Anotācija (ex-ante)

22-TA-2820: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 8. jūnija noteikumos Nr. 339 "Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Saskaņā ar Rīgas Domes priekšlikumu izstrādāt un virzīt grozījumus tiesību aktos, kas paredz, ka personām, kuras atbilst Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk - UCAL) 12.panta “Primārā atbalsta sniegšanas nosacījumi” 1.2 daļā norādītajām grupām, primāri sniedzamā atbalsta 120 dienu periodā, un, beidzoties 60 un 120 dienu periodam tiek segtas izmitināšanas izmaksas nepārsniedzot 15 euro diennaktī līdz 31. decembrim, pie nosacījuma, ka minētās personas nav iespējams pārmitināt citās Latvijas pašvaldībās, ievērojot Ministru kabineta 08.06.2022.noteikumi Nr.339 "Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem" (turpmāk - noteikumi Nr.339) 5.2,apakšpunkta nosacījumus, un uzdot Ekonomikas ministrijai sagatavot attiecīgus grozījumus tiesību aktos, paredzot grozījumu spēkā stāšanos 2022.gada 1.oktobrī.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumi Nr.339 nosaka kārtību, kādā organizē Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu, t.sk. pašvaldībai sedzamo izdevumu apmēru izmitināšanai līdz 60 vai 120 dienām. Ņemot vērā Rīgas domes priekšlikumu, sagatavoti grozījumi noteikumos Nr.339, paredzot atšķirīgu izmaksu segšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas atbilst kādai no UCAL 12.panta 1.2daļā minētajām personu grupām.
Spēkā stāšanās termiņš
01.10.2022.
Pamatojums
Saskaņā ar Rīgas Domes priekšlikumu izstrādāt un virzīt grozījumus tiesību aktos, kas paredz, ka personām, kuras atbilst UCAL 12.panta “Primārā atbalsta sniegšanas nosacījumi” 1.2 daļā norādītajām grupām, primāri sniedzamā atbalsta 120 dienu periodā, un, beidzoties 60 un 120 dienu periodam tiek segtas izmitināšanas izmaksas nepārsniedzot 15 euro diennaktī līdz 31. decembrim, pie nosacījuma, ka minētās personas nav iespējams pārmitināt citās Latvijas pašvaldībās, ievērojot noteikumu Nr.339 5.2 apakšpunkta nosacījumus, un uzdot Ekonomikas ministrijai sagatavot attiecīgus grozījumus tiesību aktos, paredzot grozījumu spēkā stāšanos 2022.gada 1.oktobrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumi Nr.339 nosaka kārtību, kādā organizē Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu, t.sk. pašvaldībai sedzamo izdevumu apmēru izmitināšanai līdz 60 vai 120 dienām. UCAL paredz primārā atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem ne ilgāk kā līdz 31.12.2022. 
Pašlaik MK noteikumos Nr.339 ir paredzēts, ka izdevumus par Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošināto izmitināšanu līdz 120 dienām pašvaldībai sedz 100 % apmērā no izmitināšanas faktiskajām izmaksām proporcionāli faktiskajam izmitināšanas dienu skaitam, ievērojot noteikumu 5.punktā norādītos nosacījumus, proti, ja pašvaldība Ukrainas civiliedzīvotāju izmitina, slēdzot īres līgumu ar privātpersonu (izīrētāju), pašvaldībai tiek segta privātpersonai (izīrētājam) samaksātā atlīdzība par dzīvojamās telpas lietošanu, kas ietver visus ar dzīvojamās telpas lietošanu saistītos maksājumus, bet ne vairāk kā 300 euro mēnesī par dzīvokli, savukārt, ja pašvaldība Ukrainas civiliedzīvotāju izmitina pašvaldības īpašumā, valdījumā vai turējumā esošā izmitināšanas vietā vai izmanto citus izmitināšanas veidus, pašvaldībai tiek segti izdevumi par Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošināto izmitināšanu vai pakalpojuma sniedzējam samaksātā atlīdzība ne vairāk kā 100 euro mēnesī par katru izmitināto personu, ja dzīvošanai pielāgotajā telpā vai telpu grupā tiek izmitinātas ne vairāk kā trīs personas. Ja dzīvošanai pielāgotajā telpā vai telpu grupā tiek izmitinātas vairāk nekā trīs personas, par katru nākamo personu sedz izdevumus ne vairāk kā 50 euro mēnesī. 
Gadījumos, ja pašvaldība atbilstoši UCAL pieņēma lēmumu par attiecīgo Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu līdz 60 dienām, izdevumus par Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošināto izmitināšanu līdz 60 dienām pašvaldībai sedz 100 % apmērā no izmitināšanas faktiskajām izmaksām proporcionāli faktiskajam izmitināšanas dienu skaitam, ievērojot 5.punktā norādītos nosacījumus, proti, ja pašvaldība, izvērtējot iespējamās izmitināšanas izmaksas atbilstoši faktiskajai īres tirgus situācijai attiecīgajā pašvaldībā, izmitina Ukrainas civiliedzīvotāju, slēdzot īres līgumu ar privātpersonu (izīrētāju), pašvaldībai tiek segta privātpersonai (izīrētājam) samaksātā atlīdzība par dzīvojamās telpas lietošanu, kas ietver visus ar dzīvojamās telpas lietošanu saistītos maksājumus, bet ne vairāk kā 600 euro mēnesī par dzīvokli (dzīvojamo māju). Savukārt, ja pašvaldība Ukrainas civiliedzīvotāju izmitina pašvaldības īpašumā, valdījumā vai turējumā esošā izmitināšanas vietā vai izmanto citus izmitināšanas veidus, pašvaldībai tiek segti izdevumi par Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošināto izmitināšanu vai pakalpojuma sniedzējam samaksātā atlīdzība ne vairāk kā 15 euro par katru izmitināto personu diennaktī. Vienlaikus noteikts, ka gadījumos, ja pēc sākotnējā 60 dienu izmitināšanas perioda beigām turpina tāda Ukrainas civiliedzīvotāja izmitināšanu, kas atbilst kādai no UCAL 12.panta 1.2 daļā minētajām personu grupām, tad ar jaunā izmitināšanas perioda sākumu (sākot ar 61.dienu) tiek piemēroti šo noteikumu 5.1.un 5.2. apakšpunktā noteiktie izmaksu ierobežojumi, proti, slēdzot īres līgumu ar privātpersonu (izīrētāju) - 300 euro mēnesī par dzīvokli (dzīvojamo māju) vai izmitinot pašvaldības īpašumā, valdījumā vai turējumā esošā izmitināšanas vietā vai izmanto citus izmitināšanas veidus - ne vairāk kā 100 euro mēnesī par katru izmitināto personu, ja dzīvošanai pielāgotajā telpā vai telpu grupā tiek izmitinātas ne vairāk kā trīs personas, bet ja vairāk nekā trīs personas, par katru nākamo personu - ne vairāk kā 50 euro mēnesī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīgas valstspilsētas pašvaldība informēja, ka periodā no 04.07.2022. līdz 06.09.2022. Rīgas valstspilsētas pašvaldībā ir saņemts 171 iesniegums ar lūgumu pagarināt 120 dienu primārās izmitināšanas pakalpojumu, pamatojoties uz piederību kādai no UCAL 12.panta 1.2 daļā norādītajai grupai. Par 217 personām ir pieņemts pozitīvs lēmums, pagarinot primārās izmitināšanas pakalpojuma nodrošināšanu uz laiku, kas nav ilgāks par 31.12.2022. Uz 07.09.2022. 60 no šīm personām ir pametušas izmitināšanas vietas, puse no tiem augusta pēdējās dienās un septembra sākumā, esot spiesti rast citu risinājumu izmitināšanai vai dodoties prom no Latvijas, jo segt maksājumu par lielas ģimenes izmitināšanu, pilnībā apmaksājot savu un veicot līdzmaksājumu par īpašo grupu izmitināšanu, nav iespējams. Laika periodā no 01.07. līdz 31.09. personām, kas atradās tūrisma mītnēs un hosteļos 120 un 120+ dienu atbalsta programmas ietvaros Rīgas valstpilsēta sedza izmitināšanas līdzmaksājumu. No 01.09. visām personām ir jāsedz līdzmaksājums atbilstoši konkrētās tūrisma mītnes, hosteļa vai dienesta viesnīcas pakalpojuma cenai. Ņemot vērā, ka hosteļi, tūrisma mītnes un dienesta viesnīcas ir informējušas Ukrainas civiliedzīvotājus, ka, sākoties apkures sezonai, viņu līdzmaksājums tiks palielināts, Rīgas valstpilsētas pašvaldība sniedza priekšlikumu grozījumiem normatīvajos aktos, vienlaikus informējot, ka pašlaik Rīgas valstpilsētas situācijā izmaksas sastāda līdz 150 000, 00 EUR mēnesī. Tika atbalstīts Rīgas Domes priekšlikums izstrādāt un virzīt grozījumus tiesību aktos, kas paredz, ka personām, kuras atbilst UCAL 12.panta “Primārā atbalsta sniegšanas nosacījumi” 1.2 daļā norādītajām grupām, primāri sniedzamā atbalsta 120 dienu periodā, un, beidzoties 60 un 120 dienu periodam tiek segtas izmitināšanas izmaksas nepārsniedzot 15 euro diennaktī līdz š.g. 31. decembrim, pie nosacījuma, ka minētās personas nav iespējams pārmitināt citās Latvijas pašvaldībās, ievērojot noteikumu Nr. 339 5.2.apakšpunkta nosacījumus, un uzdeva Ekonomikas ministrijai sagatavot attiecīgus grozījumus tiesību aktos, paredzot grozījumu spēkā stāšanos 01.10.2022.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz no 01.10.2022. noteikt atšķirīgus izmaksu ierobežojumus attiecībā uz Ukrainas civiliedzīvotāju, kas atbilst kādai no UCAL 12. panta 1.2 daļā minētajām personu grupām, izmitināšanu pašvaldības īpašumā, valdījumā vai turējumā esošā izmitināšanas vietā vai izmanto citus izmitināšanas veidus, gadījumā, ja pašvaldība, izvērtējot iespējas piedāvāt attiecīgajam Ukrainas civiliedzīvotājam, kas atbilst kādai no UCAL 12. panta 1.2 daļā minētajām personu grupām, izmitināšanu savā vai citā pašvaldībā un konstatējot, ka nav iespējams nodrošināt attiecīgā Ukrainas civiliedzīvotāja izmitināšanu savā vai citā pašvaldībā, ievērojot šo noteikumu 5.2. apakšpunktā noteiktos izmaksu ierobežojumus, izmitina tādu Ukrainas civiliedzīvotāju pašvaldības īpašumā, valdījumā vai turējumā esošā izmitināšanas vietā vai izmanto citus izmitināšanas veidus 120 dienu periodā, kā arī turpina tā izmitināšanu pēc sākotnējā 60 vai 120 dienu izmitināšanas perioda beigām, pašvaldībai tiek segti izdevumi par Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošināto izmitināšanu vai pakalpojuma sniedzējam samaksātā atlīdzība ne vairāk kā 15 euro par katru izmitināto personu diennaktī. Pašvaldībai ir jāiekļauj attiecīgais izvērtējums un pamatojums savā lēmumā. Minētos izmaksu ierobežojumus piemēro sākot ar š.g. 1.oktobri. Pārējos gadījumos būs jāievēro šo noteikumu 5.2. apakšpunktā noteiktos izmaksu ierobežojumus, izmitinot Ukrainas civiliedzīvotāju, kas atbilst kādai no UCAL 12. panta 1.2 daļā minētajām personu grupām, pašvaldības īpašumā, valdījumā vai turējumā esošā izmitināšanas vietā vai izmantojot citus izmitināšanas veidus 120 dienu periodā un pēc 60 vai 120 dienu perioda.
Noteikumu projekta 5.2.1 un 5.22.1 apakšpunktā noteiktie izmaksu ierobežojumi ir piemērojami, sākot ar 2022.gada 1.oktobri un nav attiecināmi uz izmitināšanas periodu līdz 2022.gada 30.septembrim (ieskaitot). Piemēram, ja pašvaldība jau izmitina tādu Ukrainas civiliedzīvotāju, kas atbilst kādai no Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta 1.2 daļā minētajām personu grupām, pašvaldības īpašumā, valdījumā vai turējumā esošā izmitināšanas vietā vai izmanto citus izmitināšanas veidus periodā līdz 120 dienām un/vai turpina tā izmitināšanu pēc sākotnējā 60 vai 120 dienu izmitināšanas perioda beigām, pašvaldībai izvērtējot iespējas piedāvāt attiecīgajam Ukrainas civiliedzīvotājam izmitināšanu savā vai citā pašvaldībā un konstatējot, ka nav iespējams nodrošināt tā izmitināšanu savā vai citā pašvaldībā, ievērojot šo noteikumu 5.2.apakšpunktā noteiktos izmaksu ierobežojumus, pašvaldībai par periodu līdz 2022.gada 30.septembrim (ieskaitot) tiek segti izdevumi par Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošināto izmitināšanu vai pakalpojuma sniedzējam samaksātā atlīdzība ir ne vairāk kā 100 euro mēnesī par katru izmitināto personu, ja dzīvošanai pielāgotajā telpā vai telpu grupā tiek izmitinātas ne vairāk kā trīs personas, bet, ja tiek izmitinātas vairāk nekā trīs personas, par katru nākamo personu sedz izdevumus ne vairāk kā 50 euro mēnesī, bet sākot ar 2022.gada 1.oktobri tiek segti izdevumi par Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošināto izmitināšanu vai pakalpojuma sniedzējam samaksātā atlīdzība ne vairāk kā 15 euro par katru izmitināto personu diennaktī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Grozījumiem noteikumos Nr.339 jāstājas spēkā 01.10.2022.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikuma projekta finansiālā ietekme aprēķināta ar pieņēmumu, ka mēnesī izdevumu apmērs par Ukrainas civiliedzīvotāju, kas atbilst kādai no UCAL 12. panta 1.2 daļā minētajām personu grupām, izmitināšanu ir 150 000 euro (atbilstoši Rīgas valstspilsētas sniegtai informācijai par izmaksām). Tātad no 01.10.2022. līdz 31.12.2022., tie būtu 3 mēneši, attiecīgi 150 000x3=450 000 euro. Citas pašvaldības nav sniegušas informāciju par nepieciešamo papildus finansējumu. Šādu informāciju Attīstības komitejai iesniedza tikai Rīgas valstspilsētas pašvaldība. 
Atbalsts nodrošināms Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā ietvaros, kas ir apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 29. aprīļa rīkojumu Nr. 302 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā”, kurā ir atzīmēts, ka indikatīvi pasākumu plāna īstenošanai papildu finansējums nepārsniedz 116 277 466 euro.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumu Nr. 307 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai paredzēts finansējums, kas nepārsniedz 53 379 104 euro, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai un valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam. Noteikuma projekta izpilde tiks nodrošināta iepriekš minētajā rīkojumā paredzētā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi