Anotācija (ex-ante)

23-TA-1041: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, pamatojoties uz Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumu Nr. 55) 6.1. uzdevumu "Ieviesti risinājumi, lai palielinātu legāla satura patēriņu un nodrošinātu autortiesību un blakustiesību īpašnieku tiesību aizsardzību (ne tikai audiovizuālo pakalpojumu jomā, bet aizsargājot ar citu radošo nozaru (piemēram, mūzika, grāmata, videospēles u.c.) autortiesības un blakustiesības)."

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai administratīvā procesa ietvaros nodrošinātu piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, kurās prettiesiski tiek izmantoti autortiesību vai blakustiesību objekti, paredzot attiecīgas pilnvaras Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei (turpmāk - NEPLP) un tādējādi mazinot autortiesību un blakustiesību pārkāpumu apjomu tiešsaistē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Autortiesību un blakustiesību pārkāpšana tiešsaistē rada būtiskus riskus ne tikai māksliniekiem, kas rada ar autortiesībām aizsargātu saturu, bet arī visai sabiedrībai kopumā. Tādu tīmekļvietņu veidošana un izmantošana, kurās prettiesiski publiskoti autortiesību un blakustiesību objekti (mūzika, filmas, e-grāmatas, fotogrāfijas u.c.), liedz minētā satura radītājiem saņemt tiem pienākošos atlīdzību, kā arī ilgtermiņā rada prettiesiski izplatīta satura apjoma palielināšanos un vieglu pieejamību gala lietotājiem, un  kvalitatīva satura piedāvājuma samazināšanās risku patērētājiem.

Atbilstoši Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja 2021. gadā veiktajam pētījumam "Autortiesību pārkāpumi tiešsaistē Eiropas Savienībā" Latvijas interneta lietotāji 2020. gadā piekļuva autortiesības pārkāpjošam saturam visbiežāk Eiropas Savienībā – 13,9 reizes mēnesī (Igaunijā – 12,5, Lietuvā – 11,5; vidēji Eiropas Savienībā – 5,9 reizes mēnesī). Pētījums pieejams: https://euipo.europa.eu/ohimportal/lv/web/observatory/observatory-publications

Atbilstoši Kultūras ministrijas 2020. gadā pasūtītajam pētījumam "Latvijas populārāko torrentu lejuplādes vietņu audits un auditorijas izpēte", ko īstenoja "Gemius Latvia", 21,6% respondentu norādīja, ka pēdējā pusgada laikā ir izmantojuši torrentu lejuplādes vietnes. No tiem – 66% respondentu to darījuši salīdzinoši bieži, proti, reizi mēnesī vai biežāk. Visbiežāk torrentu lietotāji lejuplādējuši filmas (67,7%) un seriālus (43%), kā arī datorspēles (35%), datorprogrammas (31,7%), mūziku (27,7%) un e-grāmatas (15,10%).

Atbilstoši Kultūras ministrijas 2021. gadā pasūtītajam pētījumam "Apmeklētāko nelegālās straumēšanas vietņu audits un auditorijas izpēte", ko īstenoja "Gemius Latvia", 15% no respondentiem norādīja, ka pēdējā pusgada laikā ir izmantojuši pirātiskās video satura straumēšanas vietnes. No tiem – 42,5% respondentu šādas vietnes lietojuši ikdienā – vismaz reizi nedēļā un biežāk. Abi pētījumi pieejami: https://www.km.gov.lv/lv/petijumi-0

Visbeidzot, atbilstoši NEPLP 2021. gadā pasūtītajam pētījumam "Televīzijas un digitālā satura nelegālā apjoma patēriņš Latvijā un tā radītie zaudējumi valsts ekonomikai", ko īstenoja A.Sauka, autortiesību un blakustiesību aizsargāta digitālā satura nelegālā apjoma patēriņa radītie zaudējumi valsts ekonomikai ir apmēram 30 221 069 euro gadā. No šīs summas netiek nomaksāti nodokļi, un šis ir apjoms, kas ierobežo jauna ar autortiesībām un blakustiesībām aizsargāta satura veidošanu, tādējādi potenciāli nenodarbinot gan satura tiešos veidotājus (autorus, mūziķus, aktierus un tml.), gan arī cilvēkus, kas šo saturu palīdz veidot (tehniskais personāls, citas saistītās nozares). Vietējā satura samazināšanās un reklāmas ieņēmumu aizplūšana uz citām, tostarp tādām platformām, kurās tiek veikta uzņēmējdarbība, pārkāpjot autortiesības un blakustiesības, ir cieši saistāma arī ar valsts informatīvās telpas drošības aspektiem, jo potenciālajiem šādu tīmekļvietņu gala lietotājiem ir ievērojami lielāks risks nonākt tādā informatīvajā telpā, kurā tiek izplatītas nepatiesas ziņas, dezinformācija un arī propaganda, kā arī izplatīts ierobežoto resursu, tajā skaitā uz starptautisko sankciju pamata ierobežoto resursu, saturs. Pētījums pieejams: https://www.neplp.lv/lv/petijumi.

Eiropas Savienības tiesību akti paredz šādas iespējas vērsties pret autortiesību un blakustiesību pārkāpējiem interneta vidē:
1) tiesu iestādes attiecībā uz pārkāpēju var izdot pienākumrīkojumu, lai aizliegtu turpināt pārkāpjošās darbības (saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu 11. pantu; šī norma pārņemta ar Autortiesību likuma 69. panta pirmās daļas 3. un 4. punktu);
2) autortiesību un blakustiesību subjekti var pieprasīt izdot pienākumrīkojumu pret starpniekiem, kuru pakalpojumus trešā persona izmanto, lai pārkāptu autortiesības vai blakustiesības (saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 22. maija Direktīvas 2001/29/EK par dažu autortiesību un blakustiesību aspektu saskaņošanu informācijas sabiedrībā 8. panta 3. punktu; šī norma pārņemta ar Autortiesību likuma 69. panta pirmās daļas 7. punktu);
3) tiesa vai administratīva iestāde ir tiesīga prasīt, lai informācijas sabiedrības pakalpojumu sniedzējs izbeigtu vai novērstu likuma pārkāpumu (saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 8. jūnija Direktīvas 2000/31/EK par dažiem informācijas sabiedrības pakalpojumu tiesiskiem aspektiem, jo īpaši elektronisko tirdzniecību, iekšējā tirgū (Direktīvas par elektronisko tirdzniecību) 12., 13. un 14. pantu; pamatā šīs normas pārņemtas ar Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma 10. pantu, un tās ir vispārīga rakstura, taču Likumprojekts paredz pilnvaras administratīvai iestādei (NEPLP) prasīt, lai informācijas sabiedrības pakalpojumu sniedzēji novērstu pārkāpumus konkrētā (autortiesību un blakustiesību) jomā).
No 2024. gada 17. februāra Latvijā ir tieši piemērojama Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 19. oktobra regula (ES) 2022/2065 par digitālo pakalpojumu vienoto tirgu un ar ko groza direktīvu 2000/31/EK (Digitālo pakalpojumu akts). Ar minēto regulu ir izslēgts Direktīvas par elektronisko tirdzniecību 12. – 15. pants, un turpmāk šajā sakarā jāpiemēro Digitālo pakalpojumu akta 4., 5., 6. un 8. pants, taču tiesības administratīvajām iestādēm prasīt, lai pakalpojumu sniedzējs izbeigtu vai novērstu likuma pārkāpumu, ir saglabātas un pēc būtības nav grozītas.

Tādējādi ar terminu "bloķēšanas pienākumrīkojums" (angļu valodā – "blocking injunction") saprot pienākumrīkojumu/lēmumu, ar kuru tiek uzlikts pienākums interneta pakalpojumu sniedzējiem īstenot tehniskus pasākumus, lai ierobežotu vai atspējotu piekļuvi konkrētām tīmekļvietnēm. Bloķēšanas pienākumrīkojumus īsteno ar trim tehniskiem paņēmieniem: DNS (domain name system) bloķēšanu, IP (internet protocol) adreses bloķēšanu vai URL (uniform resource locator) filtrēšanu. Šādi bloķēšanas pienākumrīkojumi Eiropas Savienības dalībvalstīs tiek izmantoti arvien biežāk, tostarp vairākās valstīs tos izdod administratīvas iestādes (piemēram, Lietuvā, Itālijā, Grieķijā un Spānijā). Lietuvā bloķēšanas pienākumrīkojumus izdod Lietuvas Radio un televīzijas komisija (Study on Dynamic Blocking Injunctions in the European Union, EUIPO, 2021, p.16, 20. Pieejams: https://euipo.europa.eu/ohimportal/lv/web/observatory/observatory-publications).

Šobrīd Latvijā autortiesību un blakustiesību subjekti, lai ierobežotu piekļuvi tādām tīmekļvietnēm, kurās prettiesiski tiek izmantoti autortiesību un blakustiesību objekti, ir tiesīgi vērsties ar prasības pieteikumu tiesā Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. Taču šāda iespēja līdz šim ir reti izmantota, jo tā prasa laika un finanšu resursus. Tāpat šāds tiesvedības process var būt neefektīvs gadījumos, kad nepieciešama ātra piekļuves ierobežošana prettiesiskajai tīmekļvietnei, piemēram, kad filma ir prettiesiski pieejama tiešsaistē vienlaikus ar tās izrādīšanu kinoteātros. Tāpēc, lai mazinātu autortiesību un blakustiesību pārkāpumu apjomu tiešsaistē, ir nepieciešams nodrošināt ātru piekļuves tīmekļvietnei ierobežošanas mehānismu administratīvā procesa ietvaros, paredzot attiecīgas pilnvaras NEPLP.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd autortiesību un blakustiesību subjekti, lai ierobežotu piekļuvi tādām tīmekļvietnēm, kurās prettiesiski tiek izmantoti autortiesību un blakustiesību objekti, saskaņā ar Autortiesību likuma 69. panta pirmās daļas 7. punktu ir tiesīgi prasīt, lai starpnieki, kuru sniegtie pakalpojumi tiek izmantoti nolūkā pārkāpt autortiesību vai blakustiesību subjektu tiesības vai kuri padara iespējamu šādu pārkāpumu, veic attiecīgus pasākumus, lai pārtrauktu izmantotāju iespējas izdarīt šādus pārkāpumus. Ja starpnieks neveic attiecīgus pasākumus, autortiesību un blakustiesību subjektam vai tā pārstāvim ir tiesības vērsties pret starpnieku ar prasības pieteikumu tiesā Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. Taču šāda iespēja līdz šim ir reti izmantota un var būt neefektīva gadījumos, kad nepieciešama ātra piekļuves ierobežošana prettiesiskajai tīmekļvietnei.
Tāpēc nepieciešams veikt grozījumus Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā, paredzot tiesības NEPLP ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās acīmredzami tiek pārkāptas autortiesības vai blakustiesības. 

Tā kā Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 2. panta trešā daļa paredz, ka Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma noteikumi ir piemērojami elektronisko plašsaziņas līdzekļu audiovizuālo programmu izplatīšanai interneta vidē, nepieciešams paplašināt NEPLP funkcijas un noteikt, ka Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma noteikumi ir piemērojami visu autortiesību un blakustiesību objektu (nevis tikai audiovizuālu darbu) prettiesiskas izmantošanas ierobežošanai interneta vidē.

Šobrīd saskaņā ar Autortiesību likuma 7. pantu autortiesību subjekti var būt darba autors, līdzautori, ieskaitot audiovizuāla darba autorus, atvasināto darbu autori, viņu mantinieki un citi autora tiesību pārņēmēji, bet saskaņā ar Autortiesību likuma 47. panta trešo daļu blakustiesību subjekti var būt izpildītāji, fonogrammu producenti, filmu producenti, raidorganizācijas, preses izdevēji (tikai attiecībā uz specifisku preses izdevumu izmantošanu saskaņā ar Autortiesību likuma 53.1 pantu) vai to tiesību pārņēmēji. Tomēr, lai pēc iespējas efektīvāk mazinātu autortiesību un blakustiesību pārkāpumu apjomu interneta vidē, tiesībām vērsties ar iesniegumu NEPLP vajadzētu būt arī vienkāršās licences saņēmējiem ar autortiesību vai blakustiesību subjekta rakstveida piekrišanu un izņēmuma licences saņēmējiem. Tāpat tiesības vērsties ar iesniegumu NEPLP jāparedz kolektīvā pārvaldījuma organizācijām (sk. kolektīvā pārvaldījuma organizāciju sarakstu Kultūras ministrijas tīmekļvietnē: https://www.km.gov.lv/lv/kolektiva-parvaldijuma-organizacijas), taču tikai attiecībā uz to pārstāvētajiem autortiesību vai blakustiesību subjektiem.

Pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei, ir būtiski nodrošināt tā samērīgumu un pamattiesību līdzsvaru. Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 10. pantā un Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 11. pantā ietvertās tiesības uz izpausmes brīvību ne tikai garantē tiesības sniegt informāciju, bet arī tiesības to iegūt, tostarp tiesības piekļūt internetam, lai iegūtu informāciju.

Eiropas Savienības tiesa (turpmāk – EST) savā spriedumā lietā C-314/12 UPC Telekabel Wien GmbH v Constantin Film Verleih GmbH, Wega Filmproduktionsgesellschaft mbH (turpmāk – Telekabel lieta) ir atzinusi, ka pienākumrīkojuma adresātam, izvēloties pasākumus, kas jāveic pienākumrīkojuma izpildei, ir jārūpējas par interneta lietotāju pamattiesību uz informācijas brīvību ievērošanu. Šajā ziņā interneta pakalpojumu sniedzēja veiktajiem pasākumiem ir jābūt precīzi mērķētiem – ar tiem ir jāizbeidz autortiesību vai blakustiesību pārkāpums, vienlaikus neietekmējot interneta lietotājus, kas izmanto konkrētā interneta pakalpojumu sniedzēja pakalpojumus, lai likumīgi piekļūtu informācijai. Pretējā gadījumā lietotāju tiesības uz informāciju tiktu nepamatoti ierobežotas (sk. EST sprieduma Telekabel lietā 55. un 56. rindkopu).

Līdz ar to nepieciešams paredzēt, ka NEPLP, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei un vērtējot tā samērīgumu, jāņem vērā vairāki apstākļi, tostarp tīmekļvietnes darbības mērķis, satura sniedzēja vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēja attieksme un rīcība, kā arī nepieciešamība nodrošināt līdzsvaru starp autortiesību un blakustiesību aizsardzību un tīmekļvietnes lietotāju tiesībām uz informāciju.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1. pants paredz papildināt Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 2. pantu ar jaunu 3.1 daļu, kas nosaka, ka Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma noteikumi ir piemērojami attiecībā uz autortiesību un blakustiesību objektiem interneta vidē (sk. Autortiesību likuma 4. pantu “Aizsargājamie darbi” un 47. panta “Blakustiesību objekti un subjekti” otro daļu), lai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma III3 nodaļā noteiktajā kārtībā ierobežotu minēto objektu prettiesisku izmantošanu. Tādējādi NEPLP būs tiesīga ierobežot tīmekļvietnes, kurās prettiesiski publiskoti visa veida autortiesību un blakustiesību objekti (izņemot preses izdevumus Autortiesību likuma 53.1 panta izpratnē), tostarp filmas, mūzikas ieraksti, audiogrāmatas, e-grāmatas u.c.

Likumprojekta 2. pants paredz papildināt Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumu ar jaunu III3 nodaļu “Piekļuves ierobežošana tīmekļvietnēm, kurās prettiesiski publiskoti autortiesību vai blakustiesību objekti”, kas noteiks NEPLP kompetenci attiecībā uz autortiesību vai blakustiesību objektu izmantošanas uzraudzību interneta vidē. Tādējādi turpmāk NEPLP, īstenojot uzraudzības iestādes funkcijas Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma izpratnē, varēs pieņemt lēmumu par konkrētu autortiesību vai blakustiesību objektu prettiesiskas publiskošanas pārtraukšanu, kā arī lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei, kurā konstatēti acīmredzami autortiesību vai blakustiesību pārkāpumi.

Likumprojekta 2. pantā iekļautais Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 21.10 pants “Tiesības vērsties Nacionālajā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomē” paredz tiesības autortiesību un blakustiesību subjektiem, kolektīvā pārvaldījuma organizācijām (attiecībā uz to pārstāvētajiem autortiesību vai blakustiesību subjektiem), vienkāršās licences saņēmējiem ar autortiesību vai blakustiesību subjektu piekrišanu vai izņēmuma licences saņēmējiem (turpmāk – tiesību turētāji) vērsties NEPLP ar iesniegumu pārtraukt tādu autortiesību vai blakustiesību objektu  publiskošanu, kuri publiskoti tīmekļvietnē bez konkrēto tiesību turētāju piekrišanas.
Atbilstoši Autortiesību likuma 42. panta otrajai daļai vienkārša licence dod licenciātam tiesības veikt tajā norādītās darbības vienlaikus ar autoru vai citām personām, kuras arī saņēmušas vai saņems attiecīgo licenci. Savukārt atbilstoši 42. panta trešajai daļai izņēmuma (jeb ekskluzīvā) licence dod tiesības veikt tajā norādītās darbības vienīgi licenciātam. 
Atbilstoši Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumam ar terminu “satura sniedzējs” saprot lietotāju, kas sniedzis informāciju, kuru glabā vai izplata sabiedrībai vai kuru ir glabājis un izplatījis sabiedrībā mitināšanas pakalpojumu sniedzējs, bet ar terminu “mitināšanas pakalpojumu sniedzējs” – informācijas sabiedrības pakalpojumu sniedzēju, kas nodrošina satura sniedzēja sniegtās informācijas glabāšanu pēc satura sniedzēja pieprasījuma.

Likumprojekta 2. pantā iekļautais Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 21.11 pants nosaka iesnieguma NEPLP saturu, tostarp iesniegumam pievienojamos dokumentus.
Atbilstoši 21.11 panta otrajai daļai tiesību turētājam ir pienākums iesniegumam pievienot dokumentus, kas apliecina tiesību turētāja tiesības uz konkrētā autortiesību vai blakustiesību objekta izmantošanu internetā, proti, tiesības publiskot attiecīgo objektu un/vai tiesības padarīt to pieejamu sabiedrībai pa vadiem vai citādā veidā tādējādi, ka tam var piekļūt individuāli izraudzītā vietā un individuāli izraudzītā laikā (sk. Autortiesību likuma 15. panta pirmās daļas 1. un 7. punktu). Ņemams vērā, ka saskaņā ar Autortiesību likuma 2. panta trešo daļu autortiesību piederības apliecināšanai nav nepieciešama reģistrācija, darba speciāla noformēšana vai kādu citu formalitāšu ievērošana. Līdz ar to autortiesību un blakustiesību subjektu pienākums ir iesniegt tādus dokumentus, kurus būtu saprātīgi sagaidīt no tiem (tostarp, informāciju par autortiesību vai blakustiesību objektu reģistrēšanu kolektīvā pārvaldījuma organizāciju datu bāzēs).

Likumprojekta 2. pantā iekļautais Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 21.12 pants regulē lēmuma pieņemšanu, ar kuru NEPLP uzliek pienākumu satura sniedzējam vai mitināšanas pakalpojumu sniedzējam pārtraukt konkrētu autortiesību vai blakustiesību objektu prettiesisku publiskošanu.
21.12 panta pirmā daļa paredz pienākumu NEPLP, saņemot tiesību turētāja iesniegumu ar lūgumu pārtraukt konkrētu autortiesību vai blakustiesību objektu prettiesisku publiskošanu, pieprasīt satura sniedzējam vai mitināšanas pakalpojumu sniedzējam, lai tas 15 dienu laikā no pieprasījuma paziņošanas dienas iesniedz dokumentus, kuri apliecina satura sniedzēja vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēja tiesības tīmekļvietnē publiskot konkrētos autortiesību vai blakustiesību objektus.
15 dienu termiņš izvēlēts kā kompromiss diskusiju rezultātā Darba grupā autortiesību normatīvā regulējuma pilnveidei, ņemot vērā to, ka satura sniedzēji vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēji var būt arī ārvalstu komersanti, kuriem pieprasījums izpildīt NEPLP prasību īsākā termiņā varētu radīt grūtības.

Atbilstoši 21.12 panta otrajai daļai NEPLP pieņem lēmumu par lietas izbeigšanu, ja satura sniedzējs vai mitināšanas pakalpojumu sniedzējs pēc šā panta pirmajā daļā norādītā Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes pieprasījuma saņemšanas pārtrauc attiecīgo autortiesību vai blakustiesību objektu publiskošanu.

Ja satura sniedzējs vai mitināšanas pakalpojumu sniedzējs 15 dienu laikā neiesniedz NEPLP pieprasītos dokumentus vai ar satura sniedzēju vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēju nav iespējams sazināties, saskaņā ar 21.12 panta trešo daļu NEPLP ir tiesīga pieņemt lēmumu, ar kuru uzliek pienākumu satura sniedzējam vai mitināšanas pakalpojumu sniedzējam pārtraukt konkrēto autortiesību vai blakustiesību objektu publiskošanu.

Likumprojekta 2. pantā iekļautais Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 21.13 pants regulē lēmuma par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei pieņemšanu.
21.13 panta pirmā daļa paredz tiesības NEPLP pieņemt lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei, ja NEPLP konstatē, ka Latvijā pieejama tīmekļvietne, kurā acīmredzami pārkāptas autortiesības vai blakustiesības. Minētais lēmums būs vispārīgais administratīvais akts, un tas būs adresēts visiem interneta pakalpojumu sniedzējiem (elektronisko sakaru komersantiem).
Atbilstoši iepriekš norādītajai normai NEPLP būs tiesīga ierobežot piekļuvi tikai tādām Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās acīmredzami tiek pārkāptas autortiesības vai blakustiesības, tostarp tīmekļvietnēm, kuru darbība vērsta uz autortiesību vai blakustiesību objektu publiskošanu bez autortiesību vai blakustiesību subjektu piekrišanas. Tādējādi NEPLP varēs ierobežot tikai t.s. pirātiskās tīmekļvietnes, kuru darbība balstās uz autortiesību un blakustiesību prettiesisku izmantošanu. Šādās tīmekļvietnēs parasti pieejams liels daudzums prettiesiski publiskotu autortiesību un blakustiesību objektu. Visbiežāk šādās tīmekļvietnēs ar autortiesībām un blakustiesībām saistītais saturs lietotājiem pieejams par zemu abonēšanas maksu vai bez maksas. Autortiesības un blakustiesības var tikt acīmredzami pārkāptas arī tīmekļvietnēs, kuras nodrošina lietotājiem iespēju autortiesību un blakustiesību objektus sameklēt un kopīgot vienādranga tīklā (t.i. izmantojot torrentus, sk. EST spriedumu lietā C-610/15 Stichting Brein v Ziggo BV, XS4ALL Internet BV, turpmāk – Ziggo lieta).
Vācijas Federālā tiesa ir atzinusi, ka ir pamatoti ierobežot piekļuvi tīmekļvietnei, kurā blakus prettiesiski ievietotiem autortiesību un blakustiesību objektiem pieejams arī neliels apjoms (4%) tiesiski ievietotu objektu (sk. BGH, 26.11.2015, Storerhaftung des Access-Providers, I ZR 174/14). Līdzīgu vērtējumu paudusi arī EST Ziggo lietā, līdz ar to fakts, ka kādā pirātiskā tīmekļvietnē pieejams arī neliels apjoms tiesiski ievietotu autortiesību vai blakustiesību objektu nevar būt par pamatu atteikumam pieņemt lēmumu par piekļuves ierobežošanu konkrētajai tīmekļvietnei.

21.13 panta otrā daļa paredz pienākumu NEPLP pirms lēmuma pieņemšanas sazināties ar tīmekļvietnes satura sniedzēju vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēju, lai noskaidrotu, vai tā rīcībā ir dokumenti, kuri apliecina satura sniedzēja vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēja tiesības tīmekļvietnē publiskot autortiesību vai blakustiesību objektus.

21.13 panta trešā daļa paredz pienākumu NEPLP, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei un vērtējot tā samērīgumu, ņemt vērā vairākus apstākļus, tostarp tīmekļvietnes darbības mērķi, satura sniedzēja vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēja attieksmi un rīcību, kā arī nepieciešamību nodrošināt līdzsvaru starp autortiesību un blakustiesību aizsardzību un tīmekļvietnes lietotāju tiesībām uz informāciju.
EST savā spriedumā Ziggo lietā ir uzsvērusi, ka jāņem vērā tādi apstākļi kā konkrētās tīmekļvietnes administratoru zināšanas par to, ka šajā tīmekļvietnē tiek publiskoti ar autortiesībām aizsargāti darbi bez autortiesību subjektu piekrišanas, un fakts, ka minētie administratori šajā tīmekļvietnē pieejamajos blogos un forumos skaidri pauž savu mērķi nodot ar autortiesībām aizsargātos darbus lietotāju rīcībā un mudina šos lietotājus izgatavot minēto darbu kopijas. Tāpat ņemams vērā, ka šādas tīmekļvietnes pārvaldīšana tiek veikta peļņas gūšanas nolūkā, jo tā gūst ievērojamus ienākumus no reklāmas (sk. EST sprieduma Ziggo lietā 45. un 46. rindkopu).
Savukārt spriedumā apvienotajās lietās C-682/18 un C-683/18 Frank Peterson v Google LLC, YouTube Inc. (C‑682/18), un Elsevier Inc. V Cyando AG (C‑683/18) EST norādīja, ka jāņem vērā pamudinājums izmantot konkrēto tīmekļvietni, kurā pieejami prettiesiski ievietoti ar autortiesībām aizsargāti darbi, caur tās piedāvāto atlīdzības sistēmu (finanšu modeli) un iespēju lietotājiem palikt anonīmiem, kā arī fakts, ka platformas administrators ir konkrēti zinājis par aizsargāta satura nelikumīgu pieejamību savā platformā un atturas to izdzēst vai nekavējoties bloķēt tam piekļuvi (sk. EST sprieduma 55., 84., 101. un 102. rindkopu).
NEPLP, pieņemot lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnei, ir jāvērtē katra tīmekļvietne atsevišķi, tostarp tās specifiskā struktūra, darbība un tajā izvietotais saturs, kā arī tas, vai tīmekļvietnē pieejamais saturs tiek reklamēts plašākai sabiedrībai. 

Autortiesību un blakustiesību pārkāpēji interneta vidē spēj ātri atjaunot pieejamību ar pienākumrīkojumu ierobežotajam prettiesiskajam saturam, izvietojot to zem citiem domēna vārdiem. Šo problēmu risina ar t.s. dinamiskajiem pienākumrīkojumiem – t.i. pienākumrīkojumiem, kurus izdod gadījumos, kad uzreiz pēc sākotnējā pienākumrīkojuma izdošanas tāda pati tīmekļvietne kļūst pieejama ar citu IP adresi, un kuri ir sagatavoti tā, lai tie attiektos arī uz jauno IP adresi, neuzsākot jaunu procedūru pienākumrīkojuma izdošanai (Komisijas Paziņojums Eiropas Parlamentam, Padomei un Eiropas Ekonomikas un Sociālo lietu komitejai. Norādījumi par dažiem aspektiem saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu. Publicēts 29.11.2017. Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:52017DC0708&from=EN).
Dinamisko pienākumrīkojumu pamatotību un pieļaujamību ir atzinusi arī EST savos spriedumos, piemēram, lietā C-324/09 L’Oréal SA v eBay, kur tā norādīja, ka pienākumrīkojumā var uzdot starpniekam veikt pasākumus, kuri efektīvi sekmē gan esošo pārkāpumu izbeigšanu, gan arī jaunu pārkāpumu novēršanu (sk. EST sprieduma lietā C-324/09 L’Oréal SA v eBay 131. rindkopu).
Tāpēc Likumprojekta 2. pantā iekļautā Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 21.13 panta ceturtā daļa paredz tiesības NEPLP pieņemt lēmumu par piekļuves ierobežošanu arī attiecībā uz tīmekļvietnes kopiju, bet 21.13 panta piektā daļa nosaka pazīmes, kuras jākonstatē (t.i. jākonstatē vismaz divas no normā norādītajām pazīmēm), lai kādu tīmekļvietni atzītu par tīmekļvietnes kopiju.
NEPLP, konstatējot, ka ir izveidota tīmekļvietnes kopija (tātad – faktiski tāda pati tīmekļvietne, par kuru jau ticis pieņemts lēmums par piekļuves ierobežošanu, jo konstatēts, ka tajā acīmredzami pārkāptas autortiesības vai blakustiesības), ir tiesīga pieņemt lēmumu par piekļuves ierobežošanu šādai tīmekļvietnei, tikai izvērtējot tās atbilstību 21.13 panta piektajā daļā noteiktajām pazīmēm. Tas nozīmē, ka NEPLP nav jāveic atkārtota saziņa ar satura sniedzēju vai mitināšanas pakalpojumu sniedzēju un nav jāveic cita veida izvērtēšana (piemēram, nav jāvērtē tas, vai konkrētajā tīmekļvietnē tiek acīmredzami pārkāptas autortiesības vai blakustiesības, un nav jāvērtē lēmuma samērīgums), jo šāds izvērtējums jau ir veikts par sākotnējo tīmekļvietni, kuras kopija ir izveidota.
Šāda kārtība atvieglos NEPLP ikdienas darbu, veicot tīmekļvietņu pārbaudes un ierobežošanas procedūru, jo nebūs atkārtoti jāveic padziļināts tīmekļvietnes monitorings, kā arī procesuālās darbības. Tāpat tā ļaus NEPLP izskatīt vairāk iesniegumu, pārbaudīt un ierobežot lielāku skaitu jaunu tīmekļvietņu, kuros konstatējami autortiesību un blakustiesību pārkāpumi.

Likumprojekta 2. pantā iekļautais Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 21.14 pants nosaka, ka NEPLP lēmumu par autortiesību vai blakustiesību objektu prettiesiskas publiskošanas pārtraukšanu un lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā. Termiņu, kādā iesniedzams pieteikums tiesā, nosaka Administratīvā procesa likuma 188. pants.
NEPLP pieņemto lēmumu pārsūdzēšana tiesā neaptur to darbību. Šāds noteikums (izņēmums no Administratīvā procesa likuma 185. panta pirmajā daļā ietvertā vispārīgā principa) paredzēts, lai nodrošinātu efektīvu cīņu pret pirātismu tiešsaistē. Ja šāda noteikuma nebūtu un NEPLP lēmumu darbība pārsūdzēšanas gadījumā tiktu apturēta, tiktu pieļauta autortiesību un blakustiesību objektu prettiesiska publiskošana un būtu jāatjauno piekļuve pirātiskai tīmekļvietnei.
Kas attiecas uz tiesas provizorisko noslodzi, Lietuvas un Grieķijas (abās valstīs pieejas ierobežošanu pirātiskām tīmekļvietnēm veic administratīvas iestādes) līdzšinējā pieredze liecina, ka pārsūdzības gadījumu faktiski nav.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Šobrīd Latvijā autortiesību un blakustiesību subjekti, lai ierobežotu piekļuvi tādām tīmekļvietnēm, kurās prettiesiski tiek izmantoti autortiesību un blakustiesību objekti, ir tiesīgi vērsties ar prasības pieteikumu tiesā Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. Taču šāda iespēja līdz šim ir reti izmantota, jo tā prasa laika un finanšu resursus. Tāpat šāds tiesvedības process var būt neefektīvs gadījumos, kad nepieciešama ātra piekļuves ierobežošana prettiesiskajai tīmekļvietnei, piemēram, kad filma ir prettiesiski pieejama tiešsaistē vienlaikus ar tās izrādīšanu kinoteātros.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Apmēram gadu pēc Likumprojektā ietvertā tīmekļvietņu ierobežošanas mehānisma piemērošanas uzsākšanas plānots veikt pētījumu, lai noskaidrotu tā ietekmi uz autortiesību un blakustiesību pārkāpumu apjomu interneta vidē.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Pētījums tiks veikts pēc Kultūras ministrijas pasūtījuma tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
12
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Tiesību turētāji (autortiesību un blakustiesību subjekti, licenciāti)
  • Tīmekļvietņu lietotāji
Ietekmes apraksts
Likumprojekts ietekmēs tiesību turētājus, paredzot tiem tiesības vērsties NEPLP ar iesniegumu par autortiesību vai blakustiesību objektu prettiesiskas publiskošanas pārtraukšanu.
Tāpat Likumprojekts ietekmēs to tīmekļvietņu lietotājus, kurām tiks ierobežota piekļuve.
Juridiskās personas
  • Kolektīvā pārvaldījuma organizācijas
  • Satura sniedzēji
  • Mitināšanas pakalpojumu sniedzēji
  • Elektronisko sakaru komersanti
Ietekmes apraksts
Likumprojekts ietekmēs kolektīvā pārvaldījuma organizācijas, paredzot tām tiesības vērsties NEPLP (attiecībā uz to pārstāvētajiem autortiesību vai blakustiesību subjektiem) ar iesniegumu par autortiesību vai blakustiesību objektu prettiesiskas publiskošanas pārtraukšanu.
Tāpat Likumprojekts ietekmēs satura sniedzējus un mitināšanas pakalpojumu sniedzējus, kuriem tiks lūgts pārtraukt prettiesisko darbību, kā arī elektronisko sakaru komersantus, kuriem NEPLP uzliks pienākumu ierobežot piekļuvi tīmekļvietnei, kurā prettiesiski publiskoti autortiesību vai blakustiesību objekti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Tiesību akta īstenošanai nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts NEPLP piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros atbilstoši 47. resoram “Radio un televīzijas regulators” likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas procesā atbalstītajiem prioritārajiem pasākumiem "Aktuālie informatīvās telpas drošības pasākumi" (Mākoņtehnoloģiju pakalpojums un sistēmas) un "NEPLP monitoringa kapacitātes stiprināšana". Papildus valsts budžeta finansējums likumprojektā iekļauto normu īstenošanai nebūs nepieciešams.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Kultūras ministrija, Latvijas Nacionālā bibliotēka, Tieslietu ministrija, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, Augstākā tiesa
Nevalstiskās organizācijas
Ārvalstu investoru padome Latvijā, Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas Tirgotāju asociācija, Latvijas Preses izdevēju asociācija, Latvijas Grāmatizdevēju asociācija, Latvijas Komponistu savienība, Biedrība "LATREPRO", Latvijas Kinoproducentu asociācija, Latvijas Reklāmas asociācija, Latvijas Raidorganizāciju asociācija, Biedrība "Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība", Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija, Biedrība "Par legālu saturu", Latvijas Datortehnoloģiju asociācija, Latvijas Rakstnieku savienība, Latvijas Radošo savienību padome, Biedrība "Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūra / Latvijas Autoru apvienība", Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija, Latvijas Profesionālo aktieru apvienība, Biedrība "Māksla. Autortiesības. Kultūrizglītība"
Cits
Latvijas Universitāte (Juridiskā fakultāte), Biznesa augstskola "Turība" (Tiesību zinātņu katedra)

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Likumprojekts, pamatojoties uz biedrības "Par legālu saturu" priekšlikumu, izstrādāts Darba grupā autortiesību normatīvā regulējuma pilnveidei ietvaros (darba grupa izveidota ar kultūras ministra 2018. gada 25. jūnija rīkojumu Nr. 2.5-1-121). Likumprojekta izstrādē piedalījās arī Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome.

Likumprojekts bija izsludināts publiskajā apspriešanā TAP portālā no 27.04.2023. - 11.05.2023.:
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/5f8b6453-fa08-435c-8121-996d7bae4e17

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas ietvaros priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
  • Administratīvā tiesa

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiks paplašinātas NEPLP funkcijas. Paredzēts, ka NEPLP turpmāk uzraudzīs ne tikai elektroniskos plašsaziņas līdzekļus, bet arī autortiesību un blakustiesību objektu izmantošanu interneta vidē.
Administratīvā tiesa līdz šim nav skatījusi šāda rakstura lietas, tāpēc būs nepieciešamas tiesnešu mācības. Ir bijusi saziņa ar Tiesnešu mācību centru par semināra rīkošanu Administratīvās (rajona) tiesas tiesnešiem “Par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, kurās prettiesiski izmantoti autortiesību un blakustiesību objekti” (papildus valsts budžeta finansējums semināra organizēšanai nebūs nepieciešams).
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vērtējot lēmuma par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnei samērīgumu, NEPLP būs jāņem vērā nepieciešamība nodrošināt līdzsvaru starp autortiesību un blakustiesību aizsardzību un tīmekļvietnes lietotāju tiesībām uz informāciju.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi