24-TA-1380: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.4. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās" un 2.1.1.7. pasākuma "Valsts iestāžu infrastruktūras optimizācija" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1 prioritātes "Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām" 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.4. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās" īstenošanas noteikumi” un 2.1.1.7. pasākuma "Valsts iestāžu infrastruktūras optimizācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktam, lai veicinātu energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās, tai skaitā augstskolās un zinātniskās institūcijās
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2012.gada 25.oktobra Direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES, un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK (turpmāk – Direktīva 2012/27ES) Latvijai jāsasniedz indikatīvais valsts energoefektivitātes mērķis, kura ietvaros jānodrošina, ka katru gadu 3% valdības īpašumā esošo un izmantoto ēku platībās ir jāīsteno energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi (Direktīvas 2012/27ES 3.panta un 5.panta 1.punkta prasība).
Savukārt saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas (ES) 2023/1791 (2023. gada 13. septembris) par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791) 6.panta pirmo daļu dalībvalsts nodrošina, lai katru gadu tiktu renovēti vismaz 3 % kopējās grīdas platības publisko struktūru īpašumā esošajās ēkās, kuras apsilda un/vai dzesē, lai tās tiktu pārveidotas par vismaz gandrīz nulles enerģijas ēkām vai par bezemisiju ēkām. Dalībvalstis var izvēlēties, kuras ēkas iekļaut 3 % renovācijas prasībā, renovējamo ēku izvēlē pienācīgi ņemot vērā izmaksu lietderību un tehnisko iespējamību.
Direktīvas 2023/1791 6.panta piektā daļa paredz, ka līdz 2025.gada 11.oktobrim dalībvalsts publicē publisko struktūru īpašumā vai lietošanā esošo ēku sarakstu, kuras apsilda un/vai dzesē un kuru kopējā izmantojamā grīdas platība ir lielāka par 250m2.
Lai nodrošinātu augstāk minēto mērķu sasniegšanu, Ekonomikas ministrija (turpmāk – EM) īsteno 2.1.1.4. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās" īstenošanas noteikumi”" (turpmāk – 2.1.1.4. pasākums) un 2.1.1.7. pasākuma "Valsts iestāžu infrastruktūras optimizācija " (turpmāk – 2.1.1.7. pasākums, abi kopā - pasākumi), kuru mērķis ir veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu, viedu energovadību un atjaunojamo energoresursu izmantošanu valsts ēkās, tai skaitā 2.1.1.7. pasākuma ietvaros - valsts augstskolu, valsts zinātnisko institūtu – atvasināto publisko personu un zinātnisko institūtu – atvasināto publisko personu, kas ir valsts dibinātas universitātes pārraudzībā īpašumā un valdījumā esošo ēku un infrastruktūras īpašumā esošo ēku un infrastruktūras energoefektivitātes paaugstināšanu un ēku energosertifikāciju.
Attiecīgi 2.1.1.4. un 2.1.1.7. pasākuma realizācijas mērķis ir tuvoties iepriekš minētajās direktīvās Latvijai noteikto saistošo rādītāju sasniegšanai.
Lai sasniegtu iepriekš noteikto, direktīvās izvirzīto mērķi saskaņā ar Direktīvas 2012/27/ES 5. panta prasībām dalībvalstis līdz katra gada 9.jūlijam sagatavo un publisko to centrālās valdības apsildāmo un/vai dzesējamo ēku sarakstu, kuru kopējā izmantojamā platība ir lielāka par 250 m2, izņemot ēkas, uz kurām attiecas izņēmums. Atbilstoši aktuālajiem pieejamiem datiem, ko publicē Būvniecības valsts kontroles birojs, 2022. gadā ir uzskaitītas 594 centrālās valdības ēkas ar kopējo platību 1 288 585 m2.
Savukārt saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas (ES) 2023/1791 (2023. gada 13. septembris) par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791) 6.panta pirmo daļu dalībvalsts nodrošina, lai katru gadu tiktu renovēti vismaz 3 % kopējās grīdas platības publisko struktūru īpašumā esošajās ēkās, kuras apsilda un/vai dzesē, lai tās tiktu pārveidotas par vismaz gandrīz nulles enerģijas ēkām vai par bezemisiju ēkām. Dalībvalstis var izvēlēties, kuras ēkas iekļaut 3 % renovācijas prasībā, renovējamo ēku izvēlē pienācīgi ņemot vērā izmaksu lietderību un tehnisko iespējamību.
Direktīvas 2023/1791 6.panta piektā daļa paredz, ka līdz 2025.gada 11.oktobrim dalībvalsts publicē publisko struktūru īpašumā vai lietošanā esošo ēku sarakstu, kuras apsilda un/vai dzesē un kuru kopējā izmantojamā grīdas platība ir lielāka par 250m2.
Lai nodrošinātu augstāk minēto mērķu sasniegšanu, Ekonomikas ministrija (turpmāk – EM) īsteno 2.1.1.4. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās" īstenošanas noteikumi”" (turpmāk – 2.1.1.4. pasākums) un 2.1.1.7. pasākuma "Valsts iestāžu infrastruktūras optimizācija " (turpmāk – 2.1.1.7. pasākums, abi kopā - pasākumi), kuru mērķis ir veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu, viedu energovadību un atjaunojamo energoresursu izmantošanu valsts ēkās, tai skaitā 2.1.1.7. pasākuma ietvaros - valsts augstskolu, valsts zinātnisko institūtu – atvasināto publisko personu un zinātnisko institūtu – atvasināto publisko personu, kas ir valsts dibinātas universitātes pārraudzībā īpašumā un valdījumā esošo ēku un infrastruktūras īpašumā esošo ēku un infrastruktūras energoefektivitātes paaugstināšanu un ēku energosertifikāciju.
Attiecīgi 2.1.1.4. un 2.1.1.7. pasākuma realizācijas mērķis ir tuvoties iepriekš minētajās direktīvās Latvijai noteikto saistošo rādītāju sasniegšanai.
Lai sasniegtu iepriekš noteikto, direktīvās izvirzīto mērķi saskaņā ar Direktīvas 2012/27/ES 5. panta prasībām dalībvalstis līdz katra gada 9.jūlijam sagatavo un publisko to centrālās valdības apsildāmo un/vai dzesējamo ēku sarakstu, kuru kopējā izmantojamā platība ir lielāka par 250 m2, izņemot ēkas, uz kurām attiecas izņēmums. Atbilstoši aktuālajiem pieejamiem datiem, ko publicē Būvniecības valsts kontroles birojs, 2022. gadā ir uzskaitītas 594 centrālās valdības ēkas ar kopējo platību 1 288 585 m2.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Direktīvas 2012/27ES 3.panta un 5.panta 1.punkta prasībām Latvijas jānodrošina, ka katru gadu 3% valdības īpašumā esošo un izmantoto ēku platībās ir jāīsteno energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi. Proti, Latvijai ir jānodrošina, ka 3% no centrālās valdības ēkām ir tikuši īstenoti energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts nosaka projekta iesniedzējus, atbalstāmās darbības, pieejamo finansējumu un projekta īstenošanas nosacījumus 2.1.1.4. un 2.1.1.7. pasākuma ietvaros.
Vispārīgi pasākumu īstenošanas nosacījumi
Pasākumam 2.1.1.4. plānotais kopējais publiskais finansējums ir 101 696 160 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 14 040 058 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 86 441 736 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 13 634 050 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums –15 254 424 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 2 406 008 euro).
Pasākumam 2.1.1.7. plānotais kopējais publiskais finansējums ir 13 050 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 2 058 315 euro), tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 11 092 500 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 1 749 568 euro) un valsts budžeta finansējums – 1 957 500 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 308 747 euro).
2.1.1.4.pasākuma ietvaros atbalsts tiek piešķirts centrālās vadības ēku energoefektivitātes veicināšanai valsts un valsts kapitālsabiedrību īpašumā esošajās ēkās, nespecificējot ēkas pielietojuma veidu.
Savukārt 2.1.1.7. pasākumā atbalsts tiek piešķirts Izglītības un zinātnes ministrijas izvirzītiem projektiem: zinātnisko institūciju un augstskolu īpašumā esošajās ēkās atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas lēmumam attiecībā uz 2.1.1.7. pasākuma finansējuma saņēmējiem, finansējuma apjomu un sasniedzamie uzraudzības rādītājiem ar to vērtībām.
Abu pasākumu ietvaros atbalsts tiek piešķirts granta veidā energoefektivitātes paaugstināšanas jeb uzlabošanas pasākumu īstenošanai. Saskaņā ar Energoefektivitātes likumu energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi ir tādas darbības, kuru rezultātā tiek panākts pārbaudāms, izmērāms vai aprēķināms energoefektivitātes pieaugums.
Pasākumu iznākuma rādītāji
Lai nodrošinātu pasākumu iznākuma rādītāju sasniegšanu, katram projektam gan 2.1.1.4., gan 2.1.1.7. pasākuma ietvaros ir jāuzrāda plānotais siltumenerģijas ietaupījums pēc projekta īstenošanas, kas ir ne mazāks kā 30% gadā no ēkas energosertifikātā aprēķinātā siltumenerģijas patēriņa pirms projekta īstenošanas.
Vienlaikus 2.1.1.4. pasākuma kopumā ir jāsasniedz šādi mērķi, kuri tiks sasniegti katram atsevišķam projektam paredzot sasniegt konkrētu platību un primārās enerģijas gada patēriņa samazinājumu:
atbalstīto valsts ēku platība – vismaz 508 786 m2;
primārās enerģijas gada patēriņa samazinājums – vismaz 49 861 028 kWh/gadā.
Savukārt 2.1.1.7. pasākuma ietvaros atbalstīto ēku platība un primārās enerģijas gada patēriņš tiek noteikts Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotā un Ministru kabinetā apstiprinātā rīkojumā.
Prasības projekta iesniedzējam
Projekta iesniedzējs 2.1.1.4. pasākuma ietvaros ir noteikumu projekta pielikumā minētā valsts pārvaldes iestāde, vai valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu veicošas atvasinātas publiskas persona, kā arī Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (turpmāk – LBAS), kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
Projekta iesniedzējs 2.1.1.7. pasākuma ietvaros tiks noteikts Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotā un Ministru kabinetā apstiprinātā rīkojumā, atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas prioritātēm un apsvērumiem, ņemot vērā faktu, ka katram paredzētajam projektam ir jāsasniedz konkrēti rādītāju attiecībā energoefektivitātes prasību izpildi, tas ir, plānotais siltumenerģijas ietaupījums pēc projekta īstenošanas, kas ir ne mazāks kā 30% gadā no ēkas energosertifikātā aprēķinātā siltumenerģijas patēriņa pirms projekta īstenošanas, konkrēts atjaunoto m2 skaits projekta ietvaros, kā arī konkrēti noteikts primārās enerģijas gada samazinājums.
Finansējuma sadalījums
1. Direktīva 2012/27/ES paredz, ka energoefektivitātes pasākumos prioritāte ir tām centrālās valdības ēkām, kurām ir viszemākā energoefektivitāte. Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk – BVKB) ir iestāde, kas uztur iepriekš minēto centrālās valdības ēku sarakstu. Centrālās valdības ēku sarakstā ir pieejama informācija par ēkas īpašnieku, lietotāju, ēkas adresi, būves kadastra apzīmējumu, ekspluatācijas uzsākšanas gadu, ēkas kopējo platību un energoefektivitātes novērtējumu. Saraksts ir publiski pieejams BVKB mājas lapā. 2022. gadā tika uzskaitītas 594 centrālās valdības ēkas ar kopējo platību 1 288 585 m2.
Vadoties no BVKB saraksta, EM apkopoja informāciju par tām centrālās valdības ēkām, kuru enerģijas patēriņš šobrīd ir lielāks par 200 kWh/m² gadā, un kuras līdz ar to var uzskatīt par ēkām ar viszemāko energoefektivitāti. EM pieprasīja informāciju par resoru pārziņā esošajām ēkām, tai skaitā informāciju par šo ēku plānotām energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem, projekta izmaksām un primāras enerģijas ietaupījumu. Pamatojoties uz iestāžu sniegtajām atbildēm no saraksta tika izņemta ēkas, kurām mainīts īpašnieks un kuru atjaunošanu ministrija neatbalsta dažādu iemeslu dēļ (nav lietderīgi atjaunot, nav paredzēts turpmāk lietot, plānota nojaukšana, atsavināšana).
Ņemot vērā, ka EM apkopotajā valsts ēku sarakstā visām iekļautajām ēkām nav veikta ēku energosertifikācija un sagatavota tehniskā dokumentācija, precīzi novērtēt ēkas esošo tehnisko stāvokli un projekta īstenošanai nepieciešamās izmaksas ir neiespējami, līdz ar to šis indikatīvs saraksts tika izmantots, lai noteiktu finansējuma sadalījumu atbilstoši resoram. Pieejamais publiskais finansējums tiek piešķirts attiecīgajam resoram, vadoties no ēku platības, kurās nepieciešams veikt energoefektivitātes darbus. Katrs resors, identificējot precīzu nepieciešamo valsts līdzfinansējuma apjomu, nāks ar atsevišķu valsts budžeta finanšu līdzekļu pieprasījumu, lai nodrošinātu projektā paredzēto līdzfinansējumu. Attiecīgi Ekonomikas ministrija līdz ar šo Ministru kabineta noteikumu izstrādi nevirzīs budžeta līdzfinansējuma pieprasījumu programmā, bet katram resoram, veicot projekta izstrādi, nepieciešams noteikt un attiecīgā kārtībā pieprasīt valsts budžeta līdzfinansējumu.
2. Papildus 2.1.1.4. pasākuma ietvaros plānots piešķirt finansējumu LBAS projekta īstenošanai par ēku Rīgā, Bruņinieku ielā 29/31, kas ir valstiski nozīmīga administratīva ēka un tika bez atlīdzības nodota Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības īpašumā. LBAS ir lielākā nevalstiskā organizācija Latvijā, kas kopā ar Latvijas valdību un Latvijas Darba devēju konfederāciju veido Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi. Projekta kopējās izmaksas sastāda 2 935 183 euro, tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 2 494 906 euro un līdzfinansējums – 440 277 euro. LBAS nepieciešamo līdzfinansējumu plānots nodrošināt no valsts budžeta līdzekļiem. Vienlaikus, LBAS projektam būs jāsasniedz nepieciešamie kritēriji projekta atlases ietvaros, attiecīgi nodrošinot ietekmi uz izvirzītajiem mērķiem attiecībā uz energoefektivitāti ēku sektorā.
3. Papildus, individuāli pielāgots risinājums tiek piedāvāts arī ieskšlietu resoram. Ņemot vērā iekšlietu struktūru faktisko stāvokli, tā iespējas piesaistīt ārvalstu finansējumu ārpus 2.1.1.4. pasākuma, kā arī drošību kā vispārējo valdības prioritāti, VAS “Valsts nekustāmie īpašumi” atbilstoši Iekšlietu ministrijas prioritātēm, ir iecerējusi realizēt projektus, tai skaitā energoefektivitātes uzlabošanai, par ēkām Rīgā, Gaujas ielā 15, kad.apz. 01000870149001, un Daugavpils cietoksnī: Daugavpils, 2.Oficieru ielā 1, kad.apz. 05000112021001, un 2.Oficieru ielā 3, kad.apz. 05000112016001. Šim mērķim 2.1.1.4. pasākuma ietvaros plānots piešķirt Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu 11 092 500 euro apmērā: ēkas Rīgā, Gaujas ielā 15 rekonstrukcijai un pielāgošanai Valsts policijas vajadzībām nepieciešami 8 290 856 euro, ēku Daugavpils cietoksnī rekonstrukcijai un pielāgošanai Valsts policijas vajadzībām nepieciešami 2 801 644 euro. Pārējo finansējumu plānots piesaistīt ar aizdevumu.
Noteikumu projekta pielikumā (finansējuma sadalījums) attiecīgi nodalīts VAS “Valsts nekustāmie īpašumi” finansējums ēku ar viszemāko energoefektivitāti atjaunošanai un finansējums iepriekš minēto ēku Rīgā, Gaujas ielā 15 un Daugavpils cietoksnī atjaunošanai.
Vienlaikus, Iekšlietu ministrija sadarbībā ar VAS “Valsts nekustamie īpašumi” izsniegt Ministru kabinetā atsevišķu informatīvo ziņojumu par ēku Rīgā, Gaujas ielā 15 un Daugavpils cietoksnī turpmāku attīstību, norādot projektu mērogus, nepieciešamo finansējumu un avotus, kā arī turpmākās attīstības perspektīvas. Vienlaikus atbilstoši Iekšlietu ministrijas un VAS “Valsts nekustamie īpašumi” piedāvātam finansējuma modelim, attiecīgajiem projektiem Rīgā, Gaujas ielā 15 un Daugavpils cietoksnī nav nepieciešams valsts budžeta līdzfinansējums un minētie projekti līdzfinansējumu nodrošina no VAS “Valsts nekustamie īpašumi” aizņēmuma. Tā pat projekti Rīgā, Gaujas ielā 15 un Daugavpils cietoksnī nodrošinās attiecīgo projektam paredzēto kritēriju izpildi.
Demarkācija
Pasākumu ietvaros tiks nodrošināta demarkācija ar Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" (ESF 2014. - 2020.gada plānošanas periods), Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.4.i. investīcijas "Energoefektivitātes uzlabošana valsts sektora ēkās, t. sk. vēsturiskajās ēkās", Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana” 2.1.1.5. pasākuma „Klimata neitrāli risinājumi profesionālās izglītības iestāžu un koledžu izglītības programmās, vidē un infrastruktūrā”, Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana” 2.1.1.8. pasākuma "Energoefektivitāti veicinoši pasākumi kultūras infrastruktūrā" ietvaros atbalstītajiem un plānotajiem atbalstāmajiem finansējuma saņēmējiem.
Pasākumu ietvaros nav paredzēts atbalstīt valsts ēkas, kuras tika atbalstītas 4.2.1.2. pasākuma ietvaros, ēkas, kurās tiek nodrošināta kultūras funkcija (1.2.1.4.i. investīcijas un 2.1.1.8. pasākums), kā arī ēkas, kurās tiek īstenotas profesionālās izglītības iestāžu un koledžu izglītības programmas un kuras tiks atbalstītas 2.1.1.5. pasākuma ietvaros.
Sadarbības partneris
Sadarbības partneris pasākumā un to piesaistes nosacījumi ir uzskaitīti ministru kabineta noteikumos. Par sadarbības partneri var būt valsts kapitālsabiedrība, kura saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto deleģējumu lieto, pārvalda un apsaimnieko valsts nekustamos īpašumus, vai tiešās valsts pārvaldes iestādes padotības iestāde.
Projekta iesniedzējs pirms projekta iesniegšanas sadarbības iestādē izstrādā sadarbības līguma projektu par projektā sadarbības partnerim plānoto darbību īstenošanu (turpmāk – sadarbības līguma projekts). Ministru kabineta noteikumos norādītas minimālās prasības sadarbības līgumā iekļaujamai informācijai. Sadarbības līguma projekts ir projekta iesnieguma pielikums.
Atbalstāmās darbības
Pasākumu ietvaros tiek atbalstīta ēku energoefektivitātes paaugstināšana, tajā skaitā būvdarbu veikšana ēku norobežojošajās konstrukcijās, ēku inženiertīklu atjaunošana, pārbūve vai ierīkošana, un atjaunojamo energoresursu izmantojošu siltumenerģijas ražošanas un ūdens sildīšanas avotu iegāde un ierīkošana, u.c..
Attiecināmās izmaksas
Projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar pasākuma mērķa un uzraudzības rādītāju sasniegšanu un galvenās izmaksu pozīcijas ir:
1. izmaksas, kas saistītas ar energosertifikācijas, tehniskās apsekošanas, būvniecības dokumentācijas izstrādāšanu, kā arī būvprojekta ekspertīzes izmaksas;
2. projekta būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas;
3. projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas;
4. būvdarbu izmaksas;
5. vides pieejamības prasību nodrošināšanu;
6. izmaksas, kas saistītas ar būves pieņemšanu ekspluatācijā;
7. atjaunojamos energoresursus izmantojošu siltumenerģijas ražošanas avotu iegāde un uzstādīšana;
8. ēku un inženiertehnisko sistēmu automatizētās vadības un kontroles sistēmu ierīkošana;
9. ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes pasākumu izmaksas.
Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Kopīgo noteikumu regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas sadarbības partneris sedz no saviem līdzekļiem.
Projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām, tās ir radušās ne agrāk par 2024. gada 1. janvāri un ir tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, ir izmērāmas, samērīgas, pamatotas ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem
Pasākuma/projekta īstenošanas nosacījumi
Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim.
Vienlaikus, ņemot vērā līdzšinējo pieredzi valsts ēku energoefektivitātes programmā, abu pasākumu ietvaros tiek iestrādāts mehānisms neizmantotā finansējuma automātiskai pārvirzīšanai otrajai projektu iesniegumu atlases kārtai. Proti, lai nodrošinātu N+2 principa ievērošanu, finansējuma piešķiršanu augstas gatavības projektiem un faktisku investīciju veikšanu noteiktā termiņā, Ministru kabineta noteikumos tiek paredzēts vērtēt projektu progresu. Proti, finansējuma saņēmējam pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru ir jāspēj demonstrēt projekta progress, precīzāk, 9 mēnešu laikā no vienošanās noslēgšanas ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru finansējuma saņēmējam ir jābūt noslēgušam projektēšanas līgumu, projektē/būvē līgumu vai līgumu par būvdarbu veikšanu. Attiecīgi, ja minētajā laikā finansējuma saņēmējs nevar demonstrēt attiecīgo progresu, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra lauž pušu noslēgto vienošanos un finansējums tiek pārvirzīts 2.1.1.4. un 2.1.1.7. pasākuma otrajai kārtai. Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai ir pienākums ne vēlāk kā viena gada laikā pēc pirmās atlases kārtas noslēgšanas izsludināt 2.1.1.4. un 2.1.1.7. pasākumu otrās atlases kārtas.
Atbalsta piešķiršanas diena ir diena, kurā stājas spēkā sadarbības iestādes sākotnējais lēmums par pasākuma ietvaros īstenotā projekta apstiprināšanu.
Finansējuma saņēmējs:
1. ievēro principu "Klimatdrošināšana", kā arī principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu";
2. paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesību, kā arī projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību;
3. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus ;
4. iepirkumu, kas nepieciešams projekta īstenošanai, veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā;
5. ievēro horizontālo principu „Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem;
6. nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā;
7. uzkrāj datus par projektā plānotajiem un sasniegtajiem pasākumu rādītājiem;
8. ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto savā tīmekļvietnē (ja tāda ir izveidota) aktuālo informāciju par projekta īstenošanas gaitu;
9. piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas katru gadu līdz 31. janvārim iesniedz sadarbības iestādē pārskatu par sasniegtajiem rādītājiem atbilstoši sadarbības iestādes noteiktajai formai;
10. piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējs nodrošina, ka:
10.1. projektā veiktās investīcijas un radītie pamatlīdzekļi tiek izmantoti projektā paredzētajam mērķim;
10.2. tiek nodrošināta veikto investīciju ilgtspēja un uzturēšana darba kārtībā.
11. tiek uzkrāta informācija par darba vietām, kas veicina vides kvalitātes saglabāšanu vai atjaunošanu (zaļajām darba vietām), un par preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumiem, kuros integrētas vides prasības;
12. tiek iegādātas un uzstādītas tādas sadedzināšanas iekārtas, kas nodrošina normatīvajos aktos par kārtību, kādā novērš, ierobežo un kontrolē gaisu piesārņojošo vielu emisiju no sadedzināšanas iekārtām, noteikto gaisu piesārņojošo vielu emisijas robežvērtību piemērošanu;
13. glabā projekta dokumentāciju un nodrošina tās pieejamību visā projekta dzīves ciklā.
Komercdarbības atbalsts
Pasākums nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, ja tā ietvaros tiek atbalstītas ēkas, kurās tiek veiktas valsts deleģētās funkcijas un ēkas, kurās amortizācijas periodā veic papildinošu saimniecisko darbību ikgadēji ierobežotā apmērā platības izteiksmē. Saskaņā ar šobrīd esošo Eiropas Savienības tiesas praksi papildinošās saimnieciskās darbības ierobežojums pasākumu ietvaros ir noteikts 20% apmērā no ēkas platības.
Ēkas, kurās papildinošās saimnieciskās darbības apmērs pārsniedz 20% vai ēkā tiek veikta cita veida saimnieciskā darbība, uz atbalstu pasākumu ietvaros nevar pretendēt.
Pasākuma 2.1.1.4. ietvaros plānotās atbalstāmās darbības atbilst ES kohēzijas politikas programmas 2021. –2027.gadam prioritātes Nr.2.1. „Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām” noteiktajiem intervences kodiem: Nr.45 „Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi, kas atbilst energoefektivitātes kritērijiem” (ERAF finansējums 86 441 736 euro).
Pasākuma 2.1.1.7. ietvaros plānotās atbalstāmās darbības atbilst ES kohēzijas politikas programmas 2021. –2027.gadam prioritātes Nr.2.1. „Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām” noteiktajiem intervences kodiem: Nr.44 „Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” (ERAF finansējums 11 092 500 euro).
Vispārīgi pasākumu īstenošanas nosacījumi
Pasākumam 2.1.1.4. plānotais kopējais publiskais finansējums ir 101 696 160 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 14 040 058 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 86 441 736 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 13 634 050 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums –15 254 424 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 2 406 008 euro).
Pasākumam 2.1.1.7. plānotais kopējais publiskais finansējums ir 13 050 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 2 058 315 euro), tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 11 092 500 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 1 749 568 euro) un valsts budžeta finansējums – 1 957 500 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 308 747 euro).
2.1.1.4.pasākuma ietvaros atbalsts tiek piešķirts centrālās vadības ēku energoefektivitātes veicināšanai valsts un valsts kapitālsabiedrību īpašumā esošajās ēkās, nespecificējot ēkas pielietojuma veidu.
Savukārt 2.1.1.7. pasākumā atbalsts tiek piešķirts Izglītības un zinātnes ministrijas izvirzītiem projektiem: zinātnisko institūciju un augstskolu īpašumā esošajās ēkās atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas lēmumam attiecībā uz 2.1.1.7. pasākuma finansējuma saņēmējiem, finansējuma apjomu un sasniedzamie uzraudzības rādītājiem ar to vērtībām.
Abu pasākumu ietvaros atbalsts tiek piešķirts granta veidā energoefektivitātes paaugstināšanas jeb uzlabošanas pasākumu īstenošanai. Saskaņā ar Energoefektivitātes likumu energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi ir tādas darbības, kuru rezultātā tiek panākts pārbaudāms, izmērāms vai aprēķināms energoefektivitātes pieaugums.
Pasākumu iznākuma rādītāji
Lai nodrošinātu pasākumu iznākuma rādītāju sasniegšanu, katram projektam gan 2.1.1.4., gan 2.1.1.7. pasākuma ietvaros ir jāuzrāda plānotais siltumenerģijas ietaupījums pēc projekta īstenošanas, kas ir ne mazāks kā 30% gadā no ēkas energosertifikātā aprēķinātā siltumenerģijas patēriņa pirms projekta īstenošanas.
Vienlaikus 2.1.1.4. pasākuma kopumā ir jāsasniedz šādi mērķi, kuri tiks sasniegti katram atsevišķam projektam paredzot sasniegt konkrētu platību un primārās enerģijas gada patēriņa samazinājumu:
atbalstīto valsts ēku platība – vismaz 508 786 m2;
primārās enerģijas gada patēriņa samazinājums – vismaz 49 861 028 kWh/gadā.
Savukārt 2.1.1.7. pasākuma ietvaros atbalstīto ēku platība un primārās enerģijas gada patēriņš tiek noteikts Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotā un Ministru kabinetā apstiprinātā rīkojumā.
Prasības projekta iesniedzējam
Projekta iesniedzējs 2.1.1.4. pasākuma ietvaros ir noteikumu projekta pielikumā minētā valsts pārvaldes iestāde, vai valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu veicošas atvasinātas publiskas persona, kā arī Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (turpmāk – LBAS), kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
Projekta iesniedzējs 2.1.1.7. pasākuma ietvaros tiks noteikts Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotā un Ministru kabinetā apstiprinātā rīkojumā, atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas prioritātēm un apsvērumiem, ņemot vērā faktu, ka katram paredzētajam projektam ir jāsasniedz konkrēti rādītāju attiecībā energoefektivitātes prasību izpildi, tas ir, plānotais siltumenerģijas ietaupījums pēc projekta īstenošanas, kas ir ne mazāks kā 30% gadā no ēkas energosertifikātā aprēķinātā siltumenerģijas patēriņa pirms projekta īstenošanas, konkrēts atjaunoto m2 skaits projekta ietvaros, kā arī konkrēti noteikts primārās enerģijas gada samazinājums.
Finansējuma sadalījums
1. Direktīva 2012/27/ES paredz, ka energoefektivitātes pasākumos prioritāte ir tām centrālās valdības ēkām, kurām ir viszemākā energoefektivitāte. Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk – BVKB) ir iestāde, kas uztur iepriekš minēto centrālās valdības ēku sarakstu. Centrālās valdības ēku sarakstā ir pieejama informācija par ēkas īpašnieku, lietotāju, ēkas adresi, būves kadastra apzīmējumu, ekspluatācijas uzsākšanas gadu, ēkas kopējo platību un energoefektivitātes novērtējumu. Saraksts ir publiski pieejams BVKB mājas lapā. 2022. gadā tika uzskaitītas 594 centrālās valdības ēkas ar kopējo platību 1 288 585 m2.
Vadoties no BVKB saraksta, EM apkopoja informāciju par tām centrālās valdības ēkām, kuru enerģijas patēriņš šobrīd ir lielāks par 200 kWh/m² gadā, un kuras līdz ar to var uzskatīt par ēkām ar viszemāko energoefektivitāti. EM pieprasīja informāciju par resoru pārziņā esošajām ēkām, tai skaitā informāciju par šo ēku plānotām energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem, projekta izmaksām un primāras enerģijas ietaupījumu. Pamatojoties uz iestāžu sniegtajām atbildēm no saraksta tika izņemta ēkas, kurām mainīts īpašnieks un kuru atjaunošanu ministrija neatbalsta dažādu iemeslu dēļ (nav lietderīgi atjaunot, nav paredzēts turpmāk lietot, plānota nojaukšana, atsavināšana).
Ņemot vērā, ka EM apkopotajā valsts ēku sarakstā visām iekļautajām ēkām nav veikta ēku energosertifikācija un sagatavota tehniskā dokumentācija, precīzi novērtēt ēkas esošo tehnisko stāvokli un projekta īstenošanai nepieciešamās izmaksas ir neiespējami, līdz ar to šis indikatīvs saraksts tika izmantots, lai noteiktu finansējuma sadalījumu atbilstoši resoram. Pieejamais publiskais finansējums tiek piešķirts attiecīgajam resoram, vadoties no ēku platības, kurās nepieciešams veikt energoefektivitātes darbus. Katrs resors, identificējot precīzu nepieciešamo valsts līdzfinansējuma apjomu, nāks ar atsevišķu valsts budžeta finanšu līdzekļu pieprasījumu, lai nodrošinātu projektā paredzēto līdzfinansējumu. Attiecīgi Ekonomikas ministrija līdz ar šo Ministru kabineta noteikumu izstrādi nevirzīs budžeta līdzfinansējuma pieprasījumu programmā, bet katram resoram, veicot projekta izstrādi, nepieciešams noteikt un attiecīgā kārtībā pieprasīt valsts budžeta līdzfinansējumu.
2. Papildus 2.1.1.4. pasākuma ietvaros plānots piešķirt finansējumu LBAS projekta īstenošanai par ēku Rīgā, Bruņinieku ielā 29/31, kas ir valstiski nozīmīga administratīva ēka un tika bez atlīdzības nodota Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības īpašumā. LBAS ir lielākā nevalstiskā organizācija Latvijā, kas kopā ar Latvijas valdību un Latvijas Darba devēju konfederāciju veido Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi. Projekta kopējās izmaksas sastāda 2 935 183 euro, tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 2 494 906 euro un līdzfinansējums – 440 277 euro. LBAS nepieciešamo līdzfinansējumu plānots nodrošināt no valsts budžeta līdzekļiem. Vienlaikus, LBAS projektam būs jāsasniedz nepieciešamie kritēriji projekta atlases ietvaros, attiecīgi nodrošinot ietekmi uz izvirzītajiem mērķiem attiecībā uz energoefektivitāti ēku sektorā.
3. Papildus, individuāli pielāgots risinājums tiek piedāvāts arī ieskšlietu resoram. Ņemot vērā iekšlietu struktūru faktisko stāvokli, tā iespējas piesaistīt ārvalstu finansējumu ārpus 2.1.1.4. pasākuma, kā arī drošību kā vispārējo valdības prioritāti, VAS “Valsts nekustāmie īpašumi” atbilstoši Iekšlietu ministrijas prioritātēm, ir iecerējusi realizēt projektus, tai skaitā energoefektivitātes uzlabošanai, par ēkām Rīgā, Gaujas ielā 15, kad.apz. 01000870149001, un Daugavpils cietoksnī: Daugavpils, 2.Oficieru ielā 1, kad.apz. 05000112021001, un 2.Oficieru ielā 3, kad.apz. 05000112016001. Šim mērķim 2.1.1.4. pasākuma ietvaros plānots piešķirt Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu 11 092 500 euro apmērā: ēkas Rīgā, Gaujas ielā 15 rekonstrukcijai un pielāgošanai Valsts policijas vajadzībām nepieciešami 8 290 856 euro, ēku Daugavpils cietoksnī rekonstrukcijai un pielāgošanai Valsts policijas vajadzībām nepieciešami 2 801 644 euro. Pārējo finansējumu plānots piesaistīt ar aizdevumu.
Noteikumu projekta pielikumā (finansējuma sadalījums) attiecīgi nodalīts VAS “Valsts nekustāmie īpašumi” finansējums ēku ar viszemāko energoefektivitāti atjaunošanai un finansējums iepriekš minēto ēku Rīgā, Gaujas ielā 15 un Daugavpils cietoksnī atjaunošanai.
Vienlaikus, Iekšlietu ministrija sadarbībā ar VAS “Valsts nekustamie īpašumi” izsniegt Ministru kabinetā atsevišķu informatīvo ziņojumu par ēku Rīgā, Gaujas ielā 15 un Daugavpils cietoksnī turpmāku attīstību, norādot projektu mērogus, nepieciešamo finansējumu un avotus, kā arī turpmākās attīstības perspektīvas. Vienlaikus atbilstoši Iekšlietu ministrijas un VAS “Valsts nekustamie īpašumi” piedāvātam finansējuma modelim, attiecīgajiem projektiem Rīgā, Gaujas ielā 15 un Daugavpils cietoksnī nav nepieciešams valsts budžeta līdzfinansējums un minētie projekti līdzfinansējumu nodrošina no VAS “Valsts nekustamie īpašumi” aizņēmuma. Tā pat projekti Rīgā, Gaujas ielā 15 un Daugavpils cietoksnī nodrošinās attiecīgo projektam paredzēto kritēriju izpildi.
Demarkācija
Pasākumu ietvaros tiks nodrošināta demarkācija ar Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" (ESF 2014. - 2020.gada plānošanas periods), Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.4.i. investīcijas "Energoefektivitātes uzlabošana valsts sektora ēkās, t. sk. vēsturiskajās ēkās", Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana” 2.1.1.5. pasākuma „Klimata neitrāli risinājumi profesionālās izglītības iestāžu un koledžu izglītības programmās, vidē un infrastruktūrā”, Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana” 2.1.1.8. pasākuma "Energoefektivitāti veicinoši pasākumi kultūras infrastruktūrā" ietvaros atbalstītajiem un plānotajiem atbalstāmajiem finansējuma saņēmējiem.
Pasākumu ietvaros nav paredzēts atbalstīt valsts ēkas, kuras tika atbalstītas 4.2.1.2. pasākuma ietvaros, ēkas, kurās tiek nodrošināta kultūras funkcija (1.2.1.4.i. investīcijas un 2.1.1.8. pasākums), kā arī ēkas, kurās tiek īstenotas profesionālās izglītības iestāžu un koledžu izglītības programmas un kuras tiks atbalstītas 2.1.1.5. pasākuma ietvaros.
Sadarbības partneris
Sadarbības partneris pasākumā un to piesaistes nosacījumi ir uzskaitīti ministru kabineta noteikumos. Par sadarbības partneri var būt valsts kapitālsabiedrība, kura saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto deleģējumu lieto, pārvalda un apsaimnieko valsts nekustamos īpašumus, vai tiešās valsts pārvaldes iestādes padotības iestāde.
Projekta iesniedzējs pirms projekta iesniegšanas sadarbības iestādē izstrādā sadarbības līguma projektu par projektā sadarbības partnerim plānoto darbību īstenošanu (turpmāk – sadarbības līguma projekts). Ministru kabineta noteikumos norādītas minimālās prasības sadarbības līgumā iekļaujamai informācijai. Sadarbības līguma projekts ir projekta iesnieguma pielikums.
Atbalstāmās darbības
Pasākumu ietvaros tiek atbalstīta ēku energoefektivitātes paaugstināšana, tajā skaitā būvdarbu veikšana ēku norobežojošajās konstrukcijās, ēku inženiertīklu atjaunošana, pārbūve vai ierīkošana, un atjaunojamo energoresursu izmantojošu siltumenerģijas ražošanas un ūdens sildīšanas avotu iegāde un ierīkošana, u.c..
Attiecināmās izmaksas
Projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar pasākuma mērķa un uzraudzības rādītāju sasniegšanu un galvenās izmaksu pozīcijas ir:
1. izmaksas, kas saistītas ar energosertifikācijas, tehniskās apsekošanas, būvniecības dokumentācijas izstrādāšanu, kā arī būvprojekta ekspertīzes izmaksas;
2. projekta būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas;
3. projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas;
4. būvdarbu izmaksas;
5. vides pieejamības prasību nodrošināšanu;
6. izmaksas, kas saistītas ar būves pieņemšanu ekspluatācijā;
7. atjaunojamos energoresursus izmantojošu siltumenerģijas ražošanas avotu iegāde un uzstādīšana;
8. ēku un inženiertehnisko sistēmu automatizētās vadības un kontroles sistēmu ierīkošana;
9. ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes pasākumu izmaksas.
Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Kopīgo noteikumu regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas sadarbības partneris sedz no saviem līdzekļiem.
Projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām, tās ir radušās ne agrāk par 2024. gada 1. janvāri un ir tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, ir izmērāmas, samērīgas, pamatotas ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem
Pasākuma/projekta īstenošanas nosacījumi
Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim.
Vienlaikus, ņemot vērā līdzšinējo pieredzi valsts ēku energoefektivitātes programmā, abu pasākumu ietvaros tiek iestrādāts mehānisms neizmantotā finansējuma automātiskai pārvirzīšanai otrajai projektu iesniegumu atlases kārtai. Proti, lai nodrošinātu N+2 principa ievērošanu, finansējuma piešķiršanu augstas gatavības projektiem un faktisku investīciju veikšanu noteiktā termiņā, Ministru kabineta noteikumos tiek paredzēts vērtēt projektu progresu. Proti, finansējuma saņēmējam pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru ir jāspēj demonstrēt projekta progress, precīzāk, 9 mēnešu laikā no vienošanās noslēgšanas ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru finansējuma saņēmējam ir jābūt noslēgušam projektēšanas līgumu, projektē/būvē līgumu vai līgumu par būvdarbu veikšanu. Attiecīgi, ja minētajā laikā finansējuma saņēmējs nevar demonstrēt attiecīgo progresu, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra lauž pušu noslēgto vienošanos un finansējums tiek pārvirzīts 2.1.1.4. un 2.1.1.7. pasākuma otrajai kārtai. Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai ir pienākums ne vēlāk kā viena gada laikā pēc pirmās atlases kārtas noslēgšanas izsludināt 2.1.1.4. un 2.1.1.7. pasākumu otrās atlases kārtas.
Atbalsta piešķiršanas diena ir diena, kurā stājas spēkā sadarbības iestādes sākotnējais lēmums par pasākuma ietvaros īstenotā projekta apstiprināšanu.
Finansējuma saņēmējs:
1. ievēro principu "Klimatdrošināšana", kā arī principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu";
2. paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesību, kā arī projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību;
3. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus ;
4. iepirkumu, kas nepieciešams projekta īstenošanai, veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā;
5. ievēro horizontālo principu „Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem;
6. nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā;
7. uzkrāj datus par projektā plānotajiem un sasniegtajiem pasākumu rādītājiem;
8. ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto savā tīmekļvietnē (ja tāda ir izveidota) aktuālo informāciju par projekta īstenošanas gaitu;
9. piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas katru gadu līdz 31. janvārim iesniedz sadarbības iestādē pārskatu par sasniegtajiem rādītājiem atbilstoši sadarbības iestādes noteiktajai formai;
10. piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējs nodrošina, ka:
10.1. projektā veiktās investīcijas un radītie pamatlīdzekļi tiek izmantoti projektā paredzētajam mērķim;
10.2. tiek nodrošināta veikto investīciju ilgtspēja un uzturēšana darba kārtībā.
11. tiek uzkrāta informācija par darba vietām, kas veicina vides kvalitātes saglabāšanu vai atjaunošanu (zaļajām darba vietām), un par preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumiem, kuros integrētas vides prasības;
12. tiek iegādātas un uzstādītas tādas sadedzināšanas iekārtas, kas nodrošina normatīvajos aktos par kārtību, kādā novērš, ierobežo un kontrolē gaisu piesārņojošo vielu emisiju no sadedzināšanas iekārtām, noteikto gaisu piesārņojošo vielu emisijas robežvērtību piemērošanu;
13. glabā projekta dokumentāciju un nodrošina tās pieejamību visā projekta dzīves ciklā.
Komercdarbības atbalsts
Pasākums nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, ja tā ietvaros tiek atbalstītas ēkas, kurās tiek veiktas valsts deleģētās funkcijas un ēkas, kurās amortizācijas periodā veic papildinošu saimniecisko darbību ikgadēji ierobežotā apmērā platības izteiksmē. Saskaņā ar šobrīd esošo Eiropas Savienības tiesas praksi papildinošās saimnieciskās darbības ierobežojums pasākumu ietvaros ir noteikts 20% apmērā no ēkas platības.
Ēkas, kurās papildinošās saimnieciskās darbības apmērs pārsniedz 20% vai ēkā tiek veikta cita veida saimnieciskā darbība, uz atbalstu pasākumu ietvaros nevar pretendēt.
Pasākuma 2.1.1.4. ietvaros plānotās atbalstāmās darbības atbilst ES kohēzijas politikas programmas 2021. –2027.gadam prioritātes Nr.2.1. „Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām” noteiktajiem intervences kodiem: Nr.45 „Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi, kas atbilst energoefektivitātes kritērijiem” (ERAF finansējums 86 441 736 euro).
Pasākuma 2.1.1.7. ietvaros plānotās atbalstāmās darbības atbilst ES kohēzijas politikas programmas 2021. –2027.gadam prioritātes Nr.2.1. „Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām” noteiktajiem intervences kodiem: Nr.44 „Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” (ERAF finansējums 11 092 500 euro).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ja netiks veikta finansēšana no pasākumiem pieejamā finansējuma, tad netiks ievērota Direktīvas 2012/27/ES 5.panta 1.punkta prasība katru gadu īstenot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus 3% valdības īpašumā esošo un izmantoto ēku platībās.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
2.1.1.4. pasākums veicinās energoefektivitātes paaugstināšanu, viedu energovadību un atjaunojamo energoresursu izmantošanu tiešās valsts pārvaldes iestādes vai tās padotības iestādes, vai valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu veicošas atvasinātas publiskas personas īpašumā vai lietošanā esošajās ēkās.
2.1.1.7. pasākums veicinās valsts augstskolu, valsts zinātnisko institūtu – atvasināto publisko personu un zinātnisko institūtu – atvasināto publisko personu, kas ir valsts dibinātas universitātes pārraudzībā īpašumā un valdījumā esošo ēku un infrastruktūras īpašumā esošo ēku un infrastruktūras energoefektivitātes paaugstināšanu.
Lai realizētu pasākumus, finansējuma saņēmējiem un CFLA būs jāveic ierobežota projektu iesniegumu atlase, kā arī jāslēdz līgums atbilstoši prasībām ko noteikusi Eiropas Komisija iepriekš minēto normatīvo aktu un vadlīniju ietvaros. Taču, ņemot vērā administratīvo darbību apjomu pret faktisko iespēju attiecināt izdevumus uz Eiropas Savienības fondu līdzekļiem aptuveni 97 534 236 euro apmērā, uzskatāms, ka iepriekš minētie administratīvie soļi ir samērīgi un nepieciešami.
2.1.1.7. pasākums veicinās valsts augstskolu, valsts zinātnisko institūtu – atvasināto publisko personu un zinātnisko institūtu – atvasināto publisko personu, kas ir valsts dibinātas universitātes pārraudzībā īpašumā un valdījumā esošo ēku un infrastruktūras īpašumā esošo ēku un infrastruktūras energoefektivitātes paaugstināšanu.
Lai realizētu pasākumus, finansējuma saņēmējiem un CFLA būs jāveic ierobežota projektu iesniegumu atlase, kā arī jāslēdz līgums atbilstoši prasībām ko noteikusi Eiropas Komisija iepriekš minēto normatīvo aktu un vadlīniju ietvaros. Taču, ņemot vērā administratīvo darbību apjomu pret faktisko iespēju attiecināt izdevumus uz Eiropas Savienības fondu līdzekļiem aptuveni 97 534 236 euro apmērā, uzskatāms, ka iepriekš minētie administratīvie soļi ir samērīgi un nepieciešami.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme būvniecības nozarē, jo tiek veicināta ekonomikas attīstība un investīciju nonākšana būvniecībā projektu īstenošanas laikā.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz maziem un vidējiem uzņēmumiem, jo tiks izmantoti to pakalpojumi projektēšanā un AER izmantojošu enerģiju ražojošu iekārtu iegādē un uzstādīšanā.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz tautsaimniecību, jo tiek veicināta ekonomikas attīstība, tiek veicināta nodarbinātība būvniecībā, pakalpojumu sektorā saistībā ar dažādu iekārtu uzstādīšanu, energosertifkāciju u.c.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
17 534 236
0
30 000 000
0
25 000 000
25 000 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
17 534 236
0
30 000 000
0
25 000 000
25 000 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
20 628 515
0
35 294 110
0
29 411 769
29 411 768
2.1. valsts pamatbudžets
0
20 628 515
0
35 294 110
0
29 411 769
29 411 768
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 094 279
0
-5 294 110
0
-4 411 769
-4 411 768
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 094 279
0
-5 294 110
0
-4 411 769
-4 411 768
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-3 094 279
-5 294 110
-4 411 769
-4 411 768
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2.1.1.4. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 101 696 160 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 14 040 058 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 86 441 736 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 13 634 050 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums –15 254 424 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 2 406 008 euro).
2.1.1.7. pasākumam plānotais kopējais publiskais finansējums ir 13 050 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 2 058 315 euro), tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 11 092 500 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 1 749 568 euro) un valsts budžeta finansējums – 1 957 500 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 308 747 euro).
2.1.1.7. pasākumam plānotais kopējais publiskais finansējums ir 13 050 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 2 058 315 euro), tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 11 092 500 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 1 749 568 euro) un valsts budžeta finansējums – 1 957 500 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 308 747 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47.
38. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
50.
38. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
64. panta 1. punkta “c” apakšpunkts
24. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61.
37. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota pēc publiskās apspriešanas noslēgšanās
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tiks pievienoti pēc publiskās apspriešanas noslēgšanās
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ekonomikas ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Izglītības un zinātnes ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošana radīs pozitīvu ietekmi uz Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam rīcības virziena mērķa indikatoru “Uzkrātais (kumulatīvais) gala enerģijas ietaupījumu apjoms galapatēriņā”.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošanas rezultātā tiks atjaunots valsts ēku fonds visā Latvijas teritorijā.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projektu īstenotājiem jānodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai un atbilst Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam noteiktajiem Eiropas Savienības un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides jomā.
Projektu iesniedzējiem jāpiemēro zaļā publiskā iepirkuma principi un prasības saskaņā ar Ministru Kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumiem Nr.353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība”.
Projektu iesniedzējiem jāpiemēro zaļā publiskā iepirkuma principi un prasības saskaņā ar Ministru Kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumiem Nr.353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība”.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projektu ieviesējiem jānodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības principa "Klimatdrošināšana", kā arī principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanā.
Finansējuma saņēmējam jānodrošina, ka projektā tiek paredzēts zaļais publiskais iepirkums tām preču un pakalpojumu grupām, kurām obligāti piemērojams zaļais publiskais iepirkums saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 353.
Finansējuma saņēmējam jānodrošina, ka projektā tiek paredzēts zaļais publiskais iepirkums tām preču un pakalpojumu grupām, kurām obligāti piemērojams zaļais publiskais iepirkums saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 353.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pasākumam ir netieši pozitīva ietekme uz horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu. Noteikumu projektā paredzēts, ka finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par projekta ietekmi uz noteiktiem horizontālo principu rādītājiem.
Cita starpā projektā ir jāparedz vispārīgās un specifiskās darbības, kas nodrošinās projekta vadības un īstenošanas personāla atlasi bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas, veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminēs pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, pārliecības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem. Personālam – gan sievietēm, gan vīriešiem nodrošināta vienlīdzīga darba samaksa un vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas, tostarp nodrošinot dalību apmācībās, semināros, komandējumos, (t.sk. piemērota vienlīdzīgas bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.).
Projekta ietvaros tiks īstenotas darbības, kas veicina dzimumu līdztiesību:
(Specifiskās HP darbības) – izstrādājot iepirkumu nolikumus, kā arī nodrošinot pakalpojumus, tiks ņemtas vērā sieviešu un vīriešu vajadzības, situācija un iespējas.
Cita starpā projektā ir jāparedz vispārīgās un specifiskās darbības, kas nodrošinās projekta vadības un īstenošanas personāla atlasi bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas, veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminēs pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, pārliecības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem. Personālam – gan sievietēm, gan vīriešiem nodrošināta vienlīdzīga darba samaksa un vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas, tostarp nodrošinot dalību apmācībās, semināros, komandējumos, (t.sk. piemērota vienlīdzīgas bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.).
Projekta ietvaros tiks īstenotas darbības, kas veicina dzimumu līdztiesību:
(Specifiskās HP darbības) – izstrādājot iepirkumu nolikumus, kā arī nodrošinot pakalpojumus, tiks ņemtas vērā sieviešu un vīriešu vajadzības, situācija un iespējas.
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Pasākumam ir netieši pozitīva ietekme uz horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu.
Noteikumu projektā paredzēts, ka finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā uzkrāj datus par projekta ietekmi uz noteiktiem horizontālā principa rādītājiem. Projektu iesniegumu atlasē tiks vērtēts vai projektu ietvaros paredzētas vispārīgas un specifiskas darbības, lai tādejādi veicinātu personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības.
Datu uzkrāšanā un darbību īstenošanā finansējuma saņēmējs izmanto Labklājības ministrijas un Tieslietu ministrijas izstrādātās vadlīnijas “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)
Pasākuma ietvaros tiks īstenotas vispārīgas un specifiskas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana", kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības:
Vispārīgas HP darbības:
- projekta tīmekļa vietnē tiks norādīta informācija par projekta darbību īstenošanas vietas piekļūstamību cilvēkiem ar invaliditāti un funkcionāliem traucējumiem, vecākiem ar maziem bērniem un senioriem;
- projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas, veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminē pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, pārliecības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem;
- projekta vadības un īstenošanas procesā personām ar invaliditāti tiks nodrošināta piekļūstamība, tostarp, pielāgota darba vieta un pielāgotas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.
Pielikumi