Anotācija (ex-ante)

23-TA-2314: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Mēslošanas līdzekļu aprites likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
 Lai tirgū nonāktu regulāri testēti un droši amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus un tie nav sprādzienbīstami, tiem ir jāveic Eiropas Parlamenta un Padomes  2019. gada 5. jūnija Regulas (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003 (turpmāk – regula 2019/1009) IV pielikumā aprakstītā detonācijnoturības pārbaude. Ja pēc detonācijnoturības pārbaudes veikšanas tiek konstatēts, ka mēslošanas līdzeklis ir sprādziendrošs un līdz ar to tas neapdraud sabiedrības drošību par to tiek izsniegts testēšanas ziņojums par veikto detonācijnoturības pārbaudi (turpmāk – detonācijnoturības tests).
Grozījumi likumā nodrošinās, ka Latvijas Republikā un Eiropas Savienībā nonāk amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus ar pietiekami regulāri izvērtētu to drošību. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
 Grozījumi Mēslošanas līdzekļu aprites likumā (turpmāk - likums) izstrādāti, lai noteiktu pienākumu sadalījumu amonija nitrāta mēslošanas līdzekļu ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus detonācijnoturības testu iesniegšanai un pārbaudei, pirms šādu mēslošanas līdzekļu laišanas brīvā apgrozībā vai vešanas tranzītā caur Latvijas Republiku.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Tiek noteikts, ka grozījumi likumā spēkā stāsies 2025. gada 1. janvārī, lai uzņēmējiem būtu laiks sagatavoties jaunajām prasībām.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
 Regulā 2019/1009 ir noteikts, ka detonācijnoturības tests amonija nitrāta ES mēslošanas līdzekļu ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus ražotājam ir jāveic ik pēc trīs mēnešiem.
 Arī mūsu kaimiņvalstu, Lietuvas un Igaunijas, likumdošanā par mēslošanas līdzekļiem ir noteikts, ka detonācijnoturības testa derīguma termiņš ir trīs mēneši. 
 Šobrīd detonācijnoturības tests tiek pārbaudīts tikai pirms amonija nitrāta mēslošanas līdzekļu ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus reģistrācijas vai pirms atļaujas to ievešanai saņemšanas. Šobrīd detonācijnoturības testi netiek kontrolēti pirms amonija nitrāta mēslošanas līdzekļu ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus laišanas brīvā apgrozība vai vešanas tranzītā caur Latviju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
 Šobrīd Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk - dienests) pārbauda detonācijnoturības testu atbilstību pirms amonija nitrāta mēslošanas līdzekļu ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus reģistrācijas vai pirms atļaujas tā ievešanai saņemšanas un muitas iestādes, piemērojot šiem mēslošanas līdzekļiem muitas procedūru - laišana brīvā apgrozībā, pārbauda  tikai to, lai tie būtu iekļauti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas mēslošanas līdzekļu un substrātu valsts reģistrā (turpmāk - reģistrs), līdz ar to pastāv iespēja, ka iekļaujot amonija nitrāta mēslošanas līdzekli ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus reģistrā to detonācijnoturības tests ir derīgs, taču šo mēslošanas līdzekli laižot brīvā apgrozībā testa derīguma termiņš ir beidzies.
 Lai tirgū nonāktu regulāri testēti un droši amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ir jāveic grozījumi likumā, kuri paredzēs detonācijnoturības testu pārbaudi šos mēslošanas līdzekļus ievedot vai vedot tranzītā caur Latviju.
 Līdz ar to ir jāparedz pienākums darbību veicējam ievedot (laižot brīvā apgrozībā) un personai vedot tranzītā amonija nitrāta mēslošanas līdzekļi ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus pievienot muitas deklarācijai regulas 2019/1009 IV pielikumā noteiktajām prasībām atbilstošu, ne vecāku par trīs mēnešiem, detonācijnoturības testu un dokumentu, kas ļauj identificēt mēslošanas līdzekļa apjomu, ražošanas datumu un citu būtisku informāciju konkrētas partijas identificēšanai, kā arī muitas iestādēm jāparedz pienākumu pārbaudīt   muitas deklarācijai pievienotos detonācijnoturības testus. 
 Muitas iestādēm pārbaudot detonācijnoturības testus amonija nitrāta mēslošanas līdzekļiem ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, tos ievedot (laižot brīvā apgrozībā) vai vedot tranzītā caur Latviju var rasties situācijas, kad detonācijnoturības tests ir vecāks par trīs mēnešiem vai tas nav pievienots muitas deklarācijai, līdz ar to likumā ir jāatrunā, kā muitas iestādes rīkosies šādās situācijās. 
 Lai pārliecinātos par detonācijnoturības testu atbilstību regulas 2019/1009 IV pielikumā noteiktajām prasībām pirms amonija nitrāta mēslošanas līdzekļu ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus laišanas brīvā apgrozībā, būtu jāveic rūpīga detonācijnoturības testu izvērtēšana, līdz ar to likumā ir nepieciešams noteikt prasību, darbību veicējam 5 darbdienas pirms amonija nitrāta mēslošanas līdzekļu ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus laišanas brīvā apgrozībā iesniegt dienestā detonācijnoturības testu.
 Dienests izvērtējot, darbību veicēja iesniegtos detonācijnoturības testus, var saskarties ar situāciju, kad šie testi neatbilst regulas 2019/1009 IV pielikumā noteiktajām prasībām vai ir vecāki par trīs mēnešiem, līdz ar to nepieciešamas likumā paredzēt prasību dienestam ziņot 5 darba dienu laikā muitas iestādēm par detonācijnoturības testu neatbilstību.
 Šobrīd likums attiecas tikai uz mēslošanas līdzekļiem un substrātiem, kuriem piemēro muitas procedūru — laišana brīvā apgrozībā.
 Ņemot vērā to, ka tiks ieviesta arī detonācijnoturības testu kontrole amonija nitrāta mēslošanas līdzekļiem, kuru slāpekļa saturs pārsniedz 28 procentus, piemērojot tiem muitas procedūru –  tranzīts, līdz ar to likuma 4. panta trešās daļas 2.,3. punkts un 51 pants būs attiecināms uz šiem mēslošanas līdzekļiem un nepieciešams precizēt likuma 3. panta pirmās daļas 5. punktu.
Risinājuma apraksts
 Ievērojot iepriekšminēto, likumā noteiktas prasības darbību veicējam 5 darbdienas pirms amonija nitrāta mēslošanas līdzekļu, kuru slāpekļa saturs pārsniedz 28 procentus ievešanas (laišanas brīvā apgrozībā) iesniegt dienestā izvērtēšanai regulas 2019/1009 IV pielikuma prasībām atbilstošu, ne vecāku par trīs mēnešiem, detonācijnoturības testu.
 Kā arī likumā noteikta prasība darbību veicējam detonācijnoturības testu un dokumentu, kas ļauj identificēt mēslošanas līdzekļa apjomu, ražošanas datumu un citu būtisku informāciju konkrētas partijas identificēšanai pievienot muitas deklarācijai pirms amonija nitrāta mēslošanas līdzekļa, kuru slāpekļa saturs pārsniedz 28 procentus laišanas brīvā apgrozībā.
 Savukārt, dienestam būs jāpārbauda darbību veicēju iesniegtie detonācijnoturības testi un jāinformē 5 darbdienu laikā muitas iestādes tādos gadījumos, kad tiek konstatēta detonācijnoturības testa neatbilstība vai ja iesniegtais detonācijnoturības tests ir vecāks par trīs mēnešiem.
 Savukārt, personai kura vedīs tranzītā caur Latvijas Republiku amonija nitrāta mēslošanas līdzekli ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, pirmajā robežšķērsošanas vietā Latvijā uz ārējās robežas muitas deklarācijai būs jāpievieno regulas 2019/1009 IV pielikumā noteiktajām prasībām atbilstošs, ne vecāks par trīs mēnešiem, detonācijnoturības tests un dokuments, kas ļauj identificēt mēslošanas līdzekļa apjomu, ražošanas datumu un citu būtisku informāciju konkrētas partijas identificēšanai. 
 Muitas iestādēm būs jāpārbauda, lai vedot tranzītā caur Latviju (Muitas iestādes detonācijnoturības testus kontrolēs pirmajā robežšķērsošanas vietā Latvijā uz ārējās robežas) vai laižot brīvā apgrozībā  amonija nitrāta mēslošanas līdzekļus, kuru slāpekļa saturs pārsniedz 28 procentus, muitas deklarācijām būtu pievienoti detonācijnoturības testi, kuri nav vecāki par trīs mēnešiem. Ja tiks konstatēta detonācijnoturības testu neatbilstība, muitas iestādes rīkosies atbilstoši likuma 4. panta trešās daļas 3. punktam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Darbību veicēji, kas ievedīs vai personas, kas vedīs tranzītā caur Latvijas Republiku amonija nitrāta mēslošanas līdzekļus ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Darbību veicēji, kas ievedīs vai personas, kas vedīs tranzītā caur Latvijas Republiku amonija nitrāta mēslošanas līdzekļus ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
No 2023. gada 18. decembra līdz 2024. gada 4. janvārim informācija par noteikumiem tika ievietota TAP portāla sadaļā “Sabiedrības līdzdalība” https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/, kurā sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokļus par projektu.
Noteikumu projekts 2023. gada 18. decembrī  elektroniski tika nosūtīts saskaņošanai biedrībām "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome" (LOSP), "Zemnieku Saeima" un "Latvijas Lauksaimniecības Kooperatīvu Asociācija" (LLKA).

Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem pieejama te:

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests
  • Valsts ieņēmuma dienesta muitas pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Muitas iestādēm tiks uzdots jauns uzdevums pārbaudīt detonācijnoturības testus amonija nitrāta mēslošanas līdzekļiem ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, kurus ievedīs (laidīs brīvā apgrozībā) vai vedīs tranzītā caur Latviju (Muitas iestādes tranzītā detonācijnoturības testus kontrolēs pirmajā robežšķērsošanas vietā Latvijā uz ārējās robežas).
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi