Anotācija (ex-ante)

23-TA-278: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Profesionālo kvalifikāciju saraksts, kurām obligāti piemērojamas profesijas standartā ietvertās attiecīgās profesionālās kvalifikācijas prasības, un profesionālās kvalifikācijas prasību publiskošanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Profesionālo kvalifikāciju saraksts, kurām obligāti piemērojamas profesijas standartā ietvertās attiecīgās profesionālās kvalifikācijas prasības, un profesionālās kvalifikācijas prasību publiskošanas kārtība” (turpmāk - projekts), pamatojoties uz Profesionālās izglītības likuma 7. panta 2.1 punktu, kas paredz, ka Ministru kabinets nosaka to profesionālo kvalifikāciju sarakstu, kurām obligāti piemērojamas profesijas standartā ietvertās attiecīgās profesionālās kvalifikācijas prasības, un profesionālās kvalifikācijas prasību publiskošanas kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir, izpildot Profesionālās izglītības likumā doto deleģējumu, noteikt to profesionālo kvalifikāciju sarakstu, kurām obligāti piemērojamas profesijas standartā ietvertās attiecīgās profesionālās kvalifikācijas prasības, un profesionālās kvalifikācijas prasību publiskošanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot profesionālās izglītības satura reformu, 2022. gada 3. martā tika pieņemti un 2022. gada 1. aprīlī stājās spēkā grozījumi Profesionālās izglītības likumā (turpmāk – Profesionālās izglītības likuma grozījumi), ar kuriem Profesionālās izglītības likums tika papildināts ar profesionālās kvalifikācijas termina skaidrojumu. Profesionālā kvalifikācija ir formalizēta vērtēšanas un atzīšanas procesa rezultāts atbilstoši profesijas standartā noteiktām attiecīgajām profesionālās kvalifikācijas prasībām, ko apstiprina valsts atzīts profesionālās kvalifikācijas dokuments. Vienlaicīgi no minētā likuma 1. panta 4. punkta tika izslēgts termina – profesija – skaidrojums.
Pamatojoties uz Profesionālās izglītības likuma 1. panta 15. punktā ietvertā termina skaidrojumu un 24. pantā noteikto, ir mainīta pieeja profesijas standarta un profesionālās kvalifikācijas prasību definēšanai. Līdz šim bija divi līdzvērtīgi dokumenti – profesijas standarts un profesionālās kvalifikācijas prasības. Profesijas standarts tika veidots nozares kvalifikāciju struktūrā iekļautām vai nozarē esošām plaši izplatītām profesijām, savukārt profesionālās kvalifikācijas prasības – saistītajām profesijām un profesijas specializācijām. Līdz Profesionālās izglītības likuma grozījumiem profesijas standarts noteica profesijai atbilstošos profesionālās darbības pamatuzdevumus un pienākumus, profesionālās kvalifikācijas prasības, to izpildei nepieciešamās vispārējās un profesionālās zināšanas, prasmes, attieksmes un kompetences. Attiecīgās profesijas saistītajām profesijām un specializācijām netika izstrādāts atsevišķs profesijas standarts, bet tika izstrādātas un saskaņotas profesionālās kvalifikācijas prasības. Profesionālās kvalifikācijas prasības noteica zināšanas, prasmes, attieksmes, profesionālās kompetences, kas nepieciešamas darba uzdevumu veikšanai attiecīgās nozares saistītajās profesijās un specializācijās.
Savukārt ar Profesionālās izglītības likuma grozījumiem Profesionālās izglītības likumā tika noteikts, ka profesijas standarts ir dokuments, kurā ietvertas profesionālās kvalifikācijas prasības, tai skaitā profesionālās darbības pienākumi un uzdevumi, to izpildei nepieciešamā vispārējā un profesionālā kompetence un prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību, vienai vai vairākām savstarpēji saistītām profesionālajām kvalifikācijām.
Saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma 22. panta 2. punktu un 24. panta trešo daļu profesijas standarts un tajā iekļautās profesionālās kvalifikācijas prasības ir profesionālās izglītības saturu reglamentējošs pamatdokuments, ko saskaņo Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadome (turpmāk – apakšpadome). Ņemot vērā, ka apakšpadomes sēdes, saskaņā ar tās nolikumu, notiek ne retāk kā reizi divos mēnešos, jau ilgstošu laika periodu profesijas standartu un tajā ietverto profesionālo kvalifikāciju prasību saskaņošana notiek gandrīz katrā apakšpadomes sēdē. Lai atvieglotu un samazinātu birokrātiskos šķēršļus izglītības iestādēm, meklējot  informāciju par to, vai profesijas standarts un tajā ietvertās profesionālās kvalifikācijas prasības ir vai nav saskaņotas, nepieciešams uzskatāms visu apakšpadomē saskaņoto profesijas standartu un tajos ietverto profesionālo kvalifikāciju prasību saraksts.  Kā arī, lai apakšpadomes saskaņotie profesiju standarti un tajos ietvertās profesionālās kvalifikācijas prasības būtu saistošas, to sarakstu nosaka Ministru kabinets atbilstoši Profesionālās izglītības likuma 7. panta 2.1 punktā ietvertajam pilnvarojumam. Ņemot vērā, ka jebkuras profesionālās izglītības programmas īstenošanai, kas dod iespēju iegūt profesionālo kvalifikāciju, ir saistošas šo noteikumu sarakstā iekļautās profesionālās kvalifikācijas prasības, nevar veidoties situācija, ka izglītības iestāde īsteno izglītības programmu profesionālās kvalifikācijas ieguvei, kura nav iekļauta šajā sarakstā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Profesionālās izglītības likuma 7. panta 2.1 punktā ietvertais deleģējums paredz izstrādāt tiesību aktu un noteikt to profesionālo kvalifikāciju sarakstu, kurām obligāti piemērojamas profesijas standartā ietvertās attiecīgās profesionālās kvalifikācijas prasības, un profesionālās kvalifikācijas prasību publiskošanas kārtību.
Līdz noteikumu projekta spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. maijam piemēro Ministru kabineta 2018. gada 9. oktobra noteikumus Nr. 626 "Noteikumi par obligāti piemērojamo profesiju standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību sarakstu un tajā iekļauto profesiju standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību publiskošanas kārtību". Obligāti piemērojamo profesiju standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību saraksts tika veidots, tajā iekļaujot profesiju standartus un profesionālās kvalifikācijas prasības, kas grupētas profesionālas kvalifikācijas līmeņos, alfabēta secībā un atbilst nozaru kvalifikāciju struktūru identificētajām un darba tirgū aktuālajām profesijām.
Pašreizējais regulējums pēc Profesionālās izglītības likuma grozījumu stāšanās spēkā paredz, ka profesijas standarts var ietvert vienu vai vairākas savstarpēji saistītas profesionālās kvalifikācijas prasības. Līdz ar to jāveido profesionālo kvalifikāciju saraksts, kurām ir obligāti piemērojamas profesijas standartā ietvertās attiecīgās nozares vai jomas profesionālās kvalifikācijas prasības.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz noteikt Profesionālās izglītības likuma grozījumiem atbilstošu tiesisko regulējumu, izveidojot profesionālo kvalifikāciju sarakstu, kurām obligāti piemērojamas profesijas standartā ietvertās attiecīgās profesionālās kvalifikācijas prasības, kā arī noteikt profesionālās kvalifikācijas prasību publiskošanas kārtību.
Profesionālo kvalifikāciju saraksts ir nepieciešams, jo atbilstoši Profesionālās izglītības likuma 22.1 pantam profesionālās kvalifikācijas prasības ir profesionālo kvalifikāciju sistēmas sastāvdaļa un saskaņā ar šī likuma 22. panta 2. punktu profesijas standarts un tajā iekļautās profesionālās kvalifikācijas prasības ir profesionālās izglītības saturu reglamentējošs pamatdokuments. Tas izriet arī no Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 332 “Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu” 4.1. apakšpunkta 8. punkta un 2023. gada 21. jūnijā spēkā stājās Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija noteikumi Nr. 305 "Noteikumi par valsts profesionālās augstākās izglītības standartu", kuru 14., 24., 36., 44. un 52. punkts paredz, ka konkrēto studiju programmu saturu (studiju kursu izvēli studiju programmā, studiju kursu apjomu, saturu un prakses saturu) nosaka saskaņā ar profesionālās kvalifikācijas prasībām.
Vienlaikus profesionālo kvalifikāciju saraksts ir nepieciešams, lai varētu veikt Profesionālās izglītības likuma 29.1 pantā paredzēto ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, ņemot vērā attiecīgās profesionālās kvalifikācijas prasības, kas ietvertas profesijas standartā, un, lai atbilstoši minētā likuma 29.2 pantam profesionālās izglītības iestāde varētu novērtēt personas iepriekšējā izglītībā vai profesionālajā pieredzē iegūto kompetenci un, ja tā atbilst attiecīgajā profesionālās izglītības programmā sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem vai profesionālās kvalifikācijas prasībām, kas ietvertas profesijas standartā, atzīt to un nodrošināt iespēju turpināt izglītību vai iegūt profesionālo kvalifikāciju atbilstoši Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem un kārtībai.
Profesionālo kvalifikāciju sarakstu, kurām obligāti piemērojamas profesijas standartā ietvertās attiecīgās profesionālās kvalifikācijas prasības, veido nozares kvalifikāciju struktūrās iekļautās profesionālās kvalifikācijas vai citu nozaru, to ministriju darbību reglamentējošos normatīvo aktos iekļautās profesionālās kvalifikācijas, kurām ir izstrādātas prasības, kas ir saskaņotas ar attiecīgo nozares ekspertu padomi un apakšpadomi.
Profesionālo kvalifikāciju saraksts ir pievienots projektam kā pielikums, tās grupējot atbilstoši profesionālās kvalifikācijas līmenim alfabēta secībā.
Profesionālo kvalifikāciju sarakstu, kurām obligāti piemērojamas profesijas standartā ietvertās attiecīgās profesionālās kvalifikācijas prasības aktualizē pēc profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un iekļaušanas nozares kvalifikāciju struktūrās, kad profesionālās kvalifikācijas prasības saskaņojusi apakšpadome.
Tās profesionālās kvalifikācijas, kurām nav izstrādātas prasības, projekta pielikumā nav iekļautas.
Projektā noteikts, ka sarakstā iekļautās profesionālās kvalifikācijas prasības, kas ietvertas profesijas standartā, Valsts izglītības satura centrs publicē savā tīmekļvietnē www.visc.gov.lv viena mēneša laikā pēc to iekļaušanas sarakstā, un tās ir vispārpieejamas un bez maksas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamie, kas ir uzņemti profesionālās izglītības programmās profesionālās kvalifikācijas ieguvei, arī pedagogi, kuriem jāaktualizē profesionālās izglītības programmas saturs, vecāki
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta iespēja izglītojamajiem apgūt darba tirgū aktuālu profesionālo kvalifikāciju.
Juridiskās personas
  • Valsts, pašvaldības, privātās izglītības iestādes, un to dibinātāji, kas izstrādā, īsteno un aktualizē profesionālās izglītības programmas un eksaminācijas institūcijas, kas nodrošina profesionālās kvalifikācijas eksāmena satura izstrādi un organizē profesionālās kvalifikācijas ieguvi.
Ietekmes apraksts
Valsts, privātajām vai pašvaldības dibinātajām profesionālās izglītības iestādēm un nozares eksaminācijas centriem tiesību aktos ir noteikti darbības mērķi un uzdevumi, kas izstrādā, īsteno un aktualizē profesionālās izglītības programmas, un eksaminācijas institūcijas, kas izstrādā profesionālās kvalifikācijas eksāmena saturu un organizē profesionālās kvalifikācijas ieguvi, lai nodrošinātu profesionālās izglītības un vienotu profesionālās izglītības eksāmenu saturu un atbilstību darba tirgus prasībām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Iekšlietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Labklājības ministrija, Tieslietu ministrija, Valsts izglītības satura centrs, Veselības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Latvijas Darba devēju konfederācija, Kultūrizglītības padome un atbilstošās Nozaru ekspertu padomes
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/b78b12df-4e92-4f4e-99fd-d829c0cd1ee0

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publicēti TA lietas sadaļā "Papildu dokumenti". Pievienoti arī viedokļi, kas saņemti ārpus TAP portāla.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Valsts izglītības satura centrs
  • Iekšlietu ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Aizsardzības ministrija
  • Valsts, pašvaldības, privātās izglītības iestādes, un to dibinātāji, kas izstrādā, īsteno un aktualizē profesionālās izglītības programmas un eksaminācijas institūcijas, kas nodrošina profesionālās kvalifikācijas eksāmena satura izstrādi un organizē profesionālās kvalifikācijas ieguvi.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts nodrošina profesionālās izglītības satura izstrādi un aktualizāciju atbilstoši darba tirgus nepieciešamajām profesionālajām kvalifikācijām.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts ietver arī reglamentētās profesionālās kvalifikācijas.

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izglītojamiem tiks nodrošināts kvalitatīvs darba tirgus prasībām atbilstošs profesionālās izglītības saturs.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi