Anotācija

25-TA-1447: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ar 2024. gada 20. janvāra Valdības rīcības plāna 35.10. punktu, Ekonomikas ministrijai un Tieslietu ministrijai uzdots izstrādāt normatīvo regulējumu, lai privātpersonām samazinātu ar būvniecības un nekustamā īpašuma reģistrācijas procesu saistīto laiku un izmaksas. Kā arī izveidot efektīvākas saskarnes starp informācijas sistēmām (tajā skaitā, Būvniecības informācijas sistēmu, turpmāk - BIS, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmu, turpmāk – Kadastra informācijas sistēma un Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu, turpmāk - VVDZ) datu savstarpējai nodošanai valsts pārvaldes procesu un tiesību nostiprināšanas procesa nodrošināšanai, nododot pilnīgus, nepieciešamos un atbilstošos datus.
2024. gada 9 .aprīlī Ministru kabineta sēdē apstiprināts Tieslietu ministrijas izstrādātais informatīvais ziņojums "Par risinājumiem vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai".
2025. gada 29. aprīlī Ministru kabineta sēdē apstiprināts Ekonomikas ministrijas izstrādātais informatīvais ziņojums "Būves vienota reģistrācija BIS, Kadastrā un Zemesgrāmatā". Saskaņā ar Ministru kabineta sēdes protokola Nr. 7, 35. § 2.2. apakšpunktu noteikts, lai pēc nepieciešamā finansējuma nodrošināšanas varētu īstenot informatīvajā ziņojumā aprakstīto risinājumu līdz 2026. gada 1. janvārim, visām iesaistītajām institūcijām turpināt diskusiju un veikt objektīvu izvērtējumu, lai izstrādātu konkrētu vienotu ēkas (būves) reģistrācijas procesa modeli un atbilstoši nepieciešamībai sagatavotu normatīvo aktu grozījumus. Turklāt Tieslietu ministrijai, cita starp, noteikta grozījumu izstrāde zemesgrāmatu jomā.
Gan likumprojektā, gan anotācijā ir lietots termins "ēkas (būves)", kas jau šobrīd tiek lietots likumā Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās" un atbilst būvniecības un kadastra jomā regulējošajos normatīvajos aktos lietotajam terminam "būve", kas ir plašāks jēdziens un ietver gan ēkas, gan inženierbūves.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar likumprojektu paredzēts papildināt uzskaitījumu, uz kā pamata ēka (būve) vai jaunbūve ir ierakstāma zemesgrāmatā, paredzot, ka pamats var būt arī Kadastra informācijas sistēmas un BIS strukturētie dati, ja no Valsts zemes dienesta ir saņemts paziņojums par ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā vai paziņojums par būvdarbu pabeigšanu un reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 29. aprīļa sēdes protokola Nr. 17 35. § 2. punkts, kas paredz nepieciešamo grozījumu normatīvajos aktos izstrādi līdz 2026. gada 1. janvārim.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu ēkas (būves) reģistrācijas procesā, kas sākas BIS un noslēdzas zemesgrāmatā, šobrīd ir iesaistītas vairākas institūcijas. Ēkas (būves) reģistrācijas procesa laikā būvniecības ierosinātājam ir vairākkārt jāvēršas dažādās institūcijās – sākotnēji būvvaldē, lai uzsāktu būvniecības procesu, tad Valsts zemes dienestā, lai reģistrētu ēku (būvi) Kadastra informācijas sistēmā un beigās rajona (pilsētas) tiesā , lai  īpašuma tiesības uz ēku (būvi) nostiprinātu zemesgrāmatā. Neskatoties uz to, ka valstī ir izveidotas un funkcionē vairākas informācijas sistēmas, tās nav savstarpēji pietiekami sasaistītas un pagaidām datu integrācija ir ierobežota apjomā, kā rezultātā dati par ēkām (būvēm) tiek iegūti un reģistrēti valsts informācijas sistēmās neatkarīgos un paralēlos procesos, dublējoties un radot nevajadzīgu administratīvo slogu sabiedrībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likums "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā" pašreiz paredz, ka ēka (būve) vai jaunbūve ir ierakstāma zemesgrāmatā, pamatojoties uz noteikta veida dokumentiem. Turklāt,  ieviešot vienotu ēkas (būves) reģistrācijas procesu, dati par ēkas (būves) nodošanu ekspluatācijā, kā arī par jaunbūvi tiks iegūti no Kadastra informācijas sistēmas un BIS, tādējādi pamats ēkas (būves) un jaunbūves ierakstīšanai zemesgrāmatā būs nevis viens konkrēts dokuments, ko izsniegusi kompetentā iestāde, bet gan strukturētie dati no attiecīgajām informācijas sistēmām.
Risinājuma apraksts
Vienota ēkas (būves) reģistrācijas pakalpojuma ietvaros izstrādātie tehniskie risinājumi paredzēs, ka pēc ēkas (būves) būvniecības procesa pabeigšanas (jaunbūves gadījumā – daļējas izbūves), ēkas (būves) pieņemšanas ekspluatācijā vai paziņojuma par būvniecības pabeigšanu un reģistrācijas Kadastra informācijas sistēmā, Valsts zemes dienests paziņos par to zemesgrāmatai, kas, pamatojoties uz BIS un Kadastra informācijas sistēmas strukturētajiem datiem, ierakstīs zemesgrāmatā ēkas (būves), kā arī jaunbūves. Tādējādi likumprojekts paredz, ka likums "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā" tiek papildināts ar jaunu 17.1 , 25.1 , 28.1 un 36.1 pantu, kā arī papildināts 26.un 35.pants. Ņemot vērā juridiskās tehnikas pamatprincipus netiek mainīta likuma "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās" struktūra, tādējādi gan III, gan IV, gan V nodaļā ir iekļauti pēc satura identiski likuma panti, kas attiecas gan uz ēkas (būves), gan jaunbūves reģistrācija zemesgrāmatā. Likumprojekts paredz, ka vienotā ēkas (būves) reģistrācijas procesa ietvaros tiek reģistrēta arī jaunbūve (iesākta būvniecība līdz pieņemšanai ekspluatācijā), jebkurā iesāktas būvniecības stadijā. Tāpat kā gadījumā, kad ēka (būve) tiek reģistrēta zemesgrāmatā, arī pie jaunbūves reģistrācijas zemesgrāmatā, pamats īpašuma tiesību nostiprināšanai būs Kadastra informācijas sistēmas un Būvniecības informācijas sistēmas strukturētie dati. No Valsts zemes dienesta tiks saņemts paziņojums par reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā, tādējādi secīgi jaunbūve tiks iereģistrēta zemesgrāmatā. Jāņem vērā, ka jaunbūves reģistrācija zemesgrāmatā notiks tikai tajā gadījumā, ja klients to īpaši vēlēsies un izteiks savu gribu BIS.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Būvniecības dalībnieki, kas nostiprinās īpašuma tiesības zemesgrāmatā.
Ietekmes apraksts
Nodrošinot vienas pieturas aģentūras principu, samazināsies patērētais laiks un finanšu līdzekļi iestāžu apmeklēšanai un būvniecības procesa realizācijai.
Juridiskās personas
  • Būvniecības dalībnieki, kas nostiprinās īpašuma tiesības zemesgrāmatā.
Ietekmes apraksts
Nodrošinot vienas pieturas aģentūras principu, samazināsies patērētais laiks un finanšu līdzekļi iestāžu apmeklēšanai un būvniecības procesa realizācijai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Vienotas ēkas (būves) reģistrācijas process uzlabos publiskā pakalpojuma sniegšanu, jo samazinās pakalpojuma sniegšanas laiks un tiek vienkāršoti būvniecības un ar datu reģistrāciju saistītie procesi.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Informācija par finansējumu un tā finansēšanas avotiem likumprojektā ietverto normu izmaiņu īstenošanai  ir norādīta pie saistītā likumprojekta “Grozījumi Zemesgrāmatu likumā” (25-TA-1444) anotācijas.
 

4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā"" (25-TA-1444).

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt vienotu būvniecības un ēkas (būves) reģistrācijas procesu, nosakot, ka sākotnējos datus, kurus pārbauda būvvalde un Valsts zemes dienests, tiesnesis vairs nevērtē. Nepieciešamos datus nostiprināšanai zemesgrāmatā tiesnesis iegūst no strukturētajiem datiem, kas saņemti no Kadastra informācijas sistēmas un BIS. Tāpat likumprojekts paredz izņēmumu attiecībā uz pilnvarojumu.
 
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi Būvniecības likumā" (25-TA-1438)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts paredz vienota iesnieguma ieviešanu (trīs iesniegumi vienā),lai iesniegums būvniecības uzsākšanai ir arī iesniegums par attiecīgās būvniecības rezultātā radītās ēkas (būves) tālākai reģistrācijai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un pēc tam secīgi arī nostiprināšanai zemesgrāmatā.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.3. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi"" (25-TA-1273);

Pamatojums un apraksts
Ar projektu tiek ieviests vienots un secīgs būves reģistrācijas process no būvniecības informācijas sistēmas līdz zemesgrāmatai, mazinot administratīvo slogu nekustamā īpašuma jomā uzlabojot un paplašinot būvju datu ieguves un reģistrācijas procesu, mazinot administratīvo slogu un nodrošinot alternatīvas būvju datu iegūšanai apvidū. 
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.4. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība"" (25-TA-1421);

Pamatojums un apraksts
Projekts paredz aktualizēt Valsts zemes dienesta sniegto pakalpojumu klāstu un cenas, precizējot atsevišķu pakalpojumu nosaukumus, papildinot noteikumus ar jauniem pakalpojumiem un svītrojot neaktuālos pakalpojumus.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.5. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 24. aprīļa noteikumos Nr. 281 "Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas un tās centrālās datubāzes noteikumi"" (25-TA-1264).

Pamatojums un apraksts
Projekta mērķis ir precizēt izpildmērījuma plānā norādāmo informāciju vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, kā arī precizēt citus nosacījumus izpildmērījuma plāna sagatavošanā un topogrāfiskajā uzmērīšanā.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.6. Būvnormatīva LBN 202-18 "Būvniecības ieceres dokumentācijas noformēšana" grozījumi
(25-TA-1431)

Pamatojums un apraksts
Projekta mērķis ir mainīt formātu (no PDF uz DWG vai DGN) būvprojekta grafiskajiem failam, kuru augšupielādē BIS, lai attiecīgā informācija būtu izmantojama kadastra datu reģistrācijai un aktualizācijai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.7. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumos Nr. 438 "Būvniecības informācijas sistēmas noteikumi"", 25-TA-1433.

Pamatojums un apraksts
Projekta mērķis ir noteikt kārtību par to, kas nosaka un kur ir pieejams saraksts ar datiem, kurus sistēmu saziņas līmenī Būvniecības informācijas sistēma nodos Valsts zemes dienestam kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai. 
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs, Ekonomikas ministrija, Tiesu administrācija, Valsts zemes dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/5143240a-cfc2-4a44-8656-677df7f6e281

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav saņemti priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts zemes dienests
  • Būvvaldes, tiesas.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Ir paredzēta ciešāka sadarbība institūciju starpā. Datu apmaiņas rezultātā, personām nevajadzēs vērsties vairākās institūcijās, kā arī nenotiks datu dublēšanās.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vienotas ēkas (būves) reģistrācijas process uzlabos publiskā pakalpojuma sniegšanu, jo samazinās pakalpojuma sniegšanas laiks un tiek vienkāršoti būvniecības un ar datu reģistrāciju saistītie procesi.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks pilnveidotas valsts informācijas sistēmas – BIS, Kadastra informācijas sistēma, VVDZ.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi