Anotācija (ex-ante)

24-TA-180: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 440 "Kārtība, kādā sniedz un apstrādā informāciju par tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektroniskajām cigaretēm un to uzpildes flakoniem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2024.gada 11.janvārī Saeimā 3.lasījumā tika pieņemts likumprojekts " Grozījumi "Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā"1  (turpmāk - likumprojekts), kurā tika noteikts regulējums un aprites prasības jaunai produktu kategorijai - tabakas aizstājējproduktiem. Pieņemot likumprojektā noteiktos grozījumus, Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likuma (turpmāk - Tabakas likums) 3.panta pirmās daļa tika papildināta ar 7.punktu, nosakot, ka aizliegts laist tirgū tabakas aizstājējproduktus, par kuriem nav iesniegta informācija Veselības inspekcijai (turpmāk - VI) atbilstoši šā likuma 5.1 pantā noteiktajam un nav veikta samaksa par sniegtās informācijas apstrādi saskaņā ar  VI maksas pakalpojumu cenrādi. Vienlaikus likumprojektā iekļautie grozījumi paredzēja papildināt ar jaunu 5.1 pantu, kura pirmā daļa nosaka, ka ražotāji un importētāji sniedz VI informāciju par tabakas aizstājējproduktiem, kuri jau laisti tirgū, un tiem, kurus plānots laist tirgū vai kuriem tiek mainīts sastāvs, kā arī tad, ja ir jauna vai tiek aktualizēta iesniegtā informācija un apmaksā sniegtās informācijas apstrādi par tabakas aizstājējproduktiem saskaņā ar VI  maksas pakalpojumu cenrādi. Ņemot vērā  minēto, kā arī Ministru kabinetam doto deleģējumu noteikt kārtību, kādā ražotāji un importētāji sniedz informāciju par tabakas aizstājējproduktiem, un sniedzamās informācijas apjomu, nepieciešams veikt grozījumus  2016.gada 5.jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr.440 “Kārtība, kādā sniedz un apstrādā informāciju par tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektroniskajām cigaretēm un to uzpildes flakoniem”2 (turpmāk - MK noteikumi Nr.440), lai tajos noteiktu  arī kārtību kādā importētāji un ražotāji ziņo VI par tabakas aizstājējproduktu sastāvu, kā arī sniedzamās informācijas apjomu, jo šobrīd MK noteikumos Nr.440  noteiktā kārtība ziņošanai par sastāvu ir attieicināma uz tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektroniskā, cigaretēm un to uzpildes flakoniem. 

1 - https://likumi.lv/ta/id/349329-grozijumi-tabakas-izstradajumu-augu-smekesanas-produktu-elektronisko-smekesanas-iericu-un-to-skidrumu-aprites-likuma
2 - https://likumi.lv/ta/id/283435-kartiba-kada-sniedz-un-apstrada-informaciju-par-tabakas-izstradajumiem-augu-smekesanas-produktiem-elektroniskajam-cigaretem-un-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 440 "Kārtība, kādā sniedz un apstrādā informāciju par tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektroniskajām cigaretēm un to uzpildes flakoniem"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) mērķis ir  veikt grozījumus MK noteikumos Nr.440 un noteikt tajos kārtību, kādā ražotāji un importētāji sniedz informāciju par tabakas aizstājējproduktiem un  noteikt  sniedzamās informācijas apjomu par tabakas aizstājējproduktiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.08.2024.
Pamatojums
Atbilstoši Saeimā 2024.gada 11.janvārī trešā lasījumā apstiprinātā likumprojektā iekļautajam pārejas noteikumu 19.punktam, grozījums Tabakas likumā, pievienojot  5.1 pantu un tajā noteiktais regulējums stāsies spēkā 2024.gada 1.augustā. Ņemot vērā minēto, MK noteikumu projektā iekļautajiem grozījumiem ir jāstājas spēkā 2024.gada 1.augustā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā tirgū ir pieejama jauna produktu kategorija  - tabakas aizstājējprodukti (piemēram, bez tabakas nikotīna spilventiņi), kuriem šobrīd netiek piemērotas Tabakas likumā  noteiktā prasība ražotājiem un importētājiem sniegt VI  informāciju par par tabakas aizstājējproduktiem, kuri jau laisti tirgū, kurus plānots laist tirgū vai kuriem tiek mainīts sastāvs, kā arī tad, ja ir jauna vai tiek aktualizēta iesniegtā informācija. Šāda prasība šobrīd saskaņā ar Tabakas likuma 5.panta pirmo daļu tiek attiecināta uz tabakas izstrādājumiem un elektroniskajām cigaretēm un uzpildes flakoniem, paredzot, ka minēto produktu ražotāji un importētāji saskaņā ar VI maksas pakalpojumu cenrādi, veic samaksu par sniegtās informācijas apstrādi. Ar Saeimā 2024.gada 11.janvārī apstiprinātajiem grozījumiem Tabakas likumā tika iekļauts regulējums tabakas aizstājējproduktiem, tai skaitā Tabakas likums papildināts ar jaunu 5.1 pantu, kura pirmajā daļā ir noteiks, ka ražotāji un importētāji sniedz VI informāciju par tabakas aizstājējproduktiem, kuri jau laisti tirgū, un kurus plānots laist tirgū vai kuriem tiek mainīts sastāvs, kā arī tad, ja ir jauna vai tiek aktualizēta iesniegtā informācija, nosakot, ka kārtību, kādā ražotāji un importētāji sniedz informāciju par tabakas aizstājējproduktiem, un sniedzamās informācijas apjomu nosaka Ministru kabinets. Papildus minētā daļa paredz, ka ražotājiem un importētājiem ir noteikts, ka sniegtās informācijas apstrādi par tabakas aizstājējproduktiem tie veic saskaņā ar VI maksas pakalpojumu cenrādi. Vienlaikus likumprojekts paredz arī papildināt Tabakas likuma 3.panta pirmo daļu ar jaunu 7.punktu, nosakot, ka aizliegts laist tirgū tabakas aizstājējproduktus, par kuriem nav iesniegta informācija VI atbilstoši šā likuma 5.1pantā noteiktajam un nav veikta samaksa par sniegtās informācijas apstrādi saskaņā ar VI maksas pakalpojumu cenrādi. Šobrīd spēkā esošajos MK noteikumos Nr.440  jau ir noteikta kārtība, kādā sniedz un apstrādā informāciju par tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektroniskajām cigaretēm un to uzpildes flakoniem, bet minētos noteikumos noteikto kārtību nevar attiecināt uz jauno produktu grupu - tabakas aizstājējproduktiem. Ņemot vērā minēto nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos  Nr.440, lai tajos noteiktās prasības attiecinātu uz tabakas aizstājējproduktiem.  Vienlaikus Saeimā 2024.gada 11.janvārī trešā lasījumā apstiprinātajā likumprojektā ir iekļautas arī atsevišķas jaunas prasības un ierobežojumi, piemēram, ierobežojums laist tirgū elektronisko smēķēšanas ierīču šķidrumu un tabakas aizstājējproduktus, kas satur aromatizētājus, izņemot tabakas aromātu, ierobežojums tabakas aizstājējproduktu nikotīna koncentrācijai 4 mg, tāpat prasība nodrošināt cigarešu atbilstību samazinātās degšanas prasībām, kuru uzraudzības un kontroles nodrošināšanai ir nepieciešams veikt arī grozījumus MK noteikumos Nr.440 un to pielikumos, lai nodrošinātu efektīvāku normu uzraudzību, kā arī importētājiem un ražotājiem būtu skaidri zināmas prasības informācijas apjomam, kāds jāiesniedz, lai tie varētu izpildīt Tabakas likumā noteiktos ierobežojumus. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Saeimā 2024.gada 11.janvārī pieņemtajiem grozījumiem tiek papildināts Tabakas likums ar jaunu 5.1panta pirmo daļu, ar kuru tiek noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt Kārtību, kādā ražotāji un importētāji sniedz informāciju par tabakas aizstājējproduktiem, un sniedzamās informācijas apjomu. Šobrīd MK noteikumu Nr.440 nosaukumā ir iekļauti tikai tabakas izstrādājumi,augu smēķēšanas produkti,  elektroniskās cigaretes un uzpildes flakoni, bet nav iekļauta jaunā produktu grupa  - tabakas aizstājējprodukti, lai gan MK noteikumos Nr.440 paredzēts iekļaut  prasības arī  šai produktu kategorijai. Šobrīd MK noteikumu Nr.440 izdošanas pamatojumā  ir iekļauta atsauce tikai uz Tabakas likuma 5.panta otro daļu, bet nav iekļauta atsauce uz  5.1panta pirmo daļu. Vienlaikus  ar pieņemtajiem grozījumiem Saeimā, tika  papildināts Tabakas likuma nosaukums. Šobrīd MK  noteikumu Nr.440 izdošanas pamatojumā un arī pašos MK noteikumos Nr.440 un tā pielikumos tiek izmantots  Tabakas likuma nosaukums bez vārdiem "tabakas aizstājējprodukti".  Tāpat MK noteikumu Nr.440 1.punktā, kurā ir noteikts MK noteikumu Nr.440 mērķis un atrunāts, kādas  normas šajos noteikumos iekļautas, nav iekļauti jaunie produkti - tabakas aizstājējprodukti, kuriem ziņošanas par sastāvu kārtība un sniedzamās informācijas apjoms būs arī noteikts MK noteikumos Nr.440.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošināta MK noteikumu Nr.440 nosaukuma atbilstību tā saturam, un ka tajos tiks atrunāta kārtība arī kā tiek ziņots par tabakas aizstājējproduktu sastāvu, noteikumu projekts paredz veikt grozījumus MK noteikumu Nr.440 nosaukumā un izteikt to jaunā redakcijā, pievienojot arī vārdus "tabakas aizstājējprodukti". Papildus noteikumu projekts paredz veikt grozījumus MK noteikumu Nr.440 izdošanas pamatojumā  un  iekļaut aktuālo Tabakas likuma nosaukumu, kā arī papildināt uzdošanas pamatojumu arī ar atsauci uz Tabakas likuma 5.1 panta pirmo daļu. Vienlaikus MK noteikumu projekts paredz papildināt  MK noteikumu Nr.440  1.1., 1.2., 1.3.  un 1.4. apakšpunktus ar  “tabakas aizstājējproduktiem”, tādējādi nodrošinot, ka MK noteikumi Nr.440 regulē ziņošanas kārtību  arī par tabakas aizstājējproduktu sastāvu.
Problēmas apraksts
Ar Saeimā 2024.gada 11.janvārī pieņemtajiem grozījumiem, Tabakas likums tika papildināts ar 3.panta trešās daļas 4. punktu, kas nosaka, ka aizliegts laist tirgū cigaretes, ja tās neatbilst degšanas un ugunsdrošības prasībām attiecībā uz pašdziestošām cigaretēm. Vienlaikus grozījumi papildināja arī Tabakas likuma  4.pantu ar  2.daļu, kas nosaka, ka cigarešu samazinātas degšanas spējas prasības nosaka standarts LVS EN 16156 "Cigaretes. Degšanas spējas novērtēšana. Drošuma prasības", un tā testēšanas metodi nosaka standarts LVS EN ISO 12863 "Standarta testa metode cigarešu izraisītas aizdegšanās novērtēšanai". Tāpat tika papildināts Tabakas likuma 4.pants ar jaunu piekto daļu, kas nosaka, ka ražotāji un importētāji nodrošina cigarešu testēšanu atbilstoši Tabakas likuma 4.panta 2.1 daļā noteiktajiem standartiem. Ražotāji un importētāji pirms cigarešu laišanas tirgū iesniedz VI akreditētu laboratoriju izsniegtus testēšanas pārskatus kopā ar novērtējumu, kas pierāda, ka cigaretes atbilst Tabakas likuma 3. panta trešās daļas 4. punkta prasībām. Ņemot vērā minēto, vienlaikus, lai atvieglotu cigarešu ražotājiem un importētājiem informācijas iesniegšanu, nepieciešams papildināt MK noteikumu Nr.440 II.nodaļu "Par tabakas izstrādājumiem sniedzamā informācija" ar punktu, kur tiktu noteikts, ka  ražotāji un importētāji pirms cigarešu laišanas tirgū iesniedz VI akreditētu laboratoriju izsniegtus testēšanas pārskatus kopā ar novērtējumu, kas pierāda, ka cigaretes atbilst samazinātās degšanas spēju prasībām.  Vienlaikus šobrīd MK noteikumu Nr.440 2.pielikumā, kurā ir noteikta elektroniska veidlapa, nav paredzēts noteikt informācijas iesniegšanu vienotajā datu ievades portālā (turpmāk – EU-CEG) testēšanas pārskatiem kopā ar novērtējumu, kas pierāda, ka cigaretes atbilst samazinātas degšanas spējas prasībām. 
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.440 ar 9.1punktu, kurā noteikts, ka ražotāji un importētāji pirms cigarešu laišanas tirgū iesniedz VI akreditētu laboratoriju izsniegtus testēšanas pārskatus kopā ar novērtējumu, kas pierāda, ka cigaretes atbilst samazinātas degšanas spējas prasībām, attiecīgi paredzot, ka ražotājiem un importētājiem tiek nodrošināta iespēja iesniegt informāciju jau ražotājiem un importētājiem zināmā veidā  elektroniski  EU-CEG, kurā šobrīd tie jau iesniedz informāciju par cigarešu sastāvdaļām un emisijām. Vienlaikus MK noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu Nr.440 2.pielikuma elektroniskās veidlapas  3. punkta B daļas datu lauku. Šādas prasības nepaaugstinās administratīvo slogu komersantiem, jo nevajadzēs atsevišķi iesūtīt iesniegumu VI pirms katra cigarešu zīmola laišanas tirgū, bet varēs to izdarīt caur jau zināmu protālu.
Problēmas apraksts
VI  kā MK noteikumu Nr.440 uzraugošā iestāde savā ikdienas darbā saskaras ar jautājumiem no iesniedzēju puses (ražotājiem, importētājiem), ka šobrīd spēkā esošajos MK noteikumos  Nr.440 līdz galam nav skaidrs, kur tieši atrunāts iesniedzamās informācijas formāts par MK noteikumos Nr.440 noteiktajām prasībām (cigaretēm - 3.1.3.apakšpunktā, elektroniskās cigaretēm 18.3.1.apakšpunktā, tabakas aizstājējproduktiem - 21.13.apakšpunktā) par izstrādājuma/produkta toksikoloģiskiem datiem, iekļaujot informāciju par sastāvdaļu/emisiju ietekmi uz patērētāju veselību, ja tās tiek ieelpotas, un ņemot vērā visas to atkarību izraisošās īpašības un iespējamo pieradumu izraisošo ietekmi. Lai ražotājiem un importētājiem būtu skaidrāks formulējums, ne tikai par to, kāda informācija jāsniedz VI, bet arī nepārprotami saprotams, kādā formātā informācija sniedzama, nepieciešams papildināt MK noteikumu Nr.440  II. un  IV. nodaļā  noteikto prasību formulējumu uzreiz pie sniedzamās informācijas par katru produktu grupu. Vienlaikus MK noteikumi Nr.440 nepieciešams papildināt arī ar konkrētu pielikumu, kurā tad tiktu norādīts formāts iesniedzamai informācijai.
Risinājuma apraksts
MK  noteikumu projekts paredz veikt grozījumus MK noteikumos Nr.440 3., 18. un 21.1 punktā papildinot tos ar atsauci, ka šajos punktos noteiktā informācija ir iesniedzama saskaņā ar šo noteikumu 4.pielikumā norādīto formātu. Vienlaikus MK noteikumi Nr.440 papildināti ar jaunu 4.pielikumu, kurā norādīts minimālais sniedzamās informācijas apjoms par sastāvdaļas toksikoloģiskajiem datiem, lai visiem ražotājiem un importētājiem būtu skaidrs formāts, kādā iesniedzama MK noteikumu Nr.440 3.1.3., 18.3.1. un 21.1 3. apakšpunktā prasītā informācija. 
Problēmas apraksts
Ar grozījumiem Tabakas likumā, kas tika pieņemti Saeimā 3.lasījumā 2024.gada 11.janvārī, Tabakas likuma 3.panta pirmās daļas 8.punktā tika noteikts aizliegums laist tirgū   elektronisko smēķēšanas ierīču šķidrumus, kas satur aromatizētājus, izņemot aromatizētājus, kas rada tabakas smaržu vai garšu,  nosakot atļauto aromatizētāju, kas rada tabakas smaržu vai garšu,Tabakas likuma pielikumā. Lai efektīvāk uzraudzītu minēto normu un pārbaudīt pirms produktu laišanas tirgū to atbilstību Tabakas likuma pielikumā noteiktajām prasībām atļautajiem aromātiem, attiecīgi nodrošinot arī jau laicīgu iespējamo pārkāpumu novēršanu no ražotājiem un importētājiem, nepieciešams papildināt MK  noteikumus Nr.440 18.punktu, nosakot prasību ražotājiem un importētājiem iesniegt testēšanas pārskatus. Grozījumi ir nepieciešami,  jo līdz šim VI, veicot iesniegtās informācijas apstrādi identificējusi, ka iesniedzēji diemžēl sniedz maldinošu, nepilnvērtīgu, vai pretrunīgu informāciju attiecībā uz produkta sastāvā iekļautajiem aromatizētājiem, nikotīna vai tā sāļu kvantitatīvajiem un kvalitatīvajiem datiem, turklāt liela daļa iesniedzēju vispār nepievieno testēšanas pārskatus par emisijām, attiecīgi ir nepieciešamība noteikt šo kā obligātu prasību.  
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu Nr.440 18.punktu ar jaunu 18.8. apakšpunktu, kurā noteikts apliecinājumu apjoms, kāds jāiesniedz elektronisko cigarešu un to uzpildes flakonu tirgotājiem ar testēšanas pārskatiem no akreditētas laboratorijas, kas ietver apliecinājumu, ka  izstrādājumam pievienotās piedevas atbilst Tabakas likuma 3.panta pirmās daļas 8.punktā  noteiktajiem ierobežojumiem attiecībā uz aromatizētāju pievienošanu, tāpat apliecinājums par  noteikto emisiju kvantitatīvo un kvalitatīvo saturu masas vienībās, kā arī par elektroniskās cigaretes izdalīto nikotīnu nemainīgās devās  normālas lietošanas apstākļos. 
Šādas prasības iekļaušana MK noteikumos Nr.440 paaugstinās iesniedzēju atbildību par tirgū laisto elektronisko cigarešu atbilstību Eiropas Savienībā noteiktajām prasībām, ne tikai par pievienoto aromatizētāju atbilstību, bet arī pievienoto sastāvdaļu atbilstību Tabakas likuma 3.panta piektās daļas 3.punktā noteiktajam.
Problēmas apraksts
Saistībā ar 2024.gada 11.janvārī pieņemtajiem grozījumiem Tabakas likumā, nepieciešams veikt grozījumus arī  MK noteikumos Nr. 440, jo Tabakas likuma 51.panta pirmās daļā noteikts, ka par tabakas aizstājējproduktu sastāvu importētājiem un ražotājiem ir jāsniedz informācija VI. Šobrīd MK noteikumos Nr.440 nav noteikta atsevišķa kārtība, kā iesniedzama informācija par tabakas aizstājējproduktu sastāvu. Attiecīgi nepieciešams papildināt MK noteikumus Nr.440 ar atsevišķu nodaļu, kurā noteikta kārtība, kādā tiek iesniegta informācija par tabakas aizstājējproduktu sastāvu. 
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.440 ar jaunu IV.nodaļu "Par tabakas aizstājējproduktiem sniedzamā informācija" un jaunu 21.1 punktu, kā arī  21.2, 21.3,  un 21.4 apakšpunktiem.  Tabakas aizstājējproduktu ražotājiem un importētājiem būs iespēja informāciju par tabakas aizstājējproduktiem sniegt elektroniskā veidā  EU-CEG datu bazē  identiskā veidā, kā tas šobrīd noteikts elektroniskajām cigaretēm un uzpildes flakoniem MK noteikumu Nr. 440 18.punktā. Minētais risinājums atvieglos iesniedzējiem informācijas sniegšanu jau zināmā formātā un nebūs jāapgūst jauna sistēma papildus EU-CEG, jo praksē redzams, ka atsevišķi iesniedzēji, jau šobrīd  Eiropas Savienības dalībvalstīm paziņo tabakas aizstājējproduktus (t.sk. nikotīna spilventiņus), zem produkta veida “Cits”, ko arī pieļauj EU-CEG tehniskais risinājums. Turklāt šāda datu sniegšanas formāts padarīs vieglāku arī Veselības infekcijas uzraudzības funkciju un datu apstrādi varēs veikt tādā formātā, kas apgūts deviņu gadu ietvaros darbā ar EU-CEG datu apstrādi.
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumu Nr.440 V.daļā,kurā noteikta par augu smēķēšanas produktiem sniedzamā informācija, nav iekļauta prasība sniegt detalizētāku informāciju par augu smēķēšanas produktu sastāvdaļām, piemēram, auga latīnisko nosaukumu, izmantoto  auga daļas nosaukumu un pagatavojum veidu.  VI, kas veic ikdienas uzraudzības funkcijas un apstrādā EU-CEG iesniegtos datus,  attiecībā uz augu smēķēšanas produktiem, identificē, ka atsevišķi iesniedzēji, paziņojot sastāvdaļas ne tikai nesniedz pilnvērtīgu informāciju, bet informāciju par augiem norāda datu laukā “Sastāvdaļu apraksts: tabaka”, kā sastāvdaļas nodalītajā laukā EU-CEG datubāzē ar nosaukumu “Tobacco ingredient”, nevis pievieno sastāvdaļu sarakstā “Cits_tabakas_daļas_veids” un “Cits_tabakas_lapas_veids”. Šāds  datu ievades veids nav korekts, jo ir pretrunā Tabakas likumā noteiktajām prasībām, ka augu smēķēšanas produkti nevar saturēt tabaku. Turklāt sakarā ar VI kompetences paplašināšanu, kas paredz ar 2024.gada 11.janvārī apstiprinātajiem grozījumiem Tabakas likuma 12. pantā noteikt, ka VI kontrolē Tabakas likuma 3. panta pirmās daļas 3. punktā noteikto ierobežojumu izpildi, līdz ar to arī paziņošanas pienākuma par augu smēķēšanas produktiem izpildi un sniegto informāciju saskaņā ar Tabakas likuma 5. panta pirmo un otro daļu. Ir būtiski, ka iesniedzējiem skaidrāk formulēts sniedzamās informācijas formāts un VI var pilnvērtīgi uzraudzīt MK noteikumu Nr. 440 V.nodaļā augu smēķēšanas produktiem noteiktās prasības, nepieciešams nepārprotami uzrakstīts regulējums visiem iesaistītajiem, gan VI kā uzraugošai iestādei,  gan arī iesniedzējiem, kas sniedz minēto informāciju.  Vienlaikus šobrīd spēkā esošo MK noteikumu V.nodaļā nav iekļautas arī tiesības VI kā uzraugošai iestādei pieprasīt importētājiem un ražotājiem veikt papildus testus vai iesniegt papildus informāciju par paziņoto augu smēķēšanas produktu. Šādas prasības iekļaušana nepieciešama, lai VI, kā kompetentajai iestādei ir sniegts pilnvarojums pieprasīt papildus informāciju vai testus, kas nepieciešami, lai pārliecinātos, ka sastāvā paziņotie augi satur vai nesatur normatīvajos aktos aizliegtas vielas, kas var radīt apdraudējumu sabiedrības veselībai, augu smēķēšanas produkta lietošanas laikā. Līdzvērtīga prasība jau šobrīd noteikta elektroniskajām cigaretēm, uzpildes flakoniem un jaunieviestiem tabakas izstrādājumiem MK noteikumu Nr. 440. 19. un 27. punktos, attiecīgi tās būtu attiecināmas arī uz augu smēķēšanas produktiem.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu Nr.440 V.nodaļas 22. punktu ar jaunu 22.1. apakšpunktu, paredzot prasību norādīt detalizētāku informāciju par augu izcelsmes sastāvdaļām un nosakot, ka minēto informāciju par augu smēķēšanas produktiem importētāji un ražotāji  par augu smēķēšanas produktiem sniedz saskaņā ar MK noteikumu Nr. 440 2.pielikumā norādīto formātu.  Papildus paredzēts minēto nodaļu papildināt ar jaunu 24.1 nosakot VI  tiesības prasīt, lai augu smēķēšanas produktu ražotāji vai importētāji veiktu papildu testus vai iesniegtu papildu informāciju par augu smēķēšanas produktu, par kuru tiek iesniegts paziņojums.
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumu Nr.440 VI.nodaļā pie sniedzamās informācijas nav konkrēti noteikts un skaidri saprotams iesniedzamās informācijas par jaunieviestiem tabakas izstrādājumiem formāts. Vienlaikus MK noteikumu Nr.440 2.pielikumā, kurā ir iekļauta elektroniskā veidlapa informācijas iesniegšanai par tabakas izstrādājumiem, nav iekļauta atsevišķa sadaļa par sniedzamo informācijas apjomu jaunieviestiem tabakas izstrādājumiem. 
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu Nr.440 VI.nodaļas 25.punktu ar norādi, ka informācija iesniedzama saskaņā ar MK noteikumu Nr.440 2.pielikumā norādīto formātu. Vienlaikus paredzēts veikt grozījumus MK noteikumu Nr.440 2.pielikumā un papildināt to ar 10.punktu,kurā norādīts iesniedzamās informācijas apjoms par jaunieviestiem tabakas izstrādājumiem. 
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumu Nr.440 VII.nodalas nosaukumā nav iekļauta jaunā produktu grupa-  tabakas aizstājējprodukti, bet šajā nodaļā paredzēt iekļaut arī kārtību, kādā tabakas aizstājējproduktu ražotāji un importētāji sniedz informāciju, ņemot vērā Tabakas likuma 5.1panta pirmajā daļā noteikto. Papildus minētajā VII.nodaļā nepieciešams precizēt informācijas ievades portāla nosaukumu, ko izmanto gan uzraugošās iestādes, gan arī paši importētāji un ražotāji. Tāpat šobrīd spēkā esošajos 28., 29. un 31. punktos nav iekļauta jaunā produktu kategorija - tabakas aizstājējprodukti. Vienlaikus MK noteikumu Nr.440 VII.nodaļā ir nepieciešams veikt grozījumus, lai noteiktu vienādus kritērijus importētājiem un ražotājiem attiecībā uz papildus prezentāciju pievienošanu jau iepriekš paziņotiem izstrādājumiem, lai pārliecinātos par MK noteikumu Nr.440 32. punktā noteikto, ka pievienotā prezentācija ir ar vienādu sastāvu un dizainu kā sākotnēji paziņotajam izstrādājumam. Turklāt nepieciešams noteikt precīzu un vienādu formātu, lai tiktu ievērots vienlīdzības princips nosakot kritērijus, kas šobrīd MK noteikumos Nr.440 nav noteikti.  Šādas prasības noteikšana nepieciešama, lai iesniedzējiem būtu skaidri saprotams, kāda veida informācija un kādā formātā izsniedzējam jāpaziņo VI, lai iesniedzējs varētu pamatot, ka iesniegtais produkts ir tas pats produkts ar vienādu sastāvu. Vienlaikus šāda prasība palīdzētu VI pārliecināties par prezentācijā pievienotā produkta atbilstību 32. punktā minētajiem nosacījumiem, paziņojot jaunu prezentāciju zem iepriekš paziņota identifikācijas numura. Ikdienas datu apstrādes ietvaros identificēts, ka atsevišķi iesniedzēji zem iepriekš paziņota identifikācijas numura paziņo izstrādājumus ne tikai ar atšķirīgu sastāvu, bet arī atšķirīgu dizainu, tādējādi apejot gan noteikto samaksas prasību VI par informācijas apstrādi, gan arī sešu mēnešu paziņošanas prasību pirms produkta laišanas tirgū.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz veikt  šādus grozījumus MK noteikumu Nr.440 VII.nodaļā:
1)papildināt nodaļas nosaukumu jaunu produktu kategoriju - tabakas aizstājējproduktiem;
2) papildināt 28.punktu,norādot konkrētu datu ievades portāla nosaukumu, ka arī papildinot ar jaunu produktu grupu - tabakas aizstājējproduktiem;
3) papildināt 29. un 31.punktu ar tabakas aizstājējproduktiem;
4)papilināt ar jaunu 32. punktu, lai precizētu iesniedzamās informācijas apjomu, pievienojot jaunu prezentāciju pie iepriekš paziņota izstrādājuma identifikācijas numura, nosakot arī iesniegšanas formātu, attiecīgi papildinot MK noteikumus Nr.440 ar jaunu 5.pielikumu.

MK noteikumu Nr.440 papildinot ar jaunu 5.pielikumu, kurā noteikts apliecinājums par prezentācijām ar vienādu sastāvu un dizainu, attiecina tikai uz elektronisko cigarešu un uzpildes flakoni paziņošanu, ņemot vērā faktu, ka līdz šim VI veicot datu apstrādi nav identificējusi, ka tabakas izstrādājumiem pie iepriekš paziņota identifikācijas numura, kas tiek piešķirts EU-CEG MK noteikumos Nr.440 noteiktajā kārtībā,  pievieno prezentācijas ar atšķirīgu sastāvu un dizainu. EU-CEG tabakas kategorijas sadaļā iesniegtajiem izstrādājumiem prezentāciju pievienošana  galvenokārt ir saistīta ar jauna izstrādājuma noliktavas vienības  numura izmaiņām. Turklāt konstatējot  zīmola maiņu jeb “rebrendingu” iesniedzēji  jau šobrīd spēj argumentēti pamatot paziņotās izmaiņas.
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumu Nr.440 VIII. nodaļā, kurā noteikta informācijas apstrādes, uzglabāšanas un publicēšanas kārtība pie regulējuma, kas nosaka gadījumus, kādos iesniedzamā informācija uzskatāma vai nav uzskatāma par konfidenciālu informāciju vai komercnoslēpumu nav iekļauta jaunā produktu kategorija - tabakas aizstājprodukti. Tāpat nav arī iekļauta produktu kategorija-  augu smēķēšanas produkti, attiecīgi uz šo produktu kategorijām nevar attiecināt MK noteikumu Nr.440 VIII. nodaļā noteiktās normas.  Šādi grozījumi ir nepieciešami, lai gan iesniedzējiem, gan VI kā tirgus uzraudzības iestādei būtu skaidrs, kāds sastāvdaļu daudzums var tikt uzskatīts par konfidenciālu tabakas aizstājējproduktu un augu smēķēšanas produktu produktu kategorijā, vienlaikus nosakot līdzvērtīgas prasības, kādas ir noteikts par tabakas izstrādājumiem.
Papildus ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr.440 36.1. apakšpunktā, lai precizētu attiecībā pret kādu vielu maisījumu tiek izteikts 0,1% daudzums, jo tabakas aizstājējprodukti var būt gan cietā, gan citā veidā, bet elektronisko cigarešu uzpildes šķidrumi šķidrā veidā, līdz ar to būtiski var atšķirties iepakojamā materiāla svars, piemēram, elektroniskās cigaretes svars, pret elektroniskā cigaretē iepildītā šķidruma svaru. Līdz ar to noteikts, ka 0,1% attiecina uz tīru produktu bez iepakojamā materiāla svara, lai korektāk tiktu norādīts arī sastāvdaļu daudzums ķīmiskajā maisījumā.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu minētās problēmas, MK noteikumu projekts paredz veikt šādus grozījumus  MK noteikumu Nr. 440 VIII.nodaļā:
1)papildināt 34.punktu ar augu smēķēšanas produktiem;
2)papildināt  36. punktu ar tabakas aizstājējproduktiem;
3)papildināt 35.6.apakšpunktu, precizējot, ko neuzskata par komercnoslēpumu sniedzot informāciju par augu smēķēšanas produktiem
4)veicot grozījumus 36.punktā precizējot, ko neuzskata par komercnoslēpumu sniedzot informāciju par tabakas aizstājējproduktiem. 
Problēmas apraksts
Papildinot MK noteikumos Nr. 440 ar jaunu produktu kategoriju -  tabakas aizstājējproduktiem un nosakot, prasību ziņot  par tabakas aizstājējproduktu sastāvu, ir nepieciešams veikt arī izmaiņas MK noteikumu Nr.440  3.pielikumā, kurā ir iekļauta elektroniskā veidlapa informācijas iesniegšanai par elektroniskajām cigaretēm un uzpildes flakoniem. Ņemot vērā, ka šobrīd 3.pielikums un tajā noteiktā sniedzamās informācijas apmērs ir pielāgoti informācijas iesniegšanai tikai par elektroniskām cigaretēm un to uzpildes flakoniem, bet to nevar attiecināt uz paziņojumu iesniegšanu par tabakas aizstājējproduktiem, nepieciešams veikt grozījumus vairākos 3.pielikuma punktos. Vienlaikus šobrīd MK noteikumu Nr.440 2.pielikums iekļauj tikai elektronisko veidlapu informācijas iesniegšanai par tabakas izstrādājumiem, bet to nevar attiecināt uz augu smēķēšanas produktiem.  
 Papildus ņemot vērā MK noteikumu projektā iekļautās prasības saistībā ar tabakas aizstājējproduktu sastāva paziņošanu VI, ir nepieciešams skaidrāk formulēt MK noteikumu Nr. 440 2.pielikuma elektronisko veidlapu  un paziņojamā veida redakciju, lai nepārprotami noteiktu, kādas izstrādājuma veida apakš kategorijas iesniedzējs var paziņot VI caur EU-CEG. Attiecīgi ir nepieciešams papildināt MK noteikumu Nr.440 ar jaunu pielikumu, kurā būtu norādīti visi izstrādājumu veidi saskaņā ar Eiropas Komisijas uzturēto atsauces tabulu tabakas izstrādājumu kategorijā, ko uztur Eiropas Komisija. 
Papildus lai VI, kā iestādei, kas veic EU-CEG datu apstrādi un arī uzraudzības mērķiem, būtu pieejama pilnīga informācija attiecībā uz iesniegto informāciju, gan paziņoto produkta veidu, ko bieži vieglāk identificēt ņemot vērā sniegto informāciju par produkta vizuālo noformējumu, nepieciešams papildināt MK noteikumu Nr.440 2. un 3.pielikumus.  Šobrīd VI produkta vizuālo noformējumu ir spiesta pārbaudīt interneta pārlūkos, tomēr ne vienmēr aktuālais produkta prezentācijas iepakojuma vienības fails ir atrodams pārlūkā. Turklāt saskaņā  ar Eiropas Komisijas  uzturētajām atsauces tabulām, redzams, ka EU-CEG paredz šādu datu pievienošanu. Apstrādājot datus identificēts, ka atsevišķi iesniedzēji jau šobrīd izmanto šo tehnisko risinājumu un pievieno produkta  prezentācijas iepakojuma vienības failu PDF formātā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka TAP portālā tehniski nav iespējams veikt labojumus katrā no MK noteikumu Nr.440  2. un 3.pielikuma punktiem, jo pielikums TAP portālā, izgūstot noteikumu projektu no likumi.lv, ir pievienots kā datne, attiecīgi MK noteikumu projekts paredz izteikt visu MK noteikumu Nr.440 2. un 3. pielikumu jaunā redakcijā, pievienojot kā datnes, integrējot tajā nepieciešamos grozījumus, lai iesniedzēji varētu iesniegt informāciju gan par tabakas aizstājējproduktiem, gan augu smēķēšanas produktiem, tāpat citas saistītās prasības, piemēram, paredzēt iespēju EU-CEG iesniegt testēšanas pārskatus par samazinātās degšanas prasībām. Vienlaikus MK noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.440 ar jaunu 6.pielikumu, kurā sniegta informācija ar paziņojamiem produktu veidiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Tika izvērtēta iespēja veidot atsevišķus MK noteikumus, kuros atrunāta tikai kārtība, kādā importētāji un ražotāji ziņo tikai par tabakas aizstājējproduktu sastāvu, ņemot vērā Tabakas likuma 5.1 panta pirmā daļā noteikto deleģējumu Ministru kabinetam. Tomēr ņemot vērā, ka  nosakāmā ziņošanas kārtība par tabakas aizstājējproduktu sastāvu un ražotājiem un importētājiem iesniedzamās informācijas apjoms neatšķirsies no tām prasībām, kādas šobrīd jau iesniedz  tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko cigarešu un to uzpildes flakonu importētāji un ražotāji, pieņemts lēmums neveidot jaunus MK noteikumus, bet ar nepieciešamo regulējumu papildināt spēkā esošos MK noteikumus Nr.440, kas jau šobrīd nosaka kārtību, kādā sniedz un apstrādā informāciju par tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektroniskajām cigaretēm un to uzpildes flakoniem.MK noteikumu Nr.440 papildināšana nevis jaunu MK noteikumu radīšana nodrošinātu ka arī importētājiem un ražotājiem nepieciešamās informācijas ievadīšana notiks  zināmā veidā - kopējā datu ievades portālā EU-CEG.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ir izvērtēts, vai samērīgi ir uzlikt un attiecināt tādas pašas prasības  tabakas aizstājējproduktu importētājiem un ražotājiem, kādas šobrīd tiek attiecinātas uz  tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko cigarešu un to uzpildes flakonu ražotājiem un importētājiem,tādējādi nodrošinot vienādus apstākļus un konkurences nosacījumus visiem tirgus dalībniekiem. Vienlaikus nodrošinot  regulāru informācijas sniegšanu par sastāvdaļām tabakas aizstājējproduktiem, vai piemēram iesniegt testēšanas pārskatus par elektronisko smēķēšanas ierīču šķidrumu un tabakas aizstājējproduktu sastāvu, cigarešu samazinātās degšanas prasību atbilstību, tiks nodrošināta efektīvāka uzraudzība, jo jau produktu paziņošanas brīdi VI varēs, veicot iesniegtās informācijas analīzi novērtēt pēc sniegtās informācijas, vai produkti, kurus plāno laist tirgū  atbilst Tabakas likuma prasībām, vai tie nesatur aizliegtas piedevas vai aromatizētājus. Vienlaikus šādas informācijas par sastāvu iesniegšana  nodrošinās  arī, kad patērētājiem tirgū būs pieejami tikai Tabakas likumā noteiktajām sastāva prasībām atbilstoši produkti. Nenosakot prasību ziņot par tabakas aizstājējproduktu sastāvu, vai nepieprasot papildus informāciju ar testēšanas pārskatiem no elektronisko cigarešu un to uzpildes flakonu, tabakas aizstājējproduktu ražotājiem  u.c.  VI būs ierobežotākas  iespējas veikt visas nepieciešamās uzraudzības darbības, jo kontrolējošām iestādēm nebūs pieejama pilnvērtīga informācija. Attiecīgi arī palielinātos riski, ka patērētājiem tirgū būtu pieejami Tabakas likuma prasībām neatbilstoši produkti, kas var radīt kaitējumu veselībai un lielākus zaudējumus sabiedrībai kopumā, nekā komersantiem papildus uzliktā prasība ziņot par  sastāvu. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, elektronisko cigarešu un to uzpildes flakonu, tabakas aizstājējproduktu un augu smēķēšanas produktu ražotāji un importētāji
Ietekmes apraksts
Ar MK noteikumu projektā iekļautajiem grozījumiem tiks radīts papildus administratīvais slogs un arī izmaksas tabakas izstrādājumu, t.sk.cigarešu, tabakas aizstājējproduktu,  elektronisko cigarešu un uzpildes flakonu, kā arī augu smēķēšanas produktu ražotājiem un importētājiem, jo MK noteikumos tiek noteiktas papildus prasības iesniedzamai informācijai EU -CEG datu bāzē, kur būs jāiesniedz papildus aizpildītas formas, tāpat kopā ar paziņoto produktu jāsniedz papildus informācija ar testēšanas pārskatiem, kas norāda, ka paziņotais produkts un tā sastāvs atbilst Tabakas likumā noteiktajām prasībām. Izmaksas, piemēram, tabakas aizstājējproduktu ražotājiem un importētājiem par produktu paziņošanu tiks noteiktas saistītajos grozījumos - Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 24 "Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis".Minētie grozījumi (TAP ID Nr.24-TA-143). Grozījumi VI maksas pakalpojumu cenrādī jau ir izstrādāti un tiks virzīti saskaņošanai TAP vienlaikus ar šo MK noteikumu projektu. Šobrīd nav iespējams noteikt precīzas aplēses, cik lielu importētāju vai ražotāju loku skars jaunās prasības, jo pašreiz nekur nav pieejama objektīva informācija par tabakas aizstājējproduktu tirgotāju, importētāju un ražotāju skaitu. Kā arī VI nav pieejami precīzi dati par tabakas aizstājējproduktu zīmolu, kas  šobrīd tiek laisti tirgū Latvijā, skaitu, attiecīgi nevar paredzēt paziņojamo produktu skaitu. Vienlaikus ir iespējams sniegt informāciju par potenciālā izmaksām, kas varētu rasties cigarešu,  tabakas aizstājējproduktu,  elektronisko cigarešu un uzpildes flakonu ražotājiem un importētājiem, kuriem EU-CEG datu bāzē būs jāsniedz papildus laboratoriskās testēšanas pārskati. Šobrīd indikatīvi balsoties uz 2023.gadā laboratoriju sniegto informāciju, papildus izmaksas (bez PVN) izcenojumi, kas radīsies ražotājiem un importētājiem ir šādi - par aromātu testēšana no 372 līdz 380 euro vienam produktam (elektronisko cigarešu šķidrumam vai tabakas aizstājējproduktam), nikotīna koncentrācija noteikšana tabakas aizstājējproduktos - 103 euro vienam produktam, tikai tilpuma noteikšana elektroniskām cigaretēm noteikšana  – 75  eiro, par elektroniskās cigaretes izdalīto nikotīnu nemainīgās devās normālas lietošanas apstākļos, kur iekļauts arī tilpums, šķidruma blīvuma noteikšana, nikotīna koncentrācija, ieelpu skaita noteikšana kopā ar slēdzienu - 2125 eiro, samazinātās degšanas prasības cigaretēm noteikšana- 350 euro vienam cigarešu iepakojumam. Katram ražotājam vai importētājam izmaksas atšķirsies, ņemot vērā VI EU-CEG paziņoto produktu skaitu. 

Papildus MK noteikumu projektā iekļautie grozījumi ietekmēs VI, kura jau šobrīd nodrošina EU-CEG datu bāzē iesniegtās informācijas izvērtēšanu, analīzi un iesniegtās informācijas atbilstību Tabakas likuma un MK noteikumu Nr.440 prasībām. Vienlaikus ar MK noteikumu projekta grozījumiem tiek arī veikti uzlabojumi Tabakas likumā noteikto normu uzraudzībā, kā arī atslogota VI darbinieku  slodze, jo importētājiem, ražotājiem, iesniedzot papildus informāciju un testēšanas pārskatus,  VI darbiniekiem, tiek nodrošināta iespēja vēl pirms produktu laišanas tirgū izvērtēt to atbilstību Tabakas likuma prasībām un laikus arī novērst neatbilstības pirms produkts tiek laists tirgū. Attiecīgi MK noteikumu projektā iekļautās normas un papildus slodze VI nav saistītas ar jaunu pienākumu noteikšanu VI, bet paplašina VI šobrīd Tabakas likumā noteikto uzraudzības kompetenci. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
29 984
9 995
9 995
9 995
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
29 984
9 995
9 995
9 995
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-29 984
-9 995
-9 995
-9 995
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-29 984
-9 995
-9 995
-9 995
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-29 984
-9 995
-9 995
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2024.gadam atbilstoši 2024.gada budžetam:
Veselības ministrijas (Veselības inspekcijas) budžeta programmas 46.00.00 "Veselības  nozares uzraudzība":
apakšprogrammā 46.01.00 "Uzraudzība un kontrole"
Resursi izdevumu segšanai 6 668 989 euro
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 465 680 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 6 203 309 euro
Izdevumi 6 668 989 euro, tai skaitā:
Uzturēšanas izdevumi 6 614 933 euro
Kapitālie izdevumi 54 056 euro.

Ietekme 2025.gadam:

Elektronisko cigarešu tilpuma, nikotīna satura, ieelpu skaita un nikotīna vienmērīgas izdalīšanās pārbaude, viena parauga kopējās izmaksas 2 125,00 euro.
2 125,00 euro x 5 paraugi = 10 625,00 euro.
Aromatizētāju noteikšana elektronisko cigarešu šķidrumam un tabakas aizstājējproduktiem, viena parauga olfaktometriska pārbaude 380,00 euro.
380,00 euro x 42 paraugi = 15 960,00 euro.
Nikotīna koncentrācijas noteikšana tabakas aizstājējprodukta vienam paraugam 103,00 euro.
103,00 euro x 33 paraugi = 3 399,00 euro.

Kopā: (10 625 euro + 15 960 euro + 3 399 euro) = 29 984 euro.

Ietekme 2026.gadam:

2 125,00 euro x 1 paraugs = 2 125,00 euro.
380,00 euro x 18 paraugi = 6 840,00 euro.
103,00 euro x 10 paraugi = 1 030,00 euro.

Kopā: (2 125 euro + 6 840 euro + 1 030 euro) = 9 995 euro.

Ietekme 2027.gadam
2 125,00 euro x 1 paraugs = 2 125,00 euro.
380,00 euro x 18 paraugi = 6 840,00 euro.
103,00 euro x 10 paraugi = 1 030,00 euro.

Kopā: (2 125 euro + 6 840 euro + 1 030 euro) = 9 995 euro.

Kopā nepieciešams papildus finansējums:
2025.gadā 29 984 euro;
2026.gadā 9 995 euro;
2027.gadā 9 995 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Jaunas amata vietas netiks veidotas, testēšana tiks veikta esošo amatu vietu ietvaros.
Cita informācija
VI, lai efektīvi uzraudzītu noteikumu  projektā papildus  noteikto prasību izpildi attiecībā uz jaunajām prasībām  tabakas aizstājējproduktiem, elektroniskām cigaretēm un uzpildes flakoniem paredz arī izlases veidā, nepieciešamības gadījumā un konstatējot nepilnības EU- CEG iesniegtajā informācijā par to, vai tabakas aizstājējprodukti vai elektronisko cigarešu šķidrumi atbilst Tabakas likuma noteiktajām sastāva prasībām, nosūtīs paraugus papildus testēšanai akreditētās laboratorijās, kam būs nepieciešams arī papildus valsts budžeta finansējums. Minētais aprēķins ir indikatīvs un uz saskaņošanu TAP portālā ar valsts iestādēm tas vēl tiks precizēts, vienlaikus  šobrīd minētā sadaļa aizpildīta, lai parādītu iespējamo ietekmi uz valsts budžetu. 
Vienlaikus MK noteikumu projektā iekļautās normas nav saistītas ar administratīvā sloga palielināšanos VI, proti, jaunas štata vietas veidot nav paredzēts un testēšana tiks nodrošināta esošo amatu vietu ietvaros.

4.1.1. Tiesību akta projekts "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 24 "Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (TAP portālā tiesību akta lietas ID 24-TA-143).

Pamatojums un apraksts
Ar Saeimā 2024.gada 11.janvārī apstiprinātajiem grozījumiem Tabakas likumā tika iekļauts regulējums tabakas aizstājējproduktiem, tai skaitā Tabakas likums papildināts ar jaunu 5.1 pantu, kura pirmajā daļā ir noteiks, ka ražotāji un importētāji sniedz VI informāciju par tabakas aizstājējproduktiem, paredzot ka ražotājiem un importētājiem ir noteikts veikt samaksu par sniegtās informācijas apstrādi par tabakas aizstājējproduktiem saskaņā ar VI maksas pakalpojumu cenrādi. Attiecīgi MK noteikumu projekts ir saistīts arī ar grozījumiem Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 24 "Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis"", kuros tad tiks noteikts samaksas apjoms par sniegtās informācijas apstrādi par tabakas aizstājējproduktiem. 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Papildus MK noteikumu projektā iekļautie grozījumi ietekmēs VI, kura jau šobrīd nodrošina EU-CEG datu bāzē iesniegtās informācijas izvērtēšanu, analīzi, kā arī atbilstību Tabakas likuma un MK noteikumu Nr.440 prasībām. Vienlaikus ar MK noteikumu projekta grozījumiem tiek arī veikti uzlabojumi Tabakas likumā noteikto normu uzraudzībā, kā arī atslogoti VI darbinieki, jo importētājiem, ražotājiem, iesniedzot papildus informāciju un testēšanas pārskatus,  VI darbiniekiem, tiek nodrošināta iespēja, vēl pirms produktu laišanas tirgū, izvērtēt to atbilstību Tabakas likuma prasībām un laikus arī novērst neatbilstības pirms produkts tiek laists tirgū. Attiecīgi MK noteikumu projektā iekļautās normas un papildus slodze VI nav saistītas ar jaunu pienākumu noteikšanu VI, bet paplašina VI šobrīd Tabakas likumā noteikto uzraudzības kompetenci, kas tiks veikta jau esošo VI pieejamo amatu vietu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi