1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Noteikumu projekts izstrādāts arī, lai precizētu kādi dokumenti pārvadātājam jāiesniedz, lai apliecinātu finansiālā stāvokļa atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulā (EK) Nr. 1071/2009, ar ko nosaka kopīgus noteikumus par autopārvadātāja profesionālās darbības veikšanas nosacījumiem un atceļ Padomes Direktīvu 96/26/EK noteiktajām prasībām pie licences saņemšanas un licences darbības laikā (turpmāk - Regula Nr. 1071/2009).
Papildus jāņem vērā, ka ir gadījumi, kad pārvadātājiem ir nepieciešams licencēt papildu transportlīdzekļus, bet uzņēmuma iepriekšējā gada pārskatā pietrūkst finansiālo līdzekļu nepieciešamajam licencējamo transportlīdzekļu skaitam. Laika periodā no pēdējā gada pārskata iesniegšanas, pārvadātāja finansiālo līdzekļu apjoms var pieaugt un šī iemesla dēļ, pārvadātājs finansiālo nodrošinājumu var apliecināt arī ar bilanci (noteikumu projekta 3.12.apakšpunkts), kas atspoguļo uzņēmuma finansiālo stāvokli uz konkrētu datumu, kas nav senāks par pēdējiem trīs mēnešiem. Trīs mēnešu periods noteikts, jo šāds pārskats ļauj noteikt uzņēmuma aktuālo finansiālo stāvokli, pārskatot tā finanšu rādītājus, bet nerada lieku administratīvo slogu uzņēmējiem, kam pienākums ir Valsts ieņēmumu dienestam iesniegt atskaites reizi ceturksnī.
Pārvadātājs var iesniegt bankas garantiju (noteikumu projekta 3.13.apakšpunkts), kurā banka atsaucoties uz Regulu Nr. 1071/2009, apliecina, ka pārvadātāja rīcībā ir līdzekļi noteiktajā apjomā.
Lai precizētu finansiālā stāvokļa apliecināšanas iespējas tiem pārvadātājiem, kuriem saskaņā ar normatīvo regulējumu nav pienākums iesniegt gada pārskatu (attiecas uz individuālajiem komersantiem, zemnieku vai zvejnieku saimniecībām), projekts tiek papildināts ar 3.14.apakšpunktu, paredzot, ka šādā gadījumā finansiālā nodrošinājuma apliecinošais dokuments ir attiecīgs apliecinājums. Pamatojums - Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 3.panta pirmās daļas 2. punkts nosaka - gada pārskatu iesniegšana attiecas uz individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata gadā pārsniedz 300 000 euro. Tāpat Komerclikuma 76.panta otrā daļa nosaka - individuālais komersants par savām saistībām atbild ar visu savu mantu.
Noteikumu projektā iekļautais dokumentu uzskaitījums ir attiecināms arī uz situācijām, kad izsniegtās licences darbības periodā nepieciešams apliecināt, ka pārvadātāja finansiālais nodrošinājums ir atbilstošs – it īpaši gadījumos, kad pārvadātājs palielina licencējamo transportlīdzekļu skaitu un iepriekš apliecinātais nodrošinājums vairs nav pietiekošs vai gadījumos, kad uzraudzības ietvaros tiek pārbaudīta šīs prasības izpilde.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Ietekmē pārvadātāju uzņēmumus, kuri veic komercpārvadājumus un izmanto transportlīdzekļus un to sastāvus, kuru pieļaujamā pilnā masa ir no 2,5 tonnām līdz 3,5 tonnām. Šādiem uzņēmumiem aprēķina samazinātu finansiālo nodrošinājumu. Nepieciešams iesniegt arī apliecinājumu par uzņēmuma finansiālo stāvokli, iesniedzot noteiktus dokumentus finansiālā stāvokļa apliecināšanai licences saņemšanas un licences darbības laikā. Attiecīgo dokumentu iesniegšana paredzēta gadījumos, kad pārvadātājs nevar vai tam nav pienākuma sniegt gada pārskatu Valsts ieņēmumu dienestam (kas nodrošina publisku tā pieejamību) vai arī kā papildus dokumentu gada pārskatam. Ja, apvienojot transportlīdzekli ar piekabi vai puspiekabi, transportlīdzekļa sastāva pilnā masa pārsniedz 3,5 tonnas, par šādiem transportlīdzekļiem vairs nevar aprēķināt samazināto finansiālo nodrošinājumu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- VSIA "Autotransporta direkcija"