Anotācija

24-TA-3325: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumos Nr. 474 "Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023.gada 22.augusta noteikumos Nr.474 "Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos"" (turpmāk – Noteikumu projekts) sagatavots saskaņā ar Izglītības likumā doto uzdevumu – Ministru kabinets līdz 2025. gada 31. janvārim izdod šā likuma 14. panta 21.2 un 21.3 punktā minētos noteikumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši Izglītības likumā dotajam deleģējumam noteikt: 
1) kārtību, kādā  izglītības iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona pieprasa uzrādīt un pārbauda izglītojamā personīgās mantas, ierobežo izglītojamā pārvietošanos,
2) kārtību, kādā izglītības iestādē iesniedzama informācija par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu, un iesniedzamās informācijas apjomu, kā arī nosacījumus atbilstošas atzīmes par saņemto informāciju izdarīšanai Valsts izglītības informācijas sistēmā (VIIS) un atcelšanai.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar 2024. gada 10.oktobra  grozījumiem Izglītības likumā, kas stājās spēkā 2024.gada 7.novembrī (atsevišķām normām paredzot citu spēkā stāšanās laiku), 14.pants tika papildināts ar 21.2 un 21.3 punktu, nosakot pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt: 
1) kārtību, kādā  izglītības iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona pieprasa uzrādīt un pārbauda izglītojamā personīgās mantas, ierobežo izglītojamā pārvietošanos, 
2) kārtību, kādā izglītības iestādē iesniedzama informācija par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu, un iesniedzamās informācijas apjomu, kā arī nosacījumus atbilstošas atzīmes par saņemto informāciju izdarīšanai– VIIS un atcelšanai.
Izglītojamo drošības, veselības aprūpes un pirmās palīdzības jautājumus šobrīd regulē Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumi Nr.474 "Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos (turpmāk - MK noteikumi Nr.474). MK noteikumu Nr.474 9. punktā ir noteiktas darbības, kuras izglītības iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona veic drošības nodrošināšanai izglītības iestādē un tās organizētajos pasākumos, savukārt MK noteikumu Nr.474 11.punkts paredz rīcību, ja nepilngadīgais izglītojamais izglītības iestādē vai tās organizētajos vai atbalstītajos pasākumos apdraud savu vai citu personu drošību, veselību vai dzīvību.
Izglītības likuma 58.panta pirmās daļas 4.punkts nosaka vecāku (personu, kas realizē aizgādību) pienākumu informēt izglītības iestādes vadītāju par bērna veselības stāvokli un jebkādiem citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām. MK noteikumos Nr.474 noteikts, ka izglītības iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona nodrošina 6.13. apakšpunktā noteikto uztura normu īstenošanu un ievērošanu, kā arī uztura korekciju tiem izglītojamiem, kuriem tas nepieciešams atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem (izņemot profesionālās ievirzes un interešu izglītības iestādes), kā arī nodrošina MK noteikumu Nr.474 6.20.apakšpunkta ievērošanu, nosakot atbalsta pasākumus izglītojamiem ar hronisku saslimšanu atbilstoši ārstējošā ārsta ieteikumiem un ievēro minēto noteikumu  6.21.apakšpunktā noteikto, nodrošinot izglītojamā fizisko aktivitāšu pielāgošanu mācībām atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem (ja tādi ir saņemti).
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēdējo gadu laikā Latvijā ir noteikuši vairāki smagi vardarbības gadījumi un personu dzīvība ir tikusi apdraudēta, kad šķietami drošā vidē - izglītības iestādē - ir norisinājušies konflikti, kuros ir cietuši gan izglītojamie, gan pedagogi. Šādu situāciju cēlonis ir bijis gan tas, ka izglītojamais izglītības iestādē ir ienesis bīstamus priekšmetus, gan tas, ka nav notikusi pienācīga sadarbība starp izglītojamā vecākiem un izglītības iestādi, kā rezultātā izglītības iestādes rīcībā nav bijusi visa nepieciešamā informācija, lai nodrošinātu izglītojamā veselības stāvoklim atbilstošu izglītības procesa īstenošanas veidu. Kaut arī pašreiz normatīvie akti jau abas minētās jomas regulē, tomēr faktiskās situācijas izglītības iestādēs liecina, ka nepieciešams papildus  tiesiskais regulējums, kas risinātu minētās situācijas.
Primāri par izglītojamā drošību un veselību izglītības iestādē ir atbildīgs tās vadītājs. Izglītības iestādes vadītājs ir atbildīgs arī par to, lai izglītības iestādē būtu izstrādāti un tiktu ievēroti izglītības iestādes iekšējās kārtības un drošības noteikumi, kuros cita starpā tiek ietverts konkrēts regulējums drošības nodrošināšanai izglītības iestādē. MK noteikumi Nr.474 nosaka, ka izglītības iestādes vadītājs nodrošina izglītojamo drošību izglītības iestādē un tās organizētajos vai atbalstītajos pasākumos, tai skaitā gadījumos, ja izglītojamais apdraud savu vai citu personu drošību, veselību vai dzīvību, nodrošina, lai izglītības iestādē netiktu ienesti un demonstrēti ieroči, munīcija vai speciālie līdzekļi (izņemot Ieroču aprites likumā un citos normatīvajos aktos noteiktos gadījumus, ja tas saistīts ar izglītības programmas īstenošanu, kā arī Nacionālo bruņoto spēku izglītības iestādēs īstenotās nodarbības), ziņo pašvaldības policijai vai Valsts policijai, pašvaldības sociālajam dienestam, kā arī vecākiem un dibinātājam (izņemot valsts dibinātu izglītības iestādi), ja ir saņemta informācija vai rodas aizdomas, ka izglītojamais iegādājies, ienesis, lietojis, glabājis, izplatījis vai pamudinājis lietot izglītības iestādē, tās teritorijā vai izglītības iestādes organizētajos vai atbalstītajos pasākumos atkarību izraisošas vielas, ieročus, munīciju vai speciālos līdzekļus. Vienlaicīgi MK noteikumi Nr.474 nenosaka rīcību gadījumos, kad ir  saņemta informācija vai ir aizdomas par iespējamiem drošības apdraudējumiem, un būtu nepieciešams rīkoties nekavējoties. Šobrīd nav noteikts regulējums rīcībai, ja ir aizdomas par to, ka pie izglītojamā, iespējams, atrodas aizliegtas, bīstamas vielas vai priekšmeti, kas var apdraudēt izglītības procesa īstenošanā iesaistīto personu dzīvību vai veselību. Līdz ar to ir nepieciešams noteikt konkrētu rīcību šādos gadījumos, nosakot tiesības pieprasīt uzrādīt un pārbaudīt izglītojamā personīgās mantas un ierobežotu izglītojamā pārvietošanos, lai kliedētu bažas par riskiem vai šos riskus novērstu.
Tāpat jāmin, ka izglītības vidē ir sastopami vardarbības gadījumi, kurus bieži vien ir ietekmējuši notikumi ārpus izglītības iestādes, piemēram mainījušies apstākļi ģimenē, vai ir uzsākts nepieciešamais medikamentu lietošanas kurss u.c. Lai arī jau šobrīd tiesiskais regulējums nosaka, ka vecākiem ir jāinformē izglītības iestādes vadītājs par izglītojamā veselības stāvokli un jebkādiem citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, taču ikdienas praksē novērojams, ka izpratne par informācijas sniegšanas veidu, apjomu un saturu ir ārkārtīgi dažāda. Ir novērotas situācijas, ja izglītības iestādes vadītājam būtu bijusi pilnīga informācija par izglītojamā veselības stāvokli un jebkādiem citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, iespējams vardarbības gadījumi būtu novēršami.
Turklāt jāatzīmē, ka gadījumos, kad izglītojamais maina izglītības iestādi uz citu, neviens normatīvais akts nenosaka, ka iepriekš sniegtā informācija par izglītojamā veselības stāvokli un jebkādiem citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, tiek nodota nākamajai izglītības iestādei, tādējādi radot risku, ka izglītojamam netiek nodrošināti  nepieciešamie atbalsta pasākumi,  uzsākot izglītības procesu citā izglītības iestādē. Ņemot vērā  minēto, jānosaka kārtība, kādā izglītības iestādē iesniedzama informācija par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, un iesniedzamās informācijas apjomu, kā arī nosacījumus atbilstošas atzīmes par saņemto informāciju izdarīšanai VIIS un atcelšanai, tādējādi nodrošinot, ka minētā informācija pēctecīgi ir pieejama arī nākamajai izglītības iestādei.
 
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, kā arī to, ka izglītojamo drošības un veselības jautājumus regulē MK noteikumi Nr.474, paredzēts  Izglītības likuma 14. panta 21.2 un 21.3 punktā minēto regulējumu ietvert jau spēkā esošajā regulējumā, izdarot grozījumus MK noteikumos Nr.474.
Noteikumu projekts precizē izglītības iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas personas pienākumu informēt par gadījumu, ja ir saņemta informācija vai rodas aizdomas, ka izglītojamais iegādājies, ienesis, lietojis, glabājis, izplatījis vai pamudinājis lietot izglītības iestādē, tās teritorijā vai izglītības iestādes organizētajos vai atbalstītajos pasākumos atkarību izraisošas vielas, ieročus, munīciju, speciālos līdzekļus vai citus priekšmetus, kas apdraud vai var apdraudēt viņa vai citu personu drošību, veselību vai dzīvību. Primāri informēšanas pienākums attiecas uz pašvaldības policiju vai Valsts policiju un nepilngadīgā izglītojamā vecākiem. Nepieciešamības gadījumā tiek informēts arī pašvaldības sociālais dienests un izglītības iestādes dibinātājs (izņemot valsts dibinātu izglītības iestādi). Ja nepilngadīgā izglītojamā vecākiem nebūs iespējams sazināties, izglītības iestādei ir jārīkojas, ievērojot bērna labākas intereses, tostarp sadarbojoties ar izglītības iestādes dibinātāju / pašvaldību un valsts vai pašvaldības policijas pārstāvjiem (ja nepieciešams), rodot bērna interesēm labāko risinājumu.
Noteikumu projekts precizē izglītības iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas personas pienākumu nekavējoties pieņemt lēmumu par nepieciešamību ierobežot izglītojamā pārvietošanos, ja nepilngadīgais izglītojamais izglītības iestādē vai tās organizētajos vai atbalstītajos pasākumos apdraud savu vai citu personu drošību, veselību vai dzīvību.
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā izglītības iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona pieprasa uzrādīt un pārbauda izglītojamā personīgās mantas, kā arī ierobežo izglītojamā pārvietošanos, ja tiek saņemta informācija vai rodas aizdomas, ka izglītojamais ienesis izglītības iestādē, tās teritorijā vai izglītības iestādes organizētajos vai atbalstītajos pasākumos bīstamas vielas vai priekšmetus, kā arī cita izglītojamā vai izglītības iestādes darbinieka rīcību šādos gadījumos.
Saskaņā ar Izglītības likuma 30.pantu izglītības iestādes vadītājs ir atbildīgs par normatīvo aktu ievērošanu. Izglītības likuma 22.1 pants nosaka, ka "izglītības iestāde pamattiesības — tiesības uz privātās dzīves  neaizskaramību un pārvietošanās brīvību, ir tiesīga ierobežot, ciktāl tas nepieciešams apdraudējuma novēršanai".
Ņemot vērā minēto, darbības, kuras tiks veiktas Noteikumu projekta ietvaros, jāīsteno likumā noteikto aprobežojumu ietvaros. 
Saņemot informāciju un to izvērtējot, izglītības iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona pieņem atbilstošu lēmumu. Minēto lēmumu paziņo izglītojamam un nepilngadīgā izglītojamā vecākiem, tostarp izskaidrojot pārvietošanās ierobežojuma būtību, norādot atrašanās vietu, un personīgo mantu pārbaudes būtību, kā arī pieprasa izglītojamam uzrādīt personīgās mantas. Personīgo mantu pārbaude un pārvietošanās ierobežošana veicama, ievērojot izglītojamā privātumu, piemēram, nodrošinot citu telpu vai vietu, cieņpilnu attieksmi un komunikāciju. Izglītojamam izteiktais aicinājums uzrādīt personīgās mantas (piemēram, somu, apģērbu un apavus, neatkarīgi no izglītojamā atrašanās vietas, piemēram, ienākot izglītības iestādē, atrodoties mācību telpā vai garderobē) ir nošķirams no izglītojamā personīgo mantu un ķermeņa pārmeklēšanas, kas neietilpst šo noteikumu tvērumā.  Izglītības iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona ir tiesīga, brīdinot izglītojamo, izglītojamā uzrādīto personīgo mantu pārbaudi dokumentēt, izmantojot video un skaņas fiksācijas ierīci.
Par izglītojamā uzrādīto personīgo mantu pārbaudes rezultātu vadītājs vai viņa pilnvarota persona sastāda aktu. Vienu akta eksemplāru izsniedz izglītojamam vai nepilngadīgā izglītojamā vecākiem, otru – uzglabā izglītības iestādē, trešo – šo noteikumu 30.punktā minētajā gadījumā nodod pašvaldības policijai vai Valsts policijai.
Ja mantu pārbaude tiek dokumentēta, izmantojot video un skaņas fiksācijas ierīci, tad tas norādāms pārbaudes aktā un šī fiksācija iesniedzama pašvaldības policijai vai Valsts policijai.
Ja izglītojamā uzrādīto personīgo mantu pārbaudes laikā tiek konstatēts, ka izglītojamais ienesis bīstamas vielas vai priekšmetus, izglītības iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona informē par to pašvaldības policiju vai Valsts policiju un nepilngadīgā izglītojamā vecākus, nodrošina pie izglītojamā atrasto bīstamo vielu vai priekšmetu izņemšanu un uzglabāšanu, kā arī izglītojamā uzraudzību līdz pašvaldības policijas vai Valsts policijas ierašanās brīdim. Lai gan minētais ierobežojums ir samērīgs un primāri vērsts uz izglītojamo un izglītības iestādes darbinieku drošības, veselības vai dzīvības nodrošināšanu, izvērtējot konkrēto situāciju, izglītojamam var tikt nodrošināta arī izglītības apguve. 
Ja izglītojamais nepiekrīt savu personīgo mantu uzrādīšanai un pārbaudei, izglītības iestādes vadītājs vai viņa pilnvarotā persona informē nepilngadīgā izglītojamā vecākus un pašvaldības policiju vai Valsts policiju, norādot saņemto informāciju, ka izglītojamais iespējams ienesis izglītības iestādē, tās teritorijā vai izglītības iestādes organizētajos vai atbalstītajos pasākumos bīstamas vielas vai priekšmetus, un izglītojamais ir atteicies uzrādīt personīgās mantas. Izglītības iestādes vadītājs vai viņa pilnvarotā persona nodrošinās izglītojamā uzraudzību līdz pašvaldības policijas vai Valsts policijas ierašanās brīdim. Šajā laikā, ja iespējams, izglītojamam tiek nodrošināta izglītības programmas apguve.
Attiecībā uz izglītības iestādē iesniedzamo informācija par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, Noteikumu projekts nosaka (tai skaitā precizējot arī attiecībā uz informāciju, kas sniedzama atbilstoši spēkā esošajām normām MK noteikumos Nr.474), ka izglītojamais vai nepilngadīgā izglītojamā vecāki sniedz šādu informāciju:
1) par nepieciešamo uztura korekciju saskaņā ar ārstniecības personas rakstveida norādījumiem, ja izglītojamam ir ārsta apstiprināta diagnoze, kuras dēļ nepieciešama uztura korekcija;
2) par nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem izglītojamam ar hronisku saslimšanu atbilstoši ārstējošā ārsta ieteikumiem;
3) par izglītojamam nepieciešamo fizisko aktivitāšu pielāgošanu mācībām atbilstoši ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem un norādījumiem (ja tādi ir saņemti);
4) par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, tostarp ietekmēt izglītojamā uzvedību;
5) par izmaiņām jebkuros no minētajiem apstākļiem.
Izglītības likuma 1.pantā ir noteikts, ka izglītības process ietver mācību un audzināšanas darbību.
Attiecībā uz Noteikumu projekta 35.2.apakšpunktā minētajiem citiem apstākļiem, ņemams vērā normatīvajos aktos noteiktais. Izglītības likuma 58.pantā ir noteikts vecāku (personu, kas realizē aizgādību) pienākums informēt izglītības iestādes vadītāju par bērna veselības stāvokli un jebkādiem citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām. Vecāki (personas, kas realizē aizgādību) ir atbildīgi par savlaicīgas informācijas sniegšanu par bērna veselības stāvokli un jebkādiem citiem apstākļiem, kas var ietekmēt izglītības programmas apguvi un tajā iesaistītās personas.
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 6.pantā ir noteikts bērnu tiesību un interešu prioritātes princips. Šā panta otrā daļa paredz, ka ikvienai personai jānodrošina bērna tiesības un intereses, kā arī jāievēro bērna labākās intereses visās darbībās, kas tieši vai netieši skar vai var skart bērnu:
1) novērtējot jebkuru ar bērnu saistītu gadījumu;
2) rīkojoties jebkādā ar bērnu saistītā lietā;
3) pieņemot jebkuru lēmumu saistībā ar bērnu.
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 6.panta otrajā prim daļā ietvertais veicamo pasākumu kopums, nosakot bērna labākas intereses nav izsmeļošs – tas paredz nodrošināt arī citus bērna attīstībai un labklājībai nozīmīgus apstākļus.
Līdz ar to sniegtās informācijas izsmeļoša saraksta vai uzskaitījuma veidošana būtu tiešā pretrunā ar Izglītības likumā un Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteikto.
Izglītības iestādes vadītājs izvērtē saņemto informāciju un pieņem lēmumu iekļaut VIIS attiecīgu atzīmi, norādot laikposmu, kurā šī atzīme ir spēkā, kā arī nodrošina minētās atzīmes aktualizēšanu vai atcelšanu nekavējoties, ja mainās apstākļi, kas bija par pamatu atzīmes iekļaušanai VIIS.
Vecākiem ir pienākums un tiesības sniegt jebkādu informāciju atbilstoši Noteikumu projekta 35.2.apakšpunktā minētajiem citiem apstākļiem, kurus vecāki uzskata par tādiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu, tostarp ietekmēt izglītojamā uzvedību. Piemēram, par izglītojamā psiholoģisko vai emocionālo stāvokli, speciālām vajadzībām, un tās ietekmējošiem lietojamiem medikamentiem, sadzīviskiem, ģimeniskiem, sociāliem apstākļiem.
Izglītības iestādes vadītājam, saņemot no izglītojamā vecāka informāciju par apstākļiem, kuriem ir nozīmē izglītojamā mācību procesā, tāpat kā līdz šim ir jāveic pedagoģiskais vērtējums. Ikviena pedagoga pamatkompetencē ietilpst prasme vērtēt informāciju un pieņemt pedagoģiski pamatotu lēmumu, izvērtējot saņemtās informācijas būtību, nozīmi un iespējamu ietekmi uz izglītojamo un mācību procesu, kā arī izlemt, kad konkrēta situācija ir mainījusies un attiecīgi VIIS izdarītai atzīmei vairs nav nozīmes. Tādējādi izglītības iestādes vadītājam ir jāspēj apzināties un vērtēt, ka ikviens apstāklis var ietekmēt izglītojamo, vai viņa spējas mācīties, t.sk. izglītības apguves procesu kopumā, kā arī, kad šis apstāklis zaudēs savu aktualitāti. 
Piemēram, iestādes vadītājs, saņemot informāciju no izglītojamā vecāka, ka izglītojamajam rada trauksmi skaļi trokšņi, izvērtēs šo informāciju, attiecīgi veiks atzīmi VIIS un lems par nepieciešamo rīcību, tai skaitā informēs attiecīgo izglītības iestādes personālu.
Turklāt veiktā atzīme VIIS, būs pieejama arī citai izglītības iestādei, gadījumos, ja notiek izglītības iestādes maiņa, tādējādi būs iespējama informācijas nodošana no vienas izglītības iestādes uz citu.
Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka vadītājs izvērtē līdz šo noteikumu spēkā stāšanās brīdim sniegto informāciju par veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu, un pieņem lēmumu par atzīmes veikšanu VIIS. 
Saskaņā ar Izglītības likuma 30.pantu izglītības iestādes vadītājs atbild par izglītības iestādes darbību, t.sk., par normatīvo aktu ievērošanu. Izglītības iestādes vadītājam ir jānodrošina, ka izglītojamā vecāka sniegtā informācija tiek apstrādāta, t.sk. glabāta, ievērojot fizisko personu datu apstrādi un dokumentu pārvaldību regulējošo normatīvo aktu prasības.
Saskaņā ar Izglītības likuma 22.panta pirmajā daļā noteikto izglītības iestāde darbojas saskaņā ar tās nolikumu, kuru apstiprina izglītības iestādes dibinātājs. Nolikumā ir noteikta iestāde vai pārvaldes amatpersona, kurai privātpersona, iesniedzot attiecīgu iesniegumu, var apstrīdēt iestādes izdotu  administratīvo aktu vai faktisko rīcību. Minētais arī ir attiecināms uz izglītības iestādes darbību tiesiskuma izvērtēšanas kārtību konkrētajā jomā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ir veikti grozījumi Ministru kabineta 2019.gada 25.jūnija noteikumos Nr.276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi”, papildinot tos cita starpā ar 11.26.1 punktu, kas paredz VIIS par izglītojamo norādīt pazīmi, ka izglītības iestādes rīcībā ir informācija par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, norādot laikposmu.
Vienlaikus Izglītības un zinātnes ministrija plāno organizēt informatīvus pasākumus, veicinot vienotu praksi noteikumu grozījumu piemērošanā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas projektā noteikto nodrošinās tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/74f9134f-16c4-4c16-8046-1079048a5700

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iesniegtie priekšlikumi un iebildumi izvērtēti. Precizēts noteikumu projekta 29. un 32.punkts. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • izglītības iestādes, Valsts policija un pašvaldības policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu Nr. 474  9.13. un 9.14. apakšpunkti jau regulē Valsts policijas un pašvaldības policijas pienākumus.
Valsts policijai un pašvaldības policijai ir jāierodas gadījumos, ja izglītības iestādē tiek konstatētas bīstamās vielas vai priekšmeti. Minēto institūciju iesaiste nebūs nepieciešama, ja izglītojamai piekrīt uzrādīts savas mantas, un netiks atrastas bīstamās vielas vai priekšmeti. Ja izglītojamais nepiekrītīs uzrādīt savas mantas, tad tiks informēta pašvaldības policija vai Valsts policija.
Saskaņā ar Izglītības likuma 66.1 pantā noteikto - par apzinātu normatīvajos aktos noteiktās informācijas nesniegšanu izglītības iestādei - pašvaldības policijai vai Valsts policijai būs jāuzsāk administratīvā pārkāpuma process.
 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izglītības likuma 22.1 pants nosaka, ka izglītības iestādei ir tiesības izglītojamo un tajā nodarbināto personu drošības, veselības vai dzīvības apdraudējuma gadījumā ierobežot izglītojamiem Satversmē noteiktās cilvēka pamattiesības — tiesības uz privātās dzīves neaizskaramību un pārvietošanās brīvību —, ciktāl tas nepieciešams apdraudējuma novēršanai.
2025. gada 1. februārī stājās spēkā Grozījumi Izglītības likuma 30. pantā, papildinot to ar 3.7 daļu, kas nosaka izglītības iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas personas tiesības savas, izglītojamo, pedagogu vai citu personu drošības, veselības vai dzīvības apdraudējuma gadījumā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā pieprasīt, lai izglītojamais uzrāda, un pārbaudīt izglītojamā personīgās mantas, kā arī ierobežot izglītojamā pārvietošanos. Vienlaikus stājās spēkā Grozījums Izglītības likuma 54.pantā, papildinot to ar 10.punktu, kas paredz izglītojamā pienākumu pēc izglītības iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas personas pieprasījuma uzrādīt savas personīgās mantas.
Noteikumu projekts paredz kārtību, kādā tiek īstenotas Izglītības likuma 30. panta 3.7  daļā minētās tiesības un izglītības likuma 54. panta 10. punktā minētais pienākums.
 

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz vecāku (personas, kas realizē aizgādību) un izglītības iestādes rīcību ar īpašas kategorijas personas datu (“sensitīvu datu”) apstrādi atbilstoši Fizisko personu datu apstrādes likuma 25. pantam un Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6. un 9. pantam.
2025. gada 1. februārī stāsies spēkā Grozījumi Izglītības likuma 30. pantā, papildinot to ar 3.8 un 3.9 daļu, kas nosaka izglītības iestādes vadītāja pienākumu izglītības procesa nodrošināšanā ņemt vērā tā rīcībā esošo informāciju par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, nodrošināt attiecīgas atzīmes izdarīšanu un atcelšanu VIIS, kā arī uzņemot izglītojamo, tostarp no citas izglītības iestādes, pārbauda, vai VIIS ir atzīme par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām. Ja šāda atzīme ir, uzņemošās izglītības iestādes vadītājs pieprasa un iepriekšējā izglītības iestāde nodod pieprasītājam attiecīgo tās rīcībā esošo aktuālo informāciju par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, kā arī informāciju par izglītības iestādes īstenotajiem atbalsta pasākumiem.
Vienlaikus stāsies spēkā Grozījumi Izglītības likuma 58. pantā, kuri paredz vecāku (personas, kas realizē aizgādību) pienākumu informēt izglītības iestādes vadītāju par bērna veselības stāvokli un jebkādiem citiem apstākļiem, kā arī pēc apstākļu maiņas normatīvajos aktos noteiktajā apjomā un kārtībā rakstveidā informēt izglītības iestādes vadītāju par bērna veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām.
Noteikumu projekts paredz kārtību, kādā vecāki (personas, kas realizē aizgādību) iesniedz izglītības iestādē informāciju par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, un iesniedzamās informācijas apjomu.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz kārtību, kādā izglītības iestāde pieprasa uzrādīt un pārbauda izglītojamā personīgās mantas, kā arī nepieciešamības gadījumā ierobežo izglītojamā pārvietošanos, un izglītības iestādē iesniedzama informācija par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu, tādējādi nodrošinot bērna vajadzībām atbilstošu izglītības procesu, veselības un dzīvības aizsardzību.
 

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk