Anotācija

25-TA-174: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij Rīgas valstspilsētā un to nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zemes pārvaldības likuma 17. panta piektā daļa.
Ministru kabineta 2016.gada 29.marta noteikumu Nr.190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību” 8.punkts.
Likuma „Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 4.1panta pirmā daļa, 8.panta sestā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz saglabāt valsts īpašumā un reģistrēt zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā divas zemes vienības Rīgas valstspilsētā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 17.panta piekto daļu, valstij un vietējām pašvaldībām pēc zemes reformas pabeigšanas piederošo un piekrītošo zemi izvērtē Ministru kabineta noteiktajā kārtībā divu gadu laikā pēc tam, kad Ministru kabinets izdevis rīkojumu par zemes reformas pabeigšanu attiecīgās vietējās pašvaldības administratīvajā teritorijā vai visās novada teritoriālā iedalījuma vienībās.
Atbilstoši Ministru kabineta 2016.gada 29.marta noteikumu Nr.190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību” (turpmāk – Noteikumi Nr.190) 3.2.apakšpunktā noteiktajam Valsts zemes dienests sagatavo un publisko savā tīmekļvietnē sarakstu par rezerves zemes fondā ieskaitītajām zemes vienībām un zemes vienībām, kuras nav izmantotas īpašuma tiesību atjaunošanai, kurām nav noteikta piederība vai piekritība, katrā administratīvajā teritorijā piecu darbdienu laikā pēc Noteikumu Nr.190 spēkā stāšanās par visu to vietējo pašvaldību administratīvajām teritorijām vai novada pašvaldības  teritoriālajām vienībām, par kurām Ministru kabineta rīkojums par zemes reformas pabeigšanu izdots pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.
Ministru kabinets 2023.gada 13. septembrī ir izdevis rīkojumu Nr.595 “Par zemes reformas pabeigšanu Rīgas valstspilsētā” https://likumi.lv/ta/id/345486-par-zemes-reformas-pabeigsanu-rigas-valstspilseta.
Ministru kabinetam, izdodot rīkojumu par zemes reformas pabeigšanu attiecīgajā administratīvajā teritorijā, tiek apliecināts, ka visi procesi attiecībā uz privātpersonu tiesībām iegūt zemi attiecīgajā administratīvajā teritorijā zemes reformas ietvaros ir pabeigti. Ja zemes reformas ietvaros zeme nebija piešķirta privātpersonām pastāvīgā lietošanā vai arī būves īpašniekam nebija tiesības iegūt zemi īpašumā saskaņā ar zemes reformas likumiem, tad šāda zeme ir ieskaitīta rezerves zemes fondā un piekrīt valstij vai pašvaldībai.
Finanšu ministrija, ievērojot Noteikumu Nr.190 5.punktā noteikto, ir izvērtējusi, kuras sarakstā norādītās zemes vienības, to domājamās daļas piekrīt vai pieder valstij un ir ierakstāmas zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā saskaņā ar likumu “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” un izdarījusi atzīmes sarakstā par Rīgas valstspilsētā norādītajām zemes vienībām.
Atbilstoši Noteikumu Nr.190 8.1.apakšpunktā noteiktajam Valsts zemes dienests ir saņēmis šo noteikumu 7.1.3. apakšpunktā minēto sarakstu ar ministriju un pašvaldības izdarītajām atzīmēm no pašvaldībām, un savā tīmekļvietnē ir publiskojis izvērtēto gala sarakstu par Rīgas valstspilsētu: https://www.vzd.gov.lv/lv/2023-gada-13-septembra-rikojums.
Par sarakstos norādītajām valstij piekritīgajām zemes vienībām nepastāv strīds ar citām ministrijām un pašvaldību.

Izpildot Ministru kabineta komitejas 2018.gada 11.jūnija sēdē (prot. Nr.21 2.# 2.p.) doto uzdevumu, Tieslietu ministrija izstrādāja Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījums Ministru kabineta 2016.gada 29.marta noteikumos Nr.190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību””. Ņemot vērā to, ka par projektu tika saņemti iebildumi, Tieslietu ministrija organizēja starpinstitūciju sanāksmi, kurā institūcijas vienojās, ka finanšu, administratīvo un laika resursu taupības nolūkos nav lietderīgi noskaidrot zemes vienību piederību uz 1940.gada 21.jūliju (arhīva izziņa); grozījumi noteikumos nav nepieciešami; turpmāk Ministru kabineta rīkojumu projektu sākotnējās ietekmes novērtējumu ziņojumos (anotācijās) nav nepieciešams norādīt konkrētu likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” 2.panta attiecīgās daļas apakšpunktu vai 4.1 panta pirmās daļas attiecīgu apakšpunktu. Anotācijā norādāms pamatojums, kāpēc ministrija attiecīgajā sarakstā ir izdarījusi atzīmi par attiecīgās zemes vienības piekritību valstij, vienlaikus kā zemes piekritības valstij tiesisko pamatojumu norādot likuma 2.pantu vai 4.1 panta pirmo daļu.
Ņemot vērā minēto, Finanšu ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu „Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij Rīgas valstspilsētā un to nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā” (turpmāk – rīkojuma projekts), kas paredz rīkojuma projektā minētās zemes vienības Rīgas valstspilsētā saglabāt valsts īpašumā un reģistrēt tās zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, ņemot vērā to, ka tās piekrīt valstij saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 4.1 panta pirmo daļu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā iekļauto zemes vienību raksturojums:

Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 01000932225) 0,0127 ha platībā – Kooperatīva ielā 4, Rīgā,  kas ietilpst nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.01000932225) sastāvā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 01000932225) uz 01.01.2025. noteiktas šādas kadastrālās vērtības:
1) fiskālā kadastrālā vērtība 2168 euro apmērā;
2) universālā kadastrālā vērtība 2032 euro apmērā.

Saskaņā ar NĪVKIS datiem lietošanas mērķis ir noteikts – transporta līdzekļu garāžu apbūve, kods - 1104; zemes vienības statuss –  rezerves zemes fonds. 
Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 01000932225) nav reģistrēti apgrūtinājumi.

Uz zemes vienības atrodas  būve - garāža (būves kadastra apzīmējums 01000932225001), kura ietilpst būvju nekustamā īpašuma (būvju nekustamā īpašuma kadastra Nr. 01005930168) sastāvā. Īpašuma tiesības uz 1650/3300  domājamajām daļām no būvju nekustamā īpašuma (būvju nekustamā īpašuma kadastra Nr. 01005930168) – Kooperatīva ielā 2, Rīgā, nostiprinātas Rīgas pilsētas tiesas Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000065805, fiziskai personai. Saskaņā ar NĪVKIS minētās būves – garāžas īpašnieki ir divas fiziskas personas, katra 1650/3300 daļu apmērā. Ņemot vērā minēto informāciju, secināms, ka viena no fiziskajām personām savas īpašuma tiesības zemesgrāmatā šobrīd nav nostiprinājusi.
Pēc rīkojuma projekta pieņemšanas Finanšu ministrija lūgs attiecīgajai fiziskajai personai sakārtot īpašuma tiesības uz tai piekrītošo domājamo daļu no būvju īpašuma. Apbūves īpašniekiem būs pienākums maksāt zemes likumiskās lietošanas maksu, kā arī segt maksāšanas paziņojuma izmaksas, ņemot vērā to, ka apbūves īpašniekiem pastāv likumiskās zemes lietošanas tiesības uz zemesgabalu. 
       Ņemot vērā, ka zemes reforma konkrētajā administratīvajā teritorijā ir pabeigta, būves īpašniekiem šobrīd nav tiesību iegūt īpašumā zemes vienību saskaņā ar zemes reformas likumiem, kā arī to, ka nepastāv strīds ar citām ministrijām un pašvaldību par zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 01000932225) 0,0127 ha platībā, un nav lietderīgi iegūt arhīva izziņu, lai iegūtu vēsturisko informāciju par nekustamo īpašumu, pamatojoties uz likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 4.1panta pirmo daļu minētā zemes vienība piekrīt valstij;

2. Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001202422) 0,0390 ha platībā – bez adreses, kas ietilpst nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.01001202422) -  bez adreses, Rīgā, sastāvā.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem nekustamajam īpašumam (nekustamā īpašuma kadastra Nr.01001202422) -  bez adreses, Rīgā, uz 01.01.2025. noteiktas šādas kadastrālās vērtības:
1) fiskālā kadastrālā vērtība 9988 euro apmērā;
2) universālā kadastrālā vērtība 9360 euro apmērā.

Saskaņā ar NĪVKIS datiem lietošanas mērķis – individuālo dzīvojamo māju apbūve, kods - 0601; zemes vienības statuss –  rezerves zemes fonds. 
Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001202422) nav reģistrēti apgrūtinājumi.

 Saskaņā ar NĪVKIS uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001202422) atrodas trīs zemesgrāmatā reģistrētas būves:
Būve – šķūnis (būves kadastra apzīmējums 01001200815002) – Viesuļu ielā 7, Rīgā;
Būve – garāža (būves kadastra apzīmējums 01001200815003) – Viesuļu ielā 7, Rīgā;
Būve – šķūnis (būves kadastra apzīmējums 01001200815005) – Viesuļu ielā 7, Rīgā, kuras ietilpst būvju nekustamā īpašuma ar kadastra Nr.01006200239 sastāvā. Saskaņā ar NĪVKIS telpiskajiem datiem uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējumu 01001202422) vēl atrodas tā paša būvju īpašuma ar kadastra Nr.01006200239 sastāvā esošas būves - dzīvojamās mājas ( būves kadastra apzīmējums 01001200815001) daļa - Viesuļu ielā 7, Rīgā. Būvju nekustamais īpašums ar kadastra Nr.01006200239 reģistrēts Rīgas pilsētas tiesas Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000114393 fiziskai personai.
Pēc rīkojuma projekta pieņemšanas apbūves īpašniekam būs pienākums maksāt zemes likumiskās lietošanas maksu, kā arī segt maksāšanas paziņojuma izmaksas, ņemot vērā to, ka apbūves īpašniekam pastāv likumiskās zemes lietošanas tiesības uz zemesgabalu. 
Ņemot vērā, ka zemes reforma konkrētajā administratīvajā teritorijā ir pabeigta, būves īpašniekam šobrīd nav tiesību iegūt īpašumā zemes vienību saskaņā ar zemes reformas likumiem, kā arī to, ka nepastāv strīds ar citām ministrijām un pašvaldību par zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001202422) 0,0390 ha platībā, un nav lietderīgi iegūt arhīva izziņu, lai iegūtu vēsturisko informāciju par nekustamo īpašumu, pamatojoties uz likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 4.1panta pirmo daļu, minētā zemes vienība piekrīt valstij.
Risinājuma apraksts
Valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) attiecībā uz apbūvētām zemes vienībām pilda Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā tai deleģēto uzdevumu – organizē valsts mantas atsavināšanas procesu un atsavina apbūvēto valsts zemi personām, kurām saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4.panta ceturto daļu ir tiesības ierosināt to atsavināšanu. Uz rīkojuma projektā iekļautajām valstij piekritīgajām zemes vienībām atrodas privātpersonām piederošas būves, līdz ar to valstij ar būves īpašniekiem pastāvēs likumiskās zemes lietošanas tiesības. Pēc rīkojuma projekta pieņemšanas un zemes vienības ierakstīšanas zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, VNĪ uzsāks minēto zemes vienību atsavināšanas procesu būves īpašniekiem, ja tiks saņemti atsavināšanas ierosinājumi Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma noteiktajā kārtībā, pieņemot lēmumus par attiecīgo zemes vienību pārdošanu, tādējādi izbeidzot dalītā īpašuma tiesiskās attiecības.
Rīkojuma projektā iekļauto zemes vienību platības norādītas atbilstoši NĪVKIS norādītajai informācijai. Veicot zemes vienību kadastrālo uzmērīšanu, zemes vienību platības var tikt precizētas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projektā risinātie jautājumi skar tiesību subjektus –  fiziskas personas, kuru īpašumā esošās ēkas (tās daļa) atrodas uz rīkojuma projektā minētajām zemes vienībām un kas var izmantot savas normatīvos aktos noteiktās tiesības un realizēt pirmpirkuma tiesības uz valsts zemes vienībām.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta.
Saskaņā ar VNĪ un Finanšu ministrijas 2020.gada 18.martā noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ apņēmusies nodrošināt nepieciešamo darbību veikšanu, tajā skaitā segt izdevumus, lai nodrošinātu valstij piekrītošo nekustamo īpašumu īpašumtiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam skaidrojam, ka tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un neskar publiskā finansējuma plānošanu, tādēļ sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.

 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekta izstrādes, saskaņošanas un pieņemšanas procesā personu datu apstrādes mērķis ir nodrošināt rīkojuma projekta atbilstību faktiskajai un tiesiskajai situācijai, nodrošinot rīkojuma izpildē iesaistīto pušu tiesiskās intereses.
          Personas datu apstrāde ir nepieciešama, lai apliecinātu, ka rīkojuma projektā iekļautās zemes vienības saskaņā ar likuma „Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” normām ir piederošas vai piekrītošas valstij Finanšu ministrijas personā, pēc rīkojuma pieņemšanas Ministru kabinetā pieprasītu no apbūves īpašniekiem  maksāt zemes likumiskās lietošanas maksu, kā arī segt maksāšanas paziņojuma izmaksas un izpildītu Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā VNĪ deleģēto uzdevumu – organizēt valsts mantas atsavināšanas procesu, ievērojot  Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4.panta ceturtajā daļā minēto personu pirmpirkuma tiesības.
          Paskaidrojošie dokumenti, kuri satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic rīkojuma projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi