25-TA-748: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana"" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
- Ministru kabineta 2024. gada 2. maija (prot. Nr. 18 55. §) rīkojumu Nr. 338 "Par Pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. - 2026. gadam" (turpmāk – Pasākumu plāns);
- likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 66. pantu.
- Ministru kabineta 2024. gada 2. maija (prot. Nr. 18 55. §) rīkojumu Nr. 338 "Par Pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. - 2026. gadam" (turpmāk – Pasākumu plāns);
- likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 66. pantu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt apropriācijas pārdali 669 055 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Valsts policija", lai veiktu specializēto programmnodrošinājumu iegādi un licenču atjaunošanu, kas nepieciešamas efektīvai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšanai, tostarp datu analītikai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kibernoziegumu apkarošanas pārvaldes viens no uzdevumiem ir plānot, koordinēt un veikt pasākumus elektronisko pierādījumu izgūšanai un izpētei; sniegt infotehnisko atbalstu Valsts policijas struktūrvienībām, nodrošinot un veicot infotehniskās apskates kriminālprocesu un operatīvo lietu ietvaros; sniegt atbalstu virtuālo valūtu transakciju analīzē, nodrošinot un sniedzot atbalstu kratīšanu laikā un veicot apskates; īstenot kriminālizlūkošanas pasākumus.
Iepriekš minēto uzdevumu izpilde tiek nodrošināta visā Latvijas teritorijā, kā arī izpildot Latvijas un ārvalstu tiesībaizsardzības iestāžu pieprasījumus un sniedzot atbalstu citām tiesībsargājošajām iestādēm, starptautiskajām organizācijām Eiropas un pasaules līmenī. Lai nodrošinātu izņemto elektronisko ierīču un elektronisko pierādījumu izpēti un iegūtu rezultātu, kas veido būtisku pierādījumu bāzi kriminālprocesos, ievērojot likumības principu, nepieciešams izmantot specializētu programmatūru elektronisko pierādījumu iegūšanai un nostiprināšanai. Tā nodrošina informācijas un datu integritāti, efektīvāko un pārskatāmāko darbības rezultātu pārskatu veidošanu procesa virzītājam.
Lai nodrošinātu iespēju spēt veikt analītisko izmeklēšanas darbu ar virtuālo valūtu makiem, transakcijām un savstarpējo darījumu vizualizāciju, nepieciešams izmantot specializētu programmatūru. Tā nodrošina iespēju identificēt gala saņēmēju, ar noziegumu saistītās personas, un arī iespēju spēt arestēt iespējamos noziedzīgi iegūtos līdzekļus.
Jāuzsver, ka elektronisko pierādījumu iegūšana un nostiprināšana atsevišķos sarežģītos kriminālprocesos, tostarp ar sabiedrisko rezonansi (t.sk., krāpnieku zvanu centri, kredītiestāžu izdarītie noziedzīgie nodarījumi un citi sevišķi smagi un smagi noziegumi), sniedza neizmērāmu atbalstu izmeklēšanas turpināšanai arī citiem ārvalstu sadarbības partneriem Latvijā un dažos gadījumos – ārvalstu sadarbības partneriem kopīgos kriminālprocesos, versiju izvirzīšanai. Atsevišķos kriminālprocesos savlaicīga datu izgūšana un analīze sekmējusi nozīmīgas informācijas iegūšanu un sekmīgu kriminālprocesa gaitu.
Iepriekš minēto uzdevumu izpilde tiek nodrošināta visā Latvijas teritorijā, kā arī izpildot Latvijas un ārvalstu tiesībaizsardzības iestāžu pieprasījumus un sniedzot atbalstu citām tiesībsargājošajām iestādēm, starptautiskajām organizācijām Eiropas un pasaules līmenī. Lai nodrošinātu izņemto elektronisko ierīču un elektronisko pierādījumu izpēti un iegūtu rezultātu, kas veido būtisku pierādījumu bāzi kriminālprocesos, ievērojot likumības principu, nepieciešams izmantot specializētu programmatūru elektronisko pierādījumu iegūšanai un nostiprināšanai. Tā nodrošina informācijas un datu integritāti, efektīvāko un pārskatāmāko darbības rezultātu pārskatu veidošanu procesa virzītājam.
Lai nodrošinātu iespēju spēt veikt analītisko izmeklēšanas darbu ar virtuālo valūtu makiem, transakcijām un savstarpējo darījumu vizualizāciju, nepieciešams izmantot specializētu programmatūru. Tā nodrošina iespēju identificēt gala saņēmēju, ar noziegumu saistītās personas, un arī iespēju spēt arestēt iespējamos noziedzīgi iegūtos līdzekļus.
Jāuzsver, ka elektronisko pierādījumu iegūšana un nostiprināšana atsevišķos sarežģītos kriminālprocesos, tostarp ar sabiedrisko rezonansi (t.sk., krāpnieku zvanu centri, kredītiestāžu izdarītie noziedzīgie nodarījumi un citi sevišķi smagi un smagi noziegumi), sniedza neizmērāmu atbalstu izmeklēšanas turpināšanai arī citiem ārvalstu sadarbības partneriem Latvijā un dažos gadījumos – ārvalstu sadarbības partneriem kopīgos kriminālprocesos, versiju izvirzīšanai. Atsevišķos kriminālprocesos savlaicīga datu izgūšana un analīze sekmējusi nozīmīgas informācijas iegūšanu un sekmīgu kriminālprocesa gaitu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā aizvien pieaugošās tehnoloģiskās iespējas, kas tiek izmantotas arī noziedzīgajā vidē, kā arī noziegumu transformāciju kibervidē, nodrošinot šo noziedzīgo procesu ātru izdarīšanu (krāpnieku zvanu centri, viltus investīciju platformas, bezskaidras naudas un virtuālo valūtu darījumi), ir būtiski reaģēt nekavējoties, lai nodrošinātu pēc iespējas pilnvērtīgāku elektronisko pierādījumu saglabāšanu, kā arī nodrošinātu to kvalitatīvu izpēti. Elektronisko pierādījumu lomai izmeklēšanas procesā ir tendence pieaugt, tāpat pieaug arī tehnoloģiskās iespējas, kas nozīmē, ka Valsts policijai nepieciešams attīstīt arī savas iespējas to atklāšanā un izmeklēšanā. Pieaug arī izņemto elektronisko iekārtu skaits, jo viedierīces paliek arvien vairāk pieejamas, kā arī strauji pieaug izņemto datu apjoms. Vidēji ik gadu izņemto iekārtu skaits un izgūto datu apjoms palielinājās vidēji par 15-20 %. Lai apstrādātu pieaugušo iekārtu un datu apjomu, nepieciešams palielināt būtiski trūkstošo programmnodrošinājumu atbilstošā apmērā.
Būtiski atzīmēt, ka darbā ar virtuālajām valūtām kratīšanu un personu aizturēšanu laikā, pēc tam iesaldējot un arestējot virtuālo valūtu, ir tik svarīga pareiza un precīza rīcība, ka kļūdu gadījumā virtuālā valūta var netikt atrasta, vai to var nepaspēt iesaldēt, jo privātās atslēgas var būt zināmas citiem noziedzīgās grupas dalībniekiem, tai skaitā ārpus Latvijas Republikas teritorijas un līdzekļi var tik zibenīgi pārvietoti un noslēpti. Veiksmīgas kriminālvajāšanas pamatā ir spēja nodrošināt pietiekamus resursus, tostarp cilvēkresursus, un kapacitāti lietu izmeklēšanai.
Izmeklēt naudas plūsmas, tai skaitā virtuālo valūtu transakcijas, nolūkā atgūt izkrāptos līdzekļus vai arī konfiscēt uzkrātos noziedzīgi iegūtos līdzekļus, var tikai agrīni atklājot un savlaicīgi iejaucoties, kas nav iespējams bez attiecīgiem programmatūru risinājumiem un apmācītiem darbiniekiem.
Savukārt, mūsdienu datu šifrēšanas laikmetā, neievērojot iepriekš minēto principu un neizmantojot specializētu programmatūru, var tikt nozaudēti elektroniskie pierādījumi un var tikt apdraudēts pierādījumu vērtēšanas kritērijs – pierādījumu ticamība. Būtiski atzīmēt, ka atbilstoši specializēto programmnodrošinājumu ražotāju tirgus politikai attiecīgā programmatūra ir spējīga darboties un izpildīt savas funkcijas tikai abonēšanas periodā, tas ir, programmatūras licenci ir nepieciešams atjaunot katru gadu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, nepieciešams būtisks atbalsts atbildīgo iestāžu kapacitātes un praktiskās pieredzes stiprināšanā. Programmnodrošinājuma licenču lietošanas termiņš ir viens gads, kā arī, ņemot vērā tehnoloģiju attīstību, nepieciešami digitālās infrastruktūras uzlabojumi.
Šobrīd esošajos sarežģītajos ģeopolitiskajos apstākļos, kad faktiski Latvija periodiski tiek pakļauta hibrīduzbrukumiem un Valsts policijā tiek uzsākti un izmeklēti vairāki kriminālprocesi par šiem noziedzīgajiem nodarījumiem, Valsts policijai pastāvīgi jānodrošina iespējas atrast un analizēt elektroniskos pierādījumus un virtuālo valūtu transakcijas. Nepagarinot abonēšanu specializētajam programmnodrošinājumam, tiek apdraudēta Valsts policijas uzdevumu izpilde, proti, Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kibernoziegumu apkarošanas pārvalde nespēs izgūt elektroniskos pierādījumus, apstrādāt kriminālprocesam svarīgus datus, identificēt un arestēt iespējamos noziedzīgi iegūtos līdzekļus, jo nepagarinot licenci - tā pārtrauks darboties. Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kibernoziegumu apkarošanas pārvalde izpilda valsts plānos noteiktos uzdevumus rekrutēt kompetentus speciālistus ar IT zināšanām, savukārt, minētajiem speciālistiem ir jānodrošina darba izpildei nepieciešamie mehānismi un instrumenti jeb programmnodrošinājumu.
Lai nostiprinātu Valsts policijas starptautisko reputāciju kā tiesībsargājošajai iestādei, kas spēj nepārtraukti apkarot smagus un sevišķi smagus noziegumus digitālajā laikmetā, bez tam, lai pilnvērtīgi sniegtu atbalstu ārvalstu tiesību aizsardzības iestādēm elektronisko pierādījumu meklēšanā un analīzē kā uzticams un efektīvs partneris, kā arī, lai neapdraudētu Valsts policijas uzdevumu izpildi, nepieciešams papildu finansējums 2025. gadam – 669 055 euro apmērā, lai nodrošinātu programmnodrošinājumu prasības un turpmāk katru gadu – 669 055 euro apmērā, lai pagarinātu visas esošās licences un nodrošinātu programmnodrošinājuma prasības, kas sekmētu pilnvērtīgu un efektīvu uzdevumu izpildi.
Pasākumu plānā 7. rīcības virziena - noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana:
7.4. pasākumā paredzētas apmācības noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas (turpmāk – NIIL) apkarošanā un šo nebūs iespējams izpildīt, ja nav attiecīga programmnodrošinājuma. Proti, bez iespējām izmantot virtuālo valūtu analīzes rīkus, nav iespējams veicināt izpratni identificēt un arestēt virtuālos aktīvus;
7.10. pasākumā ietverti šādi pasākumi:
1. kāpināt Valsts policijas tehnoloģisko nodrošinājumu efektīvai (NILL) izmeklēšanai, tostarp datu analītikai;
2. divu specializētu programmatūru iegāde mobilo tālruņu drošības sistēmas apiešanai un mobilo datu izgūšanai;
3. specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no sistēmblokiem (datoru, portatīvo datoru);
4. specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no datu nesējiem;
5. specializēto analītisko rīku komplektu iegāde.
Būtiski atzīmēt, ka darbā ar virtuālajām valūtām kratīšanu un personu aizturēšanu laikā, pēc tam iesaldējot un arestējot virtuālo valūtu, ir tik svarīga pareiza un precīza rīcība, ka kļūdu gadījumā virtuālā valūta var netikt atrasta, vai to var nepaspēt iesaldēt, jo privātās atslēgas var būt zināmas citiem noziedzīgās grupas dalībniekiem, tai skaitā ārpus Latvijas Republikas teritorijas un līdzekļi var tik zibenīgi pārvietoti un noslēpti. Veiksmīgas kriminālvajāšanas pamatā ir spēja nodrošināt pietiekamus resursus, tostarp cilvēkresursus, un kapacitāti lietu izmeklēšanai.
Izmeklēt naudas plūsmas, tai skaitā virtuālo valūtu transakcijas, nolūkā atgūt izkrāptos līdzekļus vai arī konfiscēt uzkrātos noziedzīgi iegūtos līdzekļus, var tikai agrīni atklājot un savlaicīgi iejaucoties, kas nav iespējams bez attiecīgiem programmatūru risinājumiem un apmācītiem darbiniekiem.
Savukārt, mūsdienu datu šifrēšanas laikmetā, neievērojot iepriekš minēto principu un neizmantojot specializētu programmatūru, var tikt nozaudēti elektroniskie pierādījumi un var tikt apdraudēts pierādījumu vērtēšanas kritērijs – pierādījumu ticamība. Būtiski atzīmēt, ka atbilstoši specializēto programmnodrošinājumu ražotāju tirgus politikai attiecīgā programmatūra ir spējīga darboties un izpildīt savas funkcijas tikai abonēšanas periodā, tas ir, programmatūras licenci ir nepieciešams atjaunot katru gadu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, nepieciešams būtisks atbalsts atbildīgo iestāžu kapacitātes un praktiskās pieredzes stiprināšanā. Programmnodrošinājuma licenču lietošanas termiņš ir viens gads, kā arī, ņemot vērā tehnoloģiju attīstību, nepieciešami digitālās infrastruktūras uzlabojumi.
Šobrīd esošajos sarežģītajos ģeopolitiskajos apstākļos, kad faktiski Latvija periodiski tiek pakļauta hibrīduzbrukumiem un Valsts policijā tiek uzsākti un izmeklēti vairāki kriminālprocesi par šiem noziedzīgajiem nodarījumiem, Valsts policijai pastāvīgi jānodrošina iespējas atrast un analizēt elektroniskos pierādījumus un virtuālo valūtu transakcijas. Nepagarinot abonēšanu specializētajam programmnodrošinājumam, tiek apdraudēta Valsts policijas uzdevumu izpilde, proti, Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kibernoziegumu apkarošanas pārvalde nespēs izgūt elektroniskos pierādījumus, apstrādāt kriminālprocesam svarīgus datus, identificēt un arestēt iespējamos noziedzīgi iegūtos līdzekļus, jo nepagarinot licenci - tā pārtrauks darboties. Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kibernoziegumu apkarošanas pārvalde izpilda valsts plānos noteiktos uzdevumus rekrutēt kompetentus speciālistus ar IT zināšanām, savukārt, minētajiem speciālistiem ir jānodrošina darba izpildei nepieciešamie mehānismi un instrumenti jeb programmnodrošinājumu.
Lai nostiprinātu Valsts policijas starptautisko reputāciju kā tiesībsargājošajai iestādei, kas spēj nepārtraukti apkarot smagus un sevišķi smagus noziegumus digitālajā laikmetā, bez tam, lai pilnvērtīgi sniegtu atbalstu ārvalstu tiesību aizsardzības iestādēm elektronisko pierādījumu meklēšanā un analīzē kā uzticams un efektīvs partneris, kā arī, lai neapdraudētu Valsts policijas uzdevumu izpildi, nepieciešams papildu finansējums 2025. gadam – 669 055 euro apmērā, lai nodrošinātu programmnodrošinājumu prasības un turpmāk katru gadu – 669 055 euro apmērā, lai pagarinātu visas esošās licences un nodrošinātu programmnodrošinājuma prasības, kas sekmētu pilnvērtīgu un efektīvu uzdevumu izpildi.
Pasākumu plānā 7. rīcības virziena - noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana:
7.4. pasākumā paredzētas apmācības noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas (turpmāk – NIIL) apkarošanā un šo nebūs iespējams izpildīt, ja nav attiecīga programmnodrošinājuma. Proti, bez iespējām izmantot virtuālo valūtu analīzes rīkus, nav iespējams veicināt izpratni identificēt un arestēt virtuālos aktīvus;
7.10. pasākumā ietverti šādi pasākumi:
1. kāpināt Valsts policijas tehnoloģisko nodrošinājumu efektīvai (NILL) izmeklēšanai, tostarp datu analītikai;
2. divu specializētu programmatūru iegāde mobilo tālruņu drošības sistēmas apiešanai un mobilo datu izgūšanai;
3. specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no sistēmblokiem (datoru, portatīvo datoru);
4. specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no datu nesējiem;
5. specializēto analītisko rīku komplektu iegāde.
Risinājuma apraksts
Likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 66. pants nosaka, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" noteikto apropriāciju 887 824 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam pasākumu plānam noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Ievērojot iepriekš minēto, ir sagatavots rīkojuma projekts, kas paredz:
- atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadā 669 055 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Valsts policija", lai veiktu specializēto programmnodrošinājumu iegādi un licenču atjaunošanu: ;
- uzdevumu Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei;
- uzdevumu Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Ievērojot iepriekš minēto, ir sagatavots rīkojuma projekts, kas paredz:
- atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadā 669 055 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Valsts policija", lai veiktu specializēto programmnodrošinājumu iegādi un licenču atjaunošanu: ;
- uzdevumu Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei;
- uzdevumu Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Attiecībā par virtuālo valūtu transakciju analīzes rīkiem, ir izvērtēts samērīgums. Kopš brīža, kad Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kibernoziegumu apkarošanas pārvaldē tiek izmantots viens rīks - Reactor līdz šīm brīdim ir izdevies identificēt, iesaldēt un arestēt noziedzīgi iegūtus līdzekļus – 5 015 774,83 euro apmērā. Savukārt šī rīka gada pagarināšanas izmaksas ir 57 250 euro, kas ir 87 reizes mazāk nekā iesaldētie un arestētie noziedzīgi iegūtie līdzekļi.
Blokķēdes tehnoloģijas ļoti strauji attīstās, līdz ar ko virtuālās valūtas transakciju analīzes laikā ir nepieciešams izmantot arī alternatīvo viedokli - programatūru, kas dos iespēju veikt plašāku transakciju izpēti. Ja attiecīgi būtu iespējas kāpināt spējas un turpināt rīka Reactor vienas licences izmantošanu pieciem lietotājiem, kas spēj nodrošināt visas Valsts policijas darbu ar virtuālām valūtām un papildus spēt iegādāties arī programmatūru TRM Labs, tas būtiski paplašinātu Valsts policijas iespējas darbā ar virtuālām valūtām, to izmeklēšanā, kas savukārt palīdzētu atrast un izņemt lielākus apjomus prettiesiski iegūto mantu un identificētu organizētās noziedzīgās grupas dalībniekus. Par alternatīva rīka izmantošanas nepieciešamību norāda gandrīz visas Eiropas Savienības dalībvalstis, Eiropols un citu partnervalstu pieredze. Kriptoaktīvu izsekošanas rīks TRM Labs specifiski nodrošina starpblokķēžu darījumu pilnvērtīgāku analīzi. Tai pašā laikā, atšķirībā no Reactor, programmatūra TRM Labs nenodrošina ērtu un pārskatāmu analīzi ar virtuālajiem aktīviem tādās blokķēdēs kā Bitcoin vai Litecoin, kas joprojām ir ļoti izplatītas Latvijā.
Abi minētie rīki izmanto dažādus algoritmus, identificējot virtuālo aktīvu maku piederību virtuālo aktīvu pakalpojumu sniedzējiem un automatizētas klāsterizācijas nodrošināšanai, līdz ar ko veicot ikvienu analīzi, lai iegūtu precīzākus un kvalitatīvākus rezultātus, tiek rekomendēts analīzes procesu atkārtot ar vismaz divu programmatūru palīdzību.
Blokķēdes tehnoloģijas ļoti strauji attīstās, līdz ar ko virtuālās valūtas transakciju analīzes laikā ir nepieciešams izmantot arī alternatīvo viedokli - programatūru, kas dos iespēju veikt plašāku transakciju izpēti. Ja attiecīgi būtu iespējas kāpināt spējas un turpināt rīka Reactor vienas licences izmantošanu pieciem lietotājiem, kas spēj nodrošināt visas Valsts policijas darbu ar virtuālām valūtām un papildus spēt iegādāties arī programmatūru TRM Labs, tas būtiski paplašinātu Valsts policijas iespējas darbā ar virtuālām valūtām, to izmeklēšanā, kas savukārt palīdzētu atrast un izņemt lielākus apjomus prettiesiski iegūto mantu un identificētu organizētās noziedzīgās grupas dalībniekus. Par alternatīva rīka izmantošanas nepieciešamību norāda gandrīz visas Eiropas Savienības dalībvalstis, Eiropols un citu partnervalstu pieredze. Kriptoaktīvu izsekošanas rīks TRM Labs specifiski nodrošina starpblokķēžu darījumu pilnvērtīgāku analīzi. Tai pašā laikā, atšķirībā no Reactor, programmatūra TRM Labs nenodrošina ērtu un pārskatāmu analīzi ar virtuālajiem aktīviem tādās blokķēdēs kā Bitcoin vai Litecoin, kas joprojām ir ļoti izplatītas Latvijā.
Abi minētie rīki izmanto dažādus algoritmus, identificējot virtuālo aktīvu maku piederību virtuālo aktīvu pakalpojumu sniedzējiem un automatizētas klāsterizācijas nodrošināšanai, līdz ar ko veicot ikvienu analīzi, lai iegūtu precīzākus un kvalitatīvākus rezultātus, tiek rekomendēts analīzes procesu atkārtot ar vismaz divu programmatūru palīdzību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
240 000
0
240 000
0
240 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
240 000
0
240 000
0
240 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
240 000
669 055
240 000
669 055
240 000
669 055
669 055
2.1. valsts pamatbudžets
240 000
669 055
240 000
669 055
240 000
669 055
669 055
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-669 055
0
-669 055
0
-669 055
-669 055
3.1. valsts pamatbudžets
0
-669 055
0
-669 055
0
-669 055
-669 055
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
669 055
0
669 055
0
669 055
669 055
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 17. jūlijā rīkojumu Nr.600 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana” un Ministru kabineta 2024. gada 16.jūlija sēdē nolemto (prot. Nr. 29 64.§) Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 06.01.00 “Valsts policija” 2024. gadam un turpmāk katru gadu plānots finansējums 240 000 euro apmērā, lai veiktu specializēto programmnodrošinājumu iegādi un licenču atjaunošanu.
Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" nepieciešams papildu finansējums 2025. gadam 669 055 euro apmērā,un turpmāk katru gadu 669 055 euro apmērā, lai veiktu specializēto programmnodrošinājumu iegādi un licenču atjaunošanu, kas nepieciešamas efektīvai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšanai, tostarp datu analītikai un lai nodrošinātu šādu Pasākuma plāna pasākumu īstenošanu:
Pasākuma plāna 7.4. pasākums:
apmācības NIIL apkarošanā.
2) Pasākuma plāna 7.10. pasākums:
1. Kāpināt VP tehnoloģisko nodrošinājumu efektīvai NILL izmeklēšanai, tostarp datu analītikai.
2. Divu specializētu programmatūru iegāde mobilo tālruņu drošības sistēmas apiešanai un mobilo datu izgūšanai.
3. Specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no sistēmblokiem (datoru, portatīvo datoru).
4. Specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no datu nesējiem.
5. Specializēto analītisko rīku komplektu iegāde.
Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" nepieciešams papildu finansējums 2025. gadam 669 055 euro apmērā,un turpmāk katru gadu 669 055 euro apmērā, lai veiktu specializēto programmnodrošinājumu iegādi un licenču atjaunošanu, kas nepieciešamas efektīvai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšanai, tostarp datu analītikai un lai nodrošinātu šādu Pasākuma plāna pasākumu īstenošanu:
Pasākuma plāna 7.4. pasākums:
apmācības NIIL apkarošanā.
2) Pasākuma plāna 7.10. pasākums:
1. Kāpināt VP tehnoloģisko nodrošinājumu efektīvai NILL izmeklēšanai, tostarp datu analītikai.
2. Divu specializētu programmatūru iegāde mobilo tālruņu drošības sistēmas apiešanai un mobilo datu izgūšanai.
3. Specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no sistēmblokiem (datoru, portatīvo datoru).
4. Specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no datu nesējiem.
5. Specializēto analītisko rīku komplektu iegāde.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
2025. gadā un ik gadu – 669 055 euro apmērā,
Specializēto programmnodrošinājumu iegāde un licenču atjaunošana (izdevumu EKK 2250 “Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi”).
Aprēķins:
Viss programmnodrošinājums (licences) tiks izmantots Pasākuma plāna 7.10. pasākuma īstenošanai. Savukārt Reactor no Chainalysis un TRM Labs arī Pasākuma plāna 7.4. pasākuma 5. punkta īstenošanai.
Programmatūra ir paredzēta mobilo datu izgūšanai, datu izgūšanai no sistēmblokiem (datoru un portatīvo datoru), datu izgūšanai no datu nesējiem, virtuālo aktīvu transakciju analīzei, proti, spējai nodrošināt noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas izmeklēšanu
Specializēto programmnodrošinājumu iegāde un licenču atjaunošana (izdevumu EKK 2250 “Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi”).
Aprēķins:
| Nosaukums | Skaits | Cena | Kopā ar PVN |
| Cellebrite Inseyets Online Pro ar unlock funkcionalitāti | 1 | 130 680 | 130 680 |
| Cellebrite Inseyets un Magnet Axiom1 | 1 | 98 000 | 98 000 |
| OSINT pakotne interneta izlūkošana (Maltego, Elephantastic, Paliscope, AnChain) | 1 | 109 263 | 109 263 |
| Passware, Oxygen Forensics, OS Forensics, Recon ITR, UFS Explore | 1 | 23 050 | 23 050 |
| Magnet Axiom | 2 | 7 300 | 14 600 |
| GreyKey ar unlock funkcionalitāti un XRY, Magnet Axiom un Witness licence | 1 | 101 212 | 101 212 |
| Reactor no Chainalysis | 1 | 57 250 | 57 250 |
| TRM Labs | 5 | 27 000 | 135 000 |
| Kopā | 669 055 |
Viss programmnodrošinājums (licences) tiks izmantots Pasākuma plāna 7.10. pasākuma īstenošanai. Savukārt Reactor no Chainalysis un TRM Labs arī Pasākuma plāna 7.4. pasākuma 5. punkta īstenošanai.
Programmatūra ir paredzēta mobilo datu izgūšanai, datu izgūšanai no sistēmblokiem (datoru un portatīvo datoru), datu izgūšanai no datu nesējiem, virtuālo aktīvu transakciju analīzei, proti, spējai nodrošināt noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas izmeklēšanu
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
nav
Cita informācija
Saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 66. pantu budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 10.00.00 “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana” plānots finansējums 887 824 euro apmērā. Izdevumi 2025. gadam tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 06.01.00 “Valsts policija” ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana".
Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz uzdevumu Finanšu ministrijai precizēt un palielināt Iekšlietu ministrijas valsts pamatbudžeta bāzes izdevumus 2026. gadam un turpmāk katru gadu budžeta apakšprogrammā 06.01.00 “Valsts policija” 669 055 euro apmērā, lai veiktu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšanai un datu analītikai nepieciešamo specializēto programmnodrošinājumu iegādi un licenču atjaunošanu, attiecīgi samazinot izdevumus budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 10.00.00 “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana”.
Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz uzdevumu Finanšu ministrijai precizēt un palielināt Iekšlietu ministrijas valsts pamatbudžeta bāzes izdevumus 2026. gadam un turpmāk katru gadu budžeta apakšprogrammā 06.01.00 “Valsts policija” 669 055 euro apmērā, lai veiktu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšanai un datu analītikai nepieciešamo specializēto programmnodrošinājumu iegādi un licenču atjaunošanu, attiecīgi samazinot izdevumus budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 10.00.00 “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts skar apropriācijas pārdali un neietekmē sabiedrības mērķgrupas. Rīkojuma projekts paredz piešķirt finansējumu Iekšlietu ministrijai (Valsts policijai).
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Iekšlietu ministrija
- Valsts policija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
