Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-1484: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 12. marta noteikumos Nr. 168 "Noteikumi par izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 03.05.2022. sēdes protokola Nr. 25 24. § 6.punktā iekļautais uzdevums, kā arī ar Ministru kabineta 2022.gada 29.aprīļa rīkojumu Nr.302 apstiprinātā pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 12.2. punktā minētais pasākums jeb uzdevums Ekonomikas ministrijai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ir pārsniegts sākotnēji prognozētais Ukrainas civiliedzīvotāju skaits, kas ierodas Latvijas Republikā  Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta Ukrainā dēļ. Projekta mērķis ir nodrošināt primārā atbalsta sniegšanu iespējami vairāk Ukrainas civiliedzīvotājiem, vienlaikus izvērtējot ekonomiski visizdevīgākā primārā atbalsta sniegšanas iespējas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pieaugošais Ukrainas civiliedzīvotāju skaits, kuriem nepieciešams nodrošināt primāri sniedzamo atbalstu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gada 10.maijā Latvijā sadarbības teritoriju civilās aizsardzības komisijās kopumā bija vērsušās 26 066 Ukrainas civiliedzīvotāji, no kuriem kopumā izmitinātas 10 278 personas. Latvijā ierodošos Ukrainas civiliedzīvotāju skaits pastāvīgi pieaug, savukārt šo personu uzņemšanai un izmitināšanai valstij pieejamie resursi sarūk. Noteikumu projektā ietvertie risinājumi pavērs iespēju sniegt primāri sniedzamo atbalstu vairāk Ukrainas civiliedzīvotājiem, vienlaikus saprātīgi un lietderīgi izmantojot valsts budžeta līdzekļus.
Risinājuma apraksts
Šobrīd spēkā esošajā redakcijā Ministru kabineta 2022. gada 12. marta noteikumi Nr. 168 "Noteikumi par izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem" (turpmāk - noteikumi) paredz, ka izdevumus par Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošināto izmitināšanas pakalpojumu pašvaldībai sedz 100% apmērā no izmitināšanas faktiskajām izmaksām, bet ne vairāk kā 20 euro par personu diennaktī.
Nolūkā uzsvērt pašvaldības pienākumu, izvēloties Ukrainas civiliedzīvotājam izmitināšanas veidu un vietu, ņemt vērā Ukrainas civiliedzīvotāja vajadzības un izvēlēties ekonomiski visizdevīgāko primāri sniedzamā atbalsta veidu un vietu, šis noteikumu grozījumu projekts (turpmāk - Noteikumu projekts) paredz pienākumu pašvaldībai sniegt Ukrainas civiliedzīvotājiem izmitināšanu (ja to brīvprātīgi nav izmitinājusi Latvijas mājsaimniecība), primāri izvērtējot iespēju to veikt pašvaldības īpašumā, valdījumā vai turējumā esošās izmitināšanas vietās vai slēgt īres līgumu ar privātpersonu (izīrētāju) par mājokļa izīrēšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Ja iepriekš minētās izmitināšanas iespējas konkrētajā gadījumā nav iespējams izmantot, tad pašvaldība izvērtē iespēju personas novirzīt izmitināšanai citās izmitināšanas vietās (piemēram, tūristu mītnes). 

Ja pašvaldība Ukrainas civiliedzīvotājam izmitināšanu ir nolēmusi sniegt, slēdzot attiecīgu īres līgumu ar privātpersonu (izīrētāju), tad  pašvaldība maksā privātpersonai (izīrētājam) atlīdzību par mājokļa lietošanu 100% apmērā no pielīgtās īres maksas, kas ietver visus ar dzīvojamās telpas lietošanu saistītos maksājumus, bet ne vairāk kā 400 euro mēnesī par mājokli. Ja pašvaldība Ukrainas civiliedzīvotājam izmitināšanu sniedz, izmantojot citus izmitināšanas veidus (pašvaldību rīcībā (īpašumā, valdījumā un turējumā) esošas izmitināšanas vietas, tūristu mītnes u.c.), izdevumus par Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošināto izmitināšanu pašvaldībai sedz 100 % apmērā no izmitināšanas faktiskajām izmaksām, bet ne vairāk kā 15 euro par personu diennaktī. Jānorāda, ka, ņemot vērā, ka līdz šim izmitināšanas izdevumu ierobežojums 20 euro apmērā pastāvēja attiecībā uz visiem izmitināšanas veidiem, tad jaunie ierobežojumi, kas paredzēti Noteikumu projekta 7.2. un 7.3. apakšpunktā, stāsies spēkā 2022.gada 25.maijā. 
Vienlaikus ar Noteikumu projektu paredzēts, ka izdevumus pašvaldībai par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu izmitināšanas vietās, kas nav pašvaldības īpašumā, valdījumā vai turējumā esošas izmitināšanas vietas, sedz līdz 2022.gada 30.jūnijam. 

Papildu, kā tas izriet no spēkā esošā noteikumu regulējuma, ja pašvaldības teritorijā nav pieejamas izmitināšanas vietas, kas atbilst šajos noteikumos noteiktajām izmaksām, pašvaldība uz laiku, līdz ir pieejamas atbilstošas izmitināšanas vietas,  var izmitināt personas vietās, kuru izmaksas pārsniedz šo Noteikumu 7. punktā noteiktās izmaksas. Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka šādās izmitināšanas vietās izmitināšanas ilgums nevar pārsniegt 7 diennaktis. Ja pašvaldībai nav iespējams arī pēc šīm 7 diennaktīm Ukrainas civiliedzīvotāju nodrošināt ar noteikumiem atbilstošu izmitināšanas vietu, atbilstoši spēkā esošajam regulējumam (Noteikumu 4.punkts) pašvaldību sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijai ir jāsazinās un jārisina konkrētās personas izmitināšanas jautājums sadarbībā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu.

Pašreiz spēkā esošais regulējums paredz pašvaldībai, ja Ukrainas civiliedzīvotājam tas ir nepieciešams, nodrošināt ēdināšanu (ēdiena pasniegšana tūlītējai lietošanai uz vietas vai pašvaldības organizētas pārtikas produktu nodrošināšana) Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12.panta pirmajā daļā noteiktajā periodā.

Noteikumu projekts, nolūkā padarīt skaidrāku jau pašreiz spēkā esošo regulējumu, uzsver, ka lemjot par  ēdināšanas nodrošināšanu, ir jāvērtē katra Ukrainas civiliedzīvotāja individuālās vajadzības (personas vecums, nepieciešamā uztura īpatnības (alerģijas, speciālā pārtika u.c.), un jāizvēlas ekonomiski visizdevīgāko ēdināšanas veidu un vietu, ņemot vērā, ka jau pašreiz un pēc Noteikumu projekta spēkā stāšanās ēdināšanu var nodrošināt šādos veidos:
1) pašvaldības sniegta ēdināšana (ja ēdināšanas pakalpojums tiek sniegts pašvaldības teritorijas ēdināšanas iestādē, ēdināšanas izmaksas nedrīkst pārsniegt konkrētās pašvaldības teritorijas ēdināšanas iestādes ēdināšanas pakalpojuma izcenojums), tai skaitā ēdināšanas nodrošināšana (un to izmaksu segšana pilnā apmērā) izglītības iestādē tās audzēkņiem - Ukrainas civiliedzīvotājiem;
2) pārtikas produktu nodrošināšana Ukrainas civiliedzīvotājiem;
3) vaučeri (kuponi / dāvanu kartes / taloni) pārtikas produktu iegādei vai ēdināšanas pakalpojuma saņemšanai.

Izdevumus par Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošināto ēdināšanu (ēdināšanas pakalpojumi vai pārtikas produktu nodrošināšana) pašvaldībai sedz 100% apmērā no ēdināšanas faktiskajām izmaksām, bet ne vairāk kā 10 euro par personu dienā. Jānorāda, ka saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.panta otrajā daļā noteikto kārtību, pašvaldības iesniedz pārskatus par sniegto atbalstu, cita starpā, arī ēdināšanas. Saskaņā ar minēto un iesniegto pārskatu datiem, 2022.gada februāra un marta mēnesī vidējās izmaksas par vienas personas ēdināšanu bija 8 euro dienā. Ņemot vērā pieaugošās pārtikas produktu un ar ēdināšanas pakalpojumu nodrošināšanu saistīto pakalpojumu cenas, ar Noteikumu projektu izmaksu ierobežojums paredzēts jau ņemot vērā plānoto cenu pieaugumu – 10 euro par personu dienā.

Jānorāda, ka, ņemot vērā, ka līdz šim ēdināšanas izmaksu ierobežojums nepastāvēja, tad jaunie ierobežojumi, kas paredzēti Noteikumu projekta 8.punktā, stāsies spēkā 2022.gada 25.maijā. 

Pašvaldība veiks cenu jeb tirgus izpēti, tādējādi atlasot ekonomiski pamatotāko primārā atbalsta (gan izmitināšanas, gan ēdināšanas) pakalpojumu sniedzēju piedāvājumus, kas attiecīgi nodrošinātu, ka minētajiem pakalpojumu sniedzējiem, kas ir saimnieciskās darbības veicēji, netiek segtas izmaksas, kas pārsniegtu tirgus cenu, plānotais pasākums nerada ekonomiskās priekšrocības attiecīgajiem pakalpojumu sniedzējiem, secīgi – pasākums nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Primāri sniedzamais atbalsts ir paredzēts Ukrainas civiliedzīvotājiem – fiziskām personām.
Problēmas apraksts
Atsevišķu noteikumu tiesību normu grozījumi
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu noteikumu atbilstību Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12.pantā ietvertajām tiesību normām, ar Noteikumu projektu visā noteikumu tekstā vārdi "izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumi" tiek aizvietoti ar vārdiem "primāri sniedzamais atbalsts".

Ar Noteikumu projektu tiek svītrots noteikumu 2. un 3.punkts, lai nedublētu un neietvertu pretrunīgu regulējumu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12.pantā ietvertajam regulējumam.


Ar Noteikumu projektu tiek precizēts noteikumu 11.punkts, saskaņā ar kuru šajā punktā minētais apliecinājums ir iekļaujams pārskata veidlapā, nevis tai pievienojams kā atsevišķs dokuments. Jānorāda, ka noteikumu pieņemšanas brīdī vēl nebija izstrādāta Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.panta otrajā daļā minētā ePārskata veidlapa. Tā izstrādes laikā tika rasts risinājums, kurš attiecīgo pamatojumu (apliecinājumu) ļauj uzrādīt ePārskata veidlapā. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
5 524 244
7 749 600
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
5 524 244
7 749 600
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-5 524 244
-7 749 600
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-5 524 244
-7 749 600
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
5 524 244
7 749 600
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izmitināšana
Pieņemot, ka vēl iebrauc 7 000 personas, kas jāizmitina 90 dienas, 
4 000 personas izvietos īres dzīvokļos ( vidēji 3 personas vienā dzīvoklī), nepieciešami 1 333 dzīvokļi X 400 euro X 90 dienas = 1 599 600 euro

3 000 personas X 15 euro X 90 dienas = 4 050 000 euro, no kuriem
1500 personas tiek izmitinātas pašvaldības rīcībā esošās mītnēs 90 dienas X 15 euro dienā
un 1500 personas tiek izmitinātas tūristu mītnēs 30 dienas x 15 euro dienā un 60 dienas X 15 euro dienā pašvaldības rīcībā esošās mītnēs
Pieņēmums par sadalījumu tūristu mītnes/pašvaldības rīcībā esošās izmitināšanas vietās ir balstīts uz faktisko situāciju pašvaldību līdz šim iesniegtajos pārskatos par izmitināšanas nodrošināšanu.

Ēdināšana
Pieņemot, ka vēl iebrauks 7 000 personas, kuras tiks ēdinātas 30 dienas nepieciešams
7 000 personas X 10 euro X 30 dienas =2 100 000 euro
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums, kas nepārsniedz 7 749 600 euro tiks pārdalīts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.


Kopējais prognozētais no valsts budžeta nepieciešamais finansējums Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamajam atbalstam – izmitināšanai un ēdināšanai – saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 29. aprīļa rīkojumu Nr. 302 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā” ir 20 688 367 euro, no kuriem 5 524 244 euro ir atbalstīti ar Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumu Nr. 307 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi