Anotācija (ex-ante)

23-TA-2472: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" (turpmāk – Likumprojekts) un ar to saistītais likumprojekts "Grozījums likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"" (23-TA-2486) izstrādāts, lai nodrošinātu tiesisko skaidrību un noteiktību attiecībā uz nodokļu nomaksu autoratlīdzību saņēmējiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir līdz 2024. gada 31. decembrim pagarināt likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” pārejas noteikumos paredzēto laika periodu, kura ietvaros autoratlīdzības saņēmējiem ir iespēja nereģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējiem, bet nodokļus par viņiem nomaksā ienākuma izmaksātājs, piemērojot 25% likmi.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Likumprojekts tiek virzīts likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" pavadošo likumprojektu paketē, kas stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lielākā daļa autoratlīdzības saņēmēju saņem autoratlīdzības neregulāri un ļoti ierobežotā apmērā, līdztekus pamata ienākumiem, ko gūst citur, bieži vien darba tiesisko attiecību ietvaros. Šādām personām vispiemērotākais risinājums būtu reģistrēties kā mikrouzņēmumu nodokļa maksātājām un izmantot vienkāršoto nodokļa samaksas risinājumu – saimnieciskās darbības ieņēmumu kontu, taču šīs personas pagaidām šādu risinājumu neizvēlas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ja autoratlīdzības saņēmējiem vairs nebūs iespējas maksāt nodokļus, nereģistrējoties kā saimnieciskās darbības veicējiem, tie varētu reģistrēties kā mikrouzņēmumu nodokļa maksātāji un izmantot vienkāršoto nodokļa samaksas risinājumu – saimnieciskās darbības ieņēmumu kontu, taču šādu izvēli apgrūtina tas, ka līdz šim – tā kā mikrouzņēmumu nodoklim tika piemērotas divas likmes (25% un 40%) – saimnieciskās darbības ieņēmumu konta izmantošana ir likusies sarežģīta.
Risinājuma apraksts
Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" pārejas noteikumos paredzētais laika periods, kura ietvaros autoratlīdzības saņēmējiem ir iespēja nereģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējiem, bet nodokļus par viņiem nomaksā ienākuma izmaksātājs, tiek pagarināts līdz 2024. gada 31. decembrim.
Ņemot vērā paredzētos grozījumus Mikrouzņēmumu nodokļa likumā, plānots arī noteikt tikai vienu nodokļa likmi - 25% (šobrīd nodokļu likme ir 25% apmērā no ieņēmumiem līdz 25 000 euro un 40% apmērā no ieņēmumiem, kas pārsniedz 25 000 euro). Šajā laikā autoratlīdzību saņēmēji varētu pārliecināties, ka ērtāks ir kļuvis vienkāršotā nodokļa samaksas risinājuma – saimnieciskās darbības ieņēmumu konta lietojums, ņemot vērā, ka ar 2024. gadu tiek ieviesta arī vienota mikrouzņēmumu nodokļa likme 25% apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Autoratlīdzību saņēmēji
Ietekmes apraksts
Grozījumu rezultātā joprojām tiks nodrošināts autoratlīdzību saņēmēju, kuri nereģistrējas kā saimnieciskās darbības veicēji, sociālais nodrošinājums, būtiski nemazinot viņu ienākumus. Tiem nereģistrētajiem autoratlīdzību saņēmējiem, kuru ieņēmumi pārsniedz 25 000 euro, turpmāk tiks piemērota tikai 25% likme.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
32 326
-368 000
0
-368 000
-368 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
32 326
-368 000
0
-368 000
-368 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
32 326
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
32 326
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-368 000
0
-368 000
-368 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-368 000
0
-368 000
-368 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-368 000
-368 000
-368 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
-368 000
-368 000
-368 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iespēju nereģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējiem 2022. gadā izmantoja aptuveni 32 000 autoratlīdzību saņēmēji. Aptuveni 1.2% (388 personas) no tiem izmantoja 2 nodokļa likmes (25% un 40%), bet no 2024. gada 1. janvāra izmantos tikai vienu nodokļa likmi (25%).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Fiskālās ietekmes aprēķinos izmantoti dati no Paziņojuma par fiziskai personai izmaksātajām summām par 2022.g adu. Autoratlīdzību nodoklis visam apgrozījumam piemērojot 25% likmi – 82,703 milj.euro*25%=20,676 milj.euro. Nodoklis pēc fakta, piemērojot likmi 25% un 40% – 21,044 milj.euro. Fiskālā ietekme 20,676-21,044=-0,368 milj.euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Paredzētais valsts budžeta ieņēmumu samazinājums ir ņemts vērā, sagatavojot likumprojektu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam".
Lai nodrošinātu izmaiņu veikšanu Valsts ieņēmumu dienesta informāciju sistēmās ir nepieciešams finansējums 32 326 euro apmērā, kas tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirtā finansējuma ietvaros.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Veiktas konsultācijas ar biedrību "Latvijas Radošo savienību padome".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Autoratlīdzību saņēmējiem, kuri nereģistrējas kā saimnieciskās darbības veicēji, tiek garantēts sociālais nodrošinājums.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk