24-TA-2953: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par Valsts robežsardzē izmantojamo tehnisko līdzekļu veidiem un šo tehnisko līdzekļu izmantošanu, kā arī tehnisko līdzekļu izmantošanas rezultātā iegūto datu apstrādi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Noteikumi par Valsts robežsardzes uzdevumu izpildē izmantotajiem tehniskajiem līdzekļiem un to izmantošanas rezultātā iegūto datu apstrādi" (turpmāk – Projekts) izstrāde paredzēta 2024. gada 14. novembrī pieņemtajā likumā “Grozījums Valsts robežsardzes likumā” ietvertajā Valsts robežsardzes likuma 5. panta trešajā daļā (likuma redakcija, kas stāsies spēkā 2025. gada 1. jūlijā) ietvertajā deleģējumā Ministru kabinetam noteikt izmantojamo tehnisko līdzekļu veidus, kārtību, kādā Valsts robežsardze izmanto tehniskos līdzekļus, kā arī tehnisko līdzekļu izmantošanas rezultātā iegūto datu apstrādi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts, ievērojot Valsts robežsardzes likuma 5. panta trešajā daļā ietverto deleģējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2025.
Pamatojums
Projekta spēkā stāšanās termiņš noteikts atbilstoši 2024. gada 14. novembrī pieņemto grozījumu Valsts robežsardzes likumā, kuros ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, spēkā stāšanās laikam.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar grozījumu Valsts robežsardzes likuma 5. pantā Valsts robežsardzei tiks noteikta iespēja, pildot Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 9. un 11. punktā minētos uzdevumus, izmantot tehniskos līdzekļus ne tikai Latvijas Republikas valsts robežas likuma (turpmāk – Robežas likums) 29. panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos, kā tas bijis līdz šim, tādējādi aptverot būtiski plašāku Valsts robežsardzei noteikto uzdevumu apjomu, kuru izpildē Valsts robežsardzei tiks noteiktas tiesības izmantot tehniskos līdzekļus un veikt novērošanu, lai atklātu, novērstu vai pārtrauktu likumpārkāpumus, apsargātu un uzraudzītu tās lietošanā esošos objektus tai skaitā ēkas, telpas, teritorijas un infrastruktūras objektus, kā arī aizturētās personas.
Ievērojot Robežas likuma 29. panta pirmajā daļā noteikto, ka Valsts robežsardze savu funkciju nodrošināšanai izmanto robežpārbaudei un robežuzraudzībai nepieciešamos tehniskos līdzekļus un dienesta suņus, kā arī Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra noteikumos Nr. 79 "Latvijas Republikas valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas iekārtošanas un uzturēšanas noteikumi" noteikto, ka Valsts robežsardze savu uzdevumu izpildē konkrētās vietās un zonās veic tehnisko līdzekļu – klātbūtnes uztveršanas sistēmu un novērošanas iekārtu – uzstādīšanu, noteikumos nepieciešams noteikt, ka arī ārzemnieku ieceļošanas, uzturēšanās, nodarbinātības, izceļošanas un tranzīta uzraudzības jeb imigrācijas kontroles ietvaros Valsts robežsardze izmantos tehniskos līdzekļus.
Ar jēdzienu "tehniskais līdzeklis" saprotams tāds priekšmets, rīks, instruments, ierīce, aparāts, iekārta vai komplekss, kā arī pārvietošanās līdzeklis, ar ko veic konkrētu darbību vai, kas nepieciešams kādā procesā konkrēta uzdevuma izpildei. Savukārt ar "novērošanu" saprotama darbība, kuru veic cilvēks vai tehniskais līdzeklis. Novērošanas procesā var tikt apstrādāta vizuāla, video un audio formāta informācija.
Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmajā daļā noteikts, ka lai nodrošinātu funkciju izpildi, Valsts robežsardze:
1) veic robežkontroli, nodrošina un kontrolē valsts robežas, valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas, robežzīmju uzraudzības joslas, pierobežas, pierobežas joslas un robežšķērsošanas vietu režīma ievērošanu;
2) apsargā valsts robežu, valsts robežas drošības nodrošināšanai nepieciešamās būves (tostarp nostiprinājuma būves) un elementus;
3) novērš mēģinājumus nelikumīgi mainīt valsts robežas atrašanās vietu apvidū;
4) sadarbībā ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem pierobežā novērš Latvijas Republikas teritorijas apdraudējumu;
5) novēro valsts robežai piegulošās sauszemes teritorijas, ūdeņus un gaisa telpu;
6) kontrolē, kā tiek ievēroti noteikumi par ārzemnieku ieceļošanu, uzturēšanos, nodarbinātību, izceļošanu un tranzītu;
7) novērš personu nelikumīgu valsts robežas šķērsošanu, kā arī preču pārvietošanu pāri valsts robežai ārpus robežšķērsošanas vietām;
8) nodrošina valsts robežas uzturēšanu, kā arī valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas iekārtošanu un uzturēšanu;
9) atbilstoši kompetencei noregulē ar valsts robežas režīma pārkāpšanu saistītos incidentus,
kā arī pilda citus normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus, kas tiešā veidā saistīti ar iespējama pārkāpuma vai cita veida apdraudējuma novēršanu.
Minēto uzdevumu izpildē Valsts robežsardze nozīmīgu ieguvumu gūst, izmantojot novērošanas tehniskos līdzekļus.
Valsts robežsardzes personāls, kas īsteno apsargājamo objektu apsardzi – lai novērstu likumpārkāpumus apsargājamā objektā un novērstu apsargājamā objekta apdraudējumu, kā arī Valsts robežsardzes amatpersonas, lai novērstu, izmeklētu un atklātu noziedzīgus nodarījumus, administratīvos pārkāpumus, piemērotu un izpildītu kriminālsodus un administratīvos sodus, kā arī veiktu citas procesuālās darbības, veic novērošanu un tās rezultātā iegūto personu datu apstrādi atbilstoši likumam “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” (turpmāk – Likums).
Ministru kabineta 2024. gada 20. decembra rīkojumā Nr. 1220 "Par Latvijas Republikas valsts robežas integrētās pārvaldības plānu 2024.–2027. gadam" noteikts, ka Baltkrievijas Republikas režīma īstenotās migrantu instrumentalizācijas ietekmē pēdējos gados būtiski pieaudzis nelikumīgās migrācijas spiediens uz Latvijas Republikas ārējās sauszemes robežas un būtiski palielinājies nelikumīgi ieceļojošo ārzemnieku skaits, vienlaikus arī patvēruma pieprasījumu skaitam ir pieaugoša tendence kopumā.
Šobrīd Valsts robežsardzes pārraudzībā ir divi aizturēto ārzemnieku izmitināšanas slēgtā tipa centri – Daugavpilī un Muceniekos, kuros tiek izmitināti aizturētie ārzemnieki, uz kuriem attiecas izraidīšanas procedūra, vai aizturētie patvēruma meklētāji (pašreizēja centru kapacitāte ir 84 personas katrā centrā, kopā 168).
Pieaugošā migrācijas spiediena rezultātā un vērtējot ārzemnieku plūsmas raksturojumu (ir pietiekami liels ārzemnieku īpatsvars, kuri mēģina izvairīties no atgriešanas, nesadarbojas ar valsts iestādēm atgriešanas vai patvēruma procesu ietvarā, vai mēģina ļaunprātīgi izmantot patvēruma procesu, tajā skaitā mēģinot izceļot no Latvijas Republikas, nesagaidot gala lēmumu patvēruma lietā) būtiski nodrošināt šo personu drošību un uzraudzību, uzturoties šajos centros.
Novērošanu, izmantojot tehniskos līdzekļus, nepieciešams veikt ārzemnieku ieceļošanas, uzturēšanās, nodarbinātības, izceļošanas un tranzīta nosacījumu kontroles nodrošināšanai, lai novērstu nelegālās imigrācijas riskus, pamatojoties uz Robežas likuma 6. panta otrajā daļā, 8. panta pirmajā daļā, 10. panta ceturtajā daļā, Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmās daļas 6. punktā un Imigrācijas likuma 3. pantā noteiktām prasībām. Kā minēts 2024. gada 14. novembrī pieņemtā grozījuma Valsts robežsardzes likumā sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā), piemēram, gadījumi, kad persona tiek aizturēta, video un skaņas ieraksts var būt nozīmīgs, lai izvairītos arī no ārzemnieku tiesību aizskārumiem cilvēktiesību aspektā, ievērojot to, ka pastāv atšķirīgas saziņas valodas, bet Valsts robežsardze veic tai noteiktās procedūras un pēctecīgi nepieciešamības gadījumos iespējams neskaidrības operatīvi noskaidrot un risināt. Ar tehnisko līdzekli fiksēts ieraksts varēs kalpot kā pierādījums gadījumos, kad ir izdarīts administratīvs pārkāpums, noziedzīgs nodarījums vai tā mēģinājums.
Tehniskā līdzekļa lietošana kalpos arī kā preventīvs risinājums Valsts robežsardzes amatpersonu korupcijas risku nepieļaušanai, kā arī palielināsies Valsts robežsardzes spējas nekavējoties reaģēt un pieņemt stratēģiski svarīgus lēmumus. Neveicot novērošanu, šādu un līdzīgu darbību izpilde var būt novēlota un neefektīva.
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/399 (2016. gada 9. marts) par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodekss) (turpmāk - Robežu kodekss) 13. panta 1. punktā noteikts, ka robežuzraudzības galvenais mērķis ir nepieļaut neatļautu robežas šķērsošanu, apkarot pārrobežu noziedzību un veikt pasākumus pret personām, kas robežu šķērsojušas nelikumīgi. Robežu kodeksa 13. panta 4. punktā noteikts, ka uzraudzību var veikt, arī izmantojot tehniskus līdzekļus, tostarp elektroniskus līdzekļus.
Robežas likuma 29. panta pirmajā daļā noteikts, ka savu funkciju nodrošināšanai Valsts robežsardze izmanto robežpārbaudei un robežuzraudzībai nepieciešamos tehniskos līdzekļus. Robežas likuma 29. panta trešajā daļā noteikts, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā novērošanā iegūstamā informācija ir iegūstama, glabājama un izmantojama.
Ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 47. apsvērumā un 6. panta 3. punktā noteikto, proti, personas datu apstrādes juridiskais pamats un izpildāmais uzdevums publiskām iestādēm ar likumu ir jānosaka likumdevējam.
Datu apstrāde nepieciešama, izpildot Eiropas Savienības tiesību aktos Valsts robežsardzei noteikto pienākumu, nolūkā sasniegt Robežu kodeksā, Valsts robežsardzes likumā, Robežas likumā noteiktos mērķus. Šie mērķi ir šādi: novērst nelegālo migrāciju, noteikt robežapsardzības sistēmu, kā arī nodrošināt valsts robežas neaizskaramību uz sauszemes, jūrā un gaisa telpā, tostarp, lai novērstu, izmeklētu, atklātu noziedzīgus nodarījumus vai sauktu pie atbildības par tiem, ievērojot Likuma 5. pantā noteikto, veicot personas datu apstrādi minētā Likuma 2. pantā noteiktiem mērķiem. Apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko Valsts robežsardze un citas tiesībaizsardzības vai valsts drošības iestādes veic sabiedrības interesēs, valsts drošības nolūkos un īstenojot likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras.
Eiropas Datu aizsardzības kolēģijas 2020. gada 29. janvāra Pamatnostādņu 3/2019 par personas datu apstrādi, izmantojot videoierīces (turpmāk - Pamatnostādnes) 110. punktā minēts, ka datu aizsardzības tiesību aktos pastāv prasība, ka datu subjektiem jābūt informētiem par faktu, ka notiek videonovērošana. Viņi būtu jāinformē par novērotajām vietām.
Pamatnostādņu 113. punktā noteikts, ka informatīvā zīme būtu jāizvieto tā, lai datu subjekts pirms ienākšanas novērotajā zonā varētu viegli atpazīt novērošanas apstākļus (aptuveni acu līmenī). Nav nepieciešams atklāt kameru atrašanās vietu, ja vien nav šaubu par to, kuras zonas tiek novērotas, un ja ir nepārprotami precizēts novērošanas konteksts.
Fizisko personu datu apstrādes likuma 36. panta trešajā daļā noteikts, ka, ja pārzinis izmanto informatīvo zīmi, lai informētu datu subjektus par videonovērošanu, minētajā zīmē norāda vismaz pārziņa nosaukumu, kontaktinformāciju, datu apstrādes mērķi, kā arī iekļauj norādi par iespēju iegūt citu Datu regulas 13. pantā norādīto informāciju.
Datu regulas 13. panta 1. punktā ir noteikts, ka, ja datu subjekta personas datus vāc no datu subjekta, pārzinis personas datu iegūšanas laikā datu subjektam sniedz informāciju par veikto novērošanu.
Datu regulas 13. panta 4. punktā ir noteikts, ka šā panta 1., 2. un 3. punktu nepiemēro, ja un ciktāl datu subjekta rīcībā jau ir attiecīgā informācija.
Datu regulas 23. panta 1. punktā ir noteikts, ka saskaņā ar Savienības vai dalībvalsts tiesību aktiem, kas piemērojami datu pārzinim vai apstrādātājam, ar leģislatīvu pasākumu var ierobežot to pienākumu un tiesību darbības jomu, kas paredzēti 12.–22. pantā un 34. pantā, kā arī 5. pantā, ciktāl tā noteikumi atbilst 12.–22. pantā paredzētajām tiesībām un pienākumiem. Minētais ir pieļaujams, ja ar šādu ierobežojumu tiek ievērota pamattiesību un pamatbrīvību būtība un tas demokrātiskā sabiedrībā ir nepieciešams un samērīgs, lai garantētu uzraudzības, pārbaudes vai regulatīvo funkciju, kas – pat, ja tikai epizodiski – ir saistīta ar oficiālu pilnvaru īstenošanu Datu regulas 23. panta 1. punkta a) līdz e) un g) apakšpunktā minētajos gadījumos.
Ievērojot, ka personas datu un īpašu kategoriju personas datu apstrāde ir veicama atbilstoši Datu regulas 5. pantā noteiktajiem personas datu apstrādes principiem un tā ir likumīga gadījumā, ja pastāv kāds no Datu regulas 6. un 9. pantā noteiktajiem personas datu apstrādes tiesiskajiem pamatiem.
Datu regulas 6. panta 1. punkta c) un e) apakšpunktā noteikts, ka datu apstrāde ir likumīga, ja apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras; kā arī, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu.
Datu regulas 9. panta 2. punkta g) apakšpunktā noteikts, ka datu apstrāde ir atļauta, ja tā ir vajadzīga būtisku sabiedrības interešu dēļ, pamatojoties uz Eiropas Savienības vai dalībvalsts tiesību aktiem, kas ir samērīgas izvirzītajam mērķim, ievēro tiesību uz datu aizsardzību būtību un paredz piemērotus un konkrētus pasākumus datu subjekta pamattiesību un interešu aizsardzībai.
Savukārt, ja datu apstrāde tiek veikta Likuma 2. pantā noteiktiem mērķiem (piemēram, pārkāpumu, kur procesa virzītājs ir Valsts robežsardze kā kompetentā iestāde, novēršanai, atklāšanai vai izmeklēšanai), personas datu apstrāde ir uzskatāma par likumīgu tikai tiktāl, ciktāl šī apstrāde ir nepieciešama tā uzdevuma izpildei, kuru kompetentā iestāde veic šā likuma 2. pantā minētajos nolūkos un kurš ir noteikts ar kompetentās iestādes darbību regulējošu ārējo normatīvo aktu. Atbilstoši Likuma 8. pantam, īpašu kategoriju datu apstrāde ir atļauta tikai tad, ja šāda apstrāde ir noteikta attiecīgā likumā vai ir absolūti nepieciešama un ja uz šādu apstrādi attiecas datu subjekta tiesību garantijas un ir iestājies vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
1) personas datu apstrāde nepieciešama, lai aizsargātu būtiskas datu subjekta vai citas fiziskās personas intereses;
2) tiek apstrādāti tādi personas dati, kurus datu subjekts pats ir publiskojis.
Lai izvērtētu minēto datu apstrādi, Valsts robežsardzē veikts gan Sabiedrības interešu izvērtējums jeb balansa tests, gan novērtējums par ietekmi uz datu aizsardzību jeb NIDA.
Apzinoties fizisko personu datu aizsardzības būtiskumu, taču ņemot vērā, ka personas datu apstrādi šajā gadījumā nepieciešams veikt sabiedrības interesēs, plānotais regulējums uzskatāms par samērīgu sasniedzamajam mērķim.
Jāņem vērā, ka saskaņā ar jau spēkā esošajos normatīvajos aktos noteikto, fizisko personu datu apstrāde tiek veikta Līguma par Eiropas Savienības darbību, Robežu kodeksā, likuma “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā”, Imigrācijas likumā, Robežas likumā un Valsts robežsardzes likumā noteikto mērķu un uzdevumu sasniegšanai, vienlaikus ievērojot Datu regulā noteikto.
Ievērojot Robežas likuma 29. panta pirmajā daļā noteikto, ka Valsts robežsardze savu funkciju nodrošināšanai izmanto robežpārbaudei un robežuzraudzībai nepieciešamos tehniskos līdzekļus un dienesta suņus, kā arī Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra noteikumos Nr. 79 "Latvijas Republikas valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas iekārtošanas un uzturēšanas noteikumi" noteikto, ka Valsts robežsardze savu uzdevumu izpildē konkrētās vietās un zonās veic tehnisko līdzekļu – klātbūtnes uztveršanas sistēmu un novērošanas iekārtu – uzstādīšanu, noteikumos nepieciešams noteikt, ka arī ārzemnieku ieceļošanas, uzturēšanās, nodarbinātības, izceļošanas un tranzīta uzraudzības jeb imigrācijas kontroles ietvaros Valsts robežsardze izmantos tehniskos līdzekļus.
Ar jēdzienu "tehniskais līdzeklis" saprotams tāds priekšmets, rīks, instruments, ierīce, aparāts, iekārta vai komplekss, kā arī pārvietošanās līdzeklis, ar ko veic konkrētu darbību vai, kas nepieciešams kādā procesā konkrēta uzdevuma izpildei. Savukārt ar "novērošanu" saprotama darbība, kuru veic cilvēks vai tehniskais līdzeklis. Novērošanas procesā var tikt apstrādāta vizuāla, video un audio formāta informācija.
Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmajā daļā noteikts, ka lai nodrošinātu funkciju izpildi, Valsts robežsardze:
1) veic robežkontroli, nodrošina un kontrolē valsts robežas, valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas, robežzīmju uzraudzības joslas, pierobežas, pierobežas joslas un robežšķērsošanas vietu režīma ievērošanu;
2) apsargā valsts robežu, valsts robežas drošības nodrošināšanai nepieciešamās būves (tostarp nostiprinājuma būves) un elementus;
3) novērš mēģinājumus nelikumīgi mainīt valsts robežas atrašanās vietu apvidū;
4) sadarbībā ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem pierobežā novērš Latvijas Republikas teritorijas apdraudējumu;
5) novēro valsts robežai piegulošās sauszemes teritorijas, ūdeņus un gaisa telpu;
6) kontrolē, kā tiek ievēroti noteikumi par ārzemnieku ieceļošanu, uzturēšanos, nodarbinātību, izceļošanu un tranzītu;
7) novērš personu nelikumīgu valsts robežas šķērsošanu, kā arī preču pārvietošanu pāri valsts robežai ārpus robežšķērsošanas vietām;
8) nodrošina valsts robežas uzturēšanu, kā arī valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas iekārtošanu un uzturēšanu;
9) atbilstoši kompetencei noregulē ar valsts robežas režīma pārkāpšanu saistītos incidentus,
kā arī pilda citus normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus, kas tiešā veidā saistīti ar iespējama pārkāpuma vai cita veida apdraudējuma novēršanu.
Minēto uzdevumu izpildē Valsts robežsardze nozīmīgu ieguvumu gūst, izmantojot novērošanas tehniskos līdzekļus.
Valsts robežsardzes personāls, kas īsteno apsargājamo objektu apsardzi – lai novērstu likumpārkāpumus apsargājamā objektā un novērstu apsargājamā objekta apdraudējumu, kā arī Valsts robežsardzes amatpersonas, lai novērstu, izmeklētu un atklātu noziedzīgus nodarījumus, administratīvos pārkāpumus, piemērotu un izpildītu kriminālsodus un administratīvos sodus, kā arī veiktu citas procesuālās darbības, veic novērošanu un tās rezultātā iegūto personu datu apstrādi atbilstoši likumam “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” (turpmāk – Likums).
Ministru kabineta 2024. gada 20. decembra rīkojumā Nr. 1220 "Par Latvijas Republikas valsts robežas integrētās pārvaldības plānu 2024.–2027. gadam" noteikts, ka Baltkrievijas Republikas režīma īstenotās migrantu instrumentalizācijas ietekmē pēdējos gados būtiski pieaudzis nelikumīgās migrācijas spiediens uz Latvijas Republikas ārējās sauszemes robežas un būtiski palielinājies nelikumīgi ieceļojošo ārzemnieku skaits, vienlaikus arī patvēruma pieprasījumu skaitam ir pieaugoša tendence kopumā.
Šobrīd Valsts robežsardzes pārraudzībā ir divi aizturēto ārzemnieku izmitināšanas slēgtā tipa centri – Daugavpilī un Muceniekos, kuros tiek izmitināti aizturētie ārzemnieki, uz kuriem attiecas izraidīšanas procedūra, vai aizturētie patvēruma meklētāji (pašreizēja centru kapacitāte ir 84 personas katrā centrā, kopā 168).
Pieaugošā migrācijas spiediena rezultātā un vērtējot ārzemnieku plūsmas raksturojumu (ir pietiekami liels ārzemnieku īpatsvars, kuri mēģina izvairīties no atgriešanas, nesadarbojas ar valsts iestādēm atgriešanas vai patvēruma procesu ietvarā, vai mēģina ļaunprātīgi izmantot patvēruma procesu, tajā skaitā mēģinot izceļot no Latvijas Republikas, nesagaidot gala lēmumu patvēruma lietā) būtiski nodrošināt šo personu drošību un uzraudzību, uzturoties šajos centros.
Novērošanu, izmantojot tehniskos līdzekļus, nepieciešams veikt ārzemnieku ieceļošanas, uzturēšanās, nodarbinātības, izceļošanas un tranzīta nosacījumu kontroles nodrošināšanai, lai novērstu nelegālās imigrācijas riskus, pamatojoties uz Robežas likuma 6. panta otrajā daļā, 8. panta pirmajā daļā, 10. panta ceturtajā daļā, Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmās daļas 6. punktā un Imigrācijas likuma 3. pantā noteiktām prasībām. Kā minēts 2024. gada 14. novembrī pieņemtā grozījuma Valsts robežsardzes likumā sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā), piemēram, gadījumi, kad persona tiek aizturēta, video un skaņas ieraksts var būt nozīmīgs, lai izvairītos arī no ārzemnieku tiesību aizskārumiem cilvēktiesību aspektā, ievērojot to, ka pastāv atšķirīgas saziņas valodas, bet Valsts robežsardze veic tai noteiktās procedūras un pēctecīgi nepieciešamības gadījumos iespējams neskaidrības operatīvi noskaidrot un risināt. Ar tehnisko līdzekli fiksēts ieraksts varēs kalpot kā pierādījums gadījumos, kad ir izdarīts administratīvs pārkāpums, noziedzīgs nodarījums vai tā mēģinājums.
Tehniskā līdzekļa lietošana kalpos arī kā preventīvs risinājums Valsts robežsardzes amatpersonu korupcijas risku nepieļaušanai, kā arī palielināsies Valsts robežsardzes spējas nekavējoties reaģēt un pieņemt stratēģiski svarīgus lēmumus. Neveicot novērošanu, šādu un līdzīgu darbību izpilde var būt novēlota un neefektīva.
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/399 (2016. gada 9. marts) par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodekss) (turpmāk - Robežu kodekss) 13. panta 1. punktā noteikts, ka robežuzraudzības galvenais mērķis ir nepieļaut neatļautu robežas šķērsošanu, apkarot pārrobežu noziedzību un veikt pasākumus pret personām, kas robežu šķērsojušas nelikumīgi. Robežu kodeksa 13. panta 4. punktā noteikts, ka uzraudzību var veikt, arī izmantojot tehniskus līdzekļus, tostarp elektroniskus līdzekļus.
Robežas likuma 29. panta pirmajā daļā noteikts, ka savu funkciju nodrošināšanai Valsts robežsardze izmanto robežpārbaudei un robežuzraudzībai nepieciešamos tehniskos līdzekļus. Robežas likuma 29. panta trešajā daļā noteikts, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā novērošanā iegūstamā informācija ir iegūstama, glabājama un izmantojama.
Ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 47. apsvērumā un 6. panta 3. punktā noteikto, proti, personas datu apstrādes juridiskais pamats un izpildāmais uzdevums publiskām iestādēm ar likumu ir jānosaka likumdevējam.
Datu apstrāde nepieciešama, izpildot Eiropas Savienības tiesību aktos Valsts robežsardzei noteikto pienākumu, nolūkā sasniegt Robežu kodeksā, Valsts robežsardzes likumā, Robežas likumā noteiktos mērķus. Šie mērķi ir šādi: novērst nelegālo migrāciju, noteikt robežapsardzības sistēmu, kā arī nodrošināt valsts robežas neaizskaramību uz sauszemes, jūrā un gaisa telpā, tostarp, lai novērstu, izmeklētu, atklātu noziedzīgus nodarījumus vai sauktu pie atbildības par tiem, ievērojot Likuma 5. pantā noteikto, veicot personas datu apstrādi minētā Likuma 2. pantā noteiktiem mērķiem. Apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko Valsts robežsardze un citas tiesībaizsardzības vai valsts drošības iestādes veic sabiedrības interesēs, valsts drošības nolūkos un īstenojot likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras.
Eiropas Datu aizsardzības kolēģijas 2020. gada 29. janvāra Pamatnostādņu 3/2019 par personas datu apstrādi, izmantojot videoierīces (turpmāk - Pamatnostādnes) 110. punktā minēts, ka datu aizsardzības tiesību aktos pastāv prasība, ka datu subjektiem jābūt informētiem par faktu, ka notiek videonovērošana. Viņi būtu jāinformē par novērotajām vietām.
Pamatnostādņu 113. punktā noteikts, ka informatīvā zīme būtu jāizvieto tā, lai datu subjekts pirms ienākšanas novērotajā zonā varētu viegli atpazīt novērošanas apstākļus (aptuveni acu līmenī). Nav nepieciešams atklāt kameru atrašanās vietu, ja vien nav šaubu par to, kuras zonas tiek novērotas, un ja ir nepārprotami precizēts novērošanas konteksts.
Fizisko personu datu apstrādes likuma 36. panta trešajā daļā noteikts, ka, ja pārzinis izmanto informatīvo zīmi, lai informētu datu subjektus par videonovērošanu, minētajā zīmē norāda vismaz pārziņa nosaukumu, kontaktinformāciju, datu apstrādes mērķi, kā arī iekļauj norādi par iespēju iegūt citu Datu regulas 13. pantā norādīto informāciju.
Datu regulas 13. panta 1. punktā ir noteikts, ka, ja datu subjekta personas datus vāc no datu subjekta, pārzinis personas datu iegūšanas laikā datu subjektam sniedz informāciju par veikto novērošanu.
Datu regulas 13. panta 4. punktā ir noteikts, ka šā panta 1., 2. un 3. punktu nepiemēro, ja un ciktāl datu subjekta rīcībā jau ir attiecīgā informācija.
Datu regulas 23. panta 1. punktā ir noteikts, ka saskaņā ar Savienības vai dalībvalsts tiesību aktiem, kas piemērojami datu pārzinim vai apstrādātājam, ar leģislatīvu pasākumu var ierobežot to pienākumu un tiesību darbības jomu, kas paredzēti 12.–22. pantā un 34. pantā, kā arī 5. pantā, ciktāl tā noteikumi atbilst 12.–22. pantā paredzētajām tiesībām un pienākumiem. Minētais ir pieļaujams, ja ar šādu ierobežojumu tiek ievērota pamattiesību un pamatbrīvību būtība un tas demokrātiskā sabiedrībā ir nepieciešams un samērīgs, lai garantētu uzraudzības, pārbaudes vai regulatīvo funkciju, kas – pat, ja tikai epizodiski – ir saistīta ar oficiālu pilnvaru īstenošanu Datu regulas 23. panta 1. punkta a) līdz e) un g) apakšpunktā minētajos gadījumos.
Ievērojot, ka personas datu un īpašu kategoriju personas datu apstrāde ir veicama atbilstoši Datu regulas 5. pantā noteiktajiem personas datu apstrādes principiem un tā ir likumīga gadījumā, ja pastāv kāds no Datu regulas 6. un 9. pantā noteiktajiem personas datu apstrādes tiesiskajiem pamatiem.
Datu regulas 6. panta 1. punkta c) un e) apakšpunktā noteikts, ka datu apstrāde ir likumīga, ja apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras; kā arī, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu.
Datu regulas 9. panta 2. punkta g) apakšpunktā noteikts, ka datu apstrāde ir atļauta, ja tā ir vajadzīga būtisku sabiedrības interešu dēļ, pamatojoties uz Eiropas Savienības vai dalībvalsts tiesību aktiem, kas ir samērīgas izvirzītajam mērķim, ievēro tiesību uz datu aizsardzību būtību un paredz piemērotus un konkrētus pasākumus datu subjekta pamattiesību un interešu aizsardzībai.
Savukārt, ja datu apstrāde tiek veikta Likuma 2. pantā noteiktiem mērķiem (piemēram, pārkāpumu, kur procesa virzītājs ir Valsts robežsardze kā kompetentā iestāde, novēršanai, atklāšanai vai izmeklēšanai), personas datu apstrāde ir uzskatāma par likumīgu tikai tiktāl, ciktāl šī apstrāde ir nepieciešama tā uzdevuma izpildei, kuru kompetentā iestāde veic šā likuma 2. pantā minētajos nolūkos un kurš ir noteikts ar kompetentās iestādes darbību regulējošu ārējo normatīvo aktu. Atbilstoši Likuma 8. pantam, īpašu kategoriju datu apstrāde ir atļauta tikai tad, ja šāda apstrāde ir noteikta attiecīgā likumā vai ir absolūti nepieciešama un ja uz šādu apstrādi attiecas datu subjekta tiesību garantijas un ir iestājies vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
1) personas datu apstrāde nepieciešama, lai aizsargātu būtiskas datu subjekta vai citas fiziskās personas intereses;
2) tiek apstrādāti tādi personas dati, kurus datu subjekts pats ir publiskojis.
Lai izvērtētu minēto datu apstrādi, Valsts robežsardzē veikts gan Sabiedrības interešu izvērtējums jeb balansa tests, gan novērtējums par ietekmi uz datu aizsardzību jeb NIDA.
Apzinoties fizisko personu datu aizsardzības būtiskumu, taču ņemot vērā, ka personas datu apstrādi šajā gadījumā nepieciešams veikt sabiedrības interesēs, plānotais regulējums uzskatāms par samērīgu sasniedzamajam mērķim.
Jāņem vērā, ka saskaņā ar jau spēkā esošajos normatīvajos aktos noteikto, fizisko personu datu apstrāde tiek veikta Līguma par Eiropas Savienības darbību, Robežu kodeksā, likuma “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā”, Imigrācijas likumā, Robežas likumā un Valsts robežsardzes likumā noteikto mērķu un uzdevumu sasniegšanai, vienlaikus ievērojot Datu regulā noteikto.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar grozījumu Valsts robežsardzes likuma 5. pantā līdzšinējie Robežas likuma 29. panta pirmajā daļā noteiktie gadījumi, proti, robežpārbaude un robežuzraudzība kā process, kurā izmanto tehniskos līdzekļus, tiks būtiski papildināti, tādējādi aptverot krietni plašāku Valsts robežsardzei noteikto uzdevumu apjomu, kuru izpildē Valsts robežsardzei tiks noteikta tiesība izmantot tehniskos līdzekļus, lai atklātu, novērstu vai pārtrauktu likumpārkāpumus, apsargātu un uzraudzītu tās lietošanā esošos objektus.
Valsts robežsardze veic Robežu kodeksā un Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmās daļas 1. punktā noteikto robežkontroli. Robežu kodeksa 2. pantā 12. apakšpunktā definēta robežas robežuzraudzība. Savukārt Robežas likuma 6. panta pirmajā daļā skaidrots, ka robežuzraudzība ir robežapsardzības sistēmas viena no komponentēm, kas veicama arī kopā ar robežpārbaudi robežapsardzības ietvaros. Projektā ietverts robežapsardzības sistēmas ietvars, ar ko saprotama minēto uzdevumu izpilde.
Vietās, kur pastāv augsts valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas risks, izvietojami robežuzraudzības tehniskie līdzekļi – klātbūtnes uztveršanas sistēmas un novērošanas iekārtas. Tehnisko līdzekļu izvietošana un lietošana nepieciešama Valsts robežsardzes struktūrvienībās un objektos, kuros atrodas iestādes uzskaitē esošas materiālās vērtības, paaugstinātas bīstamības tehnikas vienības, bruņojums, datu apstrādes sistēmu elementi, par kritisko infrastruktūru atzīti elementi, tādējādi nodrošinot nepieciešamo aizsardzību, novērošanu un attiecīgo objektu apsardzību, novēršot iespējamību pēkšņiem iebrukuma vai cita veida nesankcionētas piekļuves gadījumiem.
Valsts robežsardzei noteikto uzdevumu izpildei nepieciešamo tehnisko līdzekļu daudzumu Valsts robežsardzes struktūrvienībās nosaka Valsts robežsardzes priekšnieks, ņemot vērā katras attiecīgās struktūrvienības veicamos uzdevumus, to apjomu, kā arī struktūrvienības izvietojumu un darbības taktiku.
Tehnisko līdzekļu lietošana nepieciešama, veicot ārzemnieku ieceļošanas, uzturēšanās, izceļošanas un tranzīta nosacījumu kontroli, lai novērstu nelegālās imigrācijas riskus, pamatojoties uz Robežas likuma 8. panta pirmajā daļā, 10. panta ceturtajā daļā, Robežsardzes likuma 5. panta pirmās daļas 6. punktā un Imigrācijas likuma 3. pantā noteiktām prasībām.
