Anotācija

25-TA-215: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 24 "Noteikumi par produktivitātes aizdevumiem uzņēmumu inovācijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 24 "Noteikumi par produktivitātes aizdevumiem uzņēmumu inovācijām"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) izstrādāts, lai precizētu atbalsta saņemšanas nosacījumus un mazinātu interpretācijas iespējas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts mērķis ir precizēt atbalsta programmas nosacījumus, lai nodrošinātu pilnvērtīgu pasākuma ieviešanu, skaidras tiesību normas un mazinātu interpretācijas iespējas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2025. gada 7. janvārī apstiprināja Ministru kabineta noteikumus Nr.24 "Noteikumi par produktivitātes aizdevumiem uzņēmumu inovācijām" (turpmāk - Noteikumi Nr.24), kuru mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību gala saņēmēju attīstībai Latvijā, sniedzot atbalstu inovatīvu (tai skaitā duāla pielietojuma) produktu, izstrādei, stimulējot privātā sektora ieguldījumus pētniecībā, attīstībā un inovācijās, kas ietver atbalstu jaunu ražošanas ēku izbūvei, iekārtu iegādei un ražošanas pieslēgumu izveidei, kā arī jaunu darba vietu radīšanu viedās specializācijas stratēģijas (RIS3) jomās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.24 ietvaros plānots sniegt atbalstu inovatīvu produktu izstrādei (t.sk. duāla lietojuma) un pētniecības un attīstības darbībām, paredzot dažādus valsts atbalsta veidus. Inovatīvu produktu izstrādes sadaļā atbalstu primāri plānots sniegt Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014) ietvaros. Savukārt, atbalstu pētniecības un attīstības darbībām paredzēts sniegt Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula 2023/2831) ietvaros. Līdz ar to, atbalsta saņemšanas nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 651/2014 un ir attiecināmi uz inovatīvu produktu izstrādes sadaļu, nav attiecināmi uz gala saņēmējiem, kas pretendē uz atbalstu Komisijas regulas 2023/2831 ietvaros.
Noteikumu Nr.24 ieviešanas procesā ir iesaistītas vairākas puses, t.sk. Ekonomikas ministrija, akciju sabiedrībā "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum"), Latvijas Zinātnes padome, Aizsardzības ministrija un gala saņēmēji. Sagatavojot aizdevumu programmu izsludināšanai, nepieciešams precizēt normas, kas atrunā precīzāku sadarbības modeli un iesaistīto pušu pienākumus, kā arī papildināt atbalsta saņemšanas nosacījumu aprakstu.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz:

1. precizēt finansējuma avotus saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam grozījumiem nr.3 
Ekonomikas ministrija ir pieteikusi grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam, kas paredz 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.2. pasākuma "Produktivitātes aizdevumi uzņēmumu inovācijām" (turpmāk – 1.2.1.2. pasākums) apvienošanu ar 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.7. pasākumu "Atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem" (turpmāk – 1.2.3.7. pasākums). 1.2.1.2. pasākumā tiek iekļauts 1.2.3.7. pasākuma finansējums un atbalstāmās darbības. Līdz ar to, no MK noteikumiem Nr.24 tiek dzēstas atsauces uz 1.2.3.7. pasākumu un tiek precizēts MK noteikumu Nr.24 1.1. apakšpunkts, 5. un 13. punkts un II. nodaļas nosaukums.
Vienlaikus, atbilstoši pieteiktajiem grozījumiem, tiek precizēts atbalsta pasākuma mērķis. Atbalsts jaunu ēku izbūvei nodrošina atbalsta pieejamību plašākam atbalsta pretendentu lokam, kā piemēram pakalpojumu sniedzējiem, kuru ēkas nav kvalificējamas kā ražošanas ēkas. Līdz ar to, tiek precizēts Noteikumu Nr.24 4. punkts.
Gadījumā, ja Eiropas Komisija nesaskaņos Ekonomikas ministrijas piedāvātos grozījumus, tiks veikti atbilstoši grozījumi MK noteikumos Nr.24, kā finansējuma avotus norādot 1.2.1.2. pasākumu un 1.2.3.7. pasākumu.
Eiropas Savienības  Kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam noteiktas Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) finansējuma sadalījums pa intervences kodiem, atbilstoši MK noteikumu projektā paredzētajām atbalstāmajām darbībām inovatīvu produktu izstrādei un pētniecības un attīstības darbībām, ir šāds:
- 9. intervences kods (Mikrouzņēmumu pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana (rūpnieciskā pētniecība, eksperimentālā izstrāde, priekšizpēte)) – 3 433 658 EUR (ERAF);
- 10. intervences kods (MVU pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana) – 15 733 230 EUR (ERAF);
- 11. intervences kods (Lielo uzņēmumu  pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana)(ir paredzēts sniegt atbalstu vidējas kapitalizācijas sabiedrībām) – 11 172 468 EUR (ERAF);
- 12. intervences kods (MVU uzņēmējdarbības attīstība un internacionalizācija, tostarp ienesīgi ieguldījumi) – 19 281 765 EUR (ERAF).
Finansējuma veids:
- Nr. 5 (dotācija (kapitāla atlaide finanšu instrumentu darbībā)) – 24 810 561 EUR (ERAF);
- Nr. 3 (aizdevums) – 24 810 560 EUR (ERAF).

Noteikumos Nr.24 pieejamais finansējums ir 58 377 791 EUR apmērā (tai skaitā ERAF finansējums 49 621 121 EUR, valsts budžeta finansējums 8 756 669 EUR). Papildus sabiedrība "Altum" var piesaistīt valsts aizdevumu kredītlīnijas veidā vai piesaistīt finansējumu tirgū (tai skaitā aizņemoties finansējumu no starptautiskajām finanšu institūcijām) ne vairāk kā 65 000 000 euro apmērā. 
Valsts aizdevumu kredītlīnija vai tirgū piesaistītais finansējums primāri tiek izmantots aizdevumu izsniegšanai, savukārt Eiropas Savienības fondu finansējums tiek izmantots kapitāla atlaides piešķiršanai. 

Noteikumu Nr.24 ietvaros līdz 2029.gada 31.decembrim ir sasniedzami šādi rādītāji:
* publisko atbalsta papildinošās privātās investīcijas - 42 386 012 EUR;
* atbalstīto komersantu skaits - 33 uzņēmumi.

2. precizēt subsīdijas ekvivalenta aprēķināšanas nosacījumus
Noteikumi Nr.24 tiek papildināti ar 47.2.3. apakšpunktu. Atsevišķa apakšpunkta izveide ir nepieciešama, lai korekti norādītu subsīdijas ekvivalenta aprēķina kārtību gan scenārijā, kad gala saņēmējs saņem sabiedrības "Altum" aizdevumu, gan scenārijā, kad komersants saņem sabiedrības "Altum" paralēlo aizdevumu, ņemot vērā, ka subsīdijas ekvivalenta noteikšanas nosacījumi abos scenārijos atšķiras.

3. precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus
Lai nodrošinātu pilnvērtīgu un atbilstošu atbalsta sniegšanu un neradītu papildu administratīvo slogu, tiek precizēts Noteikumu Nr.24 2.11.3., 2.11.5., 23.3., 40.6., 53.6., 53.13. un 53.14. apakšpunkts un 24. punkts, kā arī svītrots 53.12. apakšpunkts. Veiktie precizējumi nodrošinās Noteikumu Nr.24 salāgošanu ar regulu prasībām, neparedzot stingrākas prasības gala saņēmējiem. Vienlaikus, gala saņēmējiem, kas pretendē uz atbalstu Komisijas regula 2023/2831 ietvaros, netiks uzliktas papildus prasības, kas attiecināmas tikai uz tiem gala saņēmējiem, kas pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.

4. skaidrāk atrunāt kapitāla atlaides piemērošanas nosacījumus
Gala saņēmējs īsteno projektu atbilstoši aizdevuma līgumā noteiktajam projekta īstenošanas termiņam. Gala saņēmējs pēcuzraudzības periodu var uzsākt uzreiz pēc projekta pilnīgas pabeigšanas vai ne vēlāk kā divus gadus pēc pilnīgas projekta pabeigšanas. Lai uzsāktu pēcuzraudzības periodu kapitāla atlaides piemērošanai, gala saņēmējs iesniedz iesniegumu Ekonomikas ministrijā. Pēcuzraudzības periods - trīs gadi - tiek noteikts no brīža, kad gala iesniedzis iesniegumu Ekonomikas ministrijā. Ja gala saņēmējs neiesniedz iesniegumu par pēcuzraudzības uzsākšanu, Ekonomikas ministrija pēcuzraudzību uzsāk dienā, kad no projekta pabeigšanas pagājuši divi gadi. 
Noteikumu Nr.24 32. punktā minēto kapitāla atlaides kritēriju izpildi vērtē Ekonomikas ministrija. Kapitāla atlaides kritēriju vērtēšana tiek veikta katrā pēcuzraudzības gadā atsevišķi.
Noteikumu Nr.24 34. un 35.pantā minētā informācija, kā arī gala saņēmēja revidenta pārskats jāiesniedz Ekonomikas ministrijai ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pēc pēcuzraudzības gada noslēguma. Pēc informācijas saņemšanas par gala saņēmēja pēcuraudzības perioda uzsākšanu, Ekonomikas ministrija uzsāk un trīs secīgus gadus īsteno attiecīgā projekta Noteikumu Nr.24 32. punktā minēto rādītāju pēcuzraudzību. Noslēdzoties pēcuzraudzības gadam Ekonomikas ministrija atbilstoši Noteikumu Nr.24 34., 35. un 36. punktā minētajai informācijai, kas saņemta no sabiedrības “Altum”, Valsts ieņēmumu dienesta un Centrālās statistikas pārvaldes, kā arī gala saņēmēja iesniegtajam revidenta pārskatam, trīs mēnešu laikā pēc tam, kad beidzies pēcuzraudzības gads, izvērtē, vai gala saņēmējs konkrētajā pēcuzraudzības gadā atsevišķi ir sasniedzis Noteikumu Nr.24 32. punktā minētos rādītājus, un pieņem lēmumu par rādītāju sasniegšanu vai nesasniegšanu konkrētajā pēcuzraudzības perioda gadā.
Pēc kritēriju izpildes vērtējuma veikšanas Ekonomikas ministrija informē sabiedrību "Altum" par kritēriju izpildi vai neizpildi un pieņemto lēmumu. Atbilstoši Ekonomikas ministrijas pieņemtajam lēmuma, sabiedrība "Altum" piemēro vai nepiemēro kapitāla atlaidi.
Kapitāla atlaide tiek piemērota trīs daļās. Pēc katra pēcuzraudzības gada par vienu trešdaļu var tikt piemērota šo noteikumu 31. punktā minētā sabiedrības "Altum" kapitāla atlaides daļa, ievērojot šo noteikumu 32. un 36.2 punktā minētos nosacījumus.
Metodika kapitāla atlaides piemērošanai tiks publicēta Ekonomikas ministrijas un sabiedrības "Altum"mājas lapā.

5. precizēt neatbalstāmās darbības
Noteikumi Nr.24 tiek papildināti ar 53.15. apakšpunktu nosakot, ka atbalsts gala saņēmējiem (kas pretendē uz atbalstu Komisijas regulas 2023/2831 ietvaros) netiek sniegts zemes, nekustamā īpašuma iegādei un būvniecībai, izņemot, piemēram, laboratorijas, tīrtelpas un testēšanas poligonus, ja tas nepieciešama projekta pētniecības un attīstības darbībām. Vienlaikus, atbalsts netiek sniegts gatavu iekārtu pielāgošanai, lai tās uzstādītu un uzsāktu to lietošanu esošās uzņēmējdarbības ietvaros. Šādas izmaksas nav tieši saistītas ar pētniecības un attīstības būtību, līdz ar to, prioritizējot zināšanu pārnesi un tehnoloģiju izstrādi.

6. precizēt Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā (turpmāk - NACE) 2.1. redakciju
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, kas 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tika atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām, kā rezultātā spēkā stājās NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10 oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju. 

7. precizēt uzkrājamos Viedās specializācijas stratēģijas datus
Ņemot vērā Noteikumu Nr.24 specifiku un mazinot administratīvo slogu atbalsta saņēmējiem, tiek precizēti uzkrājamie Viedās specializācijas stratēģijas dati, samazinot to apjomu. Ņemot vērā minēto, tiek precizēts MK noteikumu Nr.24 58. punkts. Papildus, tiek noteikts, ka gala saņēmējs uzkrājamos Viedās specializācijas stratēģijas datus iesniedz Centrālajā statistikas pārvaldē, nevis sabiedrībā "Altum".

8. precizēt gala saņēmēja atbilstības prasības
Lai nodrošinātu, ka Latvijas un Eiropas Savienības publiskais finansējums netiek izmantots sadarbībai ar valstīm, kas apdraud starptautisko drošību un Eiropas Savienības vērtības. Tāpat tiek mazināti riski saistībā ar sensitīvas tehnoloģijas nodošanu vai izmantošanu militārām un stratēģiskām vajadzībām šo valstu interesēs. Ņemot vērā minēto, Noteikumi Nr.24 tiek papildināti ar 2.11.7. apakšpunktu.

9. precizēt atmaksātā publiskā finansējuma izmantošanu 
Uz MK noteikumu projekta apstiprināšanas brīdi publiskā finansējuma atmaksas netiek plānotas. Savukārt, ja pasākuma ietvaros rodas publiskā finansējuma atmaksas, tās tiek novirzītas šim pasākumam, par ko tiek pieņemts lēmums Ministru kabinetā. Līdz ar to, tiek svītrots Noteikumu Nr.24 7. punkts.

10. precizēt programmas rādītāju un sagaidāmo zaudējumu novērtējuma sagatavošanas termiņu
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas pieteiktos grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam, kas paredz no Noteikumiem Nr.24 novirzīt 40 000 000 EUR (ERAF finansējums 36 000 000 EUR, valsts budžeta finansējums 6 000 000 EUR), MK noteikumu projekta protokollēmuma projekts tiek papildināts šādā redakcijā: Atzīt par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2025. gada 7. janvāra sēdes Nr.1 47. § 3. punktu. 

11. tehniskus grozījumus
*Precizēt Noteikumu Nr. 24 2.11.4. apakšpunktu, papildinot to ar "projekta", ņemot vērā, ka prasības attiecināmas uz gala saņēmēja projektu.
*Svītrot Noteikumu Nr.24 2.12. apakšpunktu, ņemot vērā, ka detalizēta informācija par brīdi, kas uzskatāms par atbalsta piešķiršanas brīdi, sniegta Noteikumu Nr.24 43. punktā.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 3.3. apakšpunktu, aizstājot vārdu "saņēmēju" ar "ražotāju" un mazinot interpretācijas iespējas.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 5. punktu, aizstājot vārdu "attiecināmais" ar "Eiropas Reģionālā attīstības fonda un valsts budžeta", ņemot vērā, ka var tikt piesaistīts arī cits finansējums, piemēram, valsts aizdevuma kredītlīnija.
*Svītrot Noteikumu Nr.24 6. punktu, ņemot vērā, ka finansējuma izmantošanas nosacījumi noteikti Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos  Nr. 510 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi” un attiecināmi uz visām Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu atbalsta programmām.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 8.punkts, nosakot, sabiedrība "Altum" finansējumu tirgū var piesaistīt ne vairāk kā 65 000 000 euro apmērā.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 13. punktu, aizstājot vārdu "produkti" ar "projekti", nodrošinot skaidras tiesību normas un mazinot interpretācijas iespējas.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 17. un 19. punktu, izsakot punktus vienādā redakcijā, tādējādi nodrošinot vienlīdzīgas prasības.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 19. punktu, svītrojot vārdus "iepriekš to saskaņojot ar Izglītības un zinātnes ministriju". Ņemot vērā, ka Izglītības un Zinātnes ministrija nav iesaistīta atzinumu sniegšanas un atbalsta piešķiršanas procesā tās iesaiste vienošanās izstrādē nav nepieciešama. 
*Precizēt Noteikumu Nr.24 18. punktu, papildot to ar: "Aizsardzības ministrija var pagarināt atzinuma izsniegšanas termiņu par 10 darbdienām". Minētais nodrošinās fleksiblāku atzinumu sniegšanas termiņu Aizsardzības ministrijai.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 20. punktu, nosakot 30 darbdienu atzinuma sniegšanas termiņu Latvijas Zinātnes padomei.
*Papildināt Noteikumus Nr.24 ar 20.1 punktu, nosakot, ka tiek slēgta četrpusēja vienošanās starp iesaistītajām pusēm atzinumu sniegšanai un piešķirtā atbalsta atbilstības šiem noteikumiem noteikšanai.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 23. punktu, lai nosacījumi, kuri pēc būtības ir izrietoši tikai no Komisijas regulas 651/2014, būtu attiecināmi tikai uz atbalstu, kas tiek piešķirts saskaņā ar šo regulu.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 23.3. apakšpunktu, lai nodrošinātu abu apakšpunktā minēto nosacījumu izpildi.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 23.4. apakšpunktu, svītrojot pēdējo teikumu, ņemot vērā, ka ierobežojums zemes iegādes izmaksām definēt Noteikumu Nr.24 53.7.3. apakšpunktā.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 23.5. apakšpunktu, nosakot, ka arī  sīkajiem (mikro) komersantiem kā gala saņēmējiem nemateriālos aktīvus var finansēt 100 procentu apmērā no sākotnējo ieguldījumu kopējām attiecināmajām ieguldījumu izmaksām.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 30.6. un 38.6. apakšpunktu, nosakot, ka prasība par kredītreitingu attiecināma tikai uz mazo vidējas kapitalizācijas komersantu un vidējas kapitalizācijas komersantu.
*Papildināt Noteikumus Nr.24 ar 30.7., 30.8. un 30.9. apakšpunktu, lai precizētu, kādi nosacījumi jāievēro attiecīgo ieguldījumu gadījumā, ja atbalstu sniedz kā de minimis atbalstu.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 33. punktu, aizstājot vārdus "kapitāla atlaides piemērošanas" ar vārdu "pēcuzraudzības". Ņemot vērā, ka Ekonomikas ministrija vērtē pēcuzraudzības kritēriju izpildi.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 35. punktu, nosakot, ka Valsts ieņēmumu dienests pēc pieprasījuma informāciju iesniedz Ekonomikas ministrijai, nevis sabiedrībai "Altum". Kapitāla atlaides vērtēšanu un lēmuma pieņemšanu veiks Ekonomikas ministrija, līdz ar to, dati būs nepieciešami tieši Ekonomikas ministrijai.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 44. punktu, nosakot, ka sabiedrības "Altum" aizdevuma termiņš nepārsniedz 15 gadus, nodrošinot elastību finansējuma saņēmējam.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 46.2. apakšpunktu, nosakot, ka gala saņēmējs pamatsummas atmaksu, daļā, kas ir vienāda ar kapitāla atlaides apmēru uzsāk ne vēlāk kā 68 mēnešu laikā pēc projekta pabeigšanas. Termiņš pagarināts, ņemot vērā, ka gala saņēmējs pēcuzraudzību var uzsākt arī divus gadus pēc projekta pabeigšanas, kas kopā ar kapitāla atlaides kritēriju vērtēšanas procesu sastāda 66 mēnešus. (Pēcuzraudzības uzsākšana divus gadus pēc projekta pabeigšanas - 24 mēneši+Pēcuzraudzīas periods - 36 mēneši+Vērtēšanas process un informācijas saņemšana - 8 mēneši = 68 mēneši)
*Svītrot Noteikumu Nr.24 49. punktu, paredzot, ka pasākuma ietvaros piešķirto atbalstu var apvienot ar šīs vai ar citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros piešķirto finansējumu.
*Svītrot Noteikumu Nr.24 52.4 apakšpunktu, ņemot vērā, ka informācija tiks iegūta no Valsts ieņēmumu dienesta.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 53.7.3. apakšpunktu, nosakot, ka zemes iegādes izmaksu ierobežojums attiecināms pret sabiedrības “Altum” izsniegtā aizdevuma, aizdevuma ar kapitāla atlaidi vai paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi apmēru.
*Svītrot Noteikumu Nr.24 55.3. apakšpunktu, ņemot vērā, ka Viedās specializācijas jomu datus Ekonomikas ministrija iegūs no Centrālās statistikas pārvaldes.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 56. punktu, paredzot, ka interešu konflikta jānodrošina visām iesaistītajām pusēm, t.sk. Aizsardzības ministrijai un Latvijas Zinātnes padomei.
*Papildināt Noteikumus Nr.24 ar 56.1 punktu, nosakot, ka Aizsardzības ministrijai un Latvijas Zinātnes padomei ir tiesības pieprasīt papildus informāciju atzinuma sniegšanai.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 60. punktu, sniedzot lielāku elastību gadījumā, ja komersantam nepieciešams aizdevuma termiņa pagarinājums.
*Precizēt Noteikumu Nr.24 2.1. un 40.7. apakšpunktu un 4., 13., 14., 16. un 17. punktu, aizstājot vārdus "duāla pielietojuma" ar "divējāda lietojuma", atbilstoši "Aizsardzības industrijas un inovāciju stratēģija 2025-2036" lietotajam terminam.

Lai nodrošinātu atzinuma sniegšanu atbilstoši Noteikumiem Nr.24 kā arī pārliecinātos, ka atzinumu izsniegusi kompetentā iestāde (Aizsardzības ministrijas vai Latvijas Zinātnes padomes), sabiedrībai "Altum" ir tiesības datus par gala saņēmēju un projektu nodot Aizsardzības ministrijai vai Latvijas Zinātnes padomei un pretēji. Informācijas apmaiņas ietvaros tiek nodota informācija par komersanta nosaukumu, reģistrācijas numuru un projekta nosaukumu. 

Projektu pieteikumu saņemšana sabiedrībā “Altum” nav uzsākta. No š.g. 21.marta notiek divējāda lietojuma inovatīvu produktu izstrādei pieteikumu saņemšana un izskatīšana Aizsardzības ministrijā. Sabiedrībā “Altum” projektu pieteikumu saņemšanu plānots uzsākt 2024.gada aprīlī. Līdz ar to, MK noteikumu projektam nav ietekmes uz projekta pieteicējiem/gala saņēmējiem. MK noteikumu projekta ietvaros netiek mainīti atbalsta saņemšanas nosacījumi, bet tiek precizētas normas, lai nodrošinātu efektīvāku pasākuma ieviešanu un mazinātu interpretācijas iespējas.
Vienlaikus, veiktie precizējumi MK noteikumu projektā ir iekļauti Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumu Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi" grozījumos. Plānotie grozījumi ir saskaņā ar Noteikumu projektā iekļauto informāciju par 1.2.1.2. un 1.2.3.7. pasākuma apvienošanu, atbilstoši pieteiktajiem grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.
MK noteikumu projekta ietvaros netiek mainīts kopējais pieejamais finansējums vai sasniedzamie rādītāji. Ņemot vērā minēto, noteikumu projektam nav ietekmes uz finansēšanas līgumu starp sabiedrību „Altum” un Centrālā finanšu un līgumu aģentūru.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
17 367 393
0
16 126 865
0
16 126 865
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
17 367 393
0
16 126 865
0
16 126 865
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
20 432 227
0
18 972 782
0
18 972 782
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
20 432 227
0
18 972 782
0
18 972 782
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 064 834
0
-2 845 917
0
-2 845 917
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 064 834
0
-2 845 917
0
-2 845 917
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-3 064 834
-2 845 917
-2 845 917
0
5.1. valsts pamatbudžets
-3 064 834
-2 845 917
-2 845 917
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pamatojoties uz to, ka Eiropas Savienības fondu tematiskās komitejas 2025.gada 28. marta sēdē tika atbalstīts priekšlikums par 1.2.1.2. pasākuma finansējuma novirzīšanu 1.5.1. SAM "Ieguldījumi uzņēmējdarbībā, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu" izveidei, finansējums 40 000 000 EUR apmērā tika nodrošināts drošības prioritātēm.
Pasākuma ietvaros pieejamais kopējais pieejamais finansējums pēc finansējuma pārdales un, kas pieejams līdz 2029. gada 31.decembrim, saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumiem Nr.510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi" ir 58 377 791 EUR apmērā (tai skaitā ERAF finansējums 49 621 122 EUR un valsts budžeta finansējums 8 756 669 EUR). 

Provizoriskais finansējuma izlietojums pa gadiem:
2025.gads – 20 432 227 EUR
2026.gads –  18 972 782 EUR
2027.gads – 18 972 782 EUR
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finanšu ministrija nepieciešamo finansējumu lūgs pārdalīt no 74.resora ,,Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.

Pieejamais finansējumu 1.2.1.2. pasākumam Ministru kabineta noteikumu līmenī tiek noteikts saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedrības līdzdalība nodrošināta Tiesību aktu portālā (12.02.2025-26.02.2025)

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi