Anotācija (ex-ante)

23-TA-894: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Platjoslas pieejamības ģeogrāfiskās informācijas sistēmas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
 Elektronisko sakaru likuma 13.panta piekto daļ​​​​​​a

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt platjoslas pieejamības ģeogrāfiskās informācijas sistēmas (PPĢIS) izveides un uzturēšanas kārtību, platjoslas pieejamības ģeogrāfiskās informācijas sistēmas saturu un tajā iekļautās informācijas iesniegšanas, aprites un publicēšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamības apzināšana netiek veikta regulāri, bet, veicot pētījumus nepieciešamības gadījumā, piemēram, pirms elektronisko sakaru nozares attīstības plānu vai valsts atbalsta programmu izstrādes uzsākšanas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (turpmāk - Eiropas Elektronisko sakaru kodekss) paredz Eiropas Savienības dalībvalstīm pienākumu līdz 2023.gada 21.decembrim veikt elektronisko sakaru tīklu ģeogrāfisko apsekošanu (kartēšanu) un nodrošināt informācijas atjaunināšanu. Apsekojuma laikā iegūtai informācijai jābūt pietiekami detalizētai un jāsatur pietiekamas ziņas par elektronisko sakaru pakalpojuma kvalitāti un tā parametriem, kartējot infrastruktūru, investīcijas, pakalpojumu pieejamību un pieprasījumu. Šī informācija ir paredzēta valsts pārvaldes iestādēm to funkciju veikšanai, kā arī valsts atbalsta pasākumu īstenošanai un informācijas nodrošināšanai galalietotājiem par pakalpojumu pieejamību pieslēguma adreses līmenī.
Vienlaikus  Eiropas Komisijas paziņojums "Pamatnostādnes par valsts atbalstu platjoslas tīkliem" (2023/C 36/01) paredz nosacījumus informācijas par elektronisko sakaru pieejamību atjaunošanai un valsts atbalsta plānu sabiedriskajai apspriešanai, proti, neatkarīgi no tā, vai dalībvalsts jau ir savākusi informāciju par turpmākajiem investīciju plāniem, veicot kartēšanu, sabiedriskajā apspriešanā vienmēr jāiekļauj jaunākās kartēšanas rezultāti un  pēc sabiedriskās apspriešanas beigām dalībvalstij viena gada laikā jāsāk konkursa atlases procedūra vai jāsāk attiecīgā projekta īstenošana tiešo investīciju modeļiem. Ja dalībvalsts šajā laikposmā neuzsāk konkursa procedūru vai valsts finansētā projekta īstenošanu, tai ir jāveic jauna sabiedriskā apspriešana, pirms tā var uzsākt konkursa procedūru vai īstenot valsts finansēto projektu.

Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa transponēšanas gaitā Satiksmes ministrija, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija un valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" vienojās par nepieciešamību izstrādāt PPĢIS, kā racionālāko risinājumu, lai nodrošinātu ikgadēju sakaru pakalpojumu pieejamības apsekojumu. Ievērojot minēto, Elektronisko sakaru likumā ir iekļautas tiesību normas par PPĢIS izveidi un atbilstoši Elektronisko sakaru likuma 13.panta pirmajai daļai platjoslas pieejamības ģeogrāfiskās informācijas sistēma tiek izveidota un uzturēta, lai nodrošinātu valsts atbalsta pasākumu plānošanai elektronisko sakaru jomā un platjoslas elektronisko sakaru attīstības politikas izstrādei nepieciešamos analītiskos materiālus un statistiku, kā arī platjoslas elektronisko sakaru tīklu, platjoslas un universālā pakalpojuma ģeogrāfiskās pieejamības monitoringu. Tā uztur aktuālos un vēsturiskos datus par platjoslas interneta piekļuves pakalpojuma ģeogrāfisko pieejamību (tos piesaistot valsts adrešu reģistra datiem administratīvo teritoriju un adrešu līmenī), kā arī interneta piekļuves pakalpojumu kvalitātes mērījumu rezultātus (tos piesaistot ģeogrāfiskajām koordinātām vai valsts adrešu reģistra datiem). Savukārt atbilstoši Elektronisko sakaru likuma 4.panta otrajai daļas 4.punktam Satiksmes ministrija nodrošina platjoslas pieejamības ģeogrāfiskās informācijas sistēmas izveidošanu, kā arī tās uzturēšanu un darbību. Savukārt Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr.242 "Satiksmes ministrijas nolikums" 5.2.4 apakšpunkts paredz, ka Satiksmes ministrijai ir tiesības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā deleģēt platjoslas pieejamības ģeogrāfiskās informācijas sistēmas izveidi un darbības nodrošināšanu valsts akciju sabiedrībai "Elektroniskie sakari", noslēdzot deleģēšanas līgumu.

Satiksmes ministrija 2020.gada 27.oktobrī ir noslēgusi delēgēšanas līgumu ar valsts akciju sabiedrību "Elektroniskie sakari" par PPĢIS specifikācijas izstrādi un ar 2022.gada 6.janvāra grozījumiem minētajā deleģēšanas līgumā uzdot izveidot PPĢIS un nodrošināt tās darbību. Ievērojot minēto valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" ir uzsākusi PPĢIS izstrādi 2023.gada 4.aprīlī noslēdzot līgumu par PPĢIS izstrādi un ieviešanu, garantijas uzturēšanu un uzturēšanu pēc garantijas uzturēšanas ar SIA “Jāņa sēta”, kas ir atklātā konkursa „Platjoslas pieejamības ģeogrāfiskās informācijas sistēmas izstrāde un uzturēšana” (id. Nr. VASES 2022/21) pretendentu atlases uzvarētājs.
Līdz ar to ir nepieciešams izstrādāt regulējumu, kas noteiks PPĢIS saturu un tajā iekļautās informācijas iesniegšanas, aprites un publicēšanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekš minēto problēmu, ir izstrādāts ministru kabineta noteikumu projekts "Platjoslas pieejamības ģeogrāfiskās informācijas sistēmas noteikumi" (turpmāk tekstā - noteikumu projekts), kas paredz noteikt PPĢIS izveides un uzturēšanas kārtību, tās saturu un tajā iekļautās informācijas iesniegšanas, aprites un publicēšanas kārtību.

Atbilstoši noteikumu projektam PPĢIS lietotāji ir Satiksmes ministrija, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija un valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" un PPĢIS uzdevums ir uzkrāt un uzglabāt informāciju par publisko fiksēto un mobilo mazumtirdzniecības elektronisko sakaru pakalpojumu ģeogrāfisko pieejamību, kā arī nodrošināt iespējas analizēt un statistikas vajadzībām apkopot PPĢIS iekļautos datus normatīvajos aktos noteikto funkciju vai uzdevumu veikšanai.
Vienlaikus PPĢIS nodrošina publisko tiešsaistes karti, kas ir pieejama visiem Latvijas iedzīvotājiem, un kurā tiek publicēta informācija par platjoslas interneta piekļuves pakalpojuma fiksētā elektronisko sakaru tīklā un mobilās interneta piekļuves pieejamību adreses, kā arī administratīvu teritoriju un mobilā sakaru tīkla gadījumā - poligona līmenī.
Atbilstoši ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes 2022. gada 22. septembra lēmumu Nr.1/29 apstiprinātajiem noteikumiem "Informācijas iesniegšanas noteikumi elektronisko sakaru nozarē", Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija apkopo elektronisko sakaru komersantu sniegto informāciju par platjoslas interneta piekļuves pakalpojuma fiksētā elektronisko sakaru tīklā ģeogrāfisko pieejamību. Šo informāciju Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija sniedz PPĢIS statistikas un analīzes vajadzībām. Savukārt informāciju par platjoslas interneta piekļuves pakalpojuma mobilā elektronisko sakaru tīklā pieejamību elektronisko sakaru komersanti, ievērojot informācijas apjomu un specifiku, nodod PPĢIS nepastarpināti. Noteikumu projekts noteic, ka Satiksmes ministrija PPĢIS sniedz ar valsts atblasta programmām saistīto informāciju, bet valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" - informāciju par mobilo elektronisko sakru tīklu bāzes stacijām.

Noteikumu projekts noteic informāciju, kuru PPĢIS uztur par fiksēto un mobilo elektronisko sakaru tīklu nodrošinātajiem elektronisko sakaru pakalpojumiem, kā arī uzskaita informāciju no Valsts zemes dienesta un Uzņēmumu reģistra, kuru plānots izmantot statistikas un analītikas vajadzībām. Vienlaikus atzīmējams, ka noteikumu projektā uzskaitītā Valsts zemes dienesta un Uzņēmumu reģistra nodrošinātā informācija, jau tagad ir pieejama atvērto datu portālā https://data.gov.lv/lv un PPĢIS vajadzībām plānots izmantot šo avotu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
185 652
0
113 052
0
113 052
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
185 652
0
113 052
0
113 052
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
185 652
0
113 052
0
113 052
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
185 652
0
113 052
0
113 052
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta 24.09.2021. sēdē atbalstīts Finanšu ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem 2022. gadam un ietvaram 2022.–2024. gadam" (21-TA-364). Ar minētās sēdes protokollēmuma 13.2. apakšpunktu Satiksmes ministrijai budžeta programmā 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" tiek paredzēts finansējums 2022. gadā 389 360 euro, 2023.gadā 185 652 euro, 2024. gadā un turpmāk ik gadu 113 052 euro apmērā pasākumam "Platjoslas pieejamības ģeogrāfiskās informācijas sistēmas izveide un uzturēšana", lai nodrošinātu Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa prasību par elektronisko sakaru tīklu ģeogrāfisko apsekošanu (kartēšanu).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32018L1972
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīva (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīva (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (pārstrādāta redakcija) 22.pants
noteikumu projekta 6., 8.,9.,10., 11., 12., un 13.punkts
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VAS "Elektroniskie sakari"
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Biedrība "Latvijas Telekomunikāciju asociācija", Latvijas Interneta asociācija, Latvijas Elektronisko komunikāciju asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Elektroniskie sakari"
  • Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi