina personu nihilismu pret kompetento iestāžu amatpersonu veiktajām pārbaudes procedūrām un dažkārt pat dod tam iespēju izvairīties no iespējamās atbildības, piemēram, no atbildības par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola  ietekmē.
Tādējādi šobrīd Administratīvās atbildības likumā ietvertais tiesiskais regulējums rada situāciju, ka, piemēram, transportlīdzekļa vadītājam, kurš būs vadījis transportlīdzekli vai mācījis to vadīt, ja  alkohola koncentrācija pārsniedz 1,5 promiles, būs izdevīgāk ieņemt pozīciju par atteikšanos no pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai ar izelpotā gaisa pārbaudes palīdzību, tādējādi iegūstot laiku līdz medicīniskās pārbaudes veikšanai un attiecīgi alkohola koncentrācijas samazinājumam, kas apgrūtinātu pēc iespējas objektīvāku datu iegūšanu un, iespējams, palīdzētu tam izvairīties no kriminālatbildības.
Ņemot vērā minēto, lai novērstu, ka transportlīdzekļa vadītājs, atsakoties no pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai ar izelpotā gaisa pārbaudes palīdzību, var apzināti apgrūtināt objektīvāku datu iegūšanu un attiecīgi izvairīties no kriminālatbildības, likumprojekts paredz izslēgt no Administratīvās atbildības likuma 113. panta otrās daļas nepieciešamību nogādāt personu ārstniecības iestādē pārbaudes veikšanai, ja tā atsakās no amatpersonas veiktās pārbaudes vai nepiekrīt amatpersonas veiktās pārbaudes rezultātiem.
Vienlaikus ir norādāms, ka Administratīvo sodu likums par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā paredz administratīvo atbildību par amatpersonas likumīgo prasību nepildīšanu. Proti, šā likuma 4. pants noteic, ka par amatpersonas likumīgo prasību nepildīšanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no četrpadsmit līdz divtūkstoš astoņsimt naudas soda vienībām. Līdz ar to persona, kura atsakās no amatpersonu veiktās izelpas gaisa pārbaudes var tikt saukta pie administratīvās atbildības par amatpersonas likumīgo prasību nepildīšanu. Savukārt, ņemot vērā pārkāpuma, kas saistīts ar transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā (ietekmē) bīstamību, saistībā ar transportlīdzekļa vadītāja atteikšanos no alkohola koncentrācijas izelpas gaisā pārbaudes vienlaikus ar likumprojektu tiek virzīti attiecīgi grozījumi Ceļu satiksmes likumā un Krimināllikumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros atteiksies no amatpersonas veiktās alkohola koncentrācijas izelpas gaisā pārbaudes.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu ietverta likumprojekta "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" (23-TA-1441) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3. sadaļā.

4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" (23-TA-1441)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" (23-TA-1441) paredz izdarīt grozījumus Ceļu satiksmes likuma 43.5 panta pirmajā daļā, izslēdzot nepieciešamību amatpersonai transportlīdzekļa vadītāju nogādāt ārstniecības iestādē medicīniskās pārbaudes veikšanai, ja transportlīdzekļa vadītājs nepiekrīt amatpersonas veiktās personas izelpas gaisa pārbaudei, kā arī precizē Ceļu satiksmes likuma normas saistībā ar velosipēda, elektroskrejriteņa un mopēda vadītāja atbildību par attiekšanos no amatpersonas veiktās personas izelpas gaisa pārbaudes.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.2. Likumprojekts "Grozījums Krimināllikumā" (23-TA-1444) 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts "Grozījums Krimināllikumā" (23-TA-1444) precizē Krimināllikuma 262.1 pantu, paredzot kriminālatbildību ne tikai par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes, bet arī par atteikšanos no alkohola koncentrācijas pārbaudes personas izelpas gaisā.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumi Nr. 719 "Kārtība, kādā transportlīdzekļa vadītājam nosaka alkohola koncentrāciju asinīs un izelpas gaisā un konstatē narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmi".

Pamatojums un apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 719 "Kārtība, kādā transportlīdzekļa vadītājam nosaka alkohola koncentrāciju asinīs un izelpas gaisā un konstatē narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmi" nepieciešami, lai atbilstoši likumprojektam un likumprojektam "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" (23-TA-1441) precizētu gadījumus, kādos transportlīdzekļa vadītājs nogādājams ārstniecības iestādē medicīniskās pārbaudes veikšanai.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā likumprojekta steidzamību un virzību likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" pavadošo likumprojektu paketē, sabiedrības līdzdalība netiek nodrošināta.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iestādes, kuru amatpersonas atbilstoši Administratīvās atbildības likuma 115. pantam ir tiesīgas veikt administratīvā pārkāpuma procesu.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Likumprojekts samazina administratīvo slogu, kas saistīts ar nepieciešamību nogādāt personu, kura atteikusies no alkohola koncentrācijas pārbaudes personas izelpas gaisā vai nepiekrīt tās rezultātiem, uz ārstniecības iestādi medicīniskās pārbaudes veikšanai, kā arī administratīvo slogu ārstniecības personām, kas saistīts ar nepieciešamību fiksēt šādas personas atteikšanos no medicīniskās pārbaudes ārstniecības iestādē.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi