Anotācija (ex-ante)

22-TA-3478: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma Dzintara ielā 61D, Rīgā, ½ domājamās daļas pārņemšanu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valdījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Valsts sekretāru 2022. gada 27. oktobra sanāksmes protokols Nr. 34, 2. §, 2. punkts

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu, ka valsts īpašumā saglabājas 1/2 domājamā daļa no dabas parkā "Piejūra" ietvertā nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 108 0042) – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 108 0042) 2399 m2 kopplatībā, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija to pārņems savā tiesiskajā valdījumā no Finanšu ministrijas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 108 0042) Dzintara ielā 61D, Rīgā (turpmāk - nekustamais īpašums) sastāv no neapbūvētas zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 108 0042, turpmāk - zemesgabals).

Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu nostiprinātas Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1063 uz fiziskas personas vārda 1/2 domājamās daļas apmērā un uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā – 1/2 domājamās daļas apmērā (lēmuma datums: 27.02.2012.).

Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem:
- nekustamais īpašums sastāv no zemesgabala ar kopējo platību 2399 m2;
- nekustamā īpašuma lietošanas mērķis: 0501 - Dabas pamatnes, parki, zaļās zonas un citas rekreācijas nozīmes objektu teritorijas, ja tajās atļautā saimnieciskā darbība nav pieskaitāma pie kāda cita klasifikācijā norādīta lietošanas mērķa 0,2377 ha, 1101 -  Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā, 0,0022 ha;
- zemesgabala platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība - 0,2399 ha;
- zemes vienībai noteikts apgrūtinājums: dabas parka dabas parka zonas teritorija - 0,2399 ha;
- nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība 2022. gada 1. janvārī -  2399 euro.

Mežs zemesgabalā tika pretlikumīgi izcirsts (atmežots) un veikta patvaļīgā būvniecība vēl pirms īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā uz ½ domājamo daļu no nekustamā īpašuma uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2012. gada 24. augusta vēstulē Nr. 1-10/650 sniegto informāciju 2010. gada 8. janvārī Valsts meža dienesta Rīgas reģionālās virsmežniecības Babītes mežniecības amatpersonas konstatēja, ka visā zemesgabala platībā pilnībā nocirsta mežaudze, par minētajām darbībām 2010. gada 8. janvārī sastādīts Akts Nr. 3 un lietas materiāli nodoti izmeklēšanai Valsts policijai, ierosināts kriminālprocess, kas 2011. gada 9. martā apturēts, jo noziegumu izdarījušo personu nebija iespējams konstatēt.

Zemesgabals ir atbrīvots no iepriekš konstatētā šķembu seguma un atjaunota virsējā augsnes kārta – izlīdzināta melnzeme, tādējādi radot iespēju atjaunoties mežam dabiski.

Valsts meža dienesta Rīgas reģionālās virsmežniecības Babītes nodaļa ar 2021. gada 27. maija vēstuli Nr. B5.1.3-11/292, kas adresēta Finanšu ministrijai, norādījusi, ka pārbaudot meža atjaunošanu nekustamajā īpašumā, konstatēts, ka meža 1.kvartāla 1. nogabalā ar platību 0,24 ha meža atjaunošana neatbilst Ministru kabineta 2012.gada 2.maija noteikumu Nr.308 „Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi” 5.1. un 5.4.apakšpunktos noteiktajam un lūgusi veikt meža atjaunošanu nekustamajā īpašumā, kā arī iesniegt pārskatu par meža atjaunošanu Valsts meža dienesta Rīgas reģionālās virsmežniecības Babītes mežniecībā līdz 25.05.2022.

Līdz šim, ņemot vērā, ka Finanšu ministrija nav spējusi vienoties ar otru kopīpašnieku par meža atjaunošanai (sējot vai stādot) nepieciešamo izmaksu segšanu, meža atjaunošana nav veikta.

Zemesgabals saskaņā ar Ministru kabineta 1999. gada 9. marta noteikumu Nr. 83 "Noteikumi par dabas liegumiem" 1.18. apakšpunktu un 19. pielikumu atrodas dabas parkā "Piejūra", atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 9. novembra noteikumu Nr. 740 "Dabas parka "Piejūra" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" 1. pielikumam - dabas parka zonā, kurā noteikti saimnieciskās darbības ierobežojumi.
Saskaņā ar likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” pielikuma “Latvijas Natura 2000 — Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju saraksts” 21. punktu dabas parks "Piejūra" ir iekļauts Latvijas Natura 2000 — Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju sarakstā.
Pirms zemesgabalā esošā meža nelikumīgas izciršanas tas daļēji tika noteikts kā Eiropas Savienības nozīmes biotops - "Mežainas jūrmalas kāpas", tāpat kā apkārt esošie meži, kuriem Eiropas Savienības nozīmes biotopa statuss ir joprojām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Finanšu ministrijai nekustamā īpašuma 1/2 domājamā daļa nav nepieciešama tās funkciju īstenošanai.

Valsts sekretāru 2015. gada 29. janvāra sanāksmē tika izsludināts Finanšu ministrijas virzītais Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par nekustamā īpašuma Dzintara ielā 61D, Rīgā, ½ domājamās daļas nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā” (prot.Nr.4, 7.§, VSS-87) (https://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40346656), pret kuru iebilda Zemkopības ministrija. Arī Rīgas valstspilsētas pašvaldība nepiekrita pārņemt 1/2 domājamo daļu no nekustamā īpašuma (papildus dokumentācija pieejama https://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40346656 un tiesību aktu portālā pie tiesību akta 22-TA-2335).

Finanšu ministrija sagatavoja un virzīja Ministru kabineta rīkojuma projektu ""Par nekustamā īpašuma Dzintara ielā 61D, Rīgā, ½ domājamās daļas pārdošanu" (22-TA-2335), pret kuru iebilda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, norādot, ka nekustamā īpašuma, kurā saimnieciskā darbība ir ierobežota, 1/2 domājamās daļas atsavināšana privātpersonai nav atbilstoši sabiedrības interesēm atjaunot un saglabāt bioloģisko daudzveidību dabas parkā "Piejūra", jo ilgtermiņā privātpersona var prasīt šobrīd noteikto aprobežojumu atcelšanu vai samazināšanu, kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem vai pat nekustamā īpašuma atsavināšanu (atpirkšanu no privātpersonas).
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts "Par Finanšu ministrijas valdījumā esošā valsts nekustamā īpašuma Dzintara ielā 61D, Rīgā, ½ domājamās daļas pārņemšanu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valdījumā" (turpmāk - rīkojuma projekts) paredz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pārņemt nekustamā īpašuma 1/2 domājamo daļu, kas pieder valstij, savā valdījumā no Finanšu ministrijas.
Lai nodrošinātu, ka nekustamā īpašuma 1/2 domājamās daļas pārņemšana un valdījuma tiesību nostiprināšana zemesgrāmata tiek veikta savlaicīgi, bez nepamatotas vilcināšanās, ar rīkojumu projekta 2 .punktu tiek paredzēts četru mēnešu termiņš nekustamā īpašuma 1/2 domājamās daļas pārņemšanai un valdījuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā.

Nekustamā īpašuma 1/2 domājamā daļa tiks pārņemta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas funkciju veikšanai saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 434 “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums” 4.1.1.13. un 5.1.5. apakšpunktu, kas noteic, ka ministrijas funkcijās ietilpst dabas aizsardzības politikas izstrādāšana,  un tās ietvaros veic uzdevumu - organizēt un koordinēt normatīvo aktu īstenošanu vides (tai skaitā, dabas) aizsardzības jomā.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 507 “Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 507) 3.5. apakšpunktu Dabas aizsardzības pārvaldes tiešajās funkcijās ietilpst organizēt īpaši aizsargājamo sugu, to dzīvotņu, kā arī īpaši aizsargājamo biotopu optimālus uzturēšanas un atjaunošanas, kā arī aizsardzības pasākumus.  Atbilstoši MK noteikumu Nr. 507 3.16. apakšpunktam Pārvalde apsaimnieko Vides ministrijas (šobrīd – Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas) valdījumā esošos valsts nekustamos īpašumus, kuri nodoti Pārvaldes turējumā. Arī Meža likuma 4. panta divi prim daļai uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes apsaimniekošana un aizsardzība ir Pārvaldes kompetencē. Līdz ar to rīkojuma projektā minēto nekustamā īpašuma 1/2 domājamo daļu, nostiprinot zemesgrāmatā uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā vienlaikus reģistrēs Dabas aizsardzības pārvaldes lietojumā (turējumā).

Pēc nekustamā īpašuma 1/2 domājamās daļas pārņemšanas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas tiesiskajā valdījumā, meža atjaunošanas pienākums gulsies uz
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju (Dabas aizsardzības pārvaldi).

Apstiprinot šo Ministru kabineta rīkojuma projektu, Valsts sekretāra 2016. gada 7. janvāra sanāksmes protokollēmuma (prot.Nr.1, 39. §) "Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par nekustamā īpašuma Dzintara ielā 61D, Rīgā, ½ domājamās daļas nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā” 3. punktā dotais uzdevums (Valsts kancelejai rīkojuma projektu sagatavot izskatīšanai Ministru kabineta sēdē vienlaikus ar šī protokollēmuma 2. punktā minēto likumprojektu) zaudē aktualitāti, attiecīgi sagatavots protokollēmuma projekta 3. punkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Finanšu ministrija jau virzīja gan Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par nekustamā īpašuma Dzintara ielā 61D, Rīgā, ½ domājamās daļas nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā” (prot.Nr.4, 7.§, VSS-87), pret kuru iebilda Zemkopības ministrija, gan Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par nekustamā īpašuma Dzintara ielā 61D, Rīgā, ½ domājamās daļas pārdošanu" (22-TA-2335), kas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas ieskatā var nenodrošināt nekustamā īpašuma apsaimniekošanu dabas aizsardzības un sabiedrības interesēs, attiecīgi Valsts sekretāru sanāksmē tika nolemts, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pārņem Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamā īpašuma 1/2 domājamo daļu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā, ka valstij piederošā nekustamā īpašuma 1/2 domājamā daļa tiek saglabāta valsts īpašumā, tikai mainot tiesisko valdītājo (ministriju), nav kopējās finansiālās ietekmes uz valsts budžetu.
Prognozētie izdevumi par nekustamā īpašuma tiesiskā valdītāja maiņas reģistrāciju zemesgrāmatā ir kancelejas nodeva (15 euro vai 13,50 euro (ja nostiprinājumu iesniedz elektroniski)), kas tiks segti no valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 24.08.00 “Nacionālo parku darbības nodrošināšana”, bet, ievērojot to, ka minētā nodeva tiek ieskaitītas valsts budžetā, netiek prognozēta kopējā finansiālā ietekme uz valsts budžetu.

Pašvaldību budžeta ieņēmumi nemainās, jo mainās tikai nodokļa maksātājs (ministrija).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota. Rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Dabas aizsardzības pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Valstij piederošo 1/2 domājamo daļu no nekustamā īpašuma saglabājot valsts īpašumā, tiks labāk nodrošināts, ka tā apsaimniekošana tiek veikta dabas parka "Piejūra" regulējuma ietvarā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi