Anotācija (ex-ante)

23-TA-3234: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas tiesību aktu, kā arī uzraudzības un izpildes sistēmas spēju nodrošināt meža biomasas izejvielu atbilstību ilgtspējas kritērijiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumu Nr. 686 “Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem”  (turpmāk – noteikumi Nr. 686) 47.2 punktu, Zemkopība ministrija reizi sešos mēnešos – līdz kalendāra gada 30. jūnijam un 30. decembrim – izvērtē, vai Latvijas tiesību akti un uzraudzības un izpildes panākšanas sistēmas (turpmāk – uzraudzības sistēmas) spēj nodrošināt  meža biomasas izejvielu atbilstību Ministru kabineta noteikumu Nr. 686 15. punktā un 17. punktā minētajiem ilgtspējas kritērijiem un izvērtējuma rezultātus publicē savā tīmekļvietnē. Zemkopības ministrs, ja nepieciešams, 10 darbdienu laikā pēc Zemkopības ministrijas izvērtējuma pabeigšanas iesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projektu attiecīgi par Latvijas tiesību aktu un uzraudzības sistēmu spēju vai nespēju nodrošināt atbilstību ilgtspējas kritērijiem, ņemot vērā, ka Ministru kabineta rīkojuma projekts par Latvijas tiesību aktu un uzraudzības sistēmu nespēju nodrošināt atbilstību ilgtspējas kritērijiem tiek iesniegts Ministru kabinetā, ja, veicot izvērtējumu, Latvijas tiesību aktos vai uzraudzības sistēmās tiek konstatētas tādas izmaiņas, kuru dēļ Latvijas tiesību akti un uzraudzības sistēmas vairs nespēj nodrošināt atbilstību ilgtspējas kritērijiem.
Zemkopības ministrija veicot izvērtējumu ir secinājusi, ka Latvijas tiesību akti un uzraudzības sistēmas spēj nodrošināt atbilstību noteikumu Nr. 686 15. punktā un 17. punktā minētajiem ilgtspējas kritērijiem. Ņemot vērā, ka šāds izvērtējums tiek veikts pirmo reizi, atbilstoši noteikumu Nr. 686 57. punktam Zemkopības ministrs iesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projektu par Latvijas tiesību aktu un uzraudzības sistēmu spēju nodrošināt atbilstību ilgtspējas kritērijiem. Turpmāk rīkojuma projekts tiks iesniegts Ministru kabinetā tikai tad, ja veicot Latvijas tiesību aktu vai uzraudzības sistēmu izvērtējumu tiek konstatētas tādas izmaiņas, kuru dēļ Latvijas tiesību akti un uzraudzības sistēmas vairs nespēj nodrošināt atbilstību ilgtspējas kritērijiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka Latvijas tiesību akti un uzraudzības un izpildes  sistēma atbilst noteikumu Nr. 686 15. un 17. punktā noteiktajiem ilgtspējas kritērijiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas (ES ETS) Latvijas operatoriem (turpmāk – operatori) no 2023. gada 1. janvāra ir pienākums nodrošināt izmantotā meža biomasas kurināmā atbilstību noteikumos Nr. 686 noteiktajiem ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu kritērijiem. Atbilstību var apliecināt Eiropas Komisijas apstiprinātās brīvprātīgās shēmas ietvaros vai nacionālās shēmas ietvaros, kuru izveidojusi cita Eiropas Savienības dalībvalsts. Lai samazinātu administratīvo slogu un paātrinātu iespēju operatoriem nodrošināt izmantotā kurināmā atbilstību minētajiem kritērijiem, 2022. gada 2. novembra Ministru kabineta sēdē tika nolemts noteikumos Nr. 686 iekļaut iespēju pamatot meža biomasas izejvielu atbilstību ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu kritērijiem arī komersanta shēmas ietvaros. Tā pamatā ir Eiropas Komisijas izstrādātais vadlīniju dokuments Nr.3 "Biomass issues in the EU ETS"[1], kurā noteikts, ka atbilstības apliecināšanai operators var sniegt visus atbilstošos pierādījumus un SEG emisiju aprēķinus, nodrošinot, ka iesniegtā informācija ir atbilstoši auditēta, kur minētie auditi ir obligāti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvas Nr. 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādātā redakcija) (turpmāk - direktīva Nr. 2018/2001) 30. panta 3. punktam. Lai ievērotu direktīvas Nr. 2018/2001 30. panta 3. punktā noteiktos nosacījumus, komersantu shēmas darbības nosacījumus izstrādā valsts. Latvijas tiesību aktu un uzraudzības sistēmu izvērtējums ir daļa no nacionālajām procedūrām, kas jāveic, lai nodrošinātu komersanta shēmas darbību. Ar izvērtējumu operatori pamato meža biomasas izejvielu, kas audzētas, iegūtas un izmantotas Latvijā, atbilstību ilgtspējas kritērijiem.

Noteikumu Nr. 686 55. punkts nosaka, ka attiecībā uz Latvijā audzētu un līdz 2022. gada 31. decembrim (ieskaitot) iegūtu meža biomasu noteikumu Nr. 686 15. un 17. punktā iekļautie ilgtspējas kritēriji netiek attiecināti. Nosacījums iekļauts pamatojoties uz Eiropas Komisijas 2021. gada pētījumu "Tehniskā palīdzība, lai sagatavotu vadlīnijas jauno bioenerģijas ilgtspējības kritēriju ieviešanai, kas noteikti pārskatītajā Atjaunojamās enerģijas direktīvā"[2], kura ietvaros ir secināts, ka Latvijā audzēta un iegūta meža biomasa atbilst direktīvas Nr. 2018/2001 29. panta 6. un 7. punktā noteiktajiem ilgtspējas kritērijiem. Tā kā ir pieejams Eiropas Komisijas pētījums, nav pamata prasīt operatoriem nodrošināt atbilstības apliecināšanu par šo periodu. Ņemot vērā to, ka Latvijā nav veiktas būtiskas izmaiņas nosacījumos, kas ir aptverti direktīvas Nr. 2018/2001 29. panta 6. un 7. punktā, tiek pieņemts, ka minētā pētījuma secinājumi ir attiecināmi arī uz 2022. gadu.

[1] European Commission, Directorate-General for Climate action. Guidance Document Biomass issues in the EU ETS MRR Guidance document No. 3, Updated Version, 17 October 2022, https://climate.ec.europa.eu/system/files/2022-10/gd3_biomass_issues_en.pdf
[2] European Commission, Directorate-General for Energy. Technical assistance for the preparation of guidance for the implementation of the new bioenergy sustainability criteria set out in the revised Renewable Energy Directive – REDIIBIO – Final report, Publications Office, 2021, https://data.europa.eu/doi/10.2833/592471
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas operatoriem no 2023. gada 1. janvāra ir jānodrošina izmantotā meža biomasas kurināmā atbilstība noteikumos Nr. 686 noteiktajiem ilgtspējas kritērijiem, tostarp jāspēj šī atbilstība pamatot, lai būtu iespējams deklarēt izmantoto biomasu kā atjaunīgo energoresursu, kam piemērojams nulles CO2 emisijas faktors. Ja operatori nevarēs pamatot atbilstību, tiem būs jāiegādājas un jānodod emisijas kvotas, kas varētu būtiski sadārdzināt siltumenerģijas tarifus. Tāpēc ir nepieciešams nodrošināt iespēju operatoriem minēto apliecināšanu veikt pēc iespējas ātrāk, lai mazinātu riskus, ka izmantotā biomasa nebūs atzīstama par ilgtspējīgu.
 
Risinājuma apraksts
Lai pamatotu atbilstību ilgtspējas kritērijiem Zemkopības ministrija veic izvērtējumu, izmantojot Eiropas Komisijas veiktajā pētījumā “Tehniskā palīdzība, lai sagatavotu vadlīnijas jauno bioenerģijas ilgtspējības kritēriju ieviešanai, kas noteikti pārskatītajā Atjaunojamās enerģijas direktīvā”[2] izstrādātās vadlīnijas. Tās nosaka, kādām prasībām ir jābūt ietvertām tiesību aktos un uzraudzības un izpildes sistēmā, lai ar tām varētu pierādīt meža biomasas atbilstību ilgtspējas kritērijiem. Zemkopības ministrija atbilstoši iepriekšminētajām vadlīnijām ir izvērtējusi Latvijas Republikas tiesību aktus, kā arī uzraudzības un izpildes sistēmu un secinājusi, ka tie nodrošina meža biomasas izejvielu atbilstību ilgtspējas kritērijiem.
Rīkojuma projekts paredz atzīt komersantu shēmas darbības ietvaros deklarēto biomasas kurināmo, kas ražots no Latvijā audzētas un iegūtas meža biomasas izejvielām, par atbilstošu ilgtspējas kritērijiem. Ministru kabineta rīkojums attiecas uz Latvijā audzētām, iegūtām un izmantotām meža biomasas izejvielām un Ministru kabineta rīkojums ir vispārējs un saistošs tiesību akts, līdz ar to attiecas uz meža biomasas izejvielu audzētājiem, piegādātājiem un izmantotājiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts nosaka Latvijas tiesību aktu un uzraudzības sistēmu atbilstību noteikumu Nr. 686 noteiktajiem ilgtspējas kritērijiem, kas ļauj kurināmā audzētājam, piegādātājam un izmantotājam, piemēram, siltumenerģijas ražotājam, pierādīt kurināmā atbilstību ilgtspējas kritērijiem komersanta shēmas darbības ietvaros.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība, Apstrādes rūpniecība, Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana
Nozaru ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecas uz siltumenerģijas vai elektroenerģijas (vai kopā) ražotājiem, kuri Latvijā iekārtās ar kopējo jaudu lielāku kā 20 megavati (MW) vai Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā iekļautajās iekārtās, izmanto meža biomasas kurināmo.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta tehniskā rakstura dēļ sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Klimata un enerģētikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi