25-TA-1439: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumos Nr. 304 "Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumos Nr. 304 "Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem"" (turpmāk – Projekts) izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas iniciatīvas, lai Ieslodzījuma vietu pārvaldei (turpmāk – Pārvalde) noteiktu tiesības lietot operatīvo transportlīdzekli apcietinātās un ar brīvības atņemšanu notiesātās personas (turpmāk – ieslodzītais) konvojēšanas nodrošināšanai normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt, ka Pārvaldei ir tiesības lietot operatīvo transportlīdzekli ar uzstādāmām zilām bākugunīm, stacionāri uzstādītām speciālām skaņas iekārtām un bez speciālā krāsojuma ieslodzīto konvojēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta rīkojumu Nr. 534 tika atbalstīts konceptuālais ziņojums "Par ieslodzīto konvojēšana funkcijas pārdales īstenošanas plānu" (prot. Nr. 41 27. §). Rīkojums paredz pakāpenisku ieslodzīto konvojēšanas kompetences pārņemšanu šādos posmos:
1. ar 2025. gada 1. jūliju Pārvalde no Valsts policijas pārņem:
1.1. ieslodzīto konvojēšanu starp ieslodzījuma vietām saistībā ar ieslodzījuma (brīvības atņemšanas soda vai drošības līdzekļa – apcietinājuma) izpildi;
1.2. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas uz tiesu un no tās un apsardzi tiesas procesa laikā, ja procesa virzītājs ir tiesa vai prokuratūra.
1.3. ieslodzīto konvojēšana no ieslodzījuma vietas uz tiesu un no tās administratīvo un civiltiesisko jautājumu izskatīšanai, kas radušies, personām atrodoties ieslodzījuma vietā;
2. ar 2027. gada 1. janvāri Pārvalde no Valsts policijas pārņem:
2.1. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas uz Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietu un no tās, ja procesa virzītājs ir tiesa vai prokuratūra;
2.2. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas medicīniskās ekspertīzes veikšanai.
Lai atbilstoši valdības nolemtajam nodrošinātu pakāpenisku ieslodzīto konvojēšanas kompetences pārņemšanu no Valsts policijas, ietverot visu konvojēšanas tiesiskai norisei nepieciešamo regulējumu, 2025. gada 3. aprīlī pieņemts likums "Grozījumi Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā", kas stājās spēkā 2025. gada 1. jūlijā. Saskaņā ar minēto likumu:
Pārvaldes amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi nodrošina ieslodzītā konvojēšanu, ja ieslodzīto nepieciešams nogādāt:
1) ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai;
2) citā ieslodzījuma vietā saistībā ar brīvības atņemšanas soda vai apcietinājuma izpildi;
3) uz tiesu un no tās, ja procesa virzītājs ir tiesa vai prokuratūra;
4) uz tiesu un no tās administratīvo un civiltiesisko jautājumu izskatīšanai, kas radušies, personai atrodoties ieslodzījuma vietā;
5) uz Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietu un no tās, ja procesa virzītājs ir tiesa vai prokuratūra (stāsies spēkā 2027. gada 1. janvārī);
6) uz medicīnisko ekspertīzi (stāsies spēkā 2027. gada 1. janvārī).
Šobrīd ieslodzīto konvojēšanu nodrošina Valsts policija atbilstoši likuma “Par policiju” 10. panta pirmās daļas 8. punktā noteiktajam. Savukārt Pārvaldes pienākumu nodrošināt ieslodzīto pārvešanu uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai un ieslodzīto apsardzi šādu pakalpojumu saņemšanas laikā noteic Ieslodzījuma vietu pārvaldes likuma 22. panta pirmās daļas 8. punkts.
Attiecīgi šobrīd saskaņā ar Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumu Nr. 304 "Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem" (turpmāk – Noteikumi Nr. 304) noteikto 2. punktu Pārvaldei ir tiesības izmantot operatīvos transportlīdzekļus ar stacionāri uzstādītām zilām bākugunīm, speciālām skaņas iekārtām un speciālu krāsojumu ieslodzīto pārvešanai uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas.
Ņemot vērā to, ka no 2025. gada 1. jūlija Pārvaldei tiek noteikts vispārīgs pienākums nodrošināt ieslodzīto konvojēšanu Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā, nepieciešams izstrādāt grozījumus Noteikumos Nr. 304, paredzot Pārvaldei tiesības lietot Noteikumu Nr. 304 2.1. un 2.3. apakšpunktā minēto operatīvo transportlīdzekli ieslodzīto konvojēšanai.
1. ar 2025. gada 1. jūliju Pārvalde no Valsts policijas pārņem:
1.1. ieslodzīto konvojēšanu starp ieslodzījuma vietām saistībā ar ieslodzījuma (brīvības atņemšanas soda vai drošības līdzekļa – apcietinājuma) izpildi;
1.2. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas uz tiesu un no tās un apsardzi tiesas procesa laikā, ja procesa virzītājs ir tiesa vai prokuratūra.
1.3. ieslodzīto konvojēšana no ieslodzījuma vietas uz tiesu un no tās administratīvo un civiltiesisko jautājumu izskatīšanai, kas radušies, personām atrodoties ieslodzījuma vietā;
2. ar 2027. gada 1. janvāri Pārvalde no Valsts policijas pārņem:
2.1. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas uz Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietu un no tās, ja procesa virzītājs ir tiesa vai prokuratūra;
2.2. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas medicīniskās ekspertīzes veikšanai.
Lai atbilstoši valdības nolemtajam nodrošinātu pakāpenisku ieslodzīto konvojēšanas kompetences pārņemšanu no Valsts policijas, ietverot visu konvojēšanas tiesiskai norisei nepieciešamo regulējumu, 2025. gada 3. aprīlī pieņemts likums "Grozījumi Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā", kas stājās spēkā 2025. gada 1. jūlijā. Saskaņā ar minēto likumu:
Pārvaldes amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi nodrošina ieslodzītā konvojēšanu, ja ieslodzīto nepieciešams nogādāt:
1) ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai;
2) citā ieslodzījuma vietā saistībā ar brīvības atņemšanas soda vai apcietinājuma izpildi;
3) uz tiesu un no tās, ja procesa virzītājs ir tiesa vai prokuratūra;
4) uz tiesu un no tās administratīvo un civiltiesisko jautājumu izskatīšanai, kas radušies, personai atrodoties ieslodzījuma vietā;
5) uz Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietu un no tās, ja procesa virzītājs ir tiesa vai prokuratūra (stāsies spēkā 2027. gada 1. janvārī);
6) uz medicīnisko ekspertīzi (stāsies spēkā 2027. gada 1. janvārī).
Šobrīd ieslodzīto konvojēšanu nodrošina Valsts policija atbilstoši likuma “Par policiju” 10. panta pirmās daļas 8. punktā noteiktajam. Savukārt Pārvaldes pienākumu nodrošināt ieslodzīto pārvešanu uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai un ieslodzīto apsardzi šādu pakalpojumu saņemšanas laikā noteic Ieslodzījuma vietu pārvaldes likuma 22. panta pirmās daļas 8. punkts.
Attiecīgi šobrīd saskaņā ar Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumu Nr. 304 "Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem" (turpmāk – Noteikumi Nr. 304) noteikto 2. punktu Pārvaldei ir tiesības izmantot operatīvos transportlīdzekļus ar stacionāri uzstādītām zilām bākugunīm, speciālām skaņas iekārtām un speciālu krāsojumu ieslodzīto pārvešanai uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas.
Ņemot vērā to, ka no 2025. gada 1. jūlija Pārvaldei tiek noteikts vispārīgs pienākums nodrošināt ieslodzīto konvojēšanu Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā, nepieciešams izstrādāt grozījumus Noteikumos Nr. 304, paredzot Pārvaldei tiesības lietot Noteikumu Nr. 304 2.1. un 2.3. apakšpunktā minēto operatīvo transportlīdzekli ieslodzīto konvojēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 304 2. punktā ir uzskaitīti operatīvo transportlīdzekļu veidi atkarībā no to izmantošanas veida, proti:
– operatīvie transportlīdzekļi ar stacionāri uzstādītām zilām bākugunīm, speciālām skaņas iekārtām un speciālu krāsojumu;
– operatīvie transportlīdzekļi ar stacionāri uzstādītām zilām un sarkanām bākugunīm, speciālām skaņas iekārtām un speciālu krāsojumu;
– operatīvie transportlīdzekļi ar uzstādāmām zilām bākugunīm, stacionāri uzstādītām speciālām skaņas iekārtām un bez speciāla krāsojuma.
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 304 4.16. apakšpunktu Pārvaldei ir tiesības lietot tikai operatīvo transportlīdzekli ar stacionāri uzstādītām zilām bākugunīm, speciālām skaņas iekārtām un speciālo krāsojumu.
Ņemot vērā to, ka no 2025. gada 1. jūlija Pārvalde pakāpeniski pārņem no Valsts policijas ieslodzīto konvojēšanas funkciju, attiecīgi palielināsies to ieslodzīto skaits, kuru Pārvaldei būs nepieciešams konvojēt, un praksē var būt gadījumi, kad Pārvaldei būs nepieciešams konvojēt ieslodzītos ar netrafaretu operatīvo transportlīdzekli, proti, operatīvo transportlīdzekli ar uzstādāmām zilām bākugunīm, stacionāri uzstādītām speciālām skaņas iekārtām un bez speciāla krāsojuma. Līdz ar to, lai Pārvalde varētu efektīvi īstenot konvoja funkciju, vienlaikus efektīvi izmantojot pieejamus resursus, Noteikumos Nr. 304 jāparedz Pārvaldei tiesības lietot arī netrafaretu operatīvo transportlīdzekli.
– operatīvie transportlīdzekļi ar stacionāri uzstādītām zilām bākugunīm, speciālām skaņas iekārtām un speciālu krāsojumu;
– operatīvie transportlīdzekļi ar stacionāri uzstādītām zilām un sarkanām bākugunīm, speciālām skaņas iekārtām un speciālu krāsojumu;
– operatīvie transportlīdzekļi ar uzstādāmām zilām bākugunīm, stacionāri uzstādītām speciālām skaņas iekārtām un bez speciāla krāsojuma.
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 304 4.16. apakšpunktu Pārvaldei ir tiesības lietot tikai operatīvo transportlīdzekli ar stacionāri uzstādītām zilām bākugunīm, speciālām skaņas iekārtām un speciālo krāsojumu.
Ņemot vērā to, ka no 2025. gada 1. jūlija Pārvalde pakāpeniski pārņem no Valsts policijas ieslodzīto konvojēšanas funkciju, attiecīgi palielināsies to ieslodzīto skaits, kuru Pārvaldei būs nepieciešams konvojēt, un praksē var būt gadījumi, kad Pārvaldei būs nepieciešams konvojēt ieslodzītos ar netrafaretu operatīvo transportlīdzekli, proti, operatīvo transportlīdzekli ar uzstādāmām zilām bākugunīm, stacionāri uzstādītām speciālām skaņas iekārtām un bez speciāla krāsojuma. Līdz ar to, lai Pārvalde varētu efektīvi īstenot konvoja funkciju, vienlaikus efektīvi izmantojot pieejamus resursus, Noteikumos Nr. 304 jāparedz Pārvaldei tiesības lietot arī netrafaretu operatīvo transportlīdzekli.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts veikt grozījumus Noteikumu Nr. 304 5.1 punktā, iekļaujot tajā arī Pārvaldi. Tomēr, ņemot vērā, ka uz Projekta izstrādes brīdi ir pieņemti (stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī) un jau ir publicēti Latvijas Vēstnesī Ministru kabineta noteikumi Nr. 483 "Grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumos Nr. 304 "Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem", kuri, cita starpā, paredz izteikt Noteikumu Nr. 304 5.1 pantu jaunā redakcijā, papildinot to ar Nodokļu un muitas policiju, Projektā paredzēts veikt grozījumus Noteikumu Nr. 304 5.1 punktā, iekļaujot tajā gan Pārvaldi un Nodokļu un muitas policiju, un nosakot, ka šis punkts stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī. Tā kā Pārvaldei ir nepieciešams izmantot Noteikumu Nr. 304 2.3. apakšpunktā minēto operatīvo transportlīdzekli līdz ar Projekta spēkā stāšanos, nevis tikai 2026. gada 1. janvārī, Projektā paredzēts papildināt Noteikumu Nr. 304 ar 24. punktu, kas noteic, ka Pārvaldei ir tiesības lietot Noteikumos Nr. 304 2.3. apakšpunktā minēto operatīvo transportlīdzekli līdz ar Projekta spēkā stāšanos.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 304 7.11. apakšpunkts noteic, ka transportlīdzekļiem dienesta funkciju nodrošināšanai operatīvā transportlīdzekļa statusu piešķir un, ja nepieciešams, anulē tieslietu ministrs – transportlīdzekļiem, kurus Pārvalde izmanto ieslodzīto pārvešanai uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas. Tātad šobrīd Pārvalde operatīvo transportlīdzekli ir tiesīga izmantot tikai, lai konvojētu ieslodzīto uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas. Ņemot vērā, ka no 2025. gada 1. jūlija Pārvaldei ir noteikta plašāka kompetence ieslodzīto konvojēšanā, kuras izpildei ir nepieciešams izmantot operatīvo transportlīdzekli, ir nepieciešams precizēt Noteikumu Nr. 304 regulējumu.
Risinājuma apraksts
Projekts precizēs Noteikumu Nr. 304 7.11. apakšpunktu atbilstoši Pārvaldes kompetencei.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 304 5.1 punkts paredz tiesības Saeimas administrācijai izmantot operatīvos transportlīdzekļus, lai nodrošinātu Saeimas priekšsēdētāja drošu un netraucētu pārvietošanu. Tomēr Valsts drošības dienests nodrošina Saeimas priekšsēdētāja fizisko apsardzi, tostarp nepieciešamo transportu, līdz ar to Saeimas administrācijai nav faktiskas nepieciešamības tiesības izmantot operatīvo transportlīdzekļu, lai nodrošinātu Saeimas priekšsēdētāja drošu un netraucētu pārvietošanu.
Risinājuma apraksts
Svītrot Noteikumu Nr. 304 5.1 punktā vārdus "un Saeimas Administrācijai, lai nodrošinātu Saeimas priekšsēdētāja drošu un netraucētu pārvietošanos" un 7.2.6. apakšpunktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas
- ieslodzītos
- ceļu satiksmes dalībniekus
Ietekmes apraksts
Projekta tiešā veidā ietekmē Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas, jo paredz to tiesības lietot operatīvo transportlīdzekli ieslodzīto konvojēšanai, un ieslodzītos, jo tieši viņi tiks konvojēti ar operatīvo transportlīdzekli. Tāpat Projekts tiešā veidā ietekmē pārējos ceļu satiksmes dalībniekus, jo tie piedalās ceļu satiksmē kopā ar operatīvo transportlīdzekli.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Ieslodzījuma vietu pārvalde, Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
No 2025.gada 15.jūlija līdz 2025.gada 29.jūlijam projekts tika nodots publiskajai apspriešanai. Sabiedrības pārstāvju viedokļi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tieslietu ministrija
- Ieslodzījuma vietu pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
