22-TA-189: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu plastmasu saturošiem izstrādājumiem darbības noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīvas (ES) 2019/904 par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu (turpmāk – Direktīva 2019/904) 8. panta 1. punkta, 8. punkta un 9. punkta prasību pārņemšanu Latvijas Republikas normatīvajos aktos atbilstoši Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma (turpmāk – PSIPS likums) 10. panta otrajā daļā, ceturtās daļas 4. punktā un septītajā daļā noteiktajam deleģējumam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt prasības ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas vienreizlietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem vai plastmasu saturošiem zvejas rīkiem (turpmāk - ražotāja paplašinātās atbildības sistēma) izveidošanai un kārtību dokumentu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidošanu un izpildi sagatavošanu un iesniegšanu Valsts vides dienestam.
Spēkā stāšanās termiņš
05.01.2023.
Pamatojums
Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma Pārejas noteikumu 7. punkta 2. apakšpunkts.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
PSIPS likuma 10. panta otrajā daļā, ceturtās daļas 4. punktā un septītajā daļā noteiktā deleģējuma izpildei ir jāizstrādā pirmreizējs tiesību akts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likums (turpmāk - PSIPS likums) nosaka, ka ražotājiem, kas laiž tirgū laiž tirgū tabakas izstrādājumus ar filtriem vai filtrus, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, mitrās salvetes, t.i., iepriekš samitrinātas salvetes personiskās higiēnas un mājsaimniecības vajadzībām un antibakteriālās mitrās salvetes, balonus un plastmasu saturošus zvejas rīkus, no 2024. 31. decembra (tabakas izstrādājumiem ar filtriem un filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem jau no 2023. gada 5. janvāra) ir jāizveido ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā vai arī jāpiedalās ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā, lai būtu nodrošināta šo plastmasu saturošo izstrādājumu uzskaite un to radīto atkritumu atbilstoša apsaimniekošana.
Esošajā situācijā valstī nav izveidotas tādas ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas, kas apsaimniekotu kaut vienu no nosauktajiem vienreizlietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem vai plastmasu saturošiem zvejas rīkiem, līdz ar to ir nepieciešams sagatavot noteikumus par šādu ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas izveidošanu, uzraudzību un kontroli, un sadarbības nosacījumiem starp ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu, vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu un plastmasu saturošu zvejas rīku ražotājiem un pašvaldībām, kuru administratīvajā teritorijā ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantam ir jāveic sava darbība.
Esošajā situācijā valstī nav izveidotas tādas ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas, kas apsaimniekotu kaut vienu no nosauktajiem vienreizlietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem vai plastmasu saturošiem zvejas rīkiem, līdz ar to ir nepieciešams sagatavot noteikumus par šādu ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas izveidošanu, uzraudzību un kontroli, un sadarbības nosacījumiem starp ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu, vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu un plastmasu saturošu zvejas rīku ražotājiem un pašvaldībām, kuru administratīvajā teritorijā ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantam ir jāveic sava darbība.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši PSIPS likuma 10. panta otrajā daļā, ceturtās daļas 4. punktā un septītajā daļā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam, VARAM ir sagatavojusi noteikumu projektu "Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu plastmasu saturošiem izstrādājumiem darbības noteikumi", atbilstoši PSIPS likuma 10. panta otrajai daļai nosakot:
1) kārtību, kādā ražotājs, kas pats piemēro ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu, vai ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants, ar kuru ražotājs ir noslēdzis līgumu (turpmāk — ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants), iesniedz Valsts vides dienestam dokumentus, kas apliecina ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas piemērošanu attiecībā uz tabakas izstrādājumiem ar filtriem vai filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, mitrajām salvetēm un baloniem (turpmāk - vienreizlietojami plastmasu saturoši izstrādājumi) vai plastmasu saturošiem zvejas rīkiem, un iesniedzamo dokumentu saturu; (noteikumu projekta 10. punkts)
2) kārtību, kādā Valsts vides dienests izskata dokumentus, kas apliecina ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas piemērošanu, un pieņem lēmumu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu; (noteikumu projekta 13. punkts)
3) prasības attiecībā uz ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu, kā arī ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanta pienākumus; (noteikumu projekta 8. punkts)
4) par atkritumiem kļuvušu plastmasu saturošu zvejas rīku savākšanas mērķus un izpildes termiņus; (noteikumu projekta 8.2 apakšpunkts)
5) kārtību, kādā ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants iesniedz Valsts vides dienestam pārskatu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu, pārskata veidlapas paraugu un pārskatā iekļaujamo informāciju; (noteikumu projekta 36. punkts)
6) kārtību, kādā Valsts vides dienests izskata pārskatu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu. (noteikumu projekta 39. punkts)
Atbilstoši ceturtās daļas 4. punktam nosakot izmaksu pozīcijas aprēķinam par pašvaldību izmaksām, kas saistītas ar vides piegružojuma savākšanu un attiecināmas tikai uz darbībām, kuras publiskās vietās veic pašvaldība, pašvaldības kapitālsabiedrība vai sadzīves atkritumu apsaimniekotājs, ar kuru pašvaldība atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu noslēgusi atkritumu apsaimniekošanas līgumu, maksājot līgumā noteikto atkritumu apsaimniekošanas maksu (noteikumu projekta 33. punkts), un atbilstoši septītajai daļai noteikt vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu apjoma noteikšanas un maksāšanas kārtību attiecībā uz atkritumiem, par kuru savākšanu un apsaimniekošanu ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants sedz pašvaldībai izmaksas, kas saistītas ar vides piegružojuma savākšanu un attiecināmas tikai uz darbībām, kuras publiskās vietās veic pašvaldība, pašvaldības kapitālsabiedrība vai sadzīves atkritumu apsaimniekotājs, ar kuru pašvaldība atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu noslēgusi atkritumu apsaimniekošanas līgumu, maksājot līgumā noteikto atkritumu apsaimniekošanas maksu. (noteikumu projekta 26. punkts)
Noteikumu projektā esošajiem vienreizlietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumu atkritumiem un plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumiem apsaimniekošana ir noteikta atbilstoši PSIPS likuma 10. pantā noteiktajām apsaimniekošanas prasībām, kur vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumus, ņemot vērā šo atkritumu radītā piegružojuma savākšanas metodes un atkritumu sastāvu, ir nepieciešams apsaimniekot kā sadzīves atkritumus, tos savācot kopā ar citiem vides piegružojumu veidojošajiem atkritumiem un pašvaldības publiskajās vietās savāktajiem sadzīves atkritumiem.
Savukārt plastmasu saturošu zvejas rīku apsaimniekošanā PSIPS likuma 10. panta sestās daļas 1. punkts nosaka dalītu savākšanu, nodošanu ostas atkritumu pieņemšanas un tām līdzvērtīgās savākšanas iekārtās, t.i., šiem atkritumiem ir jābūt nodrošinātai atsevišķai savākšanai, kas rada iespēju šos atkritumus kvalitatīvi pārstrādāt. Attiecīgi noteikumu projekts paredz, ka dalīti savāktiem plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumiem ir jābūt arī dotai iespējai tikt atjaunotiem (salabotiem) līdz stāvoklim, kad šos plastmasu saturošos zvejas rīkus var lietot atkārtoti, un tie funkcionalitātes ziņā ir līdzvērtīgi jauni iegādātiem plastmasu saturošiem zvejas rīkiem. Par šādu atkārtoti lietojamu plastmasu saturošu zvejas rīku veidiem un apjomiem apjomu ražotāja paplašinātās atbildība sistēmas komersants ziņas sniedz ikgadējā pārskata par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu 3. punktā.
Iesnieguma par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas ieviešanu izskatīšanu un ar to saistīto dokumentu izskatīšanu, kā arī ražotāja paplašinātās atbildība sistēmas komersanta sagatavotā pārskata par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu izskatīšanu veic Valsts vides dienests. Valsts vides dienests attiecīgi arī pieņem lēmumu par apsaimniekošanas līguma starp ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu un valsts Vides dienestu slēgšanu un pārtraukšanu, ja ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants neizpilda šajā noteikumu projektā noteiktās prasības attiecībā uz ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu.
Lai ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants spētu kvalitatīvi veikt ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas ietvaros īstenojamos pienākumus, noteikumu projekts nosaka prasības ne tikai apsaimniekošanas līgumam starp ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu un Valsts vides dienestu, bet arī prasības līgumiem:
1) starp ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu un ražotāju, kas piedalās ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā, nosakot līguma priekšmetu un pozīcijas, par ko ražotājs sedz ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantam maksu ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanas pasākumu veikšanai;
2) starp ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu un pašvaldību, kuras administratīvajā teritorijā ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants un ražotāji, kas ir iesaistījušies ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā, veic savu darbību.
Ņemot vērā, ka atbilstoši PSIPS likuma 10. pantā noteiktajām prasībām, ražotājam ir jāsedz izmaksas tikai par šo vienreizlietojamo plastmasu saturošo atkritumu daļu no kopējā savāktā vides piegružojuma apjoma un pašvaldības publiskajās vietās savāktā sadzīves atkritumu apjoma, tad ražotāja paplašinātās atbildības komersantam ir jāvienojas ar pašvaldību par proporciju, kādu minētie vienreizlietojamie plastmasu saturošie atkritumi veido no kopējā pašvaldības publiskajās vietās savāktā atkritumu apjoma, lai aprēķinātu no ražotājiem pieprasāmo pašvaldības publisko vietu atkritumu apsaimniekošanai nepieciešamo finanšu līdzekļu apjomu. Šo finanšu līdzekļu apjoma (izmaksu apjoma) lielumu ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants savstarpēji saskaņo gan ar ražotājiem, kas piedalās ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā, gan pašvaldību. Līdz ar to, izmaksu apmērus attiecībā uz objektiem, par kuru apsaimniekošanu ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas ietvaros ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants saņems no ražotājiem un novirzīs pašvaldībām, noteikumu projekts nenosaka, jo ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantam par šo izmaksu apmēru ir jāvienojas individuāli gan ar ražotājiem, gan pašvaldībām.
Noteikumu projektam ir trīs pielikumi:
1. pielikumā noteikts formāts iesniegumam par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas ieviešanu un apsaimniekošanas plāna apstiprināšanu;
2. pielikums satur formātu apsaimniekošanas plānam, ko ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants sniedz Valsts vides dienestam;
3. pielikumā noteikts formāts pārskatam par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu viena kalendārā gada ietvaros īstenotajām darbībām attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanu un pārstrādi, komunikācijas pasākumu plāna izpildi un finanšu plāna izpildi.
Informācija par 2. pielikuma un 3. pielikuma sadaļu par plastmasu saturošu zvejas rīku un to atkritumu apjoma aizpildīšanu pieejama Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 28 "Noteikumi par kārtību, kādā iesniedzami ziņojumi par plastmasu saturošiem izstrādājumiem, un kritērijiem šo izstrādājumu klasifikācijai" 1. pielikumā.
1) kārtību, kādā ražotājs, kas pats piemēro ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu, vai ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants, ar kuru ražotājs ir noslēdzis līgumu (turpmāk — ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants), iesniedz Valsts vides dienestam dokumentus, kas apliecina ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas piemērošanu attiecībā uz tabakas izstrādājumiem ar filtriem vai filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, mitrajām salvetēm un baloniem (turpmāk - vienreizlietojami plastmasu saturoši izstrādājumi) vai plastmasu saturošiem zvejas rīkiem, un iesniedzamo dokumentu saturu; (noteikumu projekta 10. punkts)
2) kārtību, kādā Valsts vides dienests izskata dokumentus, kas apliecina ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas piemērošanu, un pieņem lēmumu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu; (noteikumu projekta 13. punkts)
3) prasības attiecībā uz ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu, kā arī ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanta pienākumus; (noteikumu projekta 8. punkts)
4) par atkritumiem kļuvušu plastmasu saturošu zvejas rīku savākšanas mērķus un izpildes termiņus; (noteikumu projekta 8.2 apakšpunkts)
5) kārtību, kādā ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants iesniedz Valsts vides dienestam pārskatu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu, pārskata veidlapas paraugu un pārskatā iekļaujamo informāciju; (noteikumu projekta 36. punkts)
6) kārtību, kādā Valsts vides dienests izskata pārskatu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu. (noteikumu projekta 39. punkts)
Atbilstoši ceturtās daļas 4. punktam nosakot izmaksu pozīcijas aprēķinam par pašvaldību izmaksām, kas saistītas ar vides piegružojuma savākšanu un attiecināmas tikai uz darbībām, kuras publiskās vietās veic pašvaldība, pašvaldības kapitālsabiedrība vai sadzīves atkritumu apsaimniekotājs, ar kuru pašvaldība atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu noslēgusi atkritumu apsaimniekošanas līgumu, maksājot līgumā noteikto atkritumu apsaimniekošanas maksu (noteikumu projekta 33. punkts), un atbilstoši septītajai daļai noteikt vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu apjoma noteikšanas un maksāšanas kārtību attiecībā uz atkritumiem, par kuru savākšanu un apsaimniekošanu ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants sedz pašvaldībai izmaksas, kas saistītas ar vides piegružojuma savākšanu un attiecināmas tikai uz darbībām, kuras publiskās vietās veic pašvaldība, pašvaldības kapitālsabiedrība vai sadzīves atkritumu apsaimniekotājs, ar kuru pašvaldība atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu noslēgusi atkritumu apsaimniekošanas līgumu, maksājot līgumā noteikto atkritumu apsaimniekošanas maksu. (noteikumu projekta 26. punkts)
Noteikumu projektā esošajiem vienreizlietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumu atkritumiem un plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumiem apsaimniekošana ir noteikta atbilstoši PSIPS likuma 10. pantā noteiktajām apsaimniekošanas prasībām, kur vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumus, ņemot vērā šo atkritumu radītā piegružojuma savākšanas metodes un atkritumu sastāvu, ir nepieciešams apsaimniekot kā sadzīves atkritumus, tos savācot kopā ar citiem vides piegružojumu veidojošajiem atkritumiem un pašvaldības publiskajās vietās savāktajiem sadzīves atkritumiem.
Savukārt plastmasu saturošu zvejas rīku apsaimniekošanā PSIPS likuma 10. panta sestās daļas 1. punkts nosaka dalītu savākšanu, nodošanu ostas atkritumu pieņemšanas un tām līdzvērtīgās savākšanas iekārtās, t.i., šiem atkritumiem ir jābūt nodrošinātai atsevišķai savākšanai, kas rada iespēju šos atkritumus kvalitatīvi pārstrādāt. Attiecīgi noteikumu projekts paredz, ka dalīti savāktiem plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumiem ir jābūt arī dotai iespējai tikt atjaunotiem (salabotiem) līdz stāvoklim, kad šos plastmasu saturošos zvejas rīkus var lietot atkārtoti, un tie funkcionalitātes ziņā ir līdzvērtīgi jauni iegādātiem plastmasu saturošiem zvejas rīkiem. Par šādu atkārtoti lietojamu plastmasu saturošu zvejas rīku veidiem un apjomiem apjomu ražotāja paplašinātās atbildība sistēmas komersants ziņas sniedz ikgadējā pārskata par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu 3. punktā.
Iesnieguma par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas ieviešanu izskatīšanu un ar to saistīto dokumentu izskatīšanu, kā arī ražotāja paplašinātās atbildība sistēmas komersanta sagatavotā pārskata par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu izskatīšanu veic Valsts vides dienests. Valsts vides dienests attiecīgi arī pieņem lēmumu par apsaimniekošanas līguma starp ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu un valsts Vides dienestu slēgšanu un pārtraukšanu, ja ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants neizpilda šajā noteikumu projektā noteiktās prasības attiecībā uz ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu.
Lai ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants spētu kvalitatīvi veikt ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas ietvaros īstenojamos pienākumus, noteikumu projekts nosaka prasības ne tikai apsaimniekošanas līgumam starp ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu un Valsts vides dienestu, bet arī prasības līgumiem:
1) starp ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu un ražotāju, kas piedalās ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā, nosakot līguma priekšmetu un pozīcijas, par ko ražotājs sedz ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantam maksu ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanas pasākumu veikšanai;
2) starp ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu un pašvaldību, kuras administratīvajā teritorijā ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants un ražotāji, kas ir iesaistījušies ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā, veic savu darbību.
Ņemot vērā, ka atbilstoši PSIPS likuma 10. pantā noteiktajām prasībām, ražotājam ir jāsedz izmaksas tikai par šo vienreizlietojamo plastmasu saturošo atkritumu daļu no kopējā savāktā vides piegružojuma apjoma un pašvaldības publiskajās vietās savāktā sadzīves atkritumu apjoma, tad ražotāja paplašinātās atbildības komersantam ir jāvienojas ar pašvaldību par proporciju, kādu minētie vienreizlietojamie plastmasu saturošie atkritumi veido no kopējā pašvaldības publiskajās vietās savāktā atkritumu apjoma, lai aprēķinātu no ražotājiem pieprasāmo pašvaldības publisko vietu atkritumu apsaimniekošanai nepieciešamo finanšu līdzekļu apjomu. Šo finanšu līdzekļu apjoma (izmaksu apjoma) lielumu ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants savstarpēji saskaņo gan ar ražotājiem, kas piedalās ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā, gan pašvaldību. Līdz ar to, izmaksu apmērus attiecībā uz objektiem, par kuru apsaimniekošanu ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas ietvaros ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants saņems no ražotājiem un novirzīs pašvaldībām, noteikumu projekts nenosaka, jo ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantam par šo izmaksu apmēru ir jāvienojas individuāli gan ar ražotājiem, gan pašvaldībām.
Noteikumu projektam ir trīs pielikumi:
1. pielikumā noteikts formāts iesniegumam par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas ieviešanu un apsaimniekošanas plāna apstiprināšanu;
2. pielikums satur formātu apsaimniekošanas plānam, ko ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants sniedz Valsts vides dienestam;
3. pielikumā noteikts formāts pārskatam par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanu viena kalendārā gada ietvaros īstenotajām darbībām attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanu un pārstrādi, komunikācijas pasākumu plāna izpildi un finanšu plāna izpildi.
Informācija par 2. pielikuma un 3. pielikuma sadaļu par plastmasu saturošu zvejas rīku un to atkritumu apjoma aizpildīšanu pieejama Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 28 "Noteikumi par kārtību, kādā iesniedzami ziņojumi par plastmasu saturošiem izstrādājumiem, un kritērijiem šo izstrādājumu klasifikācijai" 1. pielikumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32019L0904
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/904 (2019. gada 5. jūnijs) par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīvas (ES) 2019/904 par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu 8. panta 1. punkts, 8. punkts un 9. punkts, kas jāpārņem līdz 2023. gada 5. janvārim.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/904 (2019. gada 5. jūnijs) par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
8. panta 1. punkts
6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nav noteiktas stingrākas prasības.
8. panta 8. punkts
6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nav noteiktas stingrākas prasības.
8. panta 9. punkts
8. punkta 8.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Nav noteiktas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota pēc sabiedriskās apspriedes sākšanās.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tiks pievienoti pēc sabiedriskās apspriedes noslēgšanās.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Papildu pienākumi attiecībā uz RAS izveidošanas pieteikumu un ikgadējo pārskatu izskatīšanu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Samazināsies vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu radītā piegružojuma un un plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumu daudzums.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi