Anotācija

25-TA-1468: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda programmas "Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības un mācību pilnveidošanai Latvijā" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Šveices – Latvijas sadarbības programmas “Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības un mācību pilnveidošanai Latvijā" īstenošanas noteikumi  (turpmāk –noteikumi) izdoti saskaņā ar Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019. – 2029. gada perioda vadības likuma (turpmāk – vadības likums) 15. panta 12.punktā noteikto -  lai nodrošinātu Šveices ieguldījuma vadību, Ministru kabinets nosaka Programmas īstenošanas nosacījumus, Programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, Programmas apsaimniekotāju, iepriekš noteiktā projekta potenciālo īstenotāju, atklāta projektu iesniegumu konkursa īstenošanas prasības, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu mērķis ir noteikt  Šveices – Latvijas sadarbības programmas “Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības un mācību pilnveidošanai Latvijā" (turpmāk – Programma) īstenošanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 30. jūnijā tika parakstīts Saprašanās memorands starp Eiropas Savienību un Šveices Konfederāciju (turpmāk – Šveice/Donorvalsts) par Šveices ieguldījumu ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanā un sadarbībā migrācijas jomā Eiropas Savienībā (turpmāk – ES un Šveices saprašanās memorands). Atbilstoši ES un Šveices saprašanās memoranda 1. punkta “a” apakšpunktam Latvijai Šveices ieguldījuma otrajā periodā, 2019.-2029. gadā (pirmais periods 2007.-2017. gads), paredzēts finansējums 40 400 000 Šveices franki (turpmāk – CHF) jeb indikatīvi 42 420 000 euro (aprēķinos izmantots valūtas kurss 1,05 euro par vienu CHF). Šveices ieguldījuma izdevumu attiecināmības termiņš ir 2029. gada 3. decembris (Ministru kabineta (turpmāk - MK) 06.06.2023. noteikumi Nr. 288 "Par Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes ietvarlīgumu par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā").
Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes ietvarlīgums par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām ES dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai ES (turpmāk – Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes ietvarlīgums) ir stājies spēkā 2023. gada 16. augustā. 
Saskaņā ar Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes ietvarlīguma sadaļā 3.1. Tematiskais piešķīrums norādīto specifisko mērķi sadaļā “1. Ekonomiskās izaugsmes un sociālā dialoga veicināšana, bezdarba (jauniešu vidū) samazināšana” tematiskā joma “i") Profesionālā izglītība un mācības”, finanšu atbalsta indikatīvais piešķīrums Programmas īstenošanai ir 10 000 000 CHF, kas ir 85% no kopējās Programmas kopsummas. Savukārt valsts līdzfinansējums ir paredzēts 1 764 706 CHF apmērā, kopējais Programmai paredzētais finansējums ir 11 764 706 CHF.
2025. gada 19.martā starp  Šveices Attīstības un sadarbības aģentūru un Finanšu ministriju kā vadošo iestādi tika parakstīts Programmas līgums (līgums pieejams: https://swiss-contribution.lv/darba-vide-balstitas-macibas-un-izglitiba/dokumenti/).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas profesionālās izglītības sistēmā ir veikta gan institucionālā, gan izglītības satura reforma (ar Eiropas Savienības fondu atbalstu 2014.–2020. plānošanas periodā). Reformu rezultātā tika pārstrukturēts profesionālās izglītības iestāžu tīkls, kā arī profesionālās izglītības programmās tika ieviesta modulārā pieeja, kas balstīta uz sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem un Latvijas kvalifikācijas ietvarstruktūras (turpmāk - LKI) līmeņiem.
Lai profesionālā izglītība Latvijā atbilstu Eiropas Komisijas 2020. gada 24. novembra ieteikumam “Par profesionālo izglītību un mācībām ilgtspējīgai konkurētspējai, sociālajam taisnīgumam un noturībai”, tā ir jāturpina attīstīt. Būtiski ir palielināt izglītojamo skaitu gan jauniešu, gan pieaugušo vidū, nodrošināt izglītības kvalitāti, vienlīdzīgas iespējas un ciešāku sasaisti ar darba tirgu gan sākotnējā profesionālajā izglītībā, gan profesionālajā tālākizglītībā.
Latvijā 2024./2025. m.g.  kopumā darbojas 52 profesionālās izglītības iestādes, kas īsteno profesionālās sākotnējās izglītības programmas, no kurām 28 – Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā, bet 24 – citu dibinātāju. (Valsts izglītības informācijas sistēmas (turpmāk - VIIS) dati uz 01.10.2024). Latvijas profesionālās izglītības sistēmā ir nepieciešami uzlabojumi, lai labāk apmierinātu darba tirgus pieprasījumu pēc kvalificēta darbaspēka. Lai arī ik gadu dažādas profesionālās kvalifikācijas iegūst aptuveni 6 500 audzēkņu, Ekonomikas ministrijas prognozes rāda, ka šim skaitam būtu jāsasniedz vismaz 10 000 absolventu gadā. Lai sasniegtu rezultātu, nepieciešamas izmaiņas profesionālās izglītības procesa īstenošanā, mainot pieeju no izglītības iestādē balstītas uz nozarē balstītu profesionālo izglītību un paaugstinot profesionālās izglītības kapacitāti un kvalitāti. 
Latvijā vēsturiski izveidojusies skolā balstīta pieeja profesionālās izglītības īstenošanā, kurā prakse un darba vidē balstītas (turpmāk – DVB) mācības ir profesionālās izglītības programmas sastāvdaļa. Lai iegūtu profesionālo kvalifikāciju, persona, tostarp pieaugušais, iestājas profesionālās izglītības iestādē, savukārt prakse un DVB mācības tiek īstenotas uzņēmumā. Par visa izglītības procesa kvalitāti, tai skaitā par uzņēmumā notiekošajām mācībām, atbild izglītības iestāde.
Pašreizējā sistēmā nav paredzēta iespēja uzsākt mācības tieši uzņēmumā kā galvenajā mācību vidē, apgūstot tikai daļu teorētisko zināšanu izglītības iestādē. Šādas pieejas ieviešana prasītu arī būtiskas izmaiņas atbildības sadalījumā, darba devējiem uzņemoties tiešu atbildību par speciālista sagatavošanas kvalitāti un atbilstību darba tirgus prasībām.
DVB mācības kā jauns pieejas veids Latvijas profesionālās izglītības sistēmā tika ieviests 2016.gadā. Šī pieeja paredz, ka  izglītojamais DVB mācību ietvaros apgūst izglītības programmas profesionālā satura teoriju un praksi izglītības iestādē un uzņēmumā atbilstoši individuālajam plānam, ievērojot atbilstošas izglītības programmas īstenošanas plānu. DVB mācību daļa nevar būt mazāka par 25% no izglītības programmas kopējā apjoma. 2023.gadā DVB mācībās piedalījās aptuveni 4 000 (no kopējā skaita apmēram 15%) profesionālās izglītības sistēmas izglītojamo. Kopumā no 2016. līdz 2023. gadam DVB mācību īstenošanā, Latvijas Darba devēju konfederācijas (turpmāk – LDDK) īstenotā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk -  ESF) projekta ietvaros, bija iesaistīti vairāk nekā 28 000 izglītojamo. Pamatojoties uz pozitīvajiem ESF projekta rezultātiem, Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021. – 2027. gadam noteikts ambiciozāks mērķis – līdz 2027. gadam nodrošināt vismaz 25% profesionālās izglītības izglītojamo dalību DVB mācībās. 
Viens no nozīmīgākajiem izaicinājumiem šī mērķa sasniegšanai ir nepietiekama darba devēju iesaiste profesionālās izglītības īstenošanā. Lai gan DVB mācības Latvijā ir ieviestas kopš 2016.gada un to īstenošana notiek sadarbībā ar uzņēmumiem, tomēr šī pieeja joprojām netiek izmantota sistēmiski un strukturēti. Līdzšinējie pasākumi, kas tika īstenoti ESF  projekta ietvaros, apliecina pozitīvus rezultātus, taču to turpināšanai nepieciešama ilgtermiņa sistēmiska pieeja un normatīvais regulējums, kas nostiprina nozares kā profesionālās izglītības stratēģiskā partnera lomu. 
Saskaņā ar Profesionālās izglītības likumu un Ministru kabineta noteiktajām prasībām, lai iegūtu profesionālo kvalifikāciju LKI 2.–4. līmenī, personai jākārto profesionālās kvalifikācijas eksāmens akreditētā profesionālās izglītības iestādē vai akreditētā nozaru eksaminācijas centrā. Profesionālās kvalifikācijas ieguves novērtēšanas process profesionālajā izglītībā norisinās tikai izglītības iestādēs, iesaistot nozares ekspertus. Līdz ar to personai netiek nodrošināta Profesionālās izglītības likumā paredzētā iespēja kārtot eksāmenu profesionālās kvalifikācijas ieguvei nozares eksaminācijas centrā. Nozarē balstītas eksaminācijas sistēmas, tajā skaitā nozares eksamināciju centru, izveide ir būtiska, lai veicinātu kvalifikācijas atzīšanu, vienotu prasību nodrošināšanu kvalifikācijas ieguvē, tai skaitā, lai veicinātu darba devēju iesaisti un apmierinātību ar izglītības ieguvi saistītajos procesos.   
Līdzīgi kā citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, arī Latvijā profesionālās izglītības skolotāju jomā vērojamas divas būtiskas problēmas: pedagogu trūkums un esošo pedagogu novecošanās. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2023./2024. mācību gadā Latvijā profesionālās izglītības sistēmā strādāja 2344 skolotāji un administratīvais personāls: 49% bija profesionālās izglītības skolotāji, 19% – vispārizglītojošo priekšmetu skolotāji, 20% – cits pedagoģiskais personāls un 12% – administratīvais personāls. Lielākais skolotāju īpatsvars bija vecuma grupā no 50 līdz 64 gadiem – 41% no kopējā skolotāju skaita, savukārt tikai 7% skolotāju ir nesen (1-3 gadi) uzsākuši darbu izglītības iestādē, bet 11% jau bija pensijas vecumā. Liela daļa profesionālās izglītības skolotāju strādā ilgstoši un pārsniedz pilnas slodzes apjomu, tādējādi viņu zināšanas par jaunākajām tehnoloģijām un nozarē izmantotajiem inovatīvajiem materiāliem ir ļoti fragmentāras.
Vispārējā izglītībā skolotāju trūkums tiek risināts, izveidojot darba vidē balstītu studiju programmu skolotāja kvalifikācijas iegūšanai personām, kurām jau ir augstākā izglītība citā jomā. Šī programma tiek īstenota kopš 2022. gada, sadarbojoties augstskolām un vispārējās izglītības iestādēm. 
2022.gada 1.septembrī profesionālās izglītības iestādēs trūka 156 profesionālās izglītības skolotāju. Lielākais skolotāju trūkums ir STEM jomā, īpaši IKT sektorā – elektronisko un optisko iekārtu ražošanā. Šajā nozarē trūkstošo skolotāju īpatsvars bija 10% no kopējā vakanču skaita. 
Ņemot vērā Latvijas profesionālās izglītības sistēmas salīdzinoši mazo apjomu, trūkst modernu un inovatīvu digitālo mācību un mācīšanās materiālu latviešu valodā, kā arī simulācijas aprīkojuma. Materiālu trūkums apgrūtina gan profesionālās izglītības skolotājus, gan darba vidē balstītu mācību īstenotājus uzņēmumos kvalitatīva mācību procesa nodrošināšanā izglītojamiem, lai tie apgūtu līdzvērtīga līmeņa un kvalitātes prasmes ikvienā izglītības iestādē.  
Risinājuma apraksts
2022. gada 30. jūnijā tika parakstīts Saprašanās memorands starp Eiropas Savienību un Šveices Konfederāciju par Šveices ieguldījumu ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanā un sadarbībā migrācijas jomā Eiropas Savienībā. Viena no četrām Ietvarlīgumā noteiktajām programmām ir “Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības un mācību pilnveidošanai Latvijā" (turpmāk - Programma). 

Programmas mērķis ir izveidot pievilcīgāku, elastīgāku un augstvērtīgāku profesionālās izglītības un apmācības sistēmu, lai veicinātu Latvijas ekonomisko produktivitāti un konkurētspēju. Saskaņā ar Ietvarlīgumu Programmas apsaimniekotājs ir Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – IZM).
Programmas ietvaros tiks īstenots viens iepriekš noteikts projekts, kuru saskaņā ar minētajos dokumentos noteikto īstenos Valsts izglītības attīstības aģentūra (turpmāk – VIAA), un atklāts projektu konkurss DVB profesionālās tālākizglītības programmas izveidei un īstenošanai profesionālās izglītības skolotāja kvalifikācijas iegūšanai, kuru īstenos Programmas apsaimniekotājs. 
Pieejamais Programmas finansējums ir 14 470 588 Šveices franku ekvivalents euro, ko veido Šveices finansiālais atbalsts 85 procentu apmērā – 12 300 000 Šveices franku ekvivalents euro un Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 15 procentu apmērā – 2 170 588 Šveices franku ekvivalents euro. 
Projekta finansējums ir 11 764 706 Šveices franku, ko veido Šveices finansiālais atbalsts 85 procentu apmērā – 10 000 000 Šveices franku un Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 15 procentu apmērā – 1 764 706 Šveices franku. 
Kopējie Programmas izdevumi indikatīvi ir 12 352 941 euro, tai skaitā: 
IZM kā Programmas apsaimniekotāja izdevumi: 1 210 043 euro; 
VIAA projekta īstenotāja izdevumi: 8 792 898 euro; 
Projektu konkursa rezultātā izvēlētā projekta īstenošanas izdevumi: 2 350 000 euro. 
Programmas izmaksu attiecināmības termiņš no 2025. gada 1. aprīļa līdz 2029. gada 3.decembrim. Programmas izmaksu attiecināmības termiņi atbilst Programmas līgumā paredzētajiem termiņiem. 
Programmas izmaksas noteiktas atbilstoši veicamo aktivitāšu apmēram un nepieciešamas programmas īstenošanai un mērķu sasniegšanai, kā arī tās ir iekļautas apstiprinātajā programmas budžetā, kas izstrādāts un pievienots programmas iesniegumam un ir 2025. gada 19.martā starp  Šveices Attīstības un sadarbības aģentūru un Finanšu ministriju kā vadošo iestādi parakstītā Programmas līguma sastāvdaļa.
Noteikumos paredzēti izmaksu attiecināmības nosacījumi jeb Programmas un Projekta attiecināmie izdevumi, kā arī izdevumi, kas nav attiecināmi Programmā un Projektā. Cita starpā kā izdevumi, kas nav attiecināmi Programmā un noteikumos ir paredzēti pārmērīgi vai nepamatoti izdevumi. Ar pārmērīgiem vai nepamatotiem izdevumiem saprot ģenerālklauzulu jeb atvērtu jēdzienu, ar ko aptver tirgus cenai vai ārējam regulējumam neatbilstošus jeb pārmērīgus izdevumus, piemēram, bet ne tikai, ekspertu izmaksas par tādu cenu, kas acīmredzami pārsniedz tirgus cenas vai izdevumi par telpu nomu gadījumā, ja nav konstatējama pamatojuma iznomāt telpas. 
Programmā paredzētās personāla atlīdzības izmaksas ir noteiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību, kā arī programmas apsaimniekotāja, iepriekš noteiktā projekta īstenotāja, atklāta projekta konkursa ietvaros izvēlētā projekta īstenotāja iekšējiem normatīvajiem aktiem par darba pienākumu veikšanu. Vienlaikus par noteikumos paredzētajiem Programmas attiecināmajiem izdevumiem skaidrojams, ka attiecināmi ir arī ārējo ekspertīžu un pakalpojumu izmaksas, t.sk. kā pakalpojumu izmaksas saprotot arī tulkošanas izmaksas, kas var rasties, lai Donorvalstij iesniegtu ar Projektu un Programmu saistīto dokumentāciju angļu valodā.  
Noteikumos paredzēts, ka izmaksu attiecināmības termiņš var tikt pagarināts, piemēram, gadījumos, kad, neskatoties uz atbilstoši īstenotu risku vadību, var iestāties ārēji vai iekšēji faktori, kuriem ir ietekme uz izmaksu apgūšanas termiņu (piemēram, kavējumi piegādēs, neplānoti tehniski sarežģījumi), tādējādi pieļaujot iesniegt pamatojošu informāciju un lūgt izmaksu attiecināmības termiņa pagarinājumu, nepārsniedzot noteikto Programmas līguma paredzēto termiņu. Piemēram, digitālo mācību līdzekļu vai simulācijas aprīkojuma iepirkums var aizkavēties objektīvu iemeslu dēļ – publisko iepirkumu procedūras pārsūdzības, piegāžu aizkavēšanās vai tehnisku specifikāciju precizēšanas dēļ. Šie ir faktori, kas projektu vadībā tiek klasificēti kā ārējie riski ar augstu ietekmi uz aktivitāšu izpildes grafiku.

Programmas īstenošana ir vērsta uz prioritātēm, kas noteiktas Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam un nodrošina uzdevumu, kas izriet no Profesionālās izglītības likuma, izpildi, tostarp: 
– darba devēju plašāku iesaisti profesionālās izglītības īstenošanā; 
– atbilstošu sadarbības modeļu izveidi ar iesaistīto pušu līdzdalību, lai veicinātu efektīvu nozarē balstītu mācību ieviešanu; 
– sistēmisku pieeju ieviešanu, lai nodrošinātu augstas kvalitātes prasmes un kompetences, kas veicina izglītojamo un pieaugušo nodarbinātību un karjeras izaugsmi (Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūras 2.–5. līmenī); 
– nozaru kvalifikāciju ietvarstruktūru aktivizēšanu un vienotas pieejas nodrošināšanu modulārajās profesionālās izglītības programmās (LKI 2.  –5. līmenī), iesaistot visu veidu izglītības iestādes un darba devējus, lai veidotu spēcīgu darba vidē balstītu komponenti gan sākotnējās profesionālās izglītības un mācību programmās, gan pieaugušo profesionālās izglītības un mācību programmās; 
– mūsdienīgu digitālo mācību un mācīšanās materiālu izstrādi ciešā sadarbībā ar nozaru darba devējiem; 
– nozarē balstīta profesionālās kvalifikācijas ieguves vērtēšanas modeļu izstrādi sadarbībā ar darba devēju pārstāvjiem, kas veic prasmju novērtēšanu, atzīšanu un profesionālās kvalifikācijas piešķiršanu; 
– skolotāju kvalitatīvu un regulāru profesionālo pilnveidi; 
– jaunas darba vidē balstītas profesionālās izglītības skolotāju sagatavošanas sistēmas izveidi augstākās izglītības iestādēs, kas īsteno skolotāju izglītības programmas. 
Programmas iesniegumā paredzētās aktivitātes ir izstrādātas tā, lai veidotu papildinātību ar īstenotajiem projektiem un iniciatīvām profesionālās izglītības attīstības jomā. Programma veidota komplementāri Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada perioda aktivitātēm (SAM 8.5.2., SAM 8.5.3., SAM 8.1.3., SAM 8.5.1. un SAM 8.2.1.) un  ESF+ 2021.–2027. gada projektiem (SAM 4.2.2.9. un SAM 4.2.2.3.). Piemēram, ESF+ 4.2.2.9.pasākuma ietvaros tiek izstrādāti digitālie mācību materiāli latviešu valodā, savukārt Programmas ietvaros paredzēts attīstīt profesionālās izglītības iespējas izmantot inovatīvus un digitālus risinājumus mācību procesā. Nozarē balstītas mācīšanās jomā Šveices programmā aktivitātes  ir plānotas, ievērojot arī pieredzi, kas gūta SAM 8.5.1. projektā un attīsta to tālāk, ieviešot nozarē balstītu kvalifikācijas eksaminācijas pieeju un modeļus. Līdz ar to Šveices atbalsta programma rada sinerģiju, nodrošinot ilgtspējīgus risinājumus un pievienoto vērtību profesionālās izglītības sistēmas stiprināšanai Latvijā. 
IZM kā Programmas apsaimniekotājs īstenos Programmas vadības aktivitātes, kas ietver programmas administrēšanu, tai skaitā atklāta projektu konkursa īstenošanu, vadības komitejas sēžu organizēšanu, ekspertu, tai skaitā ārvalstu ekspertu, piesaisti, pieredzes un labās prakses apmaiņas pasākumu organizēšanu, programmas auditu, pārbaužu veikšanu un noslēguma izvērtējuma nodrošināšanu, programmas publicitātes pasākumu īstenošanu un citas darbības, kuras ir noteiktas programmas līgumā, piemēram, atklāšanas un noslēgumu pasākumu organizēšanu, atskaišu un maksājumu pieprasījumu iesniegšanu un citus.

Iepriekš noteiktais projekts
Iepriekš noteiktā projekta mērķis ir nozarē balstītas profesionālās kvalifikācijas ieguves modeļa izstrāde, aprobācija un ieviešana vismaz trīs nozarēs, t.sk. nozarē balstītu mācību īstenošana profesionālās vidējās izglītības, arodizglītības un profesionālās tālākizglītības programmās, divu nozarē balstītu profesionālās kvalifikācijas ieguves vērtēšanas modeļu izstrāde, aprobācija un ieviešana vismaz trīs nozarēs un mūsdienīgu digitālo mācību līdzekļu klāsta papildināšana profesionālās izglītības mācību procesa īstenošanai. 
Iepriekš noteikto projektu VIAA īstenos sadarbībā ar partneriem, kuri var būt:
- Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas biedrības vai nodibinājumi, kas apvieno Latvijas Republikā reģistrētus nozares komersantus, kuru darbības joma atbilst iepriekš noteiktā projekta ietvaros atbalstāmajām nozarēm (viesmīlība un tūrisms, lauksaimniecība, mašīnbūve un enerģētika), piemēram, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome (turpmāk – LOSP), Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) un citas iepriekš noteiktā projekta ietvaros atbalstāmo nozaru asociācijas;
- nozares pārstāvošie uzņēmumi;
- profesionālās izglītības iestādes;
- Šveices partneri – Šveices Profesionālās izglītības un tālākizglītības institūtu (Schweizerisches Institut für Berufsbildung und Weiterbildung) (turpmāk – SFUVET) un Šveices viesmīlības un gastronomijas nozares profesionālās izglītības organizāciju (Hotel & Gastro formation Schweiz) (turpmāk – H&G Formation) (turpmāk abi kopā - Šveices partneri).
Sadarbība ar partneriem tiek nostiprināta, noslēdzot partnerības līgumus.

Iepriekš noteiktā projekta ietvaros plānots izstrādāt, aprobēt un ieviest nozarē balstītu profesionālās izglītības pieeja vairākās nozarēs: lauksaimniecības, mašīnzinību, viesmīlības/tūrisma un enerģētikas, lai  paaugstinātu profesionālās izglītības kvalitāti, izpētīt citu valstu pieredzi un pieeju profesionālās kvalifikācijas ieguves procesā un rezultātu vērtēšanā. Minētās nozares tika izvēlētas vairāku būtisku iemeslu dēļ;
- programmas iesnieguma sagatavošanas procesā lauksaimniecības, mašīnbūves un viesmīlības/tūrisma un enerģētikas nozaru pārstāvji aktīvi iesaistījās konsultācijās un pauda interesi par nozarē balstītas profesionālās izglītības pieejas ieviešanu, tādējādi nodrošinot, ka programmas īstenošanas rezultātā izveidotais profesionālās izglītības modelis būs balstīts uz darba tirgus vajadzībām;
- šajās nozarēs identificēts kvalificēta darbaspēka trūkums, kas būtiski ietekmē tautsaimniecības attīstību, īpaši viesmīlības nozare izceļas ar augstu darbinieku pieprasījumu, līdz ar to nepieciešams rast risinājumu un veidot ciešu sadarbību ar nozaru uzņēmumiem;
- izvēlētās nozares atbilst arī Šveices duālās profesionālās izglītības sistēmas spēcīgākajām jomām, un tām ir uzkrāta labās prakses pieredze un tradīcijas, kas, iesaistot Šveices partnerus, sniedz iespēju pārņemt un pielāgot efektīvu risinājumu Latvijas apstākļiem;
-minētās nozares ir stratēģiski nozīmīgas Latvijas tautsaimniecībai, jo nodrošina ievērojamu ieguldījumu ekonomiskajā produktivitātē un nodarbinātības veicināšanā.
Līdz ar to izvēlēto nozaru atlase nodrošina programmas praktisko lietderību, plašu starptautiskas sadarbības dimensiju un ilgtspējīgu ietekmi uz profesionālās izglītības kvalitātes paaugstināšanu Latvijā un tika iekļautas kā noteiktās nozares programmas iesniegumā ar kurām tiks veidota sadarbība dažādos līmeņos.
Jaunajā pieejā plānots pārņemt un adaptēt Šveices pieredzi duālās izglītības īstenošanā, kur profesionālās kvalifikācijas ieguves ceļš sākas uzņēmumā nevis izglītības iestādē, lielākais mācību laiks tiek pavadīts uzņēmumā, tādējādi būtiski palielinot darba devēju iesaisti un atbildību par izglītības kvalitāti. Sadarbībā ar Šveices partneriem plānots izstrādāt rīku nozarē balstītas profesionālās kvalifikācijas  ieguves  modeļa efektivitātes novērtēšanai (izmaksu un ieguvumu analīzes risinājumu). Sadarbībā ar nozares ekspertiem tiks izstrādāti divi nozarē balstītas profesionālās kvalifikācijas ieguves vērtēšanas modeļi, izstrādājot risinājumu profesionālās kvalifikācijas novērtēšanai un kvalifikācijas atzīšanai saistībā ar Profesionālās izglītības likumā paredzētajiem eksaminācijas centriem, t.i. centralizētā procesā un profesionālās kvalifikācijas decentralizētu novērtēšanu ņemot vērā principu, ka sasniedzamo mācīšanās rezultātu vērtē vienreiz mācību laikā uzņēmumā vai profesionālās izglītības iestādē,  nodrošinot vienotas prasības kvalifikācijas ieguvē, tādējādi neveidojot mācību noslēgumā profesionālās kvalifikācijas eksāmenu (Somijas pieredze). Nozarē balstītas profesionālās kvalifikācijas novērtēšanas risinājumi veicinās darba devēju iesaisti un apmierinātību ar profesionālās kvalifikācijas ieguvi saistītajos procesos.  
Lai popularizētu jaunos nozarē balstītos profesionālās izglītības ieguves un profesionālās kvalifikācijas ieguves vērtēšanas modeļus, tiks īstenotas mērķtiecīgas komunikācijas kampaņas sabiedrībai un tiešajai mērķauditorijai (nozares uzņēmumi, nozares organizācijas, izglītības iestādes, potenciālie izglītojamie, vecāki u.c.).
Lai atbalstītu jaunos nozarē balstītus profesionālās kvalifikācijas ieguves un vērtēšana modeļus, kā ar jaunos profesionālās izglītības skolotājus, plānots papildināt mūsdienu prasībām atbilstošus mācību līdzekļus profesionālajā izglītībā, pamatojoties uz nozares ekspertu sniegto ekspertīzi, iepriekš noteiktā projekta ietvaros tiks iegādātas mācīšanās platformas un simulācijas iekārtas šādās  STEM nozarēs: Būvniecība, Enerģētika, Kokrūpniecība (mežsaimniecība, kokapstrāde), Metālapstrāde, Mašīnbūve un mašīnzinības, Lauksaimniecība, Tūrisms, tādā veidā nodrošinot profesionālās izglītības skolotājus,  darba vidē balstītu mācību īstenotājus uzņēmumos ar mācību līdzekļiem un izglītojamiem iespēju apgūt darba tirgū  aktuālās zināšanas un prasmes.
Plānots, ka projekta ietvaros īstenoto darbību rezultātā kopumā tiks mainīta sabiedrības izpratne, tai skaitā, izglītības sistēmā, nozares uzņēmumos un organizācijās par profesionālo izglītību kā nozīmīgu tautsaimniecības attīstības elementu.

Atklāts projektu konkurss
Programmas ietvaros paredzēts īstenot atklātu projektu konkursu, kura mērķis ir izvēlēties vienu augstākās izglītības iestādi nozarē balstītas profesionālās tālākizglītības programmas izstrādei un īstenošanai, lai nodrošinātu profesionālās izglītības skolotāju kvalifikācijas iegūšanu un attīstīt profesionālās izglītības pedagogu kompetences atbilstoši Programmas mērķiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Atklāto projektu konkursu (turpmāk – konkurss) organizēs Programmas apsaimniekotājs, un tā rezultātā tiks izvēlēts viens projekta īstenotājs, kurš slēgs līgumu ar Programmas apsaimniekotāju. Konkursā izvēlētā projekta īstenošanas termiņš ir 2029. gada 30. oktobris. Atklāta projektu konkursā projekta iesniedzēji ir augstākās izglītības iestādes, kuras īsteno izglītības programmas studiju virzienā "Izglītība, pedagoģija un sports". (Pamatojumu sk. "Komercdarbības atbalsta nosacījumi Programmā".)
Programmas apsaimniekotājs sagatavos konkursa nolikumu, kurā tiks iekļauti kvalifikācijas prasības un kvalitātes vērtēšanas kritēriji. Konkursa ietvaros atbalstāmas aktivitātes ietver: tālākizglītības programmas izstrādi un īstenošanu, stipendiju nodrošināšanu mācību dalībniekiem, pedagoģiskā atbalsta konsultāciju un rokasgrāmatu izstrādi, informācijas un publicitātes pasākumu īstenošanu, kā arī projekta vadību un citas darbības, kas sekmē Programmas mērķu sasniegšanu. Ievērojot noteiktās prasības (MK not. Nr. 485, 2025. gada 12. augusts "Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda vadības noteikumi"), IZM kā programmas apsaimniekotājs izstrādās konkursa nolikumu, tai skaitā atklāta projektu konkursa projektu iesniegumu vērtēšanas kvalitātes kritērijus, un izsludinās atklātu projektu konkursu, par kuru tiks veikta publikācija oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Atklāta projekta konkursā izvēlētā projekta īstenotājam atbalstāmo izmaksu kategorijās ietilpst personāla atlīdzība, studiju procesa īstenošanas izdevumi, stipendijas, komandējumu izmaksas, iepirkumu līgumu izmaksas (tostarp ekspertu piesaiste), mācību un pieredzes apmaiņas pasākumu izmaksas, tulkošanas, informācijas un publicitātes pakalpojumi, kā arī netiešās izmaksas. Netiešās izmaksas tiks noteiktas kā vienota likme 15 % apmērā no tiešajām personāla atlīdzības izmaksām. Netiešo izmaksu likmes piemērošana minētajā apmērā ir saskaņota ar donorvalsti un tās ir attiecināmās izmaksas.
Pie netiešajām attiecināmajām izmaksām un citām ar programmas īstenošanu saistītajām izmaksām papildus noteikumu projektā jau minētajām (piemēram, telpu noma, komunālie pakalpojumi, kancelejas preces, aprīkojuma un programmatūras iegāde) var tikt iekļautas arī tādas izmaksas (noteikumos - "citas izmaksas"), kas netieši nodrošina projekta administrēšanu un programmas mērķu sasniegšanu, piemēram, banku un finanšu pakalpojumu izmaksas, tādas kā maksājumu komisijas, konta uzturēšanas maksas, kas saistītas ar programmas norēķiniem. 
Izmaksas būs attiecināmas, ja tās būs ietvertas projekta iesniegumā, radušās pēc līguma parakstīšanas dienas, ir pamatotas un atbilst noteiktajiem nosacījumiem. Tāpat ir noteikti izmaksu veidi, kas nav attiecināmi, piemēram, aizdevuma procenti, tiesāšanās izdevumi (izņemot noteiktus gadījumus), zaudējumi valūtas kursa svārstību dēļ, un citi normatīvajos aktos definētie izņēmumi.
Ja projekta īstenotājs konkursa ietvaros paredz iesaistīt partneri, tā nepieciešamība ir jāpamato projekta pieteikumā. Jāņem vērā, ka projekta izmaksu pieauguma vai publiskā finansējuma pārsnieguma gadījumā papildu izdevumus sedz projekta īstenotājs no saviem līdzekļiem.
Pēc līguma noslēgšanas konkursa kārtībā izvēlētais projekta īstenotājs varēs saņemt avansa maksājumu līdz 30 % apmērā no projekta pieteikumā norādītā kopējā finansējuma.
Atklāta projektu konkursa rezultātā izvēlētā projekta īstenošana nav saistīta ar saimnieciskās darbības veikšanu, rezultātus nav paredzēts pārdot, kā arī netiks gūti ieņēmumi vai neto ieņēmumi. Līdz ar to nav veikta izmaksu un ieguvumu analīze.
MK noteikumi paredz, ka atklāta projekta konkursa īstenotājs "var" izvēlēties partneri, bet šī prasība nav obligāta un projektu var īstenot bez partnera iesaistes. Šāda pieeja nodrošina iespēju potenciālajam projekta īstenotājam vērtēt partnera nepieciešamību kā tādu vai piesaistīt tos partnerus, kas vislabāk atbilst konkrētās programmas saturam (piemēram, starptautiskus partnerus, citu augstākās izglītības iestādi vai profesionālās izglītības iestādes). Projekta īstenotājs sniedz pamatojumu partnera iesaistes nepieciešamībai, norādot partnera pienākumus un uzdevumus projekta iesniegumā. Līdz ar to konkursā izvēlētā projekta īstenotājs projekta īstenošanai var piesaistīt projekta partneri, ja tas ir nepieciešams konkursā izvēlētā projekta mērķu un rezultātu sasniegšanai, projekta partnera iesaistes nepieciešamību pamatojot projekta iesniegumā un nodrošinot, ka partnera darbības atbilst MK noteikumu 37.punkta nosacījumiem. Ja atklāta projekta konkursa īstenotājs kā projekta partneri piesaista izglītības iestādi, tad tiks veikts izvērtējums vai izglītības iestāde ir uzskatāma par saimnieciskās darbības veicēju atbilstoši MK noteikumu projektā noteiktajiem kritērijiem. 

Komercdarbības atbalsta nosacījumi Programmā
Programmas ietvaros Programmas apsaimniekotāja, iepriekš noteikta projekta īstenotāja un iepriekš noteikta projekta partneru aktivitātēm, konkursā izvēlētā projekta īstenošanai konkursa projekta īstenotājam un konkursa projekta partnerim netiek sniegts atbalsts, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. 
Iepriekš noteiktā projekta īstenotājs un iepriekš noteiktā projekta partneri, konkursā izvēlētā projekta īstenotājs un konkursa projekta partneris īsteno ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu valsts izglītības sistēmas ietvaros.
VIAA iepriekš noteiktā projekta ietvaros īstenos darbības, kas ir noteiktas  VIAA nolikumā (Ministru kabineta 2025.gada 1.aprīļa noteikumi Nr.207 "Valsts izglītības attīstības aģentūras nolikums" 3.3., 3.6., 3.8., 3.11., 3.12.apakšpunkti), attiecīgi izpildot valsts deleģētās funkcijas profesionālās izglītības satura veidošanā un mācību procesa organizēšanā un rezultātu novērtēšanā. Iepriekš noteiktajā projektā iesaistītie partneri, kas pārstāv nozares, šī projekta ietvaros veiks darbības, ievērojot Profesionālās izglītības likumā (turpmāk - PIL) noteikto iesaistīto pušu kompetenci profesionālās izglītības attīstības jautājumos (PIL 12.pants). PIL 12.panta piektajā daļā noteikts, ka Pārtikas rūpniecības un lauksaimniecības nozares ekspertu padomes darbību koordinē Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome (turpmāk – LOSP), citu Nozaru ekspertu padomju darbību koordinē LDDK.  Ministru kabineta 2024.gada noteikumi Nr. 787 "Nozaru ekspertu padomju izveidošanas, darbības un darbības koordinācijas kārtība" nosaka nozaru ekspertu padomju izveides un darbības principus, t.sk. paredzot nozares organizāciju un uzņēmumu pārstāvju vadošo lomu nozares ekspertu padomes ietvaros, tādēļ iepriekš noteiktā projekta mērķu sasniegšanai ir paredzēts, ka partneru statusā var tikt piesaistītas arī tās nozares darba devējus pārstāvošās organizācijas, kuru pārstāvji veic nozares ekspertu padomes locekļu uzdevumus, īstenojot Profesionālās izglītības likuma 12.pantā noteiktos uzdevumus un attiecīgi viņu darbība šī projekta ietvaros nav uzskatāma par saimniecisko darbību, jo tiek īstenota valsts izglītības sistēmas ietvaros. 
Attiecībā uz atlīdzību projekta personālam izmaksas personālam nepārsniedz vidējās darba samaksas apmēru saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem par līdzvērtīgu darbu attiecīgajā nozarē, tādējādi izslēdzot ekonomisko priekšrocību tiem.
Valsts un pašvaldību profesionālās izglītības iestādes, kuras valsts izglītības sistēmas ietvaros īsteno profesionālās vidējās izglītības, arodizglītības un profesionālās tālākizglītības programmas, nav uzskatāmas par saimnieciskās veicējiem, ņemot vērā, ka pamatā ir finansētas no valsts un pašvaldību budžetiem. Izvērtējot IZM rīcībā esošos datus par 25 profesionālās izglītības iestāžu izdevumu profesionālās vidējās izglītības, arodizglītības un profesionālās tālākizglītības programmu nodrošināšanai proporciju pret šo izglītības iestāžu pašu ieņēmumiem, tie 2022. un 2023. gadā svārstās no 1% līdz 20%, attiecīgi šādas izglītības iestādes nav uzskatāmas par saimnieciskās darbības veicējiem un to īstenotā izglītība atbilst Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu 28. punktam. Arī nākotnes ieņēmumi pēc esošiem datiem un tendencēm liecina ka šo izglītības iestāžu pašu ieņēmumi nepārsniegs 20 %.
Savukārt, attiecība uz citām izglītības iestādēm, kas sniedz izglītību valsts izglītības sistēmas ietvaros, kas nav valsts un pašvaldību profesionālas izglītības iestādes, pirms to iesaistes programmas darbībās tiks veikts izvērtējums vai izglītības iestāde ir uzskatāma par saimnieciskās darbības veicēju (tas ir, vai iestādes gada ieņēmumi nepārsniedz 50% no kopējiem gada izdevumiem), vērtējot katru izglītības iestādi atsevišķi un tikai pēc tam tiks vērtēts vai izpildās Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta 4.pazīme, atbilstoši MK noteikumu projekta 39.punktā noteiktajiem kritērijiem. Kritēriju pozitīvs vērtējums nozīmē, ka ar savu darbību attiecīgā izglītības iestāde nevar ietekmēt konkurenci kopējā Eiropas Savienības  tirgū, arī gadījumā ja tā ir saimnieciskās darbības veicējs. Divi no kritērijiem piemērojami jebkurai izglītības iestādei t.i., izglītības valoda un Latvijas iedzīvotāju īpatsvars kopējā izglītojamo skaitā un vēl viens, kas specifiski attiecas tikai uz augstskolām, proti, augstākās izglītības iestādes vieta nozīmīgākajos starptautiskajos augstskolu reitingos.  
Profesionālās vidējās izglītības programmu, arodizglītības programmu un profesionālās tālākizglītības programmu īstenošanas nosacījumus nosaka Izglītības likums, Profesionālās izglītības likums un citi normatīvie akti izglītības jomā, kas nosaka valsts izglītības sistēmas ietvaru un darbības principus. Attiecīgi, neatkarīgi no tā, cik lielā īpatsvarā profesionālās izglītības mācību satura apguve tiek īstenota uzņēmumā, tiem uzņēmumiem, kuri nodrošina akreditētas profesionālās izglītības programmas apguvi profesionālās vidējās izglītības, arodizglītības vai profesionālās tālākizglītības programmu izglītojamiem, neizpildās Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta 2.punktā minētā pazīme - uzņēmumiem nepastāv finansiālas intereses mācību procesa nodrošināšanā, jo uzdevumi, kurus veic komersants, izriet no izglītības nozari reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktā un balstoties līdzšinējā praksē, arī gadījumos, kad komersanti ir saņēmuši publiskā finansējuma dotāciju valsts izglītības sistēmas ietvaros noteikto uzdevumu izpildei (2014.-2020.gada plānošanas perioda ESF 8.5.1.specifiskā atbalsta mērķa projekts), tā nesedz kopējos ar uzņēmuma dalību mācību procesa īstenošanā saistītos izdevumus. 
Augstākās izglītības iestāde, kura tiks izvēlēta atklāta projektu konkursa rezultātā un izstrādās profesionālās tālākizglītības programmu, neveiks saimniecisko darbību, jo augstskolas šādus uzdevumus veic kā vienu no ar saimniecisko darbību nesaistītas pamatdarbības pienākumiem, lai valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošinātu izglītību "nolūkā panākt cilvēkresursu apjoma un kvalifikācijas pieaugumu" t.i. darbojas atbilstoši principiem, kurus EK ir atzinusi par neietilpstošiem valsts atbalsta noteikumu darbības jomā saskaņā ar Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu(2016/C 262/01) 29.-31.punktu.
Profesionālās izglītības skolotāju profesionālās tālākizglītības programma ir valsts izglītības sistēmas augstākās izglītības programmas veids, ņemot vērā, ka atbilstoši MK 1997.gada 17.februāra noteikumiem Nr.74 “Noteikumi par augstāko profesionālo kvalifikāciju”, kas nosaka profesionālo kvalifikāciju sarakstu, kuru apguvi var apliecināt vienīgi augstāko izglītību apliecinošos dokumentos, šajā sarakstā ir iekļauta arī skolotāja profesionālā kvalifikācija. Līdz ar to skolotāja profesionālo kvalifikāciju un atbilstošu augstākās izglītības un augstākās profesionālās kvalifikācijas dokumentu var iegūt vienīgi augstākās izglītības pakāpē īstenotā izglītības programmā, kas noslēdzas ar valsts parauga izglītības dokumentu. Skolotāju izglītība tiek īstenota tikai valsts augstskolās, kurās šo augstākās izglītības programmu īstenošana tiek finansēta no valsts budžeta, sedzot skolotāju sagatavošanas sistēmas izdevumus kā daļu no valsts izglītības sistēmas funkcionēšanas izdevumiem.
Atklāta konkursa projekta īstenotājam pēc projekta pabeigšanas nav paredzēta neto ienākumu gūšana, līdz ar to veikt izmaksu un ieguvumu analīzi nav nepieciešams. Ņemot vērā to, ka pedagoga izglītības iegūšanu augstskolas nodrošina, lai valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošinātu izglītību "nolūkā panākt cilvēkresursu apjoma un kvalifikācijas pieaugumu" t.i. darbojas atbilstoši principiem, kurus EK ir atzinusi par neietilpstošiem valsts atbalsta noteikumu darbības jomā saskaņā ar Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu(2016/C 262/01) 29.-31.punktu.
Attiecībā uz Šveices partneriem Latvijas iestādes neveic pārbaudes par donorvalsts partnera atbilstības nosacījumiem, un izdevumu atbilstību, kā arī pārbaudes par noslēguma nosacījumu izpildi un pēcuzraudzību, balstoties uz Šveices sadarbības programmas pārstāvniecības 18.03.2025. vēstulē Nr. 831-02-01-00 sniegto skaidrojumu. Attiecīgi Programmas apsaimniekotājs nodrošinās nosacījumu, ka iepriekš noteiktā projekta īstenotājam vai atklāta konkursa projekta īstenotājam(ja attiecināms) attiecīgas prasības/nosacījumi ir jāiestrādā sadarbības līgumos ar Šveices partneru institūcijām: Šveices partneriem ir jānodrošina partnera veikto izmaksu atbilstība donorvalsts noteikumiem un attiecīgās institūcijas grāmatvedības un audita prasībām, t.sk. ir pienākums izdevumu kontrolēs piemērot četru acu principu (ar izdevumu pārbaudēm saistītie dokumenti jāparaksta divām personām, attiecīgi otro parakstu nodrošina pieredzējis un pietiekami neatkarīgs iestādes profesionālis).
Šveices sadarbības programmas pārstāvniecības 14.05.2025. vēstulē skaidrots, ka Šveices partneri nav pakļauti Latvijas iestāžu kompetencei attiecībā uz komercdarbības atbalstu izslēdzošo nosacījumu piemērošanu, uzraudzību un pēcuzraudzību. Vienlaikus Šveices sadarbības programmas pārstāvniecība ir informējusi, ka visi līgumi ar Šveices partneriem Šveices-Latvijas sadarbības programmas ietvaros ir pakalpojumu vai piegādes līgumi, kas paredz kompensāciju par attiecīgo pakalpojumu vai piegādi. Attiecīgi Šveices partnerim tiek segtas reālās izmaksas par sniegtajiem pakalpojumiem. 

Donorvalsts noteikumu 11.2. pantā paredzēts pienākums nodrošināt, ka Programmā netiek pieļauta seksuālā izmantošana, vardarbība un uzmākšanās, kas nozīmē ietvaru veikt visus saprātīgos un atbilstošos pienākumus, lai novērstu seksuālā izmantošanu, vardarbību un uzmākšanos no jebkuras personas, kas ir iesaistīta Programmas īstenošanā. Seksuālās izmantošanas jēdziens noteikts ANO Ģenerālās asamblejas 2018. gada 17. decembrī pieņemtajā rezolūcijā “Pastiprināt centienus, lai nepieļautu un novērstu visu veidu vardarbību pret sievietēm un meitenēm: seksuālā uzmākšanās" (pieejams - https://documents.un.org/doc/undoc/gen/n18/445/52/pdf/n1844552.pdf), savukārt vardarbības un uzmākšanās jēdziens noteikts ANO Ģenerālsekretāra 2003.gada 9.oktobra biļetenā “Īpaši pasākumi aizsardzībai pret seksuālo izmantošanos un seksuālo vardarbību” (pieejams - https://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/SE%20ST%20SGB%202003%2013.pdf). Sakarā ar attiecīgajiem pienākumiem, Programmas apsaimniekotājs nodrošinās, ka attiecīgi arī Projekta līgumā tiks noteikts pušu pienākums ievērot minētās prasības par seksuālās izmantošanas, vardarbības un uzmākšanās novēršanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Saskaņā ar 25.06.2024. MK sēdes protokola Nr.26 3.§ “Par Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019. – 2029. gada perioda vadības likumprojektu” 5. punktu Izglītības un zinātnes ministrija apliecina, ka izmaksu un ieguvumu analīzei līdzvērtīga analīze ir veikta, izstrādājot Programmas iesniegumu.  
Atklāta projektu konkursa rezultātā izvēlētā projekta īstenošana nav saistīta ar saimnieciskās darbības veikšanu, rezultātus nav paredzēts pārdot, kā arī netiks gūti ieņēmumi vai neto ieņēmumi. Līdz ar to šai komponentei nav veikta izmaksu un ieguvumu analīze.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamos, kas apgūst profesionālo izglītību un iegūst profesionālo kvalifikāciju. Profesionālās izglītības skolotāji, darba vidē balstītu mācību īstenotāji uzņēmumos, kuri tiek nodrošināti ar mācību līdzekļiem. Profesionālās izglītības skolotāji, kuri ieguvuši skolotāja kvalifikāciju profesionālās tālākizglītības programmā.
Ietekmes apraksts
Izglītojamie iegūs iespēju apgūt izglītības programmas, kā arī iegūs iespēju piedalīties nozarē balstītās mācībās uzņēmumos. Vecāku un likumisko pārstāvju ieguvums būs netiešs - pateicoties uzlabotajai izglītības kvalitātei izglītojamajiem palielināsies iespējas efektīvāk iekļauties darba tirgū pēc profesionālās kvalifikācijas iegūšanas. Palielinoties sistēmas pārskatāmībai un kvalitātei, vecākiem būs lielāka pārliecība par savas bērna izglītības lietderību un atdevi ilgtermiņā. 
 
Profesionālās izglītības skolotāji un darba vidē balstītu mācību īstenotāji uzņēmumos tiks nodrošināti ar mūsdienu prasībām atbilstošām mācīšanās platformām un simulācijas iekārtām, tādējādi atvieglojot mācību procesu un paātrinot izglītojamo praktisko iemaņu apguvi. 
 
Profesionālās izglītības pedagogi tiks iesaistīti jauna mācību modeļa un programmu izstrādē, kā arī saņems metodisko atbalstu un iespēju piedalīties tālākizglītības programmā. Tiks īstenota darba vidē balstīta profesionālās tālākizglītības programma, kas paredzēta profesionālās izglītības skolotāju kvalifikācijas iegūšanai.  Tādējādi profesionālā izglītība tiks nodrošināta ar jauniem pedagogiem, gan izglītības iestādēs, gan nozares uzņēmumos. 
 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Anotācijā minēto nozaru organizācijas un uzņēmumi, kas ir piekrituši īstenot (aprobēt) nozarē balstītu profesionālās izglītības modeli un modeļus profesionālās kvalifikācijas vērtēšanai. Izglītības iestādes, kuras piedalās nozarē balstīta profesionālās kvalifikācijas vērtēšanas modeļa ieviešanā un tiks nodrošinātas ar mācību līdzekļiem.
Ietekmes apraksts
Noteikumi paredz izstrādāt jaunu profesionālās izglītības īstenošanas modeli un profesionālās kvalifikācijas ieguves vērtēšanas  modeli, kur juridiskās personas – uzņēmumi un nozares organizācijas – tiek iesaistītas mācību satura izstrādē, kvalifikācijas prasību noteikšanā un profesionālās kvalifikācijas novērtēšanas  īstenošanā. Šāda iesaiste stiprina darba devēju lomu profesionālās izglītības procesos, uzlabojot izglītības programmu atbilstību darba tirgus vajadzībām un veicinot tādu izglītojamo sagatavošanu, kuriem piemīt nozarēm un darba tirgum atbilstošas prasmes un kompetences. Izglītības iestādēm programmas īstenošanas rezultātā tiks nodrošinātas mācības skolotājiem un nozares pārstāvjiem, kā arī uzlabota iestāžu kapacitāte īstenot nozarē balstītas mācības. Programmas ietvaros tiks sagatavoti arī priekšlikumi tiesiskā regulējuma uzlabošanai, tādējādi radot priekšnoteikumus sistēmisku izmaiņu ieviešanai, kas būs saistošas valsts un pašvaldību dibinātajām izglītības iestādēm. 
 
Izglītības iestādes, kas īsteno profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības programmas, iegūs piekļuvi modernizētam, nozares prasībām atbilstošam mācību saturam un struktūrai, kā arī digitālajiem mācību līdzekļiem un simulācijas aprīkojumam. Programmas ietvaros tiks īstenoti mācību pasākumi izglītības iestāžu pārstāvjiem, tai skaitā mācības par nozarē balstītas izglītības pieejas novērtēšanas procesu. Tādējādi tiks stiprināta izglītības kvalitāte, veicinot mūsdienīgu prasmju apguvi. 
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība, Izmitināšana un ēdināšanas pakalpojumi, Citi pakalpojumi
Nozaru ietekmes apraksts
Noteikumu un ar to saistītās programmas īstenošanai būs tieša un būtiska ietekme uz vismaz tām nozarēm, kas izvēlētas kā pilotnozares: viesmīlības/tūrisma, lauksaimniecības, mašīnbūves un enerģētikas nozare. 
Šajās nozarēs paredzēta nozarē balstītās profesionālās izglītības modeļa un profesionālās kvalifikācijas ieguves vērtēšanas modeļu izstrāde, pilotēšana un ieviešana. Konkrēto nozaru uzņēmumi tiks iesaistīti profesionālās izglītības modeļa pilotēšanā,tai skaitā, prakses nodrošināšanā, kā arī kvalifikācijas piešķiršanas norisē. Tādējādi šajās nozarēs nostiprināsies ciešāka saikne starp darba devējiem un izglītības iestādēm. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Noteikumu īstenošanai paredzama pozitīva un ilgtermiņā būtiska ietekme uz nozaru konkurētspēju, īpaši tām, kuras būs tieši iesaistītas nozarē balstītas profesionālās izglītības un profesionālās kvalifikācijas ieguves vērtēšanas modeļu izstrādē, pilotēšanā un ieviešanā. Uzņēmumi iegūs iespēju aktīvi iesaistīties izglītojamo, kas ir nākamie darbinieki, sagatavošanas procesā, definējot nepieciešamās prasmes, tai skaitā, iesaistoties izglītības programmu pilnveidē un mācību procesā. Šāda līdzdalība nodrošina, ka potenciālie darbinieki tiek apmācīti tieši atbilstoši konkrētās nozares tehnoloģiskajām, organizatoriskajām un ražošanas procesu vajadzībām. Programmas ietvaros tiks pilnveidots profesionālās kvalifikācijas ieguves novērtēšanas un piešķiršanas process, padarot to atbikstošāku darba devēju prasībām, tādējādi uzlabojot izglītības kvalitāti un stiprinot profesionālās kvalifikācijas vērtību darba tirgū. Kopumā noteikumu īstenošana veidos spēcīgāku, uz inovācijām un kvalitāti orientētu profesionālās izglītības sistēmu, kas tieši paaugstinās nozaru konkurētspēju vietējā un starptautiskajā tirgū, uzlabojot pieeju kvalificētam darbaspēkam, paaugstinot produktivitāti un sekmējot ekonomisko izaugsmi. 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Noteikumu īstenošanas ietekmē tiks uzlabota darba tirgū pieejamo jauno darbinieku, kas ieguvuši profesionālo izglītību, piedāvājuma kvalitāte un atbilstība uzņēmumu vajadzībām - uzņēmumiem būs pieejams labāk sagatavots darbaspēks. Tas var palielināt konkurenci starp uzņēmumiem par kvalificētiem darbiniekiem, vienlaikus radot motivāciju darba devējiem kļūt pievilcīgākiem un aicināt darbā vairāk jaunos speciālistus, kā arī pašiem iesaistīties nozarē balstītu mācību programmu īstenošanā. 

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Noteikumi paredz aktīvu uzņēmumu iesaisti izglītības procesā – gan kā prakses vietas, gan kā līdzvērtīgi partneri izglītības satura un profesionālās kvalifikācijas ieguves vērtēšanas modeļu izstrādē. Tādējādi dodot pamatu darba vides tiešai mijiedarbībai ar izglītību, kas ilgtermiņā veicina darbinieku ātrāku integrāciju darba tirgū un samazina jauniešu bezdarbu. Izglītojamajiem pēc profesionālās izglītības iegūšanas būs augstāka konkurētspēja darba tirgū, kas samazina bezdarba risku pēc izglītības iegūšanas. 

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
234 310
0
1 122 218
0
1 617 879
3 313 576
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
234 310
0
1 122 218
0
1 617 879
3 313 576
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
275 659
0
1 320 256
0
1 903 387
3 898 325
2.1. valsts pamatbudžets
0
275 659
0
1 320 256
0
1 903 387
3 898 325
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-41 349
0
-198 038
0
-285 508
-584 749
3.1. valsts pamatbudžets
0
-41 349
0
-198 038
0
-285 508
-584 749
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-41 349
-198 038
-285 508
-584 749
5.1. valsts pamatbudžets
-41 349
-198 038
-285 508
-584 749
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

Programmas kopējā finansējuma plūsma sadalījumā pa gadiem par visu programmas ieviešanas periodu, t.i. līdz 2029.gadam, EUR: 

Gads 2025* 2026 2027 2028 2029 Kopā
Programmas vadības izdevumi 91 275 110 500 249 823 255 487 502958 1 210 043
Iepriekš noteiktā projekta īstenošanas izdevumi 184 384 580 031 1 014 516 3 003 789 4 010 178 8 792 898
Atklātās projektu konkursa un konkursa projekta īstenošanas izdevumi 0 629 725 639 048 639 049 442 178 2 350 000
Kopā 275 659 1 320 256 1 903 387 3 898 325 4 955 314 12 352 941
Šveices ieguldījuma līdzfinansējums (85%) 234 310 1 122 218 1 617 879 3 313 576 4 212 017 10 500 000
Latvijas budžeta līdzfinansējums (15%) 41 349 198 038 285 508 584 749 743 297 1 852 941


*2025. gadā budžeta izdevumi 275 659 EUR apmērā ir paredzēti Programmas apsaimniekotāja (IZM) un iepriekš noteiktā projekta īstenotāja (VIAA) administrēšanas izmaksām, saskaņā ar 19.11.2024. MK lēmumu (protokols Nr. 49 56.§). 2026. - 2028. gadā norādītie izdevumi ir paredzēti gan Programmas apsaimniekotāja programmas administrēšanas izmaksām, gan iepriekš noteiktā projekta (VIAA)  īstenošanas izmaksām, gan atklāta projektu konkursā izvēlētā projekta īstenošanas izmaksām.Programmas finansējuma ekvivalentu euro valūtā nosaka, ievērojot Valsts kases tīmekļvietnē publicētos ierosinājumus valūtas kursu līmeņiem, kas izmantojami saskaņā ar normatīvo aktu par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem. 
Saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu  IZM kā Programmas apsaimniekotājs ir tiesīgs saņemt priekšfinansējumu Programmas vadības izmaksu nodrošināšanai. (2018.gada MK noteikumu Nr. 421 24.1. apakšpunkts) 
Ministru kabineta 19.11.2024. sēdē tika izskatīts Informatīvais ziņojums "Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2024. gada oktobrim" (protokols Nr. 49 56.§) un atbilstoši protokola 56.§ 5.2.apakšpunktam IZM kā Programmas apsaimniekotājs pēc Programmas līguma parakstīšanas var iesniegt normatīvajos aktos noteiktā kartībā Finanšu ministrijai pieprasījumu līdzekļu pārdalei no 74. resora "Gadskārtēja valsts budžeta izpildes procesa pārdalāmais finansējums" 80.00.00. programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" programmā paredzēto attiecināmo administratīvo izdevumu segšanai, ņemot vērā informatīvajā ziņojumā iekļauto informāciju par euro un Šveices franka valūtas kursu: 
2025. gadā 275 659 euro, 2026. gadā 229 759 euro, 2027. gadā 213 513 euro, 2028. gadā 213 513 euro, 2029. gadā 297 614 euro, bet kopā nepārsniedzot indikatīvi 1 230 058 euro. 

6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins

Budžeta ieņēmumu aprēķins ir veikts, ņemot vērā IZM paredzēto Šveices Konfederācijas finansējumu 85% apmērā sadalījumā pa gadiem,  nepārsniedzot  programmas līgumam pievienotajam budžetā norādīto finansējumu sadalījumā pa gadiem.

6.2. detalizēts izdevumu aprēķins

Budžeta izdevumu aprēķins ir veikts, ņemot vērā IZM paredzēto Šveices Konfederācijas finansējumu 85% apmērā un nacionālo valsts budžeta līdzfinansējumu 15% apmērā sadalījumā pa gadiem. Finansējums Programmas administratīvajiem izdevumiem un Projekta īstenošanas izdevumiem var tikt precizēts (sagatavojot valsts budžeta līdzekļa pieprasījumu kārtējam gadam), ņemot vērā aktuālo euro un Šveices franka kursu, lai nodrošinātu, ka netiek pārsniegts Šveices piešķirtais finansējums Šveices frankos atbilstoši programmas līgumā notiktajam apmēram. Programmas apsaimniekotājs Programmas ieviešanas laikā nodrošinās, lai netiktu pārsniegts Šveices piešķirtais finansējums programmai, ņemot vērā CHF un euro kursa svārstības.
Izdevumu apmērs ir indikatīvs, ņemot vērā plānoto Programmas un Projekta ieviešanas indikatīvo laika grafiku, kā arī attiecībā uz aprēķinos izmantoto valūtas kursu 1,05 euro par vienu CHF. Saskaņā ar Valsts kases skaidrojumu FM, izvērtējot kursa faktisko dinamiku un svārstības 2022. gada pēdējos mēnešos, kā arī aktuālās tirgus dalībnieku prognozes 2023. - 2025. gada periodam, tirgus dalībnieku vidējais prognozētais CHF/EUR kurss 2023. gadā ir 1,01, 2024. gadā – 0,95, 2025. gadā – 0,95. 2023. gada prognozētais kurss šobrīd pārsniedz 2022. gada augustā Valsts kases mājās lapā publicētā budžeta pieprasījuma izmantošanai ierosinātā kursa zemāko robežu 2023. gadā. Attiecīgi budžeta izdevumu piesardzības principa ievērošanai Valsts kase iesaka apsvērt iespēju prognozēto kursu visam periodam (līdz 2029.gadam) noteikt 1,05 euro par vienu CHF. Vienlaicīgi Valsts kase vērš uzmanību, ka šī brīža augstas nenoteiktības un lielo svārstību apstākļos valūtu kursu droša prognožu veidošana ir ļoti apgrūtināta. Tirgus dalībnieku prognozes atbilstoši vispārpieņemtai finanšu tirgus analīzes praksei balstās uz pašlaik pieejamo informāciju par gaidāmo pasaules ekonomikas dinamikas un finanšu tirgus situācijas nākotnes attīstību, tai skaitā ierēķinot pašlaik ar vidēju un lielu varbūtību iespējamo nelabvēlīgo scenāriju realizēšanos, taču, iestājoties neprognozētiem notikumiem, pie līdzšinējās finanšu tirgus situācijas un valūtu kursu augstās svārstību amplitūdas nākotnes valūtu kursu dinamika var būtiski atšķirties no prognozētās. Ņemot vērā MK 2012. gada 31. jūlija noteikumu Nr.523 „Noteikumi par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem” 23.punktu un Valsts kases augstāk minēto informāciju par kursa svārstībām, Šveices sadarbības programmas finansējuma ieņēmumi un izdevumu ir aprēķināti, ņemot vērā prognozēto kursu visam periodam 1,05 euro par vienu CHF.

7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums pasākuma īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Šveices ieguldījuma īstenošanā papildus nacionālajam normatīvajam regulējumam tiek ievēroti šādi tiesību akti un citi dokumenti:
1) 2022. gada 30. jūnijā parakstītais Saprašanās memorands starp Eiropas Savienību un Šveices Konfederāciju par Šveices ieguldījumu ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanā un sadarbībā migrācijas jomā Eiropas Savienībā;
2) Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes ietvarlīgums par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā (parakstīts Rīgā, 2023. gada 19. jūnijā, apstiprināts ar MK 2023. gada 6. jūnija noteikumiem Nr. 288 "Par Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes ietvarlīgumu par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā", stājās spēkā 2023. gada 16. augustā, publicēts oficiālajā izdevumā "Latvija Vēstnesis" Nr. 165 2023. gada 28. augustā);
3) donorvalsts noteikumi, tostarp Latvijai specifiskie izņēmumi no donorvalsts noteikumiem,  kas noteikti ar  ietvarlīguma pielikumu.
Skaidrojums
Ņemot vērā pasākuma mērķi un plānotos rezultātus, Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātajam noteikumu projektam tiesību aktu portālā TAP tika nodrošināta sabiedriskā apspriešana laika periodā no 25.07.2025. līdz 08.08.2025.  
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/116a64a7-ab06-4e70-a637-f39e4219bb18 
Sabiedriskās apspriešanas ietvaros saņemts priekšlikums veikt 2 precizējumus noteikumu projektā un anotācijā. 
Izvērtējot sniegtos priekšlikumus, tie ņemti vērā daļēji.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Valsts izglītības attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
NAP2027 nosakot uzdevumu Nr.166 "Profesionālās izglītības iestāžu kā nozaru izcilības un inovācijas centru stiprināšana, īpaši viedās specializācijas jomās, veidojot elastīgu mācību un nozaru attīstībai pielāgotu pieaugušo izglītības piedāvājumu, veicinot starpinstitūciju un starptautisko sadarbību un jauno tehnoloģiju ieviešanu" iezīmē nepieciešamību iesaistīt vairāk jauniešus izvēlēties profesionālās izglītības apguvi un ātrāk iekļauties darba tirgū.
NAP2027 nosakot uzdevumu Nr.167 "Profesionālās izglītības iestāžu un koledžu prestiža celšana un pieejamības palielināšana, modernizējot mācību vidi un uzlabojot tās kvalitāti, nodrošinot uzņēmējspēju apguvi, izglītības procesa individualizāciju un darba vidē balstītas mācības, paplašinot sociālā atbalsta programmas, talantu attīstības iniciatīvas, kā arī īstenojot karjeras izglītības atbalstu un stratēģiskas komunikācijas pasākumus sadarbībā ar nozarēm" iezīmē nepieciešamību uzlabot profesionālās izglītības satura kvalitāti, nodrošinot plašāku un inovatīvu mācību materiālu un rīku pieejamību, kā arī veicināt nozarē balstītu mācību modeļa ieviešanu.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu īstenošanas laikā tiks nodrošinātas, kā arī veikti pasākumi, lai nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas personām ar invaliditāti attiecībā uz piekļuvi profesionālajai izglītībai un nodarbinātībai, kā arī, izstrādājot profesionālās izglītības un eksaminācijas moduļus, iegādājoties digitālos rīkus mācībām, tiks nodrošināts, ka tie ir pieejami arī personām ar invaliditāti, piemēram, caur pielāgotu mācību vidi, mācību saturu vai atbalsta mehānismiem.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu īstenošanas laikā tiks paredzētas vienlīdzīgas iespējas sievietēm un vīriešiem, kā arī veiks uzraudzību, apkopojot datu disociāciju pēc dzimuma (sievietes/vīrieši).

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi