Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
21-TA-1687: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Tukuma novada pašvaldības nekustamo īpašumu “Naftas vads Polocka-Ventspils 424 km”, “Naftas vads Polocka-Ventspils 426 km” un “Naftas vads Polocka-Ventspils 428 km” pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk - rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Tukuma novada pašvaldības nekustamos īpašumus “Naftas vads Polocka-Ventspils 424 km”, “Naftas vads Polocka-Ventspils 426 km” un “Naftas vads Polocka-Ventspils 428 km”, Vānes pagastā, Tukuma novadā, jo tie nav nepieciešami pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot tos Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju īstenošanai un nostiprināt zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētais nekustamais īpašums "Naftas vads Polocka-Ventspils 424 km" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9088 004 0191), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 9088 004 0191) 8,36 ha platībā (turpmāk – Nekustamais īpašums “Naftas vads Polocka-Ventspils 424 km”),  nekustamais īpašums "Naftas vads Polocka-Ventspils 426 km" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9088 004 0124), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 9088 004 0124) 2,47 ha platībā (turpmāk- Nekustamais īpašums “Naftas vads Polocka-Ventspils 426 km”), un nekustamais īpašums "Naftas vads Polocka-Ventspils 428 km" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9088 004 0125), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 9088 004 0125) 3,42 ha platībā  (turpmāk – Nekustamais īpašums “Naftas vads Polocka-Ventspils 428 km”) pieder Tukuma novada pašvaldībai.

Nekustamais īpašums “Naftas vads Polocka-Ventspils 424 km” ierakstīts zemesgrāmatā Zemgales rajona tiesas Vānes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000617405 uz Tukuma novada pašvaldības vārda.
Nekustamais īpašums "Naftas vads Polocka-Ventspils 426 km" ierakstīts zemesgrāmatā Zemgales rajona tiesas Vānes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000617433 uz Tukuma novada pašvaldības vārda.
Nekustamais īpašums “Naftas vads Polocka-Ventspils 428 km” ierakstīts zemesgrāmatā Zemgales rajona tiesas Vānes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000617468 uz Tukuma novada pašvaldības vārda.

Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) teksta datiem minētajiem nekustamajiem īpašumiem reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
Nekustamajam īpašumam “Naftas vads Polocka-Ventspils 424 km” – aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) 0.12 ha un 0.02 ha platībās; ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju (7312040400) 0.02 ha platībā; drošības aizsargjoslas teritorija gar naftas produktu cauruļvadu (7312090100) 4.09 ha un 4.10 ha platībās; aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līnijām un kabeļu kanalizāciju (020401) 1.22 ha, 1,22 ha, 0,24 ha un 0,24 ha platībās.

Nekustamajam īpašumam “Naftas vads Polocka-Ventspils 426 km” - Naftas produktu cauruļvada trases 25 m aizsargjosla (061001) 1.19 ha un 1.19 ha platībās; aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līnijām un kabeļu kanalizāciju (020401) 0.34 ha un 0.34 ha platībās.
Nekustamajam īpašumam “Naftas vads Polocka-Ventspils 428 km” - Naftas produktu cauruļvada trases 25 m aizsargjosla (061001) 1.70 ha un 1.70 ha platībās; aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līnijām un kabeļu kanalizāciju (020401) 0.50 ha un 0.50 ha platībās; aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) 0.10 ha platībā; ūdensteces aizsargjoslas teritorija (110201) 0.05 km garumā.

Pēc NĪVKIS teksta datiem, minēto nekustamo īpašumu sastāvā esošo zemes vienību lietošanas mērķis ir "Ar maģistrālajām elektropārvades un sakaru līnijām un maģistrālajiem naftas, naftas produktu, ķīmisko produktu, gāzes un ūdens cauruļvadiem saistīto būvju, ūdens ņemšanas un notekūdeņu attīrīšanas būvju apbūve", kods 1201. Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minētos nekustamos īpašumus no Tukuma novada pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamos īpašumus, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Ievērojot likuma Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, 43. pantu un 5. panta pirmo daļu, kā arī likuma “Par pašvaldībām” 21. panta pirmās daļas 17. punktu, kā arī atbalstot akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” (turpmāk – Sabiedrība) 2021. gada 23.februāra lūgumu, Tukuma novada pašvaldības dome 2021. gada 27. oktobrī pieņēma lēmumu Nr. 21, 53. §.  “Par pašvaldības nekustamo īpašumu “Naftas vads Polocka – Ventspils 428 km”, “Naftas vads Polocka – Ventspils 426 km”, “Naftas vads Polocka – Ventspils 424 km”, Vānes pagastā, Tukuma novadā, nodošanu valsts īpašumā” (turpmāk - Tukuma novada pašvaldības domes lēmums) un nolēma minētos nekustamos īpašumus nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un pienākumu Zemkopības ministrijai bez atlīdzības nodot minētos nekustamos īpašumus Tukuma novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, par to izdarot atzīmi Zemesgrāmatā.

Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošina Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu sastāvā ietilpstošās zemes vienības ir nepieciešamas, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību, un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību, tajā skaitā arī nodrošinātu pastāvīgu un leģitīmu piekļuvi Sabiedrības apsaimniekotajām teritorijām mežsaimniecības tehnikas un kokmateriālu transporta pārvadājumiem. Izbūvējot minētajos nekustamajos īpašumos inženierbūves – ceļus, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijas  valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošām meža platībām - zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 9088 004 0102, 9088 004 0143, 9088 004 0103, 9088 004 0104 un 9088 004 0137 - 1372.10 ha kopplatībā.

Šī rīkojuma projekta būtība ir pārņemt no Tukuma novada pašvaldības tai piederošos nekustamos īpašumus, kuru sastāvā ietilpst zemes vienības, nodot tās valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, ko saskaņā ar Meža likumā noteikto nodrošinās Sabiedrība.
Meža likumā noteiktās valsts funkcijas izbeigšana nav paredzēta.

Ja tomēr iestājas Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajā daļā minētais apstāklis, rīkojuma projekta 2.2. apakšpunkta prasība tiks izpildīta, ievērojot likumā ietvertās normas par attiecīgās mantas nodošanu pašvaldībai.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otrās daļas noteikumiem valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošina Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai.
Risinājuma apraksts
Sabiedrība plāno uz minētajiem nekustamiem īpašumiem veikt inženierbūvju – ceļu būvniecību ar tādu noturību un kvalitāti, kāda nepieciešama Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tā dodot iespēju piekļūt valsts meža masīviem. Zemkopības ministrija sabiedrības izbūvētās inženierbūves tiesiskajā valdījumā iegūs, ievērojot Civillikuma 968. pantā nostiprināto principu, ka uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās daļu, tātad par zemes īpašnieka (konkrētajā gadījumā - valsts) īpašumu.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertās prasības par attiecīgās mantas nodošanu atpakaļ pašvaldībai, ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un minētie nekustamie īpašumi vairs netiks izmantoti norādītās funkcijas nodrošināšanai, nekustamie īpašumi pēc to sastāvu datu aktualizācijas tiks nodoti Tukuma novada pašvaldībai. 

Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Tukuma novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētie nekustamie īpašumi nav nepieciešami Tukuma novada pašvaldībai.

Ievērojot minēto, rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un pēc attiecīgā Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas  normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts neatbilst Ministru kabineta 2009. gada 25 .augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” noteiktajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Tukuma novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi