24-TA-1510: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2019.gada 3.septembra noteikumos Nr.416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem”” (turpmāk – projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Izglītības likuma 14.panta 19.punktu un Vispārējās izglītības likuma 4.panta 11. un 11.1 punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
1.Noteikt, ka no 2026.gada 1.septembra izglītojamiem jāapgūst otrā svešvaloda, kas ir viena no Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas oficiālajām valodām vai svešvaloda, kuras apguvi regulē starpvaldību līgumi.
2.Precizēt, kad izglītojamam nav jāiegūst vērtējums.
3.Noteikt, ka izglītojamam, kuram atbilstoši ārstniecības personas rekomendācijām ir nepieciešama fizisko aktivitāšu pielāgošana mācībām, mācību priekšmeta kursā "Sports un veselība" tiek izstrādāts individuālais izglītības programmas apguves plāns.
2.Precizēt, kad izglītojamam nav jāiegūst vērtējums.
3.Noteikt, ka izglītojamam, kuram atbilstoši ārstniecības personas rekomendācijām ir nepieciešama fizisko aktivitāšu pielāgošana mācībām, mācību priekšmeta kursā "Sports un veselība" tiek izstrādāts individuālais izglītības programmas apguves plāns.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Projekts stāsies spēkā vispārējā kārtībā, bet grozījumi Ministru kabineta 2019.gada 3.septembra noteikumu Nr.416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” (turpmāk – vispārējās vidējās izglītības standarts) 11.pielikuma “Vispārējās vidējās izglītības programmas paraugs” 5.1.apakšpunktā un 12.pielikuma “Vispārējās vidējās izglītības programmas paraugs izglītības ieguvei neklātienes vai tālmācības formā” 6.1.apakšpunktā, kas paredz, ka izglītības iestāde izglītojamiem piedāvā un īsteno otro svešvalodu, kas ir viena no Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vai Eiropas Ekonomikas zonas (turpmāk – EEZ) dalībvalstu oficiālajām valodām vai svešvaloda, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību līgumi izglītības jomā, vismaz līdz vispārīgajam līmenim (B1) ("Svešvaloda"), stāsies spēkā 2026.gada 1.septembrī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Vispārējās vidējās izglītības standarta 11.pielikuma “Vispārējās vidējās izglītības programmas paraugs” 5.1.apakšpunkts un 12.pielikuma “Vispārējās vidējās izglītības programmas paraugs izglītības ieguvei neklātienes vai tālmācības formā” 6.1.apakšpunkts nosaka, ka izglītības iestāde piedāvā un īsteno divas svešvalodas – viena no ES oficiālajām valodām (angļu, franču vai vācu) vismaz līdz optimālajam līmenim (B2) ("Svešvaloda I") un otra svešvaloda (angļu, franču, vācu vai krievu) vismaz līdz vispārīgajam līmenim (B1) ("Svešvaloda").
2. Vispārējās vidējās izglītības standarts paredz novērtēt un dokumentēt, kā izglītojamais ir apguvis plānotos sasniedzamos rezultātus visu mācību jomu mācību priekšmetu kursos, tostarp mācību priekšmeta kursā “Sports un veselība”. No Vispārējās izglītības likumā ietvertā regulējuma izriet, ka izglītojamais Ministru kabineta 2023.gada 24.janvāra noteikumos Nr.31 “Kārtība, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr.31) noteiktajā kārtībā var tikt atbrīvots vienīgi no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem. Vienlaikus Ministru kabineta 2023.gada 22.augusta noteikumu Nr.474 “Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos” 6.21.apakšpunkts nosaka, ka izglītības iestādes vadītājam vai viņa pilnvarotai personai izglītojamo profilaktiskās veselības aprūpes un pirmās palīdzības nodrošināšanai jānodrošina izglītojamā fizisko aktivitāšu pielāgošana mācībām atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem, ja tādi ir saņemti. Līdz ar to izglītības iestādei būtu nepieciešams izstrādāt izglītojamam, kuram atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem ir nepieciešama fizisko aktivitāšu pielāgošana mācībām, individuālais izglītības programmas apguves plāns, tomēr šobrīd vispārējās vidējās izglītības standarts paredz tā izstrādi vienīgi izglītojamam ar speciālām vajadzībām, lai sekmētu viņa iekļaušanos kopējā mācību procesā.
Vienlaikus vispārējās vidējās izglītības standarta 16.6. apakšpunktā noteiktais, ka izglītojamam jāiegūst vērtējums visos attiecīgās izglītības programmas mācību priekšmetu kursos un valsts pārbaudījumos, izņemot tos mācību priekšmetu kursus un valsts pārbaudījumus, no kuriem izglītojamais ir atbrīvots Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, nav pilnībā korekts, jo atbilstoši iepriekš norādītajam no Vispārējās izglītības likumā ietvertā regulējuma izriet, ka izglītojamais MK noteikumos Nr.31 noteiktajā kārtībā var tikt atbrīvots vienīgi no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem.
2. Vispārējās vidējās izglītības standarts paredz novērtēt un dokumentēt, kā izglītojamais ir apguvis plānotos sasniedzamos rezultātus visu mācību jomu mācību priekšmetu kursos, tostarp mācību priekšmeta kursā “Sports un veselība”. No Vispārējās izglītības likumā ietvertā regulējuma izriet, ka izglītojamais Ministru kabineta 2023.gada 24.janvāra noteikumos Nr.31 “Kārtība, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr.31) noteiktajā kārtībā var tikt atbrīvots vienīgi no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem. Vienlaikus Ministru kabineta 2023.gada 22.augusta noteikumu Nr.474 “Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos” 6.21.apakšpunkts nosaka, ka izglītības iestādes vadītājam vai viņa pilnvarotai personai izglītojamo profilaktiskās veselības aprūpes un pirmās palīdzības nodrošināšanai jānodrošina izglītojamā fizisko aktivitāšu pielāgošana mācībām atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem, ja tādi ir saņemti. Līdz ar to izglītības iestādei būtu nepieciešams izstrādāt izglītojamam, kuram atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem ir nepieciešama fizisko aktivitāšu pielāgošana mācībām, individuālais izglītības programmas apguves plāns, tomēr šobrīd vispārējās vidējās izglītības standarts paredz tā izstrādi vienīgi izglītojamam ar speciālām vajadzībām, lai sekmētu viņa iekļaušanos kopējā mācību procesā.
Vienlaikus vispārējās vidējās izglītības standarta 16.6. apakšpunktā noteiktais, ka izglītojamam jāiegūst vērtējums visos attiecīgās izglītības programmas mācību priekšmetu kursos un valsts pārbaudījumos, izņemot tos mācību priekšmetu kursus un valsts pārbaudījumus, no kuriem izglītojamais ir atbrīvots Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, nav pilnībā korekts, jo atbilstoši iepriekš norādītajam no Vispārējās izglītības likumā ietvertā regulējuma izriet, ka izglītojamais MK noteikumos Nr.31 noteiktajā kārtībā var tikt atbrīvots vienīgi no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Lai gan jau šobrīd vispārējās vidējās izglītības standarts paredz iespēju vispārējās vidējās izglītības programmā izglītojamiem kā otro svešvalodu apgūt kādu no trim ES oficiālajām valodām – angļu, vācu vai franču valodu, tomēr visbiežāk izglītības iestādes dažādu iemeslu dēļ nodrošina izglītojamiem iespēju apgūt krievu valodu, kas sabiedrībā īpaši aktualizējis jautājumu par krievu valodas kā svešvalodas apguves nepieciešamību. Turklāt būtiski palielinoties pieprasījumam pēc ES valodām un vienlaikus ņemot vērā krievu valodas nozīmes un lietojuma samazināšanos, Izglītības un zinātnes ministrija un Valsts izglītības satura centrs saņem daudzu vecāku iesniegumus ar aicinājumu izglītības iestādēs kā otro svešvalodu nodrošināt kādu no ES valodām. Arī Eiropas Cilvēktiesību tiesas pārstāvji savas vizītes laikā Latvijā 2023.gada 8.februārī vērsa Izglītības un zinātnes ministrijas un Valsts izglītības satura centra uzmanību uz nepieciešamību būtiski pastiprināt ES dimensijas un mērķu iekļaušanu izglītības saturā, vienlaikus veicinot Eiropas dimensiju dalībvalstu valodu politikā. Valsts prezidenta 2021.gada 26.aprīļa paziņojumā Nr.8 “Par latviešu valodas kā vienīgās valsts valodas nostiprināšanu” (https://likumi.lv/ta/id/322742) cita starpā tiek uzsvērts, ka valstij būtu aktīvi jāveicina un jānodrošina ES oficiālo valodu kā otro svešvalodu apguve izglītības sistēmā. ES oficiālo valodu zināšanas jauniešiem un mums kā sabiedrībai kopumā ļautu pilnvērtīgāk līdzdarboties mūsu kopējās Eiropas kultūrtelpas norisēs. Arī Ministru kabineta 2021.gada 25.augusta rīkojumā Nr.601 “Par Valsts valodas politikas pamatnostādnēm 2021.-2027.gadam” (https://likumi.lv/ta/id/325679) norādīts, ka Latvijas skolās būtu jānodrošina iespēja ikvienam kā otro svešvalodu apgūt kādu no ES oficiālajām valodām. (3.apakšmērķis. Sabiedrības līdzdalība un atbildība valsts valodas noturībā). Ņemot vērā minēto un arī Latvijas Republikas 14.Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas 2024.gada 30.aprīļa sēdē notikušās diskusijas saistībā ar Saeimas deputātes I.Indriksones priekšlikumu likumprojekta “Grozījumi Izglītības likumā” (475/Lp14) 3.lasījumam (https://titania.saeima.lv/LIVS14/saeimalivs14.nsf/0/0E9F4AFF5C1FCB1FC2258B3300374A69?OpenDocument), vispārējās vidējās izglītības standartā ir nepieciešams veikt grozījumus un noteikt, ka no 2026.gada 1.septembra izglītības iestāde nodrošina vispārējās vidējās izglītības programmā izglītojamiem iespēju apgūt otro svešvalodu, kas ir viena no ES vai EEZ dalībvalstu oficiālajām valodām vai svešvaloda, kuras apguvi regulē starpvaldību līgumi izglītības jomā. Vienlaikus minētie grozījumi ir pēctecīgs solis jau 2024.gada 23.aprīlī Ministru kabinetā pieņemtajiem grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” (turpmāk – valsts pamatizglītības standarts) (https://www.vestnesis.lv/op/2024/81.12).
Risinājuma apraksts
1. Projekts paredz veikt izmaiņas vispārējās vidējās izglītības standarta 11.pielikuma “Vispārējās vidējās izglītības programmas paraugs” 5.1.apakšpunktā un 12.pielikuma “Vispārējās vidējās izglītības programmas paraugs izglītības ieguvei neklātienes vai tālmācības formā” 6.1.apakšpunktā, nosakot, ka no 2026.gada 1.septembra izglītības iestādei jānodrošina vispārējās vidējās izglītības programmā izglītojamiem iespēja valodu mācību jomā apgūt otro svešvalodu, kas ir viena no ES vai EEZ dalībvalstu oficiālajām valodām vai svešvaloda, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību līgumi izglītības jomā, B1 valodas prasmes apguves līmenī ("Svešvaloda").
Projekts paredz, ka izglītojamiem, kuri līdz 2025./2026.mācību gada beigām uzsākuši otrās svešvalodas apguvi, kas nav viena no ES vai EEZ oficiālajām valodām, vai svešvaloda, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību līgumi izglītības jomā, tostarp attiecībā uz krievu valodas apguvi, izglītības iestāde nodrošina iespēju turpināt tās apguvi līdz vispārējās vidējās izglītības programmas apguves noslēgumam, bet ne ilgāk kā līdz 2027./2028. mācību gada beigām (saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos noteiktajiem mācību gada sākuma un beigu laikiem).
Vienlaikus projekts paredz, ka arī izglītības iestādes izstrādātajai un Izglītības kvalitātes valsts dienestā licencētajai izglītības programmai, kura atšķiras no vispārējās vidējās standarta 11. pielikumā sniegtā parauga, jānodrošina iespēja izglītojamam apgūt vismaz divas svešvalodas – pirmo svešvalodu, kas ir viena no ES oficiālajām valodām, un otro svešvalodu, kas ir viena no ES vai EEZ dalībvalstu oficiālajām valodām vai svešvaloda, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību līgumi izglītības jomā.
Lai gan arī pēc izmaiņām tiesiskajā regulējumā attiecībā uz izglītojamo apgūstamo otro svešvalodu izglītības iestādes Izglītības likuma 28.pantā noteiktās patstāvības ietvaros varēs veidot savu piedāvājumu otrās svešvalodas apguves nodrošināšanai no 2026. gada 1. septembra, vēršama uzmanība uz nepieciešamību ņemt vērā aktuālo situāciju valstī ar pedagogu pieejamību un prioritāri piedāvāt izglītojamiem kā otro svešvalodu apgūt vācu, franču vai spāņu valodu, ja kā pirmo svešvalodu izglītojamie apgūst angļu valodu, jo sadarbībā ar augstskolām, pašvaldībām, izglītības iestādēm, kā arī Vācijas, Francijas un citu ES valstu institūcijām līdz 2031. gada 30. jūnijam plānota līdz 350 otrās svešvalodas (galvenokārt, vācu, franču un spāņu) pedagogu sagatavošana, kā arī ārvalstu viesskolotāju piesaiste.
Izglītības likuma 36. panta otrā daļa nosaka, ka izglītības iestādes ir tiesīgas slēgt savstarpējus līgumus par mācību priekšmetu īstenošanu vispārējās vidējās izglītības programmas ietvaros. Tādējādi, ja izglītības iestāde nevar nodrošināt citas svešvalodas, kas nav krievu valoda, pedagogu izglītības iestādē, tad ir nodrošināta iespēja īstenot mācību priekšmetu slēdzot līgumu un vienojoties par mācību priekšmeta īstenošanas veidu, izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanas un izglītojamo iegūto vērtējumu paziņošanas kārtību, mācību priekšmetu apguvē iesaistāmajiem izglītojamiem, mācību priekšmetu īstenošanas izdevumiem un to apmaksas kārtību, kā arī par citiem nosacījumiem.
Grozījumi vispārējās vidējās izglītības standartā ir pēctecīgs solis 2024. gada 23. aprīlī pieņemtajiem šāda paša satura grozījumiem valsts pamatizglītības standartā. Būtiski palielinoties pieprasījumam pēc ES valodām un vienlaikus ņemot vērā krievu valodas nozīmes un lietojuma samazināšanos, kā arī ņemot vērā Ministru kabineta 2021. gada 25. augusta rīkojumā Nr. 601 “Par Valsts valodas politikas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam” ar kuru atbalstītas Valsts valodas politikas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam (https://likumi.lv/ta/id/325679) norādīto, ka Latvijas skolās būtu jānodrošina iespēja ikvienam kā otro svešvalodu apgūt kādu no ES oficiālajām valodām, šādas pārmaiņas ir virzāmas arī vispārējās vidējās izglītības standartā. Pedagogiem, kas skolās strādā kā otrās svešvalodas (krievu valodas) pedagogi un pārsvarā ir šā mācību priekšmeta pedagogi gan pamatizglītības, gan vidējās izglītības pakāpē ir bijusi pieejama savlaicīga informācija par gaidāmajām pārmaiņām, tādējādi nodrošinot samērīgu laiku pārkvalificēties.
Lai palielinātu pedagogu skaitu, kas nodrošina otrās svešvalodas apguvi, Izglītības un zinātnes ministrija papildus sadarbībā ar ārvalstu institūcijām Latvijā – Vācijas Federatīvās Republikas vēstniecību Rīgā un Gētes institūtu Rīgā, kā arī Francijas vēstniecību Latvijā un Francijas institūtu Latvijā – esošajiem citu mācību priekšmetu skolotājiem (ar augstāko pedagoģisko izglītību) nodrošina iespēju iegūt papildu kvalifikāciju – tiesības mācīt vācu valodu vai tiesības mācīt franču valodu.
2026. gada 1. septembris kā grozījumu spēkā stāšanās termiņš attiecībā uz otro svešvalodu, kas ir viena no ES vai EEZ dalībvalstu oficiālajām valodām vai svešvaloda, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību līgumi izglītības jomā, ir noteikts, jo atbilstoši valsts pamatizglītības standartā noteiktajam šāda norma no 2026. gada 1. septembra būs jāpiemēro arī vispārējās pamatizglītības programmu īstenošanā. Turklāt jau šobrīd Izglītības un zinātnes ministrija un Valsts izglītība satura centrs saņem vecāku un izglītojamo iesniegumus ar aicinājumu nodrošināt iespēju izglītojamiem neturpināt vispārējās vidējās izglītības programmā apgūt krievu valodu kā otro svešvalodu.
Ņemot vērā, ka gan šobrīd, gan arī nākotnē veidosies situācijas, kad izglītojamam, mainot izglītības iestādi vai uzsākot mācības nākamajā izglītības pakāpē, piemēram, pēc pamatizglītības uzsākot mācības vidējā izglītības pakāpē, nebūs iespējams turpināt apgūt iepriekš apgūto otro svešvalodu, izglītības iestāde pieejamo finanšu līdzekļu un pedagoģisko resursu robežās var veidot atsevišķu grupu otrās svešvalodas apguvei izglītojamiem bez priekšzināšanām, nodrošināt iespēju izglītojamiem papildus apmeklēt fakultatīvās stundas vai konsultācijas u.tml. Jāatzīmē, ka konkrētajā situācijā būtiska nozīme ir arī pedagogu profesionālai kompetencei dažādu mācību metožu pielietošanā darbā ar izglītojamiem, kuriem ir atšķirīgs svešvalodas priekšzināšanu līmenis, tostarp ievērojot izglītojamo dzimtās valodas daudzveidību.
Vienlaikus arī Satversmes tiesas 2019. gada 13. novembra sprieduma lietā Nr. 2018-22-01 23.2. punktā ir secināts, ka ES valodu apguves stiprināšana ir Latvijas mērķis, kas izriet no Satversmes ievada un starptautiskajās tiesībās pastāvošā labas ticības principa.
Projekts paredz, ka izglītojamiem, kuri līdz 2025./2026.mācību gada beigām uzsākuši otrās svešvalodas apguvi, kas nav viena no ES vai EEZ oficiālajām valodām, vai svešvaloda, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību līgumi izglītības jomā, tostarp attiecībā uz krievu valodas apguvi, izglītības iestāde nodrošina iespēju turpināt tās apguvi līdz vispārējās vidējās izglītības programmas apguves noslēgumam, bet ne ilgāk kā līdz 2027./2028. mācību gada beigām (saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos noteiktajiem mācību gada sākuma un beigu laikiem).
Vienlaikus projekts paredz, ka arī izglītības iestādes izstrādātajai un Izglītības kvalitātes valsts dienestā licencētajai izglītības programmai, kura atšķiras no vispārējās vidējās standarta 11. pielikumā sniegtā parauga, jānodrošina iespēja izglītojamam apgūt vismaz divas svešvalodas – pirmo svešvalodu, kas ir viena no ES oficiālajām valodām, un otro svešvalodu, kas ir viena no ES vai EEZ dalībvalstu oficiālajām valodām vai svešvaloda, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību līgumi izglītības jomā.
Lai gan arī pēc izmaiņām tiesiskajā regulējumā attiecībā uz izglītojamo apgūstamo otro svešvalodu izglītības iestādes Izglītības likuma 28.pantā noteiktās patstāvības ietvaros varēs veidot savu piedāvājumu otrās svešvalodas apguves nodrošināšanai no 2026. gada 1. septembra, vēršama uzmanība uz nepieciešamību ņemt vērā aktuālo situāciju valstī ar pedagogu pieejamību un prioritāri piedāvāt izglītojamiem kā otro svešvalodu apgūt vācu, franču vai spāņu valodu, ja kā pirmo svešvalodu izglītojamie apgūst angļu valodu, jo sadarbībā ar augstskolām, pašvaldībām, izglītības iestādēm, kā arī Vācijas, Francijas un citu ES valstu institūcijām līdz 2031. gada 30. jūnijam plānota līdz 350 otrās svešvalodas (galvenokārt, vācu, franču un spāņu) pedagogu sagatavošana, kā arī ārvalstu viesskolotāju piesaiste.
Izglītības likuma 36. panta otrā daļa nosaka, ka izglītības iestādes ir tiesīgas slēgt savstarpējus līgumus par mācību priekšmetu īstenošanu vispārējās vidējās izglītības programmas ietvaros. Tādējādi, ja izglītības iestāde nevar nodrošināt citas svešvalodas, kas nav krievu valoda, pedagogu izglītības iestādē, tad ir nodrošināta iespēja īstenot mācību priekšmetu slēdzot līgumu un vienojoties par mācību priekšmeta īstenošanas veidu, izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanas un izglītojamo iegūto vērtējumu paziņošanas kārtību, mācību priekšmetu apguvē iesaistāmajiem izglītojamiem, mācību priekšmetu īstenošanas izdevumiem un to apmaksas kārtību, kā arī par citiem nosacījumiem.
Grozījumi vispārējās vidējās izglītības standartā ir pēctecīgs solis 2024. gada 23. aprīlī pieņemtajiem šāda paša satura grozījumiem valsts pamatizglītības standartā. Būtiski palielinoties pieprasījumam pēc ES valodām un vienlaikus ņemot vērā krievu valodas nozīmes un lietojuma samazināšanos, kā arī ņemot vērā Ministru kabineta 2021. gada 25. augusta rīkojumā Nr. 601 “Par Valsts valodas politikas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam” ar kuru atbalstītas Valsts valodas politikas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam (https://likumi.lv/ta/id/325679) norādīto, ka Latvijas skolās būtu jānodrošina iespēja ikvienam kā otro svešvalodu apgūt kādu no ES oficiālajām valodām, šādas pārmaiņas ir virzāmas arī vispārējās vidējās izglītības standartā. Pedagogiem, kas skolās strādā kā otrās svešvalodas (krievu valodas) pedagogi un pārsvarā ir šā mācību priekšmeta pedagogi gan pamatizglītības, gan vidējās izglītības pakāpē ir bijusi pieejama savlaicīga informācija par gaidāmajām pārmaiņām, tādējādi nodrošinot samērīgu laiku pārkvalificēties.
Lai palielinātu pedagogu skaitu, kas nodrošina otrās svešvalodas apguvi, Izglītības un zinātnes ministrija papildus sadarbībā ar ārvalstu institūcijām Latvijā – Vācijas Federatīvās Republikas vēstniecību Rīgā un Gētes institūtu Rīgā, kā arī Francijas vēstniecību Latvijā un Francijas institūtu Latvijā – esošajiem citu mācību priekšmetu skolotājiem (ar augstāko pedagoģisko izglītību) nodrošina iespēju iegūt papildu kvalifikāciju – tiesības mācīt vācu valodu vai tiesības mācīt franču valodu.
2026. gada 1. septembris kā grozījumu spēkā stāšanās termiņš attiecībā uz otro svešvalodu, kas ir viena no ES vai EEZ dalībvalstu oficiālajām valodām vai svešvaloda, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību līgumi izglītības jomā, ir noteikts, jo atbilstoši valsts pamatizglītības standartā noteiktajam šāda norma no 2026. gada 1. septembra būs jāpiemēro arī vispārējās pamatizglītības programmu īstenošanā. Turklāt jau šobrīd Izglītības un zinātnes ministrija un Valsts izglītība satura centrs saņem vecāku un izglītojamo iesniegumus ar aicinājumu nodrošināt iespēju izglītojamiem neturpināt vispārējās vidējās izglītības programmā apgūt krievu valodu kā otro svešvalodu.
Ņemot vērā, ka gan šobrīd, gan arī nākotnē veidosies situācijas, kad izglītojamam, mainot izglītības iestādi vai uzsākot mācības nākamajā izglītības pakāpē, piemēram, pēc pamatizglītības uzsākot mācības vidējā izglītības pakāpē, nebūs iespējams turpināt apgūt iepriekš apgūto otro svešvalodu, izglītības iestāde pieejamo finanšu līdzekļu un pedagoģisko resursu robežās var veidot atsevišķu grupu otrās svešvalodas apguvei izglītojamiem bez priekšzināšanām, nodrošināt iespēju izglītojamiem papildus apmeklēt fakultatīvās stundas vai konsultācijas u.tml. Jāatzīmē, ka konkrētajā situācijā būtiska nozīme ir arī pedagogu profesionālai kompetencei dažādu mācību metožu pielietošanā darbā ar izglītojamiem, kuriem ir atšķirīgs svešvalodas priekšzināšanu līmenis, tostarp ievērojot izglītojamo dzimtās valodas daudzveidību.
Vienlaikus arī Satversmes tiesas 2019. gada 13. novembra sprieduma lietā Nr. 2018-22-01 23.2. punktā ir secināts, ka ES valodu apguves stiprināšana ir Latvijas mērķis, kas izriet no Satversmes ievada un starptautiskajās tiesībās pastāvošā labas ticības principa.
Problēmas apraksts
2. Mācību priekšmeta kursā “Sports un veselība” praksē izveidojušos situāciju izvērtējums liecina, ka izglītojamiem, kuriem atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem ir nepieciešama fizisko aktivitāšu pielāgošana mācībām, mācību procesā ir nepieciešama individuāla pieeja vispārējās vidējās standartā noteikto sasniedzamo rezultātu pielāgošanai un vērtēšanai. Šobrīd vispārējās vidējās izglītības standarts paredz individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādi vienīgi izglītojamam ar speciālām vajadzībām, lai sekmētu viņa iekļaušanos kopējā mācību procesā, tomēr neparedz tā izstrādi izglītojamam, kuram atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem ir nepieciešama fizisko aktivitāšu pielāgošana mācībām, pielāgojot sasniedzamos rezultātus un mācību snieguma vērtēšanu atbilstoši viņam individuālajā izglītības programmas apguves plānā noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem.
Vienlaikus, lai gan no vispārējās vidējās izglītības standarta 16.6. apakšpunktā noteiktajiem gadījumiem izriet, ka izglītojamam nav jāiegūst vērtējums mācību priekšmetu kursos, no kuriem izglītojamais ir atbrīvots Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, tomēr no Vispārējās izglītības likumā ietvertā regulējuma izriet, ka izglītojamais MK noteikumos Nr.31 noteiktajā kārtībā var tikt atbrīvots vienīgi no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem.
Vienlaikus, lai gan no vispārējās vidējās izglītības standarta 16.6. apakšpunktā noteiktajiem gadījumiem izriet, ka izglītojamam nav jāiegūst vērtējums mācību priekšmetu kursos, no kuriem izglītojamais ir atbrīvots Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, tomēr no Vispārējās izglītības likumā ietvertā regulējuma izriet, ka izglītojamais MK noteikumos Nr.31 noteiktajā kārtībā var tikt atbrīvots vienīgi no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem.
Risinājuma apraksts
2. Projekts paredz vispārējās vidējās izglītības standarta 11.pielikuma “Vispārējās vidējās izglītības programmas paraugs” tabulas “Stundu skaits mācību priekšmetu pamatkursos, padziļinātajos kursos un specializētajos kursos mācību jomās izglītības ieguvei klātienes formā” mācību priekšmeta pamatkursu “Sports un veselība” papildināt ar jaunu 4. piezīmi, kas ļaus izglītības iestādēm tiem izglītojamiem, kuriem atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem ir nepieciešama fizisko aktivitāšu pielāgošana mācībām vismaz uz vienu semestri, pielāgot sasniedzamos rezultātus un nodrošināt mācību snieguma vērtēšanu atbilstoši viņiem individuālajā izglītības programmas apguves plānā noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem. Nosacījums par izglītojamam nepieciešamo fizisko aktivitāšu pielāgošanu mācībām vismaz uz vienu semestri (no četriem līdz pieciem mēnešiem atkarībā no Ministru kabineta noteikumos noteiktajiem mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laikiem) ir noteikts, jo no izglītības iestāžu viedokļu izvērtējuma konstatējams, ka citos gadījumos izglītojamam ir pietiekams laiks, lai ne vien atgūtu veselību, bet arī sasniegtu vispārējās vidējās standarta mācību priekšmeta kursā “Sports un veselība” noteiktos sasniedzamos rezultātus.
Vienlaikus projekts paredz precizēt vispārējās vidējās izglītības standarta 16.6. apakšpunktā noteiktos gadījumus, kādos izglītojamam nav jāiegūst vērtējums, proti, aizstāt vārdus "izņemot tos mācību priekšmetu kursus un valsts pārbaudījumus, no kuriem skolēns ir atbrīvots Ministru kabineta noteiktajā kārtībā" ar vārdiem "izņemot tos valsts pārbaudījumus, no kuriem skolēns ir atbrīvots Ministru kabineta noteiktajā kārtībā".
Vienlaikus projekts paredz precizēt vispārējās vidējās izglītības standarta 16.6. apakšpunktā noteiktos gadījumus, kādos izglītojamam nav jāiegūst vērtējums, proti, aizstāt vārdus "izņemot tos mācību priekšmetu kursus un valsts pārbaudījumus, no kuriem skolēns ir atbrīvots Ministru kabineta noteiktajā kārtībā" ar vārdiem "izņemot tos valsts pārbaudījumus, no kuriem skolēns ir atbrīvots Ministru kabineta noteiktajā kārtībā".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Alternatīvos risinājumus ar citiem līdzekļiem nav iespējams panākt.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Izglītojamie, kuri izglītības iestādēs apgūst vispārējās vidējās izglītības, profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības programmas (atbilstoši Ministru kabineta 2020.gada 2.jūnijā noteikumos Nr.332 “Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu” noteiktajiem nosacījumiem), kā arī minēto izglītības programmu īstenošanā iesaistītie pedagogi.
Ietekmes apraksts
No 2026.gada 1.septembra izglītojamiem kā otrā svešvaloda būs jāapgūst kāda no ES vai EEZ dalībvalstu oficiālajām valodām vai svešvaloda, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību līgumi izglītības jomā, tādējādi veicinot jauniešu pilnvērtīgāku iekļaušanos Eiropas izglītības telpā, sekmējot ES vai EEZ dalībvalstu oficiālo valodu apguvi un nākotnē paverot plašākas nodarbinātības iespējas ES un ārpus tās.
Izglītojamo, kuriem atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem ir nepieciešama fizisko aktivitāšu pielāgošana mācībām vismaz uz vienu semestri, mācību snieguma vērtēšana mācību priekšmeta kursā “Sports un veselība” notiks atbilstoši viņiem izstrādātajā individuālajā izglītības programmas apguves plānā noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem.
Izglītojamo, kuriem atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem ir nepieciešama fizisko aktivitāšu pielāgošana mācībām vismaz uz vienu semestri, mācību snieguma vērtēšana mācību priekšmeta kursā “Sports un veselība” notiks atbilstoši viņiem izstrādātajā individuālajā izglītības programmas apguves plānā noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem.
Juridiskās personas
- Izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās vidējās izglītības, profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības programmas (atbilstoši Ministru kabineta 2020.gada 2.jūnijā noteikumos Nr.332 “Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu” noteiktajiem nosacījumiem).
Ietekmes apraksts
Lai izglītības iestādes un to dibinātāji varētu savlaicīgi un pienācīgi sagatavoties vispārējās vidējās izglītības, profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības programmā nodrošināt izglītojamiem iespēju apgūt otro svešvalodu, kas ir viena no ES vai EEZ dalībvalstu oficiālajām valodām, vai svešvaloda, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību līgumi izglītības jomā, projekts paredz divu gadu pārejas periodu. Šāds pārejas periods ir pietiekams, lai izglītības iestādes sadarbībā ar to dibinātājiem izvērtētu un kopīgi ar šobrīd otrās svešvalodas (it sevišķi krievu valodas) īstenošanā iesaistītajiem pedagogiem pieņemtu lēmumus par turpmāko rīcību (piemēram, pedagogam apgūt papildus kvalifikāciju citas svešvalodas īstenošanai vai vienoties par darba tiesisko attiecību izbeigšanu), kā arī nepieciešamības gadījumā piesaistītu jaunus pedagogus.
Izglītības iestādes nodrošinās, ka izglītojamiem, kuriem atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem ir nepieciešama fizisko aktivitāšu pielāgošana mācībām vismaz uz vienu semestri, mācību priekšmeta kursā "Sports un veselība" tiek izstrādāti individuālie izglītības programmas apguves plāni, pielāgojot sasniedzamos rezultātus un vērtējot izglītojamo mācību sniegumu atbilstoši viņiem individuālajos izglītības programmas apguves plānos noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem.
Izglītības iestādes nodrošinās, ka izglītojamiem, kuriem atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem ir nepieciešama fizisko aktivitāšu pielāgošana mācībām vismaz uz vienu semestri, mācību priekšmeta kursā "Sports un veselība" tiek izstrādāti individuālie izglītības programmas apguves plāni, pielāgojot sasniedzamos rezultātus un vērtējot izglītojamo mācību sniegumu atbilstoši viņiem individuālajos izglītības programmas apguves plānos noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas izpildi nodrošinās tām piešķirto līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības satura centrs, Izglītības kvalitātes valsts dienests.Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/3234720c-f1e3-451f-9e4a-e3ef34630b78
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskā apspriešana laikā no 2024.gada 3. oktobra līdz 16. oktobrim sabiedrības pārstāvju viedokļi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts izglītības satura centrs, Izglītības un zinātnes ministrija, Izglītības kvalitātes valsts dienests.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projektā ietvertais regulējums nodrošinās bērnu labāko interešu ievērošanu, jo, piemēram:
1) bērniem, arī kā otro svešvalodu apgūstot kādu no ES vai EEZ dalībvalstu oficiālajām valodām vai svešvalodu, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību līgumi izglītības jomā, tiks veicināta viņu pilnvērtīgāka iekļaušanās Eiropas izglītības telpā, sekmējot ES vai EEZ dalībvalstu oficiālo valodu apguvi un nākotnē paverot plašākas nodarbinātības iespējas ES un ārpus tās;
2) bērniem tiks pielāgoti sasniedzamie rezultāti un nodrošināta mācību snieguma vērtēšana atbilstoši viņiem individuālajā izglītības programmas apguves plānā noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem mācību priekšmeta kursā "Sports un veselība".
1) bērniem, arī kā otro svešvalodu apgūstot kādu no ES vai EEZ dalībvalstu oficiālajām valodām vai svešvalodu, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību līgumi izglītības jomā, tiks veicināta viņu pilnvērtīgāka iekļaušanās Eiropas izglītības telpā, sekmējot ES vai EEZ dalībvalstu oficiālo valodu apguvi un nākotnē paverot plašākas nodarbinātības iespējas ES un ārpus tās;
2) bērniem tiks pielāgoti sasniedzamie rezultāti un nodrošināta mācību snieguma vērtēšana atbilstoši viņiem individuālajā izglītības programmas apguves plānā noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem mācību priekšmeta kursā "Sports un veselība".
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