Saskaņā ar Robežu kodeksa 13. panta 4. punktu uzraudzību var veikt izmantojot tehniskus līdzekļus, tostarp elektroniskus līdzekļus. Minētais ietverts arī Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra noteikumos Nr. 79 "Latvijas Republikas valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas iekārtošanas un uzturēšanas noteikumi". Ņemot vērā ārējās sauszemes robežas garumu un izvietojamo tehnisko līdzekļu veikto novērošanu, nepieciešams ievērot Datu regulā minētās prasības. Datu regula paredz pārziņa pienākumu veikt datu subjekta informēšanu par datu apstrādi. Ievērojot faktisko un reālo situāciju, secināts, ka nolūkā izpildīt Datu regulā pārzinim izvirzītās prasības un pēc iespējas mazināt finansiālos izdevumus, kas rastos zīmju izgatavošanas un izvietošanas darbību ietvarā gar visu ārējās sauszemes robežu, visplašāk datu subjektu loks tiks sasniegts ar šo Projektu. Tādējādi ikviens datu subjekts tiks informēts par Valsts robežsardzes veiktu novērošanu. Ar šo Projektu tiks sekmēta Datu regulas 13. panta 4. punktā noteiktā ievērošana, proti, Datu regulas 13. panta 1., 2. un 3. punktu nepiemēro, ja un ciktāl datu subjekta rīcībā jau ir attiecīgā informācija.
Īstenojot Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 9. un 11. punktā minētos uzdevumus, kā arī citus normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus, kuru izpildē noteikta tehnisko līdzekļu izmantošana un veicama novērošana, Valsts robežsardze sadarbojas ar kompetentajām iestādēm noziedzīgu nodarījumu, tostarp, pret pārvaldības kārtību (Krimināllikuma 284., 285. pants) prevencijā un arī izmeklēšanā. Ņemot vērā šīs valsts pastāvēšanai nozīmīgās sabiedrības intereses, Valsts robežsardze uzglabā novērošanas rezultātā iegūtos datus vienu kalendāro mēnesi. Līdzšinējais glabāšanas termiņš divi mēneši tiek saīsināts uz viena mēneša glabāšanas termiņu, jo līdzšinējā prakse un šādas informācijas uzglabāšanas izmaksas ir nesamērīgi augstas un sasniedzamo mērķi un izpildāmo uzdevumu var paveikt arī viena mēneša laikā, pēc kā informācija tiek automātiski neatgriezeniski dzēsta. Nepieciešamības gadījumā, iegūtos datus būs iespējams izmantot operatīvās darbības uzdevumu (attiecināmie Operatīvās darbības likuma 2. pantā norādītie uzdevumi) veikšanai, kā arī nepieciešamo pierādījumu iegūšanai un nostiprināšanai.
Ministru kabineta 2017. gada 3. maija noteikumos Nr. 231 "Noteikumi par aizturēto ārzemnieku izmitināšanas centra un patvēruma meklētāju izmitināšanas telpu iekārtošanu un aprīkošanu" ir noteikta kustību sensoru un videonovērošanas iekārtu lietošana. Ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 20. decembra rīkojumā Nr. 1220 "Par Latvijas Republikas valsts robežas integrētās pārvaldības plānu 2024.–2027. gadam" minēto, novērošana veicama aizturēto personu uzvedības uzraudzības nolūkos. Novērošana Aizturēto ārzemnieku un patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā ir nepieciešama, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2017. gada 16. maija noteikumu Nr. 254 “Aizturēto ārzemnieku un patvēruma meklētāju izmitināšanas telpu iekšējās kārtības noteikumi” 41. punkta ievērošanu nolūkā nodrošināt izmitināšanas telpu, tajā ievietoto personu drošības pasākumus un aizturētajam noteiktos ierobežojumus.
Novērošana, izmantojot mobilos tehniskos līdzekļus, tostarp ar audioieraksta fiksēšanu, ir būtiska arī valsts iekšienē, lai veiktu ārzemnieku ieceļošanās, uzturēšanās, nodarbinātības, izceļošanas un tranzīta nosacījumu kontroli.
Iepriekš minētais regulējums ietver tiesisko pamatu, būtisku sabiedrības interešu nodrošināšanas nolūkā veicamajai novērošanai, lai Valsts robežsardzes personāls nepieciešamības gadījumā spētu nekavējoties reaģēt, lai novērstu likumpārkāpumu vai nesankcionētu darbību, piemēram, aizliegtas darbības robežas joslu teritorijā, apsargājamā objekta aprīkojuma vai funkcionalitātes bojāšanā vai iznīcināšanā, personas nepakļaušanās pārtraukt pretlikumīgu darbību gadījumā, veiktu darbības attiecīga pārkāpuma pārtraukšanai un fiksēšanai. Minētais tiešā veidā apliecina novērošanas drošības tehnisko līdzekļu izmantošanas nozīmību valsts funkciju un uzdevumu izpildes aizsardzības nodrošināšanai.
Valsts robežsardze veic Robežu kodeksā un Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmās daļas 1. punktā noteikto robežkontroli. Robežu kodeksa 2. pantā 12. apakšpunktā definēta robežas robežuzraudzība. Savukārt Robežas likuma 6. panta pirmajā daļā skaidrots, ka robežuzraudzība ir robežapsardzības sistēmas viena no komponentēm, kas veicama arī kopā ar robežpārbaudi robežapsardzības ietvaros. Projektā ietverts robežapsardzības sistēmas ietvars, ar ko saprotama minēto uzdevumu izpilde.
Vietās, kur pastāv augsts valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas risks, izvietojami robežuzraudzības tehniskie līdzekļi – klātbūtnes uztveršanas sistēmas un novērošanas iekārtas. Tehnisko līdzekļu izvietošana un lietošana nepieciešama Valsts robežsardzes struktūrvienībās un objektos, kuros atrodas iestādes uzskaitē esošas materiālās vērtības, paaugstinātas bīstamības tehnikas vienības, bruņojums, datu apstrādes sistēmu elementi, par kritisko infrastruktūru atzīti elementi, tādējādi nodrošinot nepieciešamo aizsardzību, novērošanu un attiecīgo objektu apsardzību, novēršot iespējamību pēkšņiem iebrukuma vai cita veida nesankcionētas piekļuves gadījumiem.
Valsts robežsardzei noteikto uzdevumu izpildei nepieciešamo tehnisko līdzekļu daudzumu Valsts robežsardzes struktūrvienībās nosaka Valsts robežsardzes priekšnieks, ņemot vērā katras attiecīgās struktūrvienības veicamos uzdevumus, to apjomu, kā arī struktūrvienības izvietojumu un darbības taktiku.
Tehnisko līdzekļu lietošana nepieciešama, veicot ārzemnieku ieceļošanas, uzturēšanās, izceļošanas un tranzīta nosacījumu kontroli, lai novērstu nelegālās imigrācijas riskus, pamatojoties uz Robežas likuma 8. panta pirmajā daļā, 10. panta ceturtajā daļā, Robežsardzes likuma 5. panta pirmās daļas 6. punktā un Imigrācijas likuma 3. pantā noteiktām prasībām.
Saskaņā ar Robežu kodeksa 13. panta 4. punktu uzraudzību var veikt izmantojot tehniskus līdzekļus, tostarp elektroniskus līdzekļus. Minētais ietverts arī Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra noteikumos Nr. 79 "Latvijas Republikas valsts robežas joslas, patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas iekārtošanas un uzturēšanas noteikumi". Ņemot vērā ārējās sauszemes robežas garumu un izvietojamo tehnisko līdzekļu veikto novērošanu, nepieciešams ievērot Datu regulā minētās prasības. Datu regula paredz pārziņa pienākumu veikt datu subjekta informēšanu par datu apstrādi. Ievērojot faktisko un reālo situāciju, secināts, ka nolūkā izpildīt Datu regulā pārzinim izvirzītās prasības un pēc iespējas mazināt finansiālos izdevumus, kas rastos zīmju izgatavošanas un izvietošanas darbību ietvarā gar visu ārējās sauszemes robežu, visplašāk datu subjektu loks tiks sasniegts ar šo Projektu. Tādējādi ikviens datu subjekts tiks informēts par Valsts robežsardzes veiktu novērošanu. Ar šo Projektu tiks sekmēta Datu regulas 13. panta 4. punktā noteiktā ievērošana, proti, Datu regulas 13. panta 1., 2. un 3. punktu nepiemēro, ja un ciktāl datu subjekta rīcībā jau ir attiecīgā informācija.
Īstenojot Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 9. un 11. punktā minētos uzdevumus, kā arī citus normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus, kuru izpildē noteikta tehnisko līdzekļu izmantošana un veicama novērošana, Valsts robežsardze sadarbojas ar kompetentajām iestādēm noziedzīgu nodarījumu, tostarp, pret pārvaldības kārtību (Krimināllikuma 284., 285. pants) prevencijā un arī izmeklēšanā. Ņemot vērā šīs valsts pastāvēšanai nozīmīgās sabiedrības intereses, Valsts robežsardze uzglabā novērošanas rezultātā iegūtos datus vienu kalendāro mēnesi. Līdzšinējais glabāšanas termiņš divi mēneši tiek saīsināts uz viena mēneša glabāšanas termiņu, jo līdzšinējā prakse un šādas informācijas uzglabāšanas izmaksas ir nesamērīgi augstas un sasniedzamo mērķi un izpildāmo uzdevumu var paveikt arī viena mēneša laikā, pēc kā informācija tiek automātiski neatgriezeniski dzēsta. Nepieciešamības gadījumā, iegūtos datus būs iespējams izmantot operatīvās darbības uzdevumu (attiecināmie Operatīvās darbības likuma 2. pantā norādītie uzdevumi) veikšanai, kā arī nepieciešamo pierādījumu iegūšanai un nostiprināšanai.
Ministru kabineta 2017. gada 3. maija noteikumos Nr. 231 "Noteikumi par aizturēto ārzemnieku izmitināšanas centra un patvēruma meklētāju izmitināšanas telpu iekārtošanu un aprīkošanu" ir noteikta kustību sensoru un videonovērošanas iekārtu lietošana. Ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 20. decembra rīkojumā Nr. 1220 "Par Latvijas Republikas valsts robežas integrētās pārvaldības plānu 2024.–2027. gadam" minēto, novērošana veicama aizturēto personu uzvedības uzraudzības nolūkos. Novērošana Aizturēto ārzemnieku un patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā ir nepieciešama, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2017. gada 16. maija noteikumu Nr. 254 “Aizturēto ārzemnieku un patvēruma meklētāju izmitināšanas telpu iekšējās kārtības noteikumi” 41. punkta ievērošanu nolūkā nodrošināt izmitināšanas telpu, tajā ievietoto personu drošības pasākumus un aizturētajam noteiktos ierobežojumus.
Novērošana, izmantojot mobilos tehniskos līdzekļus, tostarp ar audioieraksta fiksēšanu, ir būtiska arī valsts iekšienē, lai veiktu ārzemnieku ieceļošanās, uzturēšanās, nodarbinātības, izceļošanas un tranzīta nosacījumu kontroli.
Iepriekš minētais regulējums ietver tiesisko pamatu, būtisku sabiedrības interešu nodrošināšanas nolūkā veicamajai novērošanai, lai Valsts robežsardzes personāls nepieciešamības gadījumā spētu nekavējoties reaģēt, lai novērstu likumpārkāpumu vai nesankcionētu darbību, piemēram, aizliegtas darbības robežas joslu teritorijā, apsargājamā objekta aprīkojuma vai funkcionalitātes bojāšanā vai iznīcināšanā, personas nepakļaušanās pārtraukt pretlikumīgu darbību gadījumā, veiktu darbības attiecīga pārkāpuma pārtraukšanai un fiksēšanai. Minētais tiešā veidā apliecina novērošanas drošības tehnisko līdzekļu izmantošanas nozīmību valsts funkciju un uzdevumu izpildes aizsardzības nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Ar Projekta izstrādi vienlaikus plānots:
1. aktualizēt vispārējās tehnoloģiskās attīstības un tehnisko ierīču grupas, kas nepieciešamas Valsts robežsardzei noteikto veicamo pasākumu un uzdevumu izpildē.
2. paredzēt tehnisko līdzekļu izmantošanu patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas režīma ievērošanas kontrolei.
3. ietvert ārzemnieku ieceļošanas, uzturēšanās, nodarbinātības, izceļošanas un tranzīta uzraudzības pasākumos izmantojamo tehnisko līdzekļu grupas.
Projektā tiek aktualizēts Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmajā daļā noteikto uzdevumu uzskaitījumā sniegtais tehnisko līdzekļu izmantošanas gadījumu tvērums, saglabājot Noteikumu Nr. 675 saturā noteikto uzdevumu tvērumu, proti, Valsts robežsardze savu funkciju nodrošināšanai izmanto robežpārbaudei un robežuzraudzībai nepieciešamos tehniskos līdzekļus un dienesta suņus. Papildus Projekta saturā tiek aktualizēti tehnisko līdzekļu izmantošanas mērķi un atbilstoši tehnoloģiskās attīstības realitātei, kā arī normatīvajos aktos lietotajai terminoloģijai papildināts ar Valsts robežsardzei noteikto tiesību izmantot tehniskos līdzekļus, lai atklātu, novērstu vai pārtrauktu likumpārkāpumus, apsargātu un uzraudzītu tās lietošanā esošos objektus (tostarp tādus objektus, kas atrodas valsts iekšienē).
Projekta saturs aktualizē 2021. gada 19. augustā pieņemtā likuma
"Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā" saturā noteikto joslu dalījumu.
Projektā precizēta tehnisko līdzekļu izmantošana pārbaudēs tiem transportlīdzekļu veidiem, kas izriet no Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumos Nr. 535 "Kārtība, kādā veic preču, bagāžas, personu un transportlīdzekļu radiometrisko kontroli robežšķērsošanas vietās, un prasības radiometriskajā kontrolē iesaistīto personu apmācībai radiācijas drošības jautājumos" un Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr. 704 "Noteikumi par robežšķērsošanas vietām un tajās veicamajām pārbaudēm" noteiktajiem.
Projektā tiek ietverta tehnisko līdzekļu lietošana veicot ārzemnieku ieceļošanas, uzturēšanās, nodarbinātības, izceļošanas un tranzīta nosacījumu kontroles nodrošināšanu, kas iepriekš Noteikumu Nr. 675 saturā nebija noteikta darbībām valsts iekšienē. Minētais izriet no Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmās daļas 6. punktā noteiktā uzdevuma tvēruma. Šajā pasākumu kompleksā ir ietverta robežkontroles koordinācija un īstenošana pie ārējās robežas un valsts iekšienē, pasākumi pie iekšējās robežas un valsts iekšienē, kas veicami, lai kompensētu robežkontroles atcelšanu pie iekšējās robežas, informācijas apmaiņa, sadarbība pārrobežu organizētās noziedzības apkarošanā. Ārzemnieku nodarbinātības kontroles pienākums izriet no Imigrācijas likuma normām un Ministru kabineta 2014. gada 28. janvāra noteikumiem Nr. 55 "Noteikumi par ārzemnieku nodarbināšanu".
Vienlaikus ar Projektu tiek papildināts tehnisko līdzekļu grupu uzskaitījums, ko Valsts robežsardze izmanto tai noteikto uzdevumu izpildē.
Ar novērošanas tehniskajiem līdzekļiem Projektā saprot arī, videonovērošanas sistēmas (tostarp arī ķermeņa kameras, nodrošinot personas vai attiecīga objekta aizsardzību), detektēšanas sistēmas (metāla, radiofrekvences), lai novērstu potenciālos draudus, mazinātu drošības riskus un atbalstītu seku pārvaldības pasākumu koordināciju.
Īstenojot valsts robežas drošības un būtisku sabiedrības interešu aizsardzību, noteikumi paredz, ka novērošanas organizāciju Valsts robežsardzē reglamentē iestādes iekšējā dokumentā.
Projekta izpratnē ar vietām, kurās personas sagaida īpaši augstu privātuma aizsardzību saprot tādas vietas kā tualete, ģērbtuves un tamlīdzīgas vietas, kurās novērošana pārkāpj privātumu un tas nav samērojams ar valsts drošības un būtiskām sabiedrības interesēm.
Novērošanas un drošības pasākumu rezultātā iegūtā informācija pēc būtības ir informācija, kas ir paredzēta ierobežotam personu lokam, jo Valsts robežsardze novērošanu veic vienīgi savu uzdevumu īstenošanas ietvaros, nodrošinot valsts robežas drošību un būtisku sabiedrības interešu aizsardzību, un tās izpaušana vai nozaudēšana šīs informācijas rakstura un satura dēļ var apgrūtināt iestādes darbību, kā arī apdraudēt valsts funkciju un uzdevumu izpildes drošību. Ņemot vērā Valsts robežsardzes darbības specifiku un novērošanas būtisko nepieciešamību valsts drošības un būtisku sabiedrības interešu aizsardzības īstenošanā, kā arī novērošanā iegūto datu aizsargājamo raksturu, saprotams, ka novērošanas rezultātā iegūtie dati nav atzīstami par vispārpieejamu informāciju Informācijas atklātības likuma izpratnē, līdz ar to izpaužami tiesībaizsardzības iestādēm un tiesai, valsts drošības iestādēm un kompetentajām amatpersonām, kas veic administratīvo pārkāpumu procesu, sniedzot datus prasītajā apjomā, atbilstoši iestādes vai amatpersonas speciālajos likumos noteiktajām tiesībām (piemēram, Valsts drošības iestāžu likumā, Prokuratūras likumā, likumā “Par policiju”) pieprasīt, tai skaitā, Valsts robežsardzes rīcībā esošo informāciju (novērošanas gadījumā tas varētu būt videonovērošanas rezultātā iegūtie dati) attiecīgas institūcijas vai tās amatpersonas kompetencē esošo jautājumu (izmeklēšanas darbības, operatīvās darbības, pierādījumu vākšana u.tml.) risināšanai.
Ar tiesībaizsardzības iestādēm šajos noteikumos saprot valsts pārvaldes institūcijas, kuru kompetencē ir noziedzības novēršana un apkarošana – Valsts policija, Nodokļu un muitas policija (ar 2026. gada 1. janvāri) , Militārā policija, Valsts ieņēmumu dienests, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Satversmes aizsardzības birojs, Valsts drošības dienests, Ģenerālprokuratūra, Latvijas Republikas prokuratūra, Finanšu izlūkošanas dienests, Iekšējās drošības birojs, Militārās izlūkošanas un drošības dienests.
Novērošanas rezultātā iegūtajiem datiem atsevišķos gadījumos var būt klasificētas informācijas statuss, šajā gadījumā šādas informācijas aizsardzību nosaka likums “Par valsts noslēpumu”.
Ņemot vērā, ka administratīvā pārkāpuma procesa, kriminālprocesa, operatīvās darbības vai cita procesa, ko veic tiesībaizsardzības iestādes un tiesa, drošības iestādes vai kompetentās amatpersonas, ietvaros ir iespējams definēt tiesisko pamatu un mērķi, Projekts minētos subjektus ir definējis kā vienīgos, kam ir tiesības saņemt Valsts robežsardzes valsts robežas drošības un būtisku sabiedrības interešu aizsardzības nolūkā veiktas novērošanas rezultātā iegūtos datus, nosakot, ka likumpārkāpumu izmeklēšanas vai drošības iestāžu veikto procesu nozīmīgums ir samērojams ar valsts drošības un aizsardzības interešu nodrošināšanu.
Projektā ietverts informācijas kopums, kas tiek saglabāts par novērošanas rezultātā gūto datu izsniegšanu kompetentajai amatpersonai, saņemot pieprasījumu no tiesībaizsardzības vai valsts drošības iestādes, vai tiesas procesuālo darbību veikšanai. Attiecīgais informācijas kopums un saturs noteikts, lai Valsts robežsardze identificētu tiesisko pamatu izsniegt kompetentajai iestādei vai amatpersonai, tās pieprasīto informāciju. Identificējošā informācija par amatpersonu, kas nodevusi un, kas saņēmusi novērošanā iegūtos datus, un to amatu (datus nododot klātienē) tiek saglabāta atbilstoši attiecīgo novērošanas rezultātā iegūto datu saglabāšanas termiņam un pēc tam dzēsta.
Projektā norādītais maksimālais termiņš novērošanas rezultātā iegūto datu, kuros konstatēts valsts drošības vai būtisku sabiedrības interešu apdraudējums, noziedzīgs nodarījums, meklēšanā esoša persona vai transportlīdzeklis, kā arī ēkas, telpu un teritorijas, apsargājamo personu un apsargājamā objekta drošības apdraudējums, glabāšanas termiņš – līdz kriminālprocesa, administratīvo pārkāpumu procesa, administratīvā procesa vai dienesta pārbaudes pabeigšanai, bet ne ilgāk kā trīs gadus – noteikts analoģiski kā Ministru kabineta 2017. gada 21. marta noteikumu Nr. 153 “Kārtība, kādā policija veic novērošanu, izmantojot tehniskos līdzekļus, kā arī šādas novērošanas rezultātā iegūto datu apstrādi” 11. punktā, ņemot vērā, ka Valsts robežsardzes veiktā novērošana valsts drošības un būtisku sabiedrības interešu aizsardzības īstenošanai tiešā veidā var ietekmēt Projektā ietverto amatpersonu veiktās izmeklēšanas un pārbaudes darbības.
Ar Projektu noteikts atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta noteikumus:
Ministru kabineta 2010. gada 10. augusta noteikumus Nr. 773 "Kārtība, kādā iegūstama, glabājama un izmantojama no Valsts robežsardzes videoinformācijas fiksēšanas iekārtām iegūtā informācija";
Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumus Nr. 675 "Noteikumi par robežpārbaudei un robežuzraudzībai nepieciešamajiem tehniskajiem līdzekļiem".
1. aktualizēt vispārējās tehnoloģiskās attīstības un tehnisko ierīču grupas, kas nepieciešamas Valsts robežsardzei noteikto veicamo pasākumu un uzdevumu izpildē.
2. paredzēt tehnisko līdzekļu izmantošanu patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas režīma ievērošanas kontrolei.
3. ietvert ārzemnieku ieceļošanas, uzturēšanās, nodarbinātības, izceļošanas un tranzīta uzraudzības pasākumos izmantojamo tehnisko līdzekļu grupas.
Projektā tiek aktualizēts Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmajā daļā noteikto uzdevumu uzskaitījumā sniegtais tehnisko līdzekļu izmantošanas gadījumu tvērums, saglabājot Noteikumu Nr. 675 saturā noteikto uzdevumu tvērumu, proti, Valsts robežsardze savu funkciju nodrošināšanai izmanto robežpārbaudei un robežuzraudzībai nepieciešamos tehniskos līdzekļus un dienesta suņus. Papildus Projekta saturā tiek aktualizēti tehnisko līdzekļu izmantošanas mērķi un atbilstoši tehnoloģiskās attīstības realitātei, kā arī normatīvajos aktos lietotajai terminoloģijai papildināts ar Valsts robežsardzei noteikto tiesību izmantot tehniskos līdzekļus, lai atklātu, novērstu vai pārtrauktu likumpārkāpumus, apsargātu un uzraudzītu tās lietošanā esošos objektus (tostarp tādus objektus, kas atrodas valsts iekšienē).
Projekta saturs aktualizē 2021. gada 19. augustā pieņemtā likuma
"Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā" saturā noteikto joslu dalījumu.
Projektā precizēta tehnisko līdzekļu izmantošana pārbaudēs tiem transportlīdzekļu veidiem, kas izriet no Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumos Nr. 535 "Kārtība, kādā veic preču, bagāžas, personu un transportlīdzekļu radiometrisko kontroli robežšķērsošanas vietās, un prasības radiometriskajā kontrolē iesaistīto personu apmācībai radiācijas drošības jautājumos" un Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr. 704 "Noteikumi par robežšķērsošanas vietām un tajās veicamajām pārbaudēm" noteiktajiem.
Projektā tiek ietverta tehnisko līdzekļu lietošana veicot ārzemnieku ieceļošanas, uzturēšanās, nodarbinātības, izceļošanas un tranzīta nosacījumu kontroles nodrošināšanu, kas iepriekš Noteikumu Nr. 675 saturā nebija noteikta darbībām valsts iekšienē. Minētais izriet no Valsts robežsardzes likuma 5. panta pirmās daļas 6. punktā noteiktā uzdevuma tvēruma. Šajā pasākumu kompleksā ir ietverta robežkontroles koordinācija un īstenošana pie ārējās robežas un valsts iekšienē, pasākumi pie iekšējās robežas un valsts iekšienē, kas veicami, lai kompensētu robežkontroles atcelšanu pie iekšējās robežas, informācijas apmaiņa, sadarbība pārrobežu organizētās noziedzības apkarošanā. Ārzemnieku nodarbinātības kontroles pienākums izriet no Imigrācijas likuma normām un Ministru kabineta 2014. gada 28. janvāra noteikumiem Nr. 55 "Noteikumi par ārzemnieku nodarbināšanu".
Vienlaikus ar Projektu tiek papildināts tehnisko līdzekļu grupu uzskaitījums, ko Valsts robežsardze izmanto tai noteikto uzdevumu izpildē.
Ar novērošanas tehniskajiem līdzekļiem Projektā saprot arī, videonovērošanas sistēmas (tostarp arī ķermeņa kameras, nodrošinot personas vai attiecīga objekta aizsardzību), detektēšanas sistēmas (metāla, radiofrekvences), lai novērstu potenciālos draudus, mazinātu drošības riskus un atbalstītu seku pārvaldības pasākumu koordināciju.
Īstenojot valsts robežas drošības un būtisku sabiedrības interešu aizsardzību, noteikumi paredz, ka novērošanas organizāciju Valsts robežsardzē reglamentē iestādes iekšējā dokumentā.
Projekta izpratnē ar vietām, kurās personas sagaida īpaši augstu privātuma aizsardzību saprot tādas vietas kā tualete, ģērbtuves un tamlīdzīgas vietas, kurās novērošana pārkāpj privātumu un tas nav samērojams ar valsts drošības un būtiskām sabiedrības interesēm.
Novērošanas un drošības pasākumu rezultātā iegūtā informācija pēc būtības ir informācija, kas ir paredzēta ierobežotam personu lokam, jo Valsts robežsardze novērošanu veic vienīgi savu uzdevumu īstenošanas ietvaros, nodrošinot valsts robežas drošību un būtisku sabiedrības interešu aizsardzību, un tās izpaušana vai nozaudēšana šīs informācijas rakstura un satura dēļ var apgrūtināt iestādes darbību, kā arī apdraudēt valsts funkciju un uzdevumu izpildes drošību. Ņemot vērā Valsts robežsardzes darbības specifiku un novērošanas būtisko nepieciešamību valsts drošības un būtisku sabiedrības interešu aizsardzības īstenošanā, kā arī novērošanā iegūto datu aizsargājamo raksturu, saprotams, ka novērošanas rezultātā iegūtie dati nav atzīstami par vispārpieejamu informāciju Informācijas atklātības likuma izpratnē, līdz ar to izpaužami tiesībaizsardzības iestādēm un tiesai, valsts drošības iestādēm un kompetentajām amatpersonām, kas veic administratīvo pārkāpumu procesu, sniedzot datus prasītajā apjomā, atbilstoši iestādes vai amatpersonas speciālajos likumos noteiktajām tiesībām (piemēram, Valsts drošības iestāžu likumā, Prokuratūras likumā, likumā “Par policiju”) pieprasīt, tai skaitā, Valsts robežsardzes rīcībā esošo informāciju (novērošanas gadījumā tas varētu būt videonovērošanas rezultātā iegūtie dati) attiecīgas institūcijas vai tās amatpersonas kompetencē esošo jautājumu (izmeklēšanas darbības, operatīvās darbības, pierādījumu vākšana u.tml.) risināšanai.
Ar tiesībaizsardzības iestādēm šajos noteikumos saprot valsts pārvaldes institūcijas, kuru kompetencē ir noziedzības novēršana un apkarošana – Valsts policija, Nodokļu un muitas policija (ar 2026. gada 1. janvāri) , Militārā policija, Valsts ieņēmumu dienests, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Satversmes aizsardzības birojs, Valsts drošības dienests, Ģenerālprokuratūra, Latvijas Republikas prokuratūra, Finanšu izlūkošanas dienests, Iekšējās drošības birojs, Militārās izlūkošanas un drošības dienests.
Novērošanas rezultātā iegūtajiem datiem atsevišķos gadījumos var būt klasificētas informācijas statuss, šajā gadījumā šādas informācijas aizsardzību nosaka likums “Par valsts noslēpumu”.
Ņemot vērā, ka administratīvā pārkāpuma procesa, kriminālprocesa, operatīvās darbības vai cita procesa, ko veic tiesībaizsardzības iestādes un tiesa, drošības iestādes vai kompetentās amatpersonas, ietvaros ir iespējams definēt tiesisko pamatu un mērķi, Projekts minētos subjektus ir definējis kā vienīgos, kam ir tiesības saņemt Valsts robežsardzes valsts robežas drošības un būtisku sabiedrības interešu aizsardzības nolūkā veiktas novērošanas rezultātā iegūtos datus, nosakot, ka likumpārkāpumu izmeklēšanas vai drošības iestāžu veikto procesu nozīmīgums ir samērojams ar valsts drošības un aizsardzības interešu nodrošināšanu.
Projektā ietverts informācijas kopums, kas tiek saglabāts par novērošanas rezultātā gūto datu izsniegšanu kompetentajai amatpersonai, saņemot pieprasījumu no tiesībaizsardzības vai valsts drošības iestādes, vai tiesas procesuālo darbību veikšanai. Attiecīgais informācijas kopums un saturs noteikts, lai Valsts robežsardze identificētu tiesisko pamatu izsniegt kompetentajai iestādei vai amatpersonai, tās pieprasīto informāciju. Identificējošā informācija par amatpersonu, kas nodevusi un, kas saņēmusi novērošanā iegūtos datus, un to amatu (datus nododot klātienē) tiek saglabāta atbilstoši attiecīgo novērošanas rezultātā iegūto datu saglabāšanas termiņam un pēc tam dzēsta.
Projektā norādītais maksimālais termiņš novērošanas rezultātā iegūto datu, kuros konstatēts valsts drošības vai būtisku sabiedrības interešu apdraudējums, noziedzīgs nodarījums, meklēšanā esoša persona vai transportlīdzeklis, kā arī ēkas, telpu un teritorijas, apsargājamo personu un apsargājamā objekta drošības apdraudējums, glabāšanas termiņš – līdz kriminālprocesa, administratīvo pārkāpumu procesa, administratīvā procesa vai dienesta pārbaudes pabeigšanai, bet ne ilgāk kā trīs gadus – noteikts analoģiski kā Ministru kabineta 2017. gada 21. marta noteikumu Nr. 153 “Kārtība, kādā policija veic novērošanu, izmantojot tehniskos līdzekļus, kā arī šādas novērošanas rezultātā iegūto datu apstrādi” 11. punktā, ņemot vērā, ka Valsts robežsardzes veiktā novērošana valsts drošības un būtisku sabiedrības interešu aizsardzības īstenošanai tiešā veidā var ietekmēt Projektā ietverto amatpersonu veiktās izmeklēšanas un pārbaudes darbības.
Ar Projektu noteikts atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta noteikumus:
Ministru kabineta 2010. gada 10. augusta noteikumus Nr. 773 "Kārtība, kādā iegūstama, glabājama un izmantojama no Valsts robežsardzes videoinformācijas fiksēšanas iekārtām iegūtā informācija";
Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumus Nr. 675 "Noteikumi par robežpārbaudei un robežuzraudzībai nepieciešamajiem tehniskajiem līdzekļiem".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projekta īstenošana tiks veikta piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts robežsardze
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekta ietvars vērsts uz cilvēktiesību ievērošanu un maksimāli korekti veidotu sadarbību iestādes un personu sadarbības procesā.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Video ieraksts ar vai bez skaņas ieraksta nepieciešams, lai izpildītu Eiropas Savienības tiesību aktos Valsts robežsardzei noteiktos pienākumus un nolūkā sasniegt Robežu kodeksā, Valsts robežsardzes likumā, Robežas likumā noteiktos mērķus, piemēram, novērst nelegālo migrāciju, nodrošināt valsts robežas neaizskaramību uz sauszemes, jūrā un gaisa telpā, tostarp, lai novērstu, izmeklētu, atklātu noziedzīgus nodarījumus vai sauktu pie atbildības par tiem, ievērojot Likuma 5. pantā noteikto, veicot personas datu apstrādi minētā Likuma 2. pantā noteiktiem mērķiem. Apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko Valsts robežsardze un citas tiesībaizsardzības vai valsts drošības iestādes veic sabiedrības interesēs (Datu regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunkts un Likuma 5. pants), valsts drošības nolūkos un īstenojot likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras.
Videonovērošanas ar vai bez skaņas ieraksta rezultātā iegūtie datu subjektu personas dati netiks identificēti, ja tam nebūs nepieciešamība. Datu subjektu identifikācija un datu tālāka apstrāde tiks veikta, ja tas nepieciešams lai izmeklētu un atklātu noziedzīgus nodarījumus vai administratīvos pārkāpumus.
Noteikumu projektā paredzēts, ka videonovērošanas rezultātā iegūtos datus glabās vienu kalendāro mēnesi, savukārt, datus par datu subjektu, par kuru tiek veikta noziedzīgu nodarījumu vai administratīvo pārkāpumu izmeklēšana, šo procesu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajos termiņos.
Videonovērošanas ar vai bez skaņas ieraksta rezultātā iegūtie datu subjektu personas dati netiks identificēti, ja tam nebūs nepieciešamība. Datu subjektu identifikācija un datu tālāka apstrāde tiks veikta, ja tas nepieciešams lai izmeklētu un atklātu noziedzīgus nodarījumus vai administratīvos pārkāpumus.
Noteikumu projektā paredzēts, ka videonovērošanas rezultātā iegūtos datus glabās vienu kalendāro mēnesi, savukārt, datus par datu subjektu, par kuru tiek veikta noziedzīgu nodarījumu vai administratīvo pārkāpumu izmeklēšana, šo procesu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajos termiņos.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
