Anotācija (ex-ante)

22-TA-1641: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 870 "Noteikumi par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru" projektu iesniegumu atlases pirmo un otro kārtu un 13.1.5. specifisko atbalsta mērķi "Atveseļošanas pasākumi veselības nozarē""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2016.gada 20.decembra noteikumos Nr.870 “Noteikumi par darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.3.2.specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru” projektu iesniegumu atlases pirmo un otro kārtu”" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pamatojoties uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20.panta 6. un 13.punktu, lai nodrošinātu sekmīgu un savlaicīgu ES fondu līdzekļu apguvi un Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk - DP) kopējā mērķa un iznākumu rādītāju sasniegšanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda ietvaros, kā arī pamatojoties uz Ministru kabineta 2022.gada 17.maija sēdē apstiprināto informatīvo ziņojumu par SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” ERAF projektu īstenošanu (turpmāk – Informatīvais ziņojums) (prot. Nr.27, 37. §, TAP Nr. 22-TA-716) un protokollēmuma 4.punktā doto uzdevumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis veikt precizējumus SAM 9.3.2. īstenošanas nosacījumos saistībā ar projekta Nr. 9.3.2.0/21/I/001 "SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" ēkas Hipokrāta ielā 4 infrastruktūras attīstība" finansējuma 18 759 513 euro apmērā pārdali reģionālo un specializēto slimnīcu infrastruktūras atbalstam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk - RAKUS) īsteno:
- Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projektu Nr.9.3.2.0/17/I/004 „SIA „Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” infrastruktūras attīstība” (turpmāk - I kārtas projekts)  (kopējais pieejamais finansējums - 43 600 488 euro), kura ietvaros plānots RAKUS stacionāra “Gaiļezers” 1. korpusa ārstniecības nodaļu, kuru darbība ir saistīta ar veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu sirds un asinsvadu, kā arī onkoloģijas jomā, telpu atjaunošanas darbi, šo nodaļu funkcionēšanai nepieciešamo inženierkomunikāciju pārbūve.
- ERAF projektu Nr.9.3.2.0/21/I/001 “SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” ēkas Hipokrāta ielā 4 infrastruktūras attīstība” (turpmāk - II kārtas projekts) (kopējais pieejamais finansējums plānots 46 941 276 euro), kura ietvaros tiks nodrošināts RAKUS infrastruktūras onkoloģijas un terapijas profila drošs ārstniecības process esošajā “Latvijas Onkoloģijas centrs” – (turpmāk – LOC).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
RAKUS I kārtas un II kārtas projektu īstenošanas termiņš ir noteikts 2023.gada 31.decembris. RAKUS abu projektu īstenošana notiek ciešā saistībā un sinerģijā.
Īstenojot RAKUS I kārtas projektu pirmie riski plānotā īstenošanas termiņa ievērošanai tika identificēti jau iepirkumu ietvaros. Rezultātā sūdzību izskatīšana ar pagarinātu termiņu, kā arī nepieciešamība pagarināt iepirkuma piedāvājumu iesniegšanu un administratīvā tiesvedība par iepirkuma rezultātu ir radījuši projekta ieviešanas termiņa novirzi ~ 5 mēneši.
Tāpat RAKUS 9.korpusā, atbilstoši Operatīvās vadības komisijas lēmumam un uzdevumam, tika atvērtas papildu gultas smagi slimo COVID-19 pacientu ārstēšanai, bet stacionāra “Gaiļezers” 10.korpusā izveidota papildu 3.līmeņa intensīvā terapijas nodaļa Covid-19 pacientiem.
Kā rezultātā RAKUS II kārtas projekta ietvaros tika identificēts risks - neiekļaušanās 2014.-2020.gada plānošanas perioda izmaksu attiecināmības termiņā, tas ir līdz 2023.gada 31.decembrim.
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013[1] 65.panta 2.punktu izmaksu attiecināmības periods ir līdz 2023.gada 31.decembrim, līdz ar to projektu īstenošanas termiņa pagarināšana esošo normatīvo aktu noteiktajā kārtībā nav iespējama. Eiropas Komisijas (turpmāk - EK) vadlīnijās par ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda slēgšanu[2] ir iekļauti divi iespējamie risinājumi gadījumā, ja par projekta pabeigšanu nav sniegta pārliecība darbības programmas slēgšanas dokumentos (iesniedzami EK līdz 2025.gada 15.februārim). Ministru kabinets, apstiprinot Veselības ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu par RAKUS ERAF I un II kārtas projektu īstenošanu, akceptēja RAKUS II kārtas projekta īstenošanas finansējuma sadalīšanu starp diviem ES fondu attiecināmības periodiem – Kohēzijas fonda 2014.- 2020. gada un 2021.- 2027. gada plānošanas periodiem (EK vadlīnijās, t.sk. specifiski 6. sadaļā “PHASING OF CERTAIN OPERATIONS OVER TWO PROGRAMMING PERIODS”).
RAKUS II kārtas projekta ietvaros realizējamās darbības, kas tiktu īstenotas ārpus ES fondu attiecināmības termiņa finansiāli sastāda 18 759 513 euro.
RAKUS II kārtas projekta īstenošana notiek ciešā saistībā un sinerģijā ar RAKUS I kārtas projektu. RAKUS I kārtas projekta ietvaros ir noslēgts līgums projektēšanas, būvdarbu un autoruzraudzības pakalpojumu īstenošanai stacionāra “Gaiļezers” 9.korpusā un 10.korpusā. Stacionāra “Gaiļezers” 9.korpusa deviņos stāvos ir izvietotas ārstniecības nodaļas, kuru pacienti telpu atjaunošanas laikā tiks izvietoti stacionārā LOC, kā arī citos RAKUS stacionāros. Savukārt RAKUS stacionāra LOC atjaunošanas darbi II kārtas projekta ietvaros var tikt uzsākti tikai brīdī, kad pabeigti RAKUS I kārtas projekta ietvaros plānotie stacionāra “Gaiļezers” 9.korpusa ārstniecības nodaļu atjaunošanas būvdarbi, jo uz ēkas Hipokrāta ielā 4 remonta laiku tajā izvietotas stacionāra LOC ārstniecības nodaļas. Vienlaicīga ēku atjaunošana abos RAKUS I un II kārtas projektos nav iespējama, jo tādā gadījumā RAKUS būtu jāslēdz vairāk kā puse no gultu fonda, kas nozīmētu būtisku veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības apgrūtinājumu nacionālā līmenī, tai skaitā prioritārajā onkoloģijas ārstniecības nozarē.

RAKUS projektu ieviešanas provizoriskais grafiks:
1. RAKUS I kārtas projekta stacionāra “Gaiļezers” 9.korpusa būvdarbi tika uzsākti 2022.gada aprīlī,  būvdarbu veikšanas termiņš atbilstoši būvdarbu līgumam ir 2023.gada jūlijs - augusts;
2. secīgi RAKUS II kārtas projekta būvdarbi stacionārā LOC paredzēti:
2.1. darbi, kuriem nav nepieciešama ārstniecības nodaļu pārvietošana 2023.gada aprīlis – 2024.gada marts;
2.2. darbi, kuriem ir nepieciešama ārstniecības nodaļu pārvietošana no 2023.gada augusta līdz 2024.gada augustam, kā arī funkcionalitātes nodrošināšana līdz 2024.gada decembrim.
Ņemot vērā to, ka RAKUS nevar ietekmēt un paredzēt Covid-19 pandēmijas atkārtošanos un Krievijas Federācijas iebrukuma Ukrainā izraisītos traucējumus preču un materiālu piegādēs, ir paredzēta laika rezerve, ka RAKUS II kārtas projekts varētu tikt pabeigts līdz 2024.gada 31.decembrim, tai skaitā būvdarbu nodošana ekspluatācijā.
RAKUS LOC ēkas attīstība ir būtisks priekšnosacījums vienas no galveno veselības aprūpes nozares prioritāšu attīstībai – onkoloģijas jomas attīstībai un projekts atbilst izstrādē esošā "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošanas plāns 2022.–2024.gadam"[3] prioritātēm, nav pieļaujam situācija, ka projekts netiek realizēts.

Izvērtējot Veselības aprūpes nodrošināšanas infrastruktūras attīstības investīciju stratēģijā 2021.-2029.gadam (turpmāk – stratēģija) iekļautās ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstības vajadzības, secināms, ka ir ārstniecības iestādes, kas infrastruktūras attīstības projektus var realizēt minētajā termiņā, proti līdz 2023.gada 31.decembrim. Attiecīgi tika veikta vajadzību analīze un vērtēšanas procesā tika vērtēts, kurām reģionālajām un specializētajām slimnīcām būtu iespēja daļu ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda specifiskā atbalsta mērķa 4.1.1. “Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu” (turpmāk – SAM 4.1.1.) investīcijas realizēt ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda 9.3.2.specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru" (turpmāk – SAM 9.3.2.) projektos.
Informatīvā ziņojuma ietvaros tika izskatīti vairāki risinājumi un finansēšanas iespējas RAKUS LOC ēkas attīstības projekta pabeigšanai un kā risinājuma tika atbalstīts - RAKUS ERAF II kārtas projekta īstenošanai pieejamā finansējuma 27 659 574 euro, kas iekļauj virssaistību finansējumu 23 912 177 euro un REACT-EU iniciatīvas 13.1.5. specifiskā atbalsta mērķa ”Atveseļošanas pasākumi veselības nozarē” (turpmāk - SAM 13.1.5.) finansējumu 3 747 397 euro apmērā, sadalīšana starp ES fondu 2014. – 2020.gada un 2021. – 2027.gada plānošanas periodiem, attiecīgi sadalot ERAF II kārtas projekta darbības divās daļās, proti vienu, kas īstenojama līdz 2023.gada 31.decembrim par kopējo attiecināmo finansējumu 8 900 061 euro apmērā un otro 18 759 513 euro apmērā pārnesot un attiecinot uz ES fondu 2021. – 2027.gada plānošanas perioda finansējumu SAM 4.1.1. ietvaros.
Savukārt, lai nezaudētu finansējumu un nepasliktinātu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem, pieņemts lēmums par daļu no SAM 4.1.1. ietvaros paredzētā finansējuma reģionālajām slimnīcām un specializētajām slimnīcām, kuras var īstenot augstas gatavības darbības 18 759 513 euro apmērā, īstenot projektos ES fondu 2014. – 2020.gada plānošanas perioda SAM 9.3.2. ietvaros jeb RAKUS II kārtas virssaistību projekta vietā. Tādejādi slimnīcas uzsāk daļu jaunā perioda investīcijās plānoto darbību īstenošanu ātrāk, pabeidzot projektus līdz 2023.gada 31.decembrim, savukārt RAKUS II kārtas projekta daļu pabeidz 2021.-2027.gada plānošanas perioda projekta ietvaros paredzētajā termiņā. Slimnīcas, kurām tiks piedāvātas papildus investīcijas RAKUS II kārtas projekta daļas vietā, tika noteiktas izvērtējot to darbību gatavību un izslēdzot termiņa neievērošanas risku.
Veselības ministrija ir veikusi priekšsarunas un diskusijas ar slimnīcām un rūpīgi izvērtējusi riskus gan attiecībā uz slimnīcu atbalsta darbību iekļaušanu SAM 9.3.2. projektos un to īstenošanas iespējām līdz 2023.gada beigām, gan riskus attiecībā uz RAKUS II kārtas projekta īstenošanu:
1. attiecībā uz slimnīcu atbalsta darbību iekļaušanu identificēti sekojoši riski:
1.1. jāvada risks par slimnīcu SAM 9.3.2. ietvaros projektu darbību realizācijas iespējām, iekļaujoties ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda izdevumu attiecināmības termiņā – 2023.gada 31.decembris;
1.2. slimnīcu kapacitātes risks ņemot vērā paralēlo REACT-EU iniciatīvu, Atveseļošanas fonda infrastruktūras attīstības projektu un ES fondu investīciju īstenošanu īsā laika periodā līdz 2023.gada 31.decembrim;
1.3. nepieciešami grozījumi SAM 9.3.2. īstenošanas nosacījumos – MK noteikumos Nr.870, izvērtējot  slimnīcu darbību atbilstību SAM 9.3.2.mērķim un atbilstību jaunā 2021.-2027.gada ES fondu plānošanas perioda prioritātēm;
1.4. medicīnisko tehnoloģiju iegādēm tiks vērtēta to atbilstība Veselības ministrijas iekšējam normatīvajam aktam IeNA/24 “Ārstniecības procesam tieši nepieciešamo medicīnisko tehnoloģiju vērtēšanas kārtība”;
1.5. riski saistībā ar sabiedrības veselības krīžu izraisītām izmaiņām, piemēram, Covid-19 pandēmija, kā arī karš Ukrainā un sankciju ietekme uz būvdarbiem un piegādēm.
2. attiecībā uz RAKUS II kārtas projekta īstenošanu identificēti sekojoši riski:
2.1. nepieciešams iepriekš plānots un vienots RAKUS II kārtas projekta darbību precīzs sadalījums divās fāzēs, kas attiecīgi tiks pakļauts divu dažādu ES fondu plānošanas perioda ieviešanas nosacījumiem (2014.-2020.gada un 2021.-2027.gada plānošanas periodi);
2.2. nepieciešams uzsākt SAM 4.1.1. ātrāk uzsākamā atbalsta mērķa īstenošanas nosacījumu izstrādi pirms ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda darbības programmas apstiprināšanas (2022. gada 7.aprīlī Saeima ir pieņēmusi Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likumu, kurš stājies spēkā 2022. gada 4. maijā);
2.3. risks, ka ES fondu ieviešanas dokumentācijas izstrādes un saskaņošanas laikā, t.sk. ņemot vērā Eiropas Komisijas iepriekš pausto nostāju, netiek apstiprināta papildus finansējuma novirzīšana klīniskās universitātes slimnīcas infrastruktūras atbalstam;
2.4. riski saistībā ar sabiedrības veselības krīžu izraisītām izmaiņām, piemēram, Covid-19 pandēmija, kā arī karš Ukrainā un sankciju ietekme uz būvdarbiem un piegādēm;
2.5. jāvada risks saistībā ar LOC ēkas attīstību no vairākiem finanšu avotiem (virssaistības, REACT-EU jeb SAM 13.1.5 un SAM 4.1.1.), t.sk. dubultā finansējuma risks.
Šis risinājums neradīs negatīvu ietekmi uz valsts budžeta bilanci. Kā arī šo risinājumu iespējams īstenot neveicot grozījumus plānošanas dokumentos, tas ir, ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" un ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda programmas projektā. Līdz ar to, neveidojas papildu administratīvais slogs dokumentu grozījumu sagatavošanai un saskaņošanai ar Eiropas Komisiju, kas ir laikietilpīgs process.

[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus

[2] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2021.417.01.0001.01.ENG

[3] 2021.gada 12.jūlijā izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē (pieejams https://www.vm.gov.lv/lv/jaunums/sabiedriskai-apspriedei-nodots-veselibas-aprupes-pakalpojumu-onkologijas-joma-uzlabosanas-plans-2022-2024gadam)
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu minētā risinājuma ietvaros plānotā finansējuma sadalījuma administrēšanu ir nepieciešams veikt  attiecīgus grozījumus Ministru kabineta 2016.gada 20.decembra noteikumos Nr.870 “Noteikumi par darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.3.2.specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru” projektu iesniegumu atlases pirmo un otro kārtu” (turpmāk MK noteikumi Nr.870).
Noteikumu projekts paredz šādas izmaiņas MK noteikumos Nr.870:
1.  Izteikt MK noteikumu Nr.870 9.1.apakšpunktu jaunā redakcijā, nosakot finansējumu sadalījumā pa projektu iesniegumu atlases kārtām:
9.1. SAM 9.3.2. pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 223 132 239 euro (no tā virssaistību finansējums – 40 312 177 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 189 662 401 euro (no tā virssaistību finansējums – 34 265 350 euro) un nacionālais finansējums – 33 469 838 euro (valsts budžeta finansējums – 24 897 060 euro (no tā virssaistību finansējums – līdz 4 612 096 euro) un privātais finansējums – 8 572 778 euro (no tā virssaistību finansējums – 1 434 731 euro)), kas iekļauj SAM 9.3.2. finansējumu un SAM 13.1.5. finansējumu saskaņā ar šo noteikumu 1. pielikumu:
9.1.1. SAM 9.3.2. pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas pirmās apakškārtas ietvaros kopējais attiecināmais finansējums ir 141 442 434  euro (no tā virssaistību finansējums – 10 405 413 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 120 226 067 euro (no tā virssaistību finansējums – 8 844 600 euro) un nacionālais finansējums – 21 216 367 euro (maksimālais valsts budžeta finansējums – 14 073 762 euro (no tā virssaistību finansējums – 936 487 euro) un minimālais privātais finansējums – 7 142 605 euro (no tā virssaistību finansējums – 624 326 euro));
9.1.2.  SAM 9.3.2. pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas otrās apakškārtas ietvaros kopējais attiecināmais finansējums ir 59 517 959  euro (no tā virssaistību finansējums – 29 906 764  euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 50 590 266 euro (no tā virssaistību finansējums – 25 420 750 euro) un nacionālais finansējums – 8 927 693  euro (valsts budžeta finansējums – 7 497 520 euro (no tā virssaistību finansējums – līdz 3 675 609 euro) un privātais finansējums – 1 430 173 euro (no tā virssaistību finansējums – 810 405 euro));
9.1.3. SAM 9.3.2. pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas trešās apakškārtas ietvaros kopējais attiecināmais finansējums ir 22 171 846 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 18 846 068 euro un nacionālais finansējums – 3 325 778 euro (maksimālais valsts budžeta finansējums – 3 325 778 euro).
2. Papildināt MK noteikumus Nr.870 ar jaunu 30.3.apakšpunktu, kas paredz, SAM 9.3.2. virssaistību finansējuma ietvaros ir attiecināmas ārstniecības procesam tieši nepieciešamo tehnoloģiju piegādes izmaksas (medicīniskās tehnoloģijas un iekārtas, iebūvējamās medicīniskās tehnoloģijas un iekārtas, mēbeles, saimnieciskās ierīces un aprīkojums, informāciju tehnoloģiju aprīkojums un cits aprīkojums telpu funkcionalitātes nodrošināšanai), kuru vienas vienības piegādes izmaksas nepārsniedz 20 000 euro. Ņemot vērā, ka papildu valsts budžeta finansējuma (virssaistību) piešķiršanas mērķis ir COVID-19 seku mazināšana, īstenojot ES fondu projektu investīcijas, tad nepieciešams atļaut virssaistību ietvaros attiecināt ārstniecības procesam tieši nepieciešamo tehnoloģiju piegādes izmaksas (medicīniskās tehnoloģijas un iekārtas, iebūvējamās medicīniskās tehnoloģijas un iekārtas, mēbeles, saimnieciskās ierīces un aprīkojums, informāciju tehnoloģiju aprīkojums un cits aprīkojums telpu funkcionalitātes nodrošināšanai), kuru vienas vienības piegādes izmaksas ir līdz 20 000 euro un kuriem nav nepieciešams Veselības ministrijas saskaņojums.
3. Veikt tehniskā rakstura precizējumu MK noteikumu Nr.870 17.1punktā, nosakot, ka ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Izteikt MK noteikumu Nr.870 1.pielikumu jaunā redakcijā:
- samazinot RAKUS II kārtas projekta finansējumu par 18 759 513 euro;
- palielinot SIA "Liepājas reģionālā slimnīca" finansējumu par 2 273 579 euro;
- palielinot SIA "Daugavpils reģionālā slimnīca" finansējumu par 3 031 439 euro;
- palielinot SIA "Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca" finansējumu par 1 439 933 euro;
- palielinot SIA "Vidzemes slimnīca" finansējumu par 1 780 970 euro;
- palielinot SIA "Rēzeknes slimnīca" finansējumu par 1 879 492 euro;
- palielinot VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs” finansējumu par 8 354 100 euro;
- precizēt kopējo SAM 9.3.2. pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas pirmās un otrās apakškārtas finansējuma sadalījumu.
Jauna projektu iesniegumu atlase netiek paredzēta, papildu darbības par RAKUS II kārtas projekta virssaistību finansējumu tiks iekļautas augstāk minēto ārstniecības iestāžu apstiprinātajos projektos, ierosinot līguma grozījumus, kurus plānots apstiprināt līdz 2022.gada beigām.
Izmaiņas starp piešķirto virssaistību atbalsta saņēmēju loku, neietekmēs SAM 9.3.2. projektu rezultāta rādītājus un iznākuma rādītājus.
Veselības ministrija ir uzsākusi ES struktūrfondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda Ministru kabineta noteikumu izstrādi kā ātrāk uzsākamo jaunā perioda specifisko atbalsta mērķi, kurā noteiks atbalstu RAKUS LOC 18 milj. euro, tādejādi nodrošinot RAKUS LOC infrastruktūras attīstību sākotnēji plānotajā apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Finansējums SAM 9.3.2. projektu iesniegumu atlases pirmās kārtas pirmās apakškārtas un otrās apakškārtas projektiem un otrās kārtas projektam ir plānots Finanšu ministrijas (CFLA) budžeta apakšprogrammā 62.08.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) avansa maksājumi un atmaksas finansējuma saņēmējiem (2014-2020)”.
Atbilstoši šobrīd MK noteikumu Nr.870 9.punkta spēkā esošai redakcijai  specifiskā atbalsta finansējums sadalījumā pa atlases kārtām:
- SAM 9.3.2. pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 223 132 239 euro (no tā virssaistību finansējums – 40 312 177 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 189 662 401 euro (no tā virssaistību finansējums – 34 265 350 euro) un nacionālais finansējums – 33 469 838 euro (valsts budžeta finansējums – 24 897 060 euro (no tā virssaistību finansējums – līdz 4 612 096 euro) un privātais finansējums – 8 572 778 euro (no tā virssaistību finansējums – 1 434 731 euro)), kas iekļauj 9.3.2. specifiskā atbalsta finansējumu un 13.1.5. specifiskā atbalsta finansējumu saskaņā ar šo noteikumu 1. pielikumu:
- SAM 9.3.2. pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas pirmās apakškārtas ietvaros kopējais attiecināmais finansējums ir 131 037 021 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 111 381 467 euro un nacionālais finansējums – 19 655 554 euro (maksimālais valsts budžeta finansējums – 13 137 275 euro un minimālais privātais finansējums – 6 518 279 euro);
- SAM 9.3.2. pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas otrās apakškārtas ietvaros kopējais attiecināmais finansējums ir 69 923 372 euro (no tā virssaistību finansējums – 40 312 177 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 59 434 866 euro (no tā virssaistību finansējums –34 265 350 euro) un nacionālais finansējums – 10 488 506 euro (valsts budžeta finansējums – 8 434 007 euro (no tā virssaistību finansējums – līdz 4 612 096 euro) un privātais finansējums – 2 054 499 euro (no tā virssaistību finansējums – 1 434 731 euro));
- SAM 9.3.2. pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas trešās apakškārtas ietvaros kopējais attiecināmais finansējums ir 22 171 846 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 18 846 068 euro un nacionālais finansējums – 3 325 778 euro (maksimālais valsts budžeta finansējums – 3 325 778 euro);
- SAM 9.3.2. specifiskā atbalsta otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 140 447 122 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 83 678 558 euro un nacionālais finansējums – 56 768 564 euro (valsts budžeta finansējums – 52 318 715 euro un privātais finansējums – 4 449 849 euro).

Noteikumu projekts paredz RAKUS II kārtas projekta finansējuma 18 759 513 euro pārnēsāšanu un attiecināšanu uz ES fondu 2021. – 2027.gada plānošanas perioda finansējumu SAM 4.1.1. ietvaros. Daļu no SAM 4.1.1. ietvaros paredzētā finansējuma reģionālajām slimnīcām un specializētajām slimnīcām, kuras var īstenot augstas gatavības darbības 18 759 513 euro apmērā, īstenot projektos ES fondu 2014. – 2020.gada plānošanas perioda SAM 9.3.2. ietvaros jeb RAKUS II kārtas virssaistību projekta vietā:
- SIA "Liepājas reģionālā slimnīca" 2 273 579 euro;
- SIA "Daugavpils reģionālā slimnīca" 3 031 439 euro;
- SIA "Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca" 1 439 933 euro;
- SIA "Vidzemes slimnīca" 1 780 970 euro;
- SIA "Rēzeknes slimnīca" 1 879 492 euro;
- VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs” 8 354 100 euro.
Līdz ar to, SAM 9.3.2. kopējais attiecināmais finansējums paliek nemainīgs, bet mainās tikai SAM 9.3.2. pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas pirmās un otrās apakškārtas finansējuma sadalījums:
- pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas pirmās apakškārtas ietvaros  kopējais attiecināmais finansējums ir 141 442 434  euro (no tā virssaistību finansējums – 10 405 413 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 120 226 067 euro (no tā virssaistību finansējums – 8 844 600 euro) un nacionālais finansējums – 21 216 367 euro (maksimālais valsts budžeta finansējums – 14 073 762 euro (no tā virssaistību finansējums – 936 487 euro) un minimālais privātais finansējums – 7 142 605 euro (no tā virssaistību finansējums – 624 326 euro));
- pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas otrās apakškārtas ietvaros  kopējais attiecināmais finansējums ir 59 517 959  euro (no tā virssaistību finansējums – 29 906 764  euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 50 590 266 euro (no tā virssaistību finansējums – 25 420 750 euro) un nacionālais finansējums – 8 927 693  euro (valsts budžeta finansējums – 7 497 520 euro (no tā virssaistību finansējums – līdz 3 675 609 euro) un privātais finansējums – 1 430 173 euro (no tā virssaistību finansējums – 810 405 euro)).

Kā rezultātā negatīvas ietekmes uz valsts budžetu bilanci nav.

Pēc noteikumu projekta apstiprināšanas RAKUS, SIA "Liepājas reģionālā slimnīca", SIA "Daugavpils reģionālā slimnīca", SIA "Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca", SIA "Vidzemes slimnīca", SIA "Rēzeknes slimnīca" un VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs” iesniegs līguma grozījumus par projektu kopējā pieejamā attiecināmā finansējuma palielinājumu/samazinājumu un pēc līguma grozījumu apstiprināšanas CFLA veiks attiecīgā finansējuma pārdali no RAKUS II kārtas projekta virssaistībām uz augstāk minēto ārstniecības iestāžu projektiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
Komisijas regula Nr.794/2004
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
Komisijas lēmums 2012/21/ES
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr.794/2004 9.pants
Noteikumu projekta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas lēmums Nr. 2012/21/ES
Noteikumu projekta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Atbildīgās iestādes funkcijas pilda Veselības ministrija, sadarbības iestādes funkcijas – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. Projekta iesniedzējs un finansējuma saņēmēji ir ārstniecības iestādes.
Ar noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros, nepalielinot kopējās izmaksas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts nodrošina ātrāku un kvalitatīvāku SAM 9.3.2. mērķu sasniegšanu, kā rezultātā uzlabosies veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāte un pieejamība sabiedrībai,  izveidojot atbilstošu vidi gan pacientiem, gan veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi