23-TA-3215: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 512 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2023. gada 5. septembra noteikumu Nr. 512 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 512) grozījumi ir Labklājības ministrijas (turpmāk – ministrija) iniciatīva, kas balstīta uz pašvaldību apzināšanu veikt mērķa grupas atlasi, projekta iesnieguma sagatavošanu un iesniegšanu. MK noteikumu Nr. 512 grozījumi ir nepieciešami, lai precizētu Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" (turpmāk – 3.1.2.1.i. investīcija) otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" (turpmāk – pasākums) investīcijas īstenošanas un uzraudzības kārtību un tādējādi veicinātu sekmīgu 3.1.2.1.i. investīcijas uzraudzības rādītāju izpildi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt precizējumus MK noteikumu Nr. 512 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma īstenošanas un uzraudzības nosacījumos, lai nodrošinātu sekmīgu 3.1.2.1.i. investīcijas uzraudzības rādītāju izpildi noteiktajos termiņos.
MK noteikumu Nr. 512 virzība ir ministrijas priekšlikums rīcībām, lai nodrošinātu Atveseļošanas fonda plānā noteikto saistību izpildi Atveseļošanas fonda finansējuma saņemšanai no Eiropas Komisijas.
MK noteikumu Nr. 512 virzība ir ministrijas priekšlikums rīcībām, lai nodrošinātu Atveseļošanas fonda plānā noteikto saistību izpildi Atveseļošanas fonda finansējuma saņemšanai no Eiropas Komisijas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr. 512 paredz kārtību, kādā īsteno 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupas personu atlasi, kā arī nosaka nosacījumus projektu atlases organizēšanai un projekta veidlapas iesniegšanai Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma). 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķis ir nodrošināt atbalstu mājokļu pielāgošanai 259 personām ar invaliditāti, kurām ir kustību traucējumi, tādā veidā uzlabojot šīm personām nodarbinātības iespējas un pieejamību pakalpojumiem, sekmējot dzīves kvalitāti un cilvēktiesību ievērošanu. MK noteikumu Nr. 512 26.2. apakšpunktā ir noteikts, ka 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma projekta veidlapa pašvaldībām jāiesniedz vadības informācijas sistēmā 80 darbdienu laikā pēc ministrijas uzaicinājuma par projekta iesniegšanu saņemšanas. Projekta veidlapa ir jāsniedz par visiem mājokļiem, kuros plānots nodrošināt vides pielāgošanu attiecīgajā pašvaldībā, tai jāpievieno anonimizēts mērķa grupas personu saraksts, kā arī lēmuma kopija par katras mērķa grupas personas iekļaušanu šajā sarakstā. Minētais nozīmē, ka uz projekta veidlapas iesniegšanas brīdi pašvaldībās ir jābūt pabeigtai mērķa grupas personu atlasei.
Tā kā minētais ministrijas uzaicinājums tika nosūtīts un pašvaldībās saņemts š.g. 20. septembrī, 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma projektu veidlapas iesniegšanas termiņš ir 2024. gada 16. janvāris.
Tā kā minētais ministrijas uzaicinājums tika nosūtīts un pašvaldībās saņemts š.g. 20. septembrī, 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma projektu veidlapas iesniegšanas termiņš ir 2024. gada 16. janvāris.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai apzinātu situāciju pirms 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma projektu iesniegšanas termiņa, ministrija š.g. decembra sākumā veica pašvaldību aptauju gan telefoniski, gan elektroniski (izmantojot Google veidlapas) par mērķa grupas atlases un projekta veidlapas sagatavošanas progresu. Pēc veiktās aptaujas ministrijas rīcībā ir informācija, ka vairākās pašvaldībās ir augsts risks projektā neiesaistīt mērķa grupas personas MK noteikumu Nr. 512 1. pielikumā "Plānotais mērķa grupas personu skaits, kurām attiecīgajā pašvaldībā sniedzams atbalsts (pašvaldības kvota)" noteiktajā apmērā (kopumā no 259 mērķa grupas personām indikatīvi 89 personas varētu netikt iesaistītas), kā arī atsevišķām pašvaldībām projekta veidlapas sagatavošanai un pieteikšanai atvēlētais laiks varētu būt nepietiekošs, lai veiktu visas nepieciešamās darbības mērķa grupas personu atlasei, izvērtēšanai, mājokļu atbilstības noteikšanai, secīgi arī – projekta veidlapas sagatavošanai noteiktajā termiņā. Kā problēmas mērķa grupas personu kvotas izpildei tika minēts tas, ka ne vienmēr mērķa grupas personas ir nodarbinātas vai kaut kādā veidā ir sociāli aktīvas, piemēram, darbojas NVO, apmeklē dienas aprūpes centru, pilda brīvprātīgo darbu utt., kā arī mērķa grupas personas ir vecumā virs 63 gadiem, bet vienlaikus ir darbspējas vecumā un vēl nav vecuma pensijas saņēmēji.
Ņemot vērā iepriekš minētās aptaujas laikā secināto, pastāv risks nesasniegt 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākumā iesaistāmo mērķa grupas personu skaitu, kas apdraudētu arī investīcijas mērķrādītāja sasniegšanu. Attiecīgi minētais var rezultēties ar to, ka Latvija kā dalībvalsts nesaņem maksājumu par attiecīgajā gadā sasniedzamajiem rezultātiem, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 24. panta 6. punktā noteikto, kas paredz, ka, ja Eiropas Komisija, veicot iesniegtā maksājuma pieprasījuma novērtējumu, ir konstatējusi, ka Eiropas Savienības Padomes 2021. gada 6. jūlija Īstenošanas lēmumā (ES) Nr. 2021/1064 par Latvijas Atveseļošanas fonda plāna novērtējuma apstiprināšanu noteiktie atskaites punkti un mērķrādītāji nav apmierinoši izpildīti, visas finanšu iemaksas vai tās daļas un attiecīgā gadījumā aizdevuma maksājums tiek apturēts.
Ņemot vērā iepriekš minētās aptaujas laikā secināto, pastāv risks nesasniegt 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākumā iesaistāmo mērķa grupas personu skaitu, kas apdraudētu arī investīcijas mērķrādītāja sasniegšanu. Attiecīgi minētais var rezultēties ar to, ka Latvija kā dalībvalsts nesaņem maksājumu par attiecīgajā gadā sasniedzamajiem rezultātiem, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 24. panta 6. punktā noteikto, kas paredz, ka, ja Eiropas Komisija, veicot iesniegtā maksājuma pieprasījuma novērtējumu, ir konstatējusi, ka Eiropas Savienības Padomes 2021. gada 6. jūlija Īstenošanas lēmumā (ES) Nr. 2021/1064 par Latvijas Atveseļošanas fonda plāna novērtējuma apstiprināšanu noteiktie atskaites punkti un mērķrādītāji nav apmierinoši izpildīti, visas finanšu iemaksas vai tās daļas un attiecīgā gadījumā aizdevuma maksājums tiek apturēts.
Risinājuma apraksts
3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupas personu skaita sasniegšanai ir nepieciešams paplašināt mērķa grupu, kura var saņemt atbalstu minētās investīcijas ietvaros. Attiecīgi nepieciešams precizēt gan mērķa grupas vecumu, gan mērķa grupas personu atlases kritērijus, tādā veidā sniedzot iespēju lielākam personu ar invaliditāti, kurām ir kustību traucējumi, skaitam saņemt atbalstu mājokļa pielāgošanai.
Līdz ar to, ņemot vērā minēto, tiek paredzēti grozījumi MK noteikumu Nr. 512 4. punktā, kā arī 1. 2., 3. un 4. pielikumā, attiecībā uz mērķa grupas personu vecumu un atlases kritērijiem, t.i.:
- tiek paplašināts mērķa grupas vecums, nosakot pilngadīgas mērķa grupas personas vecumu no 18 gadiem līdz vecuma pensijas saņemšanai atbilstoši likumā “Par valsts pensijām” noteiktajam. Tā piemēram, saskaņā ar iepriekšminētā likuma pārejas noteikumu 8.1. pantu, vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamais vecums no 2024. gada 1. janvāra ir 64 gadi un deviņi mēneši. Tādējādi personām darbspējas vecumā virs 63 gadiem (kas tika sākotnēji noteikts MK noteikumu Nr. 512 4. punktā) būs iespēja pieteikties atbalstam mājokļa pielāgošanai šajā pasākumā. Minētais paredzēs iespēju stiprināt šo personu patstāvību un līdzdalību nodarbinātībā un sabiedrības procesos un neierobežos šo personu mobilitāti;
- tiek precizēti mērķa grupas personas atbilstības nosacījumi, paredzot, ka atbalstam var kvalificēties arī personas, kuras ir sasniegušas pensionēšanās vecumu un ir obligāti sociāli apdrošinātas personas (darba ņēmēji, pašnodarbinātie). Šāda nosacījuma paplašināšana ļautu investīcijas atbalstu saņemt un uzlabot dzīves kvalitāti personām, kas pārsniedz Latvijā noteikto darbspējas vecumu, bet joprojām ir sociāli un ekonomiski aktīvas.
Ņemot vērā, ka 3.1.2.1.i. investīcija kopumā ir balstīta uz pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumiem cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, tad primārā mērķa grupa ir personas darba spējas vecumā. Nodarbinātības veicināšana ir arī viens no Labklājības ministrijas pamatvirzieniem, līdz ar to, atbalstot tās personas, kas arī sasniedzot pensionēšanās vecumu, turpina strādāt, tiek novērsts diskriminācijas risks vecuma dēļ.
- tiek precizēti kritēriji, nosakot, ka 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma atbalstam var kvalificēties arī mērķa grupas personas, kas nav nodarbinātas vai citādā veidā aktīvas, bet izmanto no valsts budžeta apmaksātu asistenta pakalpojumu pašvaldībā atbilstoši par Invaliditātes likuma 12. panta pirmās daļas 3. punktam. Tādējādi personas dzīvesvietas pielāgošana sniegtu atbalstu šādām personām dažādos dzīves posmos, lai veicinātu iekļaušanos sociālajos un sabiedrības procesos, dodot iespēju kļūt nodarbinātām, apmeklēt pakalpojumu sniegšanas vietas u.tml.
Kopumā ierosinātie grozījumi palīdzētu novērst vai mazināt ar invaliditāti izraisītās negatīvās sociālās sekas personas dzīvē un nodrošinātu sociālā statusa atgūšanu un iekļaušanos sabiedrībā.
Veiktie precizējumi viennozīmīgi ir virzīti uz investīcijas mērķu sasniegšanu – mazināt nabadzības un sociālās atstumtības risku un veicināt personu ar invaliditāti, kurām ir kustību traucējumi, piekļuvi nodarbinātībai un pakalpojumiem, tādējādi sekmējot šo personu spējas īstenot savas cilvēktiesības un potenciāli uzlabotu viņu dzīves kvalitāti.
Ņemot vērā iepriekšminēto par 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupas un tās atlases kritēriju paplašināšanu, pašvaldībām būs nepieciešams papildu laiks mērķa grupas personu informēšanai, atlasei un izvērtēšanai. Tāpēc MK noteikumu projekts paredz 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma projekta veidlapas iesniegšanas termiņa pagarināšanu par 3 mēnešiem, t.i., līdz 2024. gada 16. aprīlim.
Jāmin, ka minētais ietekmē arī 3.1.2.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma noteiktā atskaites punkta "līdz 2024. gada 31. martam – konkrētas mērķa grupas izvēle mājokļa fiziskās pieejamības uzlabošanai" izpildi šobrīd noteiktajā termiņā, bet, ņemot vērā, ka izpilde tiks nodrošināta līdz maksājuma pieprasījuma iesniegšanai Eiropas Komisijai, minētās nobīdes atskaites punkta izpildē nerada riskus maksājuma pieprasījuma sagatavošanai.
Minētie noteikumu Nr. 512 grozījumi nemaina 3.1.2.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma un tā ietvaros plānoto projektu mērķus, plānotās atbalstāmās darbības un īstenošanas nosacījumus, bet pozitīvi ietekmē mērķa grupu, jo būs iespēja pretendēt uz mājokļu vides pieejamības atbalstu plašākam mērķa grupas personu lokam. MK noteikumu Nr. 512 grozījumi ir būtiski un nepieciešami 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa, kā arī sasniedzamo rezultātu un mērķrādītāju sasniegšanai.
Papildus MK noteikumu Nr. 512 15. punktā tiek veikts tehnisks precizējums, precizējot Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas nosaukumu.
Pēc MK noteikumu Nr. 512 grozījumu apstiprināšanas MK ir plānota pašvaldību informēšana par MK noteikumu Nr. 512 grozījumiem.
Līdz ar to, ņemot vērā minēto, tiek paredzēti grozījumi MK noteikumu Nr. 512 4. punktā, kā arī 1. 2., 3. un 4. pielikumā, attiecībā uz mērķa grupas personu vecumu un atlases kritērijiem, t.i.:
- tiek paplašināts mērķa grupas vecums, nosakot pilngadīgas mērķa grupas personas vecumu no 18 gadiem līdz vecuma pensijas saņemšanai atbilstoši likumā “Par valsts pensijām” noteiktajam. Tā piemēram, saskaņā ar iepriekšminētā likuma pārejas noteikumu 8.1. pantu, vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamais vecums no 2024. gada 1. janvāra ir 64 gadi un deviņi mēneši. Tādējādi personām darbspējas vecumā virs 63 gadiem (kas tika sākotnēji noteikts MK noteikumu Nr. 512 4. punktā) būs iespēja pieteikties atbalstam mājokļa pielāgošanai šajā pasākumā. Minētais paredzēs iespēju stiprināt šo personu patstāvību un līdzdalību nodarbinātībā un sabiedrības procesos un neierobežos šo personu mobilitāti;
- tiek precizēti mērķa grupas personas atbilstības nosacījumi, paredzot, ka atbalstam var kvalificēties arī personas, kuras ir sasniegušas pensionēšanās vecumu un ir obligāti sociāli apdrošinātas personas (darba ņēmēji, pašnodarbinātie). Šāda nosacījuma paplašināšana ļautu investīcijas atbalstu saņemt un uzlabot dzīves kvalitāti personām, kas pārsniedz Latvijā noteikto darbspējas vecumu, bet joprojām ir sociāli un ekonomiski aktīvas.
Ņemot vērā, ka 3.1.2.1.i. investīcija kopumā ir balstīta uz pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumiem cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, tad primārā mērķa grupa ir personas darba spējas vecumā. Nodarbinātības veicināšana ir arī viens no Labklājības ministrijas pamatvirzieniem, līdz ar to, atbalstot tās personas, kas arī sasniedzot pensionēšanās vecumu, turpina strādāt, tiek novērsts diskriminācijas risks vecuma dēļ.
- tiek precizēti kritēriji, nosakot, ka 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma atbalstam var kvalificēties arī mērķa grupas personas, kas nav nodarbinātas vai citādā veidā aktīvas, bet izmanto no valsts budžeta apmaksātu asistenta pakalpojumu pašvaldībā atbilstoši par Invaliditātes likuma 12. panta pirmās daļas 3. punktam. Tādējādi personas dzīvesvietas pielāgošana sniegtu atbalstu šādām personām dažādos dzīves posmos, lai veicinātu iekļaušanos sociālajos un sabiedrības procesos, dodot iespēju kļūt nodarbinātām, apmeklēt pakalpojumu sniegšanas vietas u.tml.
Kopumā ierosinātie grozījumi palīdzētu novērst vai mazināt ar invaliditāti izraisītās negatīvās sociālās sekas personas dzīvē un nodrošinātu sociālā statusa atgūšanu un iekļaušanos sabiedrībā.
Veiktie precizējumi viennozīmīgi ir virzīti uz investīcijas mērķu sasniegšanu – mazināt nabadzības un sociālās atstumtības risku un veicināt personu ar invaliditāti, kurām ir kustību traucējumi, piekļuvi nodarbinātībai un pakalpojumiem, tādējādi sekmējot šo personu spējas īstenot savas cilvēktiesības un potenciāli uzlabotu viņu dzīves kvalitāti.
Ņemot vērā iepriekšminēto par 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupas un tās atlases kritēriju paplašināšanu, pašvaldībām būs nepieciešams papildu laiks mērķa grupas personu informēšanai, atlasei un izvērtēšanai. Tāpēc MK noteikumu projekts paredz 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma projekta veidlapas iesniegšanas termiņa pagarināšanu par 3 mēnešiem, t.i., līdz 2024. gada 16. aprīlim.
Jāmin, ka minētais ietekmē arī 3.1.2.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma noteiktā atskaites punkta "līdz 2024. gada 31. martam – konkrētas mērķa grupas izvēle mājokļa fiziskās pieejamības uzlabošanai" izpildi šobrīd noteiktajā termiņā, bet, ņemot vērā, ka izpilde tiks nodrošināta līdz maksājuma pieprasījuma iesniegšanai Eiropas Komisijai, minētās nobīdes atskaites punkta izpildē nerada riskus maksājuma pieprasījuma sagatavošanai.
Minētie noteikumu Nr. 512 grozījumi nemaina 3.1.2.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma un tā ietvaros plānoto projektu mērķus, plānotās atbalstāmās darbības un īstenošanas nosacījumus, bet pozitīvi ietekmē mērķa grupu, jo būs iespēja pretendēt uz mājokļu vides pieejamības atbalstu plašākam mērķa grupas personu lokam. MK noteikumu Nr. 512 grozījumi ir būtiski un nepieciešami 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa, kā arī sasniedzamo rezultātu un mērķrādītāju sasniegšanai.
Papildus MK noteikumu Nr. 512 15. punktā tiek veikts tehnisks precizējums, precizējot Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas nosaukumu.
Pēc MK noteikumu Nr. 512 grozījumu apstiprināšanas MK ir plānota pašvaldību informēšana par MK noteikumu Nr. 512 grozījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Pastāv iespēja precizēt 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma nosacījumus un organizēt atkārtotu projektu atlasi, bet šī alternatīva nenodrošina visiem projektiem vienādus nosacījumus un ir laikietilpīga, kas attiecīgi paaugstina risku izpildīt mērķrādītāja vērtību līdz maksājuma pieprasījuma iesniegšanai Eiropas Komisijai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- personas ar invaliditāti
- Personas ar invaliditāti un kustību traucējumiem vecumā no 15 līdz 17 gadiem (ieskaitot), kā arī pilngadīgas personas ar I vai II invaliditātes grupu un kustību traucējumiem, kuras nav sasniegušas vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu atbilstoši likumā “Par valsts pensijām” noteiktajam vai kuras ir sasniegušas šo vecumu un ir obligāti sociāli apdrošinātas personas (darba ņēmēji, pašnodarbinātie)
Ietekmes apraksts
MK noteikumu Nr. 512 veiktie grozījumi paredz labvēlīgākus nosacījumus 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupas personām.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
_
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Tā kā MK noteikumu Nr. 512 veiktie grozījumi paredz labvēlīgākus nosacījumus, kas ir attiecināmi uz visām pašvaldībām un 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupai, sabiedrības līdzdalība šo steidzamo grozījumu gadījumā nav rosināta.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pašvaldības, kas veic 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma mērķa grupas personu atlasi
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Veiktie precizējumi MK noteikumos Nr. 582 veicinās mērķa grupas personu iesaisti 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma īstenošanā, lai pielāgotu šo personu mājokļus un tādā veidā veicinātu šo personu veiksmīgāku iekļaušanos sabiedrībā, iesaistīšanos darba tirgū un pieeju dažādiem pakalpojumiem.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma projekta ietvaros veiktie mājokļu uzlabojumi palīdzēs mērķa grupas personām nodrošināt lielāku piekļuvi nodarbinātībai un pakalpojumiem, tādējādi sekmējot viņu cilvēktiesības un dzīves kvalitāti.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas investīcijas pasākumam ir tieša ietekme uz cilvēktiesībām, demokrātiskās vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību. 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas investīcijas pasākuma ietvaros īstenotās vispārīgas darbības un nosacījumi veicinās personu ar invaliditāti nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
MK noteikumi Nr. 512 paredz paplašināt mērķa grupas personu loku. Tādejādi tiks apstrādāts lielāks (plašāks) datu subjektu loks, nekā sākotnēji Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumi Nr. 512 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumi) paredzēja. MK noteikumi Nr. 512 neparedz mainīt (grozīt) personas datu apstrādes nolūku un tiesisko pamatu. Proti, tas nemainās un paliek nemainīgs (sk. MK noteikumu anotācijas 8.1.13. sadaļu).
Vienlaikus MK noteikumi Nr. 512, ņemot vērā, ka tiek paplašināts mērķa grupas personu loks, paredz veikt lielāku datu apjomu. Proti, MK noteikumu Nr. 512 2. pielikuma (mērķa grupas personas iesniegums ar pilnvarojumu) 1.7. punkts papildināts ar papildu datiem, ka potenciālā mērķa grupas persona varbūt arī persona, kas izmanto no valsts budžeta apmaksātu asistenta pakalpojumu pašvaldībā. Minētā informācija ir mērķa grupas atbilstības kritērijs, kuram apstiprinoties, personai var tiks pielāgots mājoklis pasākuma ietvaros. Proti, apstiprinājums par minētā kritērija atbilstību ir obligāts priekšnoteikums, lai persona būtu tiesīga saņemt atbalstu pasākumā. Tāpat, ņemot vērā, ka ir paredzēts (kā viens no kritērijiem), ka mērķa grupas persona varbūt arī persona, kas ir sasniegusi vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu atbilstoši likumā “Par valsts pensijām” noteiktajam, un ir obligāti sociāli apdrošināta persona (darba ņēmējs, pašnodarbinātais), tiks apstrādāta informācija par minētās mērķa grupas personas nodarbinātību. Informācija (fakts), ka persona izmanto no valsts budžeta apmaksātu asistenta pakalpojumu pašvaldībā tiks apstrādāta tikai attiecībā uz mērķa grupu – pilngadīga persona ar I vai II invaliditātes grupu, kurai ir kustību traucējumi un kura nav sasniegusi vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu atbilstoši likumā “Par valsts pensijām” noteiktajam
Vienlaikus MK noteikumi Nr. 512, ņemot vērā, ka tiek paplašināts mērķa grupas personu loks, paredz veikt lielāku datu apjomu. Proti, MK noteikumu Nr. 512 2. pielikuma (mērķa grupas personas iesniegums ar pilnvarojumu) 1.7. punkts papildināts ar papildu datiem, ka potenciālā mērķa grupas persona varbūt arī persona, kas izmanto no valsts budžeta apmaksātu asistenta pakalpojumu pašvaldībā. Minētā informācija ir mērķa grupas atbilstības kritērijs, kuram apstiprinoties, personai var tiks pielāgots mājoklis pasākuma ietvaros. Proti, apstiprinājums par minētā kritērija atbilstību ir obligāts priekšnoteikums, lai persona būtu tiesīga saņemt atbalstu pasākumā. Tāpat, ņemot vērā, ka ir paredzēts (kā viens no kritērijiem), ka mērķa grupas persona varbūt arī persona, kas ir sasniegusi vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu atbilstoši likumā “Par valsts pensijām” noteiktajam, un ir obligāti sociāli apdrošināta persona (darba ņēmējs, pašnodarbinātais), tiks apstrādāta informācija par minētās mērķa grupas personas nodarbinātību. Informācija (fakts), ka persona izmanto no valsts budžeta apmaksātu asistenta pakalpojumu pašvaldībā tiks apstrādāta tikai attiecībā uz mērķa grupu – pilngadīga persona ar I vai II invaliditātes grupu, kurai ir kustību traucējumi un kura nav sasniegusi vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu atbilstoši likumā “Par valsts pensijām” noteiktajam
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi