Anotācija (ex-ante)

23-TA-996: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumos Nr. 850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošanas plāns 2022. – 2024.gadam 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir pilnveidot valsts organizētā vēža skrīninga organizēšanu un īstenošanu, precizējot Nacionālajam veselības dienestam (turpmāk - NVD) noteiktos uzdevumus. 
Spēkā stāšanās termiņš
02.10.2023.
Pamatojums
Ir noteikts spēkā stāšanās termiņš, lai NVD, kā arī Slimību profilakses un kontroles centram nodrošinātu sagatavošanās laiku turpmākai valsts organizētā vēža skrīninga īstenošanai. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš 2009. gada Latvijā, ņemot vērā ES Padomes 2003.gadā pieņemtās rekomendācijas visām ES dalībvalstīm ieviest organizētu krūts vēža, dzemdes kakla vēža un kolorektālā vēža skrīningu, tiek organizēta valsts apmaksāta vēža skrīninga programma, kuras ietvaros atbilstošā vecuma grupas iedzīvotāji tiek aicināti veikt bezmaksas krūts (mamogrāfija), dzemdes kakla (ginekoloģiskā apskate un parauga ņemšana no dzemdes kakla) un zarnu (slēpto asiņu tests fēcēs) vēža skrīningu. No 2021. gada Latvijā ir ieviesta valsts apmaksāta profilaktiskā pārbaude arī prostatas vēža noteikšanai jeb prostatas vēža skrīnings (asins analīzes, nosakot prostatas specifiskā antigēna līmeni). Dzemdes kakla un krūts vēža pārbaudes veikšanai tiek nosūtītas uzaicinājuma vēstules, bet zarnu un prostatas vēža pārbaudes organizē ģimenes ārstu prakses.
Lai nodrošinātu valsts organizētā vēža skrīninga īstenošanu, šobrīd Nacionālais veselības dienests (turpmāk – NVD) saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 1.novembra noteikumu Nr.850 „Nacionālā veselības dienesta nolikums” 4.8.apakšpunktu nosaka mērķa grupas valsts organizētā vēža skrīninga veikšanai un apkopo skrīninga rezultātus. NVD nodrošina individuālas uzaicinājuma vēstules veikt skrīningizmeklējumus izsūtīšanu dzemdes kakla un krūts vēža mērķa grupai. Savukārt zarnu vēža un prostatas profilaktisko pārbaudi nodrošina ģimenes ārsts, informējot pacientu par izmeklējuma mērķi un veikšanas kārtību. Savukārt, Slimību profilakses un kontroles centrs (turpmāk – SPKC) saskaņā ar Ministru kabineta 2012.gada 3.aprīļa noteikumiem Nr.241 “Slimību profilakses un kontroles centra nolikums” izstrādā slimību profilakses un veselības veicināšanas programmas un veic to īstenošanas metodisko vadību, valsts un reģionālā līmenī koordinē veselības veicināšanas pasākumu īstenošanu, informē sabiedrību jautājumos, kas ietekmē veselību un veselīgu dzīvesveidu.
Ļoti būtiska ir regulāra vēža profilaktisko pārbaužu veikšana, jo krūts, dzemdes kakla, prostatas un zarnu vēzis agrīnās slimības stadijās cilvēkam visbiežāk neizraisa nekādas sūdzības vai simptomus, tāpēc bieži vien tās nevar laikus atklāt. Profilaktiskās pārbaudes ir pilnībā valsts apmaksātas, un to veikšana sniedz iespēju regulāri uzraudzīt veselības stāvokli un laikus atklāt izmaiņas, tādējādi nepieciešamības gadījumā pēc iespējas ātrāk uzsākt ārstēšanu, lai sasniegtu labākus ārstēšanas rezultātus. 
Latvijā kopš 2010. gada iedzīvotāju atsaucības rādītāji dalībai vēža skrīningā bija ar tendenci pakāpeniski palielināties, taču tie nebija pietiekami, lai atbilstu Eiropas vadlīnijās par vēža skrīningu noteiktajam minimālajam atsaucības rādītājam – vismaz 45%. Arī pēdējos gados tie bija ļoti zemi. Visticamāk iedzīvotāju atsaucības rādītājus ir ietekmējusi Covid-19 pandēmija.
Jāatzīmē, ka Eiropas Savienības (ES) Vēža uzveikšanas plāna viens no mērķiem ir nodrošināt, ka līdz 2025. gadam 90 % ES iedzīvotāju, kuri kvalificējas krūts, dzemdes kakla un kolorektālā vēža skrīningam, tiek piedāvāts skrīnings.
Lai arī Latvijā veicinātu valsts organizētā vēža skrīninga aptveres rādītāju palielināšanu, kas arī ir viens no nacionālā onkoloģijas plāna mērķiem, panākams ieviešot augsti efektīvu organizētu vēža skrīninga programmu, mērķtiecīgi plānojot pasākumus mērķa grupu atsaucības  paaugstināšanai.
Izvērtējot esošo institūciju uzdevumus, Veselības ministrija paredz precizēt NVD uzdevumus ar mērķi nacionālā līmenī nodrošināt organizētu, centrāli vadītu, uz mērķa grupām vērstu vēža skrīninga programmu īstenošanu visos tā etapos.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd valstī nav visaptveroša valsts organizētā vēža skrīninga programmu vadība, kas pārraudzītu un organizētu vēža skrīninga programmu ieviešanu. Iesaistītās institūcijas, atbilstoši kompetencei, nodrošina atsevišķas organizēta skrīninga tehniskās funkcijas, tādējādi iztrūkst vienota vēža skrīninga koordinācijas un uzraudzības vadība, kā arī nav iespējams izsekot visiem vēža skrīninga procesiem kopumā.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz detalizētāk noteikt NVD uzdevumus attiecībā uz valsts organizētā vēža skrīninga un pēc skrīninga pakalpojumu sniegšanu un apmaksu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
NVD noteiktie uzdevumi tiks nodrošināti esošā budžeta ietvaros. 

4.1.1. Slimību profilakses un kontroles centra nolikums

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus nepieciešams papildināt Slimību profilakses un kontroles centra funkcijas un uzdevumus, lai nacionālā līmenī nodrošinātu uz mērķa grupām vērstu vēža skrīninga programmu īstenošanu visos tā etapos. 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Slimību profilakses un kontroles centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests
  • Slimību profilakses un kontroles centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Veselības ministrija paredz precizēt NVD uzdevumus, nepaplašinot esošo NVD kompetenci.  
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veicināt valsts organizētā vēža skrīninga aptveres rādītāju palielināšanos.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veicināta valsts organizētā vēža skrīninga aptveres rādītāju palielināšanās, sniedzot iespēju sabiedrībai gūt pārliecību par savu veselības stāvokli, savukārt gadījumā, ja agrīni tiek atklāts vēzis, nodrošināta savlaicīga ārstēšanas uzsākšana.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi