Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-750: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 41 33. §) "Informatīvais ziņojums "Par komersantu juridisko adrešu regulējumu"" 4. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu
 " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai atzītu par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 41 33. §) "Informatīvais ziņojums "Par komersantu juridisko adrešu regulējumu"" 4. punktā ietverto uzdevumu (turpmāk – MK dotais uzdevums) attiecībā uz grozījumu izstrādi Šķīrējtiesu likumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Informējam, ka 2021. gada 6. jūlijā ir pieņemts likums "Grozījumi Komerclikumā", kas noteic, ka juridiskā adrese ir komercreģistrā ierakstītā adrese un paredz aizstāt nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišanu juridiskās adreses reģistrācijai ar pieteikuma iesniedzēja apliecinājumu par to, ka komersantam ir tiesības reģistrēt juridisko adresi konkrētajā adresē un ka komersants attiecīgajā adresē ir arī sasniedzams. Šādi grozījumi tika izstrādāti, lai aizsargātu nekustamā īpašuma īpašniekus no negodprātīgiem komersantiem, kuri Uzņēmumu reģistrā reģistrē savu juridisko adresi bez nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišanas tiem piederošajā nekustamajā īpašumā. Turklāt paši komersanti reģistrētajā juridiskajā adresē nemaz neatrodas un nav sasniedzami. Vēršam uzmanību, ka Komerclikuma regulējums neparedz pienākumu komersantiem atrasties reģistrētajā juridiskajā adresē, bet tiem minētajā adresē ir jānodrošina korespondences saņemšana. Līdz ar to, informējam, ka MK dotais uzdevums daļā par grozījumu izstrādi Komerclikumā, aizstājot nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišanu juridiskās adreses reģistrācijai ar pieteikuma iesniedzēja apliecinājumu un paredzot, ka juridiskā adrese ir komercreģistrā ierakstītā adrese, ir izpildīts.

Savukārt, par nepieciešamību izstrādāt grozījumus Šķīrējtiesu likumā informējam, ka atbilstoši Šķīrējtiesu likuma 4. panta trešajai un ceturtajai daļai, nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana ir nepieciešama šķīrējtiesas atrašanās vietas reģistrācijai attiecīgajā ēkā vai dzīvokļa īpašumā. Proti, Šķīrējtiesu likuma regulējums paredz pienākumu šķīrējtiesai faktiski arī atrasties tai reģistrētajā adresē. To apliecina arī Šķīrējtiesu likuma 4. panta pirmā daļa, kas noteic pienākumu šķīrējtiesas dibinātājam šķīrējtiesai nodrošināt šķīrējtiesas darbībai piemērotas telpas un apmeklētāju pieņemšanai nepieciešamo personālu. Līdz ar to, atšķirībā no Komerclikuma regulējuma, kur komersantam nav pienākums atrasties reģistrētajā juridiskajā adresē, taču ir jānodrošina korespondences saņemšana tajā, Šķīrējtiesu likums paredz pienākumu šķīrējtiesai faktiski atrasties konkrētajā adresē un tajā veikt savu darbību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, Šķīrējtiesu likumā nav nepieciešams veikt grozījumus, aizstājot nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišanu juridiskās adreses reģistrācijai ar pieteikuma iesniedzēja apliecinājumu, jo šķīrējtiesu regulējums attiecībā uz adresēm atšķiras no Komerclikuma regulējuma un Šķīrējtiesu likuma normas sasniedz savu mērķi – aizsargā nekustamā īpašuma īpašniekus no neatļautas juridiskās adreses reģistrācijas tiem piederošajā nekustamā īpašumā. Prasība šķīrējtiesām atrasties un darboties to reģistrētajā adresē, nepieļauj, ka nekustamā īpašuma īpašnieks nav zinājis un nav atļāvis, ka tam piederošajā nekustamajā īpašumā ir reģistrēta šķīrējtiesas adrese.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, norādām, ka MK dotais uzdevums daļā par nepieciešamību izstrādāt grozījumus Komerclikumā, aizstājot nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišanu juridiskās adreses reģistrācijai ar pieteikuma iesniedzēja apliecinājumu, ir izpildīts. Savukārt daļā par grozījumu izstrādi Šķīrējtiesu likumā, MK dotais uzdevums ir zaudējis aktualitāti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo ar tiesību akta projektu "Par Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 41 33. §) "Informatīvais ziņojums "Par komersantu juridisko adrešu regulējumu"" 4. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" nav plānots veikt izmaiņas esošajā regulējumā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi