Anotācija (ex-ante)

22-TA-3475: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Neizlietotas vai nederīgas dzīvnieku ārstnieciskās barības un starpproduktu savākšanas, izmešanas un iznīcināšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Dzīvnieku barības aprites likuma 10. panta trešā daļa
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (ES) 2019/4 par ārstnieciskās barības izgatavošanu, laišanu tirgū un lietošanu, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 183/2005 un atceļ Padomes Direktīvu 90/167/EEK (turpmāk – Regula 2019/4) 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt neizlietotas vai nederīgas ārstnieciskās barības un starpproduktu savākšanas, izmešanas un iznīcināšanas kārtību, nodrošinot Regulas 2019/4 18. pantā dalībvalstīm noteiktā pienākuma izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Regulas 2019/4 18. pantā dalībvalstīm noteikts pienākums izveidot sistēmu, lai atbilstoši tiktu savākta un izmesta ārstnieciskā barība un starpprodukti, kuriem beidzies derīguma termiņš, kā arī tas ārstnieciskās barības daudzums, kurš pārsniedz izrakstītajā veterinārajā receptē norādīto un kuru dzīvnieka īpašnieks nav faktiski izmantojis dzīvnieka ārstēšanai. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz šim nacionālajos normatīvajos aktos nav noteikta neizlietotas vai nederīgas dzīvnieku ārstnieciskās barības un starpproduktu savākšanas, izmešanas un iznīcināšanas kārtība. 
Risinājuma apraksts
Noteikt neizlietotas vai nederīgas ārstnieciskās barības un starpproduktu savākšanas, izmešanas un iznīcināšanas kārtību.
Problēmas apraksts
Tā kā ārstnieciskā barība un starpprodukti satur veterinārās zāles, šie produkti nedrīkst nonākt sadzīves atkritumos vai vidē. Tie ir klasificējami kā bīstamie atkritumi un ir jāapsaimnieko, kā noteikts normatīvajos aktos par bīstamo atkritumu apsaimniekošanu.
Risinājuma apraksts
Ieviest normatīvo regulējumu, kas skaidri nosaka rīcību ar neizlietotu vai nederīgu ārstniecisko barību un starpproduktiem.
Noteikumu projekta 1. punktā ir noteikts, ka Ministru kabineta noteikumi nosaka neizlietotas vai nederīgas dzīvnieku ārstnieciskās barības un starpproduktu savākšanas, izmešanas un iznīcināšanas kārtību, pildot Dzīvnieku barības aprites likuma 10. panta trešajā daļā minēto deleģējumu.
Ārstnieciskā barība un starpprodukti satur veterinārās zāles. Veterināro zāļu nonākšana vidē vai barībā dzīvniekiem, kam veterinārās zāles nav paredzētas, var izraisīt vides un dzīvnieku izcelsmes pārtikas piesārņojumu ar veterināro zāļu atliekvielām, radot apdraudējumu arī cilvēku veselībai.
Noteikumu projektā ietvertās prasības ir vērstas uz to, lai neizlietota un nederīga ārstnieciskā barība tiktu savākta tāda veidā, ka nerodas apdraudējums videi, dzīvniekiem un cilvēkiem.
Noteikumu projektā paredzēts, ka neizlietota vai nederīga ārstnieciskā barība slēgtā iepakojumā vai tvertnē (noteikumu projekta 3.1. un 4.1. apakšpunkts) tiek savākta speciāli marķētā vietā, kas ir norobežota, vai, ja uzņēmumam ir plašas telpas, atsevišķā telpā (noteikumu projekta 3.2. un 4.2. apakšpunkts).
Šādas prasības samazina iespēju
a) veterinārās zāles netīši izbarot dzīvniekiem, kuriem tās nav paredzētas;
b) ar veterinārajām zālēm piesārņot vidi (noteikumu projekta 5. un 6. punkts);
c) ar veterinārajām zālēm piesārņot dzīvnieku izcelsmes pārtiku;
d) nodarīt kaitējumu cilvēku veselībai (noteikumu projekta 2. punkts);
f) nodarīt kaitējumu citu dzīvnieku veselībai;
g) šādas barības nonākšanai sadzīves atkritumos.
Visbiežāk ārstniecisko barību paredz lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku ārstēšanai vai profilaksei, bet mūsdienās šādu zāļu ievadīšanas veidu lieto arī mājas (istabas) dzīvniekiem. Lai sadzīves atkritumos nenonāktu veterinārās zāles, ir jārod iespēja ārstnieciskās barības pircējam nodot neizlietoto ārstniecisko barību uzņēmumam, kurš to tirgo (noteikumu projekta 6. punkts). Veids, kā ārstnieciskās barības mazumtirgotājs informē ārstnieciskās barības pircēju par šo iespēju, atstāts uzņēmuma ziņā. Ir iespēja sniegt informāciju gan mutvārdos, gan rakstveidā, to norādot mazumtirdzniecības telpās vai izsniedzot ārstniecisko barību pircējam.

Lai nodrošinātu, ka neizlietoti vai nederīgi starpprodukti un ārstnieciskā barība netīšām netiktu izbarota dzīvniekiem vai izmesta sadzīves atkritumos, kā arī tajā iejauktās veterinārās zāles nepiesārņotu vidi, ir svarīgi noteikt, ka darbības ar šādu barību īstenojamas tikai tam paredzētajās vietās. 

Ja uzņēmums izmet neizlietotu ārstniecisko barību un starpproduktus, tie nododami iznīcināšanai bīstamo atkritumu apsaimniekotājam. Tāpat jārīkojas ar nederīgu ārstniecisko barību un starpproduktiem. Iznīcināšanai ir jānodod arī barība, ar kuru tiek tīrītas ārstnieciskās barības ražošanas iekārtas pēc ārstnieciskās barības ražošanas (noteikumu projekta 7. punkts).

Lai varētu pierādīt, ka bīstamie atkritumi nav nonākuši vidē vai izmesti sadzīves atkritumos, noteikumu projektā ir noteikta prasība
a) uzskaitīt barību (ar kuru tīrītas ārstnieciskās barības ražošanas iekārtas), ārstniecisko barību un starpproduktus, ko nodod iznīcināšanai, papildus paredzot, ka uzskaites žurnālu uzglabā trīs gadus un pēc pieprasījuma uzrāda Pārtikas un veterinārajam dienestam (noteikumu projekta 8.–9. punkts);
b) saglabāt bīstamo atkritumu apsaimniekotāja izsniegtu nodošanas un pieņemšanas aktu  vai līdzvērtīgu dokumentu, kurā norādīts iznīcināšanai nodotās nederīgas vai neizlietotas ārstnieciskās barības un starpproduktu daudzums, nodošanas datums un uzņēmuma nosaukums, papildus paredzot, ka uzņēmums glabā šos dokumentus trīs gadus no nodošanas un pieņemšanas akta vai tam līdzvērtīga dokumenta izsniegšanas brīža un pēc pieprasījuma uzrāda Pārtikas un veterinārajam dienestam (noteikumu projekta 9. punkts).
Problēmas apraksts
Pēc ārstnieciskās barības ražošanas iekārtās uzkrājas veterināro zāļu vai ārstnieciskās barības atlikumi. Iekārtas tiek tīrītas, izmantojot barību, kas nesatur veterinārās zāles. Tā kā barība, ar kuru ir tīrītas ražošanas iekārtas, var saturēt veterinārās zāles, to nedrīkst izmest sadzīves atkritumos un izbarot dzīvniekiem un tā nedrīkst piesārņot vidi. 
Risinājuma apraksts
Noteikt, ka uzņēmums barību, ar kuru tiek tīrītas ārstnieciskās barības ražošanas iekārtas pēc ārstnieciskās barības ražošanas, savāc slēgtā iepakojumā vai tvertnē un nodod iznīcināšanai bīstamo atkritumu apsaimniekotājam, ar kuru uzņēmums ir noslēdzis līgumu par šo atkritumu apsaimniekošanu un kuram ir atļauja nodarboties ar šādu atkritumu apsaimniekošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • mājas (istabas) dzīvnieku īpašnieki
Ietekmes apraksts
Mājas (istabas) dzīvnieku īpašniekiem ir jānodod nederīga vai neizmantota mājas (istabas) dzīvnieku ārstnieciskā barība mazumtirdzniecības vietā, kurā ārstnieciskā barība tiek tirgota un kur to savāks un nodos iznīcināšanai.
Juridiskās personas
  • dzīvnieku novietnes, kurās dzīvniekiem izbaro ārstniecisko barību
  • ārstnieciskās barības ražotāji
  • dzīvnieku barības mazumtirgotāji, kuri tirgo ārstniecisko barību
  • ārstnieciskās barības izplatītāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs barības apritē iesaistītus uzņēmumus, kas ir iesaistīti ārstnieciskās barības apritē. Šiem uzņēmumiem ir jānodrošina, ka neizlietota vai nederīga ārstnieciskā barība un starpprodukti nenonāk sadzīves atkritumos un tiek savākti un iznīcināti veidā, kas nodrošina, ka veterinārās zāles nepiesārņo vidi, nerada bīstamību cilvēkiem un dzīvniekiem.  
Projekta ietekmes novērtēšana ir veikta:
1) Latvijā nav ārstnieciskās barības ražotāju;
2) Latvijā ir reģistrēts viens ārstnieciskās barības izplatītājs, kurš vēsturiski ieveda viena veida ārstniecisko barību, bet šobrīd vairs neieved, jo nav pieprasījuma;
3) dzīvnieku novietnes, kuras varētu visbiežāk izmantot ārstniecisko barību ir cūku un mājputnu novietnes. PVD sniedza informāciju, ka nav reģistrēta neviena novietne, kurā dzīvniekiem izbaro ārstniecisko barību. Ārstnieciskās barības izmantošana novietnēs nav aktuāla, jo veterināro zāļu izmantošanu ir vieglāk kontrolēt.
Pamatojoties uz augstākminēto, noteikuma projekta ietekmes šobrīd uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem nav, bet tas neizslēdz varbūtību, ka nākotnē tas var mainīties.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Normatīvā akta tieša ietekme uz papildu izdevumiem nav, bet, ja uzņēmums būs iepircis ārstniecisko barību vai starpproduktus par daudz, tad izmaksas par nederīgas vai neizlietotas barības vai starpproduktu iznīcināšanu tas segs par saviem līdzekļiem.

Šobrīd Latvijā ir reģistrēts viens ārstnieciskās barības izplatītājs, kurš gada laikā nav veicis darbības ar ārstniecisko barību. Skat. 2.1. punktu.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs barības apritē iesaistītus uzņēmumus, kas ir iesaistīti ārstnieciskās barības apritē. Šiem uzņēmumiem ir jānodrošina, ka neizlietota vai nederīga ārstnieciskā barība un starpprodukti nenonāk sadzīves atkritumos un tiek savākti, un iznīcināti veidā, kas nodrošina, ka veterinārās zāles nepiesārņo vidi, nerada bīstamību cilvēkiem un dzīvniekiem.  
Skat. 2.1. punktu.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0004
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (ES) 2019/4 par ārstnieciskās barības izgatavošanu, laišanu tirgū un lietošanu, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 183/2005 un atceļ Padomes Direktīvu 90/167/EEK
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (ES) 2019/4 par ārstnieciskās barības izgatavošanu, laišanu tirgū un lietošanu, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 183/2005 un atceļ Padomes Direktīvu 90/167/EEK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
18. pants
Noteikumu projekta 1.–9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2019/4 18. pantā noteikts, ka dalībvalsts nodrošina, lai ir atbilstīgas sistēmas ārstnieciskās barības un starpproduktu savākšanai vai izmešanai, ja tās termiņš ir beidzies vai ja uzņēmums vai dzīvnieku turētājs ir saņēmis lielāku ārstnieciskās barības vai starpproduktu daudzumu, nekā viņš faktiski ir izmantojis ārstēšanai, kas norādīta ārstnieciskajai barībai izrakstītajā veterinārajā receptē.
Regulas 2019/4 18. pants dod brīvu rīcības brīvību dalībvalstij noteikt kārību, kādā tā nodrošinās nederīgas vai neizlietotas ārstnieciskās barības un starpproduktu savākšanu vai izmešanu.
Sodi par pārkāpumiem ārstnieciskās barības ražošanā un izplatīšanā fiziskām un juridiskām personām  ir noteiktas Dzīvnieku barības aprites likuma 31. pantā, tajā ir iekļauta arī rīcības brīvība, kas noteikta Regulas 2019/4 22. pantā - paredzēt noteikumus par sankcijām, ko piemēro par pārkāpumiem darbībās ar ārstniecisko barību. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/27746f94-4d28-4098-a814-50284a9746da

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi vai komentāri par noteikumu projektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

ZM noteikumu projektu saskaņoja ar Latvijas Veterinārārstu biedrību un Latvijas cūku audzētāju asociāciju, priekšlikumi vai iebildumi netika saņemti. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Pārtikas un veterinārais dienests, pildot esošās funkcijas, kontroles laikā pārliecināsies, vai uzņēmums ievēro šajā normatīvajā aktā noteiktās prasības.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pozitīva ietekme, jo apkārtējā vide netiks piesārņota ar veterinārajām zālēm, kas ir iekļautas ārstnieciskās barības un starpproduktu sastāvā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredzēts, lai novērstu veterināro zāļu nonākšanu vidē vai dzīvnieku izcelsmes pārtikā (ja dzīvnieki, kuriem ārstnieciskā barība nav paredzēta to apēd) un netiktu radīta bīstamība cilvēku vai dzīvnieku veselībai, kā arī neveidotos antimikrobiālā rezistence dzīvniekiem vai cilvēkiem.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi