24-TA-828: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 25. janvāra noteikumos Nr. 75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Labklājības ministrijas iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts ar mērķi pilnveidot aktīvo nodarbinātības pasākumu tiesisko regulējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Aktīvos nodarbinātības pasākumus un preventīvos bezdarba samazināšanas pasākumus reglamentē Ministru kabineta 2011. gada 25. janvāra noteikumi Nr.75 „Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem” (turpmāk – MK Noteikumi).
Īstenojot minētos pasākumus, tika konstatēta nepieciešamība pilnveidot pasākumu īstenošanas nosacījumus, kā arī veikt tehniskus precizējumus MK Noteikumos.
Īstenojot minētos pasākumus, tika konstatēta nepieciešamība pilnveidot pasākumu īstenošanas nosacījumus, kā arī veikt tehniskus precizējumus MK Noteikumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu 34.7 3. apakšpunkts paredz, ka, organizējot bezdarbnieku mācības pēc darba devēja pieprasījuma, mācības īsteno katru darbdienu no pulksten 8.00 līdz 22.00. Vienlaikus Nodarbinātības valsts aģentūrā (turpmāk – Aģentūra) saņemts Rīgas pašvaldības sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rīgas satiksme" pieprasījums organizēt sabiedriskā transporta vadītāju mācības un atbilstoši mācību specifikai sākumposmā praktiskā apmācība tiek organizēta nakts stundās un brīvdienās, proti, laikā, kad ir zemāka transportlīdzekļu kustības intensitāte.
Risinājuma apraksts
Ievērojot, ka mācību programmā paredzētais praktisko nodarbību laiks neatbilst MK noteikumos paredzētajam mācību īstenošanas laika ierobežojumam, Noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu 34.7 3. apakšpunktu pēc analoģijas ar 34.7 4. kurā ir atrunāta iespēja noteikt elastīgu mācību prakses īstenošanas laiku, nosakot ka Aģentūrai, darba devējam un izglītības iestādei savstarpēji rakstiski vienojoties, var tikt mainīts apmācības īstenošanas laiks, ņemot vērā apgūstamās izglītības programmas specifiku.
Problēmas apraksts
De minimis atbalsts šobrīd tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr.1407/2013). De minimis atbalsts saskaņā ar attiecīgo regulējumu ir piešķirams līdz 2024.gada 30.jūnijam.
2024.gada 1.janvārī stājās spēkā jauns de minimis atbalsta regulējums - Komisijas Regula 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr.2023/2831), kas aizstāj Komisijas regulu Nr.1407/2013).
2024.gada 1.janvārī stājās spēkā jauns de minimis atbalsta regulējums - Komisijas Regula 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr.2023/2831), kas aizstāj Komisijas regulu Nr.1407/2013).
Risinājuma apraksts
Lai atbalsta programmu ietvaros piešķirtu de minimis atbalstu arī pēc 2024.gada 30.jūnija, nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus normatīvajos aktos, līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu 6.2 nodaļā “Ar valsts atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi”, precizējot valsts atbalsta saņemšanas nosacījumus atbilstoši Komisijas regulas Nr.2023/2831 prasībām. Noteikumu projekts paredz attiecīgi precizēt MK noteikumu 192.6 , 192.9, 192.10, 192.11, 192.12, 192.16, 192.19 un 192.20 punktu.
Atbilstoši Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punkta prasībām de minimis atbalsta kopsumma, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam uzņēmumam, nevienā trīs gadu periodā nepārsniedz 300 000 EUR. Tas nozīmē, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 ietvaros trīs gadu laikposms ir jāvērtē, kā slīdošs periods un attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 17.jūlijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 17.jūlijam.
Papildus Noteikumu projekts paredz, ka minētās izmaiņas stāsies spēkā 2024.gada 1.jūlijā, proti, kad Komisijas regula Nr.1407/2013 vairs nebūs piemērojama.
Atbilstoši Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punkta prasībām de minimis atbalsta kopsumma, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam uzņēmumam, nevienā trīs gadu periodā nepārsniedz 300 000 EUR. Tas nozīmē, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 ietvaros trīs gadu laikposms ir jāvērtē, kā slīdošs periods un attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 17.jūlijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 17.jūlijam.
Papildus Noteikumu projekts paredz, ka minētās izmaiņas stāsies spēkā 2024.gada 1.jūlijā, proti, kad Komisijas regula Nr.1407/2013 vairs nebūs piemērojama.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Bezdarbnieki, kas piedalās Aģentūras organizētajos mācību pasākumos.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
- Darba devēji
Ietekmes apraksts
Mācību programmas īstenošana atbilstoši tās specifikai nodorošinās darba devējus ar tirgūm nepieciešamajiem darbiniekiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
-2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
-2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
-2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
-2.2.5. uz konkurenci:
-2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts veicinās bezdarbnieku konkurētspēju darba tirgū un iekārtošanos pastāvīgajā darbā.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2832
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (ES Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris, Nr. L 2023/2831) (turpmāk – regula Nr. 2023/2831)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (ES Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris, Nr. L 2023/2831) (turpmāk – regula Nr. 2023/2831)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce
1.2., 1.5., 1.9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
3. panta 2. punkts
1.3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
2. panta 2. punkts
1.3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
1. panta 1.punkts
1.4.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
1. panta 1.punkta "a", "b", "c", "d" apakšpunkts
1.6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
5. panta 3. punkts
1.7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
6. panta 3. un 7. punkts
1.8.punkts
Pārņemtas pilnībā
Stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Līdz šim jau pārņemtās vai ieviestās no Eiropas Savienības tiesību aktu normām izrietošās prasības netiek mainītas, ietekmētas vai nepārņemtas.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nodarbinātības valsts aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/2dc72e7d-910d-423c-96aa-3d51bda09aef/public_participations
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
No 2024.gada 27. marta līdz 12.aprīlim organizēta publiskā apspriešana. Publiskās apspriešanas rezultātā viedokļi par Noteikumu projektu netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nodarbinātības valsts aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Aktīvie nodarbinātības pasākumi un preventīvie bezdarba samazināšanas pasākumi atstāj labvēlīgu ietekmi uz iedzīvotāju ekonomisko aktivitāti un konkurētspēju darba tirgū, jo sekmē darba tirgū nepieciešamo prasmju apguvi, tāpat nodrošina arī ienākumus bezdarba periodā, kuri tiek izmantoti patēriņam un pamatvajadzību nodrošināšanai, kā arī nodrošina ienākumus nākotnē, uzsākot darba gaitas pēc kvalifikācijas un prasmju pilnveides vai pagaidu nodarbinātības un subsidētās nodarbinātības pasākumu pabeigšanas.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi