Anotācija (ex-ante)

23-TA-1765: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 24. maija noteikumos Nr. 323 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 24. maija noteikumos Nr. 323 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – Noteikumu projekts) sagatavots saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt termiņu – 2026. gada 15. februāris, kādā finansējuma saņēmējs par saviem budžeta līdzekļiem pabeidz projekta īstenošanu, nodrošinot projekta mērķa sasniegšanu un tā funkcionalitāti, ja objektīvi pamatotos gadījumos projekta pabeigšana nav iespējama līdz sākotnēji noteiktajam maksimālajam projekta īstenošanas termiņam. Vienlaikus tiek grozīta prasība par izglītības iestādes atbilstību noteiktam stratēģiskajam priekšatlases kritērijam, to samazinot līdz trim gadiem pēc projekta īstenošanas pabeigšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Savienības fondu 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi” (turpmāk – 8.1.2. SAM) projektu ietvaros tiek uzlabota mācību vide pilnveidotā mācību satura ieviešanai 93 vispārējās izglītības iestādēs. Šobrīd ir pabeigta 31 projekta īstenošana no sākotnēji uzsāktajiem 46 projektiem.
Kā minēts Ekonomikas ministrijas informatīvajā ziņojumā “Par situācijas attīstību saistībā ar izejvielu un būvizstrādājumu pieejamību un straujo cenu kāpumu Latvijas būvniecības nozarē”, kas pieņemts 2022. gada 15. novembrī (protokols Nr. 57; 47. §) Krievijas 2022. gada februārī uzsāktā militārā agresija Ukrainā ir radījusi turbulenci būvniecības nozarē, būvkomersantiem radot objektīvas grūtības nodrošināt publisko būvdarbu līgumu ietvaros iepriekš uzņemto saistību izpildi, tādejādi negatīvi ietekmējot publiskās infrastruktūras projektu īstenošanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa sēdē apstiprinātajā informatīvajā ziņojumā “Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2023. gada 1. martam (pusgada ziņojums)” (protokols Nr. 22; 28. §) ir vērsta uzmanība uz risku atsevišķu Eiropas Savienības fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda projektu sekmīgai pabeigšanai līdz 2023. gada 31. decembrim. Lai nodrošinātu projektu īstenošanas pabeigšanu un projektu rezultātu, rādītāju un mērķu sasniegšanu arī pēc 2023. gada (atbilstoši nacionāliem lēmumiem un saskaņā ar Eiropas Komisijas Eiropas Savienības 2014.–2020. gada plānošanas perioda slēgšanas vadlīnijām (7. sadaļai “Nefunkcionējošās darbības”)) minētais ziņojums paredz, ka atsevišķos, īpaši pamatotos izņēmuma gadījumos, kad nav citu risinājumu, projektu īstenošana var tikt turpināta šādos divos gadījumos:
1) bez Eiropas Savienības fondu atbalsta (“nefunkcionējošs projekts”);
2) projektu sadalot posmos (“pārceļot” projektu uz jauno periodu vai “posmojot” divu periodu ietvaros) pilnībā vai daļēji finansējot Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā ar Eiropas Savienības fondu līdzfinansējumu atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam iezīmētajam finansējumam un nosacījumiem. Šādā gadījumā ir jāņem vērā Eiropas Komisijas vadlīniju par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda (2014.–2020. gada periodā) (2021/C 417/01) (turpmāk – EK slēgšanas vadlīnijas), 6. sadaļā “Divu periodu projekts” noteiktais.
Iepriekšminētās Krievijas militārās agresijas Ukrainā dēļ un citu objektīvi pamatotu apstākļu rezultātā ir kavēta arī atsevišķu 8.1.2. SAM projektu īstenošana, un to projektu īstenošanas termiņi ir pagarināti līdz Ministru kabineta 2016. gada 24. maija noteikumos Nr. 323 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 323) noteiktajam maksimālajam 8.1.2. SAM projekta īstenošanas termiņam – 2023. gada 31. decembris. Tostarp projektu īstenošanas termiņi pagarināti saskaņā ar Ministru kabineta 2014.gada 16.decembra noteikumu Nr.784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” 51.4 punktā minētajiem izņēmuma gadījumiem.
Ar Cēsu novada pašvaldības projekta Nr. 8.1.2.0/17/I/009 “Cēsu novada vispārējo izglītības iestāžu modernizācija” 2023. gada 24. maija grozījumiem Nr.8 ierosinātas sekojošas izmaiņas projektā:
a) projekta attiecināmo un neattiecināmo izmaksu sadalījums, kas izriet no projekta ietvaros slēgta būvdarbu līguma grozījuma, kas paredz būvdarbu izmaksu palielinājumu;
b) tiek pagarināts būvdarbu izpildes termiņš – līdz 2024. gada 11. martam, kas pārsniedz MK noteikumos Nr. 323 noteikto maksimālo 8.1.2. SAM projekta īstenošanas termiņu (2023. gada 31. decembris).
Šādas izmaiņas minētajos projekta grozījumos pamatotas ar papildus darbu apjomiem, kas saistīti ar Cēsu Valsts ģimnāzijas pārbūves būvprojekta izstrādes laikā atklāto situāciju ēkas konstrukcijās, kas izrādījās būtiski atšķirīga no inventarizācijas lietā norādītās, kā rezultātā ir nepieciešama iepriekš neparedzēta starpstāvu pārseguma maiņa.
Tādejādi projektam ir iepriekšminētā “nefunkcionējoša projekta” pazīmes, un lai Cēsu novada pašvaldība pabeigtu projekta īstenošanu (tostarp kā turpmākā finansējuma avotu izmantojot Valsts kases izsniegtu aizņēmumu), sasniedzot projektā plānotos rezultātus un uzraudzības rādītājus, un projekta mērķi, kā arī atbalstītu citus finansējuma saņēmējus, ja 8.1.2. SAM ietvaros tiks konstatēti gadījumi, kad objektīvu apstākļu dēļ projekta pabeigšana paredzēta pēc 2023. gada 31. decembra, ir nepieciešami atbilstoši grozījumi MK noteikumos Nr. 323.
“Nefunkcionējoša projekta” gadījumā, atsevišķi vienojoties savstarpēji noslēgtās vienošanās par projekta īstenošanu ietvaros, sadarbības iestādei ir pienākums arī turpināt projekta uzraudzības pasākumus, pārbaudot finansējuma saņēmēja sniegtās atskaites. Un sadarbības iestādei ir tiesības apstiprināt un veikt maksājums par izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim. Savukārt atbildīgajai iestādei ir pienākums nodrošināt specifiskā atbalsta mērķa uzraudzības rādītāju sasniegšanu, tādējādi atbildīgā iestāde sadarbībā ar sadarbības iestādi, veicot grozījumus projektos, ir atbildīga par tiem rādītājiem, kas tiks sasniegti uz 2023. gada 31. decembri, kā arī par tiem, kas tiks sasniegti “nefunkcionējošo projektu” ietvaros līdz 2026. gada 15. februārim. Vienlaikus atbildīgā iestāde un sadarbības iestāde atbilstoši savai kompetencei vērtē vai netiek pārsniegts darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” noteiktais “nefunkcionējošo projektu” slieksnis – 20%.
Ņemot vērā iepriekš minēto, noteikumu projekts izņēmuma gadījumos paredz iespēju finansējuma saņēmējam objektīvu apstākļu dēļ pagarināt projekta īstenošanas termiņu un pabeigt projekta īstenošanu pēc 2023. gada 31. decembra, atbilstoši Eiropas Komisijas Eiropas Savienības 2014.–2020. gada plānošanas perioda slēgšanas vadlīniju 7. sadaļai “nefunkcionējošās darbības”, un, ja atbildīgā iestāde un sadarbības iestāde atbilstoši savai kompetencei izvērtē vai nav pārsniegts darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” noteiktais nefunkcionējošo projektu slieksnis – 20%, sniedz pozitīvu vērtējumu, un finansējuma saņēmējs projektu pilnībā pabeidz līdz 2026. gada 15. februārim, nodrošinot projekta mērķa sasniegšanu un tā funkcionalitāti.
Cēsu novada pašvaldības projekts Nr. 8.1.2.0/17/I/009 “Cēsu novada vispārējo izglītības iestāžu modernizācija” tiks pabeigts atbilstoši Eiropas Komisijas Eiropas Savienības 2014.–2020. gada plānošanas perioda slēgšanas vadlīniju 7. sadaļai “nefunkcionējošās darbības”, finansējuma saņēmējam īstenojot projekta darbības pēc 2023. gada 31. decembra par saviem budžeta līdzekļiem.
Vienlaikus ar noteikumu projektā paredzēts finansējuma saņēmēja pienākums saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu atmaksāt visu vai daļu no projektā izmaksātā atbalsta finansējuma sadarbības iestādei, ja finansējuma saņēmējs nepabeidz par saviem līdzekļiem (tostarp, ja tie nodrošināti ar aizņēmumu) visas plānotās projekta aktivitātes un nesasniedz visus plānotos iznākuma rādītājus noteiktajos termiņos.

Lai rastu iespēju iepriekš minētos projektus posmot, un to ietvaros pēc 2023. gada 31. decembra radušos izdevumus attiecināt no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam, Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā iekļauts punkts, kas paredz uzdevumu Izglītības un zinātnes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju turpināt darbu pie risinājuma, lai 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi" projekti, kurus nevar pabeigt līdz 2023.gada 31.decembrim, var tikt sadalīti posmos un to īstenošana pabeigta Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.

2. MK noteikumos Nr. 323 ir noteikti 8.1.2. SAM projektu īstenošanas nosacījumi, tai skaitā nosacījums, ka Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsts tiek sniegts vispārējās izglītības iestādēm, ja tās atbilst stratēģiskajiem priekšatlases kritērijiem (MK noteikumu Nr. 323 44. punkts). Sākotnēji ar MK noteikumiem Nr. 323 (46. punkts) tika noteikts, ka 8.1.2. SAM atbalsts vispārējās izglītības iestādēm var tikt paredzēts, ja tās atbilst attiecīgajai iestādei atbilstīgajam stratēģiskajiem priekšatlases kritērijiem projekta iesniegšanas dienā vai projekta noslēgumā un vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas (piemēram, vidusskola atbilst vidusskolām noteiktam stratēģiskajam priekšatlases kritērijam projekta noslēgumā un vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas). 
Ar Ministru kabineta 2021. gada 1. aprīļa grozījumiem MK noteikumos Nr. 323 (Ministru kabineta noteikumi Nr. 203 “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 24. maija noteikumos Nr. 323 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi” īstenošanas noteikumi””) tika grozīts MK noteikumu Nr. 323 46. punkts, nosakot, ka 8.1.2. SAM projekta noslēgumā un vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas ar 8.1.2. SAM projekta investīcijām modernizēta izglītības iestāde var atbilst jebkuram no stratēģiskajiem priekšatlases kritērijiem (piemēram, sākotnēji 8.1.2. SAM projektā pieteikta vidusskola, kas piecu gadu periodā pēc projekta pabeigšanas reorganizēta par pamatskolu un atbilst pamatskolai noteiktam stratēģiskajam priekšatlases kritērijam).
Šāds grozījums tika pamatots ar nepieciešamību mazināt ierobežojumus pašvaldībām to vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanas procesos, tādejādi veicinot mērķtiecīgu resursu koncentrāciju un kvalitatīvas vispārējās izglītības īstenošanu. Jo īpaši tādēļ, ka būtisku ietekmi uz vispārējās izglītības iestāžu reorganizēšanu ir radījusi 2021. gada 1. jūlijā pabeigtā administratīvi teritoriālā reforma, izglītības iestāžu tīklu veidojot jaunizveidotu pašvaldību teritorijās.
Turpinoties vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanas procesiem, tostarp ievērojot Ministru kabineta 2023. gada 30. maija sēdē skatīto informatīvo ziņojumu “Ilgtspējīgs un efektīvs skolu tīkls” (protokols Nr. 28; 1. §), kas cita starpā paredz būtiskas izmaiņas uz vidējās vispārējās izglītības programmu īstenošanu, ar noteikumu projektu tiek grozīts MK noteikumu Nr. 323 46. punkts, precizējot termiņu kādā vispārējās izglītības iestāde atbilst stratēģiskajiem priekšatlases kritērijiem, proti, to samazinot līdz trīs gadiem.
Cita starpā, ietekmi uz MK noteikumu Nr. 323 46. punkta prasības izpildi var radīt arī 2020. gada 1. septembrī spēkā stājušies Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumi Nr. 518 “Kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts ģimnāzijas statuss”, kas paredz uz Valsts ģimnāzijām attiecināmu nosacījumu izvērtēšanu laika posmā no 2019./2020. mācību gada līdz 2022./2023. mācību gadam.
Minētie apstākļi ir iestājušies pēc turpat visu vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas 8.1.2. SAM ietvaros.
Vienlaikus MK noteikumos Nr. 323 tiek saglabāta prasība par 8.1.2. SAM projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanu, tas ir, 8.1.2. SAM projekta ietvaros iegādātās vai radītās vērtības tiek izmantotas projektā paredzētajiem mērķiem vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas (54.4. apakšpunkts).
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek grozīts nosacījums, kas attiecas uz laika periodu pēc projekta īstenošanas pabeigšanas, tad noteikumu projekts rada izmaiņas uz visām starp sadarbības iestādi un 8.1.2. SAM finansējuma saņēmējiem slēgtajām vienošanām par projekta īstenošanu, veicot grozījumu termiņam par izglītības iestādes atbilstību stratēģiskajam priekšatlases kritērijam.

Noteikumu projektā iekļautie MK noteikumu Nr. 323 grozījumi atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulai (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 nav uzskatāmi par būtiskiem, jo ne kopējais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums, ne darbības veids, ne mērķi netiek mainīti 8.1.2. SAM ietvaros, taču noteikumu projekts skars finansējuma saņēmējus.
Noteikumu projekts ir vērsts uz labāku 8.1.2. SAM mērķa sasniegšanu un iznākumu rādītāju sasniegšanu, nodrošinot plānoto izglītības iestāžu infrastruktūras attīstību.
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Finansējuma saņēmēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertie grozījumi MK noteikumos Nr. 323 rada izmaiņas uz starp Centrālo finanšu un līgumu aģentūru kā Eiropas Savienības fondu sadarbības iestādi un 8.1.2. SAM finansējuma saņēmējiem slēgtajām vienošanām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar Noteikumu projektu grozījumi MK noteikumos Nr. 323 neskar sabiedrību tiešā veidā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Cēsu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi