Anotācija (ex-ante)

22-TA-788: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju novirzīt NATO ANA Trasta fondā iemaksātos finanšu līdzekļus uz NATO Ukrainas visaptverošās palīdzības programmu." sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas, ņemot vērā NATO Afganistānas Nacionālās armijas Trasta fonda slēgšanu un iespēju neizlietotos līdzekļus pārvirzīt uz NATO Ukrainas visaptverošās palīdzības programmu, neatgriežot tos valsts budžetā.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Latvijai šobrīd ANA Trasta fondā ir pieejami neiztērēti finanšu līdzekļi, kurus fondu slēdzot, ir iespēja novirzīt citiem NATO sadarbības projektiem kolektīvās drošības jomā, neatgriežot tos valsts budžetā. Aizsardzības ministrija vēlas šos līdzekļus novirzīt Ukrainas visaptverošās palīdzības programmas projektu īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvija katru gadu veica iemaksas Afganistānas nacionālās armijas (ANA) Trasta fondā (TF), sponsorējot dažādus projektus, kas bija saistīti ar drošības situācijas stiprināšanu Afganistānā. 2021.gada 20.augustā NATO aizsardzības ministri pieņēma lēmumu pārtraukt visas atbalsta aktivitātes Afganistānas valdībai saistībā ar notikumiem Afganistānā un vardarbīgu varas pārņemšanu.
Ņemot vērā ANA izjukšanu, visas ANA TF aktivitātes tika pārtrauktas, un NATO piedāvā iemaksas veikušajām valstīm vienu no šādām opcijām:
- atgriezt fondā atlikušos naudas līdzekļus iemaksas valstij;
- pārvirzīt atlikušos naudas līdzekļus citiem NATO sadarbības projektiem kolektīvas drošības jomā.
AM priekšlikums, ņemot vērā drošības situāciju Ukrainā, ir pārvirzīt līdzekļus konkrēti NATO Ukrainas visaptverošās palīdzības programmai.
Latvijai šobrīd ANA TF ir pieejami neiztērēti naudas līdzekļi 300 000,00 ASV dolāru apmērā (naudas apmērs vēl minimālos apjomos varētu mainīties, jo daži ANA TF projekti vēl ir slēgšanas procesā), naudas pārvirzīšana uz valstu attiecīgi izvēlēto opciju notiktu pakāpeniski ar pirmo pārskaitījumu 60 % apmērā, t.i. Latvijas gadījumā NATO Ukrainas visaptverošās palīdzības programmai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Aizsardzības ministrija ir saņēmusi NATO Sabiedroto spēku Eiropā augstākā virspavēlnieka štāba vēstuli ar lūgumu sniegt informāciju, par to, ko darīt ar neiztērētajiem finanšu līdzekļiem, kurus Latvija ir iemaksājusi ANA Trasa fondā.
Risinājuma apraksts
Aizsardzības ministrijas priekšlikums ir pārvirzīt visus NATO ANA TF atlikušos Latvijas iemaksātos finanšu līdzekļus uz NATO Ukrainas visaptverošās palīdzības programmu, no kuras līdzekļu pārdale tālākos NATO projektos Ukrainas atbalstam varēs noritēt ļoti operatīvi. Latvijai būs iespēja noteikt savas prioritātes un atbalsta apjomu projektiem šīs programmas ietvarā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīva būtu lūgt šo finanšu līdzekļu atgriešanu Latvijas valsts budžetā, bet ņemot vērā, ka plānojam arī turpmāk sniegt palīdzību Ukrainai, tad, šāda izvēle uzliktu papildu administratīvo slogu, jo, izvēloties piedalīties kādā no NATO atbalsta projektiem Ukrainai, AM būtu jālūdz papildus finansējums no valsts budžeta un jāvirza uz Ministru kabinetu priekšlikumi par atbalstu konkrētam projektam NATO Ukrainas visaptverošās palīdzības programmā.  
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Papildu saistības Latvijas Republikai šis projekts neuzliek.
Finanšu līdzekļu pārvirzīšana notiks Aizsardzības ministrijai informējot  NATO Sabiedroto spēku Eiropā augstākā virspavēlnieka štābu par atlikušo līdzekļu novirzīšanu NATO Ukrainas visaptverošās palīdzības programmai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Ārlietu ministrija
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi