Anotācija (ex-ante)

22-TA-1376: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 24. janvāra noteikumos Nr. 52 "Elektroenerģijas nodokļa atbrīvojumu piemērošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz Saeimā 2022.gada 3.martā pieņemtajiem grozījumiem Elektroenerģijas nodokļa likumā (turpmāk – likums).
Saskaņā ar minētajiem grozījumiem likumā ir nepieciešams ietvert Ministru kabineta 2017.gada 24.janvāra noteikumos Nr.52 "Elektroenerģijas nodokļa atbrīvojumu piemērošanas kārtība" (turpmāk - Ministru kabineta 2017.gada 24.janvāra noteikumi Nr.52) nosacījumu, kas paredz, ka no elektroenerģijas nodokļa ir atbrīvota elektroenerģija, kas tiešā veidā ir izlietota elektroenerģijas ražošanas procesa nodrošināšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ņemot vērā Saeimā pieņemtos grozījumus likumā, Ministru kabineta noteikumu projekts paredz noteikt, ka no elektroenerģijas nodokļa ir atbrīvota elektroenerģija, kas tiešā veidā ir izlietota elektroenerģijas ražošanas procesa nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Saeimā 2022.gada 3.martā pieņemtie grozījumi Elektroenerģijas nodokļa likumā stāsies spēkā 01.01.2023.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2017.gada 24.janvāra noteikumi Nr.52 neparedz iespēju komersantiem piemērot elektroenerģijas nodokļa atbrīvojumu par elektroenerģiju, kas tiešā veidā ir izlietota elektroenerģijas ražošanas procesa nodrošināšanai, kā arī neparedz nodokļa atbrīvojuma piemērošanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams Ministru kabineta 2017.gada 24.janvāra noteikumos Nr.52 veikt šādus precizējumus:
1) izteikt jaunā redakcijā 1.1.apakšpunktu, lai ietvertu tajā elektroenerģijas nodokļa atbrīvojuma nosacījumu par elektroenerģiju, kas tiešā veidā būs izlietota elektroenerģijas ražošanas procesa nodrošināšanai;
2) papildināt ar 4.punktu, kas paredz, ka elektroenerģijas nodokļa atbrīvojumu par elektroenerģiju, kas tiešā veidā tiks izlietota elektroenerģijas ražošanas procesa nodrošināšanai būs iespējams piemērot, ja komersants nodrošinās minētās elektroenerģijas atsevišķu uzskaiti;
3) papildināt ar 6.punktu, kas paredz, ja Valsts ieņēmumu dienests konstatēs neatbilstību starp elektroenerģijas ražotāja elektroenerģijas nodokļa deklarācijā norādīto elektroenerģijas daudzumu, kas izlietots atbilstoši likuma 6.panta otrās daļas 5.punktā minētiem mērķiem ar faktiski izlietotās elektroenerģijas daudzumu, par aprēķinātās nodokļa starpības samaksu ir atbildīgs elektroenerģijas ražotājs.
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā Ministru kabineta 2017.gada 24.janvāra noteikumu Nr.52 1.1.apakšpunktu, papildināt noteikumus ar 4.1 un 6.1punktu, kā arī noteikt, ka noteikumi stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvo risinājumu nav.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Nodokļu maksātāji, kas veic elektroenerģijas ražošanu, un autonomie elektroenerģijas ražotāji, kas neatbilst likuma 2.panta trešajā daļā noteiktajiem kritērijiem.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz elektroenerģijas ražotājiem un autonomiem elektroenerģijas ražotājiem, kas neatbilst likuma 2.panta trešajā daļā noteiktajiem kritērijiem.
Ņemot vērā veiktos grozījumus MK noteikumos Nr.52 elektroenerģijas ražotājiem, lai piemērotu elektroenerģijas nodokļa atbrīvojumu elektroenerģijai, kas tiešā veidā tiks izlietota elektroenerģijas ražošanas procesa nodrošināšanai, būs nepieciešams veikt minētās elektroenerģijas atsevišķu uzskaiti nosakot konkrēti izlietotās elektroenerģijas daudzumu.
Šajā gadījumā, ja tiks konstatēta neatbilstība starp elektroenerģijas ražotāja elektroenerģijas nodokļa deklarācijā norādīto elektroenerģijas daudzumu, kas būs izlietota minētam mērķiem ar faktiski izlietotās elektroenerģijas daudzumu, elektroenerģijas ražotājam būs jānomaksā valsts budžetā aprēķinātā elektroenerģijas nodokļa starpība. Valsts ieņēmumu dienests neatbilstību konstatēšanas gadījumā nepieciešamo informāciju no nodokļu maksātāja pieprasīs atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15.panta pirmās daļas 11.punktam.
Pašlaik praksē elektroenerģijas ražotāji elektroenerģijas ražošanas procesa nodrošināšanai, kā arī, piemēram, pašā vajadzībām nepieciešamo elektroenerģiju (tajā skaitā administrācijas ēkām) var saražot paši vai piegādāt to no elektroenerģijas tirgotāja. Gadījumā, ja elektroenerģijas ražotāji, elektroenerģijas ražošanas procesa nodrošināšanai vai citām nepieciešamām vajadzībām (tajā skaitā ar elektroenerģijas nodokli apliekamo elektroenerģiju) izmanto piegādāto elektroenerģiju no elektroenerģijas tirgotāja, tad par elektroenerģijas izmantošanas mērķiem ražotājs informē tirgotāju.    

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta likumprojekta „Grozījumi Elektroenerģijas nodokļa likumā” izstrādes gaitā. Likumprojekts 2020.gada 29.jūlijā tika nosūtīts saskaņošanai un viedokļa sniegšanai Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācijai (LAEF), Latvijas Darba devēju konfederācijai (LDDK) un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamerai(LTRK). Tāpat atzinumu par likumprojektu sniedza AS "Latvenergo". LAEF un AS "Latvenergo" sniegtie iebildumi tika ņemti vērā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi