24-TA-1425: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā" (turpmāk – likumprojekts) ietver risinājumus, lai novērstu praksē identificētās problēmas.
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija regulu (ES) Nr. 2019/1239, ar ko izveido Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ Direktīvu 2010/65/ES (turpmāk – regula Nr. 2019/1239), tiek izveidota Eiropas Jūras vienloga sistēmas vide (EMSWe), ko izmantos elektroniskai informācijas pārraidei saistībā ar ziņošanas pienākumiem, kuri jāizpilda, kuģiem piestājot Eiropas Savienības ostās. Regulas Nr. 2019/1239 prasību izpildē daudzi pienākumi gulstas arī uz Eiropas Savienības dalībvalstīm, kurām jānodrošina savas valsts jūras vienloga sistēmas (MNSW) darbība, veidojot kopēju sistēmu tīklu. Regulas Nr. 2019/1239 prasību izpildei nepieciešami atsevišķi grozījumi valsts tiesiskajā regulējumā.
Apraksts
No 1965. gada Konvencijas par starptautiskās jūras satiksmes atvieglošanu prasībām izriet nepieciešamība tiesiski noteikt vienu pienākuma izpildē kompetento iestādi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta izstrādes mērķis ir noteikt normatīvo regulējumu, lai sekmētu regulas Nr. 2019/1239 un 1965. gada Konvencijas par starptautiskās jūras satiksmes atvieglošanu prasību izpildi, kā arī lai risinātu praksē identificētas problēmas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likumprojekta izstrāde primāri skar regulas Nr. 2019/1239 prasību izpildi. No 2025. gada 15. augusta regula Nr. 2019/1239 nosaka pienākumu Eiropas Savienības dalībvalstīm nodrošināt savas valsts jūras vienloga sistēmas (MNSW) darbību. Atbilstoši Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 41.2 pantam Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēma (SKLOIS), kuras pārzinis ir Satiksmes ministrija, ir valsts informācijas sistēma, kas nodrošina kuģošanas informācijas centralizētu un elektronisku apmaiņu, lai jūras satiksmi padarītu efektīvāku. Papildu tam, ka iepriekš minētā sistēma pilda nacionālās SafeSeaNet sistēmas funkcijas un nodrošina informācijas apmaiņu ar Eiropas Savienības SafeSeaNet, kas ir Eiropas Savienības sistēma apmaiņai ar kuģošanas informāciju, tiek plānots, ka Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēma (SKLOIS) pildīs arī regulā Nr. 2019/1239 minētās valsts jūras vienloga sistēmas (MNSW) funkcijas.
Neskatoties uz to, ka daudzas regulas Nr. 2019/1239 prasības ir tieši piemērojamas, atbilstošai regulas Nr. 2019/1239 prasību īstenošanai nepieciešams papildināt un precizēt Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma normas.
Neskatoties uz to, ka daudzas regulas Nr. 2019/1239 prasības ir tieši piemērojamas, atbilstošai regulas Nr. 2019/1239 prasību īstenošanai nepieciešams papildināt un precizēt Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma normas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz 2022. gada 31. maijam Valsts informācijas sistēmu likumā bija spēkā regulējums, kas noteica prasības valsts informācijas sistēmas turētājam, kā arī noteica tā pienākumus. Pamatojoties uz šo regulējumu, Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 5. panta 6.1 punkts nosaka, ka par Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas (SKLOIS) turētāja funkciju pildīšanu Satiksmes ministrija slēdz deleģēšanas līgumu ar valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" (turpmāk – Latvijas Jūras administrācija).
Ar 2022. gada 5. maija likumu "Grozījumi Valsts informācijas sistēmu likumā" tika izslēgts regulējums attiecībā uz valsts informācijas sistēmas turētāju. Turpmāk valsts informācijas sistēmas pārzinim ļaujot vispārīgā kārtība deleģēt savus pārvaldes uzdevumus un slēgt ārpakalpojuma līgumus par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumiem.
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā tiek lietots termins "sistēmas turētājs".
Ar 2022. gada 5. maija likumu "Grozījumi Valsts informācijas sistēmu likumā" tika izslēgts regulējums attiecībā uz valsts informācijas sistēmas turētāju. Turpmāk valsts informācijas sistēmas pārzinim ļaujot vispārīgā kārtība deleģēt savus pārvaldes uzdevumus un slēgt ārpakalpojuma līgumus par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumiem.
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā tiek lietots termins "sistēmas turētājs".
Risinājuma apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 5. panta 6.1 punkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas (SKLOIS) informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un pakalpojumu pārvaldībai Satiksmes ministrija slēdz deleģēšanas līgumu ar Latvijas Jūras administrāciju. Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6. panta 12.1 punktā redakcionāli tiek precizēta arī Latvijas Jūras administrācijas kompetence pildīt iepriekš minētos deleģētos pārvaldes uzdevumus.
Problēmas apraksts
Regulas Nr. 2019/1239 12. panta 2. punkts uzliek par pienākumu katrai Eiropas Savienības dalībvalstij norīkot valsts iestādi, kas ir atbildīga par jaunu lietotāju identifikāciju un reģistrāciju, par izmaiņu veikšanu esošajos kontos un to darbības izbeigšanu, bet šīs regulas 18. pants – valsts kompetento iestādi ar skaidrām juridiskām pilnvarām, lai tā darbotos kā valsts Eiropas Jūras vienloga sistēmas vides (EMSWe) koordinators.
Risinājuma apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 5. pants tiek papildināts ar 6.2 punktu, kurš nosaka, ka Satiksmes ministrija pilda valsts Eiropas Jūras vienloga sistēmas vides (EMSWe) koordinatora funkcijas.
Saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma prasībām informācijas sistēmas pārzinis nodrošina un atbild par piekļūšanu apritē esošajai informācijai elektroniskā veidā, kā arī nodrošina valsts informācijas sistēmas lietotāju identitātes un piekļuves tiesību pārbaudi. Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 5.panta 6.¹ punktā noteiktais, ka Satiksmes ministrija pilda Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas (SKLOIS) pārziņa funkcijas, izpilda Regulas Nr. 2019/1239 12. panta 2. punkta prasības.
Saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma prasībām informācijas sistēmas pārzinis nodrošina un atbild par piekļūšanu apritē esošajai informācijai elektroniskā veidā, kā arī nodrošina valsts informācijas sistēmas lietotāju identitātes un piekļuves tiesību pārbaudi. Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 5.panta 6.¹ punktā noteiktais, ka Satiksmes ministrija pilda Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas (SKLOIS) pārziņa funkcijas, izpilda Regulas Nr. 2019/1239 12. panta 2. punkta prasības.
Problēmas apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6. panta pirmās daļas 12. punktā un 35. pantā ir iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes 1998. gada 18. jūnija direktīvas 98/41/EK par to personu reģistrāciju, kas atrodas uz pasažieru kuģiem, kuri kursē uz Kopienas dalībvalstu ostām vai no tām. Lai saskaņotu iepriekš minētās direktīvas un Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma tiesību normu tvērumu un saturu, nepieciešami Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma normu redakcionāli precizējumi.
Risinājuma apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6. panta pirmās daļas 12. punkts un 35. pants tiek precizēti atbilstoši Padomes 1998. gada 18. jūnija direktīvas 98/41/EK par to personu reģistrāciju, kas atrodas uz pasažieru kuģiem, kuri kursē uz Kopienas dalībvalstu ostām vai no tām, tiesību normu tvērumam un saturam.
Problēmas apraksts
Mainoties Latvijas Jūras administrācijas institucionālajam veidam (šobrīd valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību) ir mainījušies arī amati, kurus ieņemošajām personām, ir tiesības iestādes vārdā pieņemt sākotnējos lēmumus un izskatīt apstrīdētos lēmumus administratīvajā procesā. Līdz ar to Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6. panta 3.1 daļā noteiktais Latvijas Jūras administrācijas direktora amats neatbilst esošajai situācijai.
Risinājuma apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6. panta 3.1 daļa tiek precizēta, nosakot Latvijas Jūras administrācijas valdes priekšsēdētāja kompetenci sākotnējo lēmumu pieņemšanā un apstrīdēto lēmumu izskatīšanā.
Problēmas apraksts
Ar 1965. gada Konvencijas par starptautiskās jūras satiksmes atvieglošanu pielikuma grozījumiem, kas pieņemti 2022. gadā (Rezolūcija FAL.14(46)) un stājās spēkā 2024. gada 1. janvārī, šīs konvencijas pielikuma precizētais 4.7.1. Standarts nosaka valsts pienākumu ziņot Starptautiskās Jūrniecības organizācijas ģenerālsekretāram par visiem bezbiļetnieku gadījumiem, par kuriem tās ir uzzinājušas, ievērojot Starptautiskās Jūrniecības organizācijas attiecīgās vadlīnijas, proti, Starptautiskās Jūrniecības organizācijas vadlīnijas FAL.2/Circ.50/Rev.3 (https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/OurWork/Facilitation/FAL%20related%20nonmandatory%20documents/FAL.2-Circ.50-Rev.3.pdf).
Ziņošanas mērķis ir atbalstīt Starptautiskās Jūrniecības organizāciju preventīvo pasākumu, kas skar kuģošanas drošību, ieviešanā, jo bezbiļetnieka atrašanās uz kuģa faktiski nozīmē drošības incidentu – nesankcionētu piekļuvi kuģim, ostas iekārtām un to ierobežotas piekļuves zonām.
Valsts ziņošana izpaužas, ievadot atbilstošu informāciju Starptautiskās Jūrniecības organizācijas Globālajā integrētajā kuģošanas informācijas sistēmas (GISIS) modulī "Starptautiskās jūras satiksmes atvieglošana (Facilitation of International Maritime Traffic)" (https://gisis.imo.org/Public/Default.aspx).
Šobrīd tiesiski nav noteikta neviena iestāde, kuras pienākumos ietilptu ziņošana par visiem bezbiļetnieku gadījumiem, par kuriem tā ir uzzinājusi. Iestāžu loks, kuras varētu uzzināt par bezbiļetnieku gadījumiem varētu būt plašs, tomēr, vadoties no Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 50.1 panta pirmās daļas, Ministru kabineta 2012. gada 15. maija noteikumu Nr. 339 "Noteikumi par ostu formalitātēm" 69. punkta un Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumu Nr. 1171 "Noteikumi par Latvijas ūdeņu izmantošanas kārtību un kuģošanas režīmu tajos" 17. punkta, primāri informēts būs Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku Krasta apsardzes dienests (turpmāk – Krasta apsardze). Krasta apsardze arī šobrīd nodrošina līdzīgu apmaiņu ar informāciju, kas saistīta ar jūras negadījumu vai incidentu, izmantojot Eiropas Savienības sistēmu apmaiņai ar kuģošanas informāciju (Eiropas Savienības SafeSeaNet).
Ziņošanas mērķis ir atbalstīt Starptautiskās Jūrniecības organizāciju preventīvo pasākumu, kas skar kuģošanas drošību, ieviešanā, jo bezbiļetnieka atrašanās uz kuģa faktiski nozīmē drošības incidentu – nesankcionētu piekļuvi kuģim, ostas iekārtām un to ierobežotas piekļuves zonām.
Valsts ziņošana izpaužas, ievadot atbilstošu informāciju Starptautiskās Jūrniecības organizācijas Globālajā integrētajā kuģošanas informācijas sistēmas (GISIS) modulī "Starptautiskās jūras satiksmes atvieglošana (Facilitation of International Maritime Traffic)" (https://gisis.imo.org/Public/Default.aspx).
Šobrīd tiesiski nav noteikta neviena iestāde, kuras pienākumos ietilptu ziņošana par visiem bezbiļetnieku gadījumiem, par kuriem tā ir uzzinājusi. Iestāžu loks, kuras varētu uzzināt par bezbiļetnieku gadījumiem varētu būt plašs, tomēr, vadoties no Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 50.1 panta pirmās daļas, Ministru kabineta 2012. gada 15. maija noteikumu Nr. 339 "Noteikumi par ostu formalitātēm" 69. punkta un Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumu Nr. 1171 "Noteikumi par Latvijas ūdeņu izmantošanas kārtību un kuģošanas režīmu tajos" 17. punkta, primāri informēts būs Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku Krasta apsardzes dienests (turpmāk – Krasta apsardze). Krasta apsardze arī šobrīd nodrošina līdzīgu apmaiņu ar informāciju, kas saistīta ar jūras negadījumu vai incidentu, izmantojot Eiropas Savienības sistēmu apmaiņai ar kuģošanas informāciju (Eiropas Savienības SafeSeaNet).
Risinājuma apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 7. panta pirmā daļa tiek papildināta ar 4.2 punktu, kurš nosaka, ka Krasta apsardze saskaņā ar 1965. gada Konvencijas par starptautiskās jūras satiksmes atvieglošanu prasībām ziņo Starptautiskajai Jūrniecības organizācijai par visiem bezbiļetnieku jeb personu, kas nokļuvušas un uzturas uz kuģa nelegāli, incidentiem, par kuriem tā ir uzzinājusi.
Problēmas apraksts
Ar 2022. gada 10. februāra likumu "Grozījumi Likumā par ostām" Likuma par ostām nosaukums tika izteikts jaunā redakcijā "Ostu likums".
Risinājuma apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 9. pantā vārdi "”Likums par ostām" un attiecīgās ostas noteikumi” tiek aizstāti ar vārdiem "Ostu likums un attiecīgās ostas noteikumi ".
Problēmas apraksts
Laika gaitā savu aktualitāti ir zaudējusi nacionālā līmenī noteiktā prasība par kuģu žurnālu reģistru, kurā reģistrē katru uz kuģa lietoto žurnālu, kā arī atkritumu uzskaites žurnāla nosaukums.
Risinājuma apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 21. panta pirmajā daļā tiek izslēgts 1. punkts un redakcionāli precizēts 3. punkts, un šā panta trešajā daļā tiek izslēgta atsauce uz iepriekš minēto izslēgto likuma vienību.
Problēmas apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 41.1 panta pirmajā daļā uzskaitītie ar kuģa ienākšanu ostā un kuģa iziešanu no ostas saistītie ziņošanas pienākumi nav harmonizēti ar regulas Nr. 2019/1239 pielikumā uzskaitītajiem ziņošanas pienākumiem, kā arī šā panta otrajā daļā noteiktais personu, kuru pienākumos ir ziņošanas pienākumu kārtošana, loks var būt plašāks un tiek identificēts, nosakot kārtību, kādā notiek konkrētā ziņošanas pienākuma kārtošana.
Risinājuma apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 41.1 panta pirmajā daļā uzskaitītajos ziņošanas pienākumos tiek ņemti vērā regulā Nr. 2019/1239 paredzētie ziņošanas pienākumi Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 41.1 panta otrā daļa, kurā noteiktas personas, kuru pienākumos ir ziņošanas pienākumu kārtošana, tiek izslēgta, ļaujot Ministru kabinetam, kurš ir pilnvarots noteikt ziņošanas pienākumu izpildes kārtību, identificēt arī subjektus, kuru pienākumos ietilpst ziņošanas pienākumu izpilde.
Problēmas apraksts
Starptautiskā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēma (SKLOIS) turpmāk pildīs regulā Nr. 2019/1239 noteiktās valsts jūras vienloga sistēmas funkcijas. Līdz ar to tiesiskās skaidrības nolūkiem un saistībā ar valsts jūras vienloga sistēmas (MNSW) izstrādi nepieciešams to noteikt likumā.
Risinājuma apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 41.1 panta otrā daļa tiek izteikta jaunā redakcijā, nosakot arī to, ka Starptautiskā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēma (SKLOIS) pilda regulā Nr. 2019/1239 noteiktās valsts jūras vienloga sistēmas (MNSW) funkcijas.
Problēmas apraksts
Tieslietu ministrijas 2023. gada 23. marta vēstulē Nr.1-13.9/912 “Par kuģošanas līdzekļa vadīšanas tiesību izmantošanas aizlieguma piemērošanu”norādīts, ka Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 7. panta otrā daļa nosaka transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizlieguma piemērošanu fonda parādniekiem. Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 67. pantā paredzēta atbildība par atpūtas kuģa vadīšanas un ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, tai skaitā, atbildība par atpūtas kuģa vadīšanu, ja nevar uzrādīt dokumentu, kas apliecina atbilstoša atpūtas kuģa vadīšanas tiesības, ja nav iegūtas attiecīgā atpūtas kuģa vadīšanas tiesības vai ja atpūtas kuģa vadīšanas tiesības ir atņemtas.
Risinājuma apraksts
Lai Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 7. pantā noteiktais par kuģošanas līdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu sasniegtu mērķi, Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 67. pantā ir jāparedz administratīvā atbildība par atpūtas kuģa vadīšanu, ja ir spēkā atpūtas kuģa vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kurām saskaņā ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 7. panta otro daļu piemērots aizliegums izmantot atpūtas kuģu vadīšanas tiesības.
Ietekmes apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 67. pantā tiek paredzēta administratīvā atbildība par atpūtas kuģa vadīšanu, ja ir spēkā atpūtas kuģa vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums.
Juridiskās personas
- Uzņēmumi, kas ir kuģu īpašnieki, valdītāji vai to pilnvarotas personas.
Ietekmes apraksts
Tiek mazināts administratīvais slogs saskaņā ar regulas Nr. 2019/1239 prasībām, kā arī izslēdzot prasību par kuģa žurnālu reģistru.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Likumprojektam nav tiešas ietekmes uz valsts budžetu.
Regulas Nr. 2019/1239 prasību izpildei nepieciešamos papildinājumus Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS), kas ir valsts informācijas sistēma, plānots izstrādāt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1.SAM finansēta projekta ietvaros.
Administratīvajai atbildībai par atpūtas kuģa vadīšanu, ja ir spēkā atpūtas kuģa vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums, primāri ir preventīvs raksturs.
Regulas Nr. 2019/1239 prasību izpildei nepieciešamos papildinājumus Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS), kas ir valsts informācijas sistēma, plānots izstrādāt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1.SAM finansēta projekta ietvaros.
Administratīvajai atbildībai par atpūtas kuģa vadīšanu, ja ir spēkā atpūtas kuģa vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums, primāri ir preventīvs raksturs.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R1239 un 32023R0205
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija regula (ES) Nr. 2019/1239, ar ko izveido Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ Direktīvu 2010/65/ES, ar grozījumiem tās pielikumā (Komisijas 2022. gada 7. novembra Deleģētā regula (ES) 2023/205, ar ko attiecībā uz Eiropas Jūras vienloga sistēmas vides datu kopas izveidi papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/1239 un groza tās pielikumu (Dokuments attiecas uz EEZ))
Apraksts
Eiropas Savienības dalībvalstīm jāizveido un no 2025. gada 15. augusta jānodrošina valsts jūras vienloga sistēmas (MNSW) darbība.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
1965. gada Konvencija par starptautiskās jūras satiksmes atvieglošanu ar 2022. gada 13. maija grozījumiem (Rezolūcija FAL.14(46)) tās pielikumā (Latvijas Vēstnesis, 2024, 74. nr.)
Apraksts
2024. gada 1. janvārī stājās spēkā 2022. gada 13. maijā pieņemtie grozījumi (Rezolūcija FAL.14(46)) 1965. gada Konvencijas par starptautiskās jūras satiksmes atvieglošanu pielikumā. Šīs konvencijas pielikuma precizētais 4.7.1. Standarts nosaka valsts pienākumu ziņot Starptautiskās Jūrniecības organizācijas ģenerālsekretāram par visiem bezbiļetnieku gadījumiem, par kuriem tās ir uzzinājušas, ievērojot Starptautiskās Jūrniecības organizācijas attiecīgās vadlīnijas.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija regula (ES) Nr. 2019/1239, ar ko izveido Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ Direktīvu 2010/65/ES, ar grozījumiem tās pielikumā (Komisijas 2022. gada 7. novembra Deleģētā regula (ES) 2023/205, ar ko attiecībā uz Eiropas Jūras vienloga sistēmas vides datu kopas izveidi papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/1239 un groza tās pielikumu (Dokuments attiecas uz EEZ))
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
5. panta 1. punkts
9.pants (likumprojektā iekļautā Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 41.2 panta otrā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
12. panta 2. punkts
1.panta pirmā daļa (likumprojektā iekļautais Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 5. panta 6.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
18. pants
1.panta otrā daļa (likumprojektā iekļautais Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 5. panta 6.2 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Likumprojekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
1965. gada Konvencija par starptautiskās jūras satiksmes atvieglošanu ar 2022. gada 13. maija grozījumiem (Rezolūcija FAL.14(46)) tās pielikumā (Latvijas Vēstnesis, 2024, 74. nr.)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
4.7.1. Standarts
3.pants (likumprojektā iekļautais Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 7. panta pirmās daļas 4.2 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks papildināts
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tiks papildināts
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
- Valsts robežsardze
- Valsts policija
- Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku Krasta apsardzes dienests
- Pašvaldības policija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Paplašinās Satiksmes ministrijas funkcijas, jo saskaņā ar likumprojekta 1.pantu, Satiksmes ministrija pilda valsts Eiropas Jūras vienloga sistēmas vides (EMSWe) koordinatora funkcijas.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks paplašināts sniegto pakalpojumu saņēmēju loks, pakalpojumus saņems visu Eiropas Savienības dalībvalstu uzņēmēji. Daļa no sniedzamiem pakalpojumiem tiks unificēti visu Eiropas Savienības dalībvalstu apjomā.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Valsts informācijas sistēma tiks integrēta vienotā Eiropas Savienības dalībvalstu informācijas sistēmu vidē, tiks izmantoti Eiropas Komisijas uzturēti un centralizēti pakalpojumi.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
