23-TA-1010: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 446 "Noteikumi par lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 446 "Noteikumi par lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu"" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 446) izstrādāts, ņemot vērā pieprasījumu pēc aizdevumiem, lai to pietiekami nodrošinātu būtu nepieciešams palielināt finansējumu Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam (turpmāk - LAP) ietvaros par 4 milj. euro. Tāpat veikti precizējumi MK noteikumu Nr.446 atbalsta īstenošanas kārtībā, kā arī palielinot aizdevumu maksimālās summas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt MK noteikumus Nr. 446 pilnveidojot lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmas (turpmāk – aizdevumu programma) nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar A/S "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk -Altum) sniegto informāciju LAP ietvaros aizdevumu programmas ieviešanai līdz 2023.gada 1.jūlijam ir izsniegti 7,5 milj. euro no sākotnēji paredzētiem 20 milj. euro, kas liecina ka aizdevumu programma ieviešas aktīvi. Aizdevumiem zivsaimniecības nozarē paredzētā finansējuma izmantojums šobrīd ir ļoti zems un līdz 2023. gada 1. jūlijam, saskaņā ar Altum sniegto informāciju ir izsniegts viens aizdevums 5 397,57 euro apmērā. Līdz ar to būtu nepieciešams pārskatīt aizdevumu programmai pieejamo finansējumu, lai nodrošinātu finansējuma efektīvu izmantošanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Aizdevumu programma ieviešas aktīvi, izņemot mazu pieprasījumu zivsaimniecības nozarē. Būtu nepieciešams, ņemot vērā aizdevumu programmas ieviešanas gaitu, aktualizēt publisko finansējumu, atbilstoši koriģējot tas pozīcijas un nodrošinot pietiekošo finansējumu LAP ietvaros, attiecīgi samazinot finansējumu aizdevumu izsniegšanai zivsaimniecības nozarē.
Ņemot vērā augstu inflāciju un cenas sadārdzinājumu būtu nepieciešams pārskatīt atbalsta saņēmēja apgrozījuma slieksni tāpat jāpaaugstina arī aizdevumu maksimālas summas, kuri netika aktualizēti kopš aizdevumu programmas uzsākšanas, sākot ar 2018.gadu.
Ņemot vērā augstu inflāciju un cenas sadārdzinājumu būtu nepieciešams pārskatīt atbalsta saņēmēja apgrozījuma slieksni tāpat jāpaaugstina arī aizdevumu maksimālas summas, kuri netika aktualizēti kopš aizdevumu programmas uzsākšanas, sākot ar 2018.gadu.
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu iedzīvotāju iesaistīšanos saimnieciskajā darbībā un palielinātu finanšu resursu pieejamību saimnieciskās darbības veicējiem lauksaimniecības un lauku nozarē būtu lietderīgi palielināt pieejamo publisko finansējumu līdz 30,4 milj. euro pārdalot finansējumu 4.milj. euro LAP ietvaros no finanšu instrumentā ieplānotās Lauksaimniecības, zivsaimniecības un lauku attīstības garantiju programmas daļas, kas ieviešama saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 8. janvāra noteikumiem Nr. 9 "Lauksaimniecības, zivsaimniecības un lauku attīstības garantiju programmas noteikumi”. Nosakot ka, Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam īstenošanas pārejas periodā apakšpasākumiem pieejamais finansējums tiks palielināts no 20 milj. euro līdz 24 milj.euro apmērā. Savukārt, Rīcības programmas Eiropas Zivsaimniecības fonda atbalsta ieviešanai Latvijā 2007.–2013. gadam pasākumā "Kredītu fonds" atmaksāto finansējumu aizdevumu izsniegšanai zivsaimniecības nozarē samazināt līdz 300 000 euro apmērā.
MK noteikumi Nr.446 tiek papildināti ar 10.5. apakšpunktu, nosakot ka aizdevumu programmas ietvaros aizdevumu nepiešķir saimnieciskās darbības veicējam, kas ir reģistrēts valstī vai teritorijā, kas minēta normatīvajos aktos par zemu nodokļu vai beznodokļu valstīm vai teritorijām, pieder vairāk nekā 25 procenti kapitāldaļu. Šis nosacījums ir ieviests, ņemot vērā Ministru kabineta 2021.gada 21.janvāra sēdē (protokols Nr.8., 23.§, TA-2578) apstiprināto informatīvo ziņojumu "Par Eiropas Komisijas 2020.gada 14.jūlija Ieteikumu C(2020) 4885 "Par valsts finansiālā atbalsta piešķiršanu uzņēmumiem Savienībā atkarībā no tā, vai nepastāv saiknes ar jurisdikcijām, kas nesadarbojas".
Aizdevumu programmas ietvaros tiek paplašināta atbalsta piešķiršanas vieta, ņemot vērā Administratīvi teritoriālās reformas rezultātus, nosakot, ka aizdevumi lauksaimniecības un lauku saimnieciskās darbības nozarē ir pieejami visā Latvijas teritorijā, izņemot valstspilsētas.
Tāpat, ņemot vērā inflācijas ietekmē cenu sadārdzinājumu, ir nepieciešams palielināt MK noteikumu Nr.446 15.punktā minēto investīciju aizdevuma maksimālo summu līdz 250 000 euro, aizdevumu apgrozāmo līdzekļu iegādei līdz 50 000 euro, kā arī maksimālo summu aizdevumiem apbūvētas un neapbūvētas zemes iegādei līdz 50 000 euro, saimnieciskas darbības veicējiem nosakot arī apgrozījuma sliekšņa palielināšanu līdz 250 000 euro. Tiek papildināts arī MK noteikumu Nr.446 14.punkts ar iespēju iegādāties nekustāmu īpašumu ņemot vērā aizdevuma atmaksas termiņu, kurš nepārsniedz 15 gadus.
MK noteikumos Nr.446 precizēts 17.punkts nosakot, kā subsīdijas ekvivalentu saimnieciskās darbības veicējam aprēķina, faktiski samaksāto procentu summu atskaitot no procentu summas, kura jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi, kā arī riska likmi, kuras procentuālais apmērs tiek noteikts atbilstoši finanšu institūcijas izsniegtajam aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam (bāzes un risku likmes publicētas Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta mājaslapā internetā).
MK noteikumi Nr.446 tiek papildināti ar 10.5. apakšpunktu, nosakot ka aizdevumu programmas ietvaros aizdevumu nepiešķir saimnieciskās darbības veicējam, kas ir reģistrēts valstī vai teritorijā, kas minēta normatīvajos aktos par zemu nodokļu vai beznodokļu valstīm vai teritorijām, pieder vairāk nekā 25 procenti kapitāldaļu. Šis nosacījums ir ieviests, ņemot vērā Ministru kabineta 2021.gada 21.janvāra sēdē (protokols Nr.8., 23.§, TA-2578) apstiprināto informatīvo ziņojumu "Par Eiropas Komisijas 2020.gada 14.jūlija Ieteikumu C(2020) 4885 "Par valsts finansiālā atbalsta piešķiršanu uzņēmumiem Savienībā atkarībā no tā, vai nepastāv saiknes ar jurisdikcijām, kas nesadarbojas".
Aizdevumu programmas ietvaros tiek paplašināta atbalsta piešķiršanas vieta, ņemot vērā Administratīvi teritoriālās reformas rezultātus, nosakot, ka aizdevumi lauksaimniecības un lauku saimnieciskās darbības nozarē ir pieejami visā Latvijas teritorijā, izņemot valstspilsētas.
Tāpat, ņemot vērā inflācijas ietekmē cenu sadārdzinājumu, ir nepieciešams palielināt MK noteikumu Nr.446 15.punktā minēto investīciju aizdevuma maksimālo summu līdz 250 000 euro, aizdevumu apgrozāmo līdzekļu iegādei līdz 50 000 euro, kā arī maksimālo summu aizdevumiem apbūvētas un neapbūvētas zemes iegādei līdz 50 000 euro, saimnieciskas darbības veicējiem nosakot arī apgrozījuma sliekšņa palielināšanu līdz 250 000 euro. Tiek papildināts arī MK noteikumu Nr.446 14.punkts ar iespēju iegādāties nekustāmu īpašumu ņemot vērā aizdevuma atmaksas termiņu, kurš nepārsniedz 15 gadus.
MK noteikumos Nr.446 precizēts 17.punkts nosakot, kā subsīdijas ekvivalentu saimnieciskās darbības veicējam aprēķina, faktiski samaksāto procentu summu atskaitot no procentu summas, kura jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi, kā arī riska likmi, kuras procentuālais apmērs tiek noteikts atbilstoši finanšu institūcijas izsniegtajam aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam (bāzes un risku likmes publicētas Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta mājaslapā internetā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Fiziskas un juridiskas personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumi un uzņēmumi kas nodarbojas ar saimniecisko darbību lauku apvidos – kopā aptuveni 2000 atbalsta saņēmēju.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Fiziskas un juridiskas personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumi un uzņēmumi kas nodarbojas ar saimniecisko darbību lauku apvidos – kopā aptuveni 2000 atbalsta saņēmēju.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Aizdevumu programmas īstenošanai piešķirtais finansējums palielināts no 27 810 000 euro līdz 30 400 000 euro, kur 4 000 000 euro tiek pārdalīti no Lauksaimniecības, zivsaimniecības un lauku attīstības garantiju programmas, savukārt 1 410 000 euro no Rīcības programmas Eiropas Zivsaimniecības fonda atbalsta ieviešanai Latvijā 2007.–2013. gadam pasākumā "Kredītu fonds" atmaksātais finansējums tiek pārdalīts atbalsta piešķiršanai subsīdiju veidā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts “Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā”
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 23. novembra noteikumi Nr. 769 " Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā"
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" ASNevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Aizdevumu programmas mērķis ir veicināt iedzīvotāju iesaistīšanos saimnieciskajā darbībā visā Latvijas teritorijā, izņemot valstspilsētas un palielināt finanšu resursu pieejamību saimnieciskās darbības veicējiem lauksaimniecības, lauku attīstības un zivsaimniecības nozarē.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi