22-TA-2140: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 365 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.3. pasākuma "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pēc Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk - LIAA) izteiktā lūguma veikt grozījumus Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.3. pasākumā "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" (turpmāk - 1.2.2.3. pasākums), lai nodrošinātu veiksmīgāku atbalstāmo aktivitāšu īstenošanu, kā arī pārdalītu ERAF finansējumu citām uz komercdarbības atbalstu mērķētām aktivitātēm.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir 1.2.2.3. pasākuma aktivitātes “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” neizmantotā finansējuma pārdalīšana citām ar komercdarbības atbalstu mērķētām aktivitātēm.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ekonomikas ministrija (turpmāk - EM) ir saņēmusi informāciju no LIAA par projekta Nr. 1.2.2.3/16/I/003 “Apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” (turpmāk – Projekts) ietvaros neapgūtā ERAF finansējuma atbrīvošanu aktivitātes “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” ietvaros.
LIAA veic Projekta īstenošanu par kopējo finansējumu 12 710 420.53 euro, kas ietver publisko finansējumu 7 899 558.51 euro apmērā un privāto finansējumu 4 810 862.02 euro apmērā:
- publiskais ERAF finansējums 2 899 558.51 euro “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei”;
- papildus piešķirtais REACT-EU ERAF finansējums 5 000 000 euro (13.1.6. specifiskā atbalsta mērķis "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)") par ietvertajām papildus aktivitātēm “augsta līmeņa apmācības” un “labās prakses pārņemšana”.
ERAF finansējuma aktivitātē “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” ietvaros rādītājā "Atbalstīto komersantu skaits, kas saņem grantus" no plānotajiem 11 komersantiem saskaņā ar informāciju no Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas uz 2022. gada septembri ir noslēgti 4 līgumi ar investoriem un rādītājā "Personu skaits, kuras saņem nefinansiālu atbalstu" no plānotajām 300 personām ir apmācītas 245 ne-unikālās personas. Apstiprinātais finansējuma izlietojums ir 288 029.65 euro. Saskaņā ar LIAA sniegto informāciju, dotajā brīdī ārvalstu investori izvēlas piedalīties apmācībās aktivitātes “labās prakses pārņemšana” ietvaros.
Kopējais pārdalāmais ERAF finansējums no Projekta ir 1.2.2.3. pasākuma ERAF finansējums 2 250 000 euro apmērā.
EM ierosina pārdalīt 1 481 153 euro no 1.2.2.3. pasākuma uz Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.5 pasākumu "Atbalsts starptautiskās sadarbības projektiem pētniecībā un inovācijās" (turpmāk - 1.1.1.5. pasākums), lai stiprinātu digitālās prasmes kopumā, kas ir viens no digitālās transformācijas pamatnosacījumiem.
1.1.1.5. pasākuma ietvaros ir plānota digitālo prasmju pilnveidošana studentiem, akadēmiskajam un zinātniskajam personālam, uzņēmumiem, sadarbībā ar vadošām starptautiskām izglītības institūcijām – Bufalo Universitāti, Hārvardas universitāti un Masačūsetsas Tehnoloģiju institūtu. Finansējuma pārdale veicinās augstskolu absolventu skaitu datorzinātņu jomā (-s) palielināšanu apmēram no 500 uz 3000 gadā.
Starptautiskās sadarbības iestrādnes ar augstāk minētajām starptautiskajām izglītības iestādēm ir kopš 2019. gada aprīļa, kad EM, Izglītības un zinātnes ministrija, informācijas tehnoloģiju nozare, finanšu nozare, Rīgas Tehniskā universitāte, Latvijas Universitāte un Rīgas Tehniskās universitātes Rīgas Biznesa skola parakstīja vienošanos par:
1) jaunas dubultā diploma bakalaura programmas izveidošanu Latvijas Universitātē un Rīgas Tehniskajā universitātē;
2) mācībspēku apmācības programmas izveidošanu;
3) jaunu iniciatīvu izstrādi un īstenošanu.
Finansējuma pārdale sniegs iespēju pārņemt un ieviest ASV/Bufalo pieredzi Latvijā, kas ietver: mācību materiālu pieejamību, pedagoģisko atbalsta vidi, sadarbību ar nozari un nozares gatavība sadarboties, atbilstošu motivācijas sistēmu izstrādi, studentu vēlmju un studēšanas mērķu “modernizēšanu”. Lai stiprinātu moderna starpdisciplināra satura pieejamību Datorzinātņu jomā, ir panākta vienošanās ar Hārvardas universitātes CS50 (Computer Science for non-majors) kursa komandu par atļauju lokalizēt saturu latviski.
Atlikušo finansējumu 768 847 euro apmērā EM rosina pārdalīt uz Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt privātā sektora investīcijas P&A" 1.2.1.2. pasākumu "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" (turpmāk – 1.2.1.2. pasākums) atbalstāmo aktivitāšu īstenošanai, kas saistītas ar uzņēmējdarbības konkurētspējas veicināšanu.
Finansējuma pārdale neietekmē Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1. prioritārā virziena "Pētniecības, tehnoloģiju attīstība un inovācijas" specifiskā atbalsta mērķu ietvaros noteikto rādītāju sasniegšanu, kā arī LIAA ar investoriem noslēgto līgumu saistību izpildi 1.2.2.3. pasākuma īstenošanas termiņā, jo tam ir paredzēts ERAF finansējums. Jaunu atbalsta pieteikumu atlase aktivitātē “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” ir pārtraukta. Finansējuma pārdales rezultātā LIAA samazinās sasniedzamos 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa rādītājus projekta līmenī līdz aktuālajai vērtībai uz noteikumu projekta spēkā stāšanās brīdi.
Ņemot vērā augstāk minēto, ir veikti precizējumi noteikumu projekta 9. punktā, samazinot publiskā finansējuma apmēru.
Ir nepieciešami tehniski grozījumi MK noteikumu Nr. 365 22.1. apakšpunktā ietvertajā aktivitātē “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei”, kur ar 2021. gada 6. jūlija MK noteikumu Nr. 365 grozījumiem kļūdaini no attiecināmo izmaksu loka tika izslēgtas starpvalstu ekonomiskās klases transporta izmantošanas izmaksas. Taču attiecīgā punkta grozījumu mērķis ir bijis tikai to papildināt ar kopējās lietošanas transportlīdzekļu izmantošanas izmaksām kā attiecināmajām izmaksām.
Tādēļ ir veiktas izmaiņas noteikumu projekta 33.1.1.3.3. apakšpunktā, paredzot, ka attiecināmas arī ir starpvalstu ekonomiskās klases transporta izmantošanas izmaksas. Līdz grozījumu 2021. gada 6. jūlijā veikšanai 3.1.1.3.3. apakšpunkta redakcija bija šāda: “33.1.1.3.3. nodarbināto ceļa (transporta) izdevumi par starpvalstu un starppilsētu ekonomiskās klases sabiedriskā transporta izmantošanu;”.
Aktivitātē “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” tieši starpvalstu ekonomiskās klases transporta izmaksas ir komersantiem lielāko izdevumu daļu veidojošās izmaksas, ja apmācības notiek ārvalstī un tās komersantam sniedz ar komersantu saistīts uzņēmums vai partneruzņēmums.
Ņemot vērā "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" grozījumus Nr. 8, ar kuriem cita starpā tika arī samazinātas arī 13.1.6. SAM rādītāju vērtības, tad ar šiem grozījumiem tiek precizēts 10.1 3. apakšpunkts, nosakot, ka no viena komersanta vidēji apmācās četri nodarbinātie. Šādi precizējumi vajadzīgi, lai piemērotu tādu pašu aprēķinu kā 1.2.2.1. pasākumā - ka no viena komersanta vidēji apmācās četri nodarbinātie. Šobrīd 13.1.6. SAM rezultatīvajam rādītājam "personu skaits, kas saņem nefinansiālu atbalstu" ir noteikta vērtība - 1008. 1.2.2.1. pasākumā šī vērtība jau ir precizēta (520), tagad tā tiek precizēta arī šajā grozījumu projektā, nosakot jauno vērtību - 488.
Tāpat ir nepieciešami redakcionāli precizējumi 9.1 apakšpunktā attiecībā uz REACT-EU ERAF, samazinot fonda finansējuma apmēru par 38 144 euro un palielinot valsts budžeta finansējuma apmēru par 38 144 euro, kopējais finansējuma apmērs netiek mainīts, un 9.11. un 9.12. apakšpunktā atbilstoši REACT-EU ERAF un valsts budžeta procentuālajam sadalījumam.
Ņemot vērā, ka LIAA nodrošina dažādas atbalstāmās darbības no dažādiem finansējuma avotiem, projekta vadības izmaksas nepieciešams nodalīt atbalstāmo darbību ietvaros. Projekta vadības izmaksas aktivitātē “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” tiek finansētas no Projekta ERAF finansējuma, bet projekta vadības izmaksas aktivitātē “augsta līmeņa apmācības” un “labās prakses pārņemšana” tiek finansētas no 13.1.6. SAM pieejamā publiskā finansējuma. Noteikumu projekts papildināts ar jaunu apakšpunktu par izmaksu nodalīšanu.
Nepieciešami redakcionāli precizējumi 33.1.3. apakšpunktā, nosakot, ka informatīvo pasākumu izmaksas LIAA tiek segtas no REACT-EU ERAF finansējuma.
LIAA veic Projekta īstenošanu par kopējo finansējumu 12 710 420.53 euro, kas ietver publisko finansējumu 7 899 558.51 euro apmērā un privāto finansējumu 4 810 862.02 euro apmērā:
- publiskais ERAF finansējums 2 899 558.51 euro “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei”;
- papildus piešķirtais REACT-EU ERAF finansējums 5 000 000 euro (13.1.6. specifiskā atbalsta mērķis "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)") par ietvertajām papildus aktivitātēm “augsta līmeņa apmācības” un “labās prakses pārņemšana”.
ERAF finansējuma aktivitātē “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” ietvaros rādītājā "Atbalstīto komersantu skaits, kas saņem grantus" no plānotajiem 11 komersantiem saskaņā ar informāciju no Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas uz 2022. gada septembri ir noslēgti 4 līgumi ar investoriem un rādītājā "Personu skaits, kuras saņem nefinansiālu atbalstu" no plānotajām 300 personām ir apmācītas 245 ne-unikālās personas. Apstiprinātais finansējuma izlietojums ir 288 029.65 euro. Saskaņā ar LIAA sniegto informāciju, dotajā brīdī ārvalstu investori izvēlas piedalīties apmācībās aktivitātes “labās prakses pārņemšana” ietvaros.
Kopējais pārdalāmais ERAF finansējums no Projekta ir 1.2.2.3. pasākuma ERAF finansējums 2 250 000 euro apmērā.
EM ierosina pārdalīt 1 481 153 euro no 1.2.2.3. pasākuma uz Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.5 pasākumu "Atbalsts starptautiskās sadarbības projektiem pētniecībā un inovācijās" (turpmāk - 1.1.1.5. pasākums), lai stiprinātu digitālās prasmes kopumā, kas ir viens no digitālās transformācijas pamatnosacījumiem.
1.1.1.5. pasākuma ietvaros ir plānota digitālo prasmju pilnveidošana studentiem, akadēmiskajam un zinātniskajam personālam, uzņēmumiem, sadarbībā ar vadošām starptautiskām izglītības institūcijām – Bufalo Universitāti, Hārvardas universitāti un Masačūsetsas Tehnoloģiju institūtu. Finansējuma pārdale veicinās augstskolu absolventu skaitu datorzinātņu jomā (-s) palielināšanu apmēram no 500 uz 3000 gadā.
Starptautiskās sadarbības iestrādnes ar augstāk minētajām starptautiskajām izglītības iestādēm ir kopš 2019. gada aprīļa, kad EM, Izglītības un zinātnes ministrija, informācijas tehnoloģiju nozare, finanšu nozare, Rīgas Tehniskā universitāte, Latvijas Universitāte un Rīgas Tehniskās universitātes Rīgas Biznesa skola parakstīja vienošanos par:
1) jaunas dubultā diploma bakalaura programmas izveidošanu Latvijas Universitātē un Rīgas Tehniskajā universitātē;
2) mācībspēku apmācības programmas izveidošanu;
3) jaunu iniciatīvu izstrādi un īstenošanu.
Finansējuma pārdale sniegs iespēju pārņemt un ieviest ASV/Bufalo pieredzi Latvijā, kas ietver: mācību materiālu pieejamību, pedagoģisko atbalsta vidi, sadarbību ar nozari un nozares gatavība sadarboties, atbilstošu motivācijas sistēmu izstrādi, studentu vēlmju un studēšanas mērķu “modernizēšanu”. Lai stiprinātu moderna starpdisciplināra satura pieejamību Datorzinātņu jomā, ir panākta vienošanās ar Hārvardas universitātes CS50 (Computer Science for non-majors) kursa komandu par atļauju lokalizēt saturu latviski.
Atlikušo finansējumu 768 847 euro apmērā EM rosina pārdalīt uz Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt privātā sektora investīcijas P&A" 1.2.1.2. pasākumu "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" (turpmāk – 1.2.1.2. pasākums) atbalstāmo aktivitāšu īstenošanai, kas saistītas ar uzņēmējdarbības konkurētspējas veicināšanu.
Finansējuma pārdale neietekmē Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1. prioritārā virziena "Pētniecības, tehnoloģiju attīstība un inovācijas" specifiskā atbalsta mērķu ietvaros noteikto rādītāju sasniegšanu, kā arī LIAA ar investoriem noslēgto līgumu saistību izpildi 1.2.2.3. pasākuma īstenošanas termiņā, jo tam ir paredzēts ERAF finansējums. Jaunu atbalsta pieteikumu atlase aktivitātē “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” ir pārtraukta. Finansējuma pārdales rezultātā LIAA samazinās sasniedzamos 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa rādītājus projekta līmenī līdz aktuālajai vērtībai uz noteikumu projekta spēkā stāšanās brīdi.
Ņemot vērā augstāk minēto, ir veikti precizējumi noteikumu projekta 9. punktā, samazinot publiskā finansējuma apmēru.
Ir nepieciešami tehniski grozījumi MK noteikumu Nr. 365 22.1. apakšpunktā ietvertajā aktivitātē “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei”, kur ar 2021. gada 6. jūlija MK noteikumu Nr. 365 grozījumiem kļūdaini no attiecināmo izmaksu loka tika izslēgtas starpvalstu ekonomiskās klases transporta izmantošanas izmaksas. Taču attiecīgā punkta grozījumu mērķis ir bijis tikai to papildināt ar kopējās lietošanas transportlīdzekļu izmantošanas izmaksām kā attiecināmajām izmaksām.
Tādēļ ir veiktas izmaiņas noteikumu projekta 33.1.1.3.3. apakšpunktā, paredzot, ka attiecināmas arī ir starpvalstu ekonomiskās klases transporta izmantošanas izmaksas. Līdz grozījumu 2021. gada 6. jūlijā veikšanai 3.1.1.3.3. apakšpunkta redakcija bija šāda: “33.1.1.3.3. nodarbināto ceļa (transporta) izdevumi par starpvalstu un starppilsētu ekonomiskās klases sabiedriskā transporta izmantošanu;”.
Aktivitātē “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” tieši starpvalstu ekonomiskās klases transporta izmaksas ir komersantiem lielāko izdevumu daļu veidojošās izmaksas, ja apmācības notiek ārvalstī un tās komersantam sniedz ar komersantu saistīts uzņēmums vai partneruzņēmums.
Ņemot vērā "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" grozījumus Nr. 8, ar kuriem cita starpā tika arī samazinātas arī 13.1.6. SAM rādītāju vērtības, tad ar šiem grozījumiem tiek precizēts 10.1 3. apakšpunkts, nosakot, ka no viena komersanta vidēji apmācās četri nodarbinātie. Šādi precizējumi vajadzīgi, lai piemērotu tādu pašu aprēķinu kā 1.2.2.1. pasākumā - ka no viena komersanta vidēji apmācās četri nodarbinātie. Šobrīd 13.1.6. SAM rezultatīvajam rādītājam "personu skaits, kas saņem nefinansiālu atbalstu" ir noteikta vērtība - 1008. 1.2.2.1. pasākumā šī vērtība jau ir precizēta (520), tagad tā tiek precizēta arī šajā grozījumu projektā, nosakot jauno vērtību - 488.
Tāpat ir nepieciešami redakcionāli precizējumi 9.1 apakšpunktā attiecībā uz REACT-EU ERAF, samazinot fonda finansējuma apmēru par 38 144 euro un palielinot valsts budžeta finansējuma apmēru par 38 144 euro, kopējais finansējuma apmērs netiek mainīts, un 9.11. un 9.12. apakšpunktā atbilstoši REACT-EU ERAF un valsts budžeta procentuālajam sadalījumam.
Ņemot vērā, ka LIAA nodrošina dažādas atbalstāmās darbības no dažādiem finansējuma avotiem, projekta vadības izmaksas nepieciešams nodalīt atbalstāmo darbību ietvaros. Projekta vadības izmaksas aktivitātē “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” tiek finansētas no Projekta ERAF finansējuma, bet projekta vadības izmaksas aktivitātē “augsta līmeņa apmācības” un “labās prakses pārņemšana” tiek finansētas no 13.1.6. SAM pieejamā publiskā finansējuma. Noteikumu projekts papildināts ar jaunu apakšpunktu par izmaksu nodalīšanu.
Nepieciešami redakcionāli precizējumi 33.1.3. apakšpunktā, nosakot, ka informatīvo pasākumu izmaksas LIAA tiek segtas no REACT-EU ERAF finansējuma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
LIAA šobrīd īsteno divas līdzīgas aktivitātes, kuras abas ir mērķētas uz investoru piesaisti. Aktivitātes “labās prakses pārņemšana” atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas ir gandrīz identiskas tām, kas ir noteiktas aktivitātei “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei”, taču aktivitātē “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” ar LIAA izstrādātiem un EM apstiprinātiem iekšējiem noteikumiem ir noteikts ierobežots komersantu loks, kas var pretendēt uz atbalstu – komersanta, kas piesakās uz atbalstu, kapitālam 10% apmērā ir jābūt ārvalsts komersanta kontrolē, kā arī komersantam atbalsta līguma darbības laikā ir jāveic ieguldījums pamatlīdzekļos vismaz 1 000 000 euro apmērā vai jārada vismaz 15 jaunas darba vietas.
Norādām, ka minētie papildus nosacījumi neveicina komersantu pieteikšanos atbalstam aktivitātē “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei”, jo tie rada komersantiem papildus administratīvu slogu. Lai komersanti no tā izvairītos, taču saņemtu faktiski to pašu atbalstu, prognozējam, ka aktivitātes “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” mērķauditorijai – ārvalstu investoriem, objektīvi praktiskāk būtu pieteikties atbalstam caur aktivitāti “labās prakses pārņemšana”. Minētais rada papildus riskus ERAF finansējuma apguvē. Lai izvairītos no potenciālās neapguves tiek virzīti šie grozījumi.
Norādām, ka minētie papildus nosacījumi neveicina komersantu pieteikšanos atbalstam aktivitātē “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei”, jo tie rada komersantiem papildus administratīvu slogu. Lai komersanti no tā izvairītos, taču saņemtu faktiski to pašu atbalstu, prognozējam, ka aktivitātes “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” mērķauditorijai – ārvalstu investoriem, objektīvi praktiskāk būtu pieteikties atbalstam caur aktivitāti “labās prakses pārņemšana”. Minētais rada papildus riskus ERAF finansējuma apguvē. Lai izvairītos no potenciālās neapguves tiek virzīti šie grozījumi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz neizmantoto ERAF finansējumu pārdalīt uz Izglītības un zinātnes ministrijas atbildībā esošo 1.1.1.5 pasākumu un uz LIAA atbildībā esošo 1.2.1.2. pasākumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā minētais risinājums ļaus veiksmīgi investēt ES fondu finansējumu līdz izmaksu attiecināmības termiņa beigām - 2023. gada 31. decembrim, tādējādi sniedzot ieguldījumu digitālajās prasmēs, kas ir viens no digitālās transformācijas pamatiem, lai nodrošinātu komersantus ar darbiniekiem, kuriem ir atbilstošas prasmes inovāciju un digitālo risinājumu ieviešanā un uzņēmējdarbības konkurētspējas veicināšanā Latvijas tautsaimniecības attīstīšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
LIAA veiks grozījumus līgumā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta ietekme uz tautsaimniecību vērtējama kā pozitīva, jo tiks sekmētas nodarbināto apmācībās un to kvalifikācijas celšana. Komersantiem būs pieejamas līdz ar grozījumiem attiecināmas izmaksas starptautiskajiem transporta izdevumiem, veicinot programmas pievilcību starp uzņēmējiem. Papildus brīvais finansējums tiks pārdalīts citām atbalstāmajām aktivitātēm tā paša 1. prioritārā virziena ietvaros.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta ietekme uz tautsaimniecību vērtējama kā pozitīva, jo tiks sekmētas nodarbināto apmācības un celta to kvalifikācija. Apmācības ļaus sekmēt inovācijas komersantos, palielinās komersantu konkurētspēju, eksportspēju, kvalitāti un stiprinās Latvijas augsta potenciāla un viedās specializācijas stratēģijai atbilstošus nozaru uzņēmumus, pilnveidojot to nodarbināto prasmes.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta ietekme uz tautsaimniecību vērtējama kā pozitīva, jo tiks sekmētas nodarbināto apmācības un celta to kvalifikācija. Apmācības ļaus sekmēt inovācijas komersantos, palielinās komersantu konkurētspēju, eksportspēju, kvalitāti un stiprinās Latvijas augsta potenciāla un viedās specializācijas stratēģijai atbilstošus nozaru uzņēmumus, pilnveidojot to nodarbināto prasmes.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta ietekme uz tautsaimniecību vērtējama kā pozitīva, jo tiks sekmētas nodarbināto apmācības un celta to kvalifikācija. Apmācības ļaus sekmēt inovācijas komersantos, palielinās komersantu konkurētspēju, eksportspēju, kvalitāti un stiprinās Latvijas augsta potenciāla un viedās specializācijas stratēģijai atbilstošus nozaru uzņēmumus, pilnveidojot to nodarbināto prasmes.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta ietekme uz tautsaimniecību vērtējama kā pozitīva, jo tiks sekmētas nodarbināto apmācības un celta to kvalifikācija. Apmācības ļaus sekmēt inovācijas komersantos, palielinās komersantu konkurētspēju, eksportspēju, kvalitāti un stiprinās Latvijas augsta potenciāla un viedās specializācijas stratēģijai atbilstošus nozaru uzņēmumus, pilnveidojot to nodarbināto prasmes.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
4 655 537
-2 250 000
2 899 269
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
4 655 537
-2 250 000
2 899 269
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 655 537
-2 250 000
2 899 269
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
4 655 537
-2 250 000
2 899 269
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1.2.2.3. pasākumā CFLA līgums ar LIAA noslēgts par visu pieejamo kopējo finansējumu 12 710 420.53 euro, kas ietver publisko finansējumu 7 899 558.51 euro apmērā un privāto finansējumu 4 810 862.02 euro apmērā:
- sākotnējais publiskais ERAF finansējums 2 899 558.51 euro “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei”;
- papildus piešķirtais REACT-EU ERAF finansējums 5 000 000 euro (13.1.6. specifiskā atbalsta mērķis "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)") par ietvertajām papildus aktivitātēm “augsta līmeņa apmācības” un “labās prakses pārņemšana”.
Ņemot vērā aktivitātes “Apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” īstenošanas riskus, EM rosina pārdalīt neizmantoto ERAF finansējumu, kas ir 1.2.2.3. pasākuma ERAF finansējums, 2 250 00 euro apmērā uz 1.1.1.5. pasākumu 1 481 153 euro un 1.2.1.2. pasākumu 768 847 euro. Minētie grozījumi neprasa veikt grozījumus Darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība", jo finansējuma pārdale tiek veikta 1.prioritārā virziena ietvaros.
Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra sēdes lēmums (protokols Nr. 55 30.§ 2.1. punkts) paredz atbrīvoto ES fondu finansējumu novirzīt virssaistību negatīvās ietekmes uz valsts budžetu mazināšanai, tomēr 2.2. punkts ļauj Ministru kabinetam izskatīt jautājumu par pārdali Ministru kabineta sēdē, tādēļ tiek virzīti grozījumi noteikumu projektā.
- sākotnējais publiskais ERAF finansējums 2 899 558.51 euro “apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei”;
- papildus piešķirtais REACT-EU ERAF finansējums 5 000 000 euro (13.1.6. specifiskā atbalsta mērķis "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)") par ietvertajām papildus aktivitātēm “augsta līmeņa apmācības” un “labās prakses pārņemšana”.
Ņemot vērā aktivitātes “Apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” īstenošanas riskus, EM rosina pārdalīt neizmantoto ERAF finansējumu, kas ir 1.2.2.3. pasākuma ERAF finansējums, 2 250 00 euro apmērā uz 1.1.1.5. pasākumu 1 481 153 euro un 1.2.1.2. pasākumu 768 847 euro. Minētie grozījumi neprasa veikt grozījumus Darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība", jo finansējuma pārdale tiek veikta 1.prioritārā virziena ietvaros.
Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra sēdes lēmums (protokols Nr. 55 30.§ 2.1. punkts) paredz atbrīvoto ES fondu finansējumu novirzīt virssaistību negatīvās ietekmes uz valsts budžetu mazināšanai, tomēr 2.2. punkts ļauj Ministru kabinetam izskatīt jautājumu par pārdali Ministru kabineta sēdē, tādēļ tiek virzīti grozījumi noteikumu projektā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ekonomikas ministrija rosina pārdalīt neizmantoto finansējumu uz Izglītības un zinātnes ministrijas kompetencē esošo 1.1.1.5. pasākumu 1 481 153 euro apmērā un uz LIAA 1.2.1.2. pasākumu 768 847 euro apmērā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2016. gada 25. oktobra noteikumi Nr. 692 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt privātā sektora investīcijas P&A" 1.2.1.2. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi”
Pamatojums un apraksts
Brīvā finansējuma pārdale pētījuma veikšanai
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2017. gada 6. jūnijā noteikumi Nr. 315 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.5. pasākuma "Atbalsts starptautiskās sadarbības projektiem pētniecībā un inovācijās" pirmās, otrās un trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi”
Pamatojums un apraksts
Brīvā finansējuma pārdale digitālo prasmju pilnveidei
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts ir izdiskutēts ar Izglītības un zinātnes ministriju, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru, Rīgas Tehnisko universitāti un attiecas uz aktivitātēm negatīvās ietekmes uz valsts budžetu mazināšanai.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Pasākumam ir netieša pozitīva ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzīgas iespējas”. Pasākuma ietvaros projekta vadības un īstenošanas darbības (kur attiecināms) tiks īstenotas pielāgotās telpās personām ar invaliditāti, nodrošinot nepieciešamo aprīkojumu iekļūšanai telpās un pielāgotas informācijas tehnoloģijas, ja nepieciešams.
Vienlaikus projektos tiks īstenotas vispārīgas HP darbības, kas veicina dzimumu līdztiesību, nediskrimināciju un personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas. Īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos.
Pielikumi