Anotācija (ex-ante)

22-TA-1017: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 692 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt privātā sektora investīcijas P&A" 1.2.1.2. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 692 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt privātā sektora investīcijas P&A” 1.2.1.2. pasākuma “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai” īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, lai pilnveidotu Tehnoloģiju pārneses programmas īstenošanu un novērstu tehniskas nepilnības.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz atsevišķu Ministru kabineta 2016. gada 25. oktobra noteikumu Nr. 692 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt privātā sektora investīcijas P&A” 1.2.1.2. pasākuma “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 692) ietverto normu grozīšanu ar nolūku pilnveidot esošo atbalsta pasākumu nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2020.gada 28.jūlijā tika apstiprināti Ministru kabineta noteikumi Nr. 480 (Latvijas Vēstnesis, 2020, 146. nr.), kas groza MK noteikumus Nr. 692. Tika konstatēts, ka svītrojot minētā tiesību akta 41.8.apakšpunktu, netika veikti attiecīgi precizējumi visā MK noteikumu Nr. 692 tekstā.

Dizains sekmē ekonomikas izrāvienu, sabiedrības labklājību un vides ilgtspēju Latvijā.
MK noteikumi Nr. 692 paredz, ka dizainera pakalpojumu jauna produkta, procesa un stratēģijas izstrādei inovāciju ieviešanai uzņēmumā var sniegt Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstī vai Šveices Konfederācijas valstī reģistrēts komersants. 2021.gada laikā konstatēts pieprasījums no komersantu puses, lai attiecīgo dizaina vaučera pakalpojumu varētu sniegt arī pētniecības organizācija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar 2020.gadā veiktajiem grozījumiem Nr.480 tika svītrota MK noteikumu Nr. 692 41.8.apakšpunktā paredzētā atbalstāmā darbība, pamatojoties uz konstatēto mērķa grupas intereses trūkumu un, lai tai paredzēto finansējumu varētu novirzīt citiem inovāciju vaučeru veidiem. Tika konstatēts, ka svītrojot 41.8.apakšpunktu, netika svītrota atsauce uz šo minēto normu pārējā MK noteikumu Nr. 692 tekstā. Līdz ar to, nepieciešams novērst tehnisko neprecizitāti un svītrot atsauci uz 41.8.apakšpunktu, lai tie redakcionāli atbilstu 2020.gada 28.jūlijā apstiprinātajiem MK noteikumu Nr. 692 grozījumiem Nr. 480 (Latvijas Vēstnesis, 2020, 146. nr.).

Lai nodrošinātu vienlīdzīgu pieeju un nekropļotu konkurenci, nepieciešams nodrošināt, ka MK noteikumos Nr. 692 paredzēto dizainera pakalpojumu jauna produkta, procesa un stratēģijas izstrādei inovāciju ieviešanai uzņēmumā varētu sniegt ne tikai Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstī vai Šveices Konfederācijas valstī reģistrēts komersants, bet arī pētniecības organizācija. Tādējādi tiktu nodrošināts kvalitatīvs un uz vienlīdzīgiem nosacījumiem balstīts pakalpojums komersantiem inovatīvu produktu un procesu attīstībai uzņēmumā.
Risinājuma apraksts
Precizējot MK noteikumu Nr. 692 normas tiks nodrošināta 1.2.1.2.pasākuma “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai” īstenošanas efektivitāte. Lai to panāktu, nepieciešams veikt šādus grozījumus MK noteikumos Nr.692:
- svītrojot 41.8.apakšpunktu visā MK noteikumu Nr. 692 tekstā, tiks novērstas neskaidrības un uzlabota normu uztveramība;
- 46.punktā paredzēt, ka dizainera pakalpojumu jauna produkta, procesa un stratēģijas izstrādei inovāciju ieviešanai uzņēmumā var sniegt ne tikai Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstī vai Šveices Konfederācijas valstī reģistrēts komersants, bet arī pētniecības organizācija, tādējādi tiks nodrošināta vienlīdzīga pieeja un mazināta konkurences kropļošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Skatīt anotācijas 1.3.sadaļu
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Skatīt anotācijas 1.3. sadaļu

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ierosinātajiem grozījumiem nav ietekmes uz finansējuma saņēmēju īstenošanā esošajiem projektiem, t.sk., nebūs nepieciešami nekādi grozījumi noslēgtajos līgumos par atbalsta piešķiršanu.

Plānotie grozījumi attiecībā uz pārejas nosacījumu attiektos tikai uz pēdējās (papildu 4.kārtas) publiskā konkursā atlasītiem projektiem, kuru īstenošanu plānots uzsākt 2022.gada 1.jūnijā, pētniecības darbībām jābūt veiktām ne vēlāk kā līdz 2022.gada 31.decembrim un komercializācijas darbībām ne vēlāk kā līdz 2023.gada 30.jūnijam. Ņemot vērā projektu īso īstenošanas laiku, publiskās pētniecības iestādes nevar garantēt, ka  komercializācija noslēgsies rezultatīvi. Taču, izvērtējot iesniegtos projektus, tika secināts, ka tie iesniegti augstā gatavības pakāpē, līdz ar to pārejas nosacījums nav nepieciešams.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Paredzama pozitīva ietekme uz inovāciju vaučeru aktivitātes mērķgrupu - komersantiem, jo tiks pilnveidoti atbalsta pasākumu nosacījumi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs uzņēmēju konkurētspēju, īpaši, ja tie darbojas un/vai attīsta produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus kādā no RIS3 specializācijas jomām.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiek nodrošināta vienlīdzīga pieeja, mazināta konkurences kropļošana, kā arī sekmēta jaunu produktu, tehnoloģiju un pakalpojumu izstrāde un attīstība.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs MVU, jo sniegs iespēju izstrādāt un attīstīt jaunus produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Netiek ierobežota konkurence

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi