24-TA-1656: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā, ka Latvijā ir zemākās autoceļu lietošanas nodevas likmes starp Baltijas valstīm un pēdējo reizi jaunas likmes autoceļu lietošanas nodevai (turpmāk – ALN) noteiktas ar 2017. gadu, nepieciešams veikt grozījumus Autoceļu lietošanas nodevas likuma (turpmāk – Likums) 2. pielikumā, kas noteiks jaunas ALN likmes, ievērojot Zaļā kursa pamatprincipu “piesārņotājs maksā”, kas ir Eiropas Savienības vides politikas pamatā un nosaka, ka tiem, kas nodara kaitējumu videi, ir jāmaksā, lai segtu izmaksas.
Autoceļu lietošanas nodeva ir maksa par Latvijas galveno un reģionālo autoceļu izmantošanu, lai veicinātu to uzturēšanu un attīstību, kā arī, lai veicinātu videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu. Pieaug autoceļu būvniecības un remonta izmaksām ieņēmumi no autoceļu lietošanas nodevas iemaksām vairs nespēj kompensēt izmaksas valsts galveno autoceļu bojājumu novēršanai, ko radījuši kravas transportlīdzekļi.
Autoceļu lietošanas nodeva ir maksa par Latvijas galveno un reģionālo autoceļu izmantošanu, lai veicinātu to uzturēšanu un attīstību, kā arī, lai veicinātu videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu. Pieaug autoceļu būvniecības un remonta izmaksām ieņēmumi no autoceļu lietošanas nodevas iemaksām vairs nespēj kompensēt izmaksas valsts galveno autoceļu bojājumu novēršanai, ko radījuši kravas transportlīdzekļi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ieviest jaunas ALN likmes, līdzvērtīgas citām Baltijas valstīm par pamatprincipu izvirzot Zaļā kursa nosacījumu. Likme būs atkarīga no kravas transportlīdzekļa vai transportlīdzekļu sastāva pilnas masas, CO2 emisiju daudzuma.
Ieviest jaunu termiņu ALN atļaujai, kas paredzēta 9 mēn. (270 d.), lai atbrīvotu personas, kas atbrīvotas no ALN maksāšanas, laika periodā no kārtējā gada 10. jūlija līdz 30. septembrim un institūcijas, kas veic šīs ALN iekasēšanu no lieka administratīva sloga, atgriežot pārmaksātas nodevas daļu.
Ieviest jaunu termiņu ALN atļaujai, kas paredzēta 9 mēn. (270 d.), lai atbrīvotu personas, kas atbrīvotas no ALN maksāšanas, laika periodā no kārtējā gada 10. jūlija līdz 30. septembrim un institūcijas, kas veic šīs ALN iekasēšanu no lieka administratīva sloga, atgriežot pārmaksātas nodevas daļu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Vispārējā kārtībā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Latvijā ir zemākā ALN likme starp Baltijas valstīm un ņemot vērā ceļu būvniecības un remonta izdevumu izmaksu pieaugumu, šī brīža ieņēmumi no ALN iemaksām vairs nespēj kompensēt izmaksas valsts galveno autoceļu bojājumu novēršanai, ko radījuši kravas transportlīdzekļi.
Attīstoties tehnoloģijām un virzībai uz transportlīdzekļiem, kas rada iespējami mazāku piesārņojumu ir jārada priekšrocības šo transportlīdzekļu īpašniekiem attiecībā pret mazāk videi draudzīgiem, tādēļ nepieciešams noteikt zemākas nodevu likmes transportlīdzekļiem, kas nodara mazāku kaitējumu apkārtējai videi ievērojot Zaļā kursa pamatprincipu “piesārņotājs maksā”.
Likuma 6. panta 11. un 12. punktā ir noteikts, ka atbrīvojumus no nodevas maksāšanas saņem no kārtējā gada 10. jūlija līdz 30. septembrim — par transportlīdzekļiem, kuru īpašnieks vai turētājs ir fiziskā vai juridiskā persona, kas iekļauta Lauku atbalsta dienesta maksājumu saņēmēju datubāzē, ja personas īpašumā vai turējumā reģistrēts viens transportlīdzeklis, atbrīvojumu no nodevas par to piemēro, ja nodokļu maksātāja ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā ir vismaz 5000 euro (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai), kā arī ja personas īpašumā vai turējumā reģistrēti vairāki transportlīdzekļi, par pirmo atbrīvojumu no nodevas piemēro, ja nodokļu maksātāja ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā ir vismaz 5000 euro (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai), un par katru nākamo transportlīdzekli atbrīvojumu no nodevas piemēro uz katriem 70 000 euro ieņēmumu no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai).
Tāpat atbrīvojumus no nodevas maksāšanas saņem no kārtējā gada 10. jūlija līdz 30. septembrim — kooperatīvā sabiedrība, kas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem atbilstības kritērijiem lauksaimniecības nozarē.
Gadījumos kad, transportlīdzekļa īpašnieks vai turētājs ir fiziskā vai juridiskā persona veic iemaksu par ALN par gadu un pēc tam atgriež iemaksu par periodu, kad nodevas maksājums netiek iekasēts, tiek radīts lieks administratīvais slogs, tādēļ nepieciešams ieviest jauna periodu iemaksai par ALN, kas būtu 9 mēneši (270 dienas).
Attīstoties tehnoloģijām un virzībai uz transportlīdzekļiem, kas rada iespējami mazāku piesārņojumu ir jārada priekšrocības šo transportlīdzekļu īpašniekiem attiecībā pret mazāk videi draudzīgiem, tādēļ nepieciešams noteikt zemākas nodevu likmes transportlīdzekļiem, kas nodara mazāku kaitējumu apkārtējai videi ievērojot Zaļā kursa pamatprincipu “piesārņotājs maksā”.
Likuma 6. panta 11. un 12. punktā ir noteikts, ka atbrīvojumus no nodevas maksāšanas saņem no kārtējā gada 10. jūlija līdz 30. septembrim — par transportlīdzekļiem, kuru īpašnieks vai turētājs ir fiziskā vai juridiskā persona, kas iekļauta Lauku atbalsta dienesta maksājumu saņēmēju datubāzē, ja personas īpašumā vai turējumā reģistrēts viens transportlīdzeklis, atbrīvojumu no nodevas par to piemēro, ja nodokļu maksātāja ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā ir vismaz 5000 euro (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai), kā arī ja personas īpašumā vai turējumā reģistrēti vairāki transportlīdzekļi, par pirmo atbrīvojumu no nodevas piemēro, ja nodokļu maksātāja ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā ir vismaz 5000 euro (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai), un par katru nākamo transportlīdzekli atbrīvojumu no nodevas piemēro uz katriem 70 000 euro ieņēmumu no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai).
Tāpat atbrīvojumus no nodevas maksāšanas saņem no kārtējā gada 10. jūlija līdz 30. septembrim — kooperatīvā sabiedrība, kas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem atbilstības kritērijiem lauksaimniecības nozarē.
Gadījumos kad, transportlīdzekļa īpašnieks vai turētājs ir fiziskā vai juridiskā persona veic iemaksu par ALN par gadu un pēc tam atgriež iemaksu par periodu, kad nodevas maksājums netiek iekasēts, tiek radīts lieks administratīvais slogs, tādēļ nepieciešams ieviest jauna periodu iemaksai par ALN, kas būtu 9 mēneši (270 dienas).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šī brīža ieņēmumi no ALN iemaksām vairs nespēj kompensēt izmaksas valsts galveno autoceļu bojājumu novēršanai, ko radījuši kravas transportlīdzekļi.
Gadījumos kad, transportlīdzekļa īpašnieks vai turētājs ir fiziskā vai juridiskā persona veic iemaksu par ALN par gadu un pēc tam atgriež iemaksu par periodu, kad nodevas maksājums netiek iekasēts, tiek radīts lieks administratīvais slogs.
Gadījumos kad, transportlīdzekļa īpašnieks vai turētājs ir fiziskā vai juridiskā persona veic iemaksu par ALN par gadu un pēc tam atgriež iemaksu par periodu, kad nodevas maksājums netiek iekasēts, tiek radīts lieks administratīvais slogs.
Risinājuma apraksts
Ieviešot jaunas ALN likmes, tās būs līdzvērtīgas citām Baltijas valstīm un spēs kompensēt izmaksas valsts galveno autoceļu bojājumu novēršanai, ko radījuši kravas transportlīdzekļi. Tāpat ieviešot jaunu periodu ALN likmei, kas būtu 9 mēneši (270 dienas), palīdzēs atbrīvot gan nodevas iekasētājus, gan pircējus no administratīvā sloga, kas rodas atgriežot par maksāto summu par periodu, kad transportlīdzekļa īpašnieks vai turētājs ir fiziskā vai juridiskā persona un ir atbrīvots no nodevas maksāšanas.
Izmaiņas saskaņos ALN sistēmu visā Eiropas Savienībā un palīdzēs finansēt ceļu infrastruktūru, vienlaikus palīdzot sasniegt klimata mērķus.
Izmaiņas saskaņos ALN sistēmu visā Eiropas Savienībā un palīdzēs finansēt ceļu infrastruktūru, vienlaikus palīdzot sasniegt klimata mērķus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Jaunās ALN likmes, būs līdzvērtīgas citām Baltijas valstīm un spēs kompensēt izmaksas valsts galveno autoceļu bojājumu novēršanai, ko radījuši kravas transportlīdzekļi.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Netiek sniegta.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Likumprojekts attiecas uz kravas transportlīdzekļu un to sastāvu, kas paredzēti vai tiek izmantoti kravu autopārvadājumiem, īpašniekiem, turētājiem un vadītājiem. Šīs personas var būt gan juridiskas, gan fiziskas personas.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Likumprojekts attiecas uz kravas transportlīdzekļu un to sastāvu, kas paredzēti vai tiek izmantoti kravu autopārvadājumiem, īpašniekiem, turētājiem un vadītājiem. Šīs personas var būt gan juridiskas, gan fiziskas personas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
ALN ieņēmumu palielināšana radīs pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību kopumā, kā arī vairāk līdzekļu varēs novirzīt Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammai 23.06.00 “Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana”. ALN ir vienīgā, kuras ieņēmumi atbilstoši Direktīvai 1999/62/EK un Autoceļu lietošanas nodevas likumam 100 % apmērā tiek novirzīti Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammas 23.06.00 “Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana” izdevumiem valsts galveno autoceļu uzturēšanai un attīstībai.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Palielināsies veikto pārvadājumu pašizmaksa.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Palielināsies veikto pārvadājumu pašizmaksa.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
32 370 000
0
33 020 000
25 765 000
33 680 000
25 105 000
25 105 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
32 370 000
0
33 020 000
25 765 000
33 680 000
25 105 000
25 105 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
32 370 000
0
33 020 000
25 765 000
33 680 000
25 105 000
25 105 000
3.1. valsts pamatbudžets
32 370 000
0
33 020 000
25 765 000
33 680 000
25 105 000
25 105 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
25 765 000
25 105 000
25 105 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts prognozēto ieņēmumu aprēķins pievienots anotācijas (ex-ante) pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav izmaiņu.
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas, iekasēšanas un administrēšanas kārtība
Pamatojums un apraksts
Nosaka ALN maksāšanas, iekasēšanas un administrēšanas kārtību
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
Likumprojekts papildināts ar informatīvu atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 24. februāra Direktīvu nr. 2022/362, ar ko groza Direktīvas 1999/62/EK, 1999/37/EK un (ES) 2019/520 attiecībā uz dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija Satiksmes ministrija, Valsts akciju sabiedrība “Ceļu satiksmes drošības direkcija”, VSIA "Latvijas valsts ceļi".
Šim grozījumu projektam tiek organizēta sabiedriskā apspriede.
Šim grozījumu projektam tiek organizēta sabiedriskā apspriede.
6.4. Cita informācija
Netiek sniegta
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
- Valsts ieņēmumu dienests
- VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Netiek sniegta
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
ALN ir maksa par Latvijas galveno un reģionālo autoceļu izmantošanu, lai veicinātu to uzturēšanu un attīstību, kā arī, lai veicinātu videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu.
Izmaiņas saskaņos autoceļu lietošanas nodevas sistēmu visā Eiropas Savienībā un palīdzēs finansēt ceļu infrastruktūru, vienlaikus palīdzot sasniegt klimata mērķus.
Izmaiņas saskaņos autoceļu lietošanas nodevas sistēmu visā Eiropas Savienībā un palīdzēs finansēt ceļu infrastruktūru, vienlaikus palīdzot sasniegt klimata mērķus.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekta mērķis ir ieviest jaunas ALN likmes, kas ir līdzvērtīgas citām Baltijas valstīm par pamatprincipu izvirzot Zaļā kursa nosacījumu, kurš vairāk piesārņo, vairāk maksā. Likme būs atkarīga no kravas transportlīdzekļa vai transportlīdzekļu sastāva pilnās masas, CO2 emisiju daudzuma.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Netiek sniegta
Pielikumi